Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is een Iers / Angelsaksisch import feest in NL. Inhoudelijk is halloween de vooravond van Aller Heiligen. Die laatste is een katholiek liturgisch feest om alle geloofshelden te vieren en alle ande

Je zult het niet vreemd vinden, maar ik vind het verwerpelijk. Als je de oorsprong bekijkt: Keltisch, druïden, heksen, demonen, dood....  Het schminken in de vorm van bijv een demon of doodshoofd heef

Een lichte ontsporing van een feest dat oorspronkelijk voornamelijk gerelateerd aan landbouw en jaargetijden was en volgens mij weinig met goden te maken had en uiteraard geassimileerd is door de Roomse Kerk, en vooral erg leuk voor kinderen is. Niks mis mee. Ik vind St Maarten dan leuker, want voelt vertrouwder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zult het niet vreemd vinden, maar ik vind het verwerpelijk. Als je de oorsprong bekijkt: Keltisch, druïden, heksen, demonen, dood....  Het schminken in de vorm van bijv een demon of doodshoofd heeft te maken met het niet opvallen tussen al die demonen en heksen die nacht. Het heeft dus met het occulte te maken en daar moet je als Christen ver van houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Een lichte ontsporing van een feest dat oorspronkelijk voornamelijk gerelateerd aan landbouw en jaargetijden was en volgens mij weinig met goden te maken had en uiteraard geassimileerd is door de Roomse Kerk, en vooral erg leuk voor kinderen is. Niks mis mee. Ik vind St Maarten dan leuker, want voelt vertrouwder.

:) niks gerelateerd aan landbouw en jaargetijden. Het is de Amerikaanse versie van Allerzielen, dodenherdenking dus.

6 minuten geleden zei sjako:

Je zult het niet vreemd vinden, maar ik vind het verwerpelijk. Als je de oorsprong bekijkt: Keltisch, druïden, heksen, demonen, dood....  Het schminken in de vorm van bijv een demon of doodshoofd heeft te maken met het niet opvallen tussen al die demonen en heksen die nacht. Het heeft dus met het occulte te maken en daar moet je als Christen ver van houden.

;) JG's zijn toch altijd een beetje party-poopers he :# 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Flash Gordon:
32 minuten geleden zei sjako:

Je zult het niet vreemd vinden, maar ik vind het verwerpelijk. Als je de oorsprong bekijkt: Keltisch, druïden, heksen, demonen, dood....  Het schminken in de vorm van bijv een demon of doodshoofd heeft te maken met het niet opvallen tussen al die demonen en heksen die nacht. Het heeft dus met het occulte te maken en daar moet je als Christen ver van houden.

;) JG's zijn toch altijd een beetje party-poopers he :# 

En misschien een beetje te serieus met zulke zaken. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Flash Gordon:

:) niks gerelateerd aan landbouw en jaargetijden. Het is de Amerikaanse versie van Allerzielen, dodenherdenking dus.

Eigenlijk wel vreemd dan, want Allerzielen zelf valt op 2 november, terwijl Allerheiligen op 1 november valt. Halloween is dan dus de vooravond van Allerheiligen en niet van Allerzielen. Je zou toch verwachten dat een dergelijk feest dan op de vooravond van Allerzielen zou vallen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Flash Gordon:

niks gerelateerd aan landbouw en jaargetijden. Het is de Amerikaanse versie van Allerzielen, dodenherdenking dus.

Graaf nog maar eens wat dieper. Ik zie op 4 mei niet dat mensen zich verkleden als heksen, spoken en demonen. Wat heeft donker met licht te maken? 

5 minuten geleden zei Karin-:

En misschien een beetje te serieus met zulke zaken. :+

We zijn idd serieus met zulke zaken. Het occulte is iets waar je je ver van moet houden.

32 minuten geleden zei Flash Gordon:

JG's zijn toch altijd een beetje party-poopers he :#

We kunnen goed feesten hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Graaf nog maar eens wat dieper. Ik zie op 4 mei niet dat mensen zich verkleden als heksen, spoken en demonen. Wat heeft donker met licht te maken? 

We zijn idd serieus met zulke zaken. Het occulte is iets waar je je ver van moet houden.

Ik zie het niet meer als een feest.
Een samenkomen van mensen voor plezier en gezelligheid.

Hetzelfde als Sinterklaas, kerstmis en verjaardagen.
Er zit geen enkele diepe gedachten achter.
Het ligt aan de individu, wat voor waarde er aan wordt gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Robert Frans:

Eigenlijk wel vreemd dan, want Allerzielen zelf valt op 2 november, terwijl Allerheiligen op 1 november valt. Halloween is dan dus de vooravond van Allerheiligen en niet van Allerzielen. Je zou toch verwachten dat een dergelijk feest dan op de vooravond van Allerzielen zou vallen...

I stand corrected, het is inderdaad de vigilie van Allerheiligen, niet Allerzielen.

8 minuten geleden zei sjako:

Graaf nog maar eens wat dieper. Ik zie op 4 mei niet dat mensen zich verkleden als heksen, spoken en demonen. Wat heeft donker met licht te maken? 

We zijn idd serieus met zulke zaken. Het occulte is iets waar je je ver van moet houden.

We kunnen goed feesten hoor.

Over 4 mei: daar hanteer je falende logica. Daar steek ik geen energie in, ervaring leert dat dat toch geen zin heeft.

En ja, dat jullie goed kunnen feesten geloof ik direct. Sterker, ik heb nog nooit zo gelachen als met een JG die wat praktijkverhalen vertelde. Leuk en grappig mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Karin-:

Ik zie het niet meer als een feest.
Een samenkomen van mensen voor plezier en gezelligheid.

Hetzelfde als Sinterklaas, kerstmis en verjaardagen.
Er zit geen enkele diepe gedachten achter.
Het ligt aan de individu, wat voor waarde er aan wordt gegeven.

Het heeft met vals religieuze gedachten te maken en als Christen moeten we daar juist tegen vechten, niet vieren. Kijk eens wat de Encyclopedie Americana te zeggen heeft over Halloween:

„Bepaalde elementen van de halloweengebruiken zijn terug te voeren op een rite van de druïden [priesters bij de oude Kelten] in voorchristelijke tijden. De Kelten hadden feesten voor twee belangrijke goden: een zonnegod en een god van de doden . . ., voor wie een feest werd gehouden op 1 november, wanneer het Keltische nieuwe jaar begon. Het feest van de doden werd geleidelijk in de christelijke rituelen opgenomen.” — The Encyclopedia Americana.

Wat heeft een Christen met de zonnegod te maken en met een god van de doden? Het is een besmet feest met heidense rituelen. Zo denken wij erover. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei MysticNetherlands:

Helemaal niets :) Vandaar ook: een leuk feestje dus.

2 kor 6:17 zegt dat we het onreine niet meer mogen aanraken

17  ‘“Ga daarom uit hun midden weg en scheid je van hen af”, zegt Jehovah,* “raak het onreine niet meer aan en ik zal jullie aannemen.”’

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Het heeft met vals religieuze gedachten te maken en als Christen moeten we daar juist tegen vechten, niet vieren. Kijk eens wat de Encyclopedie Americana te zeggen heeft over Halloween:

„Bepaalde elementen van de halloweengebruiken zijn terug te voeren op een rite van de druïden [priesters bij de oude Kelten] in voorchristelijke tijden. De Kelten hadden feesten voor twee belangrijke goden: een zonnegod en een god van de doden . . ., voor wie een feest werd gehouden op 1 november, wanneer het Keltische nieuwe jaar begon. Het feest van de doden werd geleidelijk in de christelijke rituelen opgenomen.” — The Encyclopedia Americana.

Wat heeft een Christen met de zonnegod te maken en met een god van de doden? Het is een besmet feest met heidense rituelen. Zo denken wij erover. 

 

Omdat andere mensen er zo nakijken hoef ik dat nog niet te doen.
En ik betwijfel of veel mensen er zo diep over nadenken of de oorsprong er nog van weten.
Of het als valse religieuze gedachten zien. 
Kids zien het vaak niet meer dan een verkleedpartijtje en een manier om snoep te scoren.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Karin-:

Omdat andere mensen er zo nakijken hoef ik dat nog niet te doen.
En ik betwijfel of veel mensen er zo diep over nadenken of de oorsprong er nog van weten.
Of het als valse religieuze gedachten zien. 
Kids zien het vaak niet meer dan een verkleedpartijtje en een manier om snoep te scoren.

Iedereen is vrij te doen en te laten wat ze willen. Het ging in dit topic over hoe de diverse Christelijke stromingen tegen Halloween aankijken. Nou, wij kijken er zo tegenaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

2 kor 6:17 zegt dat we het onreine niet meer mogen aanraken

17  ‘“Ga daarom uit hun midden weg en scheid je van hen af”, zegt Jehovah,* “raak het onreine niet meer aan en ik zal jullie aannemen.”’

Ja en nu kom ik weer met verzen die aangeven dat christenen zelf mogen bepalen welke dagen ze vieren, of dat niet-Joodse christenen behalve t niet eten van t vlees van gewurgd dieren en/of bloed bevattende, immorele seks en vlees geofferd aan afgoden verder weinig regels hebben. En dan kom jij weer met andere verzen. Enzovoorts.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Ja en nu kom ik weer met verzen die aangeven dat christenen zelf mogen bepalen welke dagen ze vieren, of dat niet-Joodse christenen behalve t niet eten van t vlees van gewurgd dieren en/of bloed bevattende, immorele seks en vlees geofferd aan afgoden verder weinig regels hebben. En dan kom jij weer met andere verzen. Enzovoorts.

Nee hoor, herhaling van zetten. Ieder zijn overtuiging toch? Iedereen moet leven met zijn eigen geweten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn er hier ook mensen die er om deze reden moeite mee hebben?

Citaat

Fijn, het is weer tijd voor Halloween!

Een paar jaar geleden ging er een schok door de wereld. De Islamitische Staat liet een filmpje zien waarin een gevangen genomen Jordaanse piloot te zien was. De piloot stond in een kooi, er liep een spoor van benzine naar de kooi. Om de kooi stonden IS strijders om toe te kijken, ze stonden op de ruïne van een oud stadion.

In beeld kwam een man die het spoor van benzine aanstak. Het vuur likte gulzig aan het spoor van benzine, wat uitkwam bij de Jordaanse piloot die zelf ook gedrenkt was in benzine. De man stierf een verschrikkelijke dood.

Niet zolang geleden ging een journaliste mee aan boord van een kleine onderzeeer in Denemarken. De journaliste verdween en de eigenaar zei dat hij haar een zeemansgraf had gegeven. De vrouw werd kortgeleden gevonden, of in ieder geval haar romp. Later werd ook haar hoofd gevonden.

In ons eigen land gebeuren ook verschrikkelijke dingen. Kortgeleden nog werd het nieuws gedomineerd door de verdwijning van Anne Faber. De kans is groot dat zij is vermoord door een man die in behandeling was bij een forensisch psychiatrische kliniek. Af en toe mocht hij zonder begeleiding uit de kliniek en ging daar weer in de fout. Helaas was Anne Faber daarvan het slachtoffer. Heel Nederland reageerde geschokt en er werd een petitie gestart voor een grondig onderzoek naar het falende systeem.

Je vraagt je misschien af waarom ik deze dingen zo opsom. Ik had het liever niet gedaan, maar ik had het idee dat het moest. Het is namelijk zo dat wij deze bovenstaande dingen allemaal verschrikkelijk vinden. Behalve in oktober, want dan is er Halloween.

Toen ik deze week tv zat te kijken, kwam er een reclame langs van de Walibi Fright Night. Een angstaanjagende clown loopt met jerrycans met benzine naar een gewond meisje dat vastgebonden zit. De benzine wordt over het meisje gegoten en vervolgens aangestoken. Klik hier voor het filmpje, als je het wilt zien.

En hoewel de wereld in shock was na het filmpje van IS met de Jordaanse piloot, is het nu entertainment. We betalen er zelfs kaartjes voor, we verheugen ons erop, mensen reageren op Youtube met: ‘Ik kan niet wachten!!!’ En ‘Ik heb er nu al zin in.’. En het enige wat ik mij hierbij afvraag is: ‘Waar zijn we in vredesnaam mee bezig?’

De journaliste die in Denemarken werd vermoord, werd  in stukken gehakt. Het komt in het nieuws en je vraagt je af: ‘Hoe is het mogelijk?!’. Maar niet tijdens Halloween. Tijdens Halloween mag alles zo gruwelijk mogelijk zijn. Opeens is het niet zo gek om uit te beelden dat je iemand door midden zaagt met een kettingzaag, zoals in onderstaande foto. Sterker nog, het is eigenlijk wel leuk. En als het even kan, nemen we onze kinderen, hoe jong ze ook zijn, gewoon ‘gezellig’ mee.

Want Halloween is natuurlijk ook gewoon voor kinderen, moet kunnen. Bij mij in de stad is er een Halloweenoptocht, speciaal voor kinderen. De plaatselijke omroep is erbij en neemt op. Kinderen van ruim onder de tien jaar lopen langs zombies, mensen met kettingzagen, mensen die uitbeelden hoe ze andere mensen in stukken hakken. Gevolg? Heel veel gillende kinderen, kinderen die willen verdwijnen in de jas van hun vader of moeder en kinderen die huilend rondlopen.

Ja, het wordt weer 31 oktober, tijd voor een groot, gezellig feest: Halloween. De verschrikkelijke dingen die in de echte wereld gebeuren, maken even niet meer uit. Diezelfde dingen zijn nu eigenlijk best leuk, we betalen er zelfs voor. Maar als het afgelopen is, kijken we weer met zijn allen verbijsterd naar het nieuws, naar een nieuwe gruwelijke moord.

https://karshardebol.wordpress.com/2017/10/20/fijn-het-is-weer-tijd-voor-halloween/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid