Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Op 1/2/2018 om 19:49 zei TTC:

Wetiko werkt blijkbaar als een destructieve kanker, op die manier kunnen we het misschien beter vergelijken met een auto-immuunziekte. Vind het vergelijk wel treffend, zeker in het licht van het boek Openbaring en de eindtijdperikelen zoals beschreven. Er is nog meer over terug te vinden, zij het Engelstalig.

What if we told you that humanity is being driven to the brink of extinction by an illness? That all the poverty, the climate devastation, the perpetual war, and consumption fetishism we see all around us have roots in a mass psychological infection? What if we went on to say that this infection is not just highly communicable but also self-replicating, according to the laws of cultural evolution, and that it remains so clandestine in our psyches that most hosts will, as a condition of their infected state, vehemently deny that they are infected? What if we then told you that this ‘mind virus’ can be described as a form of cannibalism. Yes, cannibalism. Not necessarily in the literal flesh-eating sense but rather the idea of consuming others —human and non-human— as a means of securing personal wealth and supremacy. The history of this infection is long, strange, and dark. But it leads to hope. (bron)

Ik begrijp niet goed wat Openbaring en de eindtijdperikelen hiermee te maken hebben.

Maar wat het citaat betreft doet dit mij sterk denken aan een parasiet. Een parasiet laat het slachtoffer (gastheer genoemd, hoe tragisch) immers ook dingen doen die tegen het gezonde verstand in gaan. Zo laten bepaalde parasieten een dier dat niet kan zwemmen in een zwembad (pool) springen en ontsnapt zo, terwijl de gastheer dood gaat. En een parasiet grijpt in op de hersenen.

Waar onze gemeenschap en cultuur overigens aan kapot gaat is het hokjes denken en termen bedenken die totaal verwarrend zijn. Nou ook weer een term bedenken "wetiko" en daar dan mensen van doordringen "u hebt die ziekte hoor, laat u helpen". Terwijl het geen eens een ziekte is, maar gewoon hoe mensen werken.

Ook een mooie overigens: and that it remains so clandestine in our psyches that most hosts will, as a condition of their infected state, vehemently deny that they are infected?

Op die manier kan je van iedereen die zegt "ik heb het niet" zeggen "zie je wel, de eerste fase! Fase van ontkenning!". En zo weer een psychologie van de koude grond op iemand loslaten. Zoals men vandaag de dag wel vaker doet. En als iedereen nu de boeken van die schrijver koopt, het komt op tv, op internet, grote voorbeelden erkennen dat ze lijden aan Wetiko, en een nepziekte is geboren.

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 182
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. (Mat.5:45)

Het Bijbelse antwoord (en je zit hier op een christelijk forum) is dat we niet mogen concluderen dat ziekte een straf is van God. Ik neem aan dat dit is wat je wilde horen. Het kan wel een gevolg zijn

Ja, dan zijn we uitbehandeld.

1 uur geleden zei Foppe1986:

Op die manier kan je van iedereen die zegt "ik heb het niet" zeggen "zie je wel, de eerste fase! Fase van ontkenning!". En zo weer een psychologie van de koude grond op iemand loslaten. Zoals men vandaag de dag wel vaker doet. En als iedereen nu de boeken van die schrijver koopt, het komt op tv, op internet, grote voorbeelden erkennen dat ze lijden aan Wetiko, en een nepziekte is geboren.

Dat is nu net het hele probleem: psychologie produceert slachtoffers en richt zodoende enorm veel schade aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Noel:
16 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wetiko is een straf van God voor iets dan je nog niet gedaan hebt ?!

Als jij het als straf wilt zien...maar God weet al wel dat wat je zult doen en baseert daar de prijs op. Het moeilijke idee is hier inderdaad dat je een prijs kunt betalen voor iets dat nog moet komen, een vooruitbetaling.

Ik zie dat  niet alleen zo, zoals jij het omschrijft is dat ook zo. Prijs, straf, ander woord voor hetzelfde. Daarnaast, je noemt het "rechtvaardige prijs".  Dat laatste is absurd. Onbegrijpelijk dat je een ziektebeeld betitelt als een rechtvaardige prijs voor iets dat die patiënt niet heeft gedaan, maar wordt veronderstelt nog te gaan doen in de toekomst. Een straf/prijs/vergelding (hoe je het ook noemt) kan pas rechtvaardig zijn als het volgt op een daadwerkelijk verrichte handeling.

Denkbeelden als deze zijn een gevaar voor de gezondheid. De mensen die dit denken accepteren namelijk zonder na te denken alles wat hen overkomt en kwaadwillenden kunnen met ze doen wat ze willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Foppe1986:

Ik begrijp niet goed wat Openbaring en de eindtijdperikelen hiermee te maken hebben. Maar wat het citaat betreft doet dit mij sterk denken aan een parasiet. Een parasiet laat het slachtoffer (gastheer genoemd, hoe tragisch) immers ook dingen doen die tegen het gezonde verstand in gaan. Zo laten bepaalde parasieten een dier dat niet kan zwemmen in een zwembad (pool) springen en ontsnapt zo, terwijl de gastheer dood gaat. En een parasiet grijpt in op de hersenen. Waar onze gemeenschap en cultuur overigens aan kapot gaat is het hokjes denken en termen bedenken die totaal verwarrend zijn. Nou ook weer een term bedenken "wetiko" en daar dan mensen van doordringen "u hebt die ziekte hoor, laat u helpen". Terwijl het geen eens een ziekte is, maar gewoon hoe mensen werken. Ook een mooie overigens: and that it remains so clandestine in our psyches that most hosts will, as a condition of their infected state, vehemently deny that they are infected? Op die manier kan je van iedereen die zegt "ik heb het niet" zeggen "zie je wel, de eerste fase! Fase van ontkenning!". En zo weer een psychologie van de koude grond op iemand loslaten. Zoals men vandaag de dag wel vaker doet. En als iedereen nu de boeken van die schrijver koopt, het komt op tv, op internet, grote voorbeelden erkennen dat ze lijden aan Wetiko, en een nepziekte is geboren.

Openbaring gaat mi over bewustwording met inbegrip van de doemscenario's die daarbij komen kijken, dit in schril contrast met andere scenario's die ook beschikbaar zijn. Met wetiko (of hoe ook benoemd) verwijst men naar een vorm van cannibalisme, alles draait nietsontziend om geld, macht en bezit. Het zit diep ingebakken in onze cultuur en de alternatieven blijven buiten het bewustzijnsveld. Met je eens, de verwarring is hallucinant te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik zie dat  niet alleen zo, zoals jij het omschrijft is dat ook zo. Prijs, straf, ander woord voor hetzelfde. Daarnaast, je noemt het "rechtvaardige prijs".  Dat laatste is absurd. Onbegrijpelijk dat je een ziektebeeld betitelt als een rechtvaardige prijs voor iets dat die patiënt niet heeft gedaan, maar wordt veronderstelt nog te gaan doen in de toekomst. Een straf/prijs/vergelding (hoe je het ook noemt) kan pas rechtvaardig zijn als het volgt op een daadwerkelijk verrichte handeling.

Denkbeelden als deze zijn een gevaar voor de gezondheid. De mensen die dit denken accepteren namelijk zonder na te denken alles wat hen overkomt en kwaadwillenden kunnen met ze doen wat ze willen.

Omdat jij het zo ziet is het zo?

Ik hoop dat je inziet dat je denkt vanuit vooroordelen. Ziekte is zo slecht als je het zelf maakt. Prijzen zijn zo rechtvaardig als je het zelf maakt. Alles in het leven gaat om leren accepteren, en als jij denkt dat je niet moet accepteren omdat er dan mensen zijn die misbruik van je kunnen maken...ach.

Het zijn "opvattingen" die te lijden geven. Een ziekte is niet absoluut slecht. Een prijs voor iets kan rechtvaardig zijn. Het besef dat je vaak een slaaf bent van je opvattingen, daar gaat het om.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over het moeilijke denkbeeld van de vooruitbetaling:

stel je zet elke maand 100 Euro opzij voor een motor, dat kan je zien als vooruitbetaling, dat doe je omdat je de wil hebt om op een motor te rijden. En als je genoeg vooruitbetaald hebt kan je de motor kopen en gaan rijden.

Die "wil" is hier bekend, je weet van jezelf dat je motor wilt rijden, dus de vooruitbetaling of het sparen is logisch.

Nu zijn er ook gevallen dat die "wil" niet bekend of specifiek is, dan wil je bijvoorbeeld "zorg" of "aandacht" of "belangstelling", en dat werkt dan net even wat anders uit; je wordt ziek.

Door de ziekte (als vooruitbetaling) krijg je daadwerkelijk zorg aandacht en belangstelling, zodanig dat het ook wel voorkomt dat mensen hun ziekte fantaseren en liegen.

Achteraf was het misschien niet helemaal wat ideaal zou zijn. Liever aandacht, zorg en belangstelling om die geweldige prestaties, maar je begrijpt het zo wel hopelijk.

 

Er is een "algemene wil" naar een "ideale staat" die zorg en aandacht en belangstelling heeft (op een specifiek technische manier), en de vraag is nu of dat niet helemaal verkeerd uit gaat pakken, waar het toch wel op lijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik zie dat  niet alleen zo, zoals jij het omschrijft is dat ook zo. Prijs, straf, ander woord voor hetzelfde. Daarnaast, je noemt het "rechtvaardige prijs".  Dat laatste is absurd. Onbegrijpelijk dat je een ziektebeeld betitelt als een rechtvaardige prijs voor iets dat die patiënt niet heeft gedaan, maar wordt veronderstelt nog te gaan doen in de toekomst. Een straf/prijs/vergelding (hoe je het ook noemt) kan pas rechtvaardig zijn als het volgt op een daadwerkelijk verrichte handeling.

Denkbeelden als deze zijn een gevaar voor de gezondheid. De mensen die dit denken accepteren namelijk zonder na te denken alles wat hen overkomt en kwaadwillenden kunnen met ze doen wat ze willen.

Omdat jij het zo ziet is het zo?

Ik hoop dat je inziet dat je denkt vanuit vooroordelen. Ziekte is zo slecht als je het zelf maakt. Prijzen zijn zo rechtvaardig als je het zelf maakt. Alles in het leven gaat om leren accepteren, en als jij denkt dat je niet moet accepteren omdat er dan mensen zijn die misbruik van je kunnen maken...ach.

Het zijn "opvattingen" die te lijden geven. Een ziekte is niet absoluut slecht. Een prijs voor iets kan rechtvaardig zijn. Het besef dat je vaak een slaaf bent van je opvattingen, daar gaat het om.

Zoals ik al zei, niet omdat ik dat zo zie, maar omdat het zo is. Dat is geen vooroordeel maar gewoon redeneren vanuit feiten. In dat geval komt dat overeen, zie de definitie van 'straf' volgens Van Dale.
 http://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/straf#.Wk9WKmyWw2w
Ik mag toch aannemen als jij een bekeuring krijgt van een agent, en hij zegt "omdat je in de toekomst vast wel eens te hard gaat rijden" ja daar ook van op je achterste poten gaat staan.
Om diezelfde reden is de redenatie dat ziek zijn een straf is voor iets dat je nog gaat doen, volkomen absurd. De zin "Een prijs voor iets kan rechtvaardig zijn", klopt op zich. Maar, als je daar mee doelt op een ziekte, is het een belediging en een slag in het gezicht van zieken. Daarmee beschuldig je ze dus allemaal van iets dat ze nog moeten gaan doen. Daarmee ben je dus niet alleen een gevaar voor je eigen gezondheid, maar ook die van anderen. Laten dat nou net de 2 criteria zijn om iemand gedwongen op te sluiten. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit in jouw geval moet gebeuren, maar ik wil wel aangeven op wat voor gevaarlijk terrein je jezelf begeeft. Je gaat over het randje van wat onze samenleving nog als toelaatbaar acht, gezien vanuit veiligheids oogpunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Eens. Zo zal het ook bedoeld zijn, als beeldspraak. Maar als je zoals @TTC gaat stellen "dit is wat wetiko" , ga je verder dan beeldspraak. Beeldspraak zelf kan niets.  

Wetiko is een indiaans woord voor kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

de redenatie dat ziek zijn een straf is voor iets dat je nog gaat doen, volkomen absurd.

Zo ken ik God ook niet.

Zojuist zei Dat beloof ik:

Zou @TTC zich realiseren dat de Indianen daarmee kwade goden bedoelden en dat hij daarmee dus andere goden dan die uit de Bijbel aanbidt. Zomaar iets wat door mijn hoofd schoot hoor.

Klinkt mij niet onlogisch in de oren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

Zou @TTC zich realiseren dat de Indianen daarmee kwade goden bedoelden en dat hij daarmee dus andere goden dan die uit de Bijbel aanbidt. Zomaar iets wat door mijn hoofd schoot hoor.

Opmerkelijk is ook dat wetenschap zich daarover ontfermt, niet zomaar wat.

You may dismiss this line of thinking as New Age woo-woo or, worse, a lefty conspiracy theory. But this approach of viewing the transmission of ideas as a key determinant of the emergent reality is increasingly validated by various branches of science, including evolutionary theory, quantum physics, cognitive linguistics, and epigenetics. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik ben niet religieus, ik ben Christen.

Ook Dawkins heeft het daar al over gehad, niet bepaald iemand die in God gelooft.

Memes are to culture what genes are to biology: the base unit of evolution. The term was originally coined by the evolutionary biologist Richard Dawkins in his 1976 book, The Selfish Gene. Dawkins writes, “I think that a new kind of replicator has recently emerged . . . It is still drifting clumsily about in its primeval soup, but already it is achieving evolutionary change at a rate which leaves the old gene panting far behind.” He goes on, “Examples of memes are tunes, ideas, catch-phrases, clothes fashions, ways of making pots or of building arches. Just as genes propagate themselves in the gene pool by leaping from body to body via sperms or eggs, so memes propagate themselves in the meme pool by leaping from brain to brain, via a process which, in the broad sense, can be called imitation. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Ook Dawkins heeft het daar al over gehad, niet bepaald iemand die in God gelooft.

Hij is dan ook zelf een Archont met een talent voor leegzuigen van anderen. Het betreft weer eens typisch gnostisch gedachtengoed wat je hier aan het ventileren bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Zoals ik al zei, niet omdat ik dat zo zie, maar omdat het zo is. Dat is geen vooroordeel maar gewoon redeneren vanuit feiten. In dat geval komt dat overeen, zie de definitie van 'straf' volgens Van Dale.
 http://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/straf#.Wk9WKmyWw2w
Ik mag toch aannemen als jij een bekeuring krijgt van een agent, en hij zegt "omdat je in de toekomst vast wel eens te hard gaat rijden" ja daar ook van op je achterste poten gaat staan.
Om diezelfde reden is de redenatie dat ziek zijn een straf is voor iets dat je nog gaat doen, volkomen absurd. De zin "Een prijs voor iets kan rechtvaardig zijn", klopt op zich. Maar, als je daar mee doelt op een ziekte, is het een belediging en een slag in het gezicht van zieken. Daarmee beschuldig je ze dus allemaal van iets dat ze nog moeten gaan doen. Daarmee ben je dus niet alleen een gevaar voor je eigen gezondheid, maar ook die van anderen. Laten dat nou net de 2 criteria zijn om iemand gedwongen op te sluiten. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit in jouw geval moet gebeuren, maar ik wil wel aangeven op wat voor gevaarlijk terrein je jezelf begeeft. Je gaat over het randje van wat onze samenleving nog als toelaatbaar acht, gezien vanuit veiligheids oogpunt.

en zoiets als "wegenbelasting", betalen we dat niet vooraf? Of "verzekeringen"?

Ik beschuldig niet, ik geef aan dat een algemene wil die leidt tot "oplossingen" met die "oplossingen" ziekten als psychose uitlokt, alsof je er voor zorgt dat er alleen maar vierkante doosjes komen waarin iets past en dan vanzelf overblijft wat in die doosjes past. Maar goed het is een moeilijk idee.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hij is dan ook zelf een Archont met een talent voor leegzuigen van anderen. Het betreft weer eens typisch gnostisch gedachtengoed wat je hier aan het ventileren bent.

Dan zou het ook gewoon narcisme kunnen genoemd worden, wat heeft dat met gnostiek te maken? Zelfkennis? Sta op en herinner jezelf?

De gnostiek is een vroegchristelijke stroming uit de eerste eeuwen van onze jaartelling. Kernthema van de gnostiek is dat de mens vergeten is wie hij in werkelijkheid is. Jezus is in de gnostische teksten een boodschapper die de mens oproept zichzelf te herinneren: "Sta op en herinner jezelf".  Gnosis is het Griekse woord voor kennis, en betekent hier kennis van je ware zelf. Omdat je als mens met je ware zelf deel bent van de ware werkelijkheid, is kennis van je ware zelf tegelijkertijd ook kennis is van de ware werkelijkheid. Gnosis als zelfkennis is kennis van 'het Al'. Wie zichzelf kent, kent het Al. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Dan zou het ook gewoon narcisme kunnen genoemd worden, wat heeft dat met gnostiek te maken? Zelfkennis?

 Dat kan inderdaad. En dat heeft in zoverre met gnostiek te maken dat deze mensen zijn als kameleons: in plaats van zich te richten op de actuele waarheid/realiteit baseert ze zich op mystieke ervaringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

 Dat kan inderdaad. En dat heeft in zoverre met gnostiek te maken dat deze mensen zijn als kameleons: in plaats van zich te richten op de actuele waarheid/realiteit baseert ze zich op mystieke ervaringen.

Mysterieus is het zeker, dat mag gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid