Spring naar bijdragen

Wat betreft slavernij in de bijbel (deuteronomium 15)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 597
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb gegrasduind door dit topic en het valt mij op dat er nogal wat aan anachronisme wordt gedaan (ik vind vandaag de dag, dit immoreel, dus is dat een absoluut gegeven)... Was het maar zo gemakkeli

Volgens mij zit hem de crux in het niet willen toegeven dat de Bijbel óók moreel dubieuze dingen zegt, zoals: 1. Een mens kan het eigendom van een ander mens zijn. 2. Als je een slaaf mishan

Dat was echter omdat de farao het Israëlische volk wilde onderdrukken. Hij wilde voorkomen dat ze te groot zou worden en mogelijk in een oorlog de kant van de tegenstander zou kiezen. Die redenatie ku

Posted Images

24 minuten geleden zei Thinkfree:

Hoe bedoel je?

Zoals we gezien hebben, langs de ene kant een wereld met schulden en slaven, langs de andere kant geen probleem om die schulden tot nihil te herleiden. Dat is de wereld waarin we vandaag leven, nuchter beschouwd is het bijna ongeloofwaardig maar toch gebeurt het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Zoals we gezien hebben, langs de ene kant een wereld met schulden en slaven, langs de andere kant geen probleem om die schulden tot nihil te herleiden. Dat is de wereld waarin we vandaag leven, nuchter beschouwd is het bijna ongeloofwaardig maar toch gebeurt het.

Het laten oplopen van de staatsschuld, verhoogt verarming. schulden niet afbetalen komt het volk op een gegeven moment duur te staan.

Denk ook wel dat de overste van deze wereld daarheen wil.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik sta soms te kijken van het gebrek aan kennis over de Bijbel bij gelovigen. Verder is het een domme vraag, je had hem in 3 tellen ook zelf op kunnen zoeken. Ja, dat is God, dezelfde die de Israëliërs steeds zegt ze uit te handen van de Farao te hebben bevrijd, heeft er ook voor gezorgd dat de Farao ze niet liet gaan. Je bent niet de eerste christen waarbij het hoofd gaat knetteren als ihij daar achter komt.

En zijn ze nu uiteindelijk bevrijd? Is dat niet gelijkaardig aan het debat over dat beloofde land? Ook daar bestaan verschillende visies over.

Bevrijding vind ik een vreselijk wrang woord als je beseft dat degene die claimt de mensen te hebben bevrijd, ook degene is er daaraan voorafgaand voor zorgde dat ze niet werden vrij gelaten. Alles wat daar van afwijkt is geen andere visie op het verhaal, maar ontkenning van het verhaal.

Ik zou graag van jou willen weten waarom je wel accepteert dat ze zijn bevrijd, maar daarnaast steeds  maar blijft draaien om het gegeven dat in Exodus toch echt staat dat God er voor zorgde dat de Farao ze niet vrij liet ?  

3 minuten geleden zei Thinkfree:

Het laten oplopen van de staatsschuld, verhoogt verarming. schulden niet afbetalen komt het volk op een gegeven moment duur te staan.

 

De staatsschuld bedroeg eind 2016 61,8 % van het bbp.
Halverwege 2017 was dat nog 59,,6 en er werd toen verwacht dat hij eind 2017 58,5 zou zijn.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De staatsschuld bedroeg eind 2016 61,8 % van het bbp.
Halverwege 2017 was dat nog 59,,6 en er werd toen verwacht dat hij eind 2017 58,5 zou zijn.  

Precies hij is al te hoog, zijn doel heeft hij al, de exuses om het volk uit te persen.

Verarming

Daarbij zit alles aan de dollar vast, al eens de amerikaanse schuld gezien ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:
9 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De staatsschuld bedroeg eind 2016 61,8 % van het bbp.
Halverwege 2017 was dat nog 59,,6 en er werd toen verwacht dat hij eind 2017 58,5 zou zijn.  

Precies hij is al te hoog, zijn doel heeft hij al, de exuses om het volk uit te persen.

Verarming

Woordenbrij.

Wat ik schreef was een reactie op

10 minuten geleden zei Thinkfree:

Het laten oplopen van de staatsschuld, verhoogt verarming. schulden niet afbetalen komt het volk op een gegeven moment duur te staan

Kun je daar ook nog inhoudelijk op reageren, of is dat gezien je kennelijke kennis van zaken niet mogelijk, en kun je alleen wat standaard woorden knippen en plakken?

Op ‎12‎-‎1‎-‎2018 om 12:56 zei Dat beloof ik:

Laat ik het anders vragen, ik ben wel benieuwd. Stel, je komt op straat een persoon tegen en die zegt God te zijn. Je wil voor altijd bij hem horen, en als teken daarvan wil hij je met je oor aan zijn voordeur vast spijkeren. zou je dat dan doen ?

 

ik mis nog een antwoord op deze vraag ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Kun je daar ook nog inhoudelijk op reageren, of is dat gezien je kennelijke kennis van zaken niet mogelijk, en kun je alleen wat standaard woorden knippen en plakken?

De Staatsschuld stijgt met 335 euro per seconde!

http://www.destaatsschuldmeter.nl/

14 minuten geleden zei Dat beloof ik:

ik mis nog een antwoord op deze vraag ?

als god hier op aarde Liep nam ik wel een oorbelletje voor hem hoor

Staatschuld

2016 466.000

2017 ????

2018 staat hij al bijna op 480.000

????

Jij zegt een mindering van 2.5%

Hahah

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Appie B:

Het is duidelijk genoeg dat je geen antwoord wilt/durft te geven. En dat zegt wellicht meer dan het antwoord zelf. 

Volgens mij heb je nu al meer dan eens duidelijk antwoord gekregen en ben je gewoon aan het doordrammen. Mocht je het nog niet begrepen hebben: Iedereen op dit forum is tegen slavernij. En de Bijbel gaat over de verlossing uit slavernij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Willempie:

Volgens mij heb je nu al meer dan eens duidelijk antwoord gekregen en ben je gewoon aan het doordrammen. Mocht je het nog niet begrepen hebben: Iedereen op dit forum is tegen slavernij. En de Bijbel gaat over de verlossing uit slavernij.

Prima, jij ziet er een antwoord in. Ik zie alleen maar ontwijk en gedraai. En wat die laatste zin betreft, daar gaan we het denk ik ook niet over eens zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Thinkfree:
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

ik mis nog een antwoord op deze vraag ?

als god hier op aarde Liep nam ik wel een oorbelletje voor hem hoor

De vraag was niet of je een oorbelletje zou nemen, maar ik begrijp dus dat je ook hier geen antwoord wil geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Willempie:

Iedereen op dit forum is tegen slavernij.

Niet per definitie. Wij zullen nooit geheel zelfstandig functionerende wezens worden, maar altijd afhankelijk blijven van God. In dat opzicht ben ik er niet tegen om slaaf van God te zijn, ik ben gekocht met Zijn bloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Appie B:

Prima, jij ziet er een antwoord in. Ik zie alleen maar ontwijk en gedraai. En wat die laatste zin betreft, daar gaan we het denk ik ook niet over eens zijn.

Ik denk dat je gevangen zit in jouw eigen concepties en dat bedoel ik absoluut niet veroordelend. Heb je Nietzsche wel eens gelezen? Niet dat ik dat aanbeveel maar Nietzsche is voor mij een ultiem voorbeeld van iemand die zijn eigen concepties niet kan doorbreken.  Als ik werken van hem lees kan ik niets anders dan immens medelijden hebben met een verscheurde, zoekende ziel. En dat, terwijl de oplossing voor zijn lijden zo dichtbij was. Maar hij wees die oplossing af. Waarom weet ik niet.

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Niet per definitie. Wij zullen nooit geheel zelfstandig functionerende wezens worden, maar altijd afhankelijk blijven van God. In dat opzicht ben ik er niet tegen om slaaf van God te zijn, ik ben gekocht met Zijn bloed.

Volledig met je eens maar je begrijpt ook wel dat dat niet is waarop Appie doelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Ik denk dat je gevangen zit in jouw eigen concepties en dat bedoel ik absoluut niet veroordelend. Heb je Nietzsche wel eens gelezen? Niet dat ik dat aanbeveel maar Nietzsche is voor mij een ultiem voorbeeld van iemand die zijn eigen concepties niet kan doorbreken.  Als ik werken van hem lees kan ik niets anders dan immens medelijden hebben met een verscheurde, zoekende ziel. En dat, terwijl de oplossing voor zijn lijden zo dichtbij was. Maar hij wees die oplossing af. Waarom weet ik niet.

Dat kan je vinden, maar daar heb ik niet zo'n boodschap aan. Ik laat me overtuigen door argumenten, goede redenaties e.d.

Ik heb voor de gein even teruggelezen en ik heb minstens tien keer gevraagd of Thinkfree tegen slavernij was. En minstens tien keer kreeg ik een wedervraag zonder antwoord. Ik zit gelukkig nergens in gevangen, maar ik heb het gevoel dat sommigen gevangen zitten tussen hun eigen moraal en de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Willempie:

Dat je al vele male is aangegeven dat niemand hier is voor slavernij zoals jij dat bedoelt.

Waarom is het dan zo moeilijk de vraag te beantwoorden of slavernij immoreel is? Niet dat jij daar moeite mee hebt, maar Thinkfree blijkbaar wel. Maar goed jij bent Thinkfree niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Thinkfree:

Het laten oplopen van de staatsschuld, verhoogt verarming. schulden niet afbetalen komt het volk op een gegeven moment duur te staan. Denk ook wel dat de overste van deze wereld daarheen wil.

Het is bijna zoals Prediker zei, de mensheid strijdt tegen luchtkastelen maar verder doen we het alsof het normaal is.

9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Bevrijding vind ik een vreselijk wrang woord als je beseft dat degene die claimt de mensen te hebben bevrijd, ook degene is er daaraan voorafgaand voor zorgde dat ze niet werden vrij gelaten. Alles wat daar van afwijkt is geen andere visie op het verhaal, maar ontkenning van het verhaal. Ik zou graag van jou willen weten waarom je wel accepteert dat ze zijn bevrijd, maar daarnaast steeds  maar blijft draaien om het gegeven dat in Exodus toch echt staat dat God er voor zorgde dat de Farao ze niet vrij liet?  

De vraag was of ze nu bevrijd zijn of niet, waarom draai je de rollen weer andersom?  Zo kunnen we wel voor eeuwig bezig blijven. :)

2 uur geleden zei Appie B:

Waarom is het dan zo moeilijk de vraag te beantwoorden of slavernij immoreel is? Niet dat jij daar moeite mee hebt, maar Thinkfree blijkbaar wel. Maar goed jij bent Thinkfree niet.

Ben je daar nu nog steeds mee bezig, wat met de rest van het verhaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik zou graag van jou willen weten waarom je wel accepteert dat ze zijn bevrijd, maar daarnaast steeds  maar blijft draaien om het gegeven dat in Exodus toch echt staat dat God er voor zorgde dat de Farao ze niet vrij liet ?

Dat staat er niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Kaasjeskruid:
17 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik zou graag van jou willen weten waarom je wel accepteert dat ze zijn bevrijd, maar daarnaast steeds  maar blijft draaien om het gegeven dat in Exodus toch echt staat dat God er voor zorgde dat de Farao ze niet vrij liet ?

Dat staat er niet.

Dat bedoel ik dus.

Terwijl Exodus 7:6-7 duidelijk is;  "jullie moeten de Farao vragen de Israëlieten te laten vertrekken en ik zal zorgen dat hij weigert."

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei TTC:
18 uur geleden zei Dat beloof ik:

Bevrijding vind ik een vreselijk wrang woord als je beseft dat degene die claimt de mensen te hebben bevrijd, ook degene is er daaraan voorafgaand voor zorgde dat ze niet werden vrij gelaten. Alles wat daar van afwijkt is geen andere visie op het verhaal, maar ontkenning van het verhaal. Ik zou graag van jou willen weten waarom je wel accepteert dat ze zijn bevrijd, maar daarnaast steeds  maar blijft draaien om het gegeven dat in Exodus toch echt staat dat God er voor zorgde dat de Farao ze niet vrij liet?  

De vraag was of ze nu bevrijd zijn of niet, waarom draai je de rollen weer andersom?  Zo kunnen we wel voor eeuwig bezig blijven. :)

Ik draai geen rollen om, ik antwoord nee in plaats van, zoals jij, ja. En omdat alleen Nee niet genoeg is om mijn mening weer te geven, leg ik het wat uitgebreider uit, dat heet uitleg of nuancering.
Het is jammer dat je het hebben van een andere mening uitlegt als 'rollen omdraaien'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik draai geen rollen om, ik antwoord nee in plaats van, zoals jij, ja. En omdat alleen Nee niet genoeg is om mijn mening weer te geven, leg ik het wat uitgebreider uit, dat heet uitleg of nuancering. Het is jammer dat je het hebben van een andere mening uitlegt als 'rollen omdraaien'.

Heeft dat in dit specifieke geval niet te maken met dat beloofde land? Ook daar bestaan verschillende visies over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid