Spring naar bijdragen

Jihad is de weg (Mustafa Mashhur)


Aanbevolen berichten

Zojuist zei Dolce Vita:

De joden zullen alsnog het Evangelie gaan prediken aan de wereld, zo beschrijft de Heilige Schrift. Dat zullen ze gaan doen tijdens de grote verdrukking, onder aanvoering van de twee getuigen.

We kunnen het wel doorschuiven, dat is het probleem niet. Nu de overeenkomsten nog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zou het op prijs stellen als je bijvoorbeeld Zou opschrijven als "Dat vinden we ook terug in andere strekkingen". Ik "praat" niet graag met je vanwege je eeuwige (semi) open vragen

Het is altijd zo schrijnend als mensen voor t makkelijke gebléren gaan. Als jij vindt dat de Koran en de Bijbel op dezelfde wijze dergelijke onderwerpen voorschrijft aan haar lezers valt er echt met j

De vraag is niet welke strategie we kunnen hanteren om andere (religieuze) culturen te vernietigen dan wel te kijken hoe we kunnen samenwerken om dat gemeenschappelijke doel te realiseren, in het ande

Ik ga even niet op het koranische gedeelte in... Maar eerder op de verschillen hoe Christenen tegen hun heilige boeken aankijken en hoe Moslims dat doen. Christenen hebben nooit ervaren (buiten kleine obscure groepjes) dat de bijbel één geheel is, de Bijbel is goddelijke openbaring in menselijke woorden, om het kort door de bocht te stellen. Dat was al het geval in het vroege Christendom als b.v. iemand als Origenes de letterlijkheid van de schepping in vraag stelde. Daarom is al vrij vroeg aan tekstkritiek gedaan wat de Bijbel betreft...

De Islam kent dat niet... De Koran is het nobelste van de wetenschap en heeft dus in feite op alles het laatste woord... Daarom stelde Rippin b.v. dat vele studenten met een achtergrond in Hebreeuwse en Christelijke godsdienst vaak verbaasd zijn aan het totale gebrek van enige vorm van kritische gedachtes in tekstboeken over de Koran...

Toch bestaan die hoor, de dag van vandaag, al moeten velen van hun voor hun leven vrezen... Zo heb je b.v. (net als in het christendom trouwens) een feministische theologie in de Islam en verschillende moderne denkers die zich niet langer scharen achter de conservatieven en de traditionalisten, maar opnieuw, de meesten hiervan verblijven inderdaad wel in het Westen en zijn verbonden aan Westerse universiteiten. Verder hebben natuurlijk ook de Westerse Islamologen die vaak de Moslimdenkers het vuur aan de schenen leggen, maar ik betwijfel of die vaak door de traditionele Moslims worden gelezen en bestudeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei ZENODotus:

Ik ga even niet op het koranische gedeelte in... Maar eerder op de verschillen hoe Christenen tegen hun heilige boeken aankijken en hoe Moslims dat doen. Christenen hebben nooit ervaren (buiten kleine obscure groepjes) dat de bijbel één geheel is, de Bijbel is goddelijke openbaring in menselijke woorden, om het kort door de bocht te stellen. Dat was al het geval in het vroege Christendom als b.v. iemand als Origenes de letterlijkheid van de schepping in vraag stelde. Daarom is al vrij vroeg aan tekstkritiek gedaan wat de Bijbel betreft... De Islam kent dat niet... De Koran is het nobelste van de wetenschap en heeft dus in feite op alles het laatste woord... Daarom stelde Rippin b.v. dat vele studenten met een achtergrond in Hebreeuwse en Christelijke godsdienst vaak verbaasd zijn aan het totale gebrek van enige vorm van kritische gedachtes in tekstboeken over de Koran... Toch bestaan die hoor, de dag van vandaag, al moeten velen van hun voor hun leven vrezen... Zo heb je b.v. (net als in het christendom trouwens) een feministische theologie in de Islam en verschillende moderne denkers die zich niet langer scharen achter de conservatieven en de traditionalisten, maar opnieuw, de meesten hiervan verblijven inderdaad wel in het Westen en zijn verbonden aan Westerse universiteiten. Verder hebben natuurlijk ook de Westerse Islamologen die vaak de Moslimdenkers het vuur aan de schenen leggen, maar ik betwijfel of die vaak door de traditionele Moslims worden gelezen en bestudeerd.

Ja, soms moeten we een boek helemaal lezen alvorens tot conclusies te komen, pas dan worden de overeenkomsten duidelijker. Het lukraak kapen van citaten is weinig volledig, dit met de neveneffecten zoals we daar dagelijks getuige van zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei MysticNetherlands:
Op ‎30‎-‎12‎-‎2017 om 07:37 zei Dat beloof ik:

Wel, wie hier de overeenkomsten met de Bijbel ontgaat, is een blind paard.
Ook daarin vindt men de zaken die @Fundamenteel hier voor noemt: "slavernij, onderdrukking van vrouwen, geweld, terreur, moord".
Zwart op wit is alles duidelijk.
Helaas willen velen persé gaan 'interpreteren'.

Het is altijd zo schrijnend als mensen voor t makkelijke gebléren gaan. Als jij vindt dat de Koran en de Bijbel op dezelfde wijze dergelijke onderwerpen voorschrijft aan haar lezers valt er echt met jou geen zinnige discussie te voeren.

Ik vind het altijd zo schrijnend als mensen mijn woorden verdraaien en op grond van die verdraaide woorden conclusies trekken.
Dit is niet wat ik schreef. Dit topic gaat over het vaststellen van overeenkomsten. Mij reactie in de eerste zin van mijn citaat hierboven ging over dit stukje:

 

Op ‎30‎-‎12‎-‎2017 om 07:29 zei TTC:

Hoe valt het te rijmen dat enerzijds terroristen zeggen zich te baseren op de Koran en hadiths, terwijl wereldwijd overheden van muslimlanden, muslimgeleerden, talloze muslimorganisaties en, blijkens studies een overweldigende meerderheid van individuele muslims, terreur zo krachtig veroordelen als strijdig met de Koran en dat ook in de muslimwereld terroristen gevangen gezet wordt en soms zelfs ter dood veroordeeld en geëxecuteerd worden? Is het dan niet allemaal een kwestie van interpretatie van de Koran of van de Koran letterlijk te lezen? Voor wie de Koran beschouwt als letterlijk woord van God, is het antwoord op die vraag neen. Immers, om te voorkomen dat men de Koran leest zoals het zich best uitkomt, bevat de Koran methodologische verzen, dwz een hele reeks verzen die voorschrijven hoe men te werk moet gaan - welke methode men moet volgen - om de betekenis van een vers te zoeken, alsook hoe men te werk moet gaan om over ongeacht welke zaak te zoeken wat de Koran en hadiths erover zeggen

Ik bléér dus niet, maar stelt iets vast. Dat jij het daar niet mee eens bent is je goed recht, maar onderbouw dat dan en maakt iets meer van je reactie dan "geblér, ik praat niet meer het jou".  

Link naar bericht
Deel via andere websites

De koran zal altijd een boek blijven die terroristen aansporen voor hun daden, althans zo lezen zij het en inderdaad staan er gedeelten in die geweld autoriseren, Veel moslims zullen zeggen dat is iets voor die tijd, nu doen we dat niet meer, maar tegelijkertijd leren zij dat de profeet voor alle tijden is en het laatste woord heeft, het probleem van terrorisme zal op die manier blijven bestaan.

De bijbel leert om vijanden lief te hebben en bidden voor hen door wie zij vervolgd worden, er is dus een wezenlijk verschil tussen beide boeken

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

1 uur geleden zei antoon:

De koran zal altijd een boek blijven die terroristen aansporen voor hun daden, althans zo lezen zij het en inderdaad staan er gedeelten in die geweld autoriseren, Veel moslims zullen zeggen dat is iets voor die tijd, nu doen we dat niet meer, maar tegelijkertijd leren zij dat de profeet voor alle tijden is en het laatste woord heeft, het probleem van terrorisme zal op die manier blijven bestaan. De bijbel leert om vijanden lief te hebben en bidden voor hen door wie zij vervolgd worden, er is dus een wezenlijk verschil tussen beide boeken

Goed begonnen dit jaar, lang geleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het loopt nu een beetje door elkaar maar mag wel gezien de ernst van de situatie, wat Trump betreft.

In de afgelopen vijfentwintig artikelen hebben we gekeken naar het Jubeljaar door zowel vanuit de Joodse als de christelijke perspectieven te onderzoeken of God aan de wereld een identificatie geeft dat de Jubeljaar-kalender kan worden hersteld, zoals beschreven in Leviticus hoofdstuk 25. Dit artikel onderzoekt of recente "verwarrende gebeurtenissen", zoals de winst van Trump en de Brexit, ons kunnen helpen te identificeren of hier een jubeljaar is. Vergeet niet! Een Jubeljaar is het grootste instrument van systematische sociale wederopbouw in de Bijbel, kort voor de inauguratie van Messiaanse regering aan het einde van het tijdperk. Het is een goddelijke reset op het land elk 50e jaar, dat de armsten van het land een kans geeft om hun leven opnieuw een nieuwe richting te geven. Slaven worden vrijgelaten. Mensen die iets hebben verkocht of weggegeven, en zelfs zijn bedrogen met hun meest waardevolle bezit — hun eigen land — krijgen dit weer terug. In de economieën van de oudheid was het niet Gods maar de mens zijn "gouden regel" die altijd heerste: wie het goud had, maakte de regels. Dus zorgden de rijken en machtigen ervoor dat ze dat konden blijven (zonder een populistische opstand), en de armen werden beheerd en vaak misbruikt door hun heersers op een manier die steeds meer de beschikbare middelen zou scheeftrekken naar mensen aan de top. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei antoon:

De koran zal altijd een boek blijven die terroristen aansporen voor hun daden, althans zo lezen zij het en inderdaad staan er gedeelten in die geweld autoriseren, Veel moslims zullen zeggen dat is iets voor die tijd, nu doen we dat niet meer, maar tegelijkertijd leren zij dat de profeet voor alle tijden is en het laatste woord heeft, het probleem van terrorisme zal op die manier blijven bestaan.

De bijbel leert om vijanden lief te hebben en bidden voor hen door wie zij vervolgd worden, er is dus een wezenlijk verschil tussen beide boeken

 

Ook hier weer overeenkomsten te over, zelfs in zo'n klein stukje.

- De koran kan inderdaad een boek zijn dat, als je het zo leest, kan aansporen tot geweld. Zoals dat ook met christenen in het verleden is gebeurd en waarvan veel christenen nu zeggen: dat was iets van vroeger, nu doen we dat niet meer.
- Gelukkig staan in beide boeken ook vreedzame passages waarop je een bestaan in gelukkige, geweldloze co-existentie kunt baseren.

 

4 uur geleden zei TTC:

Het loopt nu een beetje door elkaar maar mag wel gezien de ernst van de situatie, wat Trump betreft.

Je laat het nu door elkaar lopen. Dit topic gaat niet over Trump, daar is een apart topic voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Je laat het nu door elkaar lopen. Dit topic gaat niet over Trump, daar is een apart topic voor.

Met je eens, had het zelf verkeerd geplaatst maar te laat om nog te wijzigen. Uiteindelijk kon het hier ook wel, stel dat morgen de Islam de kaart trekt van dat Jubeljaar dan is er nog veel meer mogelijk. Het is mooi om de overeenkomsten te zien, net zoals de vaak turbulente interacties die allen in dezelfde richting wijzen. Het is bijzonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Met je eens, had het zelf verkeerd geplaatst maar te laat om nog te wijzigen. Uiteindelijk kon het hier ook wel, stel dat morgen de Islam de kaart trekt van dat Jubeljaar dan is er nog veel meer mogelijk. Het is mooi om de overeenkomsten te zien, net zoals de vaak turbulente interacties die allen in dezelfde richting wijzen. Het is bijzonder.

Ik denk zomaar dat ik niet de enige ben die hier geen touw aan vast kan knopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik denk zomaar dat ik niet de enige ben die hier geen touw aan vast kan knopen.

Nochtans eenvoudig:

  • Islamterroristen hebben iets tegen het Westen => destructie/transformatie cultuur => herstel en harmonisatie
  • Joden en christenen ijveren voor een jubeljaar => innovatie/transformatie cultuur => herstel en harmonisatie

Moslims kunnen ook ijveren voor de invoering van een jubeljaar waardoor de drie partijen eenzelfde doel nastreven, dan rest enkel nog de vraag wie dat jubeljaar tegenhoudt. Uiteindelijk wordt het steeds eenvoudiger, weg van de haast onwaarschijnlijke complexiteit die men er soms van wil maken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei TTC:

Nochtans eenvoudig:

  • Islamterroristen hebben iets tegen het Westen => destructie/transformatie cultuur => herstel en harmonisatie
  • Joden en christenen ijveren voor een jubeljaar => innovatie/transformatie cultuur => herstel en harmonisatie

Moslims kunnen ook ijveren voor de invoering van een jubeljaar waardoor de drie partijen eenzelfde doel nastreven, dan rest enkel nog de vraag wie dat jubeljaar tegenhoudt. Uiteindelijk wordt het steeds eenvoudiger, weg van de haast onwaarschijnlijke complexiteit die men er soms van wil maken. 

Een Jubeljaar, na 7x7 sabbatsjaren, zou herstel van de goddelijke orde moeten zijn (theoretisch). Dat betekent dus niet kwijtschelding van hypotheekschuld, of zoiets, maar kwijtraken van elk soort bezit. Dat slaven hun vrijheid terug zouden krijgen, en wat bezit kregen uit de pot, was natuurlijk een mooi idee, maar in een hedendaagse cultuur zou juist iedereen zijn vermogen kwijt moeten raken, ter herstel van de gelijkheid.

Ik begrijp de wijsheid achter het idee van het Jubeljaar. Ik zou vooral de natuur een jaar lang met rust willen laten, al heeft die langer nodig om te herstellen. Ongemolken koeien zouden doodgaan, bijna alle vee denk ik, evenals veel van de gewassen die inert gekweekt zijn. De schade van de moderniteit is al onherstelbaar.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Noel:

Een Jubeljaar, na 7x7 sabbatsjaren, zou herstel van de goddelijke orde moeten zijn (theoretisch). Dat betekent dus niet kwijtschelding van hypotheekschuld, of zoiets, maar kwijtraken van elk soort bezit. Dat slaven hun vrijheid terug zouden krijgen, en wat bezit kregen uit de pot, was natuurlijk een mooi idee, maar in een hedendaagse cultuur zou juist iedereen zijn vermogen kwijt moeten raken, ter herstel van de gelijkheid. Ik begrijp de wijsheid achter het idee van het Jubeljaar. Ik zou vooral de natuur een jaar lang met rust willen laten, al heeft die langer nodig om te herstellen. Ongemolken koeien zouden doodgaan, bijna alle vee denk ik, evenals veel van de gewassen die inert gekweekt zijn. De schade van de moderniteit is al onherstelbaar.

Inderdaad, dit is als het beloofde land dat terug naar de bevolking gaat, met in het kielzog een sociaal duurzame economie. Het uit zich op veel domeinen binnen het hedendaagse tijdsgewricht, ook het kwijtschelden van hypotheekschulden (ea) is mogelijk, technisch gezien vormt er zich daar geen probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei TTC:

Nochtans eenvoudig:

  • Islamterroristen hebben iets tegen het Westen => destructie/transformatie cultuur => herstel en harmonisatie
  • Joden en christenen ijveren voor een jubeljaar => innovatie/transformatie cultuur => herstel en harmonisatie

Moslims kunnen ook ijveren voor de invoering van een jubeljaar waardoor de drie partijen eenzelfde doel nastreven, dan rest enkel nog de vraag wie dat jubeljaar tegenhoudt. Uiteindelijk wordt het steeds eenvoudiger, weg van de haast onwaarschijnlijke complexiteit die men er soms van wil maken. 

Je draait echt alle kanten op. Het topic was bedoelt om overeenkomsten te vinden tussen bestaande religies. Niet om overeenkomsten te vinden tussen hypothetische fantasieën over wat er gaat gebeuren als een grote wereldreligie ineens fundamenteel andere standpunten gaat innemen. Dat laatste is niet zo moeilijk, dan kun je werkelijk alles bij elkaar fantaseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Je draait echt alle kanten op. Het topic was bedoelt om overeenkomsten te vinden tussen bestaande religies. Niet om overeenkomsten te vinden tussen hypothetische fantasieën over wat er gaat gebeuren als een grote wereldreligie ineens fundamenteel andere standpunten gaat innemen. Dat laatste is niet zo moeilijk, dan kun je werkelijk alles bij elkaar fantaseren.

Er zijn verschillende scenario's mogelijk, het ene al wat vreedzamer dan het andere natuurlijk. Ook politiek speelt hierin een voorname rol, kerk en staat lijken dan toch niet zo gescheiden dan het voorgesteld wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mullog heeft toch gelijk gehad toen hij aan het begin van het topic stelde dat het hem niet zou verbazen als je met je vage bewering ook in dit topic weer op een monetaire reset uit zou komen. En hij had gelijk.

Jij stelt geen vragen met als doel daar een antwoord bij te vinden.
jij hebt een standpunt en zoekt vragen om vervolgens via allerlei vage aannames weer bij je standpunt uit te komen.
M.a.w: je zoekt alleen maar bevestiging van je eigen mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

@Mullog heeft toch gelijk gehad toen hij aan het begin van het topic stelde dat het hem niet zou verbazen als je met je vage bewering ook in dit topic weer op een monetaire reset uit zou komen. En hij had gelijk.

Jij stelt geen vragen met als doel daar een antwoord bij te vinden.
jij hebt een standpunt en zoekt vragen om vervolgens via allerlei vage aannames weer bij je standpunt uit te komen.
M.a.w: je zoekt alleen maar bevestiging van je eigen mening.

Het gaat nog altijd over hetzelfde, verschillende religies hanteren een strategie in functie van een gemeenschappelijk doel.

  1. Joden hebben het over een beloofd land
  2. Moslims hebben het over een kalifaat
  3. Christenen hebben het over een vredesrijk

Of het zou moeten zijn dat we de wereld in drie stukken gaan verdelen, en misschien wel vier uiteraard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

@TTC. Je gaat niet in op een verwijt dat ik je maak en laat vervolgens goed zien je inderdaad alleen maar bevestiging van je eigen menig zoekt.

Een Jubeljaar is niet mijn mening, dat komt uit de Bijbel. Ook de Nederlandse regering is daar nu mee bezig, terroristen op hun manier. Of gaan we de wereld dan toch in vier stukken moeten verdelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

@TTC. Je gaat niet in op een verwijt dat ik je maak en laat vervolgens goed zien je inderdaad alleen maar bevestiging van je eigen menig zoekt.

Voor de goede orde wat die reset betreft:

Maar het Jubeljaar was Gods uitvinding om systematisch en periodiek deze menselijke neiging te ontwortelen, waardoor iedere familie op de aarde de kans kreeg om ten minste eenmaal in hun leven onderdeel te zijn van een grote reset: en zich in een nieuwe richting te bewegen naar een economisch succes. In deze serie hebben we gevraagd of God bezig zou kunnen zijn in het proces van herstel van het Jubeljaar voor de wereld. Dat proces, door ons met redenen omkleed, zou moeten beginnen met het herstel van de Jubeljaar-kalender zelf. En inderdaad lijkt er een opvallend patroon te zien te zijn door een reeks van belangrijke gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden in een 50-jarige cyclus, vooral met betrekking tot de natie Israël. Maar het is zelfs uit te breiden naar de rest van de wereld. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Voor de goede orde wat die reset betreft:

Maar het Jubeljaar was Gods uitvinding om systematisch en periodiek deze menselijke neiging te ontwortelen, waardoor iedere familie op de aarde de kans kreeg om ten minste eenmaal in hun leven onderdeel te zijn van een grote reset: en zich in een nieuwe richting te bewegen naar een economisch succes. In deze serie hebben we gevraagd of God bezig zou kunnen zijn in het proces van herstel van het Jubeljaar voor de wereld. Dat proces, door ons met redenen omkleed, zou moeten beginnen met het herstel van de Jubeljaar-kalender zelf. En inderdaad lijkt er een opvallend patroon te zien te zijn door een reeks van belangrijke gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden in een 50-jarige cyclus, vooral met betrekking tot de natie Israël. Maar het is zelfs uit te breiden naar de rest van de wereld. (bron)

Ik vind dit zeker interessant, al denk ik dat men meer bereikt met educatie gratis te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎28‎-‎12‎-‎2017 om 11:02 zei TTC:

Het doel van het topic is dus om naar overeenkomsten te zoeken, in hoeverre dat überhaupt mogelijk is.

Je bedoeld jat en aanpaswerk. Het citaat:

Citaat

Transformeert zij de moslims in een lichaam in hun onderlinge betrekkingen, indien een van haar ledematen lijdt, het hele lichaam wil het beschermen ...

vertoont opmerkelijke overeenkomsten met:

Opdat geen tweedracht in het lichaam zij, maar de leden voor elkander gelijke zorg zouden dragen. En hetzij dat een lid lijdt, zo lijden al de leden mede; (1Kor.12:25-26a)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Voor de goede orde wat die reset betreft:

Maar het Jubeljaar was Gods uitvinding om systematisch en periodiek deze menselijke neiging te ontwortelen, waardoor iedere familie op de aarde de kans kreeg om ten minste eenmaal in hun leven onderdeel te zijn van een grote reset: en zich in een nieuwe richting te bewegen naar een economisch succes. In deze serie hebben we gevraagd of God bezig zou kunnen zijn in het proces van herstel van het Jubeljaar voor de wereld. Dat proces, door ons met redenen omkleed, zou moeten beginnen met het herstel van de Jubeljaar-kalender zelf. En inderdaad lijkt er een opvallend patroon te zien te zijn door een reeks van belangrijke gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden in een 50-jarige cyclus, vooral met betrekking tot de natie Israël. Maar het is zelfs uit te breiden naar de rest van de wereld. (bron)

Hieruit blijkt duidelijk dat je maar wat roept en in feite geen idee hebt waar je over praat.

Hoe kom je in hemelsnaam bij de bewering dat het jubeljaar bedoeld was voor iedere familie op aarde? Dat baseer je op Leviticus 25, maar kennelijk weet je niet eens wat daar in staat. Het begint in de eerste zin met duidelijk aan te geven voor wie het jubeljaar geldt: dat is niet iedere familie op aarde, maar de Israëlieten, waarbij nog eens een aparte regeling voor de Levieten wordt genoemd. In vers 40 wordt dat nog een duidelijk als wordt gesteld dat mensen van het eigen volk, Israëlieten, niet als slaaf mogen worden behandeld.
Verder blijkt uit Leviticus 25 dat als je wil weten wanneer er zo'n jubeljaar is, je dat alleen maar aan een Jood hoeft te vragen, want die berekenen kennelijk aan de  hand van dat jaar al hun huurprijzen en verpandingen.

Uiteraard schrijf ik dit in de wetenschap dat jij, TTC, er niet inhoudelijk op zal reageren. Ik schrijf het zodat aan anderen duidelijk is wat voor volkomen nonsens je loopt te schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid