Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

34 minuten geleden zei Hitchens:

Als er volgens jou een link is tussen atheïsme en depressiviteit dan mag je die onderbouwen, graag met bronmateriaal. 

In mijn omgeving is bijna iedereen atheïst, en bij niemand speelt het een negatieve rol in zijn leven. Het is eerder irrelevant.

Er zijn verschillende definities in omloop mbt nihilisme. Voor een inhoudelijke discussie lijkt het me goed te kijken naar de gemeenschappelijke definitie. Meestal gaat het over moraliteit en het gebrek aan intrinsieke waarde of betekenis van dingen. 

Het verbaast me dat je dit niet weet, als je zo op wetenschap gefocust bent. Hetis een goed onderzocht en alom bekend wetenschappelijk feit  dat geloof tegen depressie beschermt en dat het met zowel de geestelijke als de lichamelijke gezondheid van gelovigen gemiddeld beter gesteld is dan met die van atheisten. Onder atheisten is het zelfmoordpercentage veruit het hoogst.

Laat ik 1 voorbeeld geven van veel gedegen onderzoek (de rest kun je allemaal zo vinden, ga maar googlen)

http://www.adherents.com/misc/religion_suicide.html

 

Citaat

According to a recent study published in The American Journal of Psychiatry religious affiliation is associated with significantly lower levels of suicide compared to religiously unaffiliated people, atheists and agnostics. Source: Kanita Dervic, Maria A. Oquendo, Michael F. Grunebaum, Steve Ellis, Ainsley K. Burke, and J. John Mann. "Religious Affiliation and Suicide Attempt" (161:2303-2308, December 2004)."

Kort samengevat: Bij religieuzen komt significant minder depressie en minder suicide voor dan bij atheisten en agnosten. 

http://www.conservapedia.com/Atheism_and_depression

Overigens heeft men inmiddels ook ontdekt welke fysieke component die tegen depressie beschermt, bij religieuze en spirituele mensen gezonder is: http://www.ggznieuws.nl/home/hoe-spirualiteit-en-religie-ons-brein-tegen-een-depressie-beschermt/

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 125
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik vind jullie allemaal een nogal beperkte visie op 'de' atheïst erop na houden. Alsof de enige zingeving kan bestaan uit iedere dag genieten. Ik ken atheisten die hun hele leven geven voor hun medeme

Ik persoonlijk ken beide kanten van de medaille  (als je dat zo mag zeggen haha). Atheïstisch opgevoed, later bekeerd, nu ergens tussen een gelovige en een 'christelijke agnost'. Ik persoonlijk denk d

Die vraag is over het algemeen niet relevant voor veel bewuste gelovigen. Het gaat er niet om of een idee het leven zin geeft of niet, maar of het idee juist is, ofwel het meest volledig verwoordt wat

2 minuten geleden zei Dolce Vita:

Het verbaast me dat je dit niet weet, als je zo op wetenschap gefocust bent. Hetis een goed onderzocht en alom overbekend wetenschappelijk feit  dat geloof tegen depressie beschermt en dat het met zowel de geestelijke als de lichamelijke gezondheid van gelovigen beter gesteld is dan met die van atheisten. Onder atheisten is het zelfmoordpercentage veruit het hoogst.

Interessant, denkt wetenschap daar hetzelfde over?

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Dolce Vita:

Het verbaast me dat je dit niet weet, als je zo op wetenschap gefocust bent. Hetis een goed onderzocht en alom bekend wetenschappelijk feit  dat geloof tegen depressie beschermt en dat het met zowel de geestelijke als de lichamelijke gezondheid van gelovigen gemiddeld beter gesteld is dan met die van atheisten. Onder atheisten is het zelfmoordpercentage veruit het hoogst.

Laat ik 1 voorbeeld geven van veel gedegen onderzoek (de rest kun je allemaal zo vinden, ga maar googlen)

http://www.adherents.com/misc/religion_suicide.html

 

Kort samengevat: Bij religieuzen komt significant minder depressie en minder suicide voor dan bij atheisten en agnosten. 

http://www.conservapedia.com/Atheism_and_depression

Overigens heeft men inmiddels ook ontdekt welke fysieke component die tegen depressie beschermt, bij religieuze en spirituele mensen gezonder is: http://www.ggznieuws.nl/home/hoe-spirualiteit-en-religie-ons-brein-tegen-een-depressie-beschermt/

Eerste onderzoek: onder atheisten komt meer zelfmoord voor, omdat........er een religieuze belemmering is tegen zelfmoord. Het zegt niets over meer depressie bij atheisten. Maar bij atheistische landen is er een liberaler beleid ten opzichte van eigen beschikkingsrecht.

Dus is zelfmoord geaccepteerder. Daarmee stellen dat gelovigen DUS minder depressief is lariekoek. Dat is hetzelfde als constateren dat in een land waar abortussen niet mogen er minder ongewenste zwangerschappen, want tja....er zijn minder abortussen en dus een betere sexuele moraal. Absurde conclusie.

Tweede "onderzoek" is van een zeer behoudende christelijke stroming zonder vermelding van degelijk wetenschappelijk onderzoek.

Derde onderzoek: daarin staat dat nader onderzoek nodig is, en suggereren de resultaten dat het kan beschermen.

En dan blijkt dat MEDITATIE een belangrijke rol speelt. Mediteren kan iedereen, daar hoef je niet gelovig voor te zijn. Ik ken genoeg niet-gelovigen die mediteren. 

 

Je conclusie is met deze onderzoeken dus niet gefundeerd. Maar misschien heb je wel degelijke bronnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Dolce Vita:

Wat een vreemde reacite. Je bewijst er maar  mee dat je er totaal geen kennis van hebt noch hebt genomen. Waar ben je dan mee bezig hier?  Lekker re-ageren? Je verveling verdrijven of zo? Beetje blaten?

Wat is dit voor een onzinnige reactie richting TTC? Jij bent in elk geval anekdotisch bewijs van een negatieve invloed van religie op de persoonlijkheid van mensen. Of misschien ben je zo intolerant van nature, kan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanaf de 9e minuut: 

 

7 minuten geleden zei Hitchens:

Wat is dit voor een onzinnige reactie richting TTC? Jij bent in elk geval anekdotisch bewijs van een negatieve invloed van religie op de persoonlijkheid van mensen. Of misschien ben je zo intolerant van nature, kan ook.

En jij toont hiermee wederom aan dat je helemaal geen wetenschapper bent en dat je niet eens tegen harde feiten materiaal kunt.  Jij bent dus gewoon geen zuivere atheist maar gewoon een antireligieus, zoals de meeste atheisten op geloofsfora. De hele dag zijn ze met religie bezig. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dolce Vita,

 

De video haalt je eerder verhaal dus volledig onderuit. Wat is een belangrijk geneesmiddel voor zelfdoding: getrouwd zijn !!

Mensen die getrouwd zijn plegen significant minder zelfmoord.

Waarom? Ze hebben een rol, draaien mee in gemeenschappen.

De hechtheid van een gemeenschap is significant voor de hoogte van zelfmoordcijfers. In de stad ligt het hoger dan op het platteland, bij het jodendom is het lager dan bij atheisten.

En wat zegt hij dan: HET STAAT LOS VAN DE INHOUD VAN RELIGIE.

Het gaat om cohesie.

 

PS het hele stuk zegt niets over depressiviteit en daar ging het toch om ?

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dolce Vita:

alom bekend wetenschappelijk feit  dat geloof tegen depressie beschermt

Dit internationele wetenschappelijk onderzoek (gepubliceerd in wetenschappelijke journals) concludeert het tegenovergestelde van wat jij beweert. Namelijk dat religie een hogere risicofactor is bij depressie dan een 'seculiere' opvatting. 

Uit de conclusie:

The strength of belief also had an effect, with participants with strong belief having twice the risk of participants with weak belief. There was no evidence of religion acting as a buffer to prevent depression after a serious life event.

En

People who held a religious or spiritual understanding of life had a higher incidence of depression than those with a secular life view. However, this finding varied by country; in particular, people in the UK who had a spiritual understanding of life were the most vulnerable to the onset of major depression.

Het onderzoek is gedaan onder meer dan 8000 mensen, verspreid over 7 landen een geeft daarmee een minder generaliserend beeld dan dit soort onderzoeken die vaak alleen in de VS worden gedaan. 

41 minuten geleden zei Dolce Vita:

Jij bent dus gewoon geen zuivere atheist maar gewoon een antireligieus, zoals de meeste atheisten op geloofsfora.

En hiermee toon je wéér je eigen intolerantie en onzekerheid aan tov de standpunten van anderen. Blijkbaar zijn je eigen opvattingen zo wankel dat je dit soort typeringen nodig hebt. 

20 minuten geleden zei HJW:

PS het hele stuk zegt niets over depressiviteit en daar ging het toch om ?

Klopt. @Dolce Vita haalt er vanalles bij, maar het is vooral veel geschreeuw en weinig wol. 

De discussie gaat om de link tussen religie/atheïsme en depressie.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 @Dolce Vita door hoeveel manden kun je vallen? In dat onderzoek door jou aangehawld staat juist dat er géén verschil in depressie tussen gelovigen en niet-gelovigen werd gecknstateerd. Wat een afgang. En wat drijft jou om altijd zo ongelooflijk arrogant en fel te reageren? I.i.g. niet je wetenschappelijke kennis. Maar goed, dat is niet zo vreemd voor iemand die slecht geacteerde filmpjes over de vermeende Star Wars-achtugr krachten van Qi Gong gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

@Dolce Vita,

 

De video haalt je eerder verhaal dus volledig onderuit. Wat is een belangrijk geneesmiddel voor zelfdoding: getrouwd zijn !!

Mensen die getrouwd zijn plegen significant minder zelfmoord.

Waarom? Ze hebben een rol, draaien mee in gemeenschappen.

De hechtheid van een gemeenschap is significant voor de hoogte van zelfmoordcijfers. In de stad ligt het hoger dan op het platteland, bij het jodendom is het lager dan bij atheisten.

En wat zegt hij dan: HET STAAT LOS VAN DE INHOUD VAN RELIGIE.

Het gaat om cohesie.

 

PS het hele stuk zegt niets over depressiviteit en daar ging het toch om ?

 

 

Dat hangt klaarblijkelijk allemaal met elkaar samen.  Er is onder atheisten kennelijk heel veel minder cohesie. En hoe zou dát nou komen. "Zoekt het Koninkrijk van God éérst, de rest zal u worden toegeworpen".  Bovendien levert de video nog slechts de interpretatie van de mens wiens werk hij beschrijft. De feit liegen er niet om. Depressie, uitgedrukt in de alleruiterste consequentie daarvan in zelfmoord, ligt bij atheisten heel veel hoger dan bij religieuzen. En zoals aangetoond heeft men ook de fysieke schakel daarvan in de hersenen gevonden. 

Doe ermee wat je wilt, maakt mij niet uit.

56 minuten geleden zei MysticNetherlands:

 @Dolce Vita door hoeveel manden kun je vallen? In dat onderzoek door jou aangehawld staat juist dat er géén verschil in depressie tussen gelovigen en niet-gelovigen werd gecknstateerd. Wat een afgang. En wat drijft jou om altijd zo ongelooflijk arrogant en fel te reageren? I.i.g. niet je wetenschappelijke kennis. Maar goed, dat is niet zo vreemd voor iemand die slecht geacteerde filmpjes over de vermeende Star Wars-achtugr krachten van Qi Gong gelooft.

Je hebt in al die voor veel protestanten zo bekende angst voor de levenskracht die leven geeft aan en in al wat leeft, en waarvan o.a. de kennis van de acupunctuur een voortvloeisel is, geen letter begrepen van wat de lama vertelde.   Waarom je jezelf  "Mystic"Netherlands noemt, begrjp ik dan ook werkelijk niks van.  Maar goed.   Suit yourself. Blijf lekker vechten tegen de windmolens van het kickboksen dan. Blijf roeptoeteren hoe sterk je wel niet bent en hoe hard jij wel niet kunt slaan en schoppen met je fysieke lichaam. Maakt mij niet uit.  Het Catweazle gehalte binnen het volksgeloof ken ik wel van sommigen binnen het protestantisme, je bent niet de enige. Vind het persoonlijk nogal boring. Beetje jammer, maar ach, ieder zijn meug.  Over een paar honderd jaar zal die kortzichtigheid vanzelf een keer verdwenen zijn.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Dolce Vita:

Dat hangt klaarblijkelijk allemaal met elkaar samen.  Er is onder atheisten kennelijk heel veel minder cohesie. En hoe zou dát nou komen.

Bij stedelingen blijkbaar ook, en bij gescheiden mensen.

Gaan we dan ook maar afgeven op stedelingen en gescheiden mensen ? Dan zou je in ieder geval consequent zijn.

35 minuten geleden zei Dolce Vita:

Bovendien levert de video nog slechts de interpretatie van de mens wiens werk hij beschrijft

Het is altijd een zwaktebod als je je eigen opgegeven bron gaat relativeren.

35 minuten geleden zei Dolce Vita:

De feit liegen er niet om. Depressie, uitgedrukt in de alleruiterste consequentie daarvan in zelfmoord, ligt bij atheisten heel veel hoger dan bij religieuzen.

Je doet gewoon weer de stelling, maar je onderbouwt hem niet. Je geeft bronnen die NIET jouw stelling onderbouwen. Er is dus geen sprake van feiten, maar van een niet-onderbouwde persoonlijke mening van jou. Meer dan dat is het tot op dit moment niet. De eerste studie die je aangeeft maakt GEEN melding van onderscheid in depressiviteit. Alleen in zelfmoordcijfers. Dat atheisten depressiever zijn, wordt dus nog nergens gesteld.

35 minuten geleden zei Dolce Vita:

Doe ermee wat je wilt, maakt mij niet uit.

Wat ik ermee doe:

 - ik constateer dat je een ongefundeerde mening neerschrijft en dat probeert te verheffen naar een feit.

 - ik constateer dat je blijkbaar minder depressief bent als je gelovig bent. maar niet in Jezus gelooft. Joden kennen immers lagere zelfmoordcijfers en die hebben Jezus niet, dus heb je Jezus niet nodig om je tegen depressies te beschermen.

 

39 minuten geleden zei Dolce Vita:

Het Catweazle gehalte binnen het volksgeloof ken ik wel van sommigen binnen het protestantisme, je bent niet de enige. Vind het persoonlijk nogal boring. Beetje jammer, maar ach, ieder zijn meug.  Over een paar honderd jaar zal die kortzichtigheid vanzelf een keer verdwenen zijn.

Het heeft heeeel even geduurd maar het briesen begint zijn kop alweer op te steken.........

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit ervaring weet ik dat zelfmoord soms een brug te ver is voor gelovigen. Zeker wanneer ze uit een zwaar reformatorisch nest komen. Het kan je weerhouden omdat je denkt dan van de ene hel in de andere te komen. Overigens is dat niet wat ik denk. Maar wie de site van Inge Bosscha kent; "dogma vrij'' zal dat herkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog maar een keer:

 

Citaat

Mensen met een diep spirituele en religieuze overtuiging zijn veel minder vaak depressief. Hun geloof, in combinatie met spirituele oefeningen zoals meditatie, lijkt delen van de hersenschors te verdikken die verband houden met depressieve en angstige gevoelens.
Bij mensen die depressief zijn of neigen naar depressie, is de hersenschors dunner in de hersengebieden die samenhangen met die aandoening. Maar mensen die religieus of spiritueel zijn, of die mediteren, blijken juist een dikkere hersenschors te hebben, wat sombere periodes helpt voorkomen. Dat ontdekten onderzoekers van de Universiteit van Columbia op MRI-scans van de 103 deelnemers aan hun onderzoek. 
Eerdere studies lieten gelijksoortige resultaten zien: mensen die gelovig waren, hadden veel minder kans op depressie, zelfs als ze een genetische aanleg voor die ziekte hadden.
Bron: JAMA Psychiatry, 2013; 1; doi: 10.1001/jamapsychiatry.2013.3067 
 

http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_16/nummer_8/nieuwsbericht_986/religie-beschermt-tegen-depressie.html

Uit heel veel wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bij atheisten een veel hoger depressiepercentage voorkomt. Hetzelfde geldt trouwens voor alcoholverslaving.  Geloof remt bovendien de suicidale ontwikkeling. Dat zijn de feiten. Simpel. 

Het is ook wel heel logisch. Wat een mensenkind nodig heeft voor een gezonde ontwikkeling is rust, reinheid en regelmaat, en daar hoort nog een eRretje bij en dat is Richting. Iets wat veel moderne mensen en moderne ouders kwijt zijn geraakt met de ontkerkelijking. En dus wippen we van de een naar de ander, kennen geen of weinig trouw meer, geen doorzettingsvermogen meer, hebben nog maar een korte spanningsboog, een aandachtstekort (veel kinderen treffen bij thuiskomst van pa en moe ouders aan die met ogen en vingers aan het beeldscherm gekluisterd zitfen, noemen het kind dan lastig), etcetera.

Ik wens u allen, atheist of niet, succes met de strijd tegen de feiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Lobke:

Uit ervaring weet ik dat zelfmoord soms een brug te ver is voor gelovigen. Zeker wanneer ze uit een zwaar reformatorisch nest komen. Het kan weerhouden omdat je denkt dan van de ene hel in de andere te komen. Overigens is dat niet wat ik denk. Maar wie de site van Inge Bosscha kent; "dogma vrij'' zal dat herkennen.

Aan de andere kant weet je niet wat er allemaal meespeelt bij zon onderzoek en wie het uitvoert, wil je nou beweren dat hun de "waarheid" verkondigen hoe vaak moeten ze niet gecorrigeerd worden elke keer, en dat keer op keer hebben ze het over "feiten" ( waarheid) ze praten over feiten tegelijk, hoe kun je het over feiten hebben zonder absolute kennis (waarheid) 

Al kijk je alleen maar elke keer naar hoe de leeftijd van de aarde verandert wordt er word met miljoenen gesmeten alsof het niets is.

Daar hoor je ze nooit over

Reminder: fundament atheist twijfel, onzekerheid < hun waarheid

                                        Theist: fundament God (absolute waarheid)

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Dolce Vita:

Nog maar een keer:

 

http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_16/nummer_8/nieuwsbericht_986/religie-beschermt-tegen-depressie.html

Uit heel veel wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bij atheisten een veel hoger depressiepercentage voorkomt. Hetzelfde geldt trouwens voor alcoholverslaving.  Geloof remt bovendien de suicidale ontwikkeling. Dat zijn de feiten. Simpel. 

Ik wens u allen, atheist of niet, succes met de strijd tegen de feiten.

Nog maar een keer:

je komt nu weer met een dubieuze bron. Klinkt mooi hoor: Medisch dossier........wie zit daar achter ?

Allereerst: op de site zelf staat al: what doctors don't tell you. Dat komt al heel wetenschappelijk en feitelijk over.

Wie beheert dit? Het komt van Lynne McTaggert. Ik heb haar eerste boek gelezen en dat was best interessant.

Maar het is allemaal zeer experimenteel en zeker niet ingebed in de wetenschap.

 

Als deze dame voor jouw betrouwbaar is, dan geldt dat ook voor haar andere overtuigingen, haar feiten ?

Eens een recensie over deze dame op De kennis van nu:

https://dekennisvannu.nl/site/artikel/De-trukendoos-van-McTaggart/5213

Dat ze daarbij kiest voor het selectief weergeven van onderzoeken die haar theorie van verbondenheid welgevallig zijn, zij haar vergeven; dat doen meer auteurs.

Moeilijker te vergeven is dat ze, als ze haar eigen stokpaardjes gaat berijden, bijna uitsluitend werk citeert uit vaktijdschriften met een lage impactfactor of zelfs obscure bladen: Uspekhi Fizicheskikh Nauk, Speculations in Science and Technology, Federal Reserve Bank of San Francisco Working Paper Series, Administrative Science Quaterly, Physics of Auroral Phenomena en Psychosomatic Medicine. Ze spreekt herhaaldelijk van een ‘fors bewijscorpus’, maar dat corpus is dus wel wat mager uitgevallen.

 

McTaggart beweegt zich wat betreft haar eigen stokpaardjes op de grens van wat als ‘reguliere’ wetenschap wordt beschouwd. Is de jarenlange verdenking van het vaccin tegen mazelen als mogelijke veroorzaker van autisme recent definitief van de laboratoriumtafel geveegd, dan weet zij wel een nieuwe te bedenken, bijvoorbeeld de invloed van zonnewinden en zonnestormen

 

Lynne McTaggert schrijft vlot, maar daarmee schrijft een (wetenschaps)journalist nog geen goed boek. Het is kwalijk dat zij onder de vlag van serieus wetenschappelijk werk haar dubieuze en curieuze New Age-gedachtegoed aan de man en vrouw probeert te brengen.

Let op: NewAge-gedachtegoed. Dat klopt, ik heb het boek "Het Veld" gelezen en het is inderdaad new-age. Op zich niet erg, maar wel opmerkelijk dat jij haar aanhaalt. terwijl je zo fel anti-new age bent.

 

Kom nou eens met een serieuze bron........

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dolce Vita:

Dat hangt klaarblijkelijk allemaal met elkaar samen.  Er is onder atheisten kennelijk heel veel minder cohesie. En hoe zou dát nou komen. "Zoekt het Koninkrijk van God éérst, de rest zal u worden toegeworpen".  Bovendien levert de video nog slechts de interpretatie van de mens wiens werk hij beschrijft. De feit liegen er niet om. Depressie, uitgedrukt in de alleruiterste consequentie daarvan in zelfmoord, ligt bij atheisten heel veel hoger dan bij religieuzen. En zoals aangetoond heeft men ook de fysieke schakel daarvan in de hersenen gevonden. 

Doe ermee wat je wilt, maakt mij niet uit

Geniaal. Je post wat. Een aantal mensen leest je artikel, haalt je foutieve conclusie onderuit en nog ben je te arrogant om gewoon toe te geven dat je er naast zat. Nog een keer maar: JE ARTIKEL GEEFT AAN DAT DE MATE VAN DEPRESSIVITEIT IN BEIDE GROEPEN GELIJK WAS. Hallo aarde, hebben we contact? En dan kan je wel weer heel mooi eromheen praten, en heel, nee, extreem, onwetenschappelijk toch weer een conclusie trekken dat atheisten dus vaker depressief zijn, maar het is nu voor de oplettende lezer wel duidelijk. 

1 uur geleden zei Dolce Vita:

e hebt in al die voor veel protestanten zo bekende angst voor de levenskracht die leven geeft aan en in al wat leeft, en waarvan o.a. de kennis van de acupunctuur een voortvloeisel is, geen letter begrepen van wat de lama vertelde.   Waarom je jezelf  "Mystic"Netherlands noemt, begrjp ik dan ook werkelijk niks van.  Maar goed.   Suit yourself. Blijf lekker vechten tegen de windmolens van het kickboksen dan. Blijf roeptoeteren hoe sterk je wel niet bent en hoe hard jij wel niet kunt slaan en schoppen met je fysieke lichaam. Maakt mij niet uit.  Het Catweazle gehalte binnen het volksgeloof ken ik wel van sommigen binnen het protestantisme, je bent niet de enige. Vind het persoonlijk nogal boring. Beetje jammer, maar ach, ieder zijn meug.  Over een paar honderd jaar zal die kortzichtigheid vanzelf een keer verdwenen zij

Je lijkt me iemand met je hart op de juiste plek, maar zet jezelf niet zo voor schut. Please.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wetenschappelijk onderzoek van Lynne McTaggert. Op de achterkant van haar boek "Het intentie experiment" staat het volgende:

Wetenschappers over de gehele wereld hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar het fenomeen dat gedachten en intenties een tastbare energie zijn met het verbazingwekkende vermogen onze wereld te beinvloeden. We kunnen er ons leven mee focussen, ziekten genezen, steden reinigen en de aarde vernieuwen, Dit is het eerste boek dat niet alleen het wetenschappelijk bewijs van menseiijke intentie naar voren brengt, maar ook het eerste dat uitlegt hoe je deze kracht kunt gebruiken, op individueel niveau en op collectief niveau.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dolce Vita:

http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_16/nummer_8/nieuwsbericht_986/religie-beschermt-tegen-depressie.html

Uit heel veel wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bij atheisten een veel hoger depressiepercentage voorkomt. Hetzelfde geldt trouwens voor alcoholverslaving.  Geloof remt bovendien de suicidale ontwikkeling. Dat zijn de feiten. Simpe

Eeeh, dat linkje verwijst naar hetzelfde onderzoek wat je al eerder hebt gepost, wat door @HJWal besproken is. Bovendien gaat het hier om allerlei verschillende vormen van zingeving. 

Wat dacht je: ik plaats gewoon nog meer links naar hetzelfde en dat valt niemand op? 

Probeer het nog eens zou ik zeggen.  Kleine tip: probeer geen links te plaatsen die je eigen verhaal onderuit halen, komt zo slordig over.

En heb je het onderzoek al gelezen dat het tegengestelde beweert? Dat gaat daadwerkelijk over de relatie tussen depressiviteit en religie versus seculiere opvattingen. Eén van de weinige overigens waarbij dit onderwerp op zo'n grote schaal en over een langere periode is onderzocht. 

Veel leesplezier. Spiritual and religious beliefs as risk factors for the onset of major depression: an international cohort study

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Wetenschappelijk onderzoek van Lynne McTaggert. Op de achterkant van haar boek "Het intentie experiment" staat het volgende:

Wetenschappers over de gehele wereld hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar het fenomeen dat gedachten en intenties een tastbare energie zijn met het verbazingwekkende vermogen onze wereld te beinvloeden. We kunnen er ons leven mee focussen, ziekten genezen, steden reinigen en de aarde vernieuwen, Dit is het eerste boek dat niet alleen het wetenschappelijk bewijs van menseiijke intentie naar voren brengt, maar ook het eerste dat uitlegt hoe je deze kracht kunt gebruiken, op individueel niveau en op collectief niveau.

 

 

Ik denk dat geloof zeker zijn uitwerking heeft op het lichaam, (induvideel en collectief) anders zou ik Jezus niet geloven dat we bergen kunnen verzetten als we iets van het ware geloof hebben.. Dus eigenlijk is het bijbels het blijkt dat boek toch zijn gelijk maar weer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid