Spring naar bijdragen

Wat betreft slavernij in de bijbel (deuteronomium 15)


Aanbevolen berichten

14 uur geleden zei MysticNetherlands:

maar ik kan slecht tegen mensen met weinige (basale) kennis over iets, die dan meedoen met een discussie,

Het genoegen is geheel wederzijds :B Je zou die links een moeten lezen die je gaf. Arme sloebers die niet meer weten hoe ze in leven moeten blijven en daarom bereidt zijn hun ziel en zaligheid te verkopen met uitzicht op de rest van je leven, zonder kans op ontsnapping, te zwoegen, ploeteren, misbruikt en gestraft te worden door de nieuwe meester. Jij brengt alsof ze vrijwillig een arbeiders paradijs met een dijk van een CAO in stappen.

En dan nog de cateforie universitair geschoolde die inderdaad een behoorlijk leven konden leiden (zolang ze geen rekenfouten maakte). Maar het aantal van hen stond in geen verhouding tot de hoeveelheid galeislaven die per jaar per boot versleten werd.

Als ik de hele discussie in dit topic zo eens lees dan begrijp ik niet waarom de doorsnee christen niet gewoon slaaf wordt. Het beeld dat jullie ervan schetsen zou je bijna jaloers maken op slaven. Leven als een luis op een zeer hoofd in een cultuur waar het volks vermaak bestond uit het laten opeten van mensen door roofdieren of en het elkaarlaten afslachten van mensen in nagespeelde veldslagen, en dat alles voor groot publiek. En dan wordt er verwacht dat de heren slavenhouders humaan optreden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 597
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb gegrasduind door dit topic en het valt mij op dat er nogal wat aan anachronisme wordt gedaan (ik vind vandaag de dag, dit immoreel, dus is dat een absoluut gegeven)... Was het maar zo gemakkeli

Volgens mij zit hem de crux in het niet willen toegeven dat de Bijbel óók moreel dubieuze dingen zegt, zoals: 1. Een mens kan het eigendom van een ander mens zijn. 2. Als je een slaaf mishan

Dat was echter omdat de farao het Israëlische volk wilde onderdrukken. Hij wilde voorkomen dat ze te groot zou worden en mogelijk in een oorlog de kant van de tegenstander zou kiezen. Die redenatie ku

Posted Images

1 uur geleden zei Mullog:

Jij brengt alsof ze vrijwillig een arbeiders paradijs met een dijk van een CAO in stappen.

Te arrogant je fout toe te geven en dan maar snel niet meer over burgerschap praten en me woorden in de mond proberen te leggen

Wat een niveau hier.... Ik zal je de echte bronnen maar besparen. Daar ga je ook vast van alles inlezen. En sla je ook vast de stukken over die je niet bevallen (bijv dat ik als blijkbaar onderdeel van je hokje 'jullie' al een duidelijk heb aanegeven dat de Bijbel zwijgt over de misstanden in slavernij en sterker nog in t OT hele nare dingen staan) vast ook niet gezien.

 

Ik ga me elders vervoegen want praten op kleuterniveau kan ik met mijn dochtertje al.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

20 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Te arrogant je fout toe te geven

Nou nee. Ik wil best wel toegeven dat het leven van een slaaf overeenkomt met het leven van een luis op een zeer hoofd. Dat ze leefden als God in Frankrijk. Als je me een beetje kent (wat ik toch wel min of meer verwacht) dan ben ik niet zo van het krampachtig vasthouden aan foute beelden die ik heb. Maar blijkbaar zijn de uitzonderingssituiaties van die kwart procent, of minder, slaven die toevallig goed, of misschien niet zo heel slecht, terecht zijn gekomen voldoende regel om slavernij goed te praten.

Ik ga er verder ook niet meer op in maar heb inmiddels wel een nieuwe inzichtje op het gebied van religekronkel. Waarvoor dank.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Te arrogant je fout toe te geven en dan maar snel niet meer over burgerschap praten en me woorden in de mond proberen te leggen

Misschien dat we dit fenomeen vandaag nog wel zien, neem bv een vluchteling die asiel aanvraagt en geweigerd wordt. Of die zogeheten 'dreamers' in de VS? Zonder geldige papieren wordt het moeilijk en dan is men misschien geneigd om 'vrijwillig' jobs te zoeken die slavernij doen vermoeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Ik ga er verder ook niet meer op in maar heb inmiddels wel een nieuwe inzichtje op het gebied van religekronkel. Waarvoor dank.

En wat is dat 

Dat de bijbel vanaf het begin naasteliefde verkondigd.

En dat atheistsen kokerblind zijn, en alleen willen zien wat zij willen ?

 

 

 

5 uur geleden zei TTC:

Het is interessant om zien, het begint bij:

  • Maar Ik zal de farao koppig maken en Ik zal grote wonderen doen in Egypte. 

In het verlengde:

  • Stel god verharde zijn (de farao) hart compleet.
  • Wat ik niet denk omdat de farao zijn hart steeds meer verharde is te lezen

Waar zit nu het probleem? 

Het probleem zit in het denken dat de Farao rechtvaardig was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Thinkfree:

Het probleem zit in het denken dat de Farao rechtvaardig was.

Op basis van de aangereikte elementen is die 'onrechtvaardigheid' door God geregisseerd. Anders gezegd, die farao heeft geen vrije wil en handelt zoals God hem ingeeft of stuurt, dat is een punt waar je schijnbaar aan voorbij gaat. Daarom dat het zo'n mooi leermoment is, begrijp je?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei TTC:

Op basis van de aangereikte elementen is die onrechtvaardigheid door God geregisseerd. Anders gezegd, die farao heeft geen vrije wil en handelt zoals God hem ingeeft of stuurt, dat is een punt waar je schijnbaar aan voorbij gaat.   

Hoe oud zal de farao geweest zijn voordat de plagen kwamen ?

Als god zegt het is genoeg, staat hij volledig in zijn recht als hij zijn liefde van iemand aftrekt.

Mocht de farao geen keus hebben, waarom wordt er Dan na elke plaag vermeld dat de farao elke keer een stapje verder ging. Ik bedoel Dan had 1keer voldoende geweest.

Ik heb ook tijden gekend waarin god mijn hart verhardde ,en ik een hekel had aan iedereen ik had geen liefde meer in mijn hart. ( door eigen leven style )

Deze farao is op zijn knieen gegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Thinkfree:

Hoe oud zal de farao geweest zijn voordat de plagen kwamen? Als god zegt het is genoeg, staat hij volledig in zijn recht als hij zijn liefde van iemand aftrekt. Mocht de farao geen keus hebben, waarom wordt er Dan na elke plaag vermeld dat de farao elke keer een stapje verder ging. Ik bedoel Dan had 1keer volgende geweest.

Vergelijk het misschien beter met vandaag waardoor het tijdsgewricht en ouderdom relatief worden. God reikt verlossende middelen aan maar regisseert ook de 'koppigheid' van 'hedendaagse heren' die daar geen rekening mee houden, dit met alle gevolgen van dien waardoor begrippen zoals gevangenschap en slavernij betekenis/voeding krijgen. De neveneffecten van de klimaatsverandering zouden we dan kunnen zien als de 'plagen' van weleer, als een dynamiek die zich herhaaldelijk voordoet. Dit alles behoort tot het spel van goed en kwaad, onder regie van God waarbinnen de illusie van een vrije wil wordt opgewekt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Vergelijk het misschien beter met vandaag waardoor het tijdsgewricht en ouderdom relatief worden. God reikt verlossende middelen aan maar regisseert ook de 'koppigheid' van 'hedendaagse heren' die daar geen rekening mee houden,

Een godloos leven leidt uiteindelijk uit op de verharding.

 

11 minuten geleden zei TTC:

dit met alle gevolgen van dien waardoor begrippen zoals gevangenschap en slavernij betekenis/voeding krijgen. De neveneffecten van de klimaatsverandering zouden we dan kunnen zien als de 'plagen' van weleer, als een dynamiek die zich herhaaldelijk voordoet.

Slavernij is het gevolg van de zonde, de mensen gooien de rare gebeurtenissen van deze wereld op klimaat verwarming.

13 minuten geleden zei TTC:

Dit alles behoort tot het spel van goed en kwaad, onder regie van God waarbinnen de illusie van een vrije wil wordt opgewekt. 

Keuze en verantwoording zijn geen illusie, daarmee gods keuze ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Een godloos leven leidt uiteindelijk uit op de verharding. Slavernij is het gevolg van de zonde, de mensen gooien de rare gebeurtenissen van deze wereld op klimaat verwarming. Keuze en verantwoording zijn geen illusie, daarmee gods keuze ook niet.

En hoe komt die 'koppigheid' dan tot stand? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Afwezigheid van god in je hart, door continu hem af te wijzen. Zoals ik ben mijn eigen god ik bepaal hoe of wat.

Je bent je eigen God? Uiteindelijk gaat het debat mi om het onderstaande:

Een theodicee (van het Klassieke Grieks: theos (God) en dikè (recht, rechtvaardiging): de "rechtvaardiging van God") is een argumentatie die een rechtvaardiging moet zijn voor (het geloof in het bestaan van) een God die zowel volmaakt goed als almachtig is, terwijl er toch kwaad in de wereld bestaat (het probleem van het lijden). Een theodicee poogt een logische verklaring te geven voor deze paradoxale combinatie van eigenschappen en feiten. Er zijn in de loop van de geschiedenis verschillende theodiceeën opgesteld. Het woord stamt uit de christelijke traditie. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Satan is de vader der leugenen, in mijn mening iemand die denkt god te zijn is in mijn ogen een dwaas.

Zeg je hiermee ook dat Satan die koppigheid of dwaasheid regisseert? Dat zou mi het debat een heel andere wending geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:

Je bent je eigen God? Uiteindelijk gaat het debat mi om het onderstaande:

Een theodicee (van het Klassieke Grieks: theos (God) en dikè (recht, rechtvaardiging): de "rechtvaardiging van God") is een argumentatie die een rechtvaardiging moet zijn voor (het geloof in het bestaan van) een God die zowel volmaakt goed als almachtig is, terwijl er toch kwaad in de wereld bestaat (het probleem van het lijden).

Uiteindelijk wel ja, als je van God niets wil weten. Kwaad is de afwezigheid van God zoals duisternis de afwezigheid van licht is. Zonder God verworden we dus tot heel kwade goden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Uiteindelijk wel ja, als je van God niets wil weten. Kwaad is de afwezigheid van God zoals duisternis de afwezigheid van licht is. Zonder God worden we dus heel kwade goden.

Het probleem van het lijden, het zit goed in elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid