Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

44 minuten geleden zei TTC:

Moest dit verder je interesse kunnen genieten, negatieve rente hoeft niet negatief te zijn. Ook voor de schuldenaars niet.

We hebben nu gezien hoe ‘negatieve rente’ kan omgebogen worden tot een ‘co-creatieve rente’, dit wordt mogelijk wanneer we de ‘naakte rente’ koppelen aan ‘deflatie’. Hierdoor ontstaat een (monetaire) WIN-WIN die volledig afhankelijk is van de gekozen parameters, een kwestie van menselijke keuze en consensus. Van inflatie naar deflatie is als de spreekwoordelijke knop omdraaien, een situatie die onvergelijkbaar anders is en nog meer toepassingen toelaat. Deze toepassingen worden niet of nauwelijks gezien wanneer we negatieve rente als louter negatief beschouwen, niet dat dit niet mogelijk zou zijn maar omdat we maar al te vaak hervallen in courante denk- en actieschema’s die het alternatief overschaduwen. (bron)

Ineens hele schulden kwijtschelden zou ik niet doen, maar negatieve rente is prima, als dan grotere schuldbedragen alleen maar minder snel kwijtgescholden worden (inverse negatieve rente?)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 154
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Allereerst denk ik dat je definitie van een profeet enigszins beperkt is, want een profeet is niet enkel iemand die "de toekomst voorspelt." Een profeet, in christelijk verstaan, is iemand die een woo

Het is logica die er toe doet. Ik vind jouw logica niet logisch.  Je redeneert vanuit afkeer. Je wilt er gewoon niets mee te maken hebben. Wat de twee bomen in de tuin van Eden betreft is er sprake va

Het is vooral onlogisch denken. Dat iets waardering krijgt, maakt hetgeen onbaatzuchtig gegeven werd niet ineens niet-onbaatzuchtig. De zucht naar een bate ontstaat niet nadat de bate is ontvangen, ma

11 uur geleden zei Noel:

Als er twee kopers zijn voor jouw auto en de een biedt veel meer dan de ander, hoef je niet diegene die het meeste biedt te kiezen. Ik denk dat als je die eonomische "rationaliteit" doortrekt en herkent in allerlei seculier denken, dat het makkelijker is de zwakte te zien.

Dat klopt. Er kunnen tal van redenen zijn om niet voor de meest biedende te kiezen. Maar wat blijft is dat jij van een auto af moet en dat er iemand is die hem wil hebben. 

 

11 uur geleden zei Noel:

Die economische rationaliteit is net als de wet van Mozes, het hoeft geen verplichting te zijn.

Voor christenen is dat geen verplichting meer omdat die Jezus zodanig gepositioneerd hebben zodat ze er onder uit konden komen. Maar je gaat er hiervan uit dat economische beslissingen rationeel zijn en dat is een foute aanname. Economie is rationeel in de zin dat het economisch handelen verklaard op basis van aanwezige behoefte. Maar die behoefte hoeft geen enkele rationele grond te hebben. Je maakt mij niet wijs dat iemand die een bijstandsuitkering heeft één rationeel argument heeft om te verklaren waarom hij/zij een peperduur iPhone abonnement nodig heeft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Dan spreken we mi over een opgelegde ideologie die we blindelings volgen en/of ons onmachtig maakt om er iets aan te veranderen, dit in weerwil van de beschikbare sociale alternatieven. Bekeken vanuit de sociale alternatieven zouden we dat inderdaad irrationeel kunnen noemen, doch perfect passend binnen het ideologische denkkader. Wat is de rol van een profeet hierin?

Exact, het gaat om een bijna onzichtbare ideologie.  De profeet toont volgens mij de consequenties (apocalyptische toestanden)

9 minuten geleden zei Mullog:

Dat klopt. Er kunnen tal van redenen zijn om niet voor de meest biedende te kiezen. Maar wat blijft is dat jij van een auto af moet en dat er iemand is die hem wil hebben. 

 

Voor christenen is dat geen verplichting meer omdat die Jezus zodanig gepositioneerd hebben zodat ze er onder uit konden komen. Maar je gaat er hiervan uit dat economische beslissingen rationeel zijn en dat is een foute aanname. Economie is rationeel in de zin dat het economisch handelen verklaard op basis van aanwezige behoefte. Maar die behoefte hoeft geen enkele rationele grond te hebben. Je maakt mij niet wijs dat iemand die een bijstandsuitkering heeft één rationeel argument heeft om te verklaren waarom hij/zij een peperduur iPhone abonnement nodig heeft. 

TTC gaf het begrip waar ik even niet op was gekomen: ideologie. Ik meen, maar het staat je vrij dat anders te zien, dat er een ideologie is die economische rationaliteit als goed en dus waar beschouwt, terwijl het helemaal niet goed is op zichzelf, en ook helemaal niet waar hoeft te zijn. maar als je alles wat afwijkt van jouw norm als defect bestempelt, ja dan hebben we een ideologie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Noel:

Ineens hele schulden kwijtschelden zou ik niet doen, maar negatieve rente is prima, als dan grotere schuldbedragen alleen maar minder snel kwijtgescholden worden (inverse negatieve rente?)

Dit alles is technisch mogelijk, kwestie van menselijke keuzes. Politiek zou bijvoorbeeld kunnen beslissen om enkel de overheidsschulden weg te werken, zo wordt de bevolking daarvan ontlast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Noel:

Ik meen, maar het staat je vrij dat anders te zien, dat er een ideologie is die economische rationaliteit als goed en dus waar beschouwt, terwijl het helemaal niet goed is op zichzelf, en ook helemaal niet waar hoeft te zijn. maar als je alles wat afwijkt van jouw norm als defect bestempelt, ja dan hebben we een ideologie.

Ik beschouw economie als wetenschap. Ideologie heeft geen enkele relatie met wetenschap. Dat heeft bijvoorbeeld het communisme wel aangetoond (het failliet ervan). Wat dan weer keurig door de economische wetenschap verklaard wordt. 

Ik ben op de hoogte van de visie van @TTC (ik heb nog wel eens mee gedaan aan een spelletje van hem, iets met een monetaire reset, ofzo). Het heeft geen enkele relatie met de realiteit (over ideologie gesproken :+ ). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Noel:

Exact, het gaat om een bijna onzichtbare ideologie.  De profeet toont volgens mij de consequenties (apocalyptische toestanden)

Onzichtbaar is het niet, het vergt enkel aandacht en de bereidheid om dat nader te onderzoeken. Vandaag zijn er veel profeten, internet staat bol van mogelijke uitkomsten en/of gevolgen. Van fluweelzachte transformaties tot regelrechte mondiale catastrofes, alsof het leven een speldoos betreft met opties, goed en kwaad.

13 minuten geleden zei Mullog:

Ik ben op de hoogte van de visie van @TTC (ik heb nog wel eens mee gedaan aan een spelletje van hem, iets met een monetaire reset, ofzo). Het heeft geen enkele relatie met de realiteit (over ideologie gesproken :+ ). 

Toch wel, binnen een ideologie worden schijnbare wetmatigheden gecreëerd, het is een realiteit die gekenmerkt door continu economische crises. Die 'wetmatigheden' verdwijnen als we een ander denkspoor volgen, niet langer strokend met de zogeheten 'waan van de dag'. Ter illustratie, iedereen kan zich vandaag profeet noemen, het is niet eens zo moeilijk.

44tXsl7.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Noel:

is die kaart inclusief of exclusief ontwaarding?

Weet niet goed wat je hier bedoeld met ontwaarding, we weten wel dat bij deflatie spontaan neutraal geld wordt gecreëerd uit de reeds bestaande geldhoeveelheid. Toevallig is het dat waar een aantal gretig naar op zoek zijn maar misschien zijn ze dat stukje vergeten. Een klein maar grandioos misverstand, zo blijkt. Elke ideologie vertoont goede en minder leuke eigenschappen, we zijn er elke dag getuige van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Weet niet goed wat je hier bedoeld met ontwaarding, we weten wel dat bij deflatie spontaan neutraal geld wordt gecreëerd uit de reeds bestaande geldhoeveelheid. Toevallig is het dat waar een aantal gretig naar op zoek zijn maar misschien zijn ze dat stukje vergeten. Een klein maar grandioos misverstand, zo blijkt.

ontwaarding is een subjectief, onmeetbaar, emotioneel en gevoelsmatig iets...het verlies aan waardigheid bijvoorbeeld

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Mullog:

Tsja, vroeger was dat een stuk moeilijker. Daniel en Jesaja hadden niet van die mooie grafiekjes 

Tsja, wat weten we nog niet?

General Problem Solver

Samen met Simon bedacht Newell means-end-analyse (middel-doel-analyse). Om een probleem op te lossen moet men de huidige situatie met de gewenste situatie vergelijken, daarna een operator zoeken die dit verschil verkleint en dan deze operator uitvoeren. Dit herhaalt men totdat de gewenste situatie is bereikt. Samen met programmeur Cliff Shaw werd op basis van dit idee de General Problem Solver ontwikkeld, een computerprogramma dat het idee gebruikte om in verschillende gebieden problemen op te lossen. (bron)

7 minuten geleden zei Noel:

ontwaarding is een subjectief, onmeetbaar, emotioneel en gevoelsmatig iets...het verlies aan waardigheid bijvoorbeeld

Het verlies aan menswaardigheid behoort daar dan mi ook bij, zo gezien is er nog een massa aan werk. Ik hoor het nog zeggen gisteren, het gaat niet om geld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Het verlies aan menswaardigheid behoort daar dan mi ook bij, zo gezien is er nog een massa aan werk. Ik hoor het nog zeggen gisteren, het gaat niet om geld.

De "gewenste" stijgende lijnen voor geldhoeveelheid, impliceren bijna automatisch een of andere ontwaarding op ander vlak (niet nader gespecificeerd). Althans dat "denk" ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Noel:

De "gewenste" stijgende lijnen voor geldhoeveelheid, impliceren bijna automatisch een of andere ontwaarding op ander vlak (niet nader gespecificeerd). Althans dat "denk" ik.

Alles hangt samen, net zoals de magie van het verdampende geld waardoor er altijd tekorten ontstaan. Hoe dat komt is echter al lang geen mysterie meer, tenzij de begoocheling niet doorzien wordt. Het wordt in veel andere termen omschreven, ook niet nader gespecificeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Mullog:

Volledigheidshalve.

Een ideologie is een geheel van ideeën over de mens, menselijke relaties en de inrichting van de maatschappij, dat leeft binnen een maatschappelijke groep, met name een politieke partij, een denkstroming of een sociale klasse. Het kan zowel een beschrijvende term zijn als een normatieve. In de normatieve (negatieve) zin is ideologie een verstoring van het sociaal bewustzijn van een groep, waardoor deze zijn eigen belang niet inziet. Eventueel wordt dit verklaard doordat een economisch of politiek dominante groep eveneens ideologisch dominant is en zo zijn heerschappij legitimeert. (bron)

Wetenschap kan quasi perfect aangeven tot welke gevolgen een ideologie kan/zal leiden, het zegt echter niet dat een dominante groep z'n heerschappij ook zal willen opgeven om een andere uitkomst te realiseren. Wetenschappers kunnen in die zin gezien worden als profeten, ze maken toekomstvoorspellingen. Wetenschappers kunnen ook ideologisch geïnspireerd zijn waardoor ze aan neutraliteit inboeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Mullog:

Definities zijn vastgelegde ideologie.

 

Qua 'wetenschap" ben ik meer zoals Feyerabend: "anything goes". Dus geen definitie van wat wetenschap vermag te zijn, hoe ideaal ze zou zijn, of wat de superioriteit van haar methode betreft. Je kunt er gebruik van maken, je kunt het ook laten. Maar een maatschappij waarin je het niet kunt laten, daar is wat mee mis.

Meten is weten - dat zou een waarheid als een koe moeten zijn.

helaas bind je jezelf met een meting aan een interpretatie, waarmee je jezelf een gevangenschap geeft. Echt niet zo ideaal als je denkt dat dit is.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Mullog:

Bijna een tautologie. Ideologie is toch altijd vastgelegd? De bijbel, de koran, het communistisch manifest, het rode boekje van Mao. Zonder vastlegging geen ideologie!

Daar herken je het dus aan, het is niet "open"!!!!!

de Bijbel is open omdat je een heilige geest hebt. moet je die natuurlijk wel gebruiken.

 

of dat zeg ik verkeerd: moet je wel proberen de heilige geest te verkrijgen...

 

en je "moet' natuurlijk niets...

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Noel:

Daar herken je het dus aan, het is niet "open"!!!!! de Bijbel is open omdat je een heilige geest hebt. moet je die natuurlijk wel gebruiken. of dat zeg ik verkeerd: moet je wel proberen de heilige geest te verkrijgen... en je "moet' natuurlijk niets...

Wat gebeurt er als je die heilige geest verkrijgt, zoals je het hier noemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Noel:

Mijn ervaring is dat je gaat verstaan wat de kern is van de boodschappen uit de Bijbel, in plaats van kennis nemen van eventuele feiten, die je dan nog moet gaan bediscussieren op geldige waarheid.

Met je eens, als evidenties die verder geen woorden behoeven. Verder gaat het duale spel gewoon verder, zelfs zinloosheid krijgt hierdoor een diepere betekenis. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid