Spring naar bijdragen

Hallo allemaal.


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben Eric 34 jaar en kom uit een volledige atheïstische omgeving. Let op niet liefdeloze omgeving;). Ik ben regelmatig geïnteresseerd in het geloof maar zodra ik de bijbel ga lezen lees ik een verhaal wat naar mijn mening simpel en onwaar aanvoelt. (Niet beledigend bedoeld) toch trekt het mij regelmatig weer aan. Ik probeer nu meer door de verhalen heen te lezen. Ik bedoel de diepere betekenis op te zoeken. Iemand nog tips hoe ik ga vinden wat ik zoek. Ik wil geloven op een of andere manier maar het lijkt gewoon niet te lukken. Iemand tips om mij hierin beter te vinden? Mvg eric.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Eric83:

Hallo allemaal,

Ik ben Eric 34 jaar en kom uit een volledige atheïstische omgeving. Let op niet liefdeloze omgeving;). Ik ben regelmatig geïnteresseerd in het geloof maar zodra ik de bijbel ga lezen lees ik een verhaal wat naar mijn mening simpel en onwaar aanvoelt. (Niet beledigend bedoeld) toch trekt het mij regelmatig weer aan. Ik probeer nu meer door de verhalen heen te lezen. Ik bedoel de diepere betekenis op te zoeken. Iemand nog tips hoe ik ga vinden wat ik zoek. Ik wil geloven op een of andere manier maar het lijkt gewoon niet te lukken. Iemand tips om mij hierin beter te vinden? Mvg eric.

Bezoek een kerk die uhm.... wat opener is voor net-ingewijdenen waardoor je soms door alle traditie en procedures het bos niet meer ziet. Ik kan je er een in omgeving Amsterdam aanraden, wel Engelstalig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Lobke:

@Eric83,

Welkom Eric!

 Dat een atheïstische omgeving niet liefdeloos hoeft te zijn is vanzelfsprekend..

 Ja daar heb je gelijk in.. weet ook niet precies wat ik ermee bedoelde..  meer zo van dat ik niet op zoek ben omdat ik geen liefdevol bestaan ken... denk ik.. fijn dat je scherp antwoord.. zet mij ook aa  het denken.. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Eric83:

Ik ben regelmatig geïnteresseerd in het geloof maar zodra ik de bijbel ga lezen lees ik een verhaal wat naar mijn mening simpel en onwaar aanvoelt. (Niet beledigend bedoeld) toch trekt het mij regelmatig weer aan. Ik probeer nu meer door de verhalen heen te lezen. Ik bedoel de diepere betekenis op te zoeken. Iemand nog tips hoe ik ga vinden wat ik zoek. Ik wil geloven op een of andere manier maar het lijkt gewoon niet te lukken. Iemand tips om mij hierin beter te vinden?

Welkom Eric,

Zelf ben ik opgevoed met Bijbellezen, drie keer per dag aan de eettafel, "van kaft tot kaft" door de Bijbel heen. Toen ik zelf ervoor koos om de Bijbel te gaan lezen, (voor het slapen gaan), vond ik het lastig vol te houden om van het begin naar het eind te lezen. Hoewel die manier de garantie geeft dat je de hele Bijbel gelezen hebt, is het ook een recept om ergens vast te komen te zitten en de Bijbel maar te laten liggen.

 

Je kan de Bijbel lezen als ieder ander boek. Het voordeel is dat je geen hoge verwachtingen hoeft te hebben. De Bijbel is geen handboek natuurwetenschap, geschiedenis, of ethiek. De schrijvers zijn mensen net als wij en de vraag is of ze je kunnen boeien en of ze je nieuwsgierig kunnen maken naar hun levensbeschouwing. Voor mij geeft de Bijbel een realistisch beeld van hoe de mens in elkaar zit: bijvoorbeeld vol goede bedoelingen, maar het leven loopt anders. De Bijbel is een verzameling boeken waarin de schrijvers onderling van mening verschillen en ook steeds naar elkaar verwijzen, om een eerder inzicht als ondersteuning te gebruiken of om het juist bij te stellen. Deze verbanden ga je zien als je veel in de Bijbel leest.

 

Je kan de Bijbel eveneens lezen als een boodschap van God. Dan gaat het al snel over inspiratie: in hoeverre heeft God de schrijvers beïnvloed om zijn boodschap over te brengen. Voor de praktijk van de lezer is het minder van belang hoe die inspiratie in zijn werk is gegaan. Als jongere kreeg ik twee methodes aangereikt: 1. pak een losse tekst uit de Bijbel en neem die de hele dag met je mee en bedenk wat God daarmee wil zeggen. Mij sprak deze methode niet zo aan, maar er zijn veel christenen die tevreden zijn als ze de Bijbel zo gebruiken. 2. Neem een samenhangend tekstgedeelte en stel daarbij een aantal vragen, waardoor de inhoud duidelijker wordt (de vragen heb ik niet meer paraat). Het lijstje van ca 8 vragen eindigde dacht ik met de vraag: wat wil God je met deze tekst zeggen? Het analytische karakter van dit vragenlijstje sloot goed aan bij hoe ik in het leven sta.

 

De tip is eigenlijk om biddend de Bijbel te lezen - vooraf bidden dat God je hart wil openen, daarna lezen en daarna je bewust te zijn van wat je hebt gelezen en te focussen op de boodschap die door de tekst heen spreekt.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Appie B:

Hallo Eric83,

Welkom op het forum! 

Een nieuwschierig vraagje n.a.v. je eerste post; je zegt dat je "op een of andere manier" wilt geloven. Waarom?

Hai, ik weet het niet precies, het trekt mij aan. Misschien de zingeving van het leven. Willen geloven dat er meer is dan wat we zien. Doe ik deels ook wel als ik om mij heen kijk. Natuur is zo bijzonder in elkaar gezet dat dit wel ontworpen zou moeten zijn. Ik heb het boek wetenschap in de bijbel wel eens gelezen en dat laat je ook bijzondere dingen zien. 

15 uur geleden zei Naeva:

Welkom!

Kun je een voorbeeld geven van datgene dat jou aantrekt? 

Zie reactie op Appie b ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Eric83:

Hai, ik weet het niet precies, het trekt mij aan. Misschien de zingeving van het leven. Willen geloven dat er meer is dan wat we zien. Doe ik deels ook wel als ik om mij heen kijk. Natuur is zo bijzonder in elkaar gezet dat dit wel ontworpen zou moeten zijn. Ik heb het boek wetenschap in de bijbel wel eens gelezen en dat laat je ook bijzondere dingen zien. 

"Willen geloven dat er meer is" zeg je, maar wat is voor jouw belangrijker; willen geloven in een hogere macht of willen geloven in de waarheid? Het zou natuurlijk kunnen dat er geen hogere macht is, zou je het dan alsnog willen geloven of prefereer je waarheid? Als het het eerste is, dan kan ik je niet helpen. Als het het laatste is, dan zou ik zeggen: wees sceptisch, onderzoek, redeneer rationeel en logisch en wees eerlijk tegen jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Thinkfree:

Wees voorzichtig met mensen die claimen de waarheid in pacht te hebben.

 

19 minuten geleden zei Thinkfree:

Want dat is waarheid, de volle honderd procent. en jezus/god claimt die te zijn, de waarheid.

Ik ben het hier eens met Thinkfree, wees voorzichting met mensen die de waarheid claimen. Ik claim die dan ook niet, maar de tools om die waarheid te vinden/benaderen heb ik eerder aangegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Peter79:

Laat je niet afleiden door valse dilemma's: als een hogere macht bestaat, is dat waarheid en als je de waarheid zoekt, kan je uitkomen bij een hogere macht.

Voor de duidelijkheid; ik wilde geen vals dillemma suggereren. Het hoeft elkaar uiteraard niet uit te sluiten. Ik vroeg me slechts af of Eric83 wilde geloven in een hogere macht, ongeacht de waarheid.

Maar goed, het is een voorsteltopic, dus laat ik het hier even bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-1-2018 om 18:32 zei Eric83:

Hallo allemaal,

Ik ben Eric 34 jaar en kom uit een volledige atheïstische omgeving. Let op niet liefdeloze omgeving;). Ik ben regelmatig geïnteresseerd in het geloof maar zodra ik de bijbel ga lezen lees ik een verhaal wat naar mijn mening simpel en onwaar aanvoelt. (Niet beledigend bedoeld) toch trekt het mij regelmatig weer aan. Ik probeer nu meer door de verhalen heen te lezen. Ik bedoel de diepere betekenis op te zoeken. Iemand nog tips hoe ik ga vinden wat ik zoek. Ik wil geloven op een of andere manier maar het lijkt gewoon niet te lukken. Iemand tips om mij hierin beter te vinden? Mvg eric.

Mijn tip, ga op je knieen in geest en lichaam voor god 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1/13/2018 om 09:56 zei Appie B:

"Willen geloven dat er meer is" zeg je, maar wat is voor jouw belangrijker; willen geloven in een hogere macht of willen geloven in de waarheid? Het zou natuurlijk kunnen dat er geen hogere macht is, zou je het dan alsnog willen geloven of prefereer je waarheid? Als het het eerste is, dan kan ik je niet helpen. Als het het laatste is, dan zou ik zeggen: wees sceptisch, onderzoek, redeneer rationeel en logisch en wees eerlijk tegen jezelf.

Je kan dus alleen iemand helpen als er geen hogere macht is? :?

Op 1/11/2018 om 18:49 zei Eric83:

Bedankt voor je reactie, ik kom uit Rotterdam en ga samen met mijn vriendin van het weekend naar de kerk.

Mocht dit nou niet bevredigend zijn laat ik het weten.

Misschien is dit iets voor jullie

 

https://crossroadsrotterdam.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei MysticNetherlands:

Je kan dus alleen iemand helpen als er geen hogere macht is? :?

Lezen is ook een vak MN, of (en ik vrees het) je leest het expres niet goed.

Appie zegt dat als ts wil geloven ook als er geen hogere macht is Appie hem niet kan helpen. Dat is logisch, dan wil TS perse geloven. Maar als TS de waarheid prefereert boven geloven dan kan Appie hem wel helpen.

Dat iemand met jouw IQ dit niet begrijpt :*

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Foppe1986:

Lezen is ook een vak MN, of (en ik vrees het) je leest het expres niet goed.

Appie zegt dat als ts wil geloven ook als er geen hogere macht is Appie hem niet kan helpen. Dat is logisch, dan wil TS perse geloven. Maar als TS de waarheid prefereert boven geloven dan kan Appie hem wel helpen.

Dat iemand met jouw IQ dit niet begrijpt :*

 

Te krampachtig Frustie1986

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid