Spring naar bijdragen

Zijn mensen en dieren gelijkwaardig?


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei Thinkfree:

Nee de mens is er niet meer toe in staat, Alsof de dood van toepassing was in het paradijs.. het geeft enkel de plaats weer die God aan de mens gegeven heeft.

(Naar zijn beeld)

Dat neemt zijn positie of verantwoording nog niet weg

Klopt.

De Kroon is Christus. Niet de mens.  En de gevallen mens heeft geen kroon meer.  Maar ook daar is ie zelf verantwoordelijk voor. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 235
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Heerschappij ja. Niet persé kroon der schepping. Die term staat er niet.   En er staat niet dat Jezus voor de mensen stierf. Er staat dat hij voor de kosmos stierf. Dus voor al het bekende.

Volgens mij wordt het woord gelijkwaardig niet door iedereen hetzelfde begrepen. Zijn man en vrouw gelijkwaardig? Zeker, maar ze zijn niet hetzelfde. Een mens is uniek en een koe ook. Theoretisch gezi

Grappig, ik bemerk dit vaker bij christenen. Heb je t over dierenwelzijn, gaat t expres opeens over het milieu... geeft te denken?   De bio-industrie is ontstaan in overwegend christelijke

3 minuten geleden zei Dolce Vita:

Klopt.

De Kroon is Christus. Niet de mens.  En de gevallen mens heeft geen kroon meer. 

Tuurlijk staat god boven de mens maar Dat Kwam ook niet tersprake.

We hebben het over de Dieren

God is de allerhoogste, mens geschapen in zijn beeld de allerhoogste op aarde onder god.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

Tuurlijk staat god boven de mens maar Dat Kwam ook niet tersprake.

We hebben het over de Dieren

God is de allerhoogste, mens geschapen in zijn beeld de allerhoogste op aarde onder god.

De mens is niet de kroon, Thinkfree. Dat maakt de mens ervan.  Christus is de kroon.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Foppe1986:

Dat kunnen ze dan ook niet, want qua hersencapaciteit kunnen ze onze teennagels nog niet eens knippen.

Nooit verwacht dat iemand die opmerking letterlijk zou nemen. Maar goed, het toont wel weer aan dat de mens voor zijn uniekheid slechts afhankelijk is van een paar extra hersencellen, vandaar ook je ietwat misplaatste opmerking. 

13 minuten geleden zei Foppe1986:

Dat ik het gelul van de bovenste plank vind als je stelt "mensen zijn dieren". Je zou net zo goed kunnen beweren "dieren zijn mensen". 

Nee, dat laatste kun je niet om vrij voor de hand liggende redenen. En dat jij het het gelul van de bovenste plank vindt dat is jouw goed recht. Daar gaat geen bioloog wat aan veranderen

17 minuten geleden zei Foppe1986:

Toegegeven, enkel geloven dat mensen boven dieren staan omdat een boek dit beweert is niet slim. Maar wat als je er gewoon over hebt nagedacht zonder religieuze bijbedoeling?

Dan niks. Dan heb je erover nagedacht en blijk je ernaast te zitten. Niks mis mee.

 

19 minuten geleden zei Foppe1986:

Mensen die stellen "mensen zijn dieren, punt" zijn vaak gevallen voor de antireligieuze beweging van bepaalde biologen (zoals Dawkins) of mensen zoals Swaab,

Valt nee hoor, gewoon het simpelweg lezen van biologische boeken en je verdiepen in de natuur is al voldoende. Voor die conclusie hoef je allesbehalve anti-religieus te zijn. Die oppervlakkighied valt me dan van je tegen.

22 minuten geleden zei Foppe1986:

ls ik kijk naar de mensen en dieren dan zie ik overduidelijk verschillen. Mensen zijn zoveel grootser in daden

No shit sherlock! Als koeien naar mensen kijken zien ze ook overduidelijk verschillen. Althans dan mag ik hopen voor ze...

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Me hond ziet er anders goed uit en hij kwispelt regelmatig.

Waow, je hond mag jou wel dankbaar zijn zeg, dat jij voorziet.  Als jij verhongert en dakloos wordt, verandert de zaak. Wie voorziet, Kaasjeskruid of God?

Jij mag God en je hond wel dankbaar zijn dat je via je hond jezelf in discipline, zorgzaamheid en liefde mag oefenen en dat Hij je deze hond gaf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dolce Vita:

Waow, je hond mag jou wel dankbaar zijn zeg, dat jij voorziet.

Dat is hij ook. En ik ben God dankbaar voor mijn hond.

6 minuten geleden zei Dolce Vita:

Als jij verhongert en dakloos wordt, verandert de zaak.

Dan ga ik met de hond onder een brug wonen. Hoewel ik erop vertrouw dat God het niet zo ver laat komen. De tijd dat ik dakloos was heb ik aan mezelf te danken.

6 minuten geleden zei Dolce Vita:

Wie voorziet, Kaasjeskruid of God?

Ik luister naar God en neem mijn verantwoordelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dolce Vita:

Oh, krijgen we dat soort geneuzel weer.  Dat niveau van haarkloverij doe ik niet aan mee. Christus is niet geschapen nee, doch Christus is wel de enige Kroon op de Schepping. 

Christus is de kroon (hoofd) van zijn kerk

En volgens mij meerdere malen verteld dat hij niet van deze wereld is

En noemde satan de overste van deze wereld ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Thinkfree:

Christus is de kroon (hoofd) van zijn kerk

En volgens mij meerdere malen verteld dat hij niet van deze wereld is

En noemde satan de overste van deze wereld ?

Ah....de mens die naar de slang wijst. Dus nu is het ineens niet meer je verantwoordelijkheid, satan heeft het gedaan. Is satan dan nu de kroon op de schepping? Dacht het niet!!! Nooit geweest ook. Christus is de Enige Kroon Op de Schepping.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dolce Vita:

Ah....de mens die naar de slang wijst. Dus nu is het ineens niet meer je verantwoordelijkheid, satan heeft het gedaan. Is satan dan nu de kroon op de schepping? Dacht het niet!!! Nooit geweest ook. Christus is de Enige Kroon Op de Schepping.

Jezus droeg een doornen kroon, wel eens stil gestaan bij de symboliek hierachter?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dolce Vita:

Ah....de mens die naar de slang wijst. Dus nu is het ineens niet meer jouw verantwoordelijkheid, satan heeft het gedaan. Is satan dan nu de kroon op de schepping? Dacht het niet!!! Nooit geweest ook. Christus is de Enige Kroon Op de Schepping.

Hallo ?! Ik citeer jezus woorden

Het probleem wat ik daarmee wil aanwijzen is dat je het over iets anders hebt Dan wat wij bedoelen

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tis voor jullie maar te hopen dan dat Satan zijn zonden belijdt.  :+

 

 

4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jezus droeg een doornen kroon, wel eens stil gestaan bij de symboliek hierachter?

Ik weet niet of je het weet, doch Christus is opgestaan. Hij draagt allang geen doornenkroon meer. Wel eens bij stilgestaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In 2013 was door Fukushima reeds de hoeveelheid radioactiviteit vrijgekomen van 14.000 hiroshima-bommen. https://m.youtube.com/watch?v=Gs9yD7jneRY

En dan vraagt men zich zogenaamd af waarom toch al die ijsschotsen smelten.  Global warming fantasten zouden toch gelijk hebben. Ammehoela: "Einstein said, nuclear power is a hell of a way to boil water" (zie de lezingen van wetenschappers in de link, die helaas niet geintegreerd kon worden). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Dolce Vita:

Tis voor jullie maar te hopen dan dat Satan zijn zonden belijdt.  :+

(Satan als overste) Met deze wereld wordt de zondige mens bedoeld

Christus is het hoofd van zijn kerk ( daarmee worden gelovige mensen bedoeld)

Er is Dus een strijd gaande over de kroon van de schepping ( de mens )

Daarmee wordt het ook logisch dat je kwaad en goed ziet in deze wereld.

En als je in christus bent mag je gerust je kroon in hem weer opzetten hoor.

Zoals zo mooi gezegd wees een licht voor de duistere wereld

 

 

13 minuten geleden zei Dolce Vita:

In 2013 was door Fukushima reeds de hoeveelheid radioactiviteit vrijgekomen van 14.000 hiroshima-bommen. https://m.youtube.com/watch?v=Gs9yD7jneRY

En dan vraagt men zich zogenaamd af waarom toch al die ijsschotsen smelten.  Global warming fantasten zouden toch gelijk hebben. Ammehoela: "Einstein said, nuclear power is a hell of a way to boil water" (zie de lezingen van wetenschappers in de link, die helaas niet geintegreerd kon worden). 

Ja de wereld gaat naar de kloten wat verwacht je ?

De mens keert zich al meer af van god

Kijk je al vol verwachting uit naar zijn komst ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Thinkfree:

(Satan als overste) Met deze wereld wordt de zondige mens bedoeld

 

Nee hoor, met wereld wordt gewoon wereld bedoeld, en de stoffelijke mens maakt daar met zijn vlees en bloed deel van uit.  De gehele schepping is in barensnood.

Citaat

Christus is het hoofd van zijn kerk ( daarmee worden gelovige mensen bedoeld)

Er is Dus een strijd gaande over de kroon van de schepping ( de mens )

 

Je ziet alleen iets over het hoofd: er was, is, en zal zijn, maar één Kroon Op de Schepping en dat is Christus. En Hij is onoverwinnelijk. De Vader legt AL Zijn vijanden aan de voeten van de Zoon. Wij zijn door de Vader aan Zijn voeten gelegd, maar dat gaat met AL Zijn vijanden gebeuren. Ook wij waren ooit vijanden van Christus. 

De Vader heeft alles in  Zijn Hand.  Er is maar 1 God. En God is Redder van alle mensen. Ieder in zijn eigen rangorde.  http://goedbericht.nl/16-redenen-god-is-een-redder-van-alle-mensen/

En de "overste" die jij noemt is precies wat je zegt, een overste, niet minder maar ook niet meer dan dat. Geen Koning. Geen Souverein. Nooit geweest en dat zal ie ook niet worden. Hij is reeds verslagen.

Romeinen 11:32 want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten om Zich over hen allen te ontfermen.    33.O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk Zijn wegen. 34. Want: wie heeft de zin des Heren gekend? Of wie is Hem tot raadsman geweest? 35. Of wie heeft Hem eerst iets gegeven, waarvoor hij vergoeding ontvangen moet?

36 Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Hitchens:

Mensen zijn dieren en we hebben vanwege een overschot aan hersencellen, een zelfbewustzijn en een ontwikkelde moraal een hoge mate van verantwoordelijkheid. Dat maakt ons niet unieker dan andere dieren, hooguit anders. Zou een koe jou uniek vinden? Mensen vinden zichzelf uniek, omdat het christendom ze verteld dat ze zo uniek en belangrijk zijn. Dat er een God is die van dieren houdt, maar al helemaal van die gekke mensen.

Een beerdiertje, die is uniek. 

Leert werkelijk alleen het christendom dat? Of is dat iets wat gewoon sowieso in de menselijke aard zit? Vinden seculiere westerlingen bijvoorbeeld immers ook niet dat elk mens uniek en belangrijk is en vinden zij ook niet vrij massaal dat wij met dieren mogen omgaan zoals wij willen?
In verschillende levensbeschouwingen staat toch voornamelijk de mens centraal, of neemt zij een unieke positie in in de wereld. Het christendom heeft inderdaad een krachtige stem in deze wereld, maar haar stem is niet de enige en ons denken is dus niet uitsluitend op haar geënt, zéker in deze tijd niet.

En of een koe mij uniek zou vinden? Voor zover wij weten denken koeien daar niet over na. Zij zijn vooral met zichzelf bezig, met overleven en voortplanten. Het feit dat wij al zo over onszelf en over andere dieren kunnen spreken en dat wij zelfs nog kunnen geven om dieren die ons volstrekt niet van nut zijn, is al vrij uniek.
Daarbij kan intelligentie wel degelijk iemand uniek maken. Iemand als Stephan Hawkings is mijns inziens vrij uniek en bijzonder in zijn briljantheid en veel natuurwetenschappers zullen het daarin met mij eens zijn. Zo zijn er meer buitengewone personen op aarde geweest, die een eigen stempel op de geschiedenis hebben gedrukt. Zou de mensheid als geheel dan niet uniek kunnen zijn in haar onvoorstelbare vermogens, ook als ze natuurlijk te verklaren zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij wordt het woord gelijkwaardig niet door iedereen hetzelfde begrepen. Zijn man en vrouw gelijkwaardig? Zeker, maar ze zijn niet hetzelfde. Een mens is uniek en een koe ook. Theoretisch gezien kan je geen waardeverschil aanbrengen tussen mensen, of dieren, of planten, of bacteriën. Wel kunnen we stellen dat iedere levensvorm uniek is, "naar zijn aard". Dat God de mens een grote mate van verantwoordelijkheid toebedeelt en het dier niet wil nog niet zeggen dat ze daarom niet gelijkwaardig zijn. Binnen het mensdom is ieder mens uniek want we zijn allemaal verschillend (zelfs onze vingerafdrukken zijn uniek) maar dat behelst geen waardeoordeel. Toch wordt er in de Bijbel over mensen wel een waardeoordeel uitgesproken. Je kunt tot nut zijn of nutteloos en dat hangt af van je verbondenheid en gehoorzaamheid. Een dier kan nooit nutteloos worden, een mens kan dat wel als die te ver afdwaalt van zijn oorsprong en bestemming. Het mensdom is zelfs in staat om God's schepping gedeeltelijk te vernietigen. Zoiets. Denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Thinkfree:

 

Genesis 1:28
En God zegende hen, en God zeide tot hen (Adam en Eva): Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!

heerschappij (zn): bestuur, gezag, macht, opperbestuur, overheersing, overwicht, suzereiniteit. ... macht (zn) : bewind, gezag, grootmacht,heerschappij, machtsblok, mogendheid, overheid, puissance, regime, staat, staatsmacht, supermacht, wereldmacht.

Waar lees je dat ? (@mystic)

Sorry voor de misquote

Heerschappij ja. Niet persé kroon der schepping. Die term staat er niet.

 

En er staat niet dat Jezus voor de mensen stierf. Er staat dat hij voor de kosmos stierf. Dus voor al het bekende. Inclusief, zeker inclusirf zelfs, alle dieren. God houdt ontzettend veel van ze. Continue moeten benadrukken dat wij meer zijn is spirituele armoede in mijn opinie en een verschijnsel van hoe religie staat in deze gevallen wereld

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid