Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

23 minuten geleden zei Naeva:

Welkom!

Wat is een geleerd (filosofisch) godsbeeld?

Ik bedoel daarmee eigenlijk een wiskundige basis (symmetrie) met filosofische benadering (geen schending van Niets is mogelijk, bestaan is alleen mogelijk als het "in zichzelf" opgeheven wordt.) De macht van God zie ik dus als wiskundig/geometrisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Noel:

Ik bedoel daarmee eigenlijk een wiskundige basis (symmetrie) met filosofische benadering (geen schending van Niets is mogelijk, bestaan is alleen mogelijk als het "in zichzelf" opgeheven wordt.) De macht van God zie ik dus als wiskundig/geometrisch.

Als je aan een driehoek vraagt hoe God eruit ziet, dan zegt die: "Als een driehoek". :) Die komt van Spinoza, dacht ik. Overigens begrijp ik helemaal niets van je bovenstaande uitleg. Of is dat juist de bedoeling? God als een wiskundig concept? Da's weer een nieuwe voor me. Er komt hier heel wat voorbij. Sta je open voor de Hebreeuwse Bijbel als een wiskundig wonder? Of de rest van God's schepping? Dan kunnen we daar wel weer iets mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Noel:

Ik bedoel daarmee eigenlijk een wiskundige basis (symmetrie) met filosofische benadering (geen schending van Niets is mogelijk, bestaan is alleen mogelijk als het "in zichzelf" opgeheven wordt.) De macht van God zie ik dus als wiskundig/geometrisch.

Het wiskundig bewijs in de Bijbel zelf aanwezig, van het bestaan van God en Zijn Plan, is in elk geval overweldigend genoeg geweest voor de Russische wiskundige  Dr. Ivan Panin.  Voor iedereen te vinden onder die naam op Youtube. 

Deze wiskundeprofessor geloofde helemaal niet in God en dus ook zeker niet in de Bijbel en hij zou aan de hand van de Bijbel zelf wel even gaan bewijzen hoe een onzin het geloof was.  Het liep alleen rechtevenredig omgekeerd. Hij kwam tot de voor hem schokkende ontdekking  dat God de grootste wiskundige is. :#

Zoek op de naam Ivan Panin en men komt een heleboel tegen dat men kan beluisteren en bekijken.

Ter introductie op dit wiskundige genie: 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Als je aan een driehoek vraagt hoe God eruit ziet, dan zegt die: "Als een driehoek". :) Die komt van Spinoza, dacht ik. Overigens begrijp ik helemaal niets van je bovenstaande uitleg. Of is dat juist de bedoeling? God als een wiskundig concept? Da's weer een nieuwe voor me. Er komt hier heel wat voorbij. Sta je open voor de Hebreeuwse Bijbel als een wiskundig wonder? Of de rest van God's schepping? Dan kunnen we daar wel weer iets mee.

De macht van God is absoluut omdat de wiskunde absoluut is. De Liefde van God komt uit de volmaakte zuiverheid van de wiskundige symmetrie. Ik denk ongeveer zo. Ik kan het niet uitdrukken in een paar korte zinnen. Het kruis is ook een wiskundig symbool voor mij, met kwadranten en zo. In Jezus werk aan het kruis zit verscholen dat je kunt vertrouwen op de zuivere onschuld, wat verder ook aan werelds gebeuren zal plaatsvinden, en vooral dat je nederig moet zijn in ambities. 

Maar voor de rest wil ik gewoon leuk meepraten over onderwerpen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hmmm, volgens mij heeft hij wiskunde tot god verheven.

Bepaald niet. Hij heeft het wiskundige watermerk van God in de Bijbel gevonden.  Ook de wiskundige heeft geen excuus. :D  God laat zich vinden door wie Hem ernstig zoekt. En de enige "harde wetenschap" genaamd wiskunde is geen belemmering en geen excuus.  Mij interesseert het geen ene malle lor, maar gisteren belde er een meneer naar het zondagavondprogramma op Family 7 (ik weet even niet meer hoe het heet, het is elke zondagavond van 2300 uur fof 00.00 uur)  en die vertelde naast zijn eigen bijzondere ervaringen ook over de strijd van dit atheistische, nihilistische, wiskundegenie en hoe God hem via zijn eigen vak, de wiskunde, in de Bijbel overtuigde. En zo is het met veel christendombashers gegaan. :D  Gingen ze in opdracht een boek schrijven tegen de Bijbel, maar gebeurde het omgekeerde. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Noel:

De macht van God is absoluut omdat de wiskunde absoluut is. De Liefde van God komt uit de volmaakte zuiverheid van de wiskundige symmetrie. Ik denk ongeveer zo. Ik kan het niet uitdrukken in een paar korte zinnen. Het kruis is ook een wiskundig symbool voor mij, met kwadranten en zo. In Jezus werk aan het kruis zit verscholen dat je kunt vertrouwen op de zuivere onschuld, wat verder ook aan werelds gebeuren zal plaatsvinden, en vooral dat je nederig moet zijn in ambities. 

Maar voor de rest wil ik gewoon leuk meepraten over onderwerpen. 

Thanks voor de uitleg. Ik begrijp het nog niet, maar ben wel benieuwd naar je inzichten. Fijn dat je ook gewoon leuk wilt meepraten. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ook de wiskundige heeft geen excuus. :D  God laat zich vinden door wie Hem ernstig zoekt. En de enige "harde wetenschap" genaamd wiskunde is geen belemmering en geen excuus.  Mij interesseert het geen ene malle lor, maar gisteren belde er een meneer naar het zondagavondprogramma op Family 7 (ik weet even niet meer hoe het heet, het is elke zondagavond van 2300 uur fof 00.00 uur)  en die vertelde naast zijn eigen bijzondere ervaringen ook over de strijd van dit atheistische, nihilistische, wiskundegenie en hoe God hem via zijn eigen vak, de wiskunde, in de Bijbel overtuigde. 

God is liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Noel:

De macht van God is absoluut omdat de wiskunde absoluut is. De Liefde van God komt uit de volmaakte zuiverheid van de wiskundige symmetrie. Ik denk ongeveer zo. Ik kan het niet uitdrukken in een paar korte zinnen. Het kruis is ook een wiskundig symbool voor mij, met kwadranten en zo. In Jezus werk aan het kruis zit verscholen dat je kunt vertrouwen op de zuivere onschuld, wat verder ook aan werelds gebeuren zal plaatsvinden, en vooral dat je nederig moet zijn in ambities. 

Maar voor de rest wil ik gewoon leuk meepraten over onderwerpen. 

Gezien jouw interesse, kan ik je "De Bijbel als Schepping" van prof. Friedrich Weinreb bijzonder aanbevelen. Daarin kan je dan bijvoorbeeld ook lezen over het symbool van het kruis (het oude Hebreeuwse teken voor de Tav, de laatste letter van het alfabet) maar nog veel en veel meer, ruimschoots genoeg om je de rest van je leven over te verbazen en blij over te zijn. Maar je moet (ja, moet ;)) ook gewoon de Bijbel blijven lezen, het liefst elke dag. Veel christenen hebben er een gewoonte van gemaakt dat elke ochtend te doen. Als we dat dan ook nog biddend doen wordt dat "stille tijd" genoemd. Dat is bijzonder gezond en bevredigend, vooral zodra je gaat merken dat God gaarne de dialoog met je aangaat. Het is nog beter dan mediteren. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Willempie:

Als je aan een driehoek vraagt hoe God eruit ziet, dan zegt die: "Als een driehoek". :)

Het aardige daarbij is dat een driehoek niet eens bestaat. Want een driehoek is zuiver 2d, terwijl wij (voor zover wij weten) in een 3d-universum leven. Het is een zuiver theoretisch concept, net als de cirkel, herleid uit wat wij in de schepping waarnemen en uit hoe wij dingen berekenen.
Toch spreken we probleemloos in de wiskunde over cirkels en driehoeken als bestaande en op zichzelf staande concepten, omdat zij ons veel wiskundige informatie verschaffen en we er dus volop mee kunnen rekenen. Ze bestaan dus niet, maar ten diepste eigenlijk wel en zijn voor zover wij weten enkel door de mens te begrijpen.
De cirkel herbergt zelfs nog het Pi-getal, met een oneindig aantal decimalen. Om je te laten beseffen wat oneindigheid betekent: alle werken door de mens geschreven zou je in theorie in nummerieke vorm moeten kunnen terugvinden in Pi. Dus ook de bijbel. In alle vertalingen. Bijzonder toch?

Dat wiskunde goddelijk is, is daarom ook eigenlijk niet zo heel vreemd bedacht. De wiskunde is immers zelf eeuwig, in zichzelf bewezen en uiteindelijk herleidt uit de schepping. Ook als het universum gedoofd zou zijn en er werkelijk niets meer is, geen massa en geen licht, dan blijft Pi toch nog steeds 3,14etc.
Het is waarschijnlijk de enige taal waarmee wij voor zeker met intelligente buitenaardse wezens zouden kunnen communiceren. En door de wiskunde weten we fascinerende theorieën te formuleren over het ontstaan van het universum die ons bewijsvermogen (nog) ver te boven gaan. Dat zijn toch allemaal behoorlijk goddelijke eigenschappen.

Het is dan ook zo jammer dat ik zo vreselijk slecht ben in wiskunde. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

Het is dan ook zo jammer dat ik zo vreselijk slecht ben in wiskunde. :+

:+ Ik was er ook nooit zo goed in. Het interesseerde me eigenlijk niet en ik zag het nut er niet van in. Pas later begon ik ik de waarde te ontdekken en ja, ook het scheppingswonder daarin. Mijn zusje was hoogleraar wiskunde en ze vertelde me dat het bekend is dat er heel wat wiskundigen door hun vak tot geloof komen. Ik kan me er iets bij voorstellen.  

5 minuten geleden zei Noel:

Met name symmetrie boeit me, want een driehoek mag dan niet "bestaan", maar de symmetrische eigenschappen dus wel.

Ben je bekend met de "school van Pythagoras"? Het toelatingsexamen was dat je begreep wat het betekent om tot vier te tellen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Willempie:

Gezien jouw interesse, kan ik je "De Bijbel als Schepping" van prof. Friedrich Weinreb bijzonder aanbevelen. Daarin kan je dan bijvoorbeeld ook lezen over het symbool van het kruis (het oude Hebreeuwse teken voor de Tav, de laatste letter van het alfabet) maar nog veel en veel meer, ruimschoots genoeg om je de rest van je leven over te verbazen en blij over te zijn. Maar je moet (ja, moet ;)) ook gewoon de Bijbel blijven lezen, het liefst elke dag. Veel christenen hebben er een gewoonte van gemaakt dat elke ochtend te doen. Als we dat dan ook nog biddend doen wordt dat "stille tijd" genoemd. Dat is bijzonder gezond en bevredigend, vooral zodra je gaat merken dat God gaarne de dialoog met je aangaat. Het is nog beter dan mediteren. :)

Ik onderscheid drie geloofsbenaderingen:

1) wettisch op basis van gevoel

2) wettisch op basis van intellectualiteit

3) evangelisch op basis van de genade-boodschap

Jouw boekverwijzing richt zich op de intellectualistische benadering. Daar ben ik niet zo naar op zoek.

Ik "onderzoek" wel intellectueel, maar dan het evangelie. Ik heb minder met het wettische. Volgens Joseph Prince kan je het OT relateren aan Jezus. Dat boeit me.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel:

Ik onderscheid drie geloofsbenaderingen:

1) wettisch op basis van gevoel

2) wettisch op basis van intellectualiteit

3) evangelisch op basis van de genade-boodschap

Jouw boekverwijzing richt zich op de intellectualistische benadering. Daar ben ik niet zo naar op zoek.

Ik "onderzoek" wel intellectueel, maar dan het evangelie. Ik heb minder met het wettische. Volgens Joseph Prince kan je het OT relateren aan Jezus. Dat boeit me.

Okidoki. Dank voor de verduidelijking. We spreken elkaar nog wel. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid