Spring naar bijdragen

Blijde gebeurtenis of bijbelse vervulling?


Aanbevolen berichten

11 uur geleden zei sjako:

Dat lieg je gewoon. Ik ben al 25 jaar JG en zo is dat nooit in een lezing gezegd. Ik maak hier groot bezwaar tegen en het is regelrechte smaad. Wij hebben helemaal niets met de helleleer en we zullen dat ook nooit gebruiken in een lezing. Wij bezien deze visie als een belediging van God. Ik heb dit dan ook gerapporteerd.

Hij sprak ook helemaal niet over de hel, maar over "in het vuur geworpen worden." En dat is wat jullie wel degelijk leren, doch dan wel een vuur ter vernietiging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 127
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mooi dat de Lutheranen en katholieken steeds meer nader tot elkaar komen. De gemeenschappelijke verklaring omtrent de rechtvaardiging tussen de katholieke Kerk en de Lutherse wereldfederatie heeft ove

Ik ken geen groep die zoveel andere (christelijke) groeperingen schoffeert dan de JG, dat is de reden waarom ik er ben uitgestapt en me eens heb toegelegd op theologie en inmiddels bezig ben aan mijn

Beste ik heb ook nergens het woord hel gebruikt, dat is wat Sjako uit mijn woorden interpreteert, juist zoals hem goed geleerd is, en hoe hij nu als een klein kind zijn leer verdedigt door mijn leugen

Posted Images

4 uur geleden zei Fundamenteel:

Maar de bijbel leert toch heel veel ? Heeft men er niet selectief wat teksten uit geraapt om een interpretatie uit te schrijven?

Nee, zoals ik het beleef na lange tijd, is dat het een heel samenhangende leer is, die vrij vaak ook terug te vinden is bij andere kerken. Het is dus niet zo dat we zelf maar wat verzinnen. Het is idd vrij orthodox, we proberen zoveel mogelijk te zijn als de eerste Christenen, maar dan in deze tijd. Je moet er idd wel wat voor laten, tenminste zo lijkt het in eerste instantie. Maar je krijgt er zo enorm veel voor terug. Vergeet niet dat een Christen geen deel van de wereld is! Als je het gewend bent mis je niks, integendeel.

4 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik weet dat JG niet in de hel geloven, maar ze geloven wel dat God/Jezus de slechte mensen zal komen uitroeien en enkel de schapen een wederopstanding krijgen. Best moeilijk te verteren allemaal.

Als er een nieuwe wereld tot stand moet komen, zullen slechte elementen zoals ik maar zal noemen, worden weg genomen. Anders krijg je nooit een vredesrijk. Zie het als een pijnlijke operatie. Eerst moet het pijn doen om tot genezing te komen. Maar vergeet niet dat God en Jezus niet willen dat er iemand vernietigd wordt. Vandaar het predikingswerk. Iedereen moet met het evangelie in aanraking komen. Ieder kan dan zijn eigen keuze maken. We hebben eigen vrije wil.

2 uur geleden zei Robert Frans:

En dat is wat jullie wel degelijk leren, doch dan wel een vuur ter vernietiging.

Nee Robert, nogmaals het is symbolisch. Hades wordt bijv in het meer van vuur gegooid. Hades is geen persoon of zo, maar Het Graf. Symbolisch dus. Wij gebruiken het nooit. In al die jaren nooit gehoord, alleen als we de 'hel' uitleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei bernard 3:

Blijkbaar is de discussie hier nu totaal afgeweken van het onderwerp van deze topic en is het verworden tot een discussie met de JG als onderwerp waarvoor reeds plaats werd voorzien op andere topics

Mag ik dan ook vragen om de of topic reacties te verwijderen aub.

Het gaat hier wel degelijk nog over de vraag hoe sommige groeperingen aankijken tegen Kerk en sommige passages in de Apokalyps. Zie ook je eigen opmerking eerder in het topic:

Citaat

Waarbij reeds eeuwen terug door ALLE reformatoren werd vastgesteld dat Gods Woord duidelijk aangeeft dat er  een grote macht zal ontstaan die “grote woorden en godslastering spreekt” (Openb 13:5-8) en er op uit zal zijn om zowel “tijden als wetten” te veranderen.

Volgens mij is hetgeen besproken wordt wel degelijk relevant en on topic: het WTG geeft je gelijk in je toepassing. Anderen (incl ondergetekende) niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

En voor de liefhebbers die denken dat ik uit mijn nek aan het zwanzen ben: (W 15/03 06):

Dat Jehovah valse aanbidding haat, blijkt duidelijk uit wat er met Babylon de Grote gaat gebeuren. In Openbaring 17:16 wordt gezegd: „De tien hoorns die gij gezien hebt, en het wilde beest, die zullen de hoer haten en zullen haar woest en naakt maken, en ze zullen haar vleesdelen opeten en zullen haar geheel met vuur verbranden.” Eerst verscheurt een enorm beest haar en eet haar vleesdelen op. Dan wordt al wat er van haar overblijft totaal verbrand. De actie die de regeringen van de wereld weldra tegen de valse religie zullen ondernemen, zal aan dat beeld beantwoorden. Daar zal God voor zorgen (Openbaring 17:17). Babylon de Grote, het wereldrijk van valse religie, is ten dode opgeschreven. „Ze zal nooit meer gevonden worden.”

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei ZENODotus:

En voor de liefhebbers die denken dat ik uit mijn nek aan het zwanzen ben: (W 15/03 06):

Dat Jehovah valse aanbidding haat, blijkt duidelijk uit wat er met Babylon de Grote gaat gebeuren. In Openbaring 17:16 wordt gezegd: „De tien hoorns die gij gezien hebt, en het wilde beest, die zullen de hoer haten en zullen haar woest en naakt maken, en ze zullen haar vleesdelen opeten en zullen haar geheel met vuur verbranden.” Eerst verscheurt een enorm beest haar en eet haar vleesdelen op. Dan wordt al wat er van haar overblijft totaal verbrand. De actie die de regeringen van de wereld weldra tegen de valse religie zullen ondernemen, zal aan dat beeld beantwoorden. Daar zal God voor zorgen (Openbaring 17:17). Babylon de Grote, het wereldrijk van valse religie, is ten dode opgeschreven. „Ze zal nooit meer gevonden worden.”

 

images.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei nikie90:

Hoe is dat dan anders?

De meeste kerken leren dat je ziel voor eeuwig pijn lijdt in de hel als je niet uitverkoren bent of niet bent goedgekeurd. Wij interpreteren het meer van vuur symbolisch. Wij zien het als een eeuwige dood. Dit wordt in de Bijbel de Tweede Dood genoemd. Dat geeft ook al aan dat het om een dood gaat en niet om een pijniging want doden hebben geen bewustzijn. Het is dus veel humaner. God martelt geen mensen. 

22 minuten geleden zei ZENODotus:

Dan wordt al wat er van haar overblijft totaal verbrand.

Maar dat is iets veel anders dan het meer van vuur of in het vuur werpen. Volgens Openbaring wordt Babylon de Grote, het symbool voor valse religie, vernietigd. Dat kan met vuur maar zou ook met bijv. water kunnen zijn. Het gaat erover dat valse religie wordt weggedaan voordat het 1000-jarig rijk aan zal breken. Iedereen mag zelf invullen wie die valse religie is.....

Maar zelfs dit komt zeer weinig voor in lezingen. We zijn veel meer bezig met onderwerpen als de nieuwe persoonlijkheid aandoen, de geestelijke wapenuitrusting etc. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

De meeste kerken leren dat je ziel voor eeuwig pijn lijdt in de hel als je niet uitverkoren bent of niet bent goedgekeurd. Wij interpreteren het meer van vuur symbolisch. Wij zien het als een eeuwige dood. Dit wordt in de Bijbel de Tweede Dood genoemd. Dat geeft ook al aan dat het om een dood gaat en niet om een pijniging want doden hebben geen bewustzijn. Het is dus veel humaner. God martelt geen mensen. 

Hoe versta je het volgende?

Malach 4:1 Want ziet, die dag komt, brandende als een oven, dan zullen alle hoogmoedigen, en al wie goddeloosheid doet, een stoppel zijn, en de toekomstige dag zal ze in vlam zetten, zegt de H--RE der heirscharen, Die hun noch wortel, noch tak laten zal.2 Ulieden daarentegen, die Mijn Naam vreest, zal de Zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder Zijn vleugelen; en gij zult uitgaan, en toenemen, als mestkalveren.

Of NT

49 Alzo zal het in de voleinding der eeuwen wezen; de engelen zullen uitgaan, en de bozen uit het midden der rechtvaardigen afscheiden;50 En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal zijn wening en knersing der tanden.41 De Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk vergaderen al de ergernissen, en degenen, die de ongerechtigheid doen;42 En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.43 Dan zullen de rechtvaardigen blinken, gelijk de zon, in het Koninkrijk huns Vaders. Die oren heeft om te horen, die hore.

Ben gewoon benieuwd naar je interpretatie.. Kijk het volgende

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gehenna

Vanwege datgene wat in het Dal van Hinnom gebeurde, gebruikte Jezus in het evangelie volgens Matteüs het woord gehenna, hetgeen vertaald werd als hel, om het lot van verstokte zondaars te beschrijven en het had betrekking op (metaforisch voor) een plaats op aarde en niet op een concept.[8] De Bijbelse en Griekse term Hades (Hebreeuws: sheol), die ook vertaald wordt als hel en voornamelijk in de Tenach wordt gebruikt, refereert daarentegen wel aan het concept.

Interessante link
http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/1594422/jewish/Do-Jews-Believe-in-Hell.htm

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:

 

Nee Robert, nogmaals het is symbolisch. Hades wordt bijv in het meer van vuur gegooid. Hades is geen persoon of zo, maar Het Graf. Symbolisch dus. Wij gebruiken het nooit. In al die jaren nooit gehoord, alleen als we de 'hel' uitleggen.

Het klopt wel dat Hades en ook Tartarus gewoon het dodenrijk is.  Maar Robert e.a. hebben ook gelijk dat het wtg maar wat graag met vuur op de proppen komt (of in elk geval kwam) voor niet-jg. 

Hades en Tartarus zijn twee specifieke begrippen in het N.T. die helaas met “hel” zijn vertaald, terwijl dat niet had gemoeten. Die begrippen zijn afkomstig uit de Griekse mythologie aan de ene kant (Tartarus en Hades) en een fysiek bestaande plaats waar een afschuwelijke religie werd bedreven anderzijds (Gehenna). 

In het N.T. komen we dus 2 begrippen tegen (eigenlijk drie maar twee daarvan zijn synoniemen van elkaar) die vertaald zijn met hel.  Deze begrippen zijn niet verzonnen door de apostelen. Deze begrippen hebben niets christelijks. Deze begrippen waren er al honderden jaren voordat het christendom verscheen. Het begrip Hades komt uit de Griekse mythologie. Bij Parga ligt “de rivier naar Hades” (ga maar googlen op Parga Hades). Daar kun je vanaf de zee zo op varen en dan kun je het land in varen en dan wordt die rivier steeds smaller en uiteindelijk eindigt die in een donkere spelonk. Volgens de legende is dat de rivier de Stix, die gaat naar het dodenrijk. Daar ligt ook een stadje bij en dat heet het “dodenstadje”. Dat is een oude ruïne bij Parga. Ook de Grieken zaten niet op “Hades” te wachten. Het gaat bij Hades gewoon om het dodenrijk uit het Oude Testament.  Hades was gewoon het Griekse woord voor sheol. In het OT ging iedereen naar sheol en in het Griekse denken ging iedereen naar Hades. 

Hades is dus gewoon het rijk na de dood, daar waar je heen gaat als je dood bent. En ook de Grieken vonden dat niet leuk, want volgens hen piepen daar de doden  :+, want praten konden ze niet meer. Als je de Griekse mythologie een beetje kent dan weet je dat niemand naar Hades wilde. Doodgaan was niet leuk. Maar het begrip hel is niet door Jezus Christus bedacht, niet door God, het is geen geïnspireerd begrip, het komt uit de Griekse mythologie. En het is helaas in de Bijbel vertaald met “hel”.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik ben dat in de Bijbel nooit tegen gekomen, dat de RKK met de USA een verbond aangaat. Waar staat dat dan ?

God voorspelde (Openb1:1) in Zijn Woord dat er twee Godvijandige machten, een religieuze en een staatsmacht, zouden opkomen die door Satan zullen gebruikt worden om strijd te voeren tegen zijn volk en hen uiteindelijk zullen vervolgen en verdrukken.

 Op vele plaatsen in de Bijbel maar speciaal in Hoofdstuk  13 van het boek Openbaring worden onder andere bepaalde van hun specifieke kenmerken alsook hun onderling band weergegeven. Waarbij zodoende kan vastgesteld worden dat met het beest uit de zee de RKK wordt bedoeld en de kenmerken en de tijd van de opkomst van het beest uit de aarde overeenstemmen met de opkomst (het ontstaan) en het gedrag van de USA .

Het dient echter opgemerkt dat een profetie uit de Bijbel enkel volledig en in detail begrepen wordt op het ogenblik dat ze zich vervult. Gedurende de tijd die eraan voorafgaat worden meestal enkel de grote lijnen ervan ( de rode draad) onderkent en komen de bijzonderheden pas stuk voor stuk aan het licht.     Daarom is het dan ook belangrijk dat de volgeling van Christus steeds waakzaam en oplettend is om de  tekenen die aan de vervulling van de profetie voorafgaan te onderkennen en er rekening mee te houden .

Op vandaag is het dan ook belangrijk om  gebeurtenissen te onderkennen waarbij de profetie i.v.m. de machtstoename  en invloed van de RKK (op wereldvlak) bevestigd wordt.  Zoals het voordragen ervan als morele wereldleider in het Amerikaans congres, haar poging om een amendement in te dienen voor het Europees congres om de zondagsrust bij wet  vast te leggen, haar huidige overeenkomst met de Lutherse leiders alsook haar samenkomsten met de leiders van alle wereldreligies.

Ook hetgeen in en met de USA gaande is in verband met de profetieën uit Daniël en Openbaring . Onder andere  hoe de invloed van de RKK (Paus) daar dit jaar een hoogtepunt heeft bereikt gedurende een groot congres van de protestantse leiders in dat land.

Wat de (nabije)toekomst brengen zal op militair- politiek vlak!? Daarvan zegt Gods woord dat dit land de wereldleider zal worden. Op welke wijze dit zal gebeuren en wanneer de tekenen ervan voor ons duidelijker zullen worden dat zal de toekomst uitwijzen. Maar zoals steeds is een Goddelijke profetie op het eerste gezicht onwaarschijnlijk of onuitvoerbaar. Doch de geschiedenis leert dat Gods Woord steeds vervult wordt en het aan ons is om ons erop voor te bereiden door getrouw te zijn aan Hem en Zijn Woord

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei nikie90:

Hoe versta je het volgende?

Malach 4:1 Want ziet, die dag komt, brandende als een oven, dan zullen alle hoogmoedigen, en al wie goddeloosheid doet, een stoppel zijn, en de toekomstige dag zal ze in vlam zetten, zegt de H--RE der heirscharen, Die hun noch wortel, noch tak laten zal.2 Ulieden daarentegen, die Mijn Naam vreest, zal de Zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder Zijn vleugelen; en gij zult uitgaan, en toenemen, als mestkalveren.

Ik wil het graag beantwoorden, maar het is hier behoorlijk off topic. Denk dat het beter is in bijv ‘heeft de mens een onsterfelijke ziel' door te gaan of een nieuw topic aan te maken.

13 minuten geleden zei bernard 3:

God voorspelde (Openb1:1) in Zijn Woord dat er twee Godvijandige machten, een religieuze en een staatsmacht, zouden opkomen die door Satan zullen gebruikt worden om strijd te voeren tegen zijn volk en hen uiteindelijk zullen vervolgen en verdrukken.

 Op vele plaatsen in de Bijbel maar speciaal in Hoofdstuk  13 van het boek Openbaring worden onder andere bepaalde van hun specifieke kenmerken alsook hun onderling band weergegeven. Waarbij zodoende kan vastgesteld worden dat met het beest uit de zee de RKK wordt bedoeld en de kenmerken en de tijd van de opkomst van het beest uit de aarde overeenstemmen met de opkomst (het ontstaan) en het gedrag van de USA .

Het dient echter opgemerkt dat een profetie uit de Bijbel enkel volledig en in detail begrepen wordt op het ogenblik dat ze zich vervult. Gedurende de tijd die eraan voorafgaat worden meestal enkel de grote lijnen ervan ( de rode draad) onderkent en komen de bijzonderheden pas stuk voor stuk aan het licht.     Daarom is het dan ook belangrijk dat de volgeling van Christus steeds waakzaam en oplettend is om de  tekenen die aan de vervulling van de profetie voorafgaan te onderkennen en er rekening mee te houden .

Op vandaag is het dan ook belangrijk om  gebeurtenissen te onderkennen waarbij de profetie i.v.m. de machtstoename  en invloed van de RKK (op wereldvlak) bevestigd wordt.  Zoals het voordragen ervan als morele wereldleider in het Amerikaans congres, haar poging om een amendement in te dienen voor het Europees congres om de zondagsrust bij wet  vast te leggen, haar huidige overeenkomst met de Lutherse leiders alsook haar samenkomsten met de leiders van alle wereldreligies.

Ook hetgeen in en met de USA gaande is in verband met de profetieën uit Daniël en Openbaring . Onder andere  hoe de invloed van de RKK (Paus) daar dit jaar een hoogtepunt heeft bereikt gedurende een groot congres van de protestantse leiders in dat land.

Wat de (nabije)toekomst brengen zal op militair- politiek vlak!? Daarvan zegt Gods woord dat dit land de wereldleider zal worden. Op welke wijze dit zal gebeuren en wanneer de tekenen ervan voor ons duidelijker zullen worden dat zal de toekomst uitwijzen. Maar zoals steeds is een Goddelijke profetie op het eerste gezicht onwaarschijnlijk of onuitvoerbaar. Doch de geschiedenis leert dat Gods Woord steeds vervult wordt en het aan ons is om ons erop voor te bereiden door getrouw te zijn aan Hem en Zijn Woord

Ik ben het hier een eind met @bernardeens. Wij bezien het beest uit Openbaring 13:11-13 als de Aglo Amerikaanse samenstelsel. Op dit gebied zien we zeker profetien uitkomen, maar dat is best ingewikkeld materiaal om dit zo even een forum  uit te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei bernard 3:

 Op vele plaatsen in de Bijbel maar speciaal in Hoofdstuk  13 van het boek Openbaring worden onder andere bepaalde van hun specifieke kenmerken alsook hun onderling band weergegeven. Waarbij zodoende kan vastgesteld worden dat met het beest uit de zee de RKK wordt bedoeld en de kenmerken en de tijd van de opkomst van het beest uit de aarde overeenstemmen met de opkomst (het ontstaan) en het gedrag van de USA .

Eg knap dart je dit er uit vast stelt. Laat eens zien hoe je dat dan precies vast stelt? Het zijn aan hoop vage beweringen waarmee je alle kanten op kan, het enige concrete is 42 maanden godslastering. Welnu, daarvan kunnen we inmiddels stellen dat da Katholiek kerk die termijn al ruimschoots heeft overschreden.  Ze bestaan inmiddels al bijna 2000 jaar. 
Als voor het beest uit de zee USA kunt zien, kun je daar elke ander willekeurige wereldmacht voor invullen.

Om die reden (wel handig, onderbouwing van wat je zegt) denk ik dat je 'vaststelling' meer weg heeft van gebakken lucht.

Op ‎25‎-‎10‎-‎2017 om 07:03 zei sjako:
Op ‎25‎-‎10‎-‎2017 om 06:45 zei Dat beloof ik:

Dit is een discussie. In plaats van zo te reageren kun je ook uitleggen hoe het volgens jou zit.

Nee, in dit geval niet. Hij beweert (als kind) lezingen te hebben gehoord waarin gedreigd wordt met de hel. Dat kan niet want daar geloven we niet in. We zeggen niet dat mensen in het vuur worden gegooid, dus is het niet de waarheid. Dit is zwartmakerij.

Dat dus, met uitzondering van de volkomen onnodige betitelingen "als kind" en "dit is zwartmakerij".
Je discussiepartner voelt zich hierdoor terecht aangevallen en deze zaken dragen niets bij aan een inhoudelijk debat.
De inhoudelijk goede zaken die je brengt, worden hierdoor volledig  naar de achtergrond verdrongen.

  

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Eg knap dart je dit er uit vast stelt. Laat eens zien hoe je dat dan precies vast stelt? Het zijn aan hoop vage beweringen waarmee je alle kanten op kan, het enige concrete is 42 maanden godslastering. Welnu, daarvan kunnen we inmiddels stellen dat da Katholiek kerk die termijn al ruimschoots heeft overschreden.  Ze bestaan inmiddels al bijna 2000 jaar. 
Als voor het beest uit de zee USA kunt zien, kun je daar elke ander willekeurige wereldmacht voor invullen.

Om die reden (wel handig, onderbouwing van wat je zegt) denk ik dat je 'vaststelling' meer weg heeft van gebakken lucht.

.

  

Als ik het woord "vaststellen" gebruik dan slaat dit op de studie van het geheel van de boeken Daniël en Openbaring en niet enkel op het hoofdstuk 13. Ik kan dan ook begrijpen dat het voor u als gebakken lucht overkomt als ik hier enkel dit hoofdstuk naar voor breng om mijn vaststellingen te onderbouwen. Maar zoals ik eerder al opmerkte heb ik hier noch de plaats (noch de autorisatie ) om deze boeken in zijn geheel te bespreken.

Het is dan ook de reden waarom ik mij enkel beperk tot er de aandacht op te trekken wat er vandaag (en morgen) aan het gebeuren is op dat vlak . En deze zaken te vergelijken met hetgeen in Gods Woord geschreven staat wat er zal gebeuren. Zoals ik ook reeds zei, het is de tijd die als scherprechter zal optreden om te bepalen of mijn vaststellen al dan niet , zoals je het mooie plastisch uitdrukt, " gebakken lucht" zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei bernard 3:

Als ik het woord "vaststellen" gebruik dan slaat dit op de studie van het geheel van de boeken Daniël en Openbaring en niet enkel op het hoofdstuk 13. Ik kan dan ook begrijpen dat het voor u als gebakken lucht overkomt als ik hier enkel dit hoofdstuk naar voor breng om mijn vaststellingen te onderbouwen. Maar zoals ik eerder al opmerkte heb ik hier noch de plaats (noch de autorisatie ) om deze boeken in zijn geheel te bespreken.

Het is dan ook de reden waarom ik mij enkel beperk tot er de aandacht op te trekken wat er vandaag (en morgen) aan het gebeuren is op dat vlak . En deze zaken te vergelijken met hetgeen in Gods Woord geschreven staat wat er zal gebeuren. Zoals ik ook reeds zei, het is de tijd die als scherprechter zal optreden om te bepalen of mijn vaststellen al dan niet , zoals je het mooie plastisch uitdrukt, " gebakken lucht" zijn. 

Je wil hier toch niet mee aangeven dat de ZDA een gnostisch genootschap zijn? Waar bepaalde kennis enkel in hogere rangen uitgelegd mag worden?

Ik vind het een vrij onsamenhangend verhaal tot nu toe waarbij er behoorlijk wat uit het losse vuistje geinterpreteerd wordt. Met dezelfde inlegkunde kunnen we er van maken dat het grote kwaad mijn linker ingegroeide grote teennagel is, de bakker om de hoek, het ZDA, Ellen White, de welpen van de plaatselijke scouting en het Nederlandse elftal van 1988.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thorgrem:

Je wil hier toch niet mee aangeven dat de ZDA een gnostisch genootschap zijn? Waar bepaalde kennis enkel in hogere rangen uitgelegd mag worden?

Ik vind het een vrij onsamenhangend verhaal tot nu toe waarbij er behoorlijk wat uit het losse vuistje geinterpreteerd wordt. Met dezelfde inlegkunde kunnen we er van maken dat het grote kwaad mijn linker ingegroeide grote teennagel is, de bakker om de hoek, het ZDA, Ellen White, de welpen van de plaatselijke scouting en het Nederlandse elftal van 1988.

Ja, doe er maar lacherig over, maar ik heb 1988 nog meegemaakt! Dat was niet zomaar iets he. Daarover fluisteren we slechts als we onder elkaar zijn, wij '88-ers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

als kind

Met 'als kind' bedoelde ik dat letterlijk. Hij ging met zijn grootouders naar de vergaderingen begreep ik.

Maar ik zou me niet aangevallen hoeven voelen? Hij schuift de  dood van zijn grootouders in onze schoenen, we zouden regelmatig zeggen dat mensen in het vuur worden gegooid enz. Dit is gewoon niet waar. Uit zijn woorden blijkt gewoon haat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Met 'als kind' bedoelde ik dat letterlijk. Hij ging met zijn grootouders naar de vergaderingen begreep ik.

Maar ik zou me niet aangevallen hoeven voelen? Hij schuift de  dood van zijn grootouders in onze schoenen, we zouden regelmatig zeggen dat mensen in het vuur worden gegooid enz. Dit is gewoon niet waar. Uit zijn woorden blijkt gewoon haat.

Zoals gewoonlijk veel aannames... Als je er iets zou willen over weten zou het in ieder geval kunnen vragen in plaats van aan te nemen dat je weet waar over het gaat. Je voelt je trouwens aangevallen omdat je je identificeert met de groep en dus in feite geen individu bent... Dat ik mijn grootouders vroegtijdig heb verloren door wat JG hebben uitgespookt is geen haat, maar droge feiten (vraag het iedereen uit de omgeving)... Mijn grootmoeder heeft zich verdronken, terwijl er trouwens JG aanwezig waren in haar huis op dat moment (mijn grootouders waren trouwens geen JG, maar Katholieken (en ja, ook daar kan ik een boompje over opzetten, het grote verschil is dat de Katholieken (en protestanten in deze) het niet vergoelijken)).

Verder heb ik via twee tijdschriften laten weten hoe JG denken over andere religies (de eigen lectuur van JG notabene)... En dit komt ontzettend veel naar voren in vergaderingen van JG,, ze hebben zelfs een naam voor mensen die tot de christenheid behoren: naamchristenen (waarmee ze bedoelen dat het geen echte christenen zijn). Vreemd dat jij het dan raar vindt wanneer mensen in deze context zich dan aangevallen voelen.

Dat jij met vuur meteen aan de hel denkt, vertelt meer over jou dan over de feiten. Ik heb in ieder geval nergens het woord hel gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei bernard 3:
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Eg knap dart je dit er uit vast stelt. Laat eens zien hoe je dat dan precies vast stelt? Het zijn aan hoop vage beweringen waarmee je alle kanten op kan, het enige concrete is 42 maanden godslastering. Welnu, daarvan kunnen we inmiddels stellen dat da Katholiek kerk die termijn al ruimschoots heeft overschreden.  Ze bestaan inmiddels al bijna 2000 jaar. 
Als voor het beest uit de zee USA kunt zien, kun je daar elke ander willekeurige wereldmacht voor invullen.

Om die reden (wel handig, onderbouwing van wat je zegt) denk ik dat je 'vaststelling' meer weg heeft van gebakken lucht.

.

  

Als ik het woord "vaststellen" gebruik dan slaat dit op de studie van het geheel van de boeken Daniël en Openbaring en niet enkel op het hoofdstuk 13. Ik kan dan ook begrijpen dat het voor u als gebakken lucht overkomt als ik hier enkel dit hoofdstuk naar voor breng om mijn vaststellingen te onderbouwen. Maar zoals ik eerder al opmerkte heb ik hier noch de plaats (noch de autorisatie ) om deze boeken in zijn geheel te bespreken.

Ik vraag U niet om Bijbelboeken in zijn geheel te bespreken.

Ik vraag alleen hoe U zeker denkt vast te stellen dat met de beesten in Openb 13 de RKK en de USA worden bedoeld.

Kijkend naar de geschiedenis kwamen hiervoor ook in aanmerking De RKK en het Frankische Rijk, de RKK en het Heilige Roomse Rijk, de RKK en hete Spaanse Rijk, de RKK en de Franse Republiek, de Anglicaanse kerk en Groot Brittanie, de RKK en het Duitse Rijk, kortom er zijn en waren nogal wat combi's mogelijk. Bij al die combi waren er mensen, net als jij, die hierin de vervulling zagen van Openbaringen 13, en ze zaten er allemaal naast.
Waarom ben je er zeker van dat het om de RKK en USA gaat? Daar gaat het mij om. Wat, in afwijking al die voorgaande keren, maakt het dat jij er nu zeker van bent dat je goed zit. En om het naar de tegenwoordige tijd te trekken: Wat mij betreft kan je hier ook de Islam en Saoedi-Arabië of  de atheïsten en Rusland in zien, waarom die niet ? 

 

Neem de ruimte, hij is er, dus je kunt het. 
Je bent registreerd, dus je mag het.
Nu nog de wil, en we zijn er.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ZENODotus Ik vind het vreemd dat JG de schuld geeft van zelfmoord van je grootmoeder. JG zijn liefdevolle mensen die altijd zullen helpen. Maar ik ga er niet verder meer op in. 

Reactie aangepast, een ander van haatzaaiende betichten na zoveel uitleg en de persoonlijke situatie niet kennende geeft het geen pas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik vraag U niet om Bijbelboeken in zijn geheel te bespreken.

Ik vraag alleen hoe U zeker denkt vast te stellen dat met de beesten in Openb 13 de RKK en de USA worden bedoeld.

Kijkend naar de geschiedenis kwamen hiervoor ook in aanmerking De RKK en het Frankische Rijk, de RKK en het Heilige Roomse Rijk, de RKK en hete Spaanse Rijk, de RKK en de Franse Republiek, de Anglicaanse kerk en Groot Brittanie, de RKK en het Duitse Rijk, kortom er zijn en waren nogal wat combi's mogelijk. Bij al die combi waren er mensen, net als jij, die hierin de vervulling zagen van Openbaringen 13, en ze zaten er allemaal naast.
Waarom ben je er zeker van dat het om de RKK en USA gaat? Daar gaat het mij om. Wat, in afwijking al die voorgaande keren, maakt het dat jij er nu zeker van bent dat je goed zit. En om het naar de tegenwoordige tijd te trekken: Wat mij betreft kan je hier ook de Islam en Saoedi-Arabië of  de atheïsten en Rusland in zien, waarom die niet ? 

 

Neem de ruimte, hij is er, dus je kunt het. 
Je bent registreerd, dus je mag het.
Nu nog de wil, en we zijn er.  

Omdat het hoofdstuk 13 een onderdeel is van een geheel , moet men dan ook om dit hoofdstuk geen geweld aan te doen het niet als een zelfstandig iets benaderen maar wel als  een onderdeel van het totale boek der Openbaring.

Daarom werd dan ook in de periode 2013-2014 door iemand onder de naam “Credo26 “ op deze site een topic met als titel “openbaring nader bekeken” geopend.

Waarbij het zijn opzet was om aan de hand van de Bijbel zelf en feitelijke historische gegevens gans het Boek Openbaring te bespreken. Zijn studie  met de vele reacties er op kan je nog vinden als je op de startpagina in het rechter zoek vak “ het boek openbaring nader bekeken “ invult.

Je zal dan ook met mij kunnen vaststellen dat de studie enkel tot het hoofdstuk 11 uitgevoerd werd. Dit omdat de man  omwille van de vele reacties die op een “hoogstaande christelijk wijze”  werden geuit , jammer genoeg, de moed heeft opgegeven om verder te gaan.

Daar het nu echter je specifieke vraag is om toch het hoofdstuk 13 als afgezonderd deel te bespreken betreffende de RKK en de USA. Geef ik hieronder zijn studie daaromtrent. Doch wel er rekening mee houdende dat ook in andere hoofstukken  van het boek Openbaring men tot dezelfde conclusies komt.

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

OPENBARING 13  : verzen 1-10  :  HET BEEST UIT DE ZEE .

 

1    en hij bleef staan op het zand der zee. En ik zag uit de zee een beest opkomen met tien horens en zeven koppen; en op zijn horens tien kronen en op zijn koppen namen van godslastering.

2  En het beest, dat ik zag, was een luipaard gelijk, en zijn poten als van een beer en zijn muil als de muil van een leeuw. En de draak gaf hem zijn kracht en zijn troon en grote macht.

3  En ik zag een van zijn koppen als ten dode gewond, en zijn dodelijke wond genas; en de gehele aarde ging het beest met verbazing achterna,

4  en zij aanbaden de draak, omdat hij aan het beest de macht gegeven had, en zij aanbaden het beest, zeggende: Wie is aan het beest gelijk? en: Wie kan er oorlog tegen voeren?

5  En hem werd een mond gegeven, die grote woorden en godslasteringen spreekt; en hem werd macht gegeven dit tweeënveertig maanden lang te doen.

6  En het beest opende zijn mond tot lasteringen tegen God, om zijn naam te lasteren en zijn tent en hen, die in de hemel wonen.

7  En hem werd gegeven om tegen de heiligen oorlog te voeren en hen te overwinnen; en hem werd macht gegeven over elke stam en natie en taal en volk.

8  En allen, die op de aarde wonen, zullen het beest aanbidden, ieder, wiens naam niet geschreven is in het boek des levens van het Lam, dat geslacht is sedert de grondlegging der wereld.

9  Indien iemand een oor heeft, hij hore.

10  Indien iemand in gevangenschap voert, dan gaat hij in gevangenschap; indien iemand met het zwaard zal doden, dan moet hij zelf met het zwaard gedood worden. Hier blijkt de volharding en het geloof der heiligen.

 

 

1    en hij bleef staan op het zand der zee. En ik zag uit de zee een beest opkomen met tien horens en zeven koppen; en op zijn horens tien kronen en op zijn koppen namen van godslastering.

 

En ik zag uit de zee een beest opkomen : De zee stelt de volkeren voor, een beest staat voor een natie of een  politieke macht : Vergelijk met de studie van Daniël 7 :

Daniël 7:2-3 : Ik had in de nacht een gezicht en zie, de vier winden des hemels brachten de grote zee in beroering, 3  en vier grote dieren stegen uit de zee op, het ene verschillend van het andere.

Jesaja 17:12-13  : 12  Wee, een rumoer van vele volken, die rumoer maken als rumoerige zeeën, en een gebruis van natiën, die bruisen zoals geweldige wateren bruisen. 13  Natiën bruisen zoals geweldige wateren bruisen, maar dreigt Hij ze, dan vluchten zij ver weg en worden opgejaagd als kaf op de bergen voor de wind uit en als een werveldistel voor de storm uit.

Dit beest is ergens hetzelfde als dit van :

Openbaring 17:3 : En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol was van godslasterlijke namen, en het had zeven koppen en tien horens :

Het beest staat dus voor een verzameling van staten, die per definitie God vijandig zijn . ( Zie verzen 5 & 7 ) of  Johannes 18:36  Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld;

Als we denken aan de profetie van Daniël 2, dan zien we een beeld, dat verschillende naties voorstelt doorheen de geschiedenis . Dit beeld wordt gestenigd, een teken van Gods afkeuring en oordeel . ( = de steen die het beeld verbrijzeld )  Ook hier wordt het beest uiteindelijk vernietigd :

Openbaring :19:20 :  En het beest werd gegrepen en met hem de valse profeet, die de tekenen voor zijn ogen gedaan had, waardoor hij hen verleidde, die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbaden; levend werden zij beiden geworpen in de poel des vuurs, die van zwavel brandt.

 

2  En het beest, dat ik zag, was een luipaard gelijk, en zijn poten als van een beer en zijn muil als de muil van een leeuw. En de draak gaf hem zijn kracht en zijn troon en grote macht.

De kenmerken die opgenoemd worden behoren respectievelijk tot het Griekse- (luipaaard), Perzische- (beer)  & Babylonische rijk (leeuw)  . ( zie studie Daniël 7 ) . Onze huidige westerse beschaving is erfgenaam van deze culturen : Van de Grieken hebben we de filosofie en onze manier van denken, van de Perzen onze economie ( muntstelsel) , van Babylonië onze astronomie en wetenschap .

En de draak gaf hem zijn kracht en zijn troon en grote macht : De satan wordt de overste der wereld genoemd :

Johannes 14:30  Niet veel zal Ik meer met u spreken, want de overste der wereld komt en heeft aan Mij niets,

 

3  En ik zag een van zijn koppen als ten dode gewond, en zijn dodelijke wond genas; en de gehele aarde ging het beest met verbazing achterna,

En ik zag een van zijn koppen als ten dode gewond : Deze kop die ten dode gewond is staat voor het pausdom . In februari 1798 werd paus Pius VI gevangen genomen door de Franse generaal Berthier . Hiermee eindigde de periode van de pauselijke godsdienstige  dwingelandij  over de West-Europese staten . Toen Pius VI stierf in Valencia op 19/8/1799, dachten velen dat het met het pausdom gedaan was . Napoleon wou zelfs niet dat er een nieuwe paus zou verkozen worden .

en zijn dodelijke wond genas; en de gehele aarde ging het beest met verbazing achterna, :

Toch werd er onder bescherming van Oostenrijk een nieuwe paus verkozen : Op 14/3/1800 werd in Venetië een nieuwe paus verkozen : Pius VII .

Op 15/7/1801 zag Napoleon zich verplicht een concordaat te sluiten met de paus, waardoor de katholieke kerk in Frankrijk een   gedeelte van haar vroegere status terugkreeg .

Na de Napoleontische periode wint  de Katholieke kerk langzaam aan terug aanzien .Het verdrag van Lateranen van 11 februari 1929 is duidelijk een keerpunt : het Vaticaan krijgt terug een territoriale bevoegdheid  ( dat het was kwijtgeraakt door de eenmaking van Italië in 1870 ) . Sindsdien hebben steeds meer landen normale diplomatieke relaties aangegaan met het Vaticaan, terwijl andere beperkte politieke relaties onderhouden .

Het is zonder meer duidelijk dat het prestige van het pausdom in stijgende lijn gaat : denken we aan het pontificaat van onder andere  Johannes XXIII & Johannes-Paulus II .

Heden ten dage beschouwen velen de paus als DE spirituele leider, en dit niet enkel van de  christenen, maar ook van de gehele wereldbevolking .  

en de gehele aarde ging het beest met verbazing achterna,    De profetie is duidelijk : de invloed van het pausdom zal nog toenemen, en zal op het einde universeel zijn .

 

4  en zij aanbaden de draak, omdat hij aan het beest de macht gegeven had, en zij aanbaden het beest, zeggende: Wie is aan het beest gelijk? en: Wie kan er oorlog tegen voeren?

Vergelijk met  : 2Thessalonicenzen 2: 8-12 : 8  Dan zal de wetteloze zich openbaren; hem zal de Here Jezus doden door de adem zijns monds en machteloos maken door zijn verschijning, als Hij komt. 9  Daarentegen is diens komst naar de werking des satans met allerlei krachten tekenen en bedrieglijke wonderen, 10  en met allerlei verlokkende ongerechtigheid, voor hen, die verloren gaan, omdat zij de liefde tot de waarheid niet aanvaard hebben, waardoor zij hadden kunnen behouden worden.11  En daarom zendt God hun een dwaling, die bewerkt, dat zij de leugen geloven, 12  opdat allen worden geoordeeld, die de waarheid niet geloofd hebben, doch een welgevallen hebben gehad in de ongerechtigheid.

 

5  En hem werd een mond gegeven, die grote woorden en godslasteringen spreekt; en hem werd macht gegeven dit tweeënveertig maanden lang te doen.

6  En het beest opende zijn mond tot lasteringen tegen God, om zijn naam te lasteren en zijn tent en hen, die in de hemel wonen.

7  En hem werd gegeven om tegen de heiligen oorlog te voeren en hen te overwinnen; en hem werd macht gegeven over elke stam en natie en taal en volk.

Vergelijk met de kleine horen uit Daniël 7:8 & 25  :

Vers 8 : ... en zie, in die horen waren ogen als mensenogen en een mond vol grootspraak.

Vers 25 : 25  Hij zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en de heiligen des Allerhoogsten te gronde richten; hij zal er op uit zijn tijden en wet te veranderen, en zij zullen in zijn macht gegeven worden voor een tijd en tijden en een halve tijd;

en hem werd macht gegeven dit tweeënveertig maanden lang te doen.: Hier wordt voor dezevende en laatste maal dezelfde profetische periode genoemd !

 

8  En allen, die op de aarde wonen, zullen het beest aanbidden, ieder, wiens naam niet geschreven is in het boek des levens van het Lam, dat geslacht is sedert de grondlegging der wereld.

Ook hier is de profetie heel duidelijk : tenzij iemands naam geschreven is in het boek des levens, zal hij het beest aanbidden .. Terwijl er nu nog een grote midden moot is van mensen die geen  duidelijke keuze gemaakt hebben voor of tegen Christus ; hetzij door onwetendheid, hetzij door onverschilligheid, komt er een dag dat iedereen een duidelijke keuze zal moeten maken .

Deze keuze zal bestaan in het al of niet aanvaarden van het merkteken van het beest .

Zie Openbaring 13 : 16-17 :: 16  En het maakt, dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd, 17  en dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft.

Enkel zij wier naam geschreven is in “ het boek des levens “   zullen dit merkteken van het beest weigeren . ( dit is het onderwerp van een volgende studie )

 

9  Indien iemand een oor heeft, hij hore. : Vergelijk met de geijkte formule die we gehoord hebben bij de zeven gemeenten :  “Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt”.

 

10  Indien iemand in gevangenschap voert, dan gaat hij in gevangenschap; indien iemand met het zwaard zal doden, dan moet hij zelf met het zwaard gedood worden. Hier blijkt de volharding en het geloof der heiligen.

Hier blijkt de volharding en het geloof der heiligen. : Uit deze eerste tien verzen van dit dertiende hoofdstuk, blijkt dat het voor de heiligen een moeilijke periode zal zijn : een periode van lijden en vervolging .

Mattheüs 24:9-13 :   9  Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil. 10  En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten.11  En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden. 12  En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen.13  Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.

Dit helpt ons dan ook het eerste gedeelte van dit 10de vers verstaan : wekunnen dit vergelijken met de tekst van Jeremia 15:2 :  2  En als zij tot uzeggen: Waar moeten wij heengaan?, zeg dan tot hen: Zo zegt de Here: wie bestemd is ten dode, ten dode; wie bestemd is ten zwaarde ten zwaarde; wie bestemd is ten honger, ten honger; en wie bestemd is ter gevangenschap, ter gevangenschap.

OPENBARING 13  : verzen 11-18  :  HET BEEST UIT DE AARDE .

 

 

11    En ik zag een ander beest opkomen uit de aarde en het had twee horens als die van het Lam, en het sprak als de draak.

12  En het oefent al de macht van het eerste beest voor diens ogen uit. En het bewerkt, dat de aarde en zij, die daarop wonen, het eerste beest zullen aanbidden, welks dodelijke wond genezen was.

13  En het doet grote tekenen, zodat het zelfs vuur uit de hemel doet nederdalen op de aarde ten aanschouwen van de mensen.

14  En het verleidt hen, die op de aarde wonen, wegens de tekenen, die hem gegeven zijn te doen voor de ogen van het beest. En het zegt tot hen, die op de aarde wonen, dat zij een beeld moeten maken voor het beest, dat de wond van het zwaard had en weer levend geworden is.

15  En hem werd gegeven om aan het beeld van het beest een geest te schenken, zodat het beeld van het beest ook zou spreken, en maken dat allen, die het beeld van het beest niet aanbaden, gedood werden.

16  En het maakt, dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd,

17  en dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft.

18  Hier is de wijsheid: wie verstand heeft, berekene het getal van het beest, want het is een getal van een mens, en zijn getal is zeshonderd zesenzestig.

 

 

11    En ik zag een ander beest opkomen uit de aarde en het had twee horens als die van het Lam, en het sprak als de draak.

Het eerste beest kwam uit de zee . Uit de zee, betekent uit de volkeren . In tegenstelling daarmee, doet het beest uit de aarde ons denken aan een politieke macht die opkomt in een regio die oorspronkelijk weinig bevolkt was  .

Ook de periode van opkomst van dit beest is  bepaald : het is ongeveer de tijd dat het eerste beest zijn dodelijke wonde ontvangt : rond de jaren 1800 dus . In feite voldoet er maar één land aan de specificaties van de profetie : de verenigde staten van Amerika . Op 4 juli 1776 hebben 13 staten van Amerika zich onafhankelijk verklaard van de Britse monarchie, en voornamelijk gedurende de 19e eeuw hebben heel wat staten zich aangesloten bij de unie .

en het had twee horens als die van het Lam : Vooral in zijn beginperiode straalde dit protestantse  land vertrouwen uit : in zekere zin benaderde het zelfs het Christelijke ideaal, met een democratisch staatsbestel, en –een door de constitutie gewaarborgde- godsdienstvrijheid .

en het sprak als de draak : dit wordt verduidelijkt in de volgende verzen .

 

12  En het oefent al de macht van het eerste beest voor diens ogen uit. En het bewerkt, dat de aarde en zij, die daarop wonen, het eerste beest zullen aanbidden, welks dodelijke wond genezen was.

Het eerste wat opvalt in dit vers is de tijdsaanwijzing : “ het eerste beest welks dodelijke wond genezen was “ . Bij de bespreking van de eerste 10 verzen van dit hoofdstuk hebben we gezien dat de genezing van de dodelijke wond een evolutie is die nog steeds aan de gang is . In elk geval ligt de vervulling van deze profetie ( verzen 12 tot 17 )  nog in de toekomst .

En het oefent al de macht van het eerste beest voor diens ogen uit.: Dit leert ons in elk geval dat er een goede verstandhouding zal bestaan tussen het tweede beest & het eerste .

En het bewerkt, dat de aarde en zij, die daarop wonen, het eerste beest zullen aanbidden, :

Er is sprake van aanbidding van het eerste beest, dit is een echo van wat er staat in  

Openb.13:4 4  en zij aanbaden de draak, omdat hij aan het beest de macht gegeven had, en zij aanbaden het beest, zeggende: Wie is aan het beest gelijk? en: Wie kan er oorlog tegen voeren?

Dat de satan aanbidding opeist, is ook niets nieuws : zelfs Christus heeft hij proberen te verleiden om hem te aanbidden :

Mattheüs 4:8-9 : 8  Wederom nam de duivel Hem mede naar een zeer hoge berg en hij toonde Hem al de koninkrijken der wereld en hun heerlijkheid, 9  en zeide tot Hem: Dit alles zal ik U geven, indien Gij U nederwerpt en mij aanbidt

Paulus zegt dat offeren aan afgoden gelijk staat met offeren aan boze geesten :

1Korinthe10:20 : 20  Integendeel, dat hun offeren een offeren is aan boze geesten en niet aan God en ik wil niet, dat gij in gemeenschap komt met de boze geesten.

Bij de studie van de zesde bazuin hebben we het ook reeds gezien :

Openbaring 9:20 : En wie van de mensen overgebleven waren, die niet gedood waren door deze plagen, bekeerden zich toch niet van de werken hunner handen, om de boze geesten niet meer te aanbidden en de gouden, zilveren, koperen, stenen en houten afgoden, die niet kunnen zien, noch horen of gaan;

En ook wij moeten beseffen dat ieder gebed dat niet rechtstreeks gericht is tot God of tot Christus, in feite niets anders is dan een bidden tot de boze geesten ! 

 

13  En het doet grote tekenen, zodat het zelfs vuur uit de hemel doet nederdalen op de aarde ten aanschouwen van de mensen.

2 Thessalonicenzen 2:9 spreekt van “ bedrieglijke wonderen” .

 

14  En het verleidt hen, die op de aarde wonen, wegens de tekenen, die hem gegeven zijn te doen voor de ogen van het beest. En het zegt tot hen, die op de aarde wonen, dat zij een beeld moeten maken voor het beest, dat de wond van het zwaard had en weer levend geworden is.

Dit doet me denken aan de tekst van

Mattheüs 24:23-26 : 23  Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet. 24  Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden. 25  Zie, Ik heb het u voorzegd. 26  Indien men dan tot u zegt: Zie, Hij is in de woestijn, gaat er niet heen; zie, Hij is in de binnenkamer, gelooft het niet.

Jezus zegt in  Johannes 5:43 : 43  Ik ben gekomen in de naam mijns Vaders en gij neemt Mij niet aan; indien een ander komt in zijn eigen naam, die zult gij aannemen.

En 2Korinthe 11:14 zegt : 14  Geen wonder ook! Immers, de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts.

Uit aangehaalde  teksten kunnen we afleiden dat de satan een valse wederkomst in scène zal zetten .   En ook dit is niets nieuws .

Sommige boodschappen van zogenaamde “ Maria verschijningen “ zeggen dat Christus weldra op aarde zal wandelen   . Ook tal van niet Christelijke godsdiensten verwachten een wederkomst van hun god of profeet . De misleiding zal perfect zijn ! . En het resultaat zal zijn het geen geschreven staat in vers 8 van dit hoofdstuk 13 :

8  En allen, die op de aarde wonen, zullen het beest aanbidden , ieder, wiens naam niet geschreven is in het boek des levens van het Lam, dat geslacht is sedert de grondlegging der wereld. 

Nochtans hoeft niemand zich te laten verleiden : Mattheüs 24:27 : 27  Want gelijk de bliksem komt van het oosten en licht tot het westen, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn.

En 1Thessalonicenzen 4: 17 :… daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zo zullen wij altijd met de Here wezen.

dat zij een beeld moeten maken voor het beest, : Het maken van het beeld houdt in dat de officiële  protestantse gemeenschappen de staat zover krijgen, dat deze hun  gemeenschappelijke (godsdienstige ) dekreten zou opleggen bij wet .

 

15  En hem werd gegeven om aan het beeld van het beest een geest te schenken, zodat het beeld van het beest ook zou spreken, en maken dat allen, die het beeld van het beest niet aanbaden, gedood werden.

Eenmaal dat de staat deze wetten per decreet oplegt, hebben we in feite een samengaan van kerk & staat, : dit is dan een beeld van het pausdom, (gedurende de 1260 jaar) dat ook zijn wetten liet afdwingen door de staat .

, en maken dat allen, die het beeld van het beest niet aanbaden, gedood werden. : De gevolgen blijven niet uit : uiteindelijk worden allen die deze godsdienstige wetten niet opvolgen gedood .

Johannes 16:2b-3 … ja, de ure komt, dat een ieder, die u doodt, zal menen Gode een heilige dienst te bewijzen. 3  En dit zullen zij doen, omdat zij noch de Vader, noch Mij kennen.

 

16  En het maakt, dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd,

dat aan allen : klaarblijkelijk is de wet geldig voor iedereen, en zijn het enkel zij wiens naam geschreven zijn in het boek des levens die zich niet zullen onderwerpen . ( zie vers 8 )

een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd :

De intentie van het beest uit de zee is dat het wilt dat alle mensen zich totaal onderwerpen aan  haar eisen .

 

17  en dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft.

Zij die zich niet onderwerpen worden economisch geboycot, en zelfs gedood . ( vers 15 )

 

De vraag die zich natuurlijk opdringt is : wat is nu dit merkteken van het beest  ?

è Paulus leert ons in de Romeinenbrief dat we ons moeten onderwerpen aan de overheid .

Romeinen 13:1-2 : 1 Ieder mens moet zich onderwerpen aan de overheden, die boven hem staan. Want er is geen overheid dan door God en die er zijn, zijn door God gesteld. 2  Wie zich dus tegen de overheid verzet, wederstaat de instelling Gods, en wie dit doen, zullen een oordeel over zich brengen.

è Voor de Christen is er echter één uitzondering : indien de overheid ons iets vraagt dat in strijd is met Gods wil .

Handelingen 5:29 : 29  Maar Petrus en de apostelen antwoordden en zeiden: Men moet Gode meer gehoorzamen dan de mensen.

è Openbaring 12:17 : 17  En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben;

Uit hetgeen voorafgaat kunnen we afleiden  dat het merkteken van het beest een bepaling moet zijn die ingaat tegen Gods wet : met name de tien geboden . In het boek Daniël is er sprake van een kleine horen, waarvan gezegd wordt :

Daniël 7:25 : 25  Hij zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en de heiligen des Allerhoogsten te gronde richten; hij zal er op uit zijn tijden en wet te veranderen, en zij zullen in zijn macht gegeven worden voor een tijd en tijden en een halve tijd;

Als we nu die tien geboden bekijken, ( De originele versie : deze van Exodus 20:1 tot 17 ) dan kunnen we deze indelen in een eerste gedeelte dat onze relatie tot God bepaald ( de eerste vier )  en een tweede gedeelte dat onze relatie bepaald tot onze naaste ( de laatste zes ) . Nu kan ik mij moeilijk een zinnig mens indenken die in principe  niet akkoord zou gaan met de laatste zes .

Wat dus overblijft zijn de eerste vier geboden . Daarvan liggen het tweede (geen beelden ) en het vierde  (Sabbat) onder vuur . Aangezien de protestanten zich over het algemeen houden aan het tweede gebod, schiet er maar één meer over : het vierde gebod .

We kunnen dus stellen dat het merkteken van het beest zal te maken hebben met de sabbat / zondag controverse .

 

18  Hier is de wijsheid: wie verstand heeft, berekene het getal van het beest, want het is een getal van een mens, en zijn getal is zeshonderd zesenzestig.

zeshonderd zesenzestig :

Het getal 666 was een heilig getal in de antieke zonnegodsdienst . In de oude Babylonische astrologie kende men 36 constellaties . Deze werden voorgesteld door verschillende amuletten die “ zonnezegels” genoemd werden . Deze amuletten werden gedragen door de heidense  priesters, en droegen de getallen van 1 tot 36, gerangschikt in een vierkant van 6 X 6 rijen . De som van deze rijen was ( horizontaal, vertikaal en diagonaal ) 111 . De zes rijen samen hadden dus de som van 666 . Deze amuletten ( 36 verschillende ) gebruikte men o.a. om de toekomst te voorspellen

è  een voorbeeld van zo een getallen combinatie .

 

 1  32  34    3  35    6   

30   8  27  28  11    7

20 24  15  16  13  23

19 17  21  22  18  14

10 26  12    9  29  25

31   4    2  33    5  36

( gegevens overgenomen uit  “unfolding the revelation “ van Roy Allan Anderson .)

 

In de protestantse traditie werd het getal al sinds het begin van de reformatie toegepast op één van de titels van de paus : namelijk  VICARIUS    FILII    DEÎ , waarvan de som van de cijferwaarde van de Romeinse cijfers 666 is .

 

V    I    C     A     R     I     V     S                  F     I    L     I     I           D     E     I      .

5    1  100                    1    5                                 1  50     1    1           500        1           

SAMEN  666 .

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid