Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

9 minuten geleden zei Dolce Vita:

Willem weet duidelijk ook niet wat een dogma is, net als Funda.  Dus besmeurt men liever het eigen nest. :(

Mijn openingspost schetst duidelijk dat ik begrijp wat een dogma is en waarom dat dogmatisch denken gevaarlijk is.
Ik heb het meteen naar de duivel herleid :) Ik heb dit verslag aangemaakt omdat jij en @Thinkfree dogmatisch met de duivel omgaan. Morgenster - Lucifer.

En we achten het profetische woord daarom des te vaster, en u doet er goed aan erop te letten als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten.       – 2 Petrus 1:19

. . . van mijn Vader. En aan wie overwint zal ik de morgenster geven.      – Openbaring 2:28

Ik, Jezus, heb mijn engel gezonden om u dit mede te delen voor de gemeenten. Ik ben de wortel en de afstammeling van David, en de blinkende morgenster.       – Openbaring 22:16

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 251
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hier wil ik toch een eigen aantekening op maken. Mystiek is namelijk wel degelijk essentieel voor geloof. Ergo: mystiek ís geloof en geloof ís mystiek. Het behelst immers de vereniging met God, de lie

Met scheppen doel ik het scheppen van werelden, zoals bijvoorbeeld schrijvers en kunstenaars doen. Al het leven komt echter uit Gods hand en wordt niet door ons of door dieren geschapen. Al zou

De katholieke Kerk is inderdaad behoorlijk één. Wereldwijd worden dezelfde sacramenten bediend, dezelfde liturgie opgedragen en ook dezelfde dogma's (min of meer) geloofd. Zelfs katholieken die eigenl

1 uur geleden zei Willempie:

Het gevaar van dogma's is dat je gaat denken dat (1) het om formules gaat en (2) dat je jezelf boven anderen gaat stellen. Christenen (en joden) hebben aan de bijbel al meer dan genoeg, zonder dogma's en en andere geloofsbelijdenissen. 

Joden hebben inderdaad ook geen dogmatisch Godsbesef. Maar een christen heeft daar geen excuus voor, de joden wel. Zij hebben een gedeeltelijke bedekking gekregen. Voor een  christem betekent het dat hij voor allerlei wind van leer bevattelijk blijft. Buiten Jezus Christus én de Heilige Kerk (het Lichaam, ik heb het niet over een enkele denominatie, wel over het apostolische en katholieke geloof), geen zaligheid. Dat geloof ik.

12 minuten geleden zei Fundamenteel:

Mijn openingspost schetst duidelijk dat ik begrijp wat een dogma is en waarom dat dogmatisch denken gevaarlijk is.
Ik heb het meteen naar de duivel herleid :) Ik heb dit verslag aangemaakt omdat jij en @Thinkfree dogmatisch met de duivel omgaan. Morgenster - Lucifer.

En we achten het profetische woord daarom des te vaster, en u doet er goed aan erop te letten als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten.       – 2 Petrus 1:19

. . . van mijn Vader. En aan wie overwint zal ik de morgenster geven.      – Openbaring 2:28

Ik, Jezus, heb mijn engel gezonden om u dit mede te delen voor de gemeenten. Ik ben de wortel en de afstammeling van David, en de blinkende morgenster.       – Openbaring 22:16

 

Wij gaan helemaal niet met de duivel om. Jouw citaten gaan niet over de tegenstander maar over Jezus Christus. Je draait alles om. Dat Jezus de blinkende Morgenster is betekent niet dat de duivel ook de blinkende Morgenster is. De duivel is ook een morgenster ja. De een is echter niet de ander.

jijzelf gaat dogmatisch met de duivel om, want de duivel behoort tot jouw religie.  En het dogmatisch Godsbesef van het christendom staat je religie in de weg.  Men kan nou eenmaal  geen twee heren dienen.  

En zolang je deze  door elkaar blijft werpen, blijf je tegen het christendom aanschoppen.  Je zit jezelf in de weg.

Hier ga ik het bij laten, want ik weet nog waar je verwarring een jaar geleden in eindigde.  En daar steek ik liever niet teveel energie in. Het zijn deels zelfs weer topics met dezelfde titels. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dolce Vita:

Joden hebben inderdaad ook geen dogmatisch Godsbesef. Maar een christen heeft daar geen excuus voor, de joden wel. Zij hebben een gedeeltelijke bedekking gekregen. Voor een  christem betekent het dat hij voor allerlei wind van leer bevattelijk blijft. Buiten Jezus Christus én de Heilige Kerk (het Lichaam, ik heb het niet over een enkele denominatie), geen zaligheid. Dat geloof ik.

 

Wij gaan helemaal niet met de duivel om. Jouw citaten gaan niet over de tegenstander maar over Jezus Christus.

 

Ik heb mijn openingspost nog eens gelezen en ik ben inderdaad een beetje afgeweken van waar ik naartoe wou gaan. Het dogmatisch denken over de duivel doen jullie. Ik ben maar andere oorden aan het verkennen en men gaat vanuit hun overtuiging mij de duivel aanpraten.  Omgaan dan niet, maar kijken er wel dogmatisch op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik heb mijn openingspost nog eens gelezen en ik ben inderdaad een beetje afgeweken van waar ik naartoe wou gaan. Het dogmatisch denken over de duivel doen jullie. Ik ben maar andere oorden aan het verkennen en men gaat vanuit hun overtuiging mij de duivel aanpraten.  Omgaan dan niet, maar kijken er wel dogmatisch op.

Wacht maar tot je er oog in oog mee komt te staan.  Voor jouw duivel is geen plaats in het christendom.  Je zult moeten kiezen.   In Jezus Christus is geen duisternis. Wij zoeken geen "balans", wij verwachten Onze Heer. En de duivel heeft geen plek in Zijn  Koninkrijk en Zijn hart. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Foppe1986:

Dat wilde ik net zeggen :+

Volgens mij begrijpt iemand niet wat dogma's zijn.

Dogma's zijn gewoon geloofsstellingen die men altijd al geloofd heeft, die men altijd zal blijven geloven en die dus mede het betreffende geloof definiëren. Iedereen heeft wel een aantal stellingen waarvan men gelooft dat die waar zijn en ook altijd waar zullen zijn. En niet zelden zijn mensen die dogma-vrij menen te geloven, of die menen dat de waarheid relatief is, veel dogmatischer en absoluter daarin dan gelovigen die wel openlijk erkennen dogma's te belijden. Hen ongelijk geven of hen zelfs maar tegenspreken staat dan meteen gelijk aan arrogantie of - oh gruwel - fundamentalisme. De zonde floreert nu eenmaal het beste daar waar men haar ten stelligste ontkent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dolce Vita:

Wacht maar tot je er oog in oog mee komt te staan.  Voor jouw duivel is geen plaats in het christendom.  

Ik snap wel waarom je er zo over denkt. Maar het kwade als personificatie is een creatuur van de mens. Hoe lang men niet dacht dat psychisch gestoorde mensen bezetenen waren. Je moet maar in die tijd met La Tourette geboren worden he. Ik geloof in het kwade, maar ik ga daar mijn visie over bijschaven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei nikie90:

Ben benieuwd hoe je dit interpreteert?  

Dat het goede zichzelf maar pas ten volle kon kennen door de tegenpool te ervaren. Jij weet ook maar pas hoe hard je gehecht bent aan liefde door haat te ervaren. Vanuit jouw liefde kan ook veel haat ontstaan. Daarom is balans belangrijk.

18 minuten geleden zei Dolce Vita:

Nee hoor. Je leeft de erfzonde. De mens met dogmatisch Godsbesef, die ziet het slechts in en beseft zijn gevallen toestand. Maar of je het nu wilt inzien of niet, ook jij leeft gewoon in de erfzonde.

Er is geen godsbesef, er is een mysterie waar sommige een geheim van ontsluieren; Maar die worden dan weerhouden naar buiten te komen door dit dogmatisch denken. Want God heeft gezegd dat het van de duivel komt.

De erfzonde is het duale denken Dolce Vita. De erfzonde is waar wij de eenheid in twee scheurden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik snap wel waarom je er zo over denkt. Maar het kwade als personificatie is een creatuur van de mens. Hoe lang men niet dacht dat psychisch gestoorde mensen bezetenen waren. Je moet maar in die tijd met La Tourette geboren worden he. Ik geloof in het kwade, maar ik ga daar mijn visie over bijschaven.

Neen, dat snap je niet. Je moet dat nog ontdekken.  (Niet noodzakelijkerwijs, maar zo eigenwijs ben je wel denk ik). En ook hierbij sleur je er weer van alles bij en werpt het door elkaar. Een grote brij maak je ervan. Er zit kop noch staart aan. 

Maar geen nood, sommige mensen hebbn de confrontatie met de duivel nodig om tot geloof in Jezus Christus te komen. Zelfs sommige priesters. In het Vaticaan werden zulke studenten soms naar de excorcistenschool gestuurd. Dat wilde nog wel eens helpen. Sommige mensen hebben het nodig om eerst het Kwaad te leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

De duivel is geen entiteit. Het is een personificatie van waarmee wij slechte ervaringen beleven. Denk jij dat wij in communicatie zouden staan zonder deze kracht?

Zeer zeker wel. Het Kwaad is een zelfstandige entiteit. De Duivel is een zelfstandige Entiteit.  En ook jij houdt geen stand tegenver hem zonder Jezus Christus. Je weet werkelijk niet wat je zegt, je weet niet waar je het over hebt en je bent misleid.  Dat je zelf wat "deftige" ervaringen hebt opgewekt, betekent niet dat je iets weet. Je bent hierin naar mijn mening ernstig misleid.  En een van de grootste trucs die de Duivel met jou heeft uitgehaald is jou doen geloven dat hij niet bestaat. En dat het Kwaad niet bestaat.

En ik zeg je dit omdat ik om je geef en niet omdat ik je pijn wil doen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Dolce Vita:

Zeer zeker wel. Het Kwaad is een zelfstandige entiteit. De Duivel is een zelfstandige Entiteit.  En ook jij houdt geen stand tegenver hem zonder Jezus Christus. Je weet werkelijk niet wat je zegt, je weet niet waar je het over hebt en je bent misleid.  Dat je zelf wat "deftige" ervaringen hebt opgewekt, betekent niet dat je iets weet. Je bent hierin naar mijn mening ernstig misleid.  En een van de grootste trucs die de Duivel uithaalt is jou doen geloven dat hij niet bestaat. En dat het Kwaad niet bestaat.

Ik erken de kracht van het kwade/negatieve niet. Alleen denk ik dat de mens daar meestal zelf de ontwerper van is. Er was geen mensheid geweest zonder de kracht van het kwade. Er had geen wereldwijde communicatie geweest. Het is onvermijdbaar Dolce Vita. Het is een wisselwerking waarin het "goede" altijd zegeviert :) Doch dienen wij dit "kwade" als archetype beter te plaatsen en dat gaan we niet doen door daar dogmatisch naar te kijken. Tijdens mijn onderzoek in de gnostische schriften en teksten kon ik ook verloren lopen in letterlijke interpretaties. Ik denk dat we best onze kennis daaromtrent wat uitbreiden en nieuw licht op werpen opdat daar een beter/groter goed uit kan ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik erken de kracht van het kwade/negatieve niet. Alleen denk ik dat de mens daar de ontwerper van is. Er was geen mensheid geweest zonder de kracht van het kwade. Er had geen wereldwijde communicatie geweest. Het is onvermijdbaar Dolce Vita. Het is een wisselwerking waarin het "goede" altijd zegeviert :) Doch dienen wij dit "kwade" als archetype beter te plaatsen en dat gaan we niet doen door daar dogmatisch naar te kijken. Tijdens mijn onderzoek in de gnostische schriften en teksten kon ik ook verloren lopen in letterlijke interpretaties. Ik denk dat we best onze kennis daaromtrent wat uitbreiden en nieuw licht op werpen opdat daar een beter/groter goed uit kan ontstaan.

Dit is jouw luciferische religie, dit zijn jouw dogma's.  En Jezus Christus en Zijn Koninkrijk en Zijn Woord staan die religie in de weg. De Duivel heeft geen plaats in Jezus Zijn Koninkrijk. De Duivel bestaat absoluut en hij zal worden vernietigd. En een ieder die hem volgt, en hem ook te langen leste blijft volgen, zal zijn lot delen.  Geloof wat je wilt, doch zeg nooit dat niemand het je gezegd heeft en dat niemand op de fora je het Evangelie heeft gebracht.  Het zijn deels dezelfde topics met dezelfde titels zelfs, die je een driekwart jaar geleden elders opende. En de inhoud is exact hetzelfde. Je draait in kringetjes rond. En waar je ook komt, of het nou geloofsgesprek is, of gelooft.com, of hier, de christenheid heeft het je steeds gezegd en het Evangelie gebracht en je wijst het af. Ga het dan maar zelf ondervinden, maar verwacht niet dat je van de christenheid bijval voor je filosofie zult krijgen. Op alle drie de fora heeft de Gemeente je geantwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei nikie90:

Wat bedoel je precies?

Dat een mens in staat is een ander kwaad te doen. Dat mensen zichzelf kwaad kunnen doen en dat wij kwade energie via een archetype in leven kunnen roepen; alzo in de fysieke wereld kunnen ervaren.

Ik geloof niet dat God ons de duivel aandoet. Er is gewoon een destructieve kracht nodig geweest om tot het leven te komen en deze machten zijn gebalanceerd. Ze vormen een eenheid dat zich weerspiegelt in het leven. Maar de mens is daar oordelen aan beginnen toedichten en splitste deze eenheid in twee. Vanuit die oordelen zijn dogma's ontstaan waarmee wij onszelf gevangen hebben gezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar wat bedoelde Jezus dan met de morgenster?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lucifer_(religie)

 

Zowel Jezus als de Duivel waren Engelen (Jezus is veel meer dan dat, maar dit aspect haal ik nu even aan). Jezus wordt genoemd in de traditie maar ook in de Bijbel de Engel des Heren.  Jezus is de Vader altijd trouw gebleven, de Duivel niet.  De Duivel is een gevallen "morgenster". Hij is willens en wetens tegen God opgestaan.  Wij zijn hem gevolgd in zijn rebellie tegen God en ondervinden op aarde de gevolgen. Maar wij mogen terugkeren in het Vaderhuis. Dat kan alleen als we Jezus aannemen en belijden als onze Persoonlijke Verlosser. Wij hebben Zijn Lichaam nodig, wij moeten overkleed worden.

De Zoon van God, onze Heer Jezus, is voor ons mens geworden en heeft de straf voor de zonde gedragen. Johannes 3:16: Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft,  opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Vergis je niet,  het Kwaad is een zelfstandige Entiteit, die hier op aarde veel macht heeft.   Hij is van een duisternis waarbij iedere andere duisternis op aarde nog licht is.  Jezus heeft hem overwonnen, maar de mensen hebben een vrije wil gekregen, wie zij willen dienen.  Je zult een keuze moeten maken, men kan geen twee heren dienen.

En nu is het dik twaalf uur en tijd om te gaan slapen. 

Welterusten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid