Spring naar bijdragen

Wat betreft slavernij in de bijbel (deuteronomium 15)


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Noel:

Waar hebben we het dan over?

Over het bevrijden of vrijlaten van slaven/verlavingen, iets dat regelmatig zou kunnen gebeuren maar niet of zelden toegepast wordt in praktijk. Aan technische middelen ontbreekt het echter niet, dit is nog wat anders dan geestelijke bevrijding waar Jezus het over had.

36 minuten geleden zei Dolce Vita:

Yep. Verlamd door religie. Erg he. Zo kwamen al die systemen aan de macht. Niet door getalsmatige overmacht van het kwaad, maar door zwijgen van goede mensen. En vervolgens roept men dan ook met de Bijbel in de hand dat men aan die overheid die er mede kwam doordat mensen zich lieten verlammen, gehoorzaam moet zijn. Men hoeft het ultieme goede niet van de wereld te verwachten, maar men dient zich wel in te zetten voor de aarde en de mensen.  Toen de kerk de politiek door de voordeur binnenhaalde (door te zeggen wat mensen moeten stemmen)  vloog de Heilige Geest door het raam naar buiten.

Erg inderdaad, die verlamming is nog steeds manifest vandaag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 597
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb gegrasduind door dit topic en het valt mij op dat er nogal wat aan anachronisme wordt gedaan (ik vind vandaag de dag, dit immoreel, dus is dat een absoluut gegeven)... Was het maar zo gemakkeli

Volgens mij zit hem de crux in het niet willen toegeven dat de Bijbel óók moreel dubieuze dingen zegt, zoals: 1. Een mens kan het eigendom van een ander mens zijn. 2. Als je een slaaf mishan

Dat was echter omdat de farao het Israëlische volk wilde onderdrukken. Hij wilde voorkomen dat ze te groot zou worden en mogelijk in een oorlog de kant van de tegenstander zou kiezen. Die redenatie ku

Posted Images

51 minuten geleden zei Dolce Vita:

Yep. Verlamd door religie. Erg he. Zo kwamen al die systemen aan de macht. Niet door getalsmatige overmacht van het kwaad, maar door zwijgen van goede mensen. En vervolgens roept men dan ook met de Bijbel in de hand dat men aan die overheid die er mede kwam doordat mensen zich lieten verlammen, gehoorzaam moet zijn. Men hoeft het ultieme goede niet van de wereld te verwachten, maar men dient zich wel in te zetten voor de aarde en de mensen.  Toen de kerk de politiek door de voordeur binnenhaalde (door te zeggen wat mensen moeten stemmen)  vloog de Heilige Geest door het raam naar buiten.

Dit is precies ook weer zo'n antwoord. Je lijkt jezelf niet meer, maar helemaal afhankelijk geworden van een leer en een platte bijbel ipv de Levende Geest in je eigen leven.  Jammer maar het was te zien aankomen.  Hopelijk keert je zicht terug. 

Als je dit meent, hoe kun je dan dit schrijven:

God heeft jouw wieg gezet in een land waarin jouw stem telt en jij stemrecht hebt.  Niet in Iran of in Saoedi Arabië, maar in Nederland, waar jij via je stemrecht invloed hebt om het leven voor de mensen zo goed mogelijk te maken of te houden. Dat er ook dingen gebeuren die jij niet wilt en waar jij niet voor staat, daar ben jij niet verantwoordelijk voor. En als je werkelijk gelooft dat Christus jou aan het levenschenkend kruis heeft vrijgesteld, hoe is het dan mogelijk dat jij niet durft te stemmen omdat je bang bent dan ergens schuldig aan te zijn of te worden?  Hoe is het dan mogelijk dat je je dan nog steeds zo door de tegenstrever laat verlammen, als je werkelijk in het Levenschenkend Kruis gelooft?   

Dus in 1 bijdrage leg je het vuur aan de schenen van 2 mensen. Ze hebben de vrijheid van God gekregen hun eigen visie te ontwikkelen en na te leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

 

Uitstekend onderwerp voor een discussie en ik ben best bereid mijn standpunt uit te leggen.

Je hoeft mij helemaal niets uit te leggen, Kaasjeskruid (mag altijd natuurlijk maar nodig is het niet), want ik begrijp je keuze.   De kneep zit hem alleen in het politicologiseren van religie.  Door bijvoorbeeld mensen voor te houden dat stemmen verkeerd is, of door de eerder gelezen bewering (niet van jou) dat men zich er niet mee bezig zou moeten houden, politicologiseert men juist Christus en daarmee verlamt men de werking van de Heilige Geest in het leven van individuele kinderen van God en daarmee de werking van het Lichaam als geheel. 

Een heleboel christenen durven niet meer te stemmen, bang dat ze op iemand zullen hebben gestemd die op het einde de rol van de antichrist zal gaan vervullen.  Of ze durven alleen nog te stemmen wat bijvoorbeeld dd PKN voorschrijft (de PKN schreef D66 en Groen Links voor). Dit is  verlammend en werkt juist het kwade in de kaart. Angst is een slechte raadgever en de liefde drijft alle angst uit.  Zelfs al zou iemand op wie je hebt gestemd zich tot de antichrist ontpoppen, dan nog is dit niet jouw verantwoordelijkheid, want je intentie was dat niet, en die antichrist die komt er domweg hoe dan ook gewoon, omdat God de Tijden heeft bepaald en alleen de Vader weet wanneer exact de Tijden beginnen en eindigen. Het is niet onze taak en niet onze verantwoordelijkheid en al helemaal niet onze capaciteit om  de Tijden te voorkomen. 

Een niet-stemmer is minstens zo verantwoordelijk als een wel-stemmer. Wie geen zin heeft om te stemmen, laat hem het nalaten. Wie wel wil stemmen, laat hem stemmen naar eigen nadenken en geestelijke leiding ipv naar voorschrift van zijn kerk.

25 minuten geleden zei Gaitema:

Dus in 1 bijdrage leg je het vuur aan de schenen van 2 mensen. Ze hebben de vrijheid van God gekregen hun eigen visie te ontwikkelen en na te leven.

Aangezien ik deze kant van je onderhand al te goed ken, negeer ik je berichten als je in zo'n periode bent. Dan weet je waarom ik je al lang niet meer heb geantwoord, ongeacht wat voor trigger je trekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Dolce Vita:

Je hoeft mij helemaal niets uit te leggen, Kaasjeskruid, want ik begrijp je keuze.   De kneep zit hem alleen in het politicologiseren van religie.  Door bijvoorbeeld mensen voor te houden dat stemmen verkeerd is, of door de eerder gelezen bewering (niet van jou) dat men zich er niet mee bezig zou moeten houden, politicologiseert men juist Christus. 

Het is mijn keuze die ik niemand wil opleggen.

Geliefden, ik vermaan u als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel (1Pet.2:11)

Vreemdelingen bemoeien zich niet met de politiek van het land van hun vreemdelingschap en hebben daar zelfs geen stemrecht. Vreemdelingschap verdraagt zich niet met politieke macht. Christenen zijn vreemdelingen en laten zich in deze wereld niet naturaliseren. Een verre van neutraal standpunt, welke uitstekend bevalt.

Zijt dan alle menselijke ordening onderdanig, om des Heeren wil; hetzij den koning, als de opperste macht hebbende (1Pet.2:13)

Ik vertik het om mezelf onderdanig te zijn. Democratie is een slappe en zwakke bestuursvorm, waarin niemand zijn verantwoordelijkheid oppakt. De politiek fungeert slechts als een springplank naar de beter betaalde banen. Enkel wanneer men van overheidswege verbied om in God te geloven zal ik God meer gehoorzaam zijn dan mensen. En kaasjeskruid in het verzet...

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei TTC:

Over het bevrijden of vrijlaten van slaven/verlavingen, iets dat regelmatig zou kunnen gebeuren maar niet of zelden toegepast wordt in praktijk. Aan technische middelen ontbreekt het echter niet, dit is nog wat anders dan geestelijke bevrijding waar Jezus het over had.

het lichaam is schatplichtig aan hormoonhuishouding, die je de drugsdealer in jezelf zou kunnen noemen.

Je bevrijden van verslaving in de externe wereld gaat gewoonweg niet lukken zonder de betrekking met interne wereld mee te nemen.

Stresshormonen en de demping daarvan bepalen praktisch alles in de menselijke cultuur.

De andere boeg is de extreme emoties zelf opzoeken, de wanhoop, het verdriet, de woede en haat, de angst, de eenzaamheid, niet daadwerkelijk zo zijn, maar alleen willen voelen, in jezelf oproepen, om vervolgens het 'medicijn' te voelen intreden. Dat is de enige manier. Dat de omstandigheden er niet hoeven te zijn, maar de emoties wel doorlopen worden. Zo temt men het lichaam genoegen te nemen met virtualiteit. Moet men wel een getrainde verbeelding hebben...

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het is mijn keuze die ik niemand wil opleggen.

Geliefden, ik vermaan u als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel (1Pet.2:11)

Vreemdelingen bemoeien zich niet met de politiek van het land van hun vreemdelingschap en hebben daar zelfs geen stemrecht. Vreemdelingschap verdraagt zich niet met politieke macht. Christenen zijn vreemdelingen en laten zich in deze wereld niet naturaliseren. Een verre van neutraal standpunt, welke uitstekend bevalt.

Zijt dan alle menselijke ordening onderdanig, om des Heeren wil; hetzij den koning, als de opperste macht hebbende (1Pet.2:13)

Ik vertik het om mezelf onderdanig te zijn. Democratie is een slappe en zwakke bestuursvorm, waarin niemand zijn verantwoordelijkheid oppakt. De politiek fungeert slechts als een springplank naar de beter betaalde banen. Enkel wanneer men van overheidswege verbied om in God te geloven zal ik God meer gehoorzaam zijn dan mensen. En kaasjeskruid in het verzet...

Allemaal mooie teksten maar ik vind ze een beetje uit de context. De gelovige is geen vreemdeling meer en geen bijwoner.  De bedoeling is (uiteindelijk) volgens mij dat de hemel (het Koninkrijk) op aarde gestalte krijgt.  Er is hier helemaal niets van de tegenstrever bij.     Mijns inziens zijn het nou juist die eventueel straks weggerukten die bereid waren om het Koninkrijk op aarde gestalte te geven, wat hen medekwalificeerde dit uiteindelijk met Hem gestalte te gaan geven. De boel lekker de boel laten en lijdzaam afwachten omdat je toch wel weggehaald wordt, is in mijn optiek nou juist geen teken van liefde, maar eerder het omgekeerde. Doch dankzij het Levenschenkend Kruis is alles, ook dat, al vergeven. 

Citaat

Ik vertik het om mezelf onderdanig te zijn. Democratie is een slappe en zwakke bestuursvorm, waarin niemand zijn verantwoordelijkheid oppakt. De politiek fungeert slechts als een springplank naar de beter betaalde banen. Enkel wanneer men van overheidswege verbied om in God te geloven zal ik God meer gehoorzaam zijn dan mensen. En kaasjeskruid in het verzet...

Persoonlijk heb ik in mijn leven geleerd dat Christus overal aanwezig is. Waar ik ook maar ga of sta. Overal kom ik Christus tegen, die voor mij (en voor iedere gelovige en ik geloof ook voor goedwillende ongelovigen) zelfs door ongelovigen en andersgelovigen heen kan werken. Ook in de politiek dus.  Van mij mogen de politici waar jij het over hebt daarna de beter betaalde banen hebben hoor. Geld maakt niet gelukkig, Kaasjeskruid. En geld op zichzelf is niet kwaad, wel hoe men ermee omgaat.  Persoonlijk heb ik ondervonden dat ik met weinig geld enorm veel rijker kon zijn dan velen met veel geld. En dit niet alleen in geestelijk opzicht. Door te vertrouwen op God kwam het altijd goed, over welk ravijn ik ook nou weer heen moest zien te komen. Meestal op onverwachte manieren en langs soms wonderlijke wegen.  Juist in tijden van nood kwam er als ik iets nodig had vanzelf van alles aanvliegen. Had ik bijvoorbeeld dringend beddengoed nodig, dan belde een familielid, of vriend of kennis, dat men bijvoorbeeld van ledikant was veranderd en of ik soms die flinke stapel veelal nog nieuw en bijna niet gebruikt beddengoed wilde hebben die zij nog hadden liggen en anders gingen weggooien.  Of kwam ik richting einde van de maand 50 Euro tekort, terwijl er een kappersafspraak op de agenda stond, die ik wilde gaan afzeggen. Maar dan kwam er iemand langs die me spontaan 50 Euro gaf (zonder te weten wat er speelde en zonder dat ik ook maar iets liet merken). En dit zijn nog maar twee kleine voorbeeldjes. In het begin heb je dan meestal last van je ego en moeite om iets aan te nemen, doch ook daarvan heb ik geleerd dat dat eigenlijk trots is en geen nederigheid. Ik had die tijden niet willen missen, ofschoon het soms best moeilijk was. Dus geef die beter betaalde banen maar aan die politici. Niks om jaloers op te zijn.  Overigens heb ik zelf op mijn beurt vroeger toen ik in christelijke zin nog ongelovig was, wel eens bijvoorbeeld leerlingen die in de problemen zaten (bijvoorbeeld migranten, maar ook Nederlandse kinderen die door hun ouders op straat waren gezet en ja, dat komt echt voor) , geld gegeven of een voedselpakket (anoniem laten bezorgen zodat men nooit achter de gever komt).   Dat zijn vreugdevolle dingen vind ik, kunnen helpen, kunnen geven. En als ik zelf iets ontvang, dan gun ik de gever het geven ook. In de Bijbel staat (komen mensen vaak mee aan) dat het beter is om te geven dan om te ontvangen. Hoe mooi is het dan als je iemand de ervaring van het geven kunt geven door in vreugde en dankbaarheid te aanvaarden. 

Weet je, Kaasjeskruid, mensen die zoveel verdienen he, die houden vaak net zo weinig of nog minder over dan de mensen met veel minder inkomsten. Ze moeten vaak voortdurend op vakantie, omdat ze zo overwerkt zijn dat gewoon thuis vertoeven hen niet voldoende ontspanning meer aanbrengt. Ze hebben meestal een hoge hypotheek. En ook zij raken soms ineens hun baan kwijt en duikelen dan zo diep in inkomsten naar beneden dat ze in dezelfde financiele krapte terechtkomen als de gewone man, alleen zijn  zij er nog niet aan gewend.  En veel van die politici die naar de beter betaalde banen doorstromen hebben later schuldgevoelens omdat ze zo weinig thuis waren dat ze hun kinderen amper zagen opgroeien. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dolce Vita:

Je hoeft mij helemaal niets uit te leggen, Kaasjeskruid (mag altijd natuurlijk maar nodig is het niet), want ik begrijp je keuze.   De kneep zit hem alleen in het politicologiseren van religie.  Door bijvoorbeeld mensen voor te houden dat stemmen verkeerd is, of door de eerder gelezen bewering (niet van jou) dat men zich er niet mee bezig zou moeten houden, politicologiseert men juist Christus en daarmee verlamt men de werking van de Heilige Geest in het leven van individuele kinderen van God en daarmee de werking van het Lichaam als geheel. 

Een heleboel christenen durven niet meer te stemmen, bang dat ze op iemand zullen hebben gestemd die op het einde de rol van de antichrist zal gaan vervullen.  Of ze durven alleen nog te stemmen wat bijvoorbeeld dd PKN voorschrijft (de PKN schreef D66 en Groen Links voor). Dit is  verlammend en werkt juist het kwade in de kaart. Angst is een slechte raadgever en de liefde drijft alle angst uit.  Zelfs al zou iemand op wie je hebt gestemd zich tot de antichrist ontpoppen, dan nog is dit niet jouw verantwoordelijkheid, want je intentie was dat niet, en die antichrist die komt er domweg hoe dan ook gewoon, omdat God de Tijden heeft bepaald en alleen de Vader weet wanneer exact de Tijden beginnen en eindigen. Het is niet onze taak en niet onze verantwoordelijkheid en al helemaal niet onze capaciteit om  de Tijden te voorkomen. 

Een niet-stemmer is minstens zo verantwoordelijk als een wel-stemmer. Wie geen zin heeft om te stemmen, laat hem het nalaten. Wie wel wil stemmen, laat hem stemmen naar eigen nadenken en geestelijke leiding ipv naar voorschrift van zijn kerk.

Aangezien ik deze kant van je onderhand al te goed ken, negeer ik je berichten als je in zo'n periode bent. Dan weet je waarom ik je al lang niet meer heb geantwoord, ongeacht wat voor trigger je trekt.

Je laat gewoon doorschemeren hoe jouw discussiestijl is. Het zegt veel over jou. Harde woorden over andersdenkenden. Net zo als sommige katholieken en calvinisten over evangelischen hier en andersom.

Ik houd daar niet zo van, van die bikkelharde forumgekte naar anders denkenden. Als je die zelfde mensen in het dagelijks leven zou tegen komen, zouden die harde woorden nooit vallen. Zo iets ze je vooral alleen op fora en onder christenfundamentalisten.

Stoer hoor, maar je maakt daar geen vrienden mee. Ik weet gewoon nu al dat ik met jou geen meningsverschil op het forum wil hebben. Want dan ben je zo hard dat het niet prettig praten met je is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Noel:

Jeremia 29 leg ik uit als het verzoek van God om je toch maar met wereldse zaken bezig te houden, want "het gaat lang duren".

 

Bedankt voor het noemen van die tekst. Heb hem er even bij gepakt. 

Ja, God liet de Israelieten ook uit het beloofde land verdrijven omdat ze bijvoorbeeld kinderoffers toelieten en het hen niet interesseerde. Ze liepen andere goden achterna.   Net zoiets als islamisering, denk ik dan. Mag je ook niks van zeggen. Tsja.  

En we helpen die mensen er niet mee, we leveren hen juist apathisch uit aan de tegenstrever. Voorbeeld: een islamitische (maar overdag heel westerse, ongesluierde) buurvrouw in onze straat kwam  hier een aantal jaren geleden wonen.  Zij heeft vijf kinderen van verschillende vaders (ik vermoed dat ze steeds hertrouwde om zich veilig te stellen tegen de vorige partner), die haar - op de huidige partner na - allemaal hebben mishandeld. Toen ze hier kwam wonen had ze vier kinderen, waarvan drie nog heel klein. Ze was toen alleenstaande moeder.  Op een gegeven moment vroeg ze aan een buurman hulp bij het in elkaar zetten van een linnenkast en bij het verwijderen van oud laminaat. De buurman hielp haar, geen enkel probleem, dat doen wij in onze buurt. 

Paar dagen later werd er aangebeld bij de buurman, die nietsvermoedend open deed. De ex van de islamitische buurvrouw, die de buurman in elkaar sloeg, omdat hij de buurvrouw had geholpen.  De politie moest er aan te pas komen.  Er zijn meerdere van deze incidenten geweest.  Oorzaak is dat de Nederlanders weigeren in te zien dat niet alle culturen gelijkwaardig zijn en dat nieuwe Nederlanders gesteund moeten worden en beschermd tegen de cultuur waar ze zelf voor zijn gevlucht of die ze in ieder geval  verlieten.

Er zijn al zo vaak dingen gebeurd, waardoor veel buren niet meer gaan helpen. Logisch, niemand zit erop te wachten in elkaar geslagen te worden en als je dan zelf ook een gezinnetje hebt al helemaal niet.  Ik denk dat veel van die oh zo politiek correcten hier zo'n vrouw ook niet meer zouden helpen. Maar ondertussen worden de critici uitgemaakt voor racist en erger. Tsja.... ooit zal de weerhouder zwijgen. Dan heeft de politieke correctheid voorlopig even gewonnen.  

Die buurvrouw zit in dit land gevangen in haar oude cultuur, met dank aan de Nederlanders.  Soms wordt ze door haar ex-schoonfamilie opgehaald, door een stuk of zes a zeven vrouwen in zwarte niqaabs, dus gezichtsbedekking en al, uitsluitend de ogen vrij. Ze loopt dan zelf ook in zo'n niqaab en wordt door die "zusters" meegetroond, cq weggevoerd.  Ik liep haar toevallig een paar keer in een niqaab tegen het lijf als ik 's avonds laat thuiskwam (van een gezellige avond bij een vriendin). Omdat ik haar recht in de ogen keek en gedag zei, ze ze gedag terug en liet merken en horen dat zij het was.   Zij heeft een heel slank en klein postuur en  bovendien ken ik de blik in haar ogen, omdat ik zo vaak met haar sta te praten, dus daarom was ze nog enigszins herkenbaar. Later vertelde ze mij dat die familie haar per se naar Utrecht wil laten verhuizen, naar een wijk waar zij wonen. De buurvrouw vertelde me - en let wel dit waren en zijn haar woorden, niet de mijne (ofschoon ik haar groot gelijk geef) - "maar ik  wil daar niet wonen, dat ga ik niet doen, want kijk ik ben er dan wel zelf eentje, maar daar wonen alleen maar Marokkanen en daar zijn mijn dochters niet veilig."  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het is mijn keuze die ik niemand wil opleggen.

Geliefden, ik vermaan u als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel (1Pet.2:11)

Vreemdelingen bemoeien zich niet met de politiek van het land van hun vreemdelingschap en hebben daar zelfs geen stemrecht. Vreemdelingschap verdraagt zich niet met politieke macht. Christenen zijn vreemdelingen en laten zich in deze wereld niet naturaliseren. Een verre van neutraal standpunt, welke uitstekend bevalt.

Zijt dan alle menselijke ordening onderdanig, om des Heeren wil; hetzij den koning, als de opperste macht hebbende (1Pet.2:13)

Ik vertik het om mezelf onderdanig te zijn. Democratie is een slappe en zwakke bestuursvorm, waarin niemand zijn verantwoordelijkheid oppakt. De politiek fungeert slechts als een springplank naar de beter betaalde banen. Enkel wanneer men van overheidswege verbied om in God te geloven zal ik God meer gehoorzaam zijn dan mensen. En kaasjeskruid in het verzet...

Het is maar net hoe je het bekijkt. We zijn inderdaad vreemdelingen en bijwoners. Niet voor niets worden christenen wereldwijd genegeerd, bespot en of vervolgd. 

Echter zijn er ook altijd goeden bij. Gisteren nog is mijn auto total loss gereden, door iemand met te veel drank op, toen ik voor oranje wilde stoppen. Hij is nu zijn rijbewijs kwijt en moet de dagwaarde van mijn  auto aan mij gaan betalen. De politie en de gerechtelijke macht is hier door God ingezet om het recht te doen gelden, zoals in 1 Petrus 2:13 staat.

Onderdanig zijn is trouwens een grote vrucht van Gods Liefde. Jezus was onderdanig naar de Vader en diende de ander. Trouwens, een Romein van aanzien bleek bij Jezus een groter geloof te hebben, dan dat van elke Jood, dat Jezus had ontmoet hier op aarde. Ook Jozuf werd een koning onder de Farao. Daniel was ook aangesteld, om een land te besturen. Dwars door de leeuwenkuil heen.

13 minuten geleden zei Dolce Vita:

Bedankt voor het noemen van die tekst. Heb hem er even bij gepakt. 

Ja, God liet de Israelieten uit het beloofde land verdrijven omdat ze bijvoorbeeld kinderoffers toelieten en het hen niet interesseerde. Ze liepen andere goden achterna.   Net zoiets als islamisering, denk ik dan. Mag je ook niks van zeggen. Tsja.

Dit klinkt wel respectvoller. Je neemt Noel dan serieus, in plaats van overheersend de mond te snoeren.

Trouwens, wat kinderoffers betreft, doet onze overheid met de abortus dat net zo erg als de IS met "anders denkenden" 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei TTC:

 

Erg inderdaad, die verlamming is nog steeds manifest vandaag.

Nogal ja. Het is ook wel begrijpelijk, want wij hebben het ware goede niet van de wereld te verwachten. Maar het is wel frappant dat de PKN haar leden drong om te stemmen op Groen Links of D66. Sommigen stapten om die reden uit de kerk, ze hadden er genoeg van, ook van de pro-islam houding die gepreekt werd.  Groen Links en D66 zijn beiden zeer sterk pro Europa.  In 1993 ondertekende het Vaticaan een voorlopige overeenkomst met Israël, waarin Israël Jeruzalem aan het Vaticaan gaf.  In juni 2013 is deze overeenkomst definitief gemaakt, en heeft Israël het land van Jeruzalem zoals het bestond voor 1860 officieel aan het Vaticaan gegeven.  Het Vaticaan bezit het land van Jeruzalem,  Feit.  Maar het wordt nog "leuker":   In  resolutie 242 van de VN Veiligheidsraad heeft de VN Israël gesommeerd zich terug te trekken tot de grenzen van 1967. Dit brengt Jeruzalem terug onder het eigendom van de VN, die samenwerkt met het Vaticaan tot hetzelfde doel.

Slavernij in de bijbel.....de joden werden voortdurend tot slaaf gemaakt, maar het meest door de bezetters van het Romeinse Rijk, dat hen gebukt deed gaan onder hoge belastingen en zware lasten.  Er is weer niets nieuws onder de zon.  Denk maar aan het fort Massada. 

Ze hebben het allemaal ook nu weer op Jeruzalem voorzien, en het is wel duidelijk uit welke hoek die antichrist/valse profeet komt. Niet van Trump. Omdat Trump zijn ambassade naar Jeruzalem verplaatst kan men zijn bloed wel drinken, want daarmee tart hij de autoriteit van het Vaticaan over Jeruzalem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dolce Vita:

Allemaal mooie teksten maar ik vind ze een beetje uit de context.

Wat is volgens jou de juiste context?

5 uur geleden zei Dolce Vita:

De gelovige is geen vreemdeling meer en geen bijwoner.

Wat is de gelovige dan wel op aarde?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Noel:

het lichaam is schatplichtig aan hormoonhuishouding, die je de drugsdealer in jezelf zou kunnen noemen. Je bevrijden van verslaving in de externe wereld gaat gewoonweg niet lukken zonder de betrekking met interne wereld mee te nemen. Stresshormonen en de demping daarvan bepalen praktisch alles in de menselijke cultuur. De andere boeg is de extreme emoties zelf opzoeken, de wanhoop, het verdriet, de woede en haat, de angst, de eenzaamheid, niet daadwerkelijk zo zijn, maar alleen willen voelen, in jezelf oproepen, om vervolgens het 'medicijn' te voelen intreden. Dat is de enige manier. Dat de omstandigheden er niet hoeven te zijn, maar de emoties wel doorlopen worden. Zo temt men het lichaam genoegen te nemen met virtualiteit. Moet men wel een getrainde verbeelding hebben...

Niet oneens met je, emotie en intellect raken nogal eens verstrengeld met in het kielzog deze of gene reactie, het is altijd een innerlijk proces dat tot expressie wordt gebracht. Misschien handig om terug even in herinnering te brengen:

Openingscitaat

  1. Als iemand van je eigen volk zichzelf als slaaf aan je verkoopt, moet hij je zes jaar dienen. Maar in het zevende jaar moet je hem vrij laten weggaan. 
  2. Maar je mag hem niet met lege handen laten vertrekken. 
  3. Je moet hem een paar van je schapen of geiten, graan en wijn meegeven. Geef hem gul van de dingen die de Heer God jou gegeven heeft. 
  4. Vergeet niet dat je zelf een slaaf bent geweest in Egypte en dat de Heer God je heeft bevrijd. Daarom beveel ik jullie dit.
  5. Maar stel dat die slaaf tegen je zegt: 'Ik wil niet bij je vertrekken,' omdat hij van jou en je gezin is gaan houden omdat hij het goed bij je heeft. 
  6. Dan moet je een grote spijker nemen en die door zijn oor in de deur slaan.  Dan zal hij voor altijd je slaaf blijven. Hetzelfde moet je doen met een slavin die wil blijven.
  7. Je moet het niet erg vinden om een slaaf weg te laten gaan, want dankzij hem heb je zes jaar lang geen knecht hoeven betalen.
  8. Houd je aan deze regels. Dan zal de Heer God goed voor je zijn bij alles wat je doet.

Schuldslavernij

Schuldslavernij is een vorm van slavernij die ontstaat wanneer een schuldenaar zijn vrijheid verpand heeft en zijn schuld niet kan afbetalen. Vaak is het daarbij zo dat de schuldenaar slechts in slavernij verkeert tot hij zijn schuld heeft afgelost door dwangarbeid te verrichten (of de schuld op een andere manier wordt afgelost), hoewel de termijn van onvrijheid ook wel eindeloos kan zijn. Deze vorm van slavernij was al bekend bij de eerste beschavingen in het oude Nabije Oosten en was daar de meest gangbare vorm. De vorm waarin mensen als (verhandelbare) eigendommen worden beschouwd, werd in de meeste samenlevingen in de oudheid beperkt tot krijgsgevangenen en de slachtoffers van piraterij. De oude beschavingen onderkenden de ontwrichtende effecten van schuldslavernij en troffen daar maatregelen tegen, zoals periodieke kwijtschelding (overgeleverd in de Bijbelse traditie van het sabbatsjaar). (bron)

Vandaag spelen nog steeds dezelfde fenomenen met dezelfde remedies die in een modern jasje werden gestoken, vaak benoemd als Modern Debt Jubilee. Jammer genoeg is niet iedereen op de hoogte van deze alternatieven waardoor we kunnen spreken over een tragische absurditeit, alsof de mensheid gevangen zit in een systeem dat zichzelf in stand in houdt door de manier hoe daarover gedacht wordt. Op dit niveau zouden we kunnen verwachten dat politiek zich ontfermt over deze economisch en menselijk verantwoorde alternatieven, onderzoek wijst uit dat dit geenszins het geval is.  Waar denk je dat dit alles naartoe gaat? Het lijkt stilaan op een labyrint waar zowat iedereen de weg lijkt kwijt te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei TTC:

Sorry, werkt deze link wel? Het is een doctoraat van Anja Opdebeeck, sterk stuk inderdaad.

Dat soort vrede gaat voorbij aan tijd en ruimte, het is de weg van involutie. Maar dat is niet waar we het hier over hebben, kunnen het gemakshalve misschien duale vrede noemen.

Ja, deze link werkt wel. Zeer hartelijk dank voor de informatie. *:}  Past helemaal in ons straatje. Wat goed dag daar in Leuven zelfs inmiddels dus op is gepromoveerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ja, deze link werkt wel. Zeer hartelijk dank voor de informatie. *:}  Past helemaal in ons straatje. Wat goed dag daar in Leuven zelfs inmiddels dus op is gepromoveerd.

Ja, het is mooi om zien dat wetenschap en religie dan toch niet zover uit elkaar liggen, het biedt hoop maar vrees ook dat een aantal dat geen prettig nieuws vinden. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dolce Vita:

Een kind van God, zowel in de hemel als op aarde.

Als er in de bijbel staat dat we vreemdelingen en bijwoners zijn, dan zijn we dat. En dat blijven we tot de opname. In het bijzonder in de grote verdrukking die ook wij gaan mee maken, zoals velen die al meemaken in landen als Noord Korea en Iran.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Als er in de bijbel staat dat we vreemdelingen en bijwoners zijn, dan zijn we dat. En dat blijven we tot de opname. In het bijzonder in de grote verdrukking die ook wij gaan mee maken, zoals velen die al meemaken in landen als Noord Korea en Iran.

Een volgende wereldoorlog misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei TTC:

Een volgende wereldoorlog misschien?

Ook dat. Maar ook een heuze christenvervolging. Wat de IS doet gaat misschien wel als aanleiding misbruikt worden, om Christenen die geloven dat je alleen gered wordt door geloof in Jezus, hun geloof ook te verbieden. Eén geloof gaat echter geaccepteerd worden en dat is dat iedereen gered wordt, ongeacht wat je gelooft en dat alleen mag je geloven. Waarbij ook geloofd wordt dat deze aarde gered zal worden van de ondergang. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei TTC:

Een volgende wereldoorlog misschien?

Ook dat. Maar ook een heuze christenvervolging. Wat de IS doet, gaat misschien wel als aanleiding misbruikt worden, om Christenen die geloven dat je alleen gered wordt door geloof in Jezus, hun geloof ook te verbieden. Eén geloof gaat echter geaccepteerd worden en dat is dat iedereen gered wordt, ongeacht wat je gelooft en dat alleen mag je geloven. Waarbij ook geloofd wordt dat deze aarde gered zal worden van de ondergang. 

Zo zullen we slaven worden van de illuminatie. Wat we overigens al gedeeltelijk zijn. Onze vrijheid wordt steeds meer beperkt. Alles bepalen ze. Wat we tanken. Hoeveel dat kost. Hoe we denken. Wat we eten en drinken. Hoe we wonen. Hoeveel we verdienen. Hoeveel we werken en hoeveel tijd we nog met onze eigen kinderen kunnen doorbrengen. Ze voeden zelfs steeds meer onze kinderen op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:

 

Echter zijn er ook altijd goeden bij. Gisteren nog is mijn auto total loss gereden, door iemand met te veel drank op, toen ik voor oranje wilde stoppen. Hij is nu zijn rijbewijs kwijt en moet de dagwaarde van mijn  auto aan mij gaan betalen. De politie en de gerechtelijke macht is hier door God ingezet om het recht te doen gelden, zoals in 1 Petrus 2:13 staat.

........

Trouwens, wat kinderoffers betreft, doet onze overheid met de abortus dat net zo erg als de IS met "anders denkenden" 

Dit snap ik niet. In 1 post eerst Paulus aanhalen waar hij zegt dat mensen het over hen aangestelde gezag van de overheid moeten erkennen. En even verder dat gezag niet erkennen. Vanwaar dit draaien ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dit snap ik niet. In 1 post eerst Paulus aanhalen waar hij zegt dat mensen het over hen aangestelde gezag van de overheid moeten erkennen. En even verder dat gezag niet erkennen. Vanwaar dit draaien ?

De praktijk leert het. Waar de overheid doet wat God wil, het erkennen. Waar de overheid christenen en andere naasten onderdrukt en vervolgt, dat deel niet erkennen.

In de tweede wereldoorlog leverden tal van calvinistische kerken de joden aan de duitsers uit, omdat ze de overheid als gezag wilden erkennen. Zouden zij, als de IS over hen zou regeren zichzelf dan ook maar aangeven? Of zich over laten gaan naar de Islam, op bevel van de IS?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Ook dat. Maar ook een heuze christenvervolging. Wat de IS doet, gaat misschien wel als aanleiding misbruikt worden, om Christenen die geloven dat je alleen gered wordt door geloof in Jezus, hun geloof ook te verbieden. Eén geloof gaat echter geaccepteerd worden en dat is dat iedereen gered wordt, ongeacht wat je gelooft en dat alleen mag je geloven. Waarbij ook geloofd wordt dat deze aarde gered zal worden van de ondergang. Zo zullen we slaven worden van de illuminatie. Wat we overigens al gedeeltelijk zijn. Onze vrijheid wordt steeds meer beperkt. Alles bepalen ze. Wat we tanken. Hoeveel dat kost. Hoe we denken. Wat we eten en drinken. Hoe we wonen. Hoeveel we verdienen. Hoeveel we werken en hoeveel tijd we nog met onze eigen kinderen kunnen doorbrengen. Ze voeden zelfs steeds meer onze kinderen op.

Verder alles ok met je? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja gaat het allemaal meemaken. Al verklaart iedereen me voor gek en negeert het halve forum mij. Het gaat allemaal gebeuren. En Jezus zal dan werkelijk een burgt, een rots en toevluchtsoord worden. Niet het goddelijke of Lucifer van de vrijmetselaars. Dat vergaat als de kaft in de wind.

En wie ben ik? Een kind van God zoals jij. Net zo veel in liefde geschapen als jij. En waag het eens, aan een oogappel van God te komen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Ja gaat het allemaal meemaken. Al verklaart iedereen me voor gek en negeert het halve forum mij. Het gaat allemaal gebeuren. En Jezus zal dan werkelijk een burgt, een rots en toevluchtsoord worden. Niet het goddelijke of Lucifer van de vrijmetselaars. Dat vergaat als de kaft in de wind. En wie ben ik? Een kind van God zoals jij. Net zo veel in liefde geschapen als jij. En waag het eens, aan een oogappel van God te komen!

Het zou kunnen dat het allemaal gaat gebeuren, denk wel dat de mensheid dan een ereplaats krijgt in het grote kosmische blunderboek. De reden daarvoor is nochtans eenvoudig te begrijpen, we hoeven gewoon te doen alsof wetenschap niet bestaat en dan zeggen dat Lucifer aan de basis ligt van de kwellingen die we onszelf opleggen. Het staat allemaal in de boekjes, zegt men.

mPlgLCH.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid