Spring naar bijdragen

Agressieve Jezus?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 304
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het aardige bij dit verhaal is dat het bepaald geen onbeheerste opwelling is van Jezus. Het maken van de genoemde gesel is namelijk nogal een precies en tijdrovend werkje. Hij kwam dus niet als een ra

Nee. Rare discussie is zich trouwens aan het ontvouwen. M.i. bouwend op de (onterechte) aanname dat elke Schrifttekst tot ethische principes is te reduceren...   De reden waarom ik hier

We brengen geen haatdragende en rancuneuze God. Dat is iets wat jij zelf impliceert. Jouw boodschap is niet Bijbels. Het is ook niet wat Jezus leerde. Het is niet wat de apostelen leerden. Het is niet

8 minuten geleden zei Willempie:

Oh Kaasjeskruid. Ik bid dat de Heilige Geest je hierin zal leiden zodat je weet wat God's wil is. Wees nooit bang alsjeblieft. God kan alles laten meewerken ten goede.

Dood gaat iedereen. Maar vroegtijdig overlijden lijkt mij geen optie. Ik zal het proces in de gaten houden en berichten wat mee werkt ten goede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Daarom heb ik Jezus ook elke dag nodig. Niet eenmalig bij het moment van tot geloof komen. Ik heb beleden aan God dat ik gezondigd heb en heb vergeving gevraagd en gekregen. De persoon echter die schade heeft opgelopen, wat daarmee te doen? Dagelijks beschadigt deze persoon vele mensen met het verstrekken van drugs. Om nu naar deze persoon te gaan en vergeving te vragen, staat volgens mij gelijk aan zelfmoord.

Je kunt voor deze persoon bidden. Hij is dader en slachtoffer tegelijk. Hij is in de ban van het kwaad, en heeft bevrijding nodig. Enige dat jij kunt doen is voor hem bidden. Tegelijkertijd is het prima en volkomen juist mensen te waarschuwen tegen drugs en daar waar mogelijk mensen uit de klauwen van dealers te trekken. Ik heb dealers gezien die nu evangelisten zijn! De Bijbel waarschuwt tegen toverij in de breedste zin van het Woord. Daar vallen niet slechts occulte zaken als reiki, yoga, boeddhisme, voodoo, e.d. onder, maar ook drugs. Christenen horen zich daar verre van te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei WdG:

Je kunt voor deze persoon bidden. Hij is dader en slachtoffer tegelijk. Hij is in de ban van het kwaad, en heeft bevrijding nodig. Enige dat jij kunt doen is voor hem bidden. Tegelijkertijd is het prima en volkomen juist mensen te waarschuwen tegen drugs en daar waar mogelijk mensen uit de klauwen van dealers te trekken. Ik heb dealers gezien die nu evangelisten zijn! De Bijbel waarschuwt tegen toverij in de breedste zin van het Woord. Daar vallen niet slechts occulte zaken als reiki, yoga, boeddhisme, voodoo, e.d. onder, maar ook drugs. Christenen horen zich daar verre van te houden.

Dat is zekers een goede optie en gaat absoluut gebeuren. Ik kan zaken nogal letterlijk opvatten en vormgeven, dit is niet altijd de bedoeling blijkt maar weer.

Citaat

Hij is dader en slachtoffer tegelijk. Hij is in de ban van het kwaad, en heeft bevrijding nodig.

Het is en blijft zijn eigen keuze om drugs te gebruiken en te verstrekken aan, in dit geval, ook kinderen. Net zoals het mijn keuze was om deze man aan te pakken met geweld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat is zekers een goede optie en gaat absoluut gebeuren. Ik kan zaken nogal letterlijk opvatten en vormgeven, dit is niet altijd de bedoeling blijkt maar weer.

Ik ken mensen die langdurig vast gezeten hebben, vw. dealen op grote schaal, maar nu Christen zijn. Er zijn ook voorbeelden van dealers die nu evangelist zijn. Ken je Joop Gottmers?

Vaak wordt het als een oordeel gezien om zaken als drugs, voodoo, yoga, reiki, etc. af te keuren. God veroordeelt de mensen niet, dat doen ze zelf. God veroordeelt wel zaken als drugs, voodoo, yoga, reiki, etc. Toch is er voor ieder mens een uitweg, zoals jij en ik geloven. Een dealer die mensen de dood in jaagt is geen slechter mens dan een huisvrouwtje dat onder het genot van een kopje thee mensen boeddhistische tekeningen laat maken. God gruwelt van beide zaken, maar heeft desondanks de mens lief. Zowel drugs als zaken als reiki, yoga, etc. laten of brengen de mensen in de waan dat ze "zelf" iets kunnen. Het tegendeel is waar, er is maar EEN Weg. Voor degenen die anderen verleiden moeten we zeker bidden. Waarom? Zonder bekering ware het beter, dat mensen die anderen misleiden (ergeren vw. het geloof in Christus) een molensteen om hun hals gedaan werd, en dat hij of zij in de zee geworpen werd. Dit gunnen we niemand. Bid voor elkaar. Bid ook voor je vijanden. Verkondig de Waarheid, de dwazen zullen zwijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Ken je Joop Gottmers?

Die ken ik als een man zonder berouw.

3 minuten geleden zei WdG:

Vaak wordt het als een oordeel gezien om zaken als drugs, voodoo, yoga, reiki, etc. af te keuren. God veroordeelt de mensen niet, dat doen ze zelf.

Serieus? Dus als God Zijn oordeel uitspreekt over mensen die Hem niet willen erkennen, dan zegt Hij:

Hierbij veroordeel jij jezelf naar de hel, loop daar maar zelfstandig naar toe.

Ik vermoed dat God je toch echt Zelfstandig bij de kladden grijpt en je erin gooit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Die ken ik als een man zonder berouw.

Serieus? Dus als God Zijn oordeel uitspreekt over mensen die Hem niet willen erkennen, dan zegt Hij:

Hierbij veroordeel jij jezelf naar de hel, loop daar maar zelfstandig naar toe.

Ik vermoed dat God je toch echt Zelfstandig bij de kladden grijpt en je erin gooit.

Denk je echt dat Joop Gottmers geen berouw kent? Misschien ken je hem beter dan ik. Waarom denk je dat?

Mensen veroordelen zichzelf. Wat bedoel ik daarmee, volgens jou? Natuurlijk zullen mensen niet zelfstandig naar de hel lopen. Het in de hel belanden is een logisch gevolg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei WdG:

Denk je echt dat Joop Gottmers geen berouw kent? Misschien ken je hem beter dan ik. Waarom denk je dat?

http://www.zuidwesttv.nl/video/2505/joop-gottmers

Minuut 36. Overigens promoot deze man een zwaard in de handen van Christenen: kickboksen. Daar ben ik ook behoorlijk bedreven in en heb dit dan ook ingezet afgelopen week. Zonder het gewenste resultaat.

6 minuten geleden zei WdG:

Mensen veroordelen zichzelf. Wat bedoel ik daarmee, volgens jou? Natuurlijk zullen mensen niet zelfstandig naar de hel lopen. Het in de hel belanden is een logisch gevolg.

Mensen hebben de macht niet om te veroordelen naar de hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

http://www.zuidwesttv.nl/video/2505/joop-gottmers

Minuut 36. Overigens promoot deze man een zwaard in de handen van Christenen: kickboksen.

Mensen hebben de macht niet om te veroordelen naar de hel.

Zal de video eens bekijken. Ik ken hem als een man naar Gods hart, die veel goed werk doet. Ik heb niks tegen vechtsporten, dat terzijde. Mensen hebben niet de macht om te veroordelen naar de hel? Dat is waar. Denk je dat het een soort loterij wordt, of kan ieder mens toch een eigen keuze maken, waar hij of zij de eeuwigheid zal doorbrengen?

Joop zegt geen spijt te hebben. Ik denk dat hij zich ongelukkig uitdrukt. Hij beweert wel dingen ANDERS gedaan te hebben. Wat hij beweert is dat hij Christen is. Zijn zonden worden hem nu niet meer aangerekend, omdat ze ALLEMAAL gedekt zijn onder het bloed van Christus. Het klinkt gemakkelijk, en eigenlijk is het dat ook. Wanneer we aan de zonde denken, denken we vaak aan een aanklacht, aan onszelf, en zeker zijn er veel slechte zaken in het leven (ik heb er met drugs, yoga, reiki, voodoo er een aantal genoemd), maar, wanneer we aan de zonde denken, moeten we naar het kruis kijken: Genade is voor ons, maar het heeft wel wat gekost. Wij worden niet meer aangeklaagd, we ZIJN een nieuwe schepping. DAT bedoelt Joop Gottmers!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Denk je dat het een soort loterij wordt, of kan ieder mens toch een eigen keuze maken, waar hij of zij de eeuwigheid zal doorbrengen?

Ik denk dat de mens een keuze kan maken, maar deze keuze waar maken... Alles is Gods werk. Zonder God geen keuze.

1 uur geleden zei WdG:

DAT bedoelt Joop Gottmers!

Volgens jou, maar dat hoor ik hem niet zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik denk dat de mens een keuze kan maken, maar deze keuze waar maken... Alles is Gods werk. Zonder God geen keuze.

Volgens jou, maar dat hoor ik hem niet zeggen.

Ik geloof ook dat de mens een keuze kan maken, en, niet kiezen betekent ook kiezen. De keuze is het offer van Christus aannemen, of afwijzen. En, iemand die het offer afwijst, heeft zichzelf daarmee al ter dood veroordeeld, toch?! Wat Gottmers betreft: ik geloof dat deze man oprecht Christen is, maar zelfs/ook als ik er naast zit, verandert dat niks aan het feit dat grote criminelen evangelisten kunnen worden. Nicky Cruz is een ander voorbeeld. Misschien ken je hem? Wat wel een feit is dat we geen doorlopende spijtbetuigers hoeven te zijn. We hoeven niet gebukt onder de zonde door het leven te gaan, ons constant bewust te zijn van onze slechte daden. In dat opzicht heeft Gottmers wel gelijk: we ZIJN vergeven, de schuld is compleet uitgewist. Waar moeten we dan nog spijt van hebben? Dat jij en ik bepaalde dingen misschien anders zouden hebben gedaan betekent niet dat we constant een gevoel van spijt moeten hebben. God herinnert onze zonden niet meer! Weet je wat dat betekent?

Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken.

Stel dat je nig spijt hebt van iets dat God jou al vergeven heeft en waar Hij ook niet meer aan denkt, leg jij jezelf dan niet een juk op? God denkt niet meer aan je zonden, wanneer ze vergeven zijn, en, onze zonden ZIJN vergeven door het bloed van Christus!

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei TTC:
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik denk dat je heel goed weet wat agressie is, maar dat het probleem hier is dat een agressieve Jezus niet past in het beeld dat je van hem hebt. Om dat toch te laten matchen ga je aan de definitie van agressie sleutelen. Dat is niet nodig, je hoeft alleen maar te accepteren zoals het is: dat Jezus hier agressief was.

Er zijn veel mensen die hun beklag doen over onrechtvaardige toestanden in de wereld, de ene actie al wat geweldlozer dan de andere. Is dat vergelijkbaar met wat Jezus deed dan?

Vaak niet, maar dat is ook helemaal niet de vraag. Die was nl. of dit gedrag agressie was. De vraag was niet of het in vergelijking met veel ergere agressie misschien qua agressie wel mee viel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei WdG:

Zal de video eens bekijken. Ik ken hem als een man naar Gods hart, die veel goed werk doet.

Grappig. Ik ken hem, net als veel anderen in Bergen op Zoom e.o, als iemand die nog steeds in het weekend ging stappen met grote criminelen als Klaas Otto. En toen was Joop Gottmers al jaaaren bezig als evangelist. Dat dubbelleven was natuurlijk onder zijn volgelingen niet bekend, want die storten zich niet in het uitgaansleven in het weekend. De Brabanders die dat laatste wel deden, lachten (en lachen zich nog steeds) om zijn opmerkelijke dubbel leven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei WdG:

Denk je dat het een soort loterij wordt, of kan ieder mens toch een eigen keuze maken, waar hij of zij de eeuwigheid zal doorbrengen?

1 uur geleden zei WdG:

Nicky Cruz is een ander voorbeeld. Misschien ken je hem?

 

Nicky ken ik van zijn boek, welke ik gelezen heb. Hij heeft ook op Olympia 81 gestaan als spreker. Het vreemde is dat, in ieder geval destijds, het gebed om vergeving van zonden gericht werd aan de Heilige Geest en de sprekers hebben deze uitspraak moeten ondertekenen alvorens men mocht spreken. Wat mij doet vermoeden dat men vooral bezig is met vereren van de Heilige Geest.

Voorts lag volgens Nicky de hand van God op hem zodat hij bewaart bleef voor de dood. Opmerkelijk dat je dan spreekt over een loterij, want waarom hij wel en een ander niet?

http://www.daystar.com/ondemand/video/?video=2682962797001

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat is zekers een goede optie en gaat absoluut gebeuren. Ik kan zaken nogal letterlijk opvatten en vormgeven, dit is niet altijd de bedoeling blijkt maar weer.

Het is en blijft zijn eigen keuze om drugs te gebruiken en te verstrekken aan, in dit geval, ook kinderen. Net zoals het mijn keuze was om deze man aan te pakken met geweld.

Ik heb ook een drugsdealer gekend die behoorlijk agressief was en mensen bedreigde. Na zijn bekering werd hij één van de liefste en zachtmoedigste mensen die ik heb gekend. Hij ging zich, in een soort commune, vooral inzetten om heroïneverslaafden op te vangen en te helpen met afkicken. De wonderen zijn nog steeds de wereld niet uit. :) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Willempie:

Ik heb ook een drugsdealer gekend die behoorlijk agressief was en mensen bedreigde. Na zijn bekering werd hij één van de liefste en zachtmoedigste mensen die ik heb gekend. Hij ging zich, in een soort commune, vooral inzetten om heroïneverslaafden op te vangen en te helpen met afkicken. De wonderen zijn nog steeds de wereld niet uit. :) 

Tja, ik sta hier altijd wat sceptisch tegenover. Keith Bakker noemde zich ook een christen en begon ook zijn eigen soort commune in de vorm van een afkickkliniek. En kijk eens wat daar achterweg komt...

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
15 minuten geleden zei Willempie:

Ik heb ook een drugsdealer gekend die behoorlijk agressief was en mensen bedreigde. Na zijn bekering werd hij één van de liefste en zachtmoedigste mensen die ik heb gekend. Hij ging zich, in een soort commune, vooral inzetten om heroïneverslaafden op te vangen en te helpen met afkicken. De wonderen zijn nog steeds de wereld niet uit. :) 

Tja, ik sta hier altijd wat sceptisch tegenover. Keith Bakker noemde zich ook een christen en begon ook zijn eigen soort commune in de vorm van een afkickkliniek. En kijk eens wat daar achterweg komt...

Dealers leiden meestal een vrij ongestructureerd en losbandig leven. Religie kan in die zin een positieve invloed hebben, omdat ze dan onder het doembeeld van eeuwige duisternis worden geleid naar een gestructureerd leven. Ze moeten dan vaak wel 'de schone schijn' ophouden. Keith Bakker kon dat niet, Joop Gottmers heeft een dubbelleven waar veel mensen ook zo doorheen prikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Tja, ik sta hier altijd wat sceptisch tegenover. Keith Bakker noemde zich ook een christen en begon ook zijn eigen soort commune in de vorm van een afkickkliniek. En kijk eens wat daar achterweg komt...

Je lijkt me erg wantrouwend. Het is goed om nuchter en waakzaam te blijven maar om alles en iedereen te gaan wantrouwen is natuurlijk niet goed. We moeten leren onderscheiden. Er bestaat helaas veel onoprechtheid en bedrog maar er bestaat ook nog steeds oprechtheid. Ik heb veel in Afrika gereisd. Daar is corruptie normaal geworden. Daar verbaas ik me niet langer over. Waar ik me over blijf verbazen is dat er zelfs in landen waar corruptie als normaal wordt beschouwd ik nog steeds mensen tegenkom die niet corrupt zijn en niet meedoen aan wat als normaal wordt beschouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Willempie:

Je lijkt me erg wantrouwend. Het is goed om nuchter en waakzaam te blijven maar om alles en iedereen te gaan wantrouwen is natuurlijk niet goed. We moeten leren onderscheiden.

Je zou het wantrouwen kunnen noemen. Ik noem het altijd kritisch en waar nodig sceptisch. Ik ervaar dit als gezonde houdingen die het onderscheiden van zaken juist mogelijk maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Je zou het wantrouwen kunnen noemen. Ik noem het altijd kritisch en waar nodig sceptisch. Ik ervaar dit als gezonde houdingen die het onderscheiden van zaken juist mogelijk maakt.

Het is noodzakelijk om te leren onderscheiden. Wat ik bedoelde over Afrika is dat het je heel gemakkelijk kan overkomen dat je daar niemand meer vertrouwt en ervan uitgaat dat iedereen corrupt is. Maar zelfs daar blijkt die veralgemenisering niet te kloppen. Wat ik deelde over die bekeerde drugshandelaar is gewoon waar. Ik heb na zijn bekering nog vele jaren contact met hem gehouden en deel gewoon mee wat ik heb waargenomen. Onderscheidingsvermogen is precies wat het woord zegt en dat betekent dus niet om alles af te schrijven als onwaar maar om onderscheid te maken tussen wat waar is en onwaar. Ik beschouw mezelf niet als al te kritisch maar dat wil niet zeggen dat ik naïef ben. Ik weet heel goed dat er bedrog bestaat maar dat is voor mij nog geen reden om niet naar het juiste en goede te blijven zoeken en dat ook te vinden. Het is er namelijk nog gewoon. 8-) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Vaak niet, maar dat is ook helemaal niet de vraag. Die was nl. of dit gedrag agressie was. De vraag was niet of het in vergelijking met veel ergere agressie misschien qua agressie wel mee viel.

Dat dacht ik ook, het antwoord daarop blijft redelijk duister, vind je ook niet?

3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Je zou het wantrouwen kunnen noemen. Ik noem het altijd kritisch en waar nodig sceptisch. Ik ervaar dit als gezonde houdingen die het onderscheiden van zaken juist mogelijk maken.

Verder laat je dat alles zomaar gebeuren, hoe kan je zoiets dragen? Heb je dan geen geweten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik denk dat je heel goed weet wat agressie is

Ok, dus jij weet meer over mij dan ikzelf.

16 uur geleden zei Dat beloof ik:

maar dat het probleem hier is dat een agressieve Jezus niet past in het beeld dat je van hem hebt.

Inderdaad, dat beeld van een agressieve Jezus klopt van geen kant.

16 uur geleden zei Dat beloof ik:

Om dat toch te laten matchen ga je aan de definitie van agressie sleutelen.

Is dat zo? Ik ben zeer benieuwd of jij met DE definitie van agressie op de proppen kan komen. En dan niet met flauwekul als "ergens gericht op af gaan" aan komen zetten. Want bij die definitie zijn de zaken afgelopen week prima vormgegeven.

16 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is niet nodig, je hoeft alleen maar te accepteren zoals het is: dat Jezus hier agressief was.

Onacceptabel, tenzij bij de definitie "ergens gericht op af gaan".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Agressief is onder dreiging van geweld ergens op af gaan of aanwezig zijn. Jezus dreigde helemaal niet met geweld hij veegde gewoon het tempelplein leeg. Als ze gewild hadden was hij wel tegengehouden maar aangezien dat niet gebeurde was het waarschijnlijk allemaal niet zo gewelddadig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Naeva locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid