Spring naar bijdragen

Mantra's, rozenkrans, etc


Aanbevolen berichten

Op 18-12-2017 om 14:44 zei Willempie:

Het is niet het boek dat jij bedoelt maar wel een prachtig en waargebeurd verhaal.

Bedankt voor het noemen. Heb het besteld en vandaag per post ontvangen en alvast her en der erin gelezen. Pakkend en inderdaad waargebeurd (dat staat in het voorwoord van Prof.Dr. M.J. Langeveld.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 74
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In diverse religieuze praktijken bestaan varianten op het fenomeen "mantra". Volgens Wikipedia is de definitie van het woord mantra: Een mantra is een gedicht, woord, uitspraak of een lettergreep

Het is niet het boek dat jij bedoelt maar wel een prachtig en waargebeurd verhaal.

Eergisteren en gisteren zong ik mee met de Volkskerstzang dienst in de Spiegel, een theater in Zwolle. Alles was in de sfeer van Dickens; de toneelstukjes, de zang, muziek etc. Het ging over kinderarb

Op 17-12-2017 om 18:23 zei Robert Frans:

En er is nog een katholieke, mantra-achtige gebedsvorm die eigenlijk best bekend is, maar echt zo'n gebed is waarvan je als katholiek denkt: "O ja, dat is er óók nog!" :+ Ik doel natuurlijk op de litanie:

Hier hoor je een prachtige uitvoering van de Litanie der Heiligen, die tijdens bepaalde grote plechtigheden gebeden wordt of kan worden, waaronder de Paaswake.

Jaaaa, ben hier fan van. Maakte ook deel uit van een mis in het Vaticaan waar ik bij was. Heel mooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ben hier in principe afwezig. Ik wilde en moest me wel terugtrekken, o.a. door teveel misverstanden.

Maar op deze topic wil ik nu wel even hier iets op vermelden. Persoonlijk heb ik de buitengewone werking van het OnzeVader meegemaakt, toen ik eind 2006 in alle opzichten persoonlijk failliet was (mentaal, emotioneel, fysiek, beroepsmatig, persoonlijk  én financieel aan het uiterste einde van mijn menselijke mogelijkheden gekomen).  In nood schoot mij pardoes het OnzeVader te binnen en dit heb ik destijds de halve nacht liggen bidden. Zonder haast elk woord uitsprekend.  Ik heb dat ervaren als goddelijke leiding die van buitenaf kwam en die mij dit gebed in herinnering bracht. Het gebed lag kennelijk nog ergens in mijn hersenen opgeslagen, ook al dacht ik dat ik het vergeten was. ik had het OnzeVader sinds 2001 niet meer gezien of gebeden, ik kende het alleen maar omdat ik het destijds uit het hoofd had geleerd om dagopeningen te kunnen doen op een christelijke school, en toen had ik het weliswaar opgezegd, maar niet de ervaring gehad en de betekenis gekend zoals ik die nu ken. Ik kon het als docent overigens wel oprecht uitspreken, alles wat ik deed aan dagopeningen was oprecht, maar de diepgaande betekenis en het geraakt zijn, de eigenheid de ik er nu mee heb, was er toen helemaal niet. Het was allemaal toch behoorlijk oppervlakkig.  In 2001 veranderde ik van werkkring en had toen geen gebeden meer nodig, want er vond geen dagopening plaats.

Na die nacht in 2006 dat de Heilige Geest mij het OnzeVader in herinnering bracht, werd van bovenaf mijn hele leven op zijn kop gezet. Ik kreeg, met mijn nadrukkelijke instemming,  vele dingen te zien en te horen die in de toekomst zouden gebeuren (en inmiddels grotendeels al gebeurd zijn) en ook werd mij gezegd hoe mijn problemen opgelost zouden worden, inclusief de financiele problemen en enormen schulden  en ook in hoeveel tijd het zou zijn oogelost, namelijk twee jaar, en ook op welke wijze.  Als ik hardop tegen familie zei dat het binnen twee jaar zou zijn opgelost, werd ik tegengesproken, dat kon niet, enzovoort.  Maar binnen de twee jaar was ik schuldenvrij en was alles afbetaald.  Hierbij moest ik wel tegen de stroom inzwemmen en juist niet doen wat de massa wel zou doen (ik moest Gewetensvol handelen, met een grote G omdat het het kleine gewone geweten overstijgt, het is beter dan het gewone geweten, en in wezen komt het van God en volg je Hem gewoon, maar dat is voor de wereld echt dwaas).  En juist in de tijd dat ik het met heel weinig geld moest doen, gaf ik het meeste weg ten behoeve van het algemeen belang, en toch kwam ik niet tekort. 

Sinds 2006 bid ik dus het OnzeVader. En sinds recentere tijd, misschien 1 of 2 jaar, ook het Jezusgebed (Heer Jezus Christus, Zoon van God, ontferm U over....(mij/ons/of vul een naam in, of een situatie). 

Anyway..... driekwart jaar geleden kreeg ik het vreemde verlangen naar een rozenkrans. Ook dit ervoer ik als van buitenaf komend. Ik zocht ernaar op internetwinkels maar kocht er geen, had niet het idee dat ik dat moest doen.  In januari 2017 overleed geheel plotseling mijn oom. Hij woonde nog in het huis van mijn oma, die in 1999 overleden was.  Ooit was het een katholiek gezin, maar mijn oma was al niet meer kerkgaand, doch zij was wel diep gelovig op een spirituele wijze. Zij leefde het gewoon, zonder veel woorden.  Na het overlijden van mijn oom gingen een oom en een tante (broer en zus) dus het huis van mijn  oma leegruimen. Ergens achteraf in een kast verscholen vonden zij een rozenkrans, die waarschijnlijk heel oud is, nog ouder dan mijn oma, vermoedelijk is hij van mijn (in het kraambed gestorven) overgrootmoeder geweest.  Zij wilden die weggooien (men heeft het geloof verlaten, mijn eigen moeder is nog/weer gelovig, 1 broer van haar ook, de rest niet). Toen bedacht mijn tante zich en ze wilde het toch eerst aan mij vragen of ik hem soms wilde hebben. Op een dag in de afgelopen zomer kwam ze spontaan langs en bracht hem mee. Sindsdien hangt de rozenkrans boven mijn bed, maar verder niet.

Een van de redenen (maar niet de belangrijkste)  dat ik niet in een kerk ben is omdat ik paranormaal gevoelig ben (zowel horend, ziend,  voelend als ruikend), net als overigens mijn overleden oma van wie de rozenkrans is.  Enkele dagen geleden rook ik mijn oma zeer zeer helder in mijn huis.  Zij had bij leven vele kwalen en heel vaak had ze daarom een zakdoek die doordrenkt was met eau de cologne, om het zweet af te vegen, haar borst te koelen bij benauwdheid, hoofdpijn te verlichten, een frisse geur te ruiken, noem maar op.  Wegens de helderruikendheid heb ik zelf zeer zelden parfum op, thuis sowieso nooit, alleen als ik wegga en zelfs dan eigenlijk bijna nooit.  Die eau de cologne rook ik zeer sterk en......het was in mijn slaapkamer, en daar hangt dus die rozenkrans (die link legde ik niet toen het gebeurde, dit bedenk ik nu pas).   

Enkel dagen daarna zag ik Antoine Bodar op televisie (ik ben een groot fan van Bodar, wat overigens niet wil zeggen dat ik het in alles altijd met hem eens ben, maar ik heb hem bijzonder lief en voel mij verwant met hem in zijn wijze van geloofsbeleving en verstaan maar ook in zijn karakter herken ik veel van mijn eigen karakter) in een interview bij Jan Bosch op Family7.   Hij had een rozenkrans bij zich en toen gebeurde het, wat ik niet omschrijven kan en ook niet wil. 

Sinds gisteren bid ik nu de rozenkrans.  De enorme werking van het OnzeVader kende ik al, maar nu komen daar een aantal gebeden bij, zoals ook het Weesgegroet, en het Eer aan de Vader.  Ik kan nu beamen wat Flash in de openingsposting schrijft, namelijk dat "het werkt".   Overigens spreek ik alles welbewust uit, en niet gehaast.  Juist het weesgegroet e.d. is naar mijn ervaring, en in elk geval voor mijzelf,  helend en belangrijk, omdat het de eer voor het vrouwelijk aspect van God in evenwicht brengt met de eer voor het mannelijk aspect (en aan dit laatste wordt in het algemeen al meer dan genoeg aandacht gegeven.)

Overigens was en is mij wel meteen duidelijk gemaakt dat het niet "hoeft", het is geen "godsdienst", je mag het bidden en het is een geschenk. Je hoeft niets, het is geen kwestie van werken voor behoudenis, het is een mogelijkheid tot een (hernieuwde, verdiepende)vervulling van een verlangen dat in je leeft, om God nabij te zijn. Je wordt ertoe uitgenodigd, maar je hoeft niets.

Persoonlijk begin ik nu mijn dagen met de rozenkrans en sluit ze er ook mee af. En ik vind het heel prettig. Het is helemaal geen moeite en ook helemaal geen moeten, maar een willen en een ontvangen.  Er is niets wat me bevreemdt als ik het rozenhoedje (want ik bid de rozenkrans 1 keer en dat heet rozenhoedje), er staat niets in de weg, het is "heelmakend". Ik heb op internet de juiste gebeden en teksten gevonden. Wel heb ik het OnzeVader licht aangepast omdat de versie die ik in mijn hoofd heb ietsjes afwijkt van de versie die ik op internet vond, en ik houd liever mijn versie aan, omdat de Heer met en door dit gebed, zoals ik het kende, zoveel heeft gedaan in mijn leven.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mandala's, mantra's en tantra's


Regelmatig wordt er vrolijk geadverteerd voor een cursus mandala's. Alle doe-het-zelvers worden uitgenodigd om zo'n cursus te volgen. "Het werkt zeer ontspannnend en je bent leuk creatief bezig", is dan het argument. Er wordt niet bij verteld waar het vandaan komt of wat er achter zit. Evenzeer kan men "reiki-master" worden door een cursus te volgen. Men weet niet waar men aan begint. 

Een mandala is een magische cirkel, een voorstelling van de kosmos; vooral in het tantrisme gebruikt als hulpmiddel bij meditatie. Het onderbewustzijn wordt ermee opengesteld om zich zo te verbinden met...? Een tantra is een magisch ritueel om in contact te komen met transcendente machten. Een mantra is een woord, een tekst, die heel vaak herhaald wordt om magisch te manipuleren. Men zegt dat het een heilige tekst is, een heilig woord; maar aan wie is het gericht..? Het heeft oeroude wortels in het hindoeïsme met haar miljoenen goden! Hoe weinig mensen weten dat bij magie - toverij dus -, er altijd een offer van de magiër, tovenaar of heks zal worden geëist? In de occulte wereld - dat wat verborgen is - schuilen krachten en machten. Wie zich dus met mandala's en mantra's inlaat begeeft zich op een geestelijke weg, die niet de weg van Jezus Christus is. 

De mandala's zijn een hype uit het boeddhisme, waar, door de promotie van Madame Blavatsky en haar theosofische vereniging, veel sympathie voor is ontstaan. Het is niets anders dan modern paganisme (modern heidendom), om een beetje in het onderbewustzijn te wroeten en zich open stellen voor zaken waarvan men geen weet heeft. Maar sinds de wetenschap de ziel buiten spel heeft gezet, zijn er mensen die zich onbekommerd bezig menen te kunnen houden met mandala's. Let wel men kan geen twee heren dienen. Jezus zegt: "U kunt niet voor twee heren tegelijk werken. Want u krijgt een hekel aan de één en gaat van de ander houden, of omgekeerd. Zo kan men ook niet God dienen en tegelijk je hart op het geld zetten" (Matthéüs 6). De Bijbel spreekt van machten en krachten, die beslag willen leggen op de mens. De mens heeft keuzevrijheid. Dus aan ons de keus wie we willen dienen?! 

Een boeddhistische monnik krijgt de opdracht een mandala te maken om evenwicht in zijn ziel te creëren om zo tot harmonie te komen en zelfverlossing te bewerken. Hij kan daar heel lang over doen, want een mandala maken is een proces dat niet alleen het maken van een tekening voorstelt, maar het is ook een ontlediging, een leeg maken op spiritueel niveau. Men stelt zich geestelijk gezien open. Alleen waar stelt men zich voor open? 

Maar die van Christus zijn, onderwerpen zich aan Hem. Dan wordt hun ziel een tempel die Hij wil bewonen (1 Korinthe 10). Dan wordt het zelf met het Zelf verenigd. In Christus hervindt de ziel haar oorsprong en komt thuis bij God. 

 

Bron; http://185.10.99.25/~dirk01/reiki1.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mandala's zijn prachtige tekeningen en schilderingen, die het Godshuis sieren. De hele schepping bestaat uit mandala's iedere atoom, iedere cel, alles in de kosmos is een mandala en/of bestaat eruit.  Ziek is de geest van hem die er iets demonisch van maakt, ongeacht of zijn lichaam gezond is. Matteüs 6:22 "De kaars des lichaams is het oog; indien dan uw oog eenvoudig is, zo zal uw gehele lichaam verlicht wezen; Maar indien uw oog boos is, zo zal geheel uw lichaam duister zijn. Indien dan het licht, dat in u is, duisternis is, hoe groot zal de duisternis zelve zijn!"   Bezwaard is het geweten dat van rustbevorderende bezigheden iets demonisch maakt. 

Zuiddorpe_R.K.Kerk_Maria_Hemelvaart-Roos

 

bristol_cathedral_rose_window.jpg

 

sternenmantel_mandala.gif

 

 

 

cOwokVT.jpg

J4RsbcH.jpg

5ewygaf.jpg

 

 

 

 

 

fEb8RV9.jpg

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Men moest overigens eens weten hoe onbeschrijflijk en afgrijselijk lelijk men letterlijk is, als men liegende heeft kwaadgesproken over mensen............   Dan kan men van biologisch lichaam nog zo gezond en nog zo knap zijn. Voor wiens oog door de Heer daarvoor geopend wordt is hij of zij lelijker dan het lelijkste biologische lichaam dat er op aarde kan rondlopen. 

Zulken "prediken" zich een  rotje, en proppen hun hoofd voortdurend vol met bijbelkennis, omdat men in rust gegrepen wordt door wat in het hart en het geweten aanwezig is. Zij zijn "gezond" veel en veel zieker dan de ernstigst zieken.

Je zonden belijden, oprecht en met berouw, niet  alleen met de lippen maar met de tong, en Christus Jezus in hart en geest  toelaten, dat is de enige  remedie. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een heerlijk, gezegend kind van God.  

 

Kaas, is ook een mandala, en de bouwstenen waar kaas uit bestaat, zijn mandala's. Elk onderdeeltje van een mandala draagt bij aan het geheel en is niet op zichzelf gericht maar op een groter geheel. Net als de enzymen waar kaas mee wordt gemaakt. Allemaal van God gegeven.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo, en nou ik dan toch bezig ben,  dit is mijn Mariabeeldje uit Lourdes.  Plastic ja. En voor mij heel dierbaar. Weet je waarom? Omdat er een lieve mevrouw is, die is nu 82,en zij ging ooit (vijftien, twintig jaar geleden) naar Lourdes. En zij heeft, terwijl zij daar liep, met haar lieve hart aan mij gedacht.  Zij heeft veel steun aan Maria in haar geloof, omdat zij een zoon is verloren en met haar verdriet heeft ze veel steun aan Maria in haar geloof, die dit immers ook meemaakte. Door Maria is zij dichter bij Jezus dan zonder Maria.

i2SK69O.jpg

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ja hoor, Boeddha hangt hier ook aan de muur ja. 

 

kyJSegB.jpg

 

Op een andere plek in de woonkamer hangt nog een grotere van Boeddha. En daar vlakbij hangt het kruis dat op de kist van mijn oma heeft gelegen hangt nu pontificaal in het midden boven de televisiekast.  Dat had men ook willen weggooien, maar men bracht dit ook bij mij, samen met de rozenkrans.  Perfect.  Daar laat ik geen foto van zien, want ik ben niet van plan nog meer van mijn huis te tonen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

~254_kleur_415620.jpg

 

" O Kraft der Weisheit
O Kraft der Weisheit, umkreisend die Bahn, 
die eine des Lebens, 
ziehst um das All die Kreise, 
alles umfangend!
Drei Flügel hast du: 
In die Höhe empor schwingt der eine, 
auf der Erde müht sich der zweite, 
und allüberall schwingt der dritte.
Lob sei dir, Weisheit, würdig des Lobes!" 

 

http://zonnejaar.antrovista.com/?item=254

http://hildegarden.com/mandalas-mazes-fractals/

https://sfmosaic.wordpress.com/2010/11/20/hildegard-von-bingen/

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...
Op 20-11-2017 om 11:11 zei Flash Gordon:

Een extreem simpel mantra is het "Jezusgebed" uit de oosters-orthodoxe traditie. In haar meest simpele vorm bestaat het uit niets anders dan het constant herhalen in woord of gedachte van "Jezus". Maar dan wel 24 uur per dag, 7 dagen per week, zonder onderbreking.

Toen ik als een novice in een klooster op de monniken-republiek Athos woonde, was er één andere novice (Nikólaos) die dat constant hardop herhaalde. Ik deed het later ook toen ik daar 6 uur per dag in de klussenwerkplaats als helpende werkte. Ik vroeg aan een monnik (Koekoezélis) of ik het goed deed. Hij zei dat het gaat erom dat je het vanbinnen doet. Zo verschilt zich de praktijk van de theoretische informatie uit de geestelijke leerboeken.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Modestus:

Toen ik als een novice in een klooster op de monniken-republiek Athos woonde, was er één andere novice (Nikólaos) die dat constant hardop herhaalde.

Oh, is dàt het. Toen ik in Ormos Panagias verbleef, was Mount Athos in quarantaine, en moest je buiten gehoorsafstand blijven. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Modestus:

Toen ik als een novice in een klooster op de monniken-republiek Athos woonde, was er één andere novice (Nikólaos) die dat constant hardop herhaalde. Ik deed het later ook toen ik daar 6 uur per dag in de klussenwerkplaats als helpende werkte. Ik vroeg aan een monnik (Koekoezélis) of ik het goed deed. Hij zei dat het gaat erom dat je het vanbinnen doet. Zo verschilt zich de praktijk van de theoretische informatie uit de geestelijke leerboeken.

Als ik Jezus was en mensen zouden de godganse dag m'n naam reciteren zou ik daar knettergek van worden en zeggen:

"Ja nou weet ik het onderhand wel. Doe maar niet. Stil zijn is aangenamer, zowel voor jou als voor mij."

Persoonlijk zie ik 0,0 nut in een dergelijk gebed. Ben je dan bang dat je de naam Jezus niet kan onthouden of zo?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Als ik Jezus was en mensen zouden de godganse dag m'n naam reciteren zou ik daar knettergek van worden en zeggen:

"Ja nou weet ik het onderhand wel. Doe maar niet. Stil zijn is aangenamer, zowel voor jou als voor mij."

Persoonlijk zie ik 0,0 nut in een dergelijk gebed. Ben je dan bang dat je de naam Jezus niet kan onthouden of zo?

Dan had Jezus nog geluk niet Koekoezelis te noemen. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Bastiaan73:

Ben je dan bang dat je de naam Jezus niet kan onthouden of zo?

Nou, als je werkelijk geïnteresseerd bent... 

Nee, het gaat om het leren bidden vanuit het hart. Mondelinge uitspraak is een hulpmiddel daarbij. Het is vooral de gebedspraktijk van de zogenaamde monniken-hesychasten, die door middel van stilte en mondelinge gebed het voortdurende gebed van het hart streven te verkrijgen om zo het bijbelse gebod te vervullen (1 Thessalonicenzen 5:17 'Bid zonder ophouden'; Mattheüs 26:41 'Waak en bid, opdat u niet in verzoeking komt').

Hesychasme is een mystieke traditie van contemplatief gebed in de Oosters-Orthodoxe Kerk. Gebaseerd op Jezus' gebod in het evangelie van Mattheüs 6:6 dat "wanneer u bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader, Die in het verborgene is; en uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden", hesychasme is het proces van innerlijk terugtrekken door te stoppen met het navolgen van de zintuiglijke prikkels, om een ervaringskennis van God te verkrijgen (zie Theoria). Bron (in het Engels).

Wanneer een monnik de wereld verlaat, gaat hij in een onzichtbare innerlijke strijd tegen de duivel; hij wordt gered van externe verleidingen in de wereld. Innerlijke verleidingen laten hem echter niet met rust. Dit zijn bijvoorbeeld herinneringen aan vrouwen, de valse verleiding om de gekozen manier van leven op te geven om op een andere manier de geboden van God beter te vervullen (want de demonen kunnen het zuivere gebed niet verdragen), veroordelende gedachten ("Wat zijn ze onwaardige mensen! Ik heb ze gevraagd één ding te doen, maar ze hebben alles verkeerd gedaan"), vraatzucht, verdriet, luiheid, nalatigheid, toorn, enzovoort. Het probleem hier is dat dit niet alleen gedachten zijn, maar gedachten gecombineerd met emoties die iemand ertoe aanzetten iets te doen of een schadelijke innerlijke stemming met zich meebrengen, een negatieve instelling van de ziel, die het gebed hindert. Om dit te voorkomen, moet je volgens het gebod van Jezus voortdurend bidden en waakzaam blijven. Om onophoudelijk te bidden, reciteerden de eerste monniken psalmen (4e-6e eeuw) tijdens het werk. Ze kenden deze psalmen van goddelijke diensten.

Natuurlijk niet alle monniken kenden het hele psalter uit hun hoofd. Daarom was het ook gebruikelijk om voortdurend het volgende vers van Psalm 70:2 te herhalen 'Haast U, o God, om mij te redden; HEERE, kom mij spoedig te hulp.' Later begonnen ze op deze manier te bidden: "Heer, Jezus Christus, ontferm u over mij, zondaar." Dit wordt het Jezus-gebed genoemd. Het helpt om de geest gefocust te houden, om niet verstrooid te worden door de gedachten, herinneringen, emoties en suggesties van de vijand (demonen). Dankzij dit onophoudelijke gebed beseft de christen voortdurend dat hij als gevallen mens altijd verloren gaat en daarom altijd Christus nodig heeft om gered te worden en niet verloren te gaan. Natuurlijk kun je dat ook bidden met een kortere gebed, bijvoorbeeld: "Heer ontferm u" (Kyrië eléison), "Heer red mij."  Dit kan ook worden beschouwd als een Jezusgebed.

Ik kan je veel meer daarover vertellen, als je hier meer over wilt weten. Maar misschien wil je iets ook uit andere bronnen lezen:

https://www.zinrijk.nl/hesychasme (Nederlandstalig)

Of:

https://yadi.sk/i/QcLKJge2eo0XjQ (Zie hoofdstuk 36. 'The Jesus prayer' en verder)

Laat me weten als je iets niet begrijpt.

proseuxi.jpg?resize=1080,600&ssl=1

 

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Modestus:

Nou, als je werkelijk geïnteresseerd bent... 

Nee, het gaat om het leren bidden vanuit het hart. Mondelinge uitspraak is een hulpmiddel daarbij. Het is vooral de gebedspraktijk van de zogenaamde monniken-hesychasten, die door middel van stilte en mondelinge gebed het voortdurende gebed van het hart streven te verkrijgen om zo het bijbelse gebod te vervullen (1 Thessalonicenzen 5:17 'Bid zonder ophouden'; Mattheüs 26:41 'Waak en bid, opdat u niet in verzoeking komt').

Hesychasme is een mystieke traditie van contemplatief gebed in de Oosters-Orthodoxe Kerk. Gebaseerd op Jezus' gebod in het evangelie van Mattheüs 6:6 dat "wanneer u bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader, Die in het verborgene is; en uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden", hesychasme is het proces van innerlijk terugtrekken door te stoppen met het navolgen van de zintuiglijke prikkels, om een ervaringskennis van God te verkrijgen (zie Theoria). Bron (in het Engels).

Wanneer een monnik de wereld verlaat, gaat hij in een onzichtbare innerlijke strijd tegen de duivel; hij wordt gered van externe verleidingen in de wereld. Innerlijke verleidingen laten hem echter niet met rust. Dit zijn bijvoorbeeld herinneringen aan vrouwen, de valse verleiding om de gekozen manier van leven op te geven om op een andere manier de geboden van God beter te vervullen (want de demonen kunnen het zuivere gebed niet verdragen), veroordelende gedachten ("Wat zijn ze onwaardige mensen! Ik heb ze gevraagd één ding te doen, maar ze hebben alles verkeerd gedaan"), vraatzucht, verdriet, luiheid, nalatigheid, toorn, enzovoort. Het probleem hier is dat dit niet alleen gedachten zijn, maar gedachten gecombineerd met emoties die iemand ertoe aanzetten iets te doen of een schadelijke innerlijke stemming met zich meebrengen, een negatieve instelling van de ziel, die het gebed hindert. Om dit te voorkomen, moet je volgens het gebod van Jezus voortdurend bidden en waakzaam blijven. Om onophoudelijk te bidden, reciteerden de eerste monniken psalmen (4e-6e eeuw) tijdens het werk. Ze kenden deze psalmen van goddelijke diensten.

Natuurlijk niet alle monniken kenden het hele psalter uit hun hoofd. Daarom was het ook gebruikelijk om voortdurend het volgende vers van Psalm 70:2 te herhalen 'Haast U, o God, om mij te redden; HEERE, kom mij spoedig te hulp.' Later begonnen ze op deze manier te bidden: "Heer, Jezus Christus, ontferm u over mij, zondaar." Dit wordt het Jezus-gebed genoemd. Het helpt om de geest gefocust te houden, om niet verstrooid te worden door de gedachten, herinneringen, emoties en suggesties van de vijand (demonen). Dankzij dit onophoudelijke gebed beseft de christen voortdurend dat hij als gevallen mens altijd verloren gaat en daarom altijd Christus nodig heeft om gered te worden en niet verloren te gaan. Natuurlijk kun je dat ook bidden met een kortere gebed, bijvoorbeeld: "Heer ontferm u" (Kyrië eléison), "Heer red mij."  Dit kan ook worden beschouwd als een Jezusgebed.

Ik kan je veel meer daarover vertellen, als je hier meer over wilt weten. Maar misschien wil je iets ook uit andere bronnen lezen:

https://www.zinrijk.nl/hesychasme (Nederlandstalig)

Of:

https://yadi.sk/i/QcLKJge2eo0XjQ (Zie hoofdstuk 36. 'The Jesus prayer' en verder)

Laat me weten als je iets niet begrijpt.

proseuxi.jpg?resize=1080,600&ssl=1

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie Modestus. Maar het continu herhalen van wat voor vast 'woordenrecept' dan ook is niet mijn 'cup of tea'. Over die demonen: deze prior vertelt daar ook iets over, rond 5:24.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Bastiaan73 Dank je voor deze video. Als ik tijd vind, wil ik het ook bekijken. Wat de demonen betreft, hij heeft gelijk - het is niet een strijd waarbij we vertrouwen op onze krachten en wijsheid. De strijd tegen de demonen doen we door middel van het oprechte gebed tot God en de rest doet God. Het is daarom niet als een oorlog / strijd  tegen de mensen, maar een totaal andere. Wij blijven daarbij wel bewust van onze zwakheid en beperktheid. 

ladder_icon.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Dat beloof ik:

bleef het daar nou maar bij. 
Ik heb je eigenlijk zelden alleen maar 'slechts de inhoud' zien weergeven.
Er zit steevast een uitleg bij over hoe je het volgens jou moet interpreteren.

Als de uitleg middels dwarsverbindingen consistent is met de overige Bijbel, geen echte tegenspraak heeft in de wereldse chronologie, vaak verwijzingen naar oude historici heeft, ja dan vind ik wel dat ondanks dat het WTG het ook zegt, het toch  een uitleg uit de Bijbel is, zolang ook tot er geen duidelijke aanwijzing is dat het anders is, door middel van voortschrijdende studie is het Bijbels onderwijs.

Ik kan je wel vertellen dat ik met enkele dingen een andere mening hebt dan binnen JG. men onderzoekt verder in ieder geval. ik vraag mij af of Evangelische kerken ook echt verder zoeken

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei antoon:
Op 3-7-2020 om 05:38 zei Dat beloof ik:

bleef het daar nou maar bij. 
Ik heb je eigenlijk zelden alleen maar 'slechts de inhoud' zien weergeven.
Er zit steevast een uitleg bij over hoe je het volgens jou moet interpreteren.

Als de uitleg middels dwarsverbindingen consistent is met de overige Bijbel, geen echte tegenspraak heeft in de wereldse chronologie, vaak verwijzingen naar oude historici heeft, ja dan vind ik wel dat ondanks dat het WTG het ook zegt, het toch  een uitleg uit de Bijbel is, zolang ook tot er geen duidelijke aanwijzing is dat het anders is, door middel van voortschrijdende studie is het Bijbels onderwijs.

Dat bedoel ik. Je bewering dat je 'slechts de inhoud' weer geeft spreek je hier dus weer tegen. Er zit steevast een uitleg bij over hoe je het volgens jou moet interpreteren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat bedoel ik. Je bewering dat je 'slechts de inhoud' weer geeft spreek je hier dus weer tegen. Er zit steevast een uitleg bij over hoe je het volgens jou moet interpreteren. 

Ik denk dat het een blinde vlek bij @antoon betreft. Hij ziet niet dat zijn 'uitleg' per definitie een uitleg is.

@antoon als je slechts de inhoud zou weergeven zou je kunnen volstaan met Bijbelverzen. Zodra je daar een tekst aan toevoegt in de trant van 'dit betekent zus en dat betekent zo' ben je aan het uitleggen.

Als je dat zou wijzigen in 'ik denk dat dit vers zus betekent en dat vers zo' is het duidelijk dat het jouw interpretatie is en dat je je ervan bewust bent dat het jouw interpretatie is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid