Spring naar bijdragen

Nieuw onderzoek toont relatie tussen antidepressiva en agressief gedrag


Aanbevolen berichten

Interessant onderzoek, vers van de pers.

Hoogleraar forensische psychiatrie Robbert-Jan Verkes van de Radboud Universiteit vindt dat artsen heel zorgvuldig moeten zijn met voorlichten over het gebruik van antidepressiva en patiënten goed in de gaten moeten houden bij het slikken van deze medicijnen. Onder andere omdat er agressief gedrag kan optreden als bijwerking. Uit nieuw onderzoek dat Verkes op dit moment afrondt, blijkt dat er in sommige gevallen een relatie zou kunnen zijn tussen het slikken van antidepressiva en agressief gedrag. Dat zegt hij in een interview met ZEMBLA.  (bron)

Depressie wordt nogal eens DE ziekte van de 21ste eeuw genoemd, vooral in welvarende landen. Is ook dit een teken aan de wand?

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei TTC:

Interessant onderzoek, vers van de pers.

Hoogleraar forensische psychiatrie Robbert-Jan Verkes van de Radboud Universiteit vindt dat artsen heel zorgvuldig moeten zijn met voorlichten over het gebruik van antidepressiva en patiënten goed in de gaten moeten houden bij het slikken van deze medicijnen. Onder andere omdat er agressief gedrag kan optreden als bijwerking. Uit nieuw onderzoek dat Verkes op dit moment afrondt, blijkt dat er in sommige gevallen een relatie zou kunnen zijn tussen het slikken van antidepressiva en agressief gedrag. Dat zegt hij in een interview met ZEMBLA.  (bron)

Depressie wordt nogal eens DE ziekte van de 21ste eeuw genoemd, vooral in welvarende landen. Is ook dit een teken aan de wand?

Volgens mij is het een enorme prestatie om in deze tijd niet depressief te worden, tenzij het je allemaal niet interesseert natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei TTC:

Depressie wordt nogal eens DE ziekte van de 21ste eeuw genoemd, vooral in welvarende landen. Is ook dit een teken aan de wand?

Aan welke wand? Depressies zijn van alle tijden. Kijk maar naar de profeet Elia in 1 Kon.19, naar Mozes die op de vlucht moest naar de andere kant van de woestijn en 40 jaren daar moest verblijven, kijk eens naar Job in zak en as. Allen stervend aan verlangens die het eigen ego bevredigen. Want dat kan een depressie ook zijn; een stervensproces.

Ik zou een depressie omschrijven als een chronisch gebrek aan vertrouwen. Dat zie ik wel steeds meer en meer om mij heen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Aan welke wand? Depressies zijn van alle tijden. Kijk maar naar de profeet Elia in 1 Kon.19, naar Mozes die op de vlucht moest naar de andere kant van de woestijn en 40 jaren daar moest verblijven, kijk eens naar Job in zak en as. Allen stervend aan verlangens die het eigen ego bevredigen. Want dat kan een depressie ook zijn; een stervensproces.

Ik zou een depressie omschrijven als een chronisch gebrek aan vertrouwen. Dat zie ik wel steeds meer en meer om mij heen.

 

Depressies worden vaak veroorzaakt door vermoeidheid of uitputting. Het zijn niet de slechtste mensen die hier mee te kampen hebben. Integendeel. De flierefluiters hebben er geen last van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Zou je in de context van de discussie deze opmerking kunnen verduidelijken?

Er zijn veel mensen die nog denken dat het leven een feestje is. Ze hollen van het ene feest naar het andere. Die mensen hebben (nog) geen last van depressie. 

Anders gezegd: Depressiviteit duidt op een zekere diepgang. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Er zijn veel mensen die nog denken dat het leven een feestje is. Ze hollen van het ene feest naar het andere. Die mensen hebben (nog) geen last van depressie.

Het ene gat vullend met het andere. Zijn we niet allen ten prooi gevallen aan het geen bodem syndroom?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Willempie:

Depressies worden vaak veroorzaakt door vermoeidheid of uitputting. Het zijn niet de slechtste mensen die hier mee te kampen hebben. Integendeel. De flierefluiters hebben er geen last van.

Er zijn veel factoren die samenhangen met het ontwikkelen van een depressie. Erfelijkheid, persoonlijkheid, coping, leefomgeving, life events, overbelasting, ziekte, etc. Ik hoop altijd dat men in de praktijk niet vergeet naar de hele persoon te kijken. 

2 uur geleden zei TTC:

Zoals je het zegt, en de remedies tegen die depressie zouden volgens de studie tot agressie leiden.

Dat is wel heel algemeen gesteld. Er is 1 remedie (antidepressiva) die in sommige gevallen een rol lijkt te spelen bij het vertonen van agressiviteit. In de meeste gevallen leidt het daar niet toe, gezien het enorme aantal mensen dat deze medicatie gebruikt. Wat vooral interessant is, is of voorspeld kan worden bij welke mensen dit effect optreedt, zodat zij een andere behandeling kunnen krijgen.

4 uur geleden zei Willempie:

Volgens mij is het een enorme prestatie om in deze tijd niet depressief te worden, tenzij het je allemaal niet interesseert natuurlijk.

De meeste Nederlanders (ca. 95%, volgens Trimbos) hebben momenteel geen depressie, dus ons volk blijkt weer eens tot enorme prestaties in staat. :#

Of je moet depressieve buien bedoelen, die hebben de meeste mensen (gelukkig) wel eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei TTC:

Zoals je het zegt, en de remedies tegen die depressie zouden volgens de studie tot agressie leiden.

Misschien tot agressie kunnen leiden. Ik vraag me bij het artikel af hoe het komt dat onderzoeker de suggestie wekt dat het door de anti-depressiva komt en niet door de depressie zelf. Dat laatste mis ik totaal.

Als je fietsband leeg loopt komt dat omdat er een gat in de band zit, niet omdat er geen plakkertje op zit.
Hoe komt het dan, als iemand met een depressie uit zijn dak gaat, dat het aan het middel zou liggen ipv aan de depressie....
Een vreemde conclusie dus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Misschien tot agressie kunnen leiden. Ik vraag me bij het artikel af hoe het komt dat onderzoeker de suggestie wekt dat het door de anti-depressiva komt en niet door de depressie zelf. Dat is ik totaal.

Weet niet of je de reportage gezien hebt, het gaat om concrete gevallen die gelukkig in de minderheid zijn. In het geval van Holmer ging het om een combinatie van intrusieve gedachten en antidepressiva, door de antidepressiva zou z'n moreel kompas uitgeschakeld geweest zijn met een moordbad tot gevolg. In een ander geval heeft een vader z'n kind gewurgd. Uiteraard begint het bij de depressie zelf, niet iedereen reageert op dezelfde manier op de medicijnen waardoor een gevaar kan ontstaan, zo wordt gesteld.

8 uur geleden zei Naeva:

Dat is wel heel algemeen gesteld. Er is 1 remedie (antidepressiva) die in sommige gevallen een rol lijkt te spelen bij het vertonen van agressiviteit. In de meeste gevallen leidt het daar niet toe, gezien het enorme aantal mensen dat deze medicatie gebruikt. Wat vooral interessant is, is of voorspeld kan worden bij welke mensen dit effect optreedt, zodat zij een andere behandeling kunnen krijgen.

Daar gaat het over inderdaad, voorzichtigheid en degelijk onderzoek zijn adviseerbaar. Er zijn nogal wat verschillende soorten antidepressiva, hetzelfde geldt voor antipsychotica.

8 uur geleden zei Naeva:

De meeste Nederlanders (ca. 95%, volgens Trimbos) hebben momenteel geen depressie, dus ons volk blijkt weer eens tot enorme prestaties in staat.

In België liggen die cijfers beduidend hoger, ik dacht 20-25% die deze middelen nemen en binnen de restgroep is er veel agressie en een gevoel van onbehagen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Hoe komt het dan, als iemand met een depressie uit zijn dak gaat, dat het aan het middel zou liggen ipv aan de depressie.... Een vreemde conclusie dus.

Dat is de vraag waar het onderzoek om gaat, wellicht staat het wel in de bijsluiter maar in sommige gevallen is het kwaad dan al lang geschied. 

11 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Zou je in de context van de discussie deze opmerking kunnen verduidelijken?

Er zijn mensen die immuun zijn voor het lijden van zichzelf en anderen, de variaties zijn vrijwel oneindig.

11 uur geleden zei Willempie:

Depressies worden vaak veroorzaakt door vermoeidheid of uitputting. Het zijn niet de slechtste mensen die hier mee te kampen hebben. Integendeel.

Dat wordt wel vaker gezegd inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik zou een depressie omschrijven als een chronisch gebrek aan vertrouwen. Dat zie ik wel steeds meer en meer om mij heen.

Ja, dat wantrouwen wordt groter naarmate we de Bijbel lezen, misschien dat hierdoor de ene depressief wordt en de andere agressief. Of een onderhuidse vorm van beiden, als een cocktail die tot verschillende uitkomsten kan leiden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

In België liggen die cijfers beduidend hoger, ik dacht 20-25% die deze middelen nemen en binnen de restgroep is er veel agressie en een gevoel van onbehagen. 

Bedoel je dat in België 20-25% van de mensen antidepressiva gebruikt? Dat is heel opvallend aangezien de prevalentie van depressie tussen Nederland en België niet veel verschilt.

En wie bedoel je met de restgroep? Mensen die geen antidepressiva gebruiken?

(Ik vermoed dat je gekeken hebt naar cijfers m.b.t. het aantal personen dat tenminste eens in zijn haar leven een depressie of andere stoornis doormaakt, maar dat is wat anders.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Naeva:

Bedoel je dat in België 20-25% van de mensen antidepressiva gebruikt? Dat is heel opvallend aangezien de prevalentie van depressie tussen Nederland en België niet veel verschilt. En wie bedoel je met de restgroep? Mensen die geen antidepressiva gebruiken?

Ooit eens gehoord maar misschien vergis ik me, ook kinderen krijgen al antidepressiva toegeschreven. Psychiater Dirk De Wachter heeft het bijvoorbeeld over Borderline Times: 

De wereld door de bril van psychiater Dirk De Wachter We leven in borderlinetijden. In de psychiatrie is borderline vandaag met voorsprong de vaakst gestelde diagnose. Bovendien is de lijn tussen patiënten en niet-patiënten flinterdun. Zijn wij collectief op weg naar ziekte en ongenoegen? Psychiatrie is de spiegel van de wereld waarin we leven. Dirk De Wachter schetst borderline dan ook als een maatschappelijk ziektebeeld. Eén conclusie staat als een paal boven water: In onze westerse maatschappij zijn de symptomen van borderline niet ver te zoeken. Meer nog, ze kenmerken onze leefwereld. Wij zijn ons brein in de tijd. Gelukkig zijn er andere, meer hoopgevende signalen met vooruitzicht op herstel. Onze wereld lijkt aan een grens te staan. Mensen verzetten zich uitdrukkelijk tegen de symptomen. Hechting, engagement, solidariteit en gemeenschapszin zijn waarden die broodnodig zijn om weerwerk te bieden tegen de huidige borderlinegesteldheid van dreigende verbrokkeling, impulsiviteit en zinloosheid. (bron)

Anders gezegd, het debat is mi ruimer te beschouwen dan de ontspoorde gevallen van het onderzoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, maar dat is een heel andere, maatschappelijke discussie. Die overigens héél zinvol is, hoor. Maar als we het hebben over de prevalentie van de depressie, medicatiegebruik en risico op agressief gedrag daardoor, dan is het wel handig om bij dat onderwerp te blijven en de cijfers te gebruiken die daarbij horen. Er gaat anders wel erg veel door elkaar lopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Naeva:

Ja, maar dat is een heel andere discussie. Die overigens héél zinvol is, hoor. Deze discussie gaat echter over de prevalentie van de depressie, medicatiegebruik en risico op agressief gedrag daardoor. Dan is het wel handig om bij dat onderwerp te blijven en de cijfers te gebruiken die daarbij horen. Er gaat anders wel erg veel door elkaar lopen.

Denk dat je in dergelijke debatten verruiming niet kan vermijden, depressies kunnen ontstaan op verschillende niveaus van onze ontwikkeling maar ik denk niet dat alle niveaus steeds in rekening gebracht worden. In de GGZ is dan ook een paradigmashift gaande, niet iedereen is daarvan op de hoogte. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid