Spring naar bijdragen

Beledigen andere levensbeschouwingen/godsdiensten


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik weet er zoveel van dat Nicea vooral gericht was tegen het arianisme. Deze leer werd ketters verklaard maar is niet uitgestorven. Met name de J.G. en de mormonen hebben vele elementen van deze leer verwerkt in hun doctrine. Later tijdens Constantinopel werd de triniteitsleer uitgewerkt en in een dogma gepresenteerd.

En weer verworpen/geherdefinieerd op Constantinopel: Jezus is niet van dezelfde substantie als God, maar is God.

Het hele verhaal zou grappig zijn als het niet zo triest was maar hier helaas off-topic. Arius is maar liefst vijfmaal verketterd waarna dat telkens weer werd herroepen. Het verhaal gaat dat hij tijdens het concilie van Nicaëa een kaakslag kreeg toegediend, door Sinterklaas. :( 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik ga even niet citeren maar ik wel wel even over het geheel van de discussie mijn zegje doen. Eerst en vooral vind ik dat Thorgrem het vrij goed doet, en ik heb hem in zijn werk als mod hier nie

@Dolce Vita, ik heb je reacties verborgen. - Zie reactie van @Flash Gordon - Argument by link is niet toegestaan - @Naeva vroeg hoe een uitschieter van je te verstaan. Geef dan daar kor

Je volhardt in je interpretatie, zie ik. Jammer, maar ik geloof niet dat ik nu iets kan zeggen wat beweging brengt. En nee, ik heb geen ander account.

Op 22-10-2017 om 13:19 zei Dolce Vita:

Een Christen die het geestelijk Leven van Christus hoog in het vaandel draagt, zou zich veel beter onthouden van kritiek op andere levensbeschouwingen. De fixatie van sommige christenen op het kwaad, het constant gericht zijn op het kwaad, wijst op angst voor de duivel in hun eigen ziel. Ze zijn niet vertrouwd met de hartstochten en het kwaad in de eigen ziel. Daarom moeten ze de duivel naar buiten projecteren en zien ze hem overal aan het werk. Omdat mensen de duisternis van hun eigen ziel niet kennen, en deze duisternis niet willen onderzoeken, hebben ze het voortdurend over de duivel, demonen, etcetera. Dit is echter geen heilzaam spreken. Wij kunnen het kwaad transcenderen door ons op God te richten.  Dan kunnen we zonder angst omgaan met het kwaad dat we in onszelf ontdekken en dat van buitenaf op ons afkomt. Wanneer wij het kwaad overstijgen door onze blik te richten op God en Zijn barmhartigheid, dan wordt het kwaad gerelativeerd. En dan mogen we steeds weer ervaren dat het kwaad verandert: in een aansporing om ons te laten vervullen met de goede Geest van God.

(in bovenstaande een parafrasering van Anselm Grün, Het kwaad overwinnen met liefde en vertrouwen - wegen naar een verzoende samenleving)

Mooie tekst, kan ik me helemaal in vinden.

Vervolgens zie ik jou tekeergaan tegen het WTF:

'Het is naar mijn mening en ervaring een hondsbrutale, hooghartige, betweterige, neerbuigende, onchristelijke, alles wat ware liefde is kapotmakende, criminele organisatie.'

Hoe moet ik dat zien?

4 uur geleden zei Flash Gordon:

De discussie jaren geleden op dit forum ging niet over concilies, maar om het credo dat we tegenwoordig kennen als het credo van Nicea, een historisch foutieve benaming. Het was geen discussie over wie wat mocht schrijven of geloven op één ding na: op dit forum is sindsdien de term “christelijk” gekoppeld aan dat credo.

Ja. Dat is - in mijn herinnering - ontstaan uit de behoefte om kaders te kunnen stellen omdat in veel topics steeds weer opnieuw de fundamenten van het christelijk geloof bediscussieerd werden. Zei iemand bijvoorbeeld: wil je voor me bidden? Dan kwam een ander vertellen waarom bidden onzin was omdat God niet bestond. En omgekeerd ook. Er waren best wat mensen bij die de katholieke kerk niet als christelijk zagen en daardoor werd bij elke katholieke uiting weer een discussie opgestart over of de RKK toch niet de antichrist was. Hierdoor beantwoordde het forum niet meer aan haar voornaamste doel, namelijk: gelovige jongeren ( :# ) met elkaar in contact brengen. Iemand heeft een keer geopperd om een geloofsbelijdenis te gebruiken als kader voor wat christelijk is, zodat dit soort discussies beperkt konden worden. Dat werd niet gedaan om anderen uit te sluiten, maar om een min of meer veilige plek te creëren om dieper op geloofszaken in te kunnen gaan met mensen die grofweg dezelfde uitgangspunten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Naeva, je doet me trouwens steeds zeer sterk aan "Karin" denken. Was dat inderdaad een nickname van jou, voordat je besloot weer onder Naeva verder te komen posten,  of zie ik dit verkeerd? Tis maar even een vraag, voor de duidelijkheid, ik ken je niet, ben hier nooit eerder tegelijkertijd met jou actief geweest en had  ook vreemd genoeg ook nog nooit iets hier van je gelezen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoezeer ik de emotie ook begrijp, zo aanvallend naar @Naeva is niet alleen onnodig, het is ook volkomen onterecht. Je  kent haar inderdaad volstrekt niet gezien wat je haar aanwrijft en suggereert.

Nogmaals, ik snap de vijandigheid richting wtg maar al te goed. Maar als je ook maar een greintje waarde hecht aan mijn mening: ik ken @Naeva wel, ik durf te beweren erg goed zelfs, en je doet haar nu onrecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dolce Vita, ik heb je reacties verborgen.

- Zie reactie van @Flash Gordon

- Argument by link is niet toegestaan

- @Naeva vroeg hoe een uitschieter van je te verstaan. Geef dan daar kort en bondig antwoord op. Zonder weer in de vuilkuil te vallen waar in eerste instantie je beweegreden voor gevraagd werd.

15 minuten geleden zei sjako:

@Foppe1986 Bedankt voor je steun en begrip. Ik ben het helemaal met je eens. @Thorgrem vind ik in deze niet geschikt als mod van dit forum.

Begrijpelijk, aangezien je van mij niet de vrije hand krijgt in het verspreiden van WTG leer in de geloofsdelen van dit forum en ik niet gevoelig ben voor teksten als 'ik eis'. Daarnaast kan je van anderen gedragsverandering eisen, het begint bij jezelf. Zolang jij steeds de voorzet geeft zullen anderen hem steeds inschieten. Wie goed doet, goed ontmoet. En dat gaat zeker op voor een forum. Als je je dan al maanden zo niet jaren als extremistische hork opstelt die nooit bereid is om een compromis te sluiten, andere zienswijze te accepteren als "dan zijn we het eens in het oneens zijn", rookgordijnen opwerpt, en je eigen meningen nog steevast als feiten durft weg te zetten, dan snap je wel dat je niet echt een gunfactor hebt.

Maar ook van jou heb ik nog nimmer een aanmelding gezien om je vrijwillig in te zetten voor dit forum als mod.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-11-2017 om 17:12 zei Foppe1986:

Dus waarom zo fanatiek tegen JG van leer trekken?

Dit was in de tijd van Jezus al niet anders. Christenen werden gezien als een sekte en de schriftgeleerden gingen als dolle te keer tegen de Christenen tot doden aan toe. Ja, zelfs tot het doden van onze Heer Jezus. Blijkbaar hebben JG net zo iets als de eerste Christenen. Ze krijgen weerstand van de gevestigde religies en toch groeien ze hard (het loopt nu naar de 9 miljoen). Ik hoor zaken als liefdeloos, extremistisch en ga zo maar door. Allemaal zaken waar de Christenen in het begin van de jaartelling ook van werden beschuldigd. Ze werden zelfs beschuldigd van het in de fik steken van Rome. Ja, ze waren zo 'extremistisch' dat ze liever voor de leeuwen werden geworpen dan dat ze hun geloof afzworen. Met JG precies zo. Duizenden JG hebben in de Tweede Wereldoorlog het leven gelaten omdat ze hun geloof niet wilden afzweren. Eén handtekening was genoeg. Nu zien we het weer in Rusland. Onschuldige broeders en zusters worden opgepakt. Koninkrijkszalen worden vernield en geconfiskeerd. Ze doen geen vlieg kwaad, integendeel zelfs en toch worden ze hevig vervolgd. Ik zie duidelijk de paralellen met de eerste Christenen. 

Ga eens naar een bijeenkomst van JG en proef de sfeer daar onderling eens. Kijk eens wat ze doen als er ergens een ramp is gebeurd. Allereerst worden onze geloofsgenoten geholpen, maar we helpen ook niet-JG. Liefde in actie.  

8 uur geleden zei Thorgrem:

en je eigen meningen

Deze 'meningen' onderbouw ik altijd Bijbels. Bijv. de Drieeenheid. De hele Bijbel door zegt dat er maar één God is, de Vader. Joh. 17:3, 1 Ti 2:5, 1Ko 8:6 (in werkelijkheid is voor maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn ontstaan en voor wij bestaan. En er is één Heer, Jezus Christus, via wie alle dingen zijn ontstaan en via wij bestaan. Dit is geen mening, dit haal ik restreeks uit Gods woord. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Naeva:

Hoe moet ik dat zien?

Dit is pure haat, zo moet je dat zien. Waarom? Ik zou het niet weten. Als je niet met JG in discussie wilt gaan zeg je dat gewoon of je laat je als niet-bel adres noteren. JG horen er nu eenmaal bij, net zoals bijv de Katholieke Kerk erbij hoort. JG gaan naar mensen toe uit mensenliefde en uit liefde voor God. Praat eens met ze of nog beter, ga eens naar een bijeenkomst. Kost je niks, geen collecte. Proef de sfeer eens onderling en bepaal dan zelf hoe je dan over JG denkt. Ik wil met alle liefde een afspraak voor je verzorgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-11-2017 om 17:12 zei Foppe1986:

Hallo,

 

ik vind het jammer dat het topic sabbat is gesloten, voorlopig althans. Want als er ergens een levensbeschouwing wordt gedemoniseerd dan was het daar wel. Namelijk de JG. Die worden als niet christelijk neergezet, en vergeleken met moslims (kun je ook als compliment opvatten, is niet meteen demoniseren uiteraard). Hitler wordt erbij gehaald. Echt, als je christen was zou je je toch schamen voor wat daar over en weer gegooid wordt. 

En waarom? Omdat JG ergens anders over denken. Maar geldt dit niet voor alle christelijke partijen en kerken? Anders zou men niet splitsen in allerlei kerkjes. Dus waarom zo fanatiek tegen JG van leer trekken? Wat is de reden daarachter? De protestanten vallen over de RK en vinden die onchristelijk, en samen vallen ze over de JG. Ik zou zeggen kijk naar de gelijkenissen. Iedereen meent dat Jezus gekomen is tot redding der mensheid. Vindt elkaar daarin, lijkt me veel zinvoller. 

Met "vrienden" zoals jullie onderling zijn heb je geen vijanden meer nodig. 

Misschien is dit offtopic, maar dat hoor ik dan wel.

Het is deels offtopic, maar het is vooral een valse voorstelling van zaken. Zoals door Thorgrem ook reeds opgemerkt: kijk nog eens goed naar de chronologie van de berichten in dat topic.

 

Het is overigens ook niet zo dat niet-christenen zijn uitgesloten van deelname aan dit forum. Ook buiten het levensbeschouwelijke deel is iedereen welkom om deel te nemen. Er wordt alleen wel gevraagd om de basisprincipes van het christendom te respecteren. In dit geval wordt expliciet het credo van Nicea genoemd, maar de christenen die dat onderschrijven, onderschrijven impliciet ook de Drieeenheid. Ook al ging Nicea daar niet over. Maar zelfs als je daar niet mee akkoord kunt gaan, kun je alsnog deelnemen aan het forum mits je wel dit christelijke uitgangspunt respecteert. En daar gaat het dus mis... een jg die meent voor alle christenen te kunnen spreken gaat gewoon een aantal bruggen te ver.

Na jaren op diverse fora deelgenomen te hebben, heb ik inmiddels wel een olifantenhuid gekweekt vwb de onzin die over de RK wordt beweerd. Ook begrijp ik best dat kleinere gemeenschappen zich graag willen profileren door zich tegen de Moederkerk af te zetten. Dat is vergelijkbaar met bv. een wedstrijd Nederland-Duitsland, waar alle anti-Duitse sentimenten van stal worden gehaald. Allemaal prima, daar lig ik echt niet wakker van.

 

Het wordt anders als een jg beweerd voor alle christenen te spreken en dan stellige uitspraken gaat doen, die bovendien diametraal tegengesteld zijn aan wat het christendom geloofd. Hou je gewoon bij je eigen geloof. Ik ga ook niet beweren voor het christendom te spreken, terwijl ik dondersgoed weet dat grote delen daarvan iets anders geloven. Sterker nog, dat gelovigen binnen mijn eigen Kerk soms anders geloven. Uit ervaring weten we gewoon dat er bij de jg een onzichtbare agenda meespeelt. Waarbij het besmeuren van anderen een doel op zich is. Die bovendien in lectuur onder haar eigen leden wordt verspreid, om al naar gelang in te zetten. Het is dus niet zo vreemd dat een forum grenzen stelt en daarnaar handelt. 

26 minuten geleden zei sjako:

Dit was in de tijd van Jezus al niet anders. Christenen werden gezien als een sekte en de schriftgeleerden gingen als dolle te keer tegen de Christenen tot doden aan toe. Ja, zelfs tot het doden van onze Heer Jezus. Blijkbaar hebben JG net zo iets als de eerste Christenen. Ze krijgen weerstand van de gevestigde religies en toch groeien ze hard (het loopt nu naar de 9 miljoen). Ik hoor zaken als liefdeloos, extremistisch en ga zo maar door. Allemaal zaken waar de Christenen in het begin van de jaartelling ook van werden beschuldigd. Ze werden zelfs beschuldigd van het in de fik steken van Rome. Ja, ze waren zo 'extremistisch' dat ze liever voor de leeuwen werden geworpen dan dat ze hun geloof afzworen. Met JG precies zo. Duizenden JG hebben in de Tweede Wereldoorlog het leven gelaten omdat ze hun geloof niet wilden afzweren. Eén handtekening was genoeg. Nu zien we het weer in Rusland. Onschuldige broeders en zusters worden opgepakt. Koninkrijkszalen worden vernield en geconfiskeerd. Ze doen geen vlieg kwaad, integendeel zelfs en toch worden ze hevig vervolgd. Ik zie duidelijk de paralellen met de eerste Christenen. 

Ga eens naar een bijeenkomst van JG en proef de sfeer daar onderling eens. Kijk eens wat ze doen als er ergens een ramp is gebeurd. Allereerst worden onze geloofsgenoten geholpen, maar we helpen ook niet-JG. Liefde in actie.  

Ach ach, nu wil je zelfs het leed dat katholieken in de arena’s van Rome is aangedaan gaan claimen voor jouw 19e eeuwe Amerikaanse club? Schei toch eens uit met die onzin. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei sjako:

Dit was in de tijd van Jezus al niet anders.

En weer de welbekende slachtofferkaart. Keer op keer conflicten uitlokken en vervolgens het slachtoffer uithangen.

Citaat

Deze 'meningen' onderbouw ik altijd Bijbels.

Hartstikke geweldig van jou. Dat maakt het echter nog steeds geen feit. Als je nu, op volwassen leeftijd, nog niet doorhebt dat de bijbel vrij multi-interpretabel is dan heeft jouw aanwezigheid hier op dit forum eigenlijk geen zin meer. Als jij nog steeds niet kan accepteren dat anderen er met diezelfde bijbel andere meningen op nahouden vertrek dan alsjeblieft.

21 minuten geleden zei sjako:

Dit is pure haat, zo moet je dat zien. Waarom? Ik zou het niet weten. Als je niet met JG in discussie wilt gaan zeg je dat gewoon of je laat je als niet-bel adres noteren. JG horen er nu eenmaal bij, net zoals bijv de Katholieke Kerk erbij hoort. JG gaan naar mensen toe uit mensenliefde en uit liefde voor God. Praat eens met ze of nog beter, ga eens naar een bijeenkomst. Kost je niks, geen collecte. Proef de sfeer eens onderling en bepaal dan zelf hoe je dan over JG denkt. Ik wil met alle liefde een afspraak voor je verzorgen.

Of het pure haat is, daar kan ik niet over oordelen. Ik zie wel grote overeenkomsten met vele berichten van jou. Maar waar de 'haat' van DV uit persoonlijke ervaring voortkomt komt jouw 'haat' dwangmatig uit je geloofsgemeenschap. Of is het puur toeval dat alle WTG aanhangers die 'haat' tentoonspreiden jegens al wat niet tot het WTG behoort?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thorgrem Ik haat helemaal niemand. Je demoniseert en dat blijf je doen. Ik kom gewoon met duidelijk argumenten en als je gewoon Nederlands kan lezen dan zie je dat bijv die tekst die ik hiervoor heb gegeven niet voor meerdere interprataties vatbaar is, tenminste als je eerlijk wilt zijn. Maar als je niet met me eens bent en dat ben je niet, dan ga je er toch gewoon aan voorbij?

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei sjako:

@Thorgrem Ik haat helemaal niemand.

Sjako, je overtuiging getuigt van haat. Haat is ontkennen, in dit geval de drie-eenheid van God, de Godheid van Jezus en de waarheid van de Bijbel. De WTG leert dat de Bijbel niet door hun gewone leden geïnterpreteerd mag worden, maar enkel door hun organisatie. M.a.w.: om een goed begrip van de Bijbel te kunnen krijgen moet men luisteren naar de Watchtower Society in Brooklyn, New York. Die de Bijbel heeft aangepast aan hun doctrine. Eeuwig leven hoeft niet verdiend te worden...

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

@Thorgrem Ik haat helemaal niemand.

Fijn om te horen. Toch zie ik zeer grote overeenkomsten tussen vele van jouw bijdragen en die ene van DV die jij betitelt als pure haat.

Citaat

 

Je demoniseert en dat blijf je doen.

Ik hield je overduidelijk een spiegel voor. Schijnbaar bevalt het beeld wat je in de spiegel ziet niet. En dat neem je mij nu kwalijk? Je beticht me nu overigens van demoniseren, ook niet bepaald netjes vind je wel? Doe wat aan je spiegelbeeld, dat kan alleen jij veranderen en het zal je (forum)leven een stuk aangenamer maken.

Citaat

 

Ik kom gewoon met duidelijk argumenten en als je gewoon Nederlands kan lezen dan zie je dat bijv die tekst die ik hiervoor heb gegeven niet voor meerdere interprataties vatbaar is, tenminste als je eerlijk wilt zijn.

En nu beticht je mij (en vele anderen) van niet eerlijk zijn. Elke volwassen gelovige weet denk ik wel dat je losse citaten niet uit hun context (en die context is de gehele bijbel voor vele christenen en voor de meeste hoort daar ook nog 'het christendom' bij) kan rukken. Met losse citaten slingeren heeft geen zin. Ik snap werkelijk niet dat je dat na zoveel ervaring op een christelijk forum dat nog niet door hebt.

En er aan voorbij gaan als ik het niet met je eens ben zou kunnen. En dat doe ik dan ook zeer geregeld.

7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Sjako, je overtuiging getuigt van haat. Haat is ontkennen, in dit geval de drie-eenheid van God, de Godheid van Jezus en de waarheid van de Bijbel.

Oecumenisch gezind als ik ben zou ikzelf nog niet zover willen gaan.

Citaat

De WTG leert dat de Bijbel niet door hun gewone leden geïnterpreteerd mag worden, maar enkel door hun organisatie. M.a.w.: om een goed begrip van de Bijbel te kunnen krijgen moet men luisteren naar de Watchtower Society in Brooklyn, New York. Die de Bijbel heeft aangepast naar hun doctrine.

Daar komt het op neer ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@sjako,

Nee, ik zie bij jou geen haat, maar ook geen acceptatie van andere christenen behalve de jehovah getuigen. M.i denk je dat dat de enige weg kan zijn. En dat is het verschil met andere christenen die -ook al staan ze achter hun eigen leer/visie, geloofsovertuiging-, elkaar toch zien als geloofsgenoten.

En de christenvervolging in het begin van de jaartelling overkwam de volgelingen van Jezus; mensen die nog geen kaas gegeten hadden van dogma's. Dus geen Jehovah getuigen geen rooms-katholieken maar -mensen van de Weg-.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Dit is pure haat, zo moet je dat zien.

Ik denk niet dat het aan jou is om aan te geven hoe ik een uitspraak van Dolce Vita moet zien.

19 uur geleden zei Dolce Vita:

@Naeva, je doet me trouwens steeds zeer sterk aan "Karin" denken. Was dat inderdaad een nickname van jou, voordat je besloot weer onder Naeva verder te komen posten,  of zie ik dit verkeerd? Tis maar even een vraag, voor de duidelijkheid, ik ken je niet, ben hier nooit eerder tegelijkertijd met jou actief geweest en had  ook vreemd genoeg ook nog nooit iets hier van je gelezen. 

Dat zie je inderdaad verkeerd. Ik heb al 13 jaar dit account.

Ik zie dat een ander deel van je reactie(s) aan mij verwijderd is. Ik weet niet wat er precies stond, maar maak uit de reactie van Flash Gordon op dat het niet complimenteus was. Je zult iets in mijn reactie gelezen hebben wat er niet staat, iets dat je doet wantrouwen. Dat gebeurde in een eerder topic ook (iets over de woede van God). Ik weet niet waar het vandaan komt en dat is mijn zaak ook niet, maar echt: het is niet nodig. Ik heb niets te verbergen. Ik val je niet aan. Ik heb niets kwaads met je voor. Mijn vraag was er één uit interesse. Ik zie in jouw posts een vurigheid waar ik waardering voor heb, al is je manier van discussiëren de mijne niet. Het kan zijn dat jij vanuit die vurigheid andere keuzes maakt dan ik in hoe je reageert. Dat je opmerking over het WTG voor jou wél te combineren is met het stukje van Anselm Grün. Als dat zo was, had ik het graag gelezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga even niet citeren maar ik wel wel even over het geheel van de discussie mijn zegje doen.

Eerst en vooral vind ik dat Thorgrem het vrij goed doet, en ik heb hem in zijn werk als mod hier niet kunnen betrappen op stemmingmakerij... Het maakt het er natuurlijk niet gemakkelijker op, juist omdat hij meedoet aan de discussies, maar dat verhindert hem niet om correct als mod op te treden... Als hij namelijk tegen de aantijgingen van sommigen omtrent Hitler en Rutherford moet optreden dan moet hij dat ook doen ten opzichte van de aantijgingen van anderen van Hitler tussen de Katholieke Kerk want deze moet een heel stuk genuanceerd worden... Vergeten we vooral niet de massale arrestaties b.v. van Kathlieke priesters in Polen  (dat om maar één voorbeeld te noemen), of lezen we Mit Brennender Sorge uit 1937 opmerkelijk niet in het Latijn opgesteld, maar in het Duits... Waar de Katholieke kerk zich in de tweede wereldoorlog het meest schuldig aan heeft gemaakt is dan ook het TE LANG zwijgen, juist omdat ze bang waren voor de repercussies die dit zou hebben voor hun leden in het bezette gebied. Soms moeten mensen zich eens wat meer in kerkgeschiedenis verdiepen in plaats van meteen maar te roepen wat de luidste roeper al heeft gedaan.

De slachtofferregels die Sjako weer uit zijn botten slaat is enerzijds een beetje de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet, want hij neemt ook geen blad voor de mond om waar hij kan een sneer te geven aan (vooral) de katholieke kerk en zijn leden... Verder is het nogal wat om de tegenwind op een forumpje te vergelijken met hoe het eraan toe ging in de eerste eeuwen van het Christendom. Volgens Open Doors wordt 1 op de 11 christenen in de wereld vervolgd, en we hebben het dan echt over wel wat meer tegenwind dan iemand die iets tegen je geloof zegt op een forumpje (kinderen die onthoofd worden; kerken die gebombardeerd worden, mensen die moeten kiezen tussen Christus of Allah....)...

Verder vind ik JG wel christenen, omdat ik niet van de drie-eenheid uitga als waardemeter om iemand christen te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Haat is ontkennen

Inderdaad, het ontkennen van de waarheid. Dus ga eens te rade bij jezelf.

11 uur geleden zei Lobke:

geen acceptatie van andere christenen behalve de jehovah getuigen.

Ik accepteer wel degelijk andere Christenen, maar hoef het toch niet eens te zijn met hun geloof? Ik lees heel andere dingen dan die bijv de Katholieke kerk zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Thorgrem:

Keer op keer conflicten uitlokken

Dus een discussie aangaan is een conflict uitlokken? Wie begon er nu met Hitler te schermen. Wie lokt er hier en conflict uit. Was ik dat? Nota bene met een argument dat al lang is weerlegd. Ik heb niks tegen mensen met een ander geloof, sterker nog, ik heb goede Katholieke vrienden. Maar als we de discussie aangaan dan draag ik m'n geloof uit, wat jullie ook doen trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Ik accepteer wel degelijk andere Christenen, maar hoef het toch niet eens te zijn met hun geloof? Ik lees heel andere dingen dan die bijv de Katholieke kerk zegt.

Hoe ver gaat die acceptatie? Verder dan een "ook in andere denominaties bevinden zich "ware" christenen, maar die dienen zich wel onverwijld bij het Wachttorengenootschap te voegen, want anders gaan ze alsnog verloren"??

Je hebt (en anders was het wel een andere aanhanger van het WTG - laten we het vooral hebben over hetgeen dat WTG uitdraagt!) meerdere keren verkondigd dat het van levensbelang is een religie aan te hangen die Gods goedkeuring kan wegdragen. Dat het anders is "gaat uit van haar!".

Wat betreft dat laatste: zie hier

Kijk vooral ook op welke vraag dit het antwoord was, en het moge duidelijk zijn dat er een afkeer bestaat m.b.t. de kerkgenootschappen waar die christenen toe behoren...

En kijk vervolgens eens naar de etymologie van dat woord "haat": http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/haat Het WTG predikt "een diepe afkeer" van religies met andere opvattingen dan die van zichzelf. Bestempelt maar al te graag zaken tot "heidens" - gekoppeld aan die oproep tot "uitgaan". En het is voornamelijk op dit punt dat de boodschap van het WTG op dit forum (en elders) weerstand oproept... En het is op dit punt dat de omslag van Kerk naar sekte plaats vindt... Trouwens ook (hand in eigen boezem) het punt waar sommige gereformeerden ophielden/-houden zich katholiek te gedragen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dolce Vita:

Dat was de vraag niet. Is het account Karin ook van jou? Dat is de vraag. Het antwoord is ja of nee. Meer smaken zijn er niet.

Naeva is een user die hier al heel lang rondloopt, bijna net zo lang als ik, en die ook in het verleden louter positieve en integere bijdragen leverde. Van haar heb je dus niets te vrezen en haar schrijven hier kun je dus gerust als opbouwend, open en nieuwsgierig bedoeld opvatten. En zoals je misschien al doorhebt, ben ik niet de enige user die daarvan kan getuigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid