Spring naar bijdragen

Sociaal werk is geen mensenrechtenberoep


Aanbevolen berichten

Interessant artikel

“Sociaal werk is een mensenrechtenberoep.” Zo luidt de stelling van Didier Reynaert en Siebren Nachtergaele uit 2015.Reynaert, D. en Nachtergaele, S. (2015), ‘Sociaal werk is een mensenrechtenberoep. Hoeder van sociale grondrechten’, Sociaal.Net, 26 maart 2015.Sociaal werk komt op “voor menselijke waardigheid en sociale rechtvaardigheid voor iedereen”. In hun betoog hekelen ze terecht de wijze waarop sociale grondrechten onder druk staan, met zeer verregaande gevolgen voor een groep van mensen in kwetsbare leefsituaties. Tegenover responsabilisering, criminalisering en moralisering plaatst het sociaal werk dan solidariteit en collectieve verantwoordelijkheid. Ook stellen ze in vraag of de zogenaamde participatiesamenleving niet het einde inluidt van een op mensenrechten gebaseerde welvaartsstaat. De twee auteurs hekelen de vanzelfsprekendheid waarmee het sociaal werk vaak onbedachtzaam medeplichtig is. Ondanks het politiek correcte verwijzen naar mensenrechten in missies en visies van sociaalwerkorganisaties. De concluderende stellingname dat het sociaal werk “geen neutrale, waarden- of machtsvrije praktijk is”, maar een “sociaal, politiek en ethisch karakter heeft” is heel terecht. (bron)

Jullie mening?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei TTC:

Interessant artikel

(bron)

Jullie mening?

Sociaal werk... wat is sociaal? Ik vermoed dat veel van deze social warriors in feite incognito's zijn en deze dekmantel aanwenden om hun ware motief: "politiek activisme", te verbergen. Moraal laat zich i.m.o. niet opleggen, op wat voor manier dan ook. Ik vind het in veel gevallen dan ook verspilde tijd en moeite.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Sociaal werk... wat is sociaal? Ik vermoed dat veel van deze social warriors in feite incognito's zijn en deze dekmantel aanwenden om hun ware motief: "politiek activisme", te verbergen. Moraal laat zich i.m.o. niet opleggen, op wat voor manier dan ook. Ik vind het in veel gevallen dan ook verspilde tijd en moeite.

Dat is waar het artikel over handelt, zeer interessante analyse.

22 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Interessant. Er zijn meerdere opties, afhankelijk van hoe je verhaal bekijkt.

Niet iedereen heeft daar kennis van, op die manier wordt het moeilijk om het ook vanuit die andere invalshoek te zien. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht handig voor het kader; ik ben redelijk liberaal ingesteld.

Ik vind dat de mens in basis zelfredzaam moet zijn en dat indien mensen goed geïntegreerd zijn en sociaal er geen sociaal werkers nodig zijn. Wij als samenleving zijn decadent geworden voor elk probleem wordt er een blik symptoombestrijding losgetrokken en ik denk dat in veel gevallen de sociaal werker zo'n symptoombestrijding is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sociaal werk is een feite een vrij vage term... Als je b.v. bekijkt op canon sociaal werk https://www.canonsociaalwerk.eu/index.php dan merk je b.v. dat het een overkoepelende term is begrepen voor bijna alle secties binnen de "sociale sector" van GGZ tot palliatieve zorgen... Het lijkt mij dan ook niet een kenmerk van decadentie te zijn, maar van een zorgende maatschappij waar de sterken inspringen voor de zwakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Thorgrem:

Wellicht handig voor het kader; ik ben redelijk liberaal ingesteld.

Ik vind dat de mens in basis zelfredzaam moet zijn en dat indien mensen goed geïntegreerd zijn en sociaal er geen sociaal werkers nodig zijn. Wij als samenleving zijn decadent geworden voor elk probleem wordt er een blik symptoombestrijding losgetrokken en ik denk dat in veel gevallen de sociaal werker zo'n symptoombestrijding is.

Wat dan met mensen die niet zelfredzaam kunnen zijn, ook al wordt dat van hen verwacht ? 
Is het decadent om hen te helpen, mij lijkt het meer een teken van humaniteit ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Wat dan met mensen die niet zelfredzaam kunnen zijn, ook al wordt dat van hen verwacht ? 
Is het decadent om hen te helpen, mij lijkt het meer een teken van humaniteit ?

Misschien heb ik niet voor niets even aangegeven dat ik liberaal ben. 

Je noemt belangrijke dingen hoor, maar ik vind niet dat de staat in alles moet voorzien. Afgedwongen liefdadigheid is immers geen liefdadigheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Thorgrem:

Wellicht handig voor het kader; ik ben redelijk liberaal ingesteld.

Ik vind dat de mens in basis zelfredzaam moet zijn en dat indien mensen goed geïntegreerd zijn en sociaal er geen sociaal werkers nodig zijn. Wij als samenleving zijn decadent geworden voor elk probleem wordt er een blik symptoombestrijding losgetrokken en ik denk dat in veel gevallen de sociaal werker zo'n symptoombestrijding is.

Je hebt het over een symptoom - wat is de onderliggende oorzaak volgens jou? Wat is er nodig om die oorzaak aan te pakken?

Ik werk o.a. met jongeren met een lichte verstandelijke beperking en hun ouders. Mensen voor wie onze maatschappij vaak te ingewikkeld is en te snel gaat en die (mede daardoor) een beperkte zelfredzaamheid hebben. Een sociaal/maatschappelijk werker kan voor deze mensen veel betekenen, o.a. in het vinden en regelen van de juiste hulp, financiële zaken, werk e.d. Heel basale dingen. Ik zie dat decadente dus niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Naeva:

Ik werk o.a. met jongeren met een lichte verstandelijke beperking en hun ouders. Mensen voor wie onze maatschappij vaak te ingewikkeld is en te snel gaat en die (mede daardoor) een beperkte zelfredzaamheid hebben. Een sociaal/maatschappelijk werker kan voor deze mensen veel betekenen, o.a. in het vinden en regelen van de juiste hulp, financiële zaken, werk e.d. Heel basale dingen. Ik zie dat decadente dus niet zo.

Ga je zo iemand ook helpen met zijn hulpvraag omtrent het beleven van geneugten? Binnen de kaders van de wet kan dit verregaande consequenties hebben waarbij voornamelijk een beroep moet worden gedaan op je eigen moraal ipv de hulpvraag van de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Lobke:

@Kaasjeskruid dat kan inderdaad een hulpvraag zijn. Maar dat betekend niet dat je die hulpvragen persoonlijk moet oplossen. Wel signaleren en melden, er zal iets mee gedaan moeten worden.

Dat kan zeker wel het geval zijn. Zodra zaken in het behandelplan zijn opgenomen heb je ze ten uitvoer te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Lobke:

Kun je voorbeelden noemen? Er wordt van je verwacht misschien een wegwijzer te zijn in iets waar je zelf niet achter staat. Maar dan gaat het m.i om de wens van de client niet om jou persoonlijk.

Ooit heb ik gewerkt voor een instelling als groepsleider. Op en duur ook op een gespecialiseerde groep waarbij observatie van moeilijk verstaanbaar gedrag op de voorgrond stond. Soms verbleef men daar ter tijdelijke ontlasting van de groep waar de cliënt normaliter verblijft, van sommigen had het verblijf daar een meer permanent karakter. Een van die min of meer permente bewoners werd begeleid met EAT (electro aversieve therapie). Een vorm van elektroshock therapie ter voorkoming van ongewenst gedrag.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektroconvulsietherapie

Een ander voorbeeld betreft een serie diensten voor een psychiatrische instelling waarbij iemand begeleid moest worden in het beleven van seksueel genot dmv het aanbieden van verse paardenmest. Heel netjes inclusief latex handschoentjes.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Kaasjeskruid,

Electro aversieve therapie, zoiets zal toch met instemming van client en evt familie plaatsvinden? Het uitvoeren?? Moeilijk voor de arts die hier niet achter staat. Soms is de oplossing een collega inschakelen, en wanneer het vaak een onderdeel is van de behandeling je afvragen of je op de goede plek zit.

Het beleven van seksueel genot is een belangrijk onderdeel van ons mens zijn. Ik herken dat paardenmest maniertje niet :D, maar wel serieus omgaan met seksuele verlangens en vragen. En dan is de zorgvraag van de client waar het om gaat, niet wat ik er van vind.  En dan ga ik niet uit van persoonlijke actieve betrokkenheid. Maar wegkijken, en denken dat mensen met een psychische kwaal, verstandelijk beperking, hersenbeschadiging etc geen seksuele gevoelens hebben of dat we deze maar moeten negeren, is zelfs in christelijke instellingen meestal niet meer aan de orde. 

Ik ben met je eens dat hoe je eigen morele standpunt is wel mee kan spelen, maar dat mag nooit een sta in de weg zijn voor cliënten.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Lobke:

Electro aversieve therapie, zoiets zal toch met instemming van client en evt familie plaatsvinden?

Instemming van de cliënt is niet altijd nodig.

10 minuten geleden zei Lobke:

Het beleven van seksueel genot is een belangrijk onderdeel van ons mens zijn. Ik herken dat paardenmest maniertje niet :D, maar wel serieus omgaan met seksuele verlangens en vragen. En dan is de zorgvraag van de client waar het om gaat, niet wat ik er van vind.  En dan ga ik niet uit van persoonlijke actieve betrokkenheid. Maar wegkijken, en denken dat mensen met een psychische kwaal, verstandelijk beperking, hersenbeschadiging etc geen seksuele gevoelens hebben of dat we deze maar moeten negeren, is zelfs in christelijke instellingen meestal niet meer aan de orde. 

Ik ben met je eens dat hoe je eigen morele standpunt is wel mee kan spelen, maar dat mag nooit een sta in de weg zijn voor cliënten.

Het was aanbieden van de mest ter voorkoming van misbruik van de arme paarden op de kinderboerderij... 

11 minuten geleden zei Lobke:

Het uitvoeren?? Moeilijk voor de arts die hier niet achter staat. Soms is de oplossing een collega inschakelen, en wanneer het vaak een onderdeel is van de behandeling je afvragen of je op de goede plek zit.

Ik prefereer het laatste. Maar in hoeverre is dat in het belang van de mensenrechten van de ander?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Lobke:

Ik ben met je eens dat hoe je eigen morele standpunt is wel mee kan spelen, maar dat mag nooit een sta in de weg zijn voor cliënten.

Toch wel hoor. Verplegers zijn ook mensen. Je kunt toch niet van mensen verwachten dat ze anderen gaan helpen om hun seksuele gevoelens te bevredigen met paardenmest, ook al is dat dan heel steriel met handschoentjes ...

Als deze verpleger hier wat van zegt, zal hij inderdaad meestal te horen krijgen 'ben je wel geschikt voor dit vak",  terwijl de vraag zou moeten zijn "kunnen we dit verwachten van onze medewerkers".

Maaruhhh ging het hier niet over sociaal werkers ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Thorgrem:

Sociale werkers die in dienst zijn van de staat dienen neutraal te zijn. Verder vind ik het een beroep wat duidt op een puissant rijke en decadente samenleving. 

Het artikel handelt over mensenrechten, velen danken hun job aan het schenden daarvan en zijn er zelf niet bij gebaat om dat probleem ook op te lossen. Het is vergelijkbaar met vakbonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Thorgrem:
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat dan met mensen die niet zelfredzaam kunnen zijn, ook al wordt dat van hen verwacht ? 
Is het decadent om hen te helpen, mij lijkt het meer een teken van humaniteit ?

Misschien heb ik niet voor niets even aangegeven dat ik liberaal ben. 

Je noemt belangrijke dingen hoor, maar ik vind niet dat de staat in alles moet voorzien. Afgedwongen liefdadigheid is immers geen liefdadigheid.

Ik ben ook in veel opzichten liberaal, maar dan nog kun je toch oog hebben voor mensen die nu eenmaal wat minder ontwikkeld zijn dan gemiddeld?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Toch wel hoor. Verplegers zijn ook mensen. Je kunt toch niet van mensen verwachten dat ze anderen gaan helpen om hun seksuele gevoelens te bevredigen met paardenmest, ook al is dat dan heel steriel met handschoentjes ... Als deze verpleger hier wat van zegt, zal hij inderdaad meestal te horen krijgen 'ben je wel geschikt voor dit vak",  terwijl de vraag zou moeten zijn "kunnen we dit verwachten van onze medewerkers". Maaruhhh ging het hier niet over sociaal werkers ?

Het artikel handelt over mensenrechten, niet over de nieuwste vorm van paardenmesttherapie. 

Niet universeel

Bovendien zijn mensenrechten niet universeel. Ze bevestigen het onderscheid tussen mensen op grond van staatsburgerschap. Het is niet aan vluchtelingen om uit te maken of ze recht hebben op die rechten. Het is de gevestigde wereldorde die geeft, neemt, wikt en beschikt. Zonder enige vorm van schaamte kan men dan op grond van allerlei procedurale systemen betwisten of mensen recht hebben op mensenrechten. Omdat we beschaafde landen zijn, laten we de mensen niet geheel in de kou staan. Iedereen heeft vanzelfsprekend recht op die basale zorg die voorkomt dat men sterft. Maar dat wil nog niet zeggen dat je recht hebt op een maatschappij die alles doet om je in leven te houden, laat staan dat men alles zou doen om je kwaliteit van leven te bieden. Over welke menswaardigheid hebben we het dan in een mensenrechtendiscours? (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:

Het artikel handelt over mensenrechten, niet over de nieuwste vorm van paardenmesttherapie. 

Niet universeel

Nou zeg, het betrof nochtans werk waarbij een beroep werd gedaan op vaardigheden aangeleerd tijdens het behalen van mijn SPW diploma. Ik heb het principe van mensenrechten proberen te implementeren in de praktijk, echter leidde dit tot een groot gewetensconflict. Ik vond de rechten van mijzelf zwaarder wegen dan de rechten van de ander om zijn genot te mogen te beleven en heb geweigerd mij verantwoordelijk te maken voor de ander zijn gedrag. Dergelijke beslissingen kunnen verregaande gevolgen hebben, zoals het verliezen van je baan. Niet dat het werk de portemonnee nu beter vult dan een uitkering, dus dat scheelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nou zeg, het betrof nochtans werk waarbij een beroep werd gedaan op vaardigheden aangeleerd tijdens het behalen van mijn SPW diploma. Ik heb het principe van mensenrechten proberen te implementeren in de praktijk, echter leidde dit tot een groot gewetensconflict. Ik vond de rechten van mijzelf zwaarder wegen dan de rechten van de ander om zijn genot te mogen te beleven en heb geweigerd mij verantwoordelijk te maken voor de ander zijn gedrag. Dergelijke beslissingen kunnen verregaande gevolgen hebben, zoals het verliezen van je baan. Niet dat het werk de portemonnee nu beter vult dan een uitkering, dus dat scheelt.

Zit je nu nog met dat gewetensconflict wanneer je naar de wereld kijkt? Op welk niveau zou het desgevallend opgelost kunnen worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid