Spring naar bijdragen

Het boek Job


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Op die manier maak jij van Gods verschrikkingen een verschrikkelijke God, Die op een wijze regeert welke tegen Zijn Natuur en Aard in gaat. Onmogelijk wat mij betreft.

Het menselijke lijden blijft bestaan, zelfs om de meest absurde redenen. Ligt dit dan aan de domheid van de mens die door God geschapen is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 201
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"Zelfs indien U mij wilt doden, dan nog zal ik op U vertrouwen." (Job) Eigenlijk krijgt Job geen directe antwoorden op de vragen die hij aan God stelt. Uiteindelijk is het feit dat God hem antwoordt v

Hè MN, waarom bannen? Het slowchatten, spammen en trollen gaat echt wel weer een keer stoppen. Ik zou jouw bijdragen erg missen, hoe vaak moet ik je nog nog liken ( maar deze post like ik niet)

En terecht. Daarmee zou hij satan eer geven die hem niet toekomt. Er worden in de hemel besluiten genomen door God en niet door satan.

19 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Onaangetast door de effecten van de zondeval.

Geen idee waarom jij meent dat ik je wijsmaak om met de meute mee te gaan. In veel gevallen raad ik dat zelfs af. Hoe kom jij aan het beeld dat God zou straffen zodra je Hem bevraagd met waaroms?

Oke dank je.

Je woorden 'Dat krijg je ervan als' lieten mij denken dat jij dit standpunt er op nahoudt. Kennelijk had ik dit niet goed, mijn excuses.

19 uur geleden zei Naeva:

Lees je dit verhaal letterlijk? 

Job gebeurt elke dag. Er is heel veel ellende op de wereld en God laat dat gebeuren. Op dit moment creperen er mensen aan kanker, worden er kinderen verkracht, nemen mensen een overdosis drugs omdat ze het leven niet aankunnen. Overal zijn mensen die in opstand komen tegen God, boos worden, depressief en bitter worden. En het helpt allemaal niks. Je kunt je niet verzetten tegen God. God heeft er helemaal geen boodschap aan dat jij Hem dan niet zo'n goede God vindt. Het enige dat je kunt doen is breken en buigen. Erkennen dat je een mens bent en dat je het moet doen met wat je krijgt.

Het hoopvolle is dat je, als je dat doet, een onmetelijke rijkdom vindt. Het leven, door de dood heen. Als je je zó kunt toevertrouwen aan God als Job, kan niets je meer kwaad doen. Dan is je ziel geborgen. Daar gaat het om.

(Ja, ik weet hoe schizofreen dit klinkt. :#)

Blij met dit antwoord! Ik begrijp dat verzetten tegen God geen zin heeft, dat ik uiteindelijk toch wel tegen God afleg. Betekent dit echter ook dat ik mijn verstand, voor wat het nu is, niet mag gebruiken om dingen uit de bijbel te bevragen? Zonder mijzelf in het gelijk te stellen, ik ben in de afgelopen jaren, in mijn ogen nogal in slaap gehouden, al dan niet door mijzelf. Ik probeer daar nu een stabiel tegengeluid aan te geven, sorry(in het algemeen!) als dit wat explosief uitoefen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Willempie:

In het verhaal van Job laat God de satan toe om Job schade te berokkenen. Let er wel op dat het God zelf is die de aandacht op Job vestigt. Uiteindelijk werkt het blijkbaar toch uit ten goede. God zal niet toelaten dat wij door de satan boven ons vermogen beproefd worden. De macht van de satan is zeer beperkt. Voor zover wij worden beproefd dient dat ten goede, om ons te sterken, te vormen en te oefenen.

Je gaat hierbij, net als ik, er van uit dat God wist dat Job desondanks trouw zou blijven aan Hem. (YY)

19 uur geleden zei TTC:

Luctor et emergo.

Wat heeft 'Ik worstel en kom boven' hier mee te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dit komt mij over als een schijnheilige Job en onrechtvaardige God. Zo ken ik ze geen van beiden.

Of twee hechte vrienden die op vertrouwelijke voet met elkaar staan en daarom vrijelijk elkaar aanspreken. Of twee geliefden die al decennialang getrouwd zijn en met elkaar kibbelen en bekvechten zoals dat enkel in een huwelijk gebeurt. Het is maar net welke perceptie je eraan geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei gewoon Paul:

Blij met dit antwoord! Ik begrijp dat verzetten tegen God geen zin heeft, dat ik uiteindelijk toch wel tegen God afleg. Betekent dit echter ook dat ik mijn verstand, voor wat het nu is, niet mag gebruiken om dingen uit de bijbel te bevragen?

Jazeker wel, dat is heel gezond. Sterker nog, is dat niet juist een van de lessen van Job? God waardeert de eerlijkheid waarmee Job tekeer gaat tegen Hem. Dat hij de diepte van zijn ellende, zijn wanhoop en het niet-begrijpen hoofdstuk na hoofdstuk aan God voorlegt. In tegenstelling tot de "correcte" (maar minder doorleefde) antwoorden van zijn vrienden. Juist door zijn longen uit zijn lijf te schreeuwen, kan Job verwerken wat hem is overkomen en uiteindelijk loslaten. Gelukkig zijn wij Job niet, maar hetzelfde geldt voor ons: eerlijk zijn is beter dan vrome praat. Je hoeft niet bang te zijn om je twijfel en vragen uit te spreken. Er kan wel eens een godsbeeld sneuvelen, maar God zelf kan wel tegen een stootje. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...
Op 22-1-2018 om 22:25 zei gewoon Paul:

was het echt nodig om Job in de bijbel toe te voegen?  Zo ja, waarom? Welke meerwaarde heeft het boek Job in de bijbel? Welke achtergrond heeft het boek? Iemand die mij hiermee kan helpen?

Het boek van Job leert ons godvruchtigheid en nederigheid in toestand van grote nood. Maar niet alleen hierin is de betekenis ervan voor ons, christenen. Job vertegenwoordigt door zijn lijden Christus, Zijn kruisoffer. Hij leefde in het Oude Testament, vóór Mozes: Job was een van de afstammelingen van Esau en leefde enkele generaties na Abraham. En het verhaal van het lijden  van Job bereidde de oude mensheid voor de komende ontmoeting met Christus en voor het begrijpen van het lijden van Christus dat zal geopenbaard worden in de Menswording.

Het verhaal van Job is een van de verhalen uit het Oude Testament die de oudtestamentische mensheid leerde wie zij zou moeten verwachten, op wie zij zou moeten hopen, dat wil zeggen op God die de Mens zal worden en als de Mens voor de wereld zal lijden en de wereld zal verlossen door zijn lijden.

Over het algemeen is het Oude Testament een boek dat voornamelijk over Christus gaat. Dit is het voorafbeeldende verhaal van de redding van het menselijk ras en de manier waarop de mensheid God ontmoet, die Mens is geworden. En het Oude Testament is vol met voorafbeeldingen van de komst van Christus en Zijn redding.

234220.p.jpg?1460721481

Schilderij "Job en zijn vrienden", door I. Repin, 1869

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Modestus:

Het boek van Job leert ons godvruchtigheid en nederigheid in toestand van grote nood. Maar niet alleen hierin is de betekenis ervan voor ons, christenen. Job vertegenwoordigt door zijn lijden Christus, Zijn kruisoffer. 

Job vertegenwoordigt niet Jezus, maar Adam die alles kwijtraakt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-5-2020 om 19:15 zei Modestus:

Het verhaal van Job is een van de verhalen uit het Oude Testament die de oudtestamentische mensheid leerde wie zij zou moeten verwachten, op wie zij zou moeten hopen, dat wil zeggen op God die de Mens zal worden en als de Mens voor de wereld zal lijden en de wereld zal verlossen door zijn lijden.

Hoe denk jij dit uit Job te halen, kun je dat uitleggen?

Ik dan dat er met de beste wil echt niet uithalen, dus ik zou miet weten hoe de 'oudtestamentische mensheid'  dat zou moeten doen.
Nog los van omstandigheid dat 99% van die oudtestamentische mensheid dit verhaal niet kende. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het belangrijkste thema van Job is de strijdvraag tussen het kwade, satan, en het goede, de soevereiniteit van Jehovah. Satan beweerde dat de mens God enkel wilt dienen omdat Hij hen beschermt. Hier deed satan dus een directe aanval op Gods soevereiniteit. Eigenlijk beweert satan hier dat God niet het alleenrecht heeft om gediend te worden en te heersen. Neem uw bescherming maar eens weg en kijk maar eens of ze U nog steeds dienen, zegt satan. 

Deze strijdvraag speelt een grote rol in de Bijbel en heeft ook veel te maken met de heiliging van Gods Naam. In het modelgebed wordt niet voor niets begonnen met 'Uw Naam worde geheiligd'. Door God blijven te dienen, ook in moeilijke situaties, laat je zien dat satan ongelijk heeft. Het grootste voorbeeld dat satan ongelijk had is natuurlijk Jezus. 

Het heeft nog meer dingen in zich, bijv waarom wordt lijden toegelaten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Het belangrijkste thema van Job is de strijdvraag tussen het kwade, satan, en het goede, de soevereiniteit van Jehovah. Satan beweerde dat de mens God enkel wilt dienen omdat Hij hen beschermt. Hier deed satan dus een directe aanval op Gods soevereiniteit. Eigenlijk beweert satan hier dat God niet het alleenrecht heeft om gediend te worden en te heersen. Neem uw bescherming maar eens weg en kijk maar eens of ze U nog steeds dienen, zegt satan. 

Deze strijdvraag speelt een grote rol in de Bijbel en heeft ook veel te maken met de heiliging van Gods Naam. In het modelgebed wordt niet voor niets begonnen met 'Uw Naam worde geheiligd'. Door God blijven te dienen, ook in moeilijke situaties, laat je zien dat satan ongelijk heeft. Het grootste voorbeeld dat satan ongelijk had is natuurlijk Jezus. 

Het heeft nog meer dingen in zich, bijv waarom wordt lijden toegelaten?

Nounou, directe aanval. Volgens het verhaal was het God die tegen Satan begon over Job.

Dit stukje : "Eigenlijk beweert satan hier dat God niet het alleenrecht heeft om gediend te worden en te heersen" is nergens in de tekst terg te vinden, dus naar mijn mening een eigen verzinsel van je.

Als je dit verhaal leest in de Joodse traditie, dan gaat het om de boodschap er achter, ik denk niet dat er veel Joden zijn die zullen gaan twisten om echtheid van Job, dat vindt men niet zo belangrijk.
Echter, in het christendom is men anders tegen het boek aan gaan kijken en wordt ook Job en zijn hele omgeving heel serieus opgevat. En dan krijg je toch een probleem. 

Wat betreft dit stuk: "Neem uw bescherming maar eens weg en kijk maar eens of ze U nog steeds dienen, zegt satan." , tsja dat is (naast  'ik ben nu eenmaal zo opgevoed') in nagenoeg alle gevallen wel de reden voor mensen om zicht tot een geloof te wenden.  En die bescherming is dus niet zeker. Wees eerlijk: op het dieptepunt heeft Job eigenlijk geen enkele reden meer om te geloven; hij is alles kwijt: zijn kinderen, zijn gezondheid, zijn bezittingen. En dat alles omdat hij een pion was in het spel tussen God en Satan, waarbij God hem in de handen van Satan gaf. 

Als dit verhaal iets laats zien, is het dit: als Satan en God weer eens een discussie hebben (samen met de andere hemelbewoners, dat ook nog), en de één wil zich tegenover de ander bewijzen, ben je als gelovige letterlijk 'aan de goden overgeleverd' en is er geen enkele zekerheid voor je.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als dit verhaal iets laats zien, is het dit: als Satan en God weer eens een discussie hebben (samen met de andere hemelbewoners, dat ook nog), en de één wil zich tegenover de ander bewijzen, ben je als gelovige letterlijk 'aan de goden overgeleverd' en is er geen enkele zekerheid voor je.

Juist, samen met andere hemelbewoners, allemaal getuigen van die twist. Neem satan weg, had God gekund, dan was de twist niet opgelost en was er wellicht zo weer een engel tegen God in gegaan. Neem de mens weg en begin opnieuw, dan waren die mensen waarschijnlijk ook weer misleid. De enige oplossing om dit kwaad uit te bannen is met bewijs komen dat er wel degelijk mensen die zonder eigenbelang God willen dienen. Job was er een voorbeeld van. Bovendien om het een soevereiniteit twist is moet er aangetoond worden dat de mens niet zonder God kan. We hebben er een potje van gemaakt. Bewijs is na 6000 jaar geleverd. De mens kan het niet, God is de enige die echt kan regeren

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Neem satan weg, had God gekund, dan was de twist niet opgelost

Ik zou niet weten waarom niet. 

2 uur geleden zei sjako:

 en was er wellicht zo weer een engel tegen God in gegaan.

 Misschien ook niet.

2 uur geleden zei sjako:

De enige oplossing om dit kwaad uit te bannen is met bewijs komen dat er wel degelijk mensen die zonder eigenbelang God willen dienen

 Ik heb net uitgelegd dat dit helemaal niet aan de orde was. 

2 uur geleden zei sjako:

De mens kan het niet, God is de enige die echt kan regeren

 Stel dat het eerste klopt  dan betekent dat nog niet dat het tweede wel klopt. 

En als je dat toch voetstoots aan wil nemen dan was het dus niet nodig om het eerste aan te tonen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Juist, samen met andere hemelbewoners, allemaal getuigen van die twist. Neem satan weg, had God gekund, dan was de twist niet opgelost en was er wellicht zo weer een engel tegen God in gegaan. Neem de mens weg en begin opnieuw, dan waren die mensen waarschijnlijk ook weer misleid. De enige oplossing om dit kwaad uit te bannen is met bewijs komen dat er wel degelijk mensen die zonder eigenbelang God willen dienen. Job was er een voorbeeld van. Bovendien om het een soevereiniteit twist is moet er aangetoond worden dat de mens niet zonder God kan. We hebben er een potje van gemaakt. Bewijs is na 6000 jaar geleverd. De mens kan het niet, God is de enige die echt kan regeren

Eens even kijken,

God had satan weg kunnen nemen, dan was er wel een andere engel tegen hem in gegaan. God dan de mens wegnemen en opnieuw beginnen, dan was het ook weer mis gegaan. God kan het kwaad uitbannen, maar doet dit niet. Was is een soevereiniteitstwist? Waarom zou de mens zonder God moeten kunnen als God de enige is die echt kan regeren?

Zelden zoveel onzin gezien. Je geeft hier God een enorm brevet van onvermogen. Besef je dat?

 

10 uur geleden zei sjako:

Juist, samen met andere hemelbewoners, allemaal getuigen van die twist. Neem satan weg, had God gekund, dan was de twist niet opgelost en was er wellicht zo weer een engel tegen God in gegaan. Neem de mens weg en begin opnieuw, dan waren die mensen waarschijnlijk ook weer misleid. De enige oplossing om dit kwaad uit te bannen is met bewijs komen dat er wel degelijk mensen die zonder eigenbelang God willen dienen. Job was er een voorbeeld van. Bovendien om het een soevereiniteit twist is moet er aangetoond worden dat de mens niet zonder God kan. We hebben er een potje van gemaakt. Bewijs is na 6000 jaar geleverd. De mens kan het niet, God is de enige die echt kan regeren

Eens even kijken,

God had satan weg kunnen nemen, dan was er wel een andere engel tegen hem in gegaan. God dan de mens wegnemen en opnieuw beginnen, dan was het ook weer mis gegaan. God kan het kwaad uitbannen, maar doet dit niet. Was is een soevereiniteitstwist? Waarom zou de mens zonder God moeten kunnen als God de enige is die echt kan regeren?

Zelden zoveel onzin gezien. Je geeft hier God een enorm brevet van onvermogen. Besef je dat?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-5-2020 om 19:15 zei Modestus:

Het boek van Job leert ons godvruchtigheid en nederigheid in toestand van grote nood. Maar niet alleen hierin is de betekenis ervan voor ons, christenen. Job vertegenwoordigt door zijn lijden Christus, Zijn kruisoffer. Hij leefde in het Oude Testament, vóór Mozes: Job was een van de afstammelingen van Esau en leefde enkele generaties na Abraham. En het verhaal van het lijden  van Job bereidde de oude mensheid voor de komende ontmoeting met Christus en voor het begrijpen van het lijden van Christus dat zal geopenbaard worden in de Menswording.

Het verhaal van Job is een van de verhalen uit het Oude Testament die de oudtestamentische mensheid leerde wie zij zou moeten verwachten, op wie zij zou moeten hopen, dat wil zeggen op God die de Mens zal worden en als de Mens voor de wereld zal lijden en de wereld zal verlossen door zijn lijden.

Over het algemeen is het Oude Testament een boek dat voornamelijk over Christus gaat. Dit is het voorafbeeldende verhaal van de redding van het menselijk ras en de manier waarop de mensheid God ontmoet, die Mens is geworden. 

Op 27-5-2020 om 10:02 zei sjako:

Het belangrijkste thema van Job is de strijdvraag tussen het kwade, satan, en het goede, de soevereiniteit van Jehovah. Satan beweerde dat de mens God enkel wilt dienen omdat Hij hen beschermt. Hier deed satan dus een directe aanval op Gods soevereiniteit. Eigenlijk beweert satan hier dat God niet het alleenrecht heeft om gediend te worden en te heersen. Neem uw bescherming maar eens weg en kijk maar eens of ze U nog steeds dienen, zegt satan. 

Deze strijdvraag speelt een grote rol in de Bijbel en heeft ook veel te maken met de heiliging van Gods Naam. In het modelgebed wordt niet voor niets begonnen met 'Uw Naam worde geheiligd'. Door God blijven te dienen, ook in moeilijke situaties, laat je zien dat satan ongelijk heeft. Het grootste voorbeeld dat satan ongelijk had is natuurlijk Jezus. 

Het heeft nog meer dingen in zich, bijv waarom wordt lijden toegelaten?

 

Het boek Job gaat over de ogenschijnlijk "perfecte" Job. Gaandeweg zien we dat er aan Job toch het nodige bijgeschaafd kan worden. Hij verliest zich in zelfaanprijzing, vindt zichzelf enorm belangrijk, rechtvaardig en goed. Hij krijgt van God een les in nederigheid en vertrouwen. 

Elihu geeft dit aan in 32:2 "He burned with anger at Job because he justified himself rather than God."

Vanaf hoofdstuk 38 antwoordt God zelf en leert Job nederigheid.

Job toont berouw, begrip en geestelijke groei in 42:5-6 "I had heard of you by the hearing of the ear, but now my eye sees you; therefore I despise myself, and repent in dust and ashes."

Mensen die het boek Job raadplegen om antwoord te krijgen op levensvragen over het omgaan met lijden en de strijd tussen goed en kwaad zullen geen antwoord vinden.

Het boek Job past perfect in de setting van Genesis. Het toont de gevallen mensheid de weg terug naar God. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Citaat, ter overweging:

Weet u wat een boobytrap is?

Het is niet wat het lijkt: een balpen, aansteker of een ander onschuldig uitziend voorwerp.

Het is een valstrikbom bedoeld om personele verliezen bij de tegenstander te verkrijgen.

Achmed, Mohammed, Kahlil of hoe de kleine jongen ook moge heten heeft er één blij en nieuwsgierig opgeraapt.

Nu heeft hij aan één kant een vuistgroot gat in zijn gezicht.

De binnenkant van zijn mond is hierdoor zichtbaar zoals op een anatomische afbeelding. . . .

Ben, Samuel, Jacob, Iwan, Andrej,

Pjotr kan niet meer spreken.

Maar Job heeft voor hem gesproken, gehuild, geschreeuwd en gevloekt.

Job heeft de Almachtige aangeklaagd en ter verantwoording geroepen en Job zal dat blijven doen.

Psychiater Jung benadrukt het therapeutisch belang van het peilen van het kwaad. Wil iemand namelijk psychisch gezond zijn, dan moet hij zich bewust worden van zijn schaduw, zijn nachtzijde. Wie zich daarvan niet bewust is en het kwaad als een reële kracht miskent, kan nauwelijks moreel juist handelen, het goede doen of tenminste uit de vele kwaden het minste kiezen. Dan is de mens verraderlijk als een boobytrap, en hij weet het niet.

Bron: https://www.trouw.nl/nieuws/ik-beminde-hem-zelfs-wanneer-hij-mij-folterde-tot-de-dood~bf31a437/

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Bastiaan73:

Job heeft de Almachtige aangeklaagd en ter verantwoording geroepen en Job zal dat blijven doen.

Daar zit de kern. Satan wordt de heerser van dit samenstel en de heerser over de macht van de lucht genoemd (Efeziërs 2:2; Johnannes 12:31). Satan heeft de Almachtige aangeklaagd en een strijdvraag opgeworpen, met miljoenen engelen als getuige. Die strijdvraag moet opgelost worden om die eens en voor altijd te beslechten. Dat is ook de reden waarom na 6000 jaar mensheid nog steeds niet is ingegrepen. Wij weten allemaal dat God Soeverein is, maar satan bestrijd dat. Als die vraag niet is opgelost is werkelijke vrede niet mogelijk. Maar na 6000 jaar is de strijdvraag beantwoord. We kunnen niet zonder God. Als er straks na het Duizend jarig Rijk een engel het in zijn hoofd haalt Jehovah weer uit te dagen, dan is de vraag beantwoord en wordt daar direct korte metten mee gemaakt. 

Op 29-1-2018 om 14:02 zei Kaasjeskruid:

Op die manier maak jij van Gods verschrikkingen een verschrikkelijke God, Die op een wijze regeert welke tegen Zijn Natuur en Aard in gaat. Onmogelijk wat mij betreft.

Precies de reden waarom God niet opnieuw is begonnen, maar het probleem bij de kern aanpakt. 

4 uur geleden zei Mullog:

Was is een soevereiniteitstwist?

De vraag of Jehovah God werkelijk het recht heeft om alleen te heersen over de mensheid zoals eigenlijk de bedoeling was. Wij Christenen zeggen volmondig 'Ja natuurlijk'. Maar satan dus niet. En dat er andere engelen gevoelig waren voor satan's argumenten blijkt ook wel dat er heel veel gevallen engelen zijn. Kwaad is blijkbaar een soort natuurwet. Je kan het enkel beheersen met goede argumenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Dat is ook de reden waarom na 6000 jaar mensheid nog steeds niet is ingegrepen.

Ik geloof niet dat de mensheid er pas 6000 jaar is. 200.000 jaar vind ik aannemelijker.

Maar het leven, lijden, sterven en opstaan van de Here Jezus zie jij niet als ingrijpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei sjako:

Satan heeft de Almachtige aangeklaagd en een strijdvraag opgeworpen, met miljoenen engelen als getuige.

Waar je dat vandaan haalt weet ik niet.
Satan wierp geen strijdvraag op.
Volgens Job was het God die tegen Satan over Job begon, en niet andersom!
Dat er miljoenen engelen getuige waren klinkt heel hoogdravend, maar is nergens op gebaseerd. 
Job heeft het over hemelbewoners en zegt daar niet bij wie dat zijn, laat staan hoeveel het er waren.

57 minuten geleden zei sjako:

Wij weten allemaal dat God Soeverein is, maar satan bestrijd dat. Als die vraag niet is opgelost is werkelijke vrede niet mogelijk. Maar na 6000 jaar is de strijdvraag beantwoord

Welke strijdvraag, waar staat die in de Bijbel . De vraag in Job, gaat alleen over Job en niemand anders.
 

57 minuten geleden zei sjako:
5 uur geleden zei Mullog:

Was is een soevereiniteitstwist?

De vraag of Jehovah God werkelijk het recht heeft om alleen te heersen over de mensheid zoals eigenlijk de bedoeling was.

Als dát volgens jou de vraag is, zijn we zo klaar. Dat staat  h-e-l-e-m-a-a-l nergens in de Bijbel. 
De enige tekst die daar een beetje in de buurt komt is dat de mens in de tuin werd gebracht om er over te waken. (Gen 2:15)

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Ik geloof niet dat de mensheid er pas 6000 jaar is. 200.000 jaar vind ik aannemelijker.

Daar gaat het hier niet om.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als dát volgens jou de vraag is, zijn we zo klaar. Dat staat  h-e-l-e-m-a-a-l nergens in de Bijbel. 
De enige tekst die daar een beetje in de buurt komt is dat de mens in de tuin werd gebracht om er over te waken. (Gen 2:15)

Dat s-t-a-a-t er echt wel. Natuurlijk is Jehovah de opperste koning en soeverein. Satan heeft heel beperkte macht over deze wereld, maar genoeg om de boel hier te verstieren. Nimrod kwam ook tegen Jehovah's soevereiniteit in opstand Ge 10:6, 8-10 

Je ziet het ook in het begin van Israël. Jehovah heerste daar als een onzichtbare koning over het volk. Dit deed hij via vertegenwoordigers zoals Mozes en later de rechters zoals Othniël tot Simson. Op den duur wilde de Israëlieten een zichtbare koning.

1Samuel 8:5-8 Ze zeiden tegen hem: ‘Je bent oud geworden, maar je zonen hebben je voorbeeld niet gevolgd.* Stel daarom een koning aan om recht over ons te spreken, zoals alle andere volken er een hebben.’+ 6 Maar Samuël was verontwaardigd* omdat ze hadden gezegd: ‘Geef ons een koning om recht over ons te spreken.’ Toen bad Samuël tot Jehovah, 7 en Jehovah zei tegen hem: ‘Luister naar alles wat het volk tegen je zegt, want ze hebben niet jou afgewezen, maar ze hebben mij afgewezen als hun koning.+ 8 Vanaf de dag dat ik ze uit Egypte heb geleid tot nu toe hebben ze niet anders gedaan: ze hebben mij steeds verlaten+ en zijn andere goden gaan vereren.+ Zo behandelen ze jou nu ook. 9 Luister naar ze. Maar waarschuw ze uitdrukkelijk, vertel ze wat de koning die over ze zal heersen, van ze mag eisen.’

Het is gewoon heel logisch dat in een volmaakte wereld een volmaakte Koning regeert, God. Een menselijke koning is een compromis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
3 uur geleden zei Bastiaan73:

Ik geloof niet dat de mensheid er pas 6000 jaar is. 200.000 jaar vind ik aannemelijker.

Daar gaat het hier niet om.

Misschien niet maar je typte zo stellig 6000 jaar dat ik daar op deze manier op wilde reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

De vraag of Jehovah God werkelijk het recht heeft om alleen te heersen over de mensheid zoals eigenlijk de bedoeling was. Wij Christenen zeggen volmondig 'Ja natuurlijk'. Maar satan dus niet. En dat er andere engelen gevoelig waren voor satan's argumenten blijkt ook wel dat er heel veel gevallen engelen zijn. Kwaad is blijkbaar een soort natuurwet. Je kan het enkel beheersen met goede argumenten.

Even kijken, je vraagt je af of God het recht heeft om alleen te heersen want dat was de bedoeling. Dat is al een rare contradictie. God schept wat en verandert dan de bedoeling. Waar staat dat in de bijbel?

Jullie maken er een soort van Games of Thrones van. Ik zie dat bij meer JG. Misschien moet je die boeken eens lezen. Die zijn een stuk makkelijker te lezen en je hoeft je niet druk te maken over allerlei interpretaties 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hermanos2:

Het boek Job gaat over de ogenschijnlijk "perfecte" Job. Gaandeweg zien we dat er aan Job toch het nodige bijgeschaafd kan worden. Hij verliest zich in zelfaanprijzing, vindt zichzelf enorm belangrijk, rechtvaardig en goed. Hij krijgt van God een les in nederigheid en vertrouwen. 

Elihu geeft dit aan in 32:2 "He burned with anger at Job because he justified himself rather than God."

Vanaf hoofdstuk 38 antwoordt God zelf en leert Job nederigheid.

Job toont berouw, begrip en geestelijke groei in 42:5-6 "I had heard of you by the hearing of the ear, but now my eye sees you; therefore I despise myself, and repent in dust and ashes."

Mensen die het boek Job raadplegen om antwoord te krijgen op levensvragen over het omgaan met lijden en de strijd tussen goed en kwaad zullen geen antwoord vinden.

Het boek Job past perfect in de setting van Genesis. Het toont de gevallen mensheid de weg terug naar God. 

En zo wordt het boek Job in zijn tegendeel omgedraaid: Job had zijn lijden lijdzaam moeten ondergaan, zoals zijn vrienden hem voorhielden. Genegeerd wordt dat Job recht had gesproken ten aanzien van God en voor zijn vrienden moest bidden. 

bewerkt door Peter79
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als dát volgens jou de vraag is, zijn we zo klaar. Dat staat  h-e-l-e-m-a-a-l nergens in de Bijbel. 
De enige tekst die daar een beetje in de buurt komt is dat de mens in de tuin werd gebracht om er over te waken. (Gen 2:15)

Dat s-t-a-a-t er echt wel.

Je maakt er welles-niets spel van als je niet aangeeft waar dat dan staat.

Waar staat het , dat "God werkelijk het recht heeft om alleen te heersen over de mensheid zoals eigenlijk de bedoeling was" ? 
Dat God in een gebed van Samuel zich er over beklaagt dat het volk hem heeft afgewezen als koning, zegt daar niets over.

Zoals ik al zei: het staat er h-e-l-e-m-a-a-l niet .

 

6 uur geleden zei sjako:

Je ziet het ook in het begin van Israël. Jehovah heerste daar als een onzichtbare koning over het volk. Dit deed hij via vertegenwoordigers zoals Mozes en later de rechters zoals Othniël tot Simson. Op den duur wilde de Israëlieten een zichtbare koning.

Dit is ook niet van toepassing. Het volk Israel is een miniem klein deel van de mensheid. 

6 uur geleden zei sjako:

Het is gewoon heel logisch dat in een volmaakte wereld een volmaakte Koning regeert, God.

Met alle respect, volgens de Bijbel is dat dus heel even het geval geweest, in de Hof van Eden. En we weten allemaal hoe 'volmaakt'  dat volgens het verhaal is afgelopen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dit is ook niet van toepassing. Het volk Israel is een miniem klein deel van de mensheid. 

Je vergeet dat het Gods exclusieve volk was.

16 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Met alle respect, volgens de Bijbel is dat dus heel even het geval geweest, in de Hof van Eden. En we weten allemaal hoe 'volmaakt'  dat volgens het verhaal is afgelopen...

En dat is precies de toestand die we straks weer gaan krijgen, maar dan wel met een goede afloop, want dan kan niemand meer God uitdagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid