Spring naar bijdragen

Kan God ook verdrietig zijn?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 551
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Heeft in die 25 jaar niemand je vertelt dat de bijbel niets vindt of denkt, om de eenvoudige reden dat het een boek is en geen persoon?

Als je niet eens gelooft dat God bestaat begrijp ik eerlijk gezegd niet zo goed wat je bijdrage kan zijn in een onderwerp waarin besproken wordt of God verdriet kan hebben. Dat lijkt me dan eerder op

Ik heb niet de minste pretentie dat ik jou wijs kan maken

3 uur geleden zei Vincent Hansen:

Ik ben Vincent, en heb me net aangemeld, God heeft wel degelijk verdriet. Gen 6: 6

Hallo Vincent, leuk dat je je hebt aangemeld. Welkom!

Gen 6:6 is idd een goed voorbeeld. Bovendien zijn we naar Zijn beeld geschapen. Wij kunnen ook verdriet ervaren dus God ook. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-9-2018 om 14:56 zei Willempie:

"Alles wat wij kennen, is het lijden van God."

Herman Finkers na 19:50 minuten: "Wij hebben allemaal als individu een klein stukje leed van God te dragen. 
Wj lijden met Hem mee. En niet andersom."

Micha 7:2-9 De goedertierene is vergaan uit het land, en er is niemand oprecht onder de mensen;
zij loeren altemaal op bloed, zij jagen, een iegelijk zijn broeder, met een jachtgaren. 
Om met beide handen wel dapper kwaad te doen, zo eist de vorst, en de rechter oordeelt om vergelding;
en de grote spreekt de verderving zijner ziel, en zij draaien ze dicht ineen.
De beste van hen is als een doorn; de oprechtste is scherper dan een doornheg;
de dag uwer wachters, uw bezoeking, is gekomen; nu zal hunlieder verwarring wezen.

Gelooft een vriend niet, vertrouwt niet op een voornaamsten vriend; bewaar de deuren uws monds voor haar, die in uw schoot ligt.
Want de zoon veracht den vader, de dochter staat op tegen haar moeder, de schoondochter tegen haar schoonmoeder; eens mans vijanden zijn zijn huisgenoten.
Maar ik zal uitzien naar den HEERE, ik zal wachten op den God mijns heils; mijn God zal mij horen.
Verblijd u niet over mij, o mijn vijandin! wanneer ik gevallen ben, zal ik weder opstaan;
wanneer ik in duisternis zal gezeten zijn, zal de HEERE mij een licht zijn.
Ik zal des HEEREN gramschap dragen, want ik heb tegen Hem gezondigd; totdat Hij mijn twist twiste, en mijn recht uitvoere;
Hij zal mij uitbrengen aan het licht; ik zal mijn lust zien aan Zijn gerechtigheid.

12 uur geleden zei thom:

Ik denk dat het zo is; God is Liefde.

Wanneer Liefde de Liefde aantrekt omdat de Liefde een onuitputtelijke Bron is, zal het geen titel of toon als van 'verdriet' zijn maar eerder een nog niet op gang gekomen stroom van begeerte naar de Liefde. En dat is dus van twee kanten begeerte, wil het kunnen stromen, omdat de Liefde het gelijke zoekt, en trekt.

'Heb Mij lief' is een uitdrukking om die stroom in beweging te zetten en gericht op het geloof in de mens, wat van Hem is.

Begeerte naar liefde; is dat genoeg of moreel gewenst?
Is het niet eerder zo, dat wat goed is en moreel gewenst, niet de begeerte naar de liefde is, maar de liefde zelf?
Want steeds is de mens vol van begeerte naar liefde, en steeds maakt dat de mens liefdeloos.
Het verandert de blikrichting die in de liefde naar de  ander is, van die ander naar zichzelf.
In het ergste geval wil de mens dan de liefde van de ander; en in het beste geval wil de mens zelf liefde bewerken voor de ander.

Zoekt de liefde het gelijke?
De Liefde van God vraagt om verdriet voor elke gebroken waarde van God: onrecht, onwaarheid, ellende, lijden, de dood
en verdriet voor gebroken gezag op aarde, en bovenal van het gezag van God, Die niet gelijk is aan de mens, maar ongelijk.
Alleen door het verdriet om de ellende, kan de mens de ware liefde vinden en deelgenoot worden van herstel.  
Wie het verdriet niet onderkent als aanwijzer en dwingende opeiser
van herstel van recht, waarheid, barmhartigheid,
en erkenning van de Ongelijke,
die kent de liefde niet.

Het gevolg van de begeerte naar liefde
God is Liefde. Dat heeft emotie en ook een wet, en dat geeft eenrichtingsverkeer, maar altijd richting het goede.
Met een geestelijke natuurwet: Alles wat méér liefdevol is, maakt het andere minder liefdevol.
Alles wat niet volmaakt in liefde is; is onderdeel van de zonde en de begeerte, waarover met discipline en dwang geheerst moet worden: 
"En zo gij niet weldoet, de zonde ligt aan de deur. Zijn begeerte is toch tot u, en gij zult over hem heersen." Gen.4:7.
Abels offer werd door zijn grotere liefde met bijzondere liefde aangenomen wat Kaïns offer tot minderwaardig maakte,
waarop KaĂŻn ontbrandde uit begeerte naar Liefde.
En dan gaan de regels van Liefde werken die ook staan voor recht en waarheid en een wetmatige balans
waarin steeds het goede en waarachtige en rechtvaardige wordt bewerkt.
En precies dat proces van bewerken, is waar wij mee te maken hebben.
De Liefde eist daarom juist en vooral niet de begeerte naar Liefde,
maar de begeerte naar kennis van God, om tot die liefde te komen.
Want met alleen de begeerte naar liefde komt de mens er niet.
En daarom is het Woord van God zo belangrijk.

Het Woord van God
Niet alleen Kaïn begeerde liefde, maar ook het volk Israël toen het in de woestijn, wachtte op Mozes die maar niet terugkwam.
En het volk eerde God en bouwde een gouden kalf en was blij met God. Was God blij met die liefde?
Net zoals David in vreugdevolle liefde voor God, voor de ark uitdanste toen hij deze terug bracht naar Jeruzalem,
tot bleek dat God vertoornd was en David schielijk de vreugde en de liefde verwisselde voor onvrede en daadwerkelijke vrees.
Deze tekst (over Uzza) wordt nooit gevonden als het gaat om liturgievernieuwing,
Maar zij leert dat alle herleving en alle vernieuwing van liefde,
begint met offeren en een bekering tot alléén de Wil van God.
Net zoals Noach eindelijk vaste grond onder de voeten kreeg,
Maar geen moment bezig was met huis en haard en levensmiddelen,
Maar een altaar bouwde en rijk offerde uit de schaarste in tijd en aandacht en middelen van dat moment;
En dat was weer een offer als dat van Abel; en God rook weer de liefdevolle heerlijheid in dat offer;
en Hij gedacht Adam en maakte een nieuw verbond met heel de schepping.

Daaruit volgt iets ook voor nu; denk ik.

12 uur geleden zei thom:

'Heb Mij lief' is een uitdrukking om die stroom in beweging te zetten en gericht op het geloof in de mens, wat van Hem is.

Genesis 3:22 Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad!
>> Dus niet alleen goed, maar ook het kwaad is onderdeel van de leerschool van de kennis van God.

Numeri 24:3 Ik Bileam, kan het bevel des HEEREN niet overtreden, doende goed of kwaad uit mijn eigen hart; wat de HEERE spreken zal, dat zal ik spreken.
>> Dus ook de verdriet en ellende die er al is, wordt bestuurd (gebruikt) door God.

2Kronieken 36:11-12 Een en twintig jaren was Zedekia oud, als hij koning werd, en regeerde elf jaren te Jeruzalem. En hij deed dat kwaad was in de ogen des HEEREN, zijns Gods; hij verootmoedigde zich niet voor het aangezicht van den profeet Jeremia, sprekende uit den mond des HEEREN.
>> DE mantra van het oude testament: en ze deden wat kwaad was "in de ogen des Heeren". Dat is hetzelfde als: "En eenieder deed wat goed was in eigen ogen". Het oude testament biedt voor het heden echt geen wazige spiegel, maar een zeer scherpe.

Genesis 15:13-16 Toen zeide God tot Abram: Weet voorzeker, dat uw zaad vreemd zal zijn in een land, dat het hunne niet is, en zij zullen hen dienen, en zij zullen hen verdrukken vierhonderd jaren. Doch Ik zal het volk ook rechten, hetwelk zij zullen dienen; en daarna zullen zij uittrekken met grote have.
En gij zult tot uw vaderen gaan met vrede; gij zult in goeden ouderdom begraven worden.
En het vierde geslacht zal herwaarts wederkeren; want de ongerechtigheid der Amorieten is tot nog toe niet volkomen.

>> Dus zelfs in de mooiste beloften werken nog schade en liefdeloosheid ondergaan door, in dit geval zelfs vierhonderd jaren (!) lang. Maar wel steeds met het oog op een hoger doel van gerechtigheid en een grotere heerlijkheid voor wie God willen dienen.

Genesis 32:28 Toen zeide Hij: Uw naam zal voortaan niet Jakob heten, maar Israël; want gij hebt u vorstelijk gedragen met God en met de mensen, en hebt overmocht.
>> Jacob de oplichter, had een niet te verontschuldigen geweten en wist dat hem schuld trof. Niet alleeen Ezau vreesde hij, maar vooral God die via Ezau Zich zou wreken. Als Jacob zich zou beroepen op de belofte en de genade waarvan hij een zeer rijke vermogende bezitter was, dan kon God hem vernietigen en de naam Israël zou naar een  (klein)kind van hem kunnen gaan, zoals God dreigde aan Abraham dat Izaäk zou sterven en zoals het volk bij Mozes werd aangezegd vernietigd te worden en zoals Mozes zelf aangezegd werd het land niet in te zullen mogen gaan. Maar Jacob lief God niet los en worstelde heel de nacht om met God in het reine te komen. En God werd bewogen en gaf aan Jacob de naam Israël: Je hebt je tegenover de mens (vele zoenofferen werden Ezau gestuurd) en tegenover God vorstelijk gedragen. Vorstelijk; dat is hier niet per se liefdevol, maar met aandacht en betrokkenheid voor de Werkelijkheid van Gods Recht en Waarheid.

2Corinthiërs 12:7-10 En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen. Hierover heb ik den Heere driemaal gebeden, opdat hij van mij zou wijken.
En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.
Zo zal ik dan veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij wone. 
Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, in smaadheden, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus' wil;
want als ik zwak ben, dan ben ik machtig.

Lief hebben heeft dus een continu element van trouw en onderwerping, ook als niet het meest heerlijke wordt gegeven.
Lief hebben heeft dus een continue prikkel en aansporing nodig om in de liefde te bijven, omdat de mens er steeds uit rolt.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

Gen 6:6 is idd een goed voorbeeld. Bovendien zijn we naar Zijn beeld geschapen. Wij kunnen ook verdriet ervaren dus God ook. 

Hangen, trekken en vierendelen of hanged, drawn and quartered was van 1351 tot 1870 de wettelijke straf in Engeland voor mannen schuldig bevonden aan hoogverraad. Veroordeelden werden op een houten raam door een paard naar de plaats van terechtstelling getrokken. Daar werden ze opgehangen tot net voordat ze stierven, waarna ze werden gecastreerd, ontdarmd, onthoofd en gevierendeeld. De stukken van het lijk werden vervolgens tentoongesteld bij London Bridge. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Liefde is de prikkel en aansporing, de Bron.
Heb Mij lief.
Daar kan je een heel verhaal van maken, maar ´God is Liefde´ volstaat in alles.
De rest is ijdelheid en houdt de Liefde buiten inderdaad. 

Wat is het aanstoot gevende /ergernis gevende, dat jij dit schrijft?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:

Hangen, trekken en vierendelen of hanged, drawn and quartered was van 1351 tot 1870 de wettelijke straf in Engeland voor mannen schuldig bevonden aan hoogverraad. Veroordeelden werden op een houten raam door een paard naar de plaats van terechtstelling getrokken. Daar werden ze opgehangen tot net voordat ze stierven, waarna ze werden gecastreerd, ontdarmd, onthoofd en gevierendeeld. De stukken van het lijk werden vervolgens tentoongesteld bij London Bridge. (bron)

Ja. de zondeval heeft veel teweeg gebracht. Dit is niet van God afkomstig. Christen worden is teruggaan naar hoe God het heeft bedoelt. Christenen doen elkaar dit soort dingen niet aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Niets. Wat trek je je aan?

Ik niet, en dat herstelde ik ook: de vraag is: wat geeft de ergernis?
Is de inhoud onjuist en is scrollen een onoverkomelijk moeilijke aangelegenheid?
Jij zegt dat de rest de liefde buiten houdt.
Ik gaf vele voorbeelden waarin de liefde zichzelf buiten God plaatste.
Maar wie Gods Woord aanneemt, die leert de liefde van God kennen;
Wat overigens niet impliceert dat hij daarmee in de Liefde uitblinkt, of zelfs is.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Ja. de zondeval heeft veel teweeg gebracht. Dit is niet van God afkomstig. Christen worden is teruggaan naar hoe God het heeft bedoelt. Christenen doen elkaar dit soort dingen niet aan.

Enkel aan anderen zoals de geschiedenis heeft laten zien, een aantal wordt nu zelfs verboden om hierover na te denken. Het wordt steeds beter. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-12-2017 om 13:59 zei TTC:

Voor m'n nieuwste onderzoek heb ik me de vraag gesteld of God ook verdrietig kan zijn en uit welke Bijbelse teksten dit kan blijken. Ik ben alvast benieuwd naar jullie reacties.

Nee, want God is geen mens. Dat betekent dat Hij geen menselijke emoties kent.

bewerkt door Zolderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

Wat Gods Woord aanneemt, is niet van deze wereld. Volgens Joh. 17
Het is de ijdelheid die meent iets van Liefde te begrijpen, of zelfs te hebben.
Dat is mijn punt; wat uit God is, wordt gewekt in de mens, en groeit in de Liefde totdat dit openbaar wordt; Godsvrucht getoond wordt.
En dat komt dan door de werken vanuit het geloof inderdaad.
De eigenschappen van de Liefde hebben geen verdriet in het vaandel;

Het is niet dat ik de liefde begrijp, of zeg te begrijpen, en dat zeg ik hoop ik ook nergens,
maar dat God ons heeft geleerd dat Gods Woord en Gods Wet getuigen van de Liefde.

Johannes 15:13 Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden.
>> Wat denk je; je zet je leven in en je ziet dat je het gaat verliezen en dat die jou liefhebben onnoemelijke ellende tegemoet gaan omdat zij ju moeten verliezen.
Is dan verdriet geen onlosmakelijk onderdeel van de blijdschap waarmee je je leven offert? Het is juist door het verdriet dat er naar het vlees is, dat de blijdschap in de Geest waardevol wordt.

Romeinen 12:15 Verblijdt u met de blijden; en weent met de wenenden.

Johannes 17:26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde,
waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

>> Wat denk je; Was Christus dan alleen blij en niet verdrietig?
Hoe was het toen hij bleod zweette en vroeg of de drinkbeker hem niet voorbij mocht gaan?
Hoe was het toen hij met ontferming bewogen over de schare zag, en zich afvroeg wie hen zou leiden?
Hoe was het toen hij dacht aan de vernietiging die over Jeruzalem zou komen?
Hoe was het bij de opstanding van Lazarus? Was Jezus geërgerd aan de Farrizeeërs of diep emotioneel
in een mengeling van verdriet en blijdschap om wat zijn beminden moesten doormaken en wat God aan hen zou laten zien?
Hoe was het toen hij tegen de discipelen moest toespreken in harde woorden, omdat ze zelfs helemaal aan het einde, nog steeds maar niet konden geloven dat de opstanding feit en werkelijkheid was geworden?
Hoe was het voor God dat Hij zijn eniggeboren zoon moest afstaan ter vernietiging van zijn vlees aan de overste van deze wereld?

Het is dat liefde ALTIJD verdriet brengt, omdat zonder verdriet geen trouw nodig is
en geen lijdzaamheid en geen volharding en geen offer is benodigd voor het goede.
Adam en Eva hoefden niets te offeren en zij kenden geen verdriet.
Maar zij kenden de begeerte, doordat zij begrip hadden dat er iets beters en mooiers was dan zij nu hadden gekregen.
En het leren omgaan met méér dan we krijgen, is waarom wij leven. De geesten in ons drijven ons zonder ophouden om meer te willen dan ons wordt gegeven. En pas als we bereid zijn alles te verliezen, komt er ruimte om ook inderdaad meer te krijgen. Of zoals de Schrift ons woordelijk leert: wie heeft, zal meer krijgen; en wie niet heeft, ook wat hij heeft zal afgenomen worden.

2 uur geleden zei thom:

Dat is mijn punt; wat uit God is, wordt gewekt in de mens, en groeit in de Liefde totdat dit openbaar wordt; Godsvrucht getoond wordt.

Maar; toen Uzza de ark wilde steunen was hij niet fout bezig, maar ijverig voor de Heere. Maar zegt de Schrift dan: hij was onbedachtzaam. Hoe onderscheiden wij hier of iets uit liefde is? Ook David zag niet hoe God hierin liefde was of werkte. En zo zijn al die voorbeelden ergens leerzaam op een manier en met een leerdoel, die je niet krijgt als je wel de heilige Geest hebt, maar niet het Woord van God verkiest te willen navolgen. 

En mijn gedachte is dus ook dat iemand die zegt de heilige Geest te hebben, maar Gods Woord als les en leer verwerpt,
dat diegene dan niet werkelijk (volmaakt) in de liefde is.
Want de volkomen liefde is volmaakt en zal nooit iets wat echt van God is, afdanken en beschouwen als echt niet van God.
Je spreken over groei en vervolmaking, zou daarom in mijn beleving ook altijd gericht moeten zijn op zo goed en zo zuiver mogelijk na te vorsen wat het is dat God in Zijn Woord zeggen wil. Want de Geest zegt ook: weest heilig, want God is heilig!

Galaten 5:22 e.v.: 
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Tegen de zodanigen is de wet niet.
Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden.
Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen.
Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.

Waarom wordt het vlees gekruist?
>> Omdat het vlees zondigt en de Liefdewet van God overtreedt.
Waarom werpen wij al onze handel en wandel en begeerte af?
>> Omdat de heilige Geest alleen de Wil van God wil doen.
Kunnen wij dan in alles in de heilige Geest blijven?
>> Nee; dat kunnen wij niet; maar door de genade van God worden wij in Christus voortdurend opnieuw gerekend aan alle heiligingswetten en reinigingswetten te hebben voldaan, mits wij daarin ook voortdurend trouw en van harte steeds alles in ons leven niet ijken aan onze wil, maar aan Gods Wil.

Kun jij niet even veel korter iets dergelijks zeggen, en zo mijn vele woorden overbodig maken?

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Zolderworm:

Nee, want God is geen mens. Dat betekent dat Hij geen menselijke emoties kent.

En Jezus is God, geen mens. 

53 minuten geleden zei sjako:

Dat is niet wat de Bijbel zegt. Jezus als volmaakte afbeelding van God moest ook huilen toen Lazarus was overleden. Denk dat God dus wel degelijk emoties kent.

Is er nog iemand die het wel weet, al was het maar voor de lezers die dachten hier iets te kunnen leren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Zolderworm:

Nee, want God is geen mens. Dat betekent dat Hij geen menselijke emoties kent.

Ik denk dat je ergens gelijk hebt. Een mens kan niet vatten en omlijnen wie God is.
Maar bekend is dat God is als een verterend vuur.
En bekend is dat de mens naar Gods beeld geschapen is.
Dat de mens ook iets als een verterend geestelijk vuur heeft, is wel in te zien.
Dat de mens ook iets van besef van normatief zuiver en goed heeft, is te verdedigen.
Dat God in zijn handel en wandel en in zijn bewegingen en overwegingen de mens verre te boven gaat, is vanzelfsprekend.
Maar; is het dan niet ook een beetje raar om te denken dat God niet denkt en niet geëmotioneerd is,
en niet van alles wat de mens onderneemt, onderneemt, puur en alleen maar omdat God geen mens is?! :?

Daarom:
- Als God de mens voorhoudt, vraagt, vermaant en dringend gebied om alstjeblieft geen schade te brengen aan de relatie met God, omdat anders Gods toorn zal ontbranden, zou Hij dan werkelijk niet iets als emotie hebben?
- En als God dan de mensheid volgt en beweegt tot verbetering en een belofte doet en een verbond sluit en Zijn Zoon in de wereld stuurt tot herstel van de relatie met God, zou dan niet ook aan God een emotie toegerekend moeten worden die heiliger en anders, maar niettemin getuigt van emotie? Is niet alleen het blijven omkijken naar de gevallen mens niet vreselijk veel emotie? Wat zou het principiële verschil tussen aarde en hel zijn geweest, als God de vervloekte aarde had losgelaten en niet Zichzelf had verbonden met de geschiedenis en de toekomst van de aarde?  

Wel lijkt mij redelijk om te verwachten dat Gods emotie iets anders werkt en uitwerkt dan bij ons mensen gebruikelijk is. Dat is dan ook precies waarom God na een vrijere periode van eigen godsvinding en aansluiting van de menselijke emotie en normatieve omgang aan de Wil van God tot aan Noach, met de Israël een verbond sloot waaruit heel de wereld nu kan afleiden wat God eigenlijk voor ogen heeft met emotie, en liefde en wet en waarheid.

11 minuten geleden zei thom:

Dat schrijf ik als voor in het algemeen. Trek het je niet aan.. ?

Dank voor je betrokkenheid; maar het was meer een disclaimer. 8-) 

11 minuten geleden zei thom:

Ik schreef het kort, maar jij maakt het lang. 

Kort, maar onvolledig. Dus voel je vrij om mij te overtreffen en jezelf te completeren.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei thom:

Nee hoor, ik schrijf hier al maanden over, steeds met dezelfde boodschap.
En jou overtreffen en daarmee mezelf een schouderklopje te geven.... dan snap je inderdaad niet wat ik schrijf.

Oh wauw, waarom die reactie? Hebben de wachters voor je lippen verlof?
Mijn bijdragen waren al te lang naar jouw oordeel, dus dat behoeft blijkbaar verbetering (overtreffing) voor jou.
Jezelf completeren zei ik ook, en dat zou vanuit de liefde een diepe wens van je moeten zijn.
Hoezo spreek je van schouderklopje geven aan jezelf? De liefde die meent compleetheid te brengen, 
zou verdrietig worden van het kennelijk niet compleet overgekomen zijn.
En dan zou de liefde zich toespitsen op het overbruggen wat verdeelt. 
En dat tot eer van God en tot heiliging van Zijn Naam.
Als wij dus werkelijk in de liefde zijn. 
 

Oh, ik begrijp je al: je las 'complimenteren'. 

bewerkt door Tomega
meedenken is: begrijpen wat een ander beweegt
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan nog verder gaan. Het is liefde die maakt dat mensen elkaar loslaten en elkaar ruimte geven en elkaar faciliteren om tot ieders persoonlijke maximale ontplooiing te komen. Maar die liefde komt niet van God en rekent ook niet met God, en wordt ook niet door God tot liefde gerekend.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:

Dat is niet wat de Bijbel zegt. Jezus als volmaakte afbeelding van God moest ook huilen toen Lazarus was overleden. Denk dat God dus wel degelijk emoties kent.

Als dit niet is wat de bijbel zegt, zou het dan onwaar zijn? Misschien heeft de bijbel het wel verkeerd.

6 uur geleden zei TTC:

En Jezus is God, geen mens.

We hebben het niet over Jezus. Dus ik weet niet wat dat ermee te maken heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Zolderworm:

Nee, want God is geen mens. Dat betekent dat Hij geen menselijke emoties kent.

Wauw, dit is wel héél kort door de bocht... Bedoel je dat Hij geen emoties heeft of dat Hij ze niet herkent?

1 uur geleden zei Zolderworm:

Als dit niet is wat de bijbel zegt, zou het dan onwaar zijn? Misschien heeft de bijbel het wel verkeerd.

De bijbel is Gods onfeilbare woord. Als we gaan geloven dat de bijbel ernaast zou kunnen zitten, dan houdt wat mij betreft alles op...

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei thom:

Hem belijden kan alleen vanuit de Liefde. Omdat de Liefde spreekt, helpt en verzorgt datgene wat uit Liefde voortkomt of afkomstig is

Zijn Wet en de Profeten afkomstig uit de Liefde?
Is de bijbel afkomstig uit de Liefde? 
:Y

En daarom is een christen zo zuinig op de inhoud van de bijbel. 
Want de Liefde spreekt, helpt en verzorgt datgene wat uit Liefde voortkomt of afkomstig is.

Omgekeerd zal dus iemand die in de Liefde wil zijn,
zich graag laten verzorgen door wat uit Liefde tot zijn lering en sturing is gegeven.

En iemand die meent in de Liefde te zijn, maar deze in eigen beheer zelf laat groeien en tot ontwikkeling laat komen,
die loopt het risco uit de Liefde te vallen, waarin hij zo vast meende te staan.

Dat blijkt waar het menselijk gezag in de Liefde zichzelf keer op keer verliest.
Dat blijkt waar zij die in de Liefde zijn, verlijeren en vervreemden van Gods Wil.
Dat blijkt waar de Liefde in handen van Geliefden, vervormt tot 'Liefdewerken' die de Wet verwerpen.

De Wet = Liefdewerk van God. Wie dat inzicht niet heeft, die kan wel in de Liefde zijn,
maar hij zal er niet in blijven. Want hij onderscheidt niet dat de Liefde
Ă©Ă©rst liefde voor God heeft, en in de tweede rang liefde voor de naaste.

Nu kan het zijn dat je meent dat je niet méér nodig hebt, dan de werken van barmhartigheid.
Bijvoorbeeld als je om je heen ziet, hoe de Liefde tot God toch echt onbarmhartigheid brengt. 
Dat kan; en je kunt dan menen dat de Liefde iets intrinsieks is en ongrijpbaar,
en alleen aan de vruchten herkenbaar. En dat is ook zo.
Maar: wordt ook niet de Samaritaan die goed doet, tot voorbeeld gesteld aan de priesters?
Toch zijn de priesters dienstknechten en heilige middelaars van de Almachtige God.
Wat ons leert dat er meer is; en vooral ook dat wie méér heeft, 
van hem zal ook méér worden gevraagd.

De Liefde is dus een fundament waarop de Priesters moeten staan,
om ĂĽberhaupt voor dienstknecht van de Heer te kunnen doorgaan.
Maar bovendien zulllen zij de Koninklijke protocollen en vragen,
niet alleen uit Liefde doen, maar ook in Liefde uitdragen. 

Het ongrijpbare en wat mogelijk als mystiek wordt ervaren,
wordt op deze manier super concreet en helder als glas,
en in vaste maten van openbare weegschalen beschreven,
zodat het in rechtlijnigheid ook kan worden uitgedragen.

Dat is waarom de heilige Schrift zo waardevol is,
als heilig communicatiemiddel van de Liefde,
en als vaste waarheid van eeuwigheid,
van de Maker van de schepping.
 

Deuteronomium 30:2-16
want de HEERE zal wederkeren, om Zich over u te verblijden ten goede,
gelijk als Hij Zich over uw vaderen verblijd heeft;

Wanneer gij der stemme des HEEREN, uws Gods, zult gehoorzaam zijn,
houdende Zijn geboden en Zijn inzettingen, die in dit wetboek geschreven zijn;
wanneer gij u zult bekeren tot den HEERE, uw God, met uw ganse hart en met uw ganse ziel.

Want ditzelfde gebod, hetwelk ik u heden gebied,
dat is van u niet verborgen, en dat is niet verre.
Het is niet in den hemel, om te zeggen:
Wie zal voor ons ten hemel varen, dat hij het voor ons haalt, en ons hetzelve horen laat, dat wij het doen?
Het is ook niet op gene zijde der zee, om te zeggen:
Wie zal voor ons overvaren aan gene zijde der zee, dat hij het voor ons haal, en ons hetzelve horen laat, dat wij het doen?

Want dit woord is zeer nabij u, in uw mond, en in uw hart, om dat te doen.
Zie, ik heb u heden voorgesteld het leven, en het goede, en den dood, en het kwade.
Want ik gebied u heden, den HEERE, uw God, lief te hebben, in Zijn wegen te wandelen,
en te houden Zijn geboden, en Zijn inzettingen, en Zijn rechten, opdat gij leeft en vermenigvuldigt,
en de HEERE, uw God, u zegent in het land, waar gij naar toe gaat, om dat te erven.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hermanos:

Wauw, dit is wel héél kort door de bocht... Bedoel je dat Hij geen emoties heeft of dat Hij ze niet herkent?

Nee, dat Hij ze niet heeft. Hij is immers geen mens.

De bijbel is Gods onfeilbare woord. Als we gaan geloven dat de bijbel ernaast zou kunnen zitten, dan houdt wat mij betreft alles op...

Dat is dan best zielig. Waarom zou de Bijbel Gods onfeilbare woord zijn? Geef me Ă©Ă©n argument dat hout snijdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Zolderworm:

Nee, dat Hij ze niet heeft. Hij is immers geen mens.

De bijbel is Gods onfeilbare woord. Als we gaan geloven dat de bijbel ernaast zou kunnen zitten, dan houdt wat mij betreft alles op...

Dat is dan best zielig. Waarom zou de Bijbel Gods onfeilbare woord zijn? Geef me Ă©Ă©n argument dat hout snijdt.

Okee, één argument. De algemene argumenten zijn inmiddels wel bekend. Jij leest de bijbel, maar gelooft niet dat het Gods onfeilbare woord is. Je bent wel geïnteresseerd in spirituele zaken. Je hebt bovennatuurlijke ervaringen gehad en zelfs contact gehad met een helderziende. Al deze dingen duiden erop dat jij heel kwetsbaar bent voor kwade machten, je bent een gemakkelijke prooi. 

Als je geloof gaat stellen in God en de bijbel en jezelf in gebed opdraagt aan God gaat Hij je beschermen met Zijn Geest en ben je niet langer kwetsbaar voor demonische aanvallen, die ten doel hebben je van God af te houden. Niet twijfelen, gewoon doen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei thom:
8 uur geleden zei Tomega:

De Liefde is dus een fundament waarop de Priesters moeten staan,
om überhaupt voor dienstknecht van de Heer te kunnen doorgaan.

Wat ik mij afvraag, wat heeft een priester hier mee te maken?

De hele uitdrukking is 'koningen en priesters' maar ik gebruik daarvan alleen 'priester' om te voorkomen dat er ten onrechte op de borst wordt geklopt en op de voet van Psalm 8 ten onrechte een verheven positie wordt geclaimd die daar 'een weinig onder de engelen' wordt genoemd.

Openbaringen 1:4-6
Johannes aan de zeven Gemeenten, die in Azië zijn:
genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; 
en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn; En van Jezus Christus,
Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, 
en de Overste der koningen der aarde.
Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader;
Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.

1 Petrus 2:5,9
Zo wordt gij ook zelven, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterdom,
om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus. 

Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk;
opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht.

4 uur geleden zei thom:

De priester is vervallen door het Nieuwe Verbond waarin de Christus deze rol overgenomen heeft.

Dat klopt natuurlijk wel; maar tegelijk kun je het ambt van Christus zien als een Hogepriesterambt.

Hebreeën 5:5 
Alzo heeft ook Christus Zichzelven niet verheerlijkt, om Hogepriester te worden,
maar Die tot Hem gesproken heeft: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.

Hebreeën 7:24,26-27 
Maar Deze, omdat Hij in der eeuwigheid blijft, heeft een onvergankelijk Priesterschap.
Waarom Hij ook volkomenlijk kan zalig maken degenen, die door Hem tot God gaan, alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden.

Want zodanig een Hogepriester betaamde ons, heilig, onnozel, onbesmet, afgescheiden van de zondaren, en hoger dan de hemelen geworden;
Dien het niet allen dag nodig was, gelijk den hogepriesters, eerst voor zijn eigen zonden slachtofferen op te offeren, daarna, voor de zonden des volks; want dat heeft Hij eenmaal gedaan, als Hij Zichzelven opgeofferd heeft.

Hebreeën 10:19-25
Dewijl wij dan, broeders, vrijmoedigheid hebben, om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus,
Op een versen en levenden weg, welken Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is, door Zijn vlees;
En dewijl wij hebben een groten Priester over het huis Gods;

Zo laat ons toegaan met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs,
onze harten gereinigd zijnde van het kwaad geweten, en het lichaam gewassen zijnde met rein water.
Laat ons de onwankelbare belijdenis der hoop vast houden; (want Die het beloofd heeft, is getrouw);
En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken;
En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben,
maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

4 uur geleden zei thom:

Wat ik mij afvraag, wat heeft een priester hier mee te maken?

Of je het nu als priester onder hogepriester of als kind onder een priester, het gaat erom dat
inhoudelijk invulling wordt gegeven aan het "Weest heilig, want God is heilig".
De gelovigen worden dan ook aangemerkt als "de gemeenschap der Heiligen".
Die vooral bekend staan als schriftgeleerden; als profeten / leraars.
(Waarbij ik 'profeteren' interpreteer als 'uitleggen'. En het bewijs daarvan is
1 Cor.14:27-29 waar staat dat elke profeet uitlegging behoeft
van twee of drie anderen die de verklaring naar de Schriften geven.)

1 Petrus 1:13-16
Daarom opschortende de lenden uws verstands, en nuchteren zijnde,
hoopt volkomenlijk op de genade, die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.
Als gehoorzame kinderen, wordt niet gelijkvormig aan de begeerlijkheden, die te voren in uw onwetendheid waren;
Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel;
Daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig.

Colossenzen 1:25-28
..om te vervullen het Woord Gods; Namelijk de verborgenheid,
die verborgen is geweest van alle eeuwen en van alle geslachten,
maar nu geopenbaard is aan Zijn heiligen; Aan wie God heeft willen bekend maken,
welke zij de rijkdom der heerlijkheid dezer verborgenheid onder de heidenen,
welke is Christus onder u, de Hoop der heerlijkheid; 
Denwelken wij verkondigen, vermanende een iegelijk mens,
en lerende een iegelijk mens in alle wijsheid,
opdat wij zouden een iegelijk mens volmaakt stellen in Christus Jezus;

1 Corinthiërs 12:27-31
En gijlieden zijt het lichaam van Christus, en leden in het bijzonder.
En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld,
ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars,
daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen.
Zijn zij allen apostelen? Zijn zij allen profeten? Zijn zij allen leraars? Zijn zij allen krachten?
Hebben zij allen gaven der gezondmakingen? Spreken zij allen met menigerlei talen? Zijn zij allen uitleggers?
Doch ijvert naar de beste gaven; en ik wijs u een weg, die nog uitnemender is.
De Liefde >> 1 Cor.13 >>

1Cor.14:1 Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren.

Hebreeën 5:10-14
En is van God genaamd een Hogepriester, naar de ordening van Melchizedek.
Van Denwelken wij hebben vele dingen, en zwaar om te verklaren, te zeggen, dewijl gij traag om te horen geworden zijt.
Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node,
dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods;
en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze.
Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind.
Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben,
tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geĂŻntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid