Spring naar bijdragen

Voorstellen


Aanbevolen berichten

Hallo! Ik ben nieuw op het forum. Ik ben een vrouw van begin twintig uit Den Haag. Ik ga naar de Anglicaanse kerk, ben daar ook in gedoopt 3 jaar geleden. Ben nooit gelovig opgevoed, ik had een paar katholieke grootouders en een paar gereformeerde, heb me nooit echt thuis gevoeld in deze kerken, vandaar Anglicaans. Hoewel ik mezelf meer christelijk/niet-denominationaal beschouw dan per se Anglicaans.

In mei komend jaar ga ik trouwen, daarbij komt natuurlijk een heel nieuwe set vragen bij over het geloof en hoe wij ons dagelijks leven daarmee inrichten. Ik ben eeuwig zoekende en ik weet dat ik nog heel veel kan doen om dichter bij God te komen, maar het is een langzaam proces voor mij.

Ik hoop veel plezier te hebben op dit forum en dat ik veel interessante nieuwe inzichten lees.

 

Groetjes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt! Om ideeën uit te kunnen wisselen in respectvolle sfeer en advies te vragen. Ik vind advies vragen aan veel mensen tegelijk vaak nuttiger dan aan een persoon in je dagelijks leven, afhankelijk van het onderwerp. Ik vind het vooral ook boeiend om een beetje de algemene opinie op bepaalde zaken te peilen bij Nederlandse christenen, aangezien ik naar een vooral internationale kerk ga en de Nederlandse christelijke gemeenschap daardoor totaal niet meekrijg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Roodborstje:

Bedankt! Om ideeën uit te kunnen wisselen in respectvolle sfeer en advies te vragen. Ik vind advies vragen aan veel mensen tegelijk vaak nuttiger dan aan een persoon in je dagelijks leven, afhankelijk van het onderwerp. Ik vind het vooral ook boeiend om een beetje de algemene opinie op bepaalde zaken te peilen bij Nederlandse christenen, aangezien ik naar een vooral internationale kerk ga en de Nederlandse christelijke gemeenschap daardoor totaal niet meekrijg.

:) die bestaat dan ook niet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Roodborstje... Welkom...
Wel speciaal Anglicaans, één van die religies die toevallig wat aan mij voorbij gaan, eerlijk gezegd... Wel gisteren net een bericht gezien dat ze in België mensen vragen om Anglicaanse godsdienstles te geven in het lager e middelbaar onderwijs.

Ikzelf ga naar een evangelische gemeente, maar identificeer me niet denominaal, ik ben een christen (ik heb ook katholieke theologie gestudeerd en geen protestantse)... Ik ben dus vrij oecumenisch zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Flash Gordon:

:) die bestaat dan ook niet

Ik denk dat ik het verkeerd verwoord heb.. ik denk niet dat ik er een algemene opinie is per se maar ik geloof wel dat ieders cultuur er toe doet op het gebied van hoe het geloof in het dagelijks leven past. En dan zal dan toch ook niet iedereen hetzelfde doen maar ik herken vaak wel bepaalde trends hierin bij mensen.

Lobke, bedankt voor het welkom!

ZENODotus, ook hartelijk bedankt. Ik ben een beetje beland bij de Anglicaanse Kerk zeg ik maar altijd, ik voel me meer Christen in het algemeen. Omdat ik ook niet naar de traditionele dienst ga maar naar een aangepaste ben ik persoonlijk niet heel erg bezig met Anglicaanse liturgie en gebruiken, ik vind het vooral speciaal om mijn geloof te delen met mensen van over de hele wereld. Er gaan voornamelijk expats naar mijn kerk en ik vind het boeiend om verschillende visies hierop te zien. Nu moet ik wel zeggen dat er momenteel in mijn kerk nogal veel conflict is juist omdat iedereen er zo anders over denkt, en dat is ook niet echt fantastisch. Het bericht van Belgie had ik nog niet gezien, dat vind ik wel een beetje bizar omdat het bepaald geen grote kerk is buiten het Verenigd Koninkrijk (en Ierland en de VS in mindere mate).

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Roodborstje:

Er gaan voornamelijk expats naar mijn kerk en ik vind het boeiend om verschillende visies hierop te zien. Nu moet ik wel zeggen dat er momenteel in mijn kerk nogal veel conflict is juist omdat iedereen er zo anders over denkt, en dat is ook niet echt fantastisch.

Nieuwsgierig vraagje: nu had ik begrepen dat de Anglicaanse kerk episcopaal is ingericht, dus met bisschoppen en priesters die net als in de katholieke kerk een centrale vorm van bestuur en leergezag vormen. In hoeverre is jouw parochie daar dan op aangesloten en in hoeverre kan jouw bisschop, of de pastoor zelf, dan niet ingrijpen bij te lang durende conflicten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Had even geen tijd meer gehad om te reageren.

Wat je zegt klopt, en onze kerk is daarop aangesloten inderdaad. Er is maar een bisschop voor heel continentaal Europa ten opzichte van meerdere voor het Verenigd Koninkrijk. Op zich zijn er niet zoveel kerken in continentaal Europa, maar het is wel een enorm gebied die de bisschop moet beslaan en dat is soms lastig. Het conflict gaat erover dat het contract van de pastoor niet is verlengd. De Bisschop doet dat normaal gesproken op advies van de kerkraad, maar die hebben met een heel nauwe meerderheid gestemd dat ze het niet verlengen. Nu is het grootste gedeelte van onze kerk juist heel erg gek op de pastoor, en hebben we het gevoel dat de kerkraad niet onze belangen vertegenwoordigd. De pastoor kan dus niet echt ingrijpen in het conflict, want het gaat over hemzelf. Er is nogal een groot schisma in onze kerk tussen mensen die naar de traditionele Anglicaanse kerkdienst gaan en mensen die naar de moderne 'low church' dienst in de kerkhal gaan. De raad bestaat bijna alleen maar uit de traditionele groep en degenen die tegen de pastoor hebben gestemd vinden eigenlijk dat er teveel aandacht besteed wordt aan de moderne dienst. Althans dit is wat ik er in het algemeen van begrepen heb want de vergaderingen zijn in principe geheim en de stemmingen anoniem. Daar was ook weer ruzie over op onze laatste gemeentelijke vergadering. Het is een enorm gedoe en ik weet niet of het echt nog op te lossen is. De bisschop is wel enigszins betrokken maar laat zich vooral leiden door de kerkraad, en onze laatste gemeentelijke vergadering was voorgezeten door de aartsdiaken, maar ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet precies weet wat zijn rol is. Maar ze moeten wel straks een vervanger vinden voor onze pastoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Begrijp ik nu goed dat jullie in feite twee soorten erediensten in jullie parochie hebben: een traditionele viering in de kerk zelf en een moderne viering in de hal? Van zo'n constructie heb ik eerlijk gezegd niet eerder gehoord. Is dat gewoon binnen verschillende Anglicaanse parochies of is het iets uitzonderlijks wat jullie hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid