Spring naar bijdragen

YWAM Disciple Training School


Aanbevolen berichten

Als het mijn dochter was, en ze wilde per se gaan, dan mocht ze op DTS gaan. Maar wel nadat we alle kanten van de zaak kritisch hadden belicht. En ze zou dan eerst zelf gaan werken om een substantieel deel van de kosten zelf te verdienen. Het overige bedrag zou dan gevraagd worden in de eigen kring (familie, vrienden, kerk) en de crowdfunding. En zodra ze er echt niet meer achter zou kunnen staan, zoals bij Lobkes dochter gebeurde, zou ik haar naar huis halen, ongeacht de kosten.  Dat ze er dan echt niet meer achter staat en niet zomaar wegvlucht omdat het te moeilijk wordt, zou ik dan weten, omdat we van te voren alle kanten van de zaak grondig hebben belicht en doorgenomen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

We moeten de waarheid onderscheiden van de leugen, op die manier gaat het wel lukken ben ik van mening.

Onderscheidingsvermogen is inderdaad nodig. Het is heel gemakkelijk om alles over één kam te scheren maar dat doet de waarheid geen recht. Er bestaat echter ook een geest van kritiek. Dat is een boze geest die zich heel religieus kan voordoen maar alleen maar destructief is en die kun jij op dezelfde manier uitdrijven als waarop ik de geest van depressie, die mij jarenlang geteisterd heeft, uitdrijf. Je moet jezelf de vraag stellen hoeveel kritiek jij gehad zou hebben op Jezus in zijn tijd op deze aarde, als jij in die tijd had geleefd. Kritiek is per definitie destructief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Onderscheidingsvermogen is inderdaad nodig. Het is heel gemakkelijk om alles over één kam te scheren maar dat doet de waarheid geen recht. Er bestaat echter ook een geest van kritiek. Dat is een boze geest die zich heel religieus kan voordoen maar alleen maar destructief is en die kun jij op dezelfde manier uitdrijven als waarop ik de geest van depressie, die mij jarenlang geteisterd heeft, uitdrijf.

He, he, ben ik weer bezeten van een geest van kritiek, ik denk al; wat klopt daar.

6 minuten geleden zei Willempie:

Je moet jezelf de vraag stellen hoeveel kritiek jij gehad zou hebben op Jezus in zijn tijd op deze aarde, als jij in die tijd had geleefd. Kritiek is per definitie destructief.

Ben ik kritiek op Jezus aan het geven dan? Wat is er mis met destructie van de leugen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

He, he, ben ik weer bezeten van een geest van kritiek, ik denk al; wat klopt daar.

Nogmaals: Is er iets of iemand waarop jij geen kritiek hebt? Die vraag heb je nog niet beantwoord maar is wel essentieel.

 

13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ben ik kritiek op Jezus aan het geven dan? Wat is er mis met destructie van de leugen?

Er is niets mis met het ontmaskeren van leugens. Welke leugens wil jij graag ontmaskeren? Kom op man, lucht je hart en wees eerlijk. Ik besef dat ik hard tegen je ben maar ik doe dat omdat je zelf ook hard bent met al jouw kritiek en dan moet je daar dus tegen kunnen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

Nogmaals: Is er iets of iemand waarop jij geen kritiek hebt? Die vraag heb je nog niet beantwoord maar is wel essentieel.

Volgens mij sta ik hier niet ter discussie.

7 minuten geleden zei Willempie:

Er is niets mis met het ontmaskeren van leugens. Welke leugens wil jij graag ontmaskeren? Kom op man, lucht je hart en wees eerlijk. 

Ik wil niets in het bijzonder. Echter is het de positieve plicht van een Christen om te oordelen. Met dat oordelen komen er vanzelf leugens aan het licht. Of doelde je specifiek op een leugen in de ter discussie staande training?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens mij sta ik hier niet ter discussie.

Inderdaad. Maar het is inmiddels overduidelijk dat je zo'n beetje overal kritiek op levert. En ik wil je graag bewegen om jezelf af te vragen of dat wel God's wil is voor jou.

 

7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik wil niets in het bijzonder. Echter is het de positieve plicht van een Christen om te oordelen. Met dat oordelen komen er vanzelf leugens aan het licht. Of doelde je specifiek op een leugen in de ter discussie staande training?

Richt je dan op de werkelijke leugens in onze samenleving. Die zijn er namelijk meer dan genoeg. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Dat doe ik immers door kritiek te uiten op de seculiere methodiek van YWAM.

Ik houd nogal van YWAM en ook van de oprichter ervan. Het blijft echter een menselijke organisatie met fouten en gebreken. Maar wat heeft jouw kritiek voor zin? Het bouwt niet op maar breekt alleen maar af. Ik ben geen psycholoog maar begrijp wel wat van de grondbeginselen. Je projecteert jezelf op anderen. Als je anderen oordeelt oordeel je in wezen jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Willempie:

Maar wat heeft jouw kritiek voor zin?

De zin van het uiten van mijn bedenkingen omtrent de methodieken van YWAM zit em in het feit dat mensen niet geholpen zijn met seculiere oplossingen, er is geen compromis mogelijk. Sensitivity training is conditionering van de geest waarbij provocatie niet wordt geschuwd. Deze manier van conditioneren (lees indoctrineren) heeft zijn wortels liggen in de occulte praktijken van Pavlov. Hoewel ik met zijn methodiek prima uit de voeten kan met mijn hond, evenals Pavlov ook met de zijne. Grappig, dat wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De zin van het uiten van mijn bedenkingen omtrent de methodieken van YWAM zit em in het feit dat mensen niet geholpen zijn met seculiere oplossingen, er is geen compromis mogelijk. Sensitivity training is conditionering van de geest waarbij provocatie niet wordt geschuwd. Deze manier van conditioneren (lees indoctrineren) heeft zijn wortels liggen in de occulte praktijken van Pavlov. Hoewel ik met zijn methodiek prima uit de voeten kan met mijn hond, evenals Pavlov ook met de zijne. Grappig, dat wel.

Maakt YWAM gebruik van sensitivity training?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op mij komt het over dat de DTS een zowel theologische als missionaire opleiding wil zijn. Dus kun je haar daar gewoon op toetsen.
Bij een theologische opleiding is het van belang dat je onderwijs krijgt in het OT en het NT, de grondtalen van de Schrift, de geschiedenis van het christendom, hermeneutiek, wijsbegeerte, dat soort vakken. In de missie heb je weer onderwijs nodig in apologetiek, culturele vorming, interculturele communicatie, levensbeschouwelijke vorming, sociale vaardigheden en natuurlijk praktische vaardigheden die je tijdens de missie wil uitvoeren. Denk aan metselen, verplegen, basisonderwijs geven, verbouwen, zelfvoorzienend leven, et cetera.
Deze vakken kunnen gewoon toegespitst worden op het karakter en het niveau van de opleiding en haar doelgroep, om de studenten zo voldoende theologische, apologetische, spirituele en culturele vorming mee te geven voor de missie.

Ook kun je kijken naar de lesmethodiek, de competenties en certificaten en of diploma's die je ermee kunt halen, de kwalificaties en opleidingen van de docenten zelf en natuurlijk in hoeverre de opleiding door kerken en kerkgemeenschappen erkend wordt en aansluit bij hun leer.
Je hebt immers niets aan een opleiding als je vervolgens binnen je kerk er geen functie mee kunt bekleden, of als de opleiding je zelfs theologische leerstellingen en of godsdienstige oefeningen aanreikt die door jouw kerk niet erkend of zelfs afgewezen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Lobke:

Jongeren zijn leerplichtig tot 18 jaar toch? Ik neem aan dat de school ze niet zo lang vakantie geeft.

Je hebt gelijk. In principe duurt de adolescentiefase tot je mid twintigste en zou je nog van jeugd tot die tijd kunnen spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Lobke:

@Kaasjeskruid,

Jongeren zijn leerplichtig tot 18 jaar toch? Ik neem aan dat de school ze niet zo lang vakantie geeft.

Het zit ingewikkelder.

Ontleend aan Wikipedia:

Per 1 augustus 2007 geldt er een leerplicht voor kinderen van 5 tot 16 jaar, zij moeten naar school. Zo kunnen zij zich voorbereiden op de maatschappij en de arbeidsmarkt. Jongeren die na hun 16e nog geen startkwalificatie hebben, moeten tot hun 18e onderwijs volgen. Deze kwalificatieplicht moet ertoe leiden dat er meer adolescenten een startkwalificatie halen.

Wat betreft die startkwalificatie:

Een startkwalificatie is in de ogen van de Nederlandse overheid het minimale onderwijsniveau dat nodig is om serieus kans te maken op duurzaam geschoold werk in Nederland.

 

In België geldt:

De leerplicht gaat in op 1 september van het burgerlijk jaar waarin het kind 6 jaar wordt en duurt 12 volle schooljaren. Bij aanvang van de leerplicht is een kind dus minimaal 5 jaar en 8 maanden (namelijk, als het nog op 31 december van dat jaar verjaart) en maximaal 6 jaar en 8 maanden (als het al op 1 januari van dat jaar verjaard is). Op één september 2013 vatten dus in de regel alle leerlingen geboren in 2007 het eerste leerjaar aan. Van die regel kan worden afgeweken door een vervroegde of verlate instap, na overleg met het Centrum voor Leerlingenbegeleiding.

 

(Zie voor meer details de artikelen in Wikipedia.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Trajecto:

Het zit ingewikkelder.

Ontleend aan Wikipedia:

Per 1 augustus 2007 geldt er een leerplicht voor kinderen van 5 tot 16 jaar, zij moeten naar school. Zo kunnen zij zich voorbereiden op de maatschappij en de arbeidsmarkt. Jongeren die na hun 16e nog geen startkwalificatie hebben, moeten tot hun 18e onderwijs volgen. Deze kwalificatieplicht moet ertoe leiden dat er meer adolescenten een startkwalificatie halen.

Wat betreft die startkwalificatie:

Een startkwalificatie is in de ogen van de Nederlandse overheid het minimale onderwijsniveau dat nodig is om serieus kans te maken op duurzaam geschoold werk in Nederland.

 

In België geldt:

De leerplicht gaat in op 1 september van het burgerlijk jaar waarin het kind 6 jaar wordt en duurt 12 volle schooljaren. Bij aanvang van de leerplicht is een kind dus minimaal 5 jaar en 8 maanden (namelijk, als het nog op 31 december van dat jaar verjaart) en maximaal 6 jaar en 8 maanden (als het al op 1 januari van dat jaar verjaard is). Op één september 2013 vatten dus in de regel alle leerlingen geboren in 2007 het eerste leerjaar aan. Van die regel kan worden afgeweken door een vervroegde of verlate instap, na overleg met het Centrum voor Leerlingenbegeleiding.

 

(Zie voor meer details de artikelen in Wikipedia.)

Klopt. En in  Nederland geldt een havo-diploma, een vwo-diploma, of een mbo-diploma op niveau 2 als startkwalificatie. Maarrrrrrr: als de jongere daarna nog steeds geen startkwalificatie heeft, dan wordt ie als schoolverlater gemeld bij de gemeente, die kan tot zijn 23e aanvullende verplichtingen (werk of opleiding) opleggen. Maar ik mag er toch hopelijk wel van uitgaan dat een christelijke organisatie sowieso een startkwalificatie eist, voordat een jongere überhaupt deel mag nemen aan een dts.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Robert Frans:

Op mij komt het over dat de DTS een zowel theologische als missionaire opleiding wil zijn. Dus kun je haar daar gewoon op toetsen.
Bij een theologische opleiding is het van belang dat je onderwijs krijgt in het OT en het NT, de grondtalen van de Schrift, de geschiedenis van het christendom, hermeneutiek, wijsbegeerte, dat soort vakken. In de missie heb je weer onderwijs nodig in apologetiek, culturele vorming, interculturele communicatie, levensbeschouwelijke vorming, sociale vaardigheden en natuurlijk praktische vaardigheden die je tijdens de missie wil uitvoeren. Denk aan metselen, verplegen, basisonderwijs geven, verbouwen, zelfvoorzienend leven, et cetera.
Deze vakken kunnen gewoon toegespitst worden op het karakter en het niveau van de opleiding en haar doelgroep, om de studenten zo voldoende theologische, apologetische, spirituele en culturele vorming mee te geven voor de missie.

Ook kun je kijken naar de lesmethodiek, de competenties en certificaten en of diploma's die je ermee kunt halen, de kwalificaties en opleidingen van de docenten zelf en natuurlijk in hoeverre de opleiding door kerken en kerkgemeenschappen erkend wordt en aansluit bij hun leer.
Je hebt immers niets aan een opleiding als je vervolgens binnen je kerk er geen functie mee kunt bekleden, of als de opleiding je zelfs theologische leerstellingen en of godsdienstige oefeningen aanreikt die door jouw kerk niet erkend of zelfs afgewezen worden.

Uiteraard is dat van belang, maar bovenal is belangrijk hoe er met de cursisten wordt om gegaan. Als ik lees dat bij vertrek uit de cursus ook de aan jou gekoppelde leerling moet vertrekken, dan is er per definitie sprake van dwang, bedreiging zelfs. En dan is niet van belang welke vakken er worden gedoceerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Terwijl duur (in termen van particulieren) is het niet onoverkomelijk voor een cursus. Als je vaak een cursus van een paar dagen volgt op professioneel niveau betaal je ook algauw zo'n 1000 à 2000 euro. Veel heeft natuurlijk ook te maken met de subsidies die ze krijgen, en in Europa is studeren vaak ook vrij goedkoop als je het vergelijkt met landen zoals de VS (België is trouwens nog een stuk goedkoper dan Nederland) en ook in Londen betaal je algauw 12000 pond voor een jaar studie en dat is dan wel gesubsidieerd. Ook hier in België kan b.v. een jaar aan een universiteit studeren voor iemand buiten de EO gemakkelijk oplopen tot 25 000 euro als ze geen subsidies voor je ontvangen.

Blijft bij mij wel de vraag hangen, waarom je dan niet kiest voor een reguliere opleiding, die in feite goedkoper is, dichter bij huis en waar je daadwerkelijk een stuk meer mee bent. Als je b.v. een bachelor-opleiding volgt aan de ETF in Leuven kan je ook missie, maar heb je wel een Bachelor in handen en kun langzaam wennen aan het idee om op missie te gaan. (Er zijn er heel veel vanuit die hoek die op missie gaan trouwens). En een bachelor-opleiding kun je ook buiten die specifieke doelgroep nog goed gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei ZENODotus:

Terwijl duur (in termen van particulieren) is het niet onoverkomelijk voor een cursus. Als je vaak een cursus van een paar dagen volgt op professioneel niveau betaal je ook algauw zo'n 1000 à 2000 euro. Veel heeft natuurlijk ook te maken met de subsidies die ze krijgen, en in Europa is studeren vaak ook vrij goedkoop als je het vergelijkt met landen zoals de VS (België is trouwens nog een stuk goedkoper dan Nederland) en ook in Londen betaal je algauw 12000 pond voor een jaar studie en dat is dan wel gesubsidieerd. Ook hier in België kan b.v. een jaar aan een universiteit studeren voor iemand buiten de EO gemakkelijk oplopen tot 25 000 euro als ze geen subsidies voor je ontvangen.

Blijft bij mij wel de vraag hangen, waarom je dan niet kiest voor een reguliere opleiding, die in feite goedkoper is, dichter bij huis en waar je daadwerkelijk een stuk meer mee bent. Als je b.v. een bachelor-opleiding volgt aan de ETF in Leuven kan je ook missie, maar heb je wel een Bachelor in handen en kun langzaam wennen aan het idee om op missie te gaan. (Er zijn er heel veel vanuit die hoek die op missie gaan trouwens). En een bachelor-opleiding kun je ook buiten die specifieke doelgroep nog goed gebruiken.

Bij veel YWAM-ers gaat het niet om een diploma te halen. Dan kunnen ze beter naar de HBO theologische opleidingen die inderdaad overal in Nederland en inderdaad ook in Leuven zijn. Het is de saamhorigheid, het avontuur waarbij geloof een (grote rol) speelt. Het is meer vorming van jezelf (ik vraag me af of het de juiste vorming is). Daarna het veld in flyeren, evangeliseren etc. Ik ken echt veel mensen die DTS gedaan hebben, sommigen gaan wel verder op de weg van zending . Ik hoop dan ook met een maatschappelijke relevantie.  Charismatisch gerichte zending is vaak spontaan. Men krijgt een woord, visioen en gaat. Opleiding is niet altijd het meest belangrijke. Een schaatser die een kindertehuis start en dat huis naar zichzelf noemt komt voor. En dat er steeds kortdurende projectjes van een paar weken zijn, 3 weken kinderen knuffelen kan je een heerlijk gevoel geven, en zeker als dat ook nog in Afrika is.  Ik hoop dat de kinderen daar tegen het komen en gaan van mensen kunnen.. Maar ik heb slechte ervaringen met de charismatische wereld dus ook mijn mening is gekleurd. Voor allen die het goed bedoelen en zich met hart en ziel inzetten, sorry!

 Er wordt meestal een thuisfrontcommissie gestart die er verantwoordelijk voor is dat het geld binnenkomt.

Gelukkig is het tegenwoordig in de geloofszending ook een stuk verbeterd, men wordt nu vaak uitgezonden door goede organisaties.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Deze site gaf me onlangs meer inzicht in hoe ze bij YWAM met jongeren werken. Het is al wel oud (meer dan 30 jaar!), maar het zal ook weer niet zo heel erg veranderd zijn.

https://www.spiritualabuseresources.com/articles/my-experience-in-ywam

Ik vind het tamelijk verschrikkelijk, maar dat komt vooral omdat ik geen christen ben en niet geloof in christelijke zaken als "praten met God" via gebeden en de zin van het opbiechten van je verleden aan medegelovigen als zinvol voor je spirituele ontwikkeling.

Op andere, fundamentalistisch-christelijke sites zie je weer de kritiek dat ze bij YWAM doen aan meebuigen met andersgelovigen om ze niet bij voorbaat af te stoten. Zoals bijvoorbeeld de boodschap inpakken in een Islamitische vorm of een New Age vorm. Het belangrijkste is daarbij om de anderen te "redden" door ze voor Jezus te winnen en niet om ze persé helemaal christelijk te maken. In die zin zijn ze millenialistisch net als de Jehova Getuigen, gericht op de christelijke mythe van de "wederkomst".

Wat ik een beetje ironisch vind, want de YWAM zelf is juist fundamentalistisch-christelijk en in mijn ogen juist niet gericht op Jezus als leraar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid