Spring naar bijdragen

Is een staat die niet naar minderheden luisterd totalitair?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Hendrik-NG:

Ik heb in de loop der jaren gemerkt dat de hoofdreden voor mijn afwijzing van de werkzondag niet eens zozeer religieus is, maar vooral sociaal: ik ben op dat punt kennelijk gewoon een heel conservatieve linkse rakker!! Extra gunstige werkvergoedingen willen afdwingen komt gewoon neer op het willen voeren van een achterhoedegevecht: dan heb je de strijd tegen "het grootkapitaal" al opgegeven en je recht op een "sabbatsdag" voor de hele gemeenschap (inclusief de runderen en ezels binnen die gemeenschap :+). Dat ruil je dan in voor wat centen die je in een later stadium gewoon weer worden afgenomen... Hoor alle stemmen die geleidelijk aan opgaan om al die toeslagen maar gewoon weer te schrappen omdat de zondag immers een gewone werkdag aan het worden is...

'kDeel je mening!     

In Duitsland waren vroeger veel winkels naast dat ze op zondag gesloten waren,  op zaterdag ook maar tot 1300 uur open en had je 1 keer per maand "langer Samstag", dan waren ze tot 1500 uur open.  Maar tegenwoordig zijn ze op "langer Samstag" tot 20.00 uur open en op een korte tot 1700.   Van mij mogen ze op de zaterdagen het oude Duitse systeem ook nog invoeren.

Maar dat gebeurt toch niet (zelfs de zondag zijn we al kwijt als samenleving), want het rotte geld en de koopzucht gaan voor. En ik begrijp het niet, want je kunt je geld maar 1 keer uitgeven. Wat je op "koopzondag" uitgeeft, geef je dus doordeweeks of op zaterdag niet uit. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Zou kunnen?  Gelukkig heb ik vroeger op en christelijke school gezeten waar respect een groot goed was en waar kwaliteit van onderwijs voorop stond ipv wat iemand in zijn privé leven uitspookt.

Kerken, niet "kerkelijken", hebben in Nederland het volste recht binnen eigen kring te regelen wat ze willen. En daarbij wordt de grondwet aardig ver opgerekt.  Juridisch-historisch is het goed d

Ik vind de belangen van homoseksuelen veel zwaarder wegen dan die van christelijke scholen omdat ik denk dat ze op angsten gebaseerd zijn die niet reëel zijn. Van een homoseksuele leraar worden de kin

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat vind ik altijd een wat vreemde discussie. In steden of dorpen waar christenen niet in de meerderheid zijn, speelt nou nooit eens een discussie over de zondagsopening van kerken. Voor velen hier zal dit wellicht belachelijk in de oren klinken. Maar het komt er echt op neer, als het gaat om de vraag 'luisteren we wel goed naar minderheden', dat deze vraag vooral speelt als christenen in de meerderheid zijn. Het lijkt er op dat er gewoon naar minderheden wordt geluisterd als christenen deel uitmaken van die minderheid.

Ik heb het dan over de situatie in het Westen, waarbij we vrijheid van godsdienst en democratie hebben. Zodra er geen sprake is van democratie (Noord Korea, bv) werken er helaas andere mechanismen.

Ik weet niet of dat persé christenen zijn, maar vaak kiezen gelovigen anders en als ze dan de meerderheid zijn is dat pech, voor anderen. Ik vind dat jammer!! Er zou meer keuze vrijheid kunnen zijn voor winkeliers om op zondag open te gaan. De kroegen en restaurants zijn hier open -en dat zijn er nogal wat-. Maar zoals @Hendrik-NGaangeeft; waren christenen hier in de minderheid dan hadden zij moeten slikken, maar dan kun je nog zeggen: "dan ga je toch niet winkelen"?  Het zal er hier ook van komen, zeker in de zomer wanneer er veel toeristen zijn. Hoewel er -net als mij- meerdere inwoners zijn die niet op religieuze maar op sociale gronden tegen zijn.

Maar middenstanders hebben het vaak zwaar; via internet kopen maakt hen "kapot''. Met de zondags opening hopen ze toch het hoofd boven water te houden.

Maar dat is de hele discussie; wat is democratie....het recht van de sterken? Ik merk gelukkig dat men er hier anders over denkt. En ook naar de kant van de niet gelovige toe. Ik heb enkele voorbeelden genoemd.

Wees vrij om meer voorbeelden/knelpunten te noemen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Noel:

Wat misschien wel zin heeft is om extra gunstige werkvergoedingen af te dwingen/te bepleiten voor mensen die op zondag moeten werken, of in de avond, of op feestdagen. Het moet niet zijn dat het "normaal" wordt om altijd maar inzetbaar te zijn. Of wel?

De gunstiger vergoedingen zijn er al lang. Op zondag werken is bij veel jongeren heel gewild, want 200% verdienen! De 24 uurs economie brengt nu eenmaal met zich mee dat het inderdaad normaal is dat er altijd wel mensen werken, 24/7.

6 uur geleden zei Lobke:

Ik weet niet of dat persé christenen zijn, maar vaak kiezen gelovigen anders en als ze dan de meerderheid zijn is dat pech, voor anderen.

Zoiets is inderdaad triest, ongeacht of het nu wel of geen christenen zijn. Democratie houdt in dat beslissingen bij meerderheid worden genomen, maar als het doorschiet naar het opleggen van de totale eigen moraal aan anderen, dan is er geen sprake maar van democratie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid