Spring naar bijdragen

Filippenzen 4: God heeft veel meer dan wij kunnen vragen


Aanbevolen berichten

Filippenzen 4 
Maar mijn God zal u, overeenkomstig Zijn rijkdom, voorzien van alles wat u nodig hebt, in heerlijkheid, door Christus Jezus.

Word je geconfronteerd met één of meerdere gebreken, gebrek in financiën, aan gezondheid, in relaties of wat dan ook? Besef dan dat God in alle opzichten overvloedig voorziet! 

In Johannes 6 ontmoette Jezus een grote menigte, die honger had. Het probleem was toen een gebrek aan voedsel. Maar Jezus wist dat waar sprake is van een gebrek, er een overvloedig aanbod in het Koninkrijk van Zijn Vader is, om ruim in het gebrek te voorzien. 

Zijn discipelen wisten het echer niet. Ze dachten niet op dezelfde manier zoals Jezus. Ze vertelden Hem dat er een jongen was met vijf broden en twee kleine vissen, maar ze dachten niet dat dat tot iets zou leiden. Ze zeiden (in Johannes 6: 9): 

Hier is een jongetje dat vijf gerstebroden en twee visjes heeft, maar wat betekenen die voor zovelen?

De discipelen zagen alleen het probleem, het gebrek. Maar Jezus nam de kleine jongen, tilde hem op, toen Hij naar de hemel keek en dankte Zijn Vader, Die veel meer levert dan we ooit kunnen vragen. 

Toen Jezus het weinige dat in Zijn handen was begon uit te delen, gebeurde een wonder. Vijfduizend mannen (plus een onbekend aantal vrouwen en kinderen!), aten zoveel als ze wilden! Het aanbod bleef stromen zolang het nodig was. En nadat de menigte vol en voldaan was, waren er twaalf manden eten over! Dat is God's overvloedige aanbod en voorziening! In Gods Koninkrijk is er geen sprake van een Vader die niet genoeg heeft of niet overvloedig wil geven aan Zijn kinderen. Nee, Hij belooft dat Hij in al onze behoeften zal voorzien, in Christus Jezus! 

God wil dat wij altijd bewust zijn van Zijn overvloedige genade in alle opzichten. Dus laten wij, net als Jezus, God's overvloedige aanbod erkennen door Hem te danken en Hem te danken voor wat er in onze handen is. Laten we geloven dat Zijn overvloedige aanbod zal vloeien en dat Hij het weinige dat we hebben vermenigvuldigt, en ons overvloedig voorziet! 

GOD HEEFT VEEL MEER DAN WIJ KUNNEN VRAGEN

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Nee, Hij belooft dat Hij in al onze behoeften zal voorzien, in Christus Jezus! 

God wil dat wij altijd bewust zijn van Zijn overvloedige genade in alle opzichten. Dus laten wij, net als Jezus, God's overvloedige aanbod erkennen door Hem te danken en Hem te danken voor wat er in onze handen is. Laten we geloven dat Zijn overvloedige aanbod zal vloeien en dat Hij het weinige dat we hebben vermenigvuldigt, en ons overvloedig voorziet! 

GOD HEEFT VEEL MEER DAN WIJ KUNNEN VRAGEN

In hoeverre kunnen deze woorden troostend zijn voor de Christen in een sloppenwijk in Brazilië?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Toen Jezus het weinige dat in Zijn handen was begon uit te delen, gebeurde een wonder. Vijfduizend mannen (plus een onbekend aantal vrouwen en kinderen!), aten zoveel als ze wilden! Het aanbod bleef stromen zolang het nodig was. En nadat de menigte vol en voldaan was, waren er twaalf manden eten over! Dat is God's overvloedige aanbod en voorziening!

Krijg toch de indruk dat een aantal dit op een bijzondere manier heeft geïnterpreteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei WdG:

Filippenzen 4 
Maar mijn God zal u, overeenkomstig Zijn rijkdom, voorzien van alles wat u nodig hebt, in heerlijkheid, door Christus Jezus.

Word je geconfronteerd met één of meerdere gebreken, gebrek in financiën, aan gezondheid, in relaties of wat dan ook? Besef dan dat God in alle opzichten overvloedig voorziet! 

....

God wil dat wij altijd bewust zijn van Zijn overvloedige genade in alle opzichten. Dus laten wij, net als Jezus, God's overvloedige aanbod erkennen door Hem te danken en Hem te danken voor wat er in onze handen is. Laten we geloven dat Zijn overvloedige aanbod zal vloeien en dat Hij het weinige dat we hebben vermenigvuldigt, en ons overvloedig voorziet! 

GOD HEEFT VEEL MEER DAN WIJ KUNNEN VRAGEN

Toch gek. In het dankwoord van Paulus lees ik vooral dingen over "samen delen vanuit Gods overvloedige zegen":

Citaat

Fil 4:10 De Heer heeft mij veel vreugde gegeven nu u eindelijk uw zorg voor mij hebt kunnen tonen. U dacht altijd al aan mij, maar vond niet de gelegenheid het te laten zien. 4:11 Ik zeg dit niet omdat ik gebrek lijd; ik heb geleerd om in alle omstandigheden voor mezelf te zorgen. 4:12 Ik weet wat het is om gebrek te lijden, maar ook wat het is om in rijkdom te leven. Ik heb alles aan den lijve ondervonden: overvloed en honger, rijkdom en gebrek. 4:13 Ik ben tegen alles bestand door hem die mij kracht geeft.
4:14 Toch hebt u er goed aan gedaan in mijn moeilijkheden te delen. 4:15 U weet zelf, Filippenzen, dat toen ik na mijn vertrek uit Macedonië met de verkondiging begon, uw gemeente de enige is geweest die gedeeld heeft in mijn tegoeden en tekorten. 4:16 Al in Tessalonica hebt u mij meer dan eens iets gestuurd om mijn tekorten aan te vullen. 4:17 Niet dat het mij om uw gaven te doen is, ik ben er juist op uit dat het tegoed op uw rekening oploopt. 4:18 Nu is alles mij vergoed, en heb ik zelfs veel meer ontvangen. Mij ontbreekt niets dankzij de gaven die Epafroditus namens u heeft gebracht; ze zijn een geurig en aangenaam offer, dat God behaagt. 4:19 Mijn God zal uit de overvloed van zijn majesteit elk tekort van u aanvullen, door Christus Jezus. 4:20 Aan onze God en Vader komt de eer toe tot in alle eeuwigheid.

Paulus dankt allereerst God, en zowel Paulus als de gemeente te Filippi laten ons (via woorden en daden) dat ze erkennen dat alles (ook de aan hen toebedeelde en in bewaring gegeven rijkdom) nog altijd van God is, en dat het passend is binnen "het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid" om dat alles ook weer door te geven aan de naasten...

Gewoon, heel praktisch, leven vanuit de oproep van Christus:

Citaat

Mat 6:31 Vraag je dus niet bezorgd af: “Wat zullen we eten?” of: “Wat zullen we drinken?” of: “Waarmee zullen we ons kleden?” 6:32 – dat zijn allemaal dingen die de heidenen najagen. Jullie hemelse Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben. 6:33 Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. 6:34 Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

En ook hier gaat het godsvertrouwen van Christus vooraf aan Gods genadige gaven ("zoek eerst..."). Net als bij die geschiedenis van de 5 broden en 2 vissen: Mat 14:19 En nadat hij de mensen opdracht had gegeven op het gras te gaan zitten, nam hij de vijf broden en de twee vissen, keek omhoog naar de hemel, sprak het zegengebed uit en brak de broden; hij gaf ze...

Zelf denk ik dat de bewoners van de sloppenwijken in Brazilië, of waar ook ter wereld, meer hoop mogen putten vanuit die bron... God heeft al genoeg gegeven om van te leven. Nu de "bezitters" van al die rijkdom nog!! Zeg ik ook tegen mezelf...

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hendrik-NG:

Zelf denk ik dat de bewoners van de sloppenwijken in Brazilië, of waar ook ter wereld, meer hoop mogen putten vanuit die bron... God heeft al genoeg gegeven om van te leven. Nu de "bezitters" van al die rijkdom nog!! Zeg ik ook tegen mezelf...

Zodoende kan men dus als een arme Lazarus (Luk.16:19-31) op aarde leven om vervolgens de hemelse heerlijkheid voor eeuwig te betreden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zodoende kan men dus als een arme Lazarus (Luk.16:19-31) op aarde leven om vervolgens de hemelse heerlijkheid voor eeuwig te betreden.

Je zou, denk ik, mogen verwachten dat er in ieder geval binnen de Gemeente geen "arme Lazarussen" meer voorkomen. In de praktijk is het ook op dit punt nog steeds een "nu al en nog niet", als het gaat om de komst dat Koninkrijk van God... Vooral nog te veel dat laatste... Maar, God dank, gelukkig ook genoeg dat de burger moed geeft!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De wens is vader van de gedachte. Zoals slavernij eigenlijk ook niet hoorde te bestaan.

Dat zou je dan over de inhoud van heel de bijbel kunnen zeggen, want er is zo veel dat "eigenlijk" niet hoort te bestaan. Maar je zou ook kunnen zeggen dat wij mensen kennelijk continu "goddelijke tegenspraak" nodig hebben, en dat we daar die vader van de gedachte moeten zoeken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei WdG:

Spreekt God Zichzelf ergens tegen, volgens jou?

Maar mijn God zal u, overeenkomstig Zijn rijkdom, voorzien van alles wat u nodig hebt, in heerlijkheid, door Christus Jezus.

Als mijn idee klopt dat jouw uitleg van Fil 4, gekoppeld aan Joh 6, in houdt dat wij in geen geval gebrek zullen lijden omdat "God ons in alle opzichten overvloedig voorziet" op het moment dat wij gebrek lijden als het gaat om "financiën, gezondheid, relaties of wat dan ook" - en als ik dat terecht zou bestempelen als een vorm van "welvaartsevangelie" - dan denk ik niet dat God Zichzelf ergens tegenspreekt nee, maar wel dat de bijbel die vorm van evangelie tegenspreekt.

Maar misschien sla ik de plank gewoon mis, als het gaat om die uitleg van je. En heb ik je gewoon verkeerd begrepen.

In ieder geval denk ik dat dat "alles wat u nodig hebt" van die tekst veel minder is dan ik zelf denk dat ik nodig heb in dit leven! En dan wordt "bezit" meer een uitdaging als in Mattheus 19!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hendrik-NG:

Als mijn idee klopt dat jouw uitleg van Fil 4, gekoppeld aan Joh 6, in houdt dat wij in geen geval gebrek zullen lijden omdat "God ons in alle opzichten overvloedig voorziet" op het moment dat wij gebrek lijden als het gaat om "financiën, gezondheid, relaties of wat dan ook" - en als ik dat terecht zou bestempelen als een vorm van "welvaartsevangelie" - dan denk ik niet dat God Zichzelf ergens tegenspreekt nee, maar wel dat de bijbel die vorm van evangelie tegenspreekt.

Dat zou best kunnen. Ik heb de term "welvaartsevangelie" overigens niet genoemd, maar dat terzijde. Ben je aanhanger van het armoede-evangelie? Of ligt het evangelie ergens tussen in? Beetje armoede, beetje welvaart? Als God ons voorziet (geeft) overeenkomstig Zijn Rijkdom, geloof jij dan dat Hij ons zal voorzien overeenkomstig Zijn Rijkdom?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei WdG:

Als God ons voorziet (geeft) overeenkomstig Zijn Rijkdom, geloof jij dan dat Hij ons zal voorzien overeenkomstig Zijn Rijkdom?

In de SV wordt de tekst als volgt weergegeven:

Doch mijn God zal naar Zijn rijkdom vervullen al uw nooddruft, in heerlijkheid, door Christus Jezus. (Fil.4:19)

http://www.encyclo.nl/begrip/nooddruft

God zal voorzien in al uw noodzakelijke levensonderhoud, wat dus ook een boterham met pindakaas en gemeentepils kan zijn gedurende een langere periode. Geenszins wordt naar mijn idee in dat hoofdstuk de suggestie gewekt dat God rijkelijk zal voorzien in materieel opzicht:

En ik weet vernederd te worden, ik weet ook overvloed te hebben; alleszins en in alles ben ik onderwezen, beide verzadigd te zijn en honger te lijden, beide overvloed te hebben en gebrek te lijden. (Fil.4:12)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is niet of God ons voorziet overeenkomstig zijn rijkdom, de vraag is: wat is de aard van die rijkdom van God? Is dat succes, geld, invloed, immuniteit voor ziekte? Of is het geestelijke rijkdom van waaruit het hele leven en alle aardse “rijkdom” in een ander perspectief komt te staan?

(Voor mij is dit geen vraag, trouwens, maar het is wel belangrijk om de begrippen helder te hebben.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Naeva:

De vraag is niet of God ons voorziet overeenkomstig zijn rijkdom, de vraag is: wat is de aard van die rijkdom van God? Is dat succes, geld, invloed, immuniteit voor ziekte? Of is het geestelijke rijkdom van waaruit het hele leven en alle aardse “rijkdom” in een ander perspectief komt te staan?

(Voor mij is dit geen vraag, trouwens, maar het is wel belangrijk om de begrippen helder te hebben.)

Klopt, het is niet de vraag, het is een gegeven. God voorziet ons overeenkomstig Zijn rijkdom. Dat leert de Bijbel ons. Dat betekent dat we op geen enkele wijze gebrek hoeven te hebben. We hoeven ons op geen enkele manieren zorgen te maken. God zorgt voor ons overvloedig, in alle opzichten. Gelukkig wel!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Klopt, het is niet de vraag, het is een gegeven. God voorziet ons overeenkomstig Zijn rijkdom. Dat leert de Bijbel ons. Dat betekent dat we op geen enkele wijze gebrek hoeven te hebben. We hoeven ons op geen enkele manieren zorgen te maken. God zorgt voor ons overvloedig, in alle opzichten. Gelukkig wel!

Geen gebrek waaraan is de vraag van Naeva, grapjas!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hendrik-NG:

Geen gebrek waaraan is de vraag van Naeva, grapjas!

Gebrek aan alles wat God voor ons heeft: dat betekent een leven in overvloed. Jezus geeft alles voor en aan ons!

Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed hebben. Ik ben de Goede Herder; de goede herder geeft zijn leven voor de schapen.

Als wij hongeren naar gerechtigheid, zullen we verzadigd worden:

Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.

Het is niet "net aan", het is "overvloedig", zoals een liefdevolle Vader voor Zijn kinderen zorgt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei WdG:

Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed hebben.

Wie heeft je ingefluisterd dat je die tekst uit Joh 10:10 zo kan vertalen? Je vertaling suggereert dat het bij die "overvloed" (dat overvloedig) gaat om een zelfstandig naamwoord. Maar περισσός is een bijwoord. Een nadere bepaling... Bij? Juist! Terecht vertaalt de NBV dan: "ik ben gekomen om hun het leven te geven in al zijn volheid" (Willibrord '95: "Ik ben gekomen opdat ze leven mogen bezitten, en wel in overvloed").

Antwoord op de vraag van Naeva: waaraan geen gebrek? Antwoord in deze tekst: aan leven-in-al-zijn-volheid dat Christus geeft. Gaat het daarbij om "materie", materiele welvaart? Uiterst onwaarschijnlijk...!!

15 minuten geleden zei WdG:

Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.

Het is niet "net aan", het is "overvloedig", zoals een liefdevolle Vader voor Zijn kinderen zorgt!

Als ik ook maar iets te veel in de krant lees of naar de radio luister (het 8-uurjournaal kijk ik al jaren niet meer), dan krijgt ik echt honger en dorst naar gerechtigheid. Die uitspraak van Jezus lees ik dan vooral als een bemoedigende aansporing om geduld te hebben, met mezelf, met de wereld, met God: Ooit zal het zijn gerechtigheid in overvloed. Maar op dit moment is het toch echt nog hongerlijden als het om dat "recht" gaat, hier in de wereld!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een feit dat Jezus een grote menigte heeft gevoed, terwijl er slechts enkele broden en vissen waren. Iedereen at tot hij of zij zat (verzadigd) was. Daarna was er nog meer dan genoeg over! Het is geen sprookje, het is een waargebeurd verhaal. Tegenwoordig voedt God ons nog steeds. Jezus is God! Wanneer we dat geloven en op Hem vertrouwen, en niet op onszelf, op boeddha, mohammed of welke andere afgod dan ook, zullen we overvloedig voorzien worden! Dit geldt in alle opzichten! Geestelijk, in ons dagelijks leven, onze relaties, onze financien, ons werk, onze gezondheid, in alles! Ziekte komt niet van God! Armoede komt ook niet van God! De Bijbel leert ons dit! De Bijbel leert ons dat we mogen vragen in Zijn Naam, en Hij ZAL het doen! Immers, in Johannes 16 lezen we:

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Alles wat u de Vader zult bidden in Mijn Naam, zal Hij u geven

Sluit jij een gebed altijd af met de woorden "in Jezus 'Naam"? Misschien heb je dit zo je geleerd of misschien heb je andere gelovigen dit horen zeggen aan het einde van hun gebeden.

Vaak worden de woorden "in Jezus' Naam" gebruikt alsof het magische woorden zijn, maar, waarom gebruiken we deze woorden eigenlijk??

Als we bidden "in Jezus' Naam", moeten we volledig op Hem vertrouwen. Een gebed wordt niet beantwoord door wat wij doen of gedaan hebben, niet door onze relgieuze handelingen (hoe goed die vaak ook bedoeld zijn), maar uitsluitend door en dankzij het perfecte werk van Jezus Christus aan het kruis! Daarom mogen (moeten) we bidden in Naam van Jezus! 

Wanneer we God dus iets vragen in Jezus' Naam, zegt Hij tot ons de woorden uit Johannes 16:

Alles wat u de Vader zult bidden in Mijn Naam, zal Hij u geven.

Dat betekent dus dat als jij in gebed om genezing vraagt "in Jezus' Naam", er genezing komt, immers in 1 Petrus 2 lezen we: 

Door Zijn striemen bent u genezen.

Als je in gebed om bescherming vraagt "in Jezus' Naam", dan zal je beschermd zijn (Exodus 12):

En het bloed zal u tot een teken zijn aan de huizen waarin u verblijft. Als Ik het bloed zie, zal Ik u voorbijgaan en er zal geen plaag onder u zijn die verderf teweegbrengt, als Ik het land Egypte zal treffen.

Het bloed van Christus beschermt ons! De goede naam van je familie kan je niet redden (als jouw familie een goede naam heeft). De naam van je voorganger kan je ook niet redden. Boeddha en mohammed redden je ook niet, integendeel! Ze brengen slechts schade aan. Ook de nieuwste medische doorbraak kan je niet redden. Slechts één Naam kan jou redden - Jezus Christus! En het goede nieuws is dat Zijn Naam in het Hebreeuws, Yeshua, heil betekent - genezing, behoud, heelheid, welzijn, voorziening, veiligheid en bevrijding! 

Dus als je bidt, besef dan dat we het vragen aan God de Vader, niet op basis van wat wij wel of niet doen of hebben gedaan, maar op basis van Jezus en Zijn volbrachte werk aan het kruis. Vraag en bid alles in Naam van Jezus, en je zult ontvangen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paulus: 2 Kor 12:7 Mij is een doorn in het vlees gestoken, als een bode van de satan die mij moet afranselen, opdat ik niet verwaand word. 12:8 Tot driemaal toe heb ik de Heer gesmeekt, dat die van mij zou weggaan. 12:9 Maar Hij antwoordde mij: `Je hebt genoeg aan mijn genade. Kracht wordt juist in zwakheid volkomen.'
Dus zal ik het liefst van alles roemen op mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij zal wonen. 12:10 Ter wille van Christus zal ik daarom graag zwak zijn: in smaad, nood, vervolging en benauwdheid. Want als ik zwak ben, dan ben ik sterk.

Had Paulus dat evangelie van je misschien niet helemaal door? Of bad hij niet via de juiste formule? Of was hij misschien niet gelovig genoeg? Want hij maakte het mee: smaad, nood, vervolging en benauwdheid... Een lichamelijk ongemak... En hij had de Heer nog wel 3x gesmeekt om hem daar van af te helpen...

Hoe rijm je dat gegeven met je boodschap?? "Als je in gebed om bescherming vraagt "in Jezus' Naam", dan zal je beschermd zijn" - en die vervolging van Paulus dan? Hij werd al eens gestenigd en half dood de stad uit gesleept (Hand 14:19). En het verhaal gaat dat hij ook niet bepaald van ouderdom is gestorven. Net als Petrus trouwens. En Andreas. En Stephanus. Jakobus, de broer van Johannes. Jakobus, de broer van de Heer...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paulus was toch ziek, omdat hij een doorn in het vlees had?


Daarover bestaat een misverstand. In onze taal is ‘een doorn in het vlees’ een aanduiding voor ziekte geworden. Maar dat is niet de oorspronkelijke betekenis van die woorden. Die uitdrukking is namelijk ontleend aan Numeri 33:55, waar staat dat het volk Israėl de bewoners van het beloofde land moesten verdrijven, anders ‘zullen ze tot stekels in je zij en tot dorens in je ogen worden’ (zie ook Ez. 28:24). Als schriftgeleerde kende Paulus de betekenis van deze gevleugelde uitspraak. Het gaat hier om mensen (aangezet door ‘een engel van Satan’) die zich vijandig opstellen tegenover God en zijn volk; waarschijnlijk Joden die onder de wet leefden en die Paulus’ boodschap van genade steeds weer met ‘de wet’ bestookten (net zoals ze dat deden tegenover Jezus). Vandaar Gods oplossing voor dit probleem: ‘Je hebt niet meer dan mijn genade nodig’. Paulus bad in eerste instantie dat God de engel van Satan die hem kwelde en zijn boodschap frustreerde (via de persoon die hem aanviel) weg zou nemen, maar leerde vervolgens dat God dit toestond om hem afhankelijk en nederig te houden. Daarom concludeert hij dat hij in zwakheid sterk is: ‘Omdat Christus mij kracht schenkt, schep ik vreugde in mijn zwakheid: in beledigingen, nood, vervolging en ellende’. Merk op dat hij het hier dus zelf ook niet heeft over een of andere ziekte (2 Kor. 12:7-10). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei WdG:

Klopt, het is niet de vraag, het is een gegeven. God voorziet ons overeenkomstig Zijn rijkdom. Dat leert de Bijbel ons. Dat betekent dat we op geen enkele wijze gebrek hoeven te hebben. We hoeven ons op geen enkele manieren zorgen te maken. God zorgt voor ons overvloedig, in alle opzichten. Gelukkig wel!

Oké, nog simpeler: wat is de rijkdom van God volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid