Spring naar bijdragen

Wat betreft slavernij in de bijbel (deuteronomium 15)


Aanbevolen berichten

9 minuten geleden zei TTC:

Wie heeft onderstaande zinsnede dan geschreven, God of Satan?

  • Maar Ik zal de farao koppig maken en Ik zal grote wonderen doen in Egypte.

Heel de Bijbel is het door God geïnspireerde Woord van God. Dus ook die zinsnede. Echter als men de Bijbel wil snappen, dan houdt men het beste rekening met zowel de directe als de brede context. En plukt men het beste niet een stukje tekst uit de context om hier vervolgens conclusies aan te gaan koppelen. Want dan gaan we van context naar pretext en dat is gedoemd te mislukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 597
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb gegrasduind door dit topic en het valt mij op dat er nogal wat aan anachronisme wordt gedaan (ik vind vandaag de dag, dit immoreel, dus is dat een absoluut gegeven)... Was het maar zo gemakkeli

Volgens mij zit hem de crux in het niet willen toegeven dat de Bijbel óók moreel dubieuze dingen zegt, zoals: 1. Een mens kan het eigendom van een ander mens zijn. 2. Als je een slaaf mishan

Dat was echter omdat de farao het Israëlische volk wilde onderdrukken. Hij wilde voorkomen dat ze te groot zou worden en mogelijk in een oorlog de kant van de tegenstander zou kiezen. Die redenatie ku

Posted Images

3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Heel de Bijbel is het door God geïnspireerde Woord van God. Dus ook die zinsnede. Echter als men de Bijbel wil snappen, dan houdt men het beste rekening met zowel de directe als de brede context. 

Hoe zou je dan die 'koppigheid' vertalen, niet door God ingegeven of geregisseerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Hoe zou je dan die 'koppigheid' vertalen, niet door God ingegeven of geregisseerd?

Niet alles komt uit Gods hand, echter neemt Hij wel alles ter hand om het ten goede te keren. In dit geval neemt hij de onwil van de farao ter hand om het lot van Zijn volk ten goede te keren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Dat is in bovenstaande ook al van toepassing geweest. Afwezigheid van gods liefde door eigen toedoen.

Koppig.

Zojuist zei Thinkfree:

Die koppigheid komt voort door voor eigen god te spelen.

Het is een mooi leermoment, zelfs weerzinwekkend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Ik ga even in de hoek staan me schamen.

Doe dat alsjeblieft niet, nergens voor nodig. Koppigheid is gewoon een tijdelijke doorschieter in volharding.   Volharding is een goddelijke eigenschap. Godzijgedankt volhardde Jezus tot in de dood. Wij gelovigen worden in ons leven voortdurend opnieuw aan "de dood" uitgeleverd. Dat is inderdaad teken van werk in uitvoeringl 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Hoeft niet, jij vecht ertegen als het goed is.. Ook ik ben niet perfect

Maar de goede wil is er en volbracht aan kruis

Het schijnt zo te zijn dat koppige mensen langer leven. Ik vermoed omdat ze wat meer tijd nodig hebben om tot het juiste inzicht te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Hoeft niet, jij vecht ertegen als het goed is.. Ook ik ben niet perfect

Maar de goede wil is er en volbracht aan kruis

Ik hoop niet dat hij ertegen vecht, want dat is het recept voor mislukking. Hij (Jezus) werkt ermee. Er is maar een ding nodig en nuttig en dat is je moeiten bij het Levenschenkend Kruis brengen. En vervolgens gesterkt en met vernieuwde moed, inzicht en liefde doorgaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dolce Vita:

Doe dat alsjeblieft niet, nergens voor nodig. Koppigheid is gewoon een tijdelijke doorschieter in volharding.   Volharding is een goddelijke eigenschap. Godzijgedankt volhardde Jezus tot in de dood. Wij gelovigen worden in ons leven voortdurend opnieuw aan "de dood" uitgeleverd. Dat is inderdaad teken van werk in uitvoeringl 

Ik heb het dan ook over volharding in de zonde ( koppigheid)

Wel in context blijven aub

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Dolce Vita:

Doe dat alsjeblieft niet, nergens voor nodig. Koppigheid is gewoon een tijdelijke doorschieter in volharding.   Volharding is een goddelijke eigenschap. Godzijgedankt volhardde Jezus tot in de dood. Wij gelovigen worden in ons leven voortdurend opnieuw aan "de dood" uitgeleverd. Dat is inderdaad teken van werk in uitvoeringl 

Wellicht dat God inderdaad mijn koppigheid weet om te buigen naar deze eigenschap. Mensen met het syndroom van Down kunnen ook bijzonder koppig zijn, toch is mijn ervaring dat ik over het algemeen genomen makkelijk met deze mensen om kan gaan, wellicht omdat ze wel aanvoelen dat ik nog vele malen koppiger kan zijn. Mijn hondje heeft eigenlijk ook wel baat bij deze eigenschap. Dus ik sta wat tweeslachtig ten opzichte van deze onhebbelijkheid, of ik haal twee zaken doorelkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thinkfree:

Ik heb het dan ook over volharding in de zonde (koppigheid). Wel in context blijven aub.

Zo gezien zou vandaag de mensheid strijden tegen problemen die in theorie al opgelost zijn, en de reden daarvoor is koppigheid. Geloof je dat zelf ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Zo gezien zou de mensheid vandaag strijden tegen problemen die in theorie al opgelost zijn, en de reden daarvoor is koppigheid. Geloof je dat zelf ook?

De oplossing zit aan de rechterhand van de vader welke koppigheid kies jij ?

Verharding in christus Of verharding in satan ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Thinkfree:

De oplossing zit aan de rechterhand van de vader welke koppigheid kies jij? Verharding in christus Of verharding in satan?

Ik zou die oplossingen ook gebruiken, gaat het dan nog over koppigheid of over onwetendheid? Ik neem aan dat je die oplossingen ook kent, in het andere geval zou het debat een beetje absurd worden, meen ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid