Spring naar bijdragen

De inquisitie van de zuiveren (katharen)


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dit soort redenaties leiden dus tot acties zoals destijds de Kathaarse genocide door de Katholieken.

Dit soort redenaties leiden dus (per definitie!) tot acties zoals (en dergelijke dus) de Karthaarse genocide.

Hier staat niks in verleden tijd en is enkel insinuerend bedoeld.

Dit soort redenaties hebben mogelijk geleid (of kunnen leiden) tot acties zoals de Karthaarse genocide, was deftiger vormgegeven en geeft geen aanleiding tot generaliseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 161
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En verander nu eens in: En poef weg is je stelling dat religies andere religies bestrijden en genocide en oorlogen veroorzaken. Want dat is wat je constant suggereert in je reacties, dus

Tja wikipedia kan ik natuurlijk niet tegenspreken. Maar je citaat bevestigt alleen dat het niet om religie ging:  "Op 22 juli 1209 werden in Béziers omstreeks 60.000 mensen gedood, zonder onderscheid

Als je het wilt hebben over de vervolging van de Katharen moet je je daartoe beperken en er geen andere zaken bijhalen. Wat je echter doet is een zwarte gebeurtenis uit het verleden gebruiken om jouw

10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dit soort redenaties leiden dus (per definitie!) tot acties zoals (en dergelijke dus) de Karthaarse genocide.

Hier staat niks in verleden tijd en is enkel insinuerend bedoeld.

Dit soort redenaties hebben mogelijk geleid (of kunnen leiden) tot acties zoals de Karthaarse genocide, was deftiger vormgegeven en geeft geen aanleiding tot generaliseren.

Volgens mij ga je hier even voorbij aan mijn vorige post en geef je geen antwoord op de vraag die ik daar stelde
 

Citaat

 

Een gevaarlijk, vals iemand... Nou dat is nogal een kwalificatie.

En dat omdat ik stel dat een mening als "dit vind ik een belediging van God"  in de tijd van inquisitie leidde tot het doden van degene waarvan men vond dat die God beledigde.
Ik geef daarmee gewoon aan hoe het in die tijd   ging.

Hoe komt het dat je zo gaat reageren als je wordt geconfronteerd met geschiedenis ?

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

Volgens mij ga je hier even voorbij aan mijn vorige post en geef je geen antwoord op de vraag die ik daar stelde

Blijf maar vooral met die plaat voor je gezicht rondlopen en overtuig jezelf er maar van dat een ander vast niet ziet dat je aan het konkelen bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei dingo:
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dit soort redenaties leiden dus tot acties zoals destijds de Kathaarse genocide door de Katholieken.

En verander

Citaat

"Reïncarnatie is pantheïsme en een belediging van God."

nu eens in:

Citaat

"Privé eigendom is kapitalisme en een belediging van de arbeidersrepubliek"

En poef weg is je stelling dat religies andere religies bestrijden en genocide en oorlogen veroorzaken. Want dat is wat je constant suggereert in je reacties, dus ik snap de reactie van Kaasjeskruid wel.

Bij het ineens meedoen aan deze discussie heb je het voorgaande kennelijk niet gelezen, daar heb ik namelijk duidelijk gezegd dat intolerantie niet exclusief iets religieus is. Maar het topic gaat nu eenmaal over de uitroeiing van de Katharen en ik kan het ook niet helpen dat dit nu eenmaal wel een religieus conflict was.

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Blijf maar vooral met die plaat voor je gezicht rondlopen en overtuig jezelf er maar van dat een ander vast niet ziet dat je aan het konkelen bent.

Ondertussen ben ik, alles bij elkaar genomen, in jouw ogen een gevaarlijk, vals persoon die met een plaat voor zijn gezicht rond loopt en maar wat konkelt. Het is jammer dat je het bij gebrek aan argumenten zoekt in dergelijke termen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Bij het ineens meedoen aan deze discussie heb je het voorgaande kennelijk niet gelezen, daar heb ik namelijk duidelijk gezegd dat intolerantie niet exclusief iets religieus is. Maar het topic gaat nu eenmaal over de uitroeiing van de Katharen en ik kan het ook niet helpen dat dit nu eenmaal wel een religieus conflict was.

De uitroeiing van de Katharen was een geopolitiek conflict  waarbij religie als excuus gebruikt werd. Op het moment dat een machthebber of wannabe machthebber een doel wil bereiken zal hij elk excuus gebruiken. Ook eventueel levensovertuiging als dat zijn beoogde doelgroep bindt en onderscheidt van de "vijand".

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei dingo:

De uitroeiing van de Katharen was een geopolitiek conflict  waarbij religie als excuus gebruikt werd. Op het moment dat een machthebber of wannabe machthebber een doel wil bereiken zal hij elk excuus gebruiken. Ook eventueel levensovertuiging als dat zijn beoogde doelgroep bindt en onderscheidt van de "vijand".

Een geopolitiek conflict ?!

De aanvang was de campagne tegen de Albigenzen in het jaar 1208, waartoe besloten was door paus Innocentius III; een en ander vond plaats onder leiding van Simon IV van Montfort in overleg met de pauselijke legaat Arnaud Amaury. Op 22 juli 1209 werden in Béziers omstreeks 60.000 mensen gedood, zonder onderscheid in leeftijd, geslacht of geloof. De pauselijke legaat zou desgevraagd zich jegens de aanvoerders van de soldaten hebben uitgelaten met woorden als "slaat ze maar allemaal dood, God zal de zijnen er wel in het paradijs uitzoeken" Bron: Wikipedia, onder het kopje inquisitie, en dat was toch echt een religieus dingetje... https://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ondertussen ben ik, alles bij elkaar genomen, in jouw ogen een gevaarlijk, vals persoon die met een plaat voor zijn gezicht rond loopt en maar wat konkelt. Het is jammer dat je het bij gebrek aan argumenten zoekt in dergelijke termen.

Gelukkig, ik ben iig helder. Heel goed gelezen en begrepen. Dat is zeldzaam, maar kennelijk toch mogelijk bij jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Een geopolitiek conflict ?!

De aanvang was de campagne tegen de Albigenzen in het jaar 1208, waartoe besloten was door paus Innocentius III; een en ander vond plaats onder leiding van Simon IV van Montfort in overleg met de pauselijke legaat Arnaud Amaury. Op 22 juli 1209 werden in Béziers omstreeks 60.000 mensen gedood, zonder onderscheid in leeftijd, geslacht of geloof. De pauselijke legaat zou desgevraagd zich jegens de aanvoerders van de soldaten hebben uitgelaten met woorden als "slaat ze maar allemaal dood, God zal de zijnen er wel in het paradijs uitzoeken" Bron: Wikipedia, onder het kopje inquisitie, en dat was toch echt een religieus dingetje... https://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie

Tja wikipedia kan ik natuurlijk niet tegenspreken. Maar je citaat bevestigt alleen dat het niet om religie ging:  "Op 22 juli 1209 werden in Béziers omstreeks 60.000 mensen gedood, zonder onderscheid in leeftijd, geslacht of geloof."

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei dingo:

Tja wikipedia kan ik natuurlijk niet tegenspreken. Maar je citaat bevestigt alleen dat het niet om religie ging:  "Op 22 juli 1209 werden in Béziers omstreeks 60.000 mensen gedood, zonder onderscheid in leeftijd, geslacht of geloof."

Ik vind het nogal kinderachtig om dat wat er voor en achter staat, weg te laten. Als je de hele tekst leest, dan is duidelijk dat het wel een religieus conflict was, in het kader van de inquisitie.

Als je liever zulke woordenspelletjes speelt in plaats van een inhoudelijke discussie, veel plezier. Het loont dan voor mij niet om daarop te reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Bron: Wikipedia, onder het kopje inquisitie, en dat was toch echt een religieus dingetje... https://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie

Wat een prutsencyclopedie. Gemakshalve vergeet men te vermelden dat het hele conflict escaleerde door toedoen van de Katharen zelf. Wie meent een ander te moeten vermoorden omdat men niet terecht gewezen wil worden, moet niet raar staan te kijken als er maatregelen volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik vind het nogal kinderachtig om dat wat er voor en achter staat, weg te laten. Als je de hele tekst leest, dan is duidelijk dat het wel een religieus conflict was, in het kader van de inquisitie.

Als je liever zulke woordenspelletjes speelt in plaats van een inhoudelijke discussie, veel plezier. Het loont dan voor mij niet om daarop te reageren.

Het is geen woordspelletje. Als het de pauselijke legaat er alleen om gegaan was dat ze iets ketters geloofden, had hij niet een hele bevolkingsgroep laten doden. Het feit dat wel een hele bevolkingsgroep omgebracht werd ongeacht geloof of anderszins geeft al aan dat het in werkelijkheid niet om religie ging maar om etniciteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei dingo:

Het is geen woordspelletje. Als het de pauselijke legaat er alleen om gegaan was dat ze iets ketters geloofden, had hij niet een hele bevolkingsgroep laten doden. Het feit dat wel een hele bevolkingsgroep omgebracht werd ongeacht geloof of anderszins geeft al aan dat het in werkelijkheid niet om religie ging maar om etniciteit.

En blijkbaar ook om grond, bezittingen en macht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei dingo:

Het is geen woordspelletje. Als het de pauselijke legaat er alleen om gegaan was dat ze iets ketters geloofden, had hij niet een hele bevolkingsgroep laten doden. Het feit dat wel een hele bevolkingsgroep omgebracht werd ongeacht geloof of anderszins geeft al aan dat het in werkelijkheid niet om religie ging maar om etniciteit.

Hij schreef dan ook in een brief aan paus Innocentius III dat de aanval uit de hand was gelopen, zonder orders, terwijl de leiding nog discussieerde over wie katholiek was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13/2/2018 om 17:34 zei Dat beloof ik:

Een geopolitiek conflict ?!

De aanvang was de campagne tegen de Albigenzen in het jaar 1208, waartoe besloten was door paus Innocentius III; een en ander vond plaats onder leiding van Simon IV van Montfort in overleg met de pauselijke legaat Arnaud Amaury. Op 22 juli 1209 werden in Béziers omstreeks 60.000 mensen gedood, zonder onderscheid in leeftijd, geslacht of geloof. De pauselijke legaat zou desgevraagd zich jegens de aanvoerders van de soldaten hebben uitgelaten met woorden als "slaat ze maar allemaal dood, God zal de zijnen er wel in het paradijs uitzoeken" Bron: Wikipedia, onder het kopje inquisitie, en dat was toch echt een religieus dingetje... https://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie

Toch een kleine nuance volgens de brief van Amaury zou het gegaan hebben om 20 000 mensen en de meesten denken dat dit cijfer nog overdreven is daar er maar zo'n 14 000 mensen in Beziers woonden, volgens de Nederlandse Wikipedia rond dit onderwerp, zou het waarschijnlijk om zo'n 5 000 mensen gaan. Ook de uitspraak van Amaury betwijfelen velen, en heeft vooral te maken met het feit dat de Katholieken van de stad waren aangemaand de stad te verlaten voor de belegering, wat ze weigerden, de "ketters" van de stad hadden namelijk een vrij sterke achterban (geen ketters maar orthodoxen).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 12-1-2018 om 09:15 zei TTC:

Misschien interessant om nog eens onder de aandacht te brengen, katharen pretenderen zuiver te zijn en worden vervolgd door hen die zeggen dat ook te zijn.

De katharen (van het Grieks: καθαροί, katharoi, "de zuiveren") of Albigenzen waren een religieuze beweging die tijdens de 12e en 13e eeuw een grote aanhang kende in de westelijke Languedoc. Ze lieten zich inspireren door het leven van Jezus Christus, maar hun mystieke en dualistische interpretatie van de Bijbelverhalen week ver af van die van de Rooms-Katholieke Kerk. Volgens de katharen was Satan almachtig op aarde en leidde enkel de spirituele bezieling van de Heilige Geest tot verlossing. Voor de katholieken was dit een ketterij die hard bestreden moest worden. De Albigenzische Kruistochten maakten een einde aan de politieke bescherming van het katharisme. De Inquisitie ging door met de vervolgingen tot er geen katharen meer waren. (bron)

Wat moet een leek hier nu van denken?

De woorden 'ketters' en 'ketterij' zijn rechtstreeks afkomstig van 'katharen'.

En 'katharen' weer van 'katharismos', het Griekse woord voor reiniging.

En catharsis weer van katharismos.

De RK kerk bestempelde de leer van de Katharen dus als ketterij (in de betekenis van afwijkende en niet toegestane leer i.p.v. reiniging) en heeft deze ongewenste elementen vervolgens letterlijk 100% weggereinigd/uitgezuiverd/opgelost/uitgeroeid.

Een iets te agressief schoonmaakmiddel gebruikt.

En dat onder een paus wiens naam staat voor onschuld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Bastiaan73:

De woorden 'ketters' en 'ketterij' zijn rechtstreeks afkomstig van 'katharen'. En 'katharen' weer van 'katharismos', het Griekse woord voor reiniging. En catharsis weer van katharismos. De RK kerk bestempelde de leer van de Katharen dus als ketterij (in de betekenis van afwijkende en niet toegestane leer i.p.v. reiniging) en heeft deze ongewenste elementen vervolgens letterlijk 100% weggereinigd/uitgezuiverd/opgelost/uitgeroeid. Een iets te agressief schoonmaakmiddel gebruikt. En dat onder een paus wiens naam staat voor onschuld.

Christenen die christenen vervolgen, het wordt verkocht als christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Christenen die christenen vervolgen, het wordt verkocht als christendom.

Dat is het ook, volgens hen die vervolgen.
Volgens hen die vervolgd worden niet.

Als je het idee hebt dat Christenen nooit geweld gebruiken kan ik je wel even uit de droom helpen hoor.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gebeurd heden ten dage nog steeds. Alleen wordt het nu via een regering gespeeld. Het is geen geheim dat de Russisch orthodoxe kerk een flinke vinger in de pap heeft bij Poetin. Vandaar dat minderheden daar nu vervolgd worden. Zo erg zelfs dat er martelingen aan de pas komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Het gebeurd heden ten dage nog steeds. Alleen wordt het nu via een regering gespeeld. Het is geen geheim dat de Russisch orthodoxe kerk een flinke vinger in de pap heeft bij Poetin. Vandaar dat minderheden daar nu vervolgd worden. Zo erg zelfs dat er martelingen aan de pas komen.

Mensen onder druk zetten om een bepaalde mening aan te hangen. Weerzinwekkend he?

Aan de andere kant is het ook geen geheim dat evangelische Christenen een flinke vinger in de pap hebben bij Trump.
Dus de 2 belangrijkste regimes in de wereld staan elkaar naar het leven en hebben allebei christenen aan hun zijde.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei sjako:

Het gebeurd heden ten dage nog steeds. Alleen wordt het nu via een regering gespeeld. Het is geen geheim dat de Russisch orthodoxe kerk een flinke vinger in de pap heeft bij Poetin. Vandaar dat minderheden daar nu vervolgd worden. Zo erg zelfs dat er martelingen aan de pas komen.

Ze wonen overal, niemand is nog veilig.

38 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als je het idee hebt dat Christenen nooit geweld gebruiken kan ik je wel even uit de droom helpen hoor.

Het is onderhand een nachtmerrie, schromelijk hebben we ons vergist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:
41 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als je het idee hebt dat Christenen nooit geweld gebruiken kan ik je wel even uit de droom helpen hoor.

Het is onderhand een nachtmerrie, schromelijk hebben we ons vergist

Nee. Je zou je moeten afvragen waarom JIJ je altijd hebt 'vergist' terwijl vele anderen het altijd al wisten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tjah, zulk imperium is niet opgebouwd door de tegenstanders de linkerwang te keren. Het oorspronkelijke christendom bestaat nog wel, maar het kind is toch ergens met het badwater weg gegooid. Er is een politieke grip op het christendom gekomen en daar is het verschrikkelijk fout gelopen. De Katharen niet alleen, ook de koene tempeliers zijn verketterd na al hun noeste arbeid. En meer.... wat overschiet zijn de kruimels en het hele brood heeft de winnaar voor zichzelf toegeëigend, nu willen ze een wereldreligie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Fundamenteel:

Tjah, zulk imperium is niet opgebouwd door de tegenstanders de linkerwang te keren. Het oorspronkelijke christendom bestaat nog wel, maar het kind is toch ergens met het badwater weg gegooid. Er is een politieke grip op het christendom gekomen en daar is het verschrikkelijk fout gelopen. De Katharen niet alleen, ook de koene tempeliers zijn verketterd na al hun noeste arbeid. En meer.... wat overschiet zijn de kruimels en het hele brood heeft de winnaar voor zichzelf toegeëigend, nu willen ze een wereldreligie. 

De magie begint zodra jij je hart kan openen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid