Spring naar bijdragen

YWAM Disciple Training School


Aanbevolen berichten

Deze topic is ontstaan uit een eerder (inmiddels gesloten) topic waarin de topicstarter uitlegde dat deze een DTS wilde gaan doen.

 

Citaat

Een DTS staat voor discipelschap training school, dat wordt georganiseerd door Youth With A Mission. (in Nederland jeugd met een opdracht) Op Hawaii krijg ik 12 weken les over discipelschap en andere onderwerpen uit de bijbel. We krijgen intensief les en werken aan onze relatie met God. Daarnaast werken we in de community van een gemeente op Hawaii en doen we evangelisatie daar. Na deze 12 weken gaan we op outreach naar een nu nog onbekende locatie. Daar doen we vrijwilligerswerk en evangelisatie. Het geld is bedoeld voor de huisvesting, eten, en de lessen die je krijgt. De vliegtickets probeer ik zo veel mogelijk zelf te betalen. Ik hoop een beetje een duidelijk beeld te geven zo!  Dit is de site van de basis waar ik naar toe ga: http://www.ywamhonolulu.com/dts/ 

 

Een DTS is (bijna) overal te wereld te volgen via de organisatie Youth With A Mission en bereidt de cursist voor op een leven in het zendingsveld. De cursus is echter niet goedkoop, voor 12 weken studie ben je al snel een paar duizend euro kwijt. Waarom zou je ervoor kiezen om dergelijke training te gaan doen, soms in een heel ander werelddeel? Wat levert het op? Wat is het verschil met een 'normale' bijbelstudie?

En als je denkt dat je erop uit gestuurd wordt door God, mag je er dan vanuit gaan dat Hij je de (financiële) middelen toereikt (bijvoorbeeld door een collecte of crowfunding) of zal er toch gewerkt moeten worden?

 

Persoonlijk heb ik mijn twijfels bij dit soort 'opleidingen'. Natuurlijk is het goed om je te sterken in je geloof maar een DTS is soms duurder van een beroepsopleiding. Ook kan ik geen bijbelvers bedenken waaruit blijkt dat je pas discipel bent als je hiervoor een dure opleiding hebt genoten. Waarom kiezen mensen (vooral jongeren) dan toch voor een DTS, het liefst in het buitenland?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei JoostG:

Een DTS is (bijna) overal te wereld te volgen via de organisatie Youth With A Mission en bereidt de cursist voor op een leven in het zendingsveld. De cursus is echter niet goedkoop, voor 12 weken studie ben je al snel een paar duizend euro kwijt. Waarom zou je ervoor kiezen om dergelijke training te gaan doen, soms in een heel ander werelddeel? Wat levert het op? Wat is het verschil met een 'normale' bijbelstudie?

En als je denkt dat je erop uit gestuurd wordt door God, mag je er dan vanuit gaan dat Hij je de (financiële) middelen toereikt (bijvoorbeeld door een collecte of crowfunding) of zal er toch gewerkt moeten worden?

 

Persoonlijk heb ik mijn twijfels bij dit soort 'opleidingen'. Natuurlijk is het goed om je te sterken in je geloof maar een DTS is soms duurder van een beroepsopleiding. Ook kan ik geen bijbelvers bedenken waaruit blijkt dat je pas discipel bent als je hiervoor een dure opleiding hebt genoten. Waarom kiezen mensen (vooral jongeren) dan toch voor een DTS, het liefst in het buitenland?

YWAM als gesaneerde versie van JPUSA laat je ook gewoon werken voor je dagelijkse onderhoud rond de basis en aan boord van hun twee schepen, onder de noemer dienstbaarheid en nederigheid behoor je als student ook te leren. Ik snap dat enthousiasme mooi is en een bruikbaar middel tijdens het evangeliseren, maar jeugd het idee van superman geven om ze vervolgens de wereld te laten veroveren, vind ik adolescentenmishandeling. Laat ze eerst maar eens volwassen Christenen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik blijf het vreemd vinden. Als DTS bijna overal ter wereld is te volgen, waarom moet dan iedereen ver weg terwijl het dus ook dichtbij kan ?
Op mij komt het over alsof kinderen ver weg worden geplaatst zodat ze niet meer onder invloed van hun familie (kunnen) staan en dus erg beïnvloedbaar zijn.
Dat vind ik iets om vraagtekens bij te zetten.

Een term als "" sterken in het geloof""  vind ik ook vreemd. Er over nadenkend, betekent het dat mensen die deze term bezigen, kennelijk van zichzelf vinden dat ze niet sterk genoeg geloven. Volgens mij is dan je eigen omgeving, degenen die je het beste kennen, de aangewezen plek om daarin verandering te brengen. Een plek ver weg, bij vreemden, die al beginnen met duizenden euro's te vragen, biedt geen garantie op versterking van wat dan ook.  

Als je denkt dat je er op uitgestuurd wordt door God, vraag je dan ook af waarom er DOOR DEZELFDE ORGANISATIE kinderen van elders naar hier worden gebracht om DTS te volgen. Dat is op geen enkele manier logisch. Plak daar tegen aan de verhalen van ouders die vinden dat hun kind is gehersenspoeld. Dan zou je toch werkelijk eens goed achter je opren moeten krabben voor je hier aan begint.

Enkele jaren terug heb ik mijn dochter ook naar het buitenland laten gaan. Dat was niet voor maanden, maar voor weken, domweg omdat langer een eerste keer van mij niet mocht. En ik had afgesproken: één telefoontje dat je in de problemen zit en ik om je halen.  Je blijft immers als ouder verantwoordelijk voor je kind. En er waren oudere mensen bij die ik al jaren ken, en waarvan ik wist dat ook die na afloop terug zouden keren, en die ik dus verantwoordelijk kon stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ooit waren wij lid van een gemeente waar de zendingsopdracht serieus genomen werd, maar meestal toch in daad. Mensen die al jarenlang als piloot  bij de Maf werken, artsen in een klein ziekenhuisje in Oeganda.  Gevangeniswerk en ondersteunen van de familie van gevangenen in Albanië. DTS heb ik altijd minder gevonden...veel jongeren vinden dat avontuurlijk, zaten samen op de jeugdgroepen en wat is er mooier dan als 18 jarige 6 maanden: veilig met gelijkgestemden de wereld in te trekken.

Daar is niets mis mee; velen gaan ook packpacken een geweldige ervaring. Maar daar spaar je voor, werk je voor, helpen familieleden om je droom te verwezenlijken.

Te vaak heb ik gehoord dat via iemand anders de stem van God zei; ga naar Indonesië of Australië. 3 maanden samen zingen, bidden, leren over de weg die God met je gaat kan samenbinden, heel begrijpelijk. De reacties die ik vaak hoor zijn; "wat geweldig', wat goed van jou". Maar kritische geluiden zijn er minder. Zou God nou nooit influisteren; ga maar naar Heidebeek in Heerde? Het schijnt dat er minder zendingswerkers naar Groenland gaan. Zou God minder van Inuits houden? Gelukkig kijken missionaire werkgroepen of zendingscommissies nu kritischer. 

Ik heb een aantal zendingswerkers in de familie, soms is het niet makkelijk voor hen, maar wanneer je de tijd zelf in kunt delen geeft dat weer veel vrijheid. 

Wanneer mensen overgehaald worden -die een andere godsdienst hebben- om christen te worden door ze een voorkeursbehandeling te geven, daar keert mijn maag van om.  En dat heb ik vaak meegemaakt. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak een onderscheid tussen mensen die zich geroepen voelen en mensen die geworven worden.

Ik plaats hele grote vraagtekens bij wervers. Allereerst omdat God aan allerhande doeleinden wordt geplakt, maar bovendien omdat hun eigen woorden door er God aan te verbinden zoveel autoriteit krijgen, dat er nauwelijks of geen ruimte is voor bezinning of het tot andere conclusie komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei JoostG:

Waarom kiezen mensen (vooral jongeren) dan toch voor een DTS, het liefst in het buitenland?

Omdat het concept heel goed aansluit bij de ontwikkelingsfase waar de meeste jongeren zich in bevinden. Identiteit vormen, verbondenheid zoeken met anderen, zingeving vinden door bij te dragen aan een hoger doel, optimisme, de wereld intrekken, invloed uitoefenen (vanuit positieve motivatie).

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Naeva:

Omdat het concept heel goed aansluit bij de ontwikkelingsfase waar de meeste jongeren zich in bevinden.

Men speelt dus heel gewiekst in op de gemoedstoestand van de jeugd, om ze zodoende makkelijk te kunnen scheiden van familie en vrienden (sociale isolatie), waardoor men ze met verhoogde kans op slagen aan indoctrinatietechnieken en zelfverbeteringsconcepten zoals sensitivity traning kan blootstellen. Gekoppeld aan een buddy, die zodra jij besluit om op te geven ook moet vertrekken. Dwingelandij dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Men speelt dus heel gewiekst met de gemoedstoestand van de jeugd om ze zodoende makkelijk te kunnen scheiden van familie en vrienden (volgens mij ook de reden dat men ver van huis geplaatst wordt, het liefst in een onbekende omgeving), waardoor men ze met verhoogde kans op slagen aan indoctrinatietechnieken en zelfverbeteringsconcepten zoals sensitivity traning kan blootstellen.

Ik weet niet of dat zo is. De meeste DTSers komen uit een christelijk milieu meer evangelisch of charismatische christenen dan uit de reformatorische richtingen,  zoals we ook van de DTSer hier konden lezen . De indoctrinatie als jij dat zo vindt is dan een keuze en zijn ze al gewend via gezin, jeugdgroep etc.. Dat ze persé ver weggaan is waarschijnlijk ook eigen keus. Je kunt ook DTS in Heerde- Heidebeek en Amsterdam doen. Maar daar komen dan weer graag mensen uit de Filipijnen of Australië. Ik begrijp het vanuit avontuurlijk oogpunt maar dat kerken daarvoor zouden moeten dokken, dat dan weer niet.

Mijn oudste heeft ook in zo'n fase gezeten; een dure opleiding op een (voor haar te charismatische bijbelschool). Gelukkig hebben we het zelf betaald want na een half jaar dreigde ze door te draaien -niet door de docenten- maar door de mede leerlingen die elkaar tongentaal  leerden en nog meer extreme zaken. Ze zat er niet op de goede plek en gelukkig is ze toen gestopt..

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Lobke:

De indoctrinatie als jij dat zo vindt is dan een keuze en zijn ze al gewend via gezin, jeugdgroep etc.. Dat ze persé ver weggaan is waarschijnlijk ook eigen keus.

Uiteraard is het hun eigen keuze en zal het kaf wel van het koren gescheiden worden, hoewel ik mijn twijfels heb over het hebben van een keus in geval van indoctrine. Echter daar waar sprake is van een keuze is sprake van een aanbod, in dit geval een gevaarlijk verleidelijke. Het blijft jeugd waar men op doelt en dat is nog niet volwassen en dus minder weerbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Uiteraard is het hun eigen keuze en zal het kaf wel van het koren gescheiden worden, hoewel ik mijn twijfels heb over het hebben van een keus in geval van indoctrine. Echter daar waar sprake is van een keuze is sprake van een aanbod, in dit geval een gevaarlijk verleidelijke. Het blijft jeugd waar men op doelt en dat is nog niet volwassen en dus minder weerbaar.

Het gaat hier over 18 jaar en ouder. Maar dat was mijn dochter ook.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk kan ik niet uitsluiten dat de oorspronkelijke topicstartster inderdaad geroepen is die weg te gaan. Als ik erop overwoog te antwoorden, werd ik ervan weerhouden (in eigen hart en hoofd dus, niet door uiterlijke dingen). Het enige wat ik zeker weet is dat onze Lieve Heer van haar houdt. In mijn beleving liet Hij dat duidelijk merken. En Zijn wegen zijn m.i. daadwerkelijk ondoorgrondelijk. Hij gaat Zijn weg met ieder individu in diens eigen leven en dat gebeurt volgens mij meestal op een manier die de omgeving niet begrijpt.  Het kan best zo zijn dat het voor haar juist is om te gaan.  Waar ik op tegen ben is de manier waarop een en ander werd gehandeld. 

In zijn algemeenheid is mijn eigen ervaring dat onze Lieve Heer echt geen geld vraagt voor je discipelschap. Hij heeft de prijs betaald op Golgotha en discipelschap an sich is voor iedereen gratis. Wat ik zelf wel heb ondervonden is dat Hij daarbij het verlangen in je kan leggen om met alles wat er in je is en wat je hebt aan financien, bij te dragen aan Zijn Doel met de mensen. Dan wil je niet anders, dan maakt het je dolgelukkig als je bijdraagt en daarbij kun je langs behoorlijke financiele afgronden gaan, maar als het Zijn Doel is en het werkelijk God is die dat verlangen in je legt, dan die lossen die zich uiteindelijk wel op. Maar dat is mijn eigen ervaring. Ik heb het ook meegemaakt dat ik moest stoppen met geven.  Dat heb ik heel moeilijk gevonden, zeg maar gerust hartverscheurend, maar ik heb het wel gedaan. En voor mij staat vast dat ook dit van de Heer kwam. Toen ik  daaraan eindelijk (want ik vond het supermoeilijk) gehoor gaf, kwam er rust in mijn persoonlijke situatie. Ook de financien kwamen in rustig vaarwater.  Het is mij denk ik wel kwalijk genomen dat ik niet meer gaf. Dat is menselijk. Zelfs de aller, allergrootste dienaren van God onder de mensen worden soms door gemengde beweegredenen bewogen.  We blijven allemaal mens.

Men mag in mijn optiek best geld vragen. De manier waarop, dus hoe maar ook waar (in welke kringen) men dat doet, verdient naar mijn visie wel de nodige overweging. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Lobke:

Het gaat hier over 18 jaar en ouder. Maar dat was mijn dochter ook.....

Het zou zo kunnen zijn dat je de leeftijd van je dochter projecteert op het onderwerp, maar naar mijn weten staat "youth" in YWAM voor jeugd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Men speelt dus heel gewiekst in op de gemoedstoestand van de jeugd, om ze zodoende makkelijk te kunnen scheiden van familie en vrienden (sociale isolatie), waardoor men ze met verhoogde kans op slagen aan indoctrinatietechnieken en zelfverbeteringsconcepten zoals sensitivity traning kan blootstellen. Gekoppeld aan een buddy, die zodra jij besluit om op te geven ook moet vertrekken. Dwingelandij dus.

Ik kan je interpretatie goed begrijpen, het is ook niet my cup of tea. Alleen, inspelen op een behoefte is an sich geen indoctrinatie of dwingelandij. De Albert Heijn speelt bijvoorbeeld ook heel goed in op behoeftes van een klant, maar ik ken niemand die het gevoel heeft dat Albert Heijn hem dwingt om daar boodschappen te doen. Of een jongere meedoet aan een DTS, is toch echt de verantwoordelijkheid van de ouders en hem-/haarzelf.

YWAM moet natuurlijk wel transparant zijn en verantwoording kunnen afleggen over haar methodes. Mocht aangetoond worden dat deelname de ontwikkeling van jongeren schaadt dan moet er ingegrepen worden. Voor zover ik weet zijn daar echter geen duidelijke aanwijzingen voor. Ik heb de indruk dat zo'n traject over het algemeen ervaren wordt als een positieve, stimulerende ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Naeva:

Ik begrijp je wantrouwen. Alleen, inspelen op een behoefte is an sich geen indoctrinatie of dwingelandij. De Albert Heijn speelt bijvoorbeeld ook heel goed in op behoeftes van een klant, maar ik ken niemand die het gevoel heeft dat Albert Heijn hem dwingt om daar boodschappen te doen.

Nee, dat gevoel zal de klant niet hebben. Maar het is wel de bedoeling van Albert Heijn.......

Als de klant dat gevoel wel zou hebben, zou hij niks kopen. Indoctrinatie werkt precies zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Naeva:

Ik kan je interpretatie goed begrijpen, het is ook niet my cup of tea. Alleen, inspelen op een behoefte is an sich geen indoctrinatie of dwingelandij. De Albert Heijn speelt bijvoorbeeld ook heel goed in op behoeftes van een klant, maar ik ken niemand die het gevoel heeft dat Albert Heijn hem dwingt om daar boodschappen te doen. Of een jongere meedoet aan een DTS, is toch echt de verantwoordelijkheid van de ouders en hem-/haarzelf.

Zoiets als een heler - dief verhouding.

31 minuten geleden zei Naeva:

YWAM moet natuurlijk wel transparant zijn en verantwoording kunnen afleggen over haar methodes. Mocht aangetoond worden dat deelname de ontwikkeling van jongeren schaadt dan moet er ingegrepen worden. Voor zover ik weet zijn daar echter geen duidelijke aanwijzingen voor. Ik heb de indruk dat zo'n traject over het algemeen ervaren wordt als een positieve, stimulerende ervaring.

Er gaan ook andere geluiden op:

http://www.deceptioninthechurch.com/ywamstory.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Willempie:

Bestaat er een kerk, denominatie, evangelist, theoloog of christelijke organisatie waar geen kritiek op wordt geleverd?

Vast niet.

42 minuten geleden zei Willempie:

Zo nee, wil ik graag weten waarom niet.

Zo gaat dat nu eenmaal met oorlog, in dit geval oorlog om de waarheid. Kwestie van beoordelen denk ik dan maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Naeva:

Iets aantrekkelijk maken is niet hetzelfde als dwingen.

Dat is nou typisch een antwoord van een klant die niet in de gaten heeft hoe slinks reclame kan werken.

18 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
57 minuten geleden zei Willempie:

Zo nee, wil ik graag weten waarom niet.

Zo gaat dat nu eenmaal met oorlog. In dit geval oorlog om de waarheid.

Als er oorlog moet zijn om 'waarheid', dan is de uitkomst niet de waarheid, maar de mening van de winnaar van het gevecht.
Waarheid wordt vast gesteld aan de hand van argumenten.
Het recht van de sterkste wordt bepaald aan de hand van een gevecht.
Als de uitkomst van het gevecht wordt betiteld als waarheid, dan wordt de waarheid geweld aangedaan.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zo gaat dat nu eenmaal met oorlog, in dit geval oorlog om de waarheid. Kwestie van beoordelen denk ik dan maar.

Dus we moeten elkaar bevechten? Gaan we het op die manier winnen, denk je?

6 minuten geleden zei Willempie:

Dus we moeten elkaar bevechten? Gaan we het op die manier winnen, denk je?

Laat ik het anders stellen. Is er iets of iemand waarop jij geen kritiek hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Zoiets als een heler - dief verhouding.

Er gaan ook andere geluiden op:

http://www.deceptioninthechurch.com/ywamstory.html

Zo is dat Kaasjeskruid. Ik heb ook de nodige getuigenissen gevonden over die DTS en heb er zelf ook zo mijn bedenkingen bij.    Dat mag ook gewoon genoemd worden. Althans, in een gezond milieu wel.  Juist door iets van meerdere kanten te belichten kan een mens een weloverwogen keuze maken. Op het moment dat het christendom alleen nog maar uit ja en amen bestaat, heeft Christus denk ik verloren.  Als het werkelijk Gods Wil is die je ervaart en wilt doen, dan houdt alle kritiek van de wereld je niet tegen.  Als men niet tegen kritiek kan, dan zegt mij dat iets over het inzicht en/of de drijfveer 

 

38 minuten geleden zei Thorgrem:

Wat een onverdraagzaamheid weer in dit topic. Spijtig hoor.

Mee eens. Die onverdraagzaamheid begon al toen er kritische berichten werden verwijderd. Als ik het goed heb is deze topic er juist daarom gekomen, zodat er verschillende visies gedeeld konden worden, in plaats van overal ja en amen op te zeggen.

Wat is jouw eigen visie op het onderwerp Thorgrem?  Daar ben ik best wel benieuwd naar (in positieve zin bedoeld, niet sarcastisch). Stel dat jouw dochter bij je komt dat ze op DTS wil van YWAM, wat zou je dan doen? En hoe zou je te werk gaan met haar en haar keuze?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid