Spring naar bijdragen

Van welke kloosterorde zou je lid worden?


Aanbevolen berichten

Ik heb een tijdje gedacht (toen ik nog veel jonger was) om me aan te sluiten bij de Domenikanen, dat leek me de leukste orde omdat ze zich vooral met onderwijs en prediking bezighouden en heel veel wetenschappelijke studie verrichten. Nog altijd vind ik het de beste levensweg voor mezelf, maar natuurlijk is het een probleem als je niet Katholiek bent, en dus niet het geloof aanhangt waarvan de orde deel uitmaakt, denk ik. Verder zijn er niet zoveel in Vlaanderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Lobke:

Hoeveel respect ik heb voor veel kloosterlingen, nee het zou niet bij mij passen. In Taizé zou ik het nog wel een tijdje volhouden maar na 14 dagen zal ik weer weg willen, hoeveel ik ook van de liederen hou.. Maar misschien is dit meer een vraag voor rooms-katholieke credibles. 

Valt wel mee hoor, de stelling is dat je monnik of non wordt, je hebt er niets over te zeggen. :# 

16 uur geleden zei ZENODotus:

Ik heb een tijdje gedacht (toen ik nog veel jonger was) om me aan te sluiten bij de Domenikanen, dat leek me de leukste orde omdat ze zich vooral met onderwijs en prediking bezighouden en heel veel wetenschappelijke studie verrichten. Nog altijd vind ik het de beste levensweg voor mezelf, maar natuurlijk is het een probleem als je niet Katholiek bent, en dus niet het geloof aanhangt waarvan de orde deel uitmaakt, denk ik. Verder zijn er niet zoveel in Vlaanderen.

Ja, dat maakt het wel lastig. Er bestaan overigens wel oecumenische gemeenschappen en zelfs niet-katholieke kloosters. Merendeel is wel (afgezien van de Oosters Orthodoxe kerk natuurlijk) wel Anglicaans. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een hoop. Maar het is maar zo specifiek als je het zelf wil maken. ‘Een klooster dat de regel van Augustinus volgt’, of de ‘Karmelieten’, of voor mijn part een omschrijving van de manier van klooster zijn. Of misschien wel een groep die strikt genomen geen klooster zijn omdat ze geen klooster hebben, maar wel religieus zijn (drie geloftes afgelegd hebben) of een soort klooster zijn maar lekenregel volgen en manier van leven hebben die er erg op lijkt. . 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het zelf trouwens een lastige vraag. Ik heb een best selectief beeld van het landschap van al die stromingen en de nuances ontgaan me ook wel. Ik heb ergens wel een zwak voor de Franciscanen. Het is een middeleeuwse orde die tegelijk ook wel buiten de muren treedt en naar de mensen in nood kwamen. En historisch gezien ook wel wat belangrijke academische lieden als lid gehad hebben. Wat dat betreft hebben ze ook wel overeenkomsten met de Dominicanen (incl. hun relatie met de inquisitie ;) ). Maar de persoon van Franciscus interesseert me ook erg. En ze hebben hun relatie met de Moderne Devotie gehad des tijds. 
Maar ik weet niet of het wel een orde die het beste voor mij is (of andersom, ik voor hun), stel ik zou monnik moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-3-2018 om 00:20 zei Olorin:

Stel je zou zou monnik of non worden (of voor mijn part een religieuze orde, maar wel eentje die lig iets klooster achtigs kent): Welke zou dat zijn? Waarom?

Ridderorden hebben mij altijd wel aangetrokken in geschiedkundige verhalen. Vandaag de dag, aangezien de ridderorden een andere functie hebben, lijkt het mij interessanter om bij een orde te zitten die iig een flinke bierbrouwerij hebben. Ik heb een tijdje les gevolgd over de karmelieten. Interessant, maar toch niet helemaal passend bij mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Thorgrem:

Dat is geen reden om niet een voorkeur te hebben, je christelijke leven is nu namelijk ook niet alomvattend. 

In mijn bewust-zijn is het dat ik deel uitmaak van een veel groter geheel dat alomvattend is. Op het moment dat ik een voorkeur zou volgen zou ik daarmee verdeling creëren of een verdeeldheid volgen

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Mcmadtasty:

In mijn bewust-zijn is het dat ik deel uitmaak van een veel groter geheel dat alomvattend is. Op het moment dat ik een voorkeur zou volgen zou ik daarmee verdeling creëren of een verdeeldheid volgen

Dat ligt eraan. Er zijn verschillende soorten kloosters die gewoon tot dezelfde Kerk behoren. Ieder mens heeft, naast de algemene roeping waar je terecht op doelt, ook een eigen roeping in het persoonlijk leven. Een kloosterroeping zal natuurlijk lang niet iedereen hebben, dit topic is slechts hypothetisch bedoelt, maar je gaat wel een persoonlijke weg met God en legt daarin samen met Hem je eigen accenten.
Stel dat ik mij meer op gebed zou richten en jij meer op liefdadigheid, waarbij we beiden het andere natuurlijk niet nalaten, dan vullen we elkaar juist aan en hoeft er geen sprake van verdeeldheid te zijn. We hoeven daarom ook niet beiden precies dezelfde leefwijze aan te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Dat ligt eraan. Er zijn verschillende soorten kloosters die gewoon tot dezelfde Kerk behoren. Ieder mens heeft, naast de algemene roeping waar je terecht op doelt, ook een eigen roeping in het persoonlijk leven. Een kloosterroeping zal natuurlijk lang niet iedereen hebben, dit topic is slechts hypothetisch bedoelt, maar je gaat wel een persoonlijke weg met God en legt daarin samen met Hem je eigen accenten.

Om deze weg te gaan is geen orde nodig en ook geen kerk, slechts een intentie om 'de weg' te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om op de openingsvraag te reageren: ik zou niet specifiek een orde kunnen noemen, maar mij trekt nog het meeste een groot slotklooster met in haar leefwijze de nadruk op gebed, studie en liturgische schoonheid. Met het grootste deel van de dag zwijgplicht en eenzaamheid. Ik vermoed dat ik dan voornamelijk in een streng benedictijnenklooster zou terechtkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...
Op 5-3-2018 om 00:20 zei Olorin:

Stel je zou zou monnik of non worden (of voor mijn part een religieuze orde, maar wel eentje die lig iets klooster achtigs kent): Welke zou dat zijn? Waarom?

In de oosters-orthodoxe traditie worden de kloosters niet in ordes onderscheiden, maar er bestaan wel drie types van het kloosterleven: gemeenschappelijke (coenobitische klooster), solitaire (kluizenaars, heremieten, anachoreten) en de type die daartussenin is - skitische, als de monniken samen een klooster vormen, maar meer solitair van elkaar leven dan in een gemeenschappelijk klooster. Vroeger bestond ook de vierde type - lavrische, wanneer de solitaire monniken in aparte cellen naast elkaar woonden en een gemeenschappelijke kerk hadden. 

Het liefst zou ik kiezen voor de heremietische leven. ('Heremietisch' is afkomstig van het Griekse woord voor de woestijn - 'i érimos'). Maar ik besef dat ik daar te zwak voor ben, en daarom niet geroepen ben door God.

afon-43.jpg

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

In dat geval zou ik en nieuwe klooster orde beginnen en daar mijn eigen regels aan hangen. 

Hoe zou jouw Regel er dan samengevat uitzien? Waar zou je in de werkzaamheden en de bezinning de nadruk op leggen, welke geloften zouden de kloosterlingen dan moeten afleggen en hoe zou de kernspiritualiteit dan omschreven kunnen worden?
Ben ik eigenlijk best wel benieuwd naar. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Hoe zou jouw Regel er dan samengevat uitzien? Waar zou je in de werkzaamheden en de bezinning de nadruk op leggen, welke geloften zouden de kloosterlingen dan moeten afleggen en hoe zou de kernspiritualiteit dan omschreven kunnen worden?
Ben ik eigenlijk best wel benieuwd naar. :)

Daar zeg je wat. Ik denk mij voornamelijk te richten op het brouwen van bier en maken van wijn, gelijk monniken en nonnen dat al eeuwen doen.
Verder zouden de werkzaamheden bestaan uit het runnen van de Bed & Breakfast en de camping.
De kernspiritualiteit zou zijn dat gasten worden behandeld zoals wij zelf ook behandeld zouden willen worden.
Dienstbaarheid is dus wel belangrijk.

Geloften,dat is wel een dingetje. Respect voor de vrijheid van anderen is belangrijk. En iedereen moet een VOG kunnen overleggen.

Verder moeten iedereen natuurlijk wel goed kunnen koken, gelijk monniken en nonnen dat al eeuwen kunnen.
 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid