Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Mullog:

Dat is toch een definitie van niks, vergelijkbaar met auto=voertuig=motorrijtuig.

Volgens mij is "zin" op een christelijk forum te vertalen naar de RK catechismus "Wij zijn op aarde om God te kennen en lief te hebben, naar zijn wil het goede te doen, en ooit in de hemel te komen.". Ik ben niet thuis in protestant of hervormd gedoe, maar kan me niet voorstellen dat die daar ernstig op afwijken (en anders zijn er hier wel genoeg om daar corrigerend als |:( op de reageren). In die definiie is er zonder God geen "zin" omdat er zonder God geen God is om lief te hebben, noch om zijn wil te doen, laat staan om in de hemel te komen.

Het ingewikkelde zit hem in het middelste deel van de definitie; "...naar zijn wil het goede te doen...". Als ik, als atheist, toch het goede doe, weliswaar niet naar zijn wil maar wel binnen de criteria die hij stelt. Hoe word ik dan beoordeeld? Kom ik dan alsnog niet in de hemel omdat ik hem niet heb liefgehad (maar wel heb leren kennen, ik hoor hier genoeg over hem :))?

En dat dilemma is in mijn geval dan nog makkelijk want ik zit in een omgeving waar het christendom omheen klotst, maar wat voor mensen die het goede doen en zich nooit bewust worden van het bestaan van God, Jezus, Maria en al die anderen uit de bijbel om de simpele reden dat de boodschap ze nooit bereikt? En als God daarbij over zijn hart zou strijken, waarom dan niet bij mij?

 

 

:) je verklaart een invulling die je niet onderschrijft tot definitie en signaleert dan een probleem. Theologisch interessant, maar natuurlijk geen zinvolle uitspraak over de zin van het leven

2 minuten geleden zei HJW:

Waar zit het onvermijdelijke in ?

De fysiek van het universum dicteert het ontstaan van leven, het leven is in ons universum onvermijdelijk. Hoe bizar ook, maar alleen al op onze planeet komen twee verschillende takken van leven voor: op koolstofbasis en op zwavelbasis. Kennelijk zit de natuur zo in elkaar dat complexe moleculaire structuren makkelijk ontstaan. Het evolutionaire algoritme zorgt vervolgens voor toename van complexiteit tot wat wij “leven” noemen

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 125
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik vind jullie allemaal een nogal beperkte visie op 'de' atheïst erop na houden. Alsof de enige zingeving kan bestaan uit iedere dag genieten. Ik ken atheisten die hun hele leven geven voor hun medeme

Ik persoonlijk ken beide kanten van de medaille  (als je dat zo mag zeggen haha). Atheïstisch opgevoed, later bekeerd, nu ergens tussen een gelovige en een 'christelijke agnost'. Ik persoonlijk denk d

Die vraag is over het algemeen niet relevant voor veel bewuste gelovigen. Het gaat er niet om of een idee het leven zin geeft of niet, maar of het idee juist is, ofwel het meest volledig verwoordt wat

12 minuten geleden zei Mullog:

Is dat zo? Is niet bepaald een antwoord op de vraag waarom het leven er is. Het zegt hooguit dat jij het leven een beproeving vindt en dat je misschien daarin steun of bevestiging van anderen zoekt.

Het staat je vrij om het anders te zien, voor anderen is het doel zoveel mogelijk geld, macht en bezit te vergaren, ik zeg maar wat. Er zijn veel variaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Flash Gordon:

je verklaart een invulling die je niet onderschrijft tot definitie en signaleert dan een probleem. Theologisch interessant, maar natuurlijk geen zinvolle uitspraak over de zin van het leven

Mijn enige doel was eigelijk om te laten zien dat de definitie nergens op sloeg. Van het een kwam het ander :) Overigens hoef ik een definitie niet te onderschrijven om er over te kunnen praten, zelfs niet als ik hem zef inbreng.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Flash Gordon:

De fysiek van het universum dicteert het ontstaan van leven, het leven is in ons universum onvermijdelijk. Hoe bizar ook, maar alleen al op onze planeet komen twee verschillende takken van leven voor: op koolstofbasis en op zwavelbasis. Kennelijk zit de natuur zo in elkaar dat complexe moleculaire structuren makkelijk ontstaan. Het evolutionaire algoritme zorgt vervolgens voor toename van complexiteit tot wat wij “leven” noemen

En is er ook een "wie" of "wat" die deze onvermijdelijkheid heeft ingebouwd ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Mullog:

Mijn enige doel was eigelijk om te laten zien dat de definitie nergens op sloeg. Van het een kwam het ander :) Overigens hoef ik een definitie niet te onderschrijven om er over te kunnen praten, zelfs niet als ik hem zef inbreng.

:) klopt, maar brengt antwoord op de topicvraag niet dichterbij

8 minuten geleden zei HJW:

En is er ook een "wie" of "wat" die deze onvermijdelijkheid heeft ingebouwd ?

 

Mogelijk, maar daarvoor bestaat geen enkel fysiek of logisch bewijs

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Mullog:

Dan zou dan ook uniek zijn. Ik heb volgens mij nog nooit een topic gezien waarbij een post een antwoord op de gestelde vraag dichterbij bracht

:):)

Agnosie (afgeleid van het Grieks ἀγνωσία agnōsia = onwetendheid of zonder kennis) is het verlies van het vermogen om personen, voorwerpen, geluiden, geur et cetera te herkennen, terwijl de zintuiglijke waarneming grotendeels wel intact is en er geen sprake is van significant geheugenverlies over de betreffende waarneming. De oorzaak is prelinguale doofheid, hersenletsel, een psychische aandoening of een neurologische aandoening, bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer. De meest voorkomende vormen zijn visuele en auditieve agnosie, maar de aandoening kan ook bij de andere zintuigen voorkomen. Iemand kan bijvoorbeeld een rinkelende telefoon horen, maar het signaal niet als verzoek tot communicatie herkennen. Anderzijds kan hij wel reageren op een telefoonsignaal, maar de telefoon niet herkennen als het toestel dat hij daarvoor moet gebruiken. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu intuititief moet ik toegeven dat ik ook de neiging heb om atheïsme als minder voldoeningschenkend te ervaren dan gelovig te zijn (al is dat uiteraard niet de reden waarom iemand gelovig wordt). Uit mijn bronnen blijkt echter dat het welzijnservaren vooral minder is bij mensen die ergens tussen deze twee "extremen" hinken... Dus niet gelovig zijn, maar ook niet atheïstisch, tussen atheïsten en gelovigen is het verschil te verwaarlozen.

Het "rijmpje" dat we hier op de wereld gezet zijn om God te aanbidden, vind ik persoonlijk te zwak. Dat lijkt mij niet het enige wat ik hier doe, want dan had hij de wereld een stuk eenvoudiger kunnen maken; om maar één voorbeeld te noemen, elke dag kunnen we lekker eten, en elke dag bijna iets anders, als aanbidding de enige reden is om hier te zijn, waarom het dan niet gemakkelijker gemaakt te hebben: één knol waar we er elke dag eentje van zouden moeten eten om alle nuttige dingen binnen te krijgen en klaar was kees. Zoals ook Prediker duidelijk maakt is genieten van alles wat voorzien is een belangrijke factor voor welbevinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei ZENODotus:

Het "rijmpje" dat we hier op de wereld gezet zijn om God te aanbidden, vind ik persoonlijk te zwak. Dat lijkt mij niet het enige wat ik hier doe, want dan had hij de wereld een stuk eenvoudiger kunnen maken; om maar één voorbeeld te noemen, elke dag kunnen we lekker eten, en elke dag bijna iets anders, als aanbidding de enige reden is om hier te zijn, waarom het dan niet gemakkelijker gemaakt te hebben: één knol waar we er elke dag eentje van zouden moeten eten om alle nuttige dingen binnen te krijgen en klaar was kees.

Je wilt geen rekening houden met de zondeval en de gevolgen hiervan? Prima, dan zijn de consequenties daar ook naar.

1 uur geleden zei ZENODotus:

Zoals ook Prediker duidelijk maakt is genieten van alles wat voorzien is een belangrijke factor voor welbevinden.

Prediker heeft veel meer gezegd dan dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

e wilt geen rekening houden met de zondeval en de gevolgen hiervan? Prima, dan zijn de consequenties daar ook naar

God spreekt!!! Jongens en meisjes, God is aangelogd! Hij noemt zich Kaasjeskruid (beetje watjes naam maar vooruit), maar Hij spreekt, Hij oordeelt, Hij waarschuwt! Hij is een nogal Oud-Testamentische bui maar who cares, Hij laat van zich horem!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei MysticNetherlands:

God spreekt!!! Jongens en meisjes, God is aangelogd! Hij noemt zich Kaasjeskruid (beetje watjes naam maar vooruit), maar Hij spreekt, Hij oordeelt, Hij waarschuwt! Hij is een nogal Oud-Testamentische bui maar who cares, Hij laat van zich horem!

Beetje jammer van je om op de persoon te spelen, ben je hier enkel om te trollen ?

Vervolgens ga je de God die over.leven en dood gaat, veroordelen ?

Maar goed we hoeven je niet serieus te nemen want je verkondigd geen absolute waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei MysticNetherlands:

Hij noemt zich Kaasjeskruid (beetje watjes naam maar vooruit)

Kaasjeskruid is een mooie sierplant met medicinale kenmerken. Hij is eetbaar; de jonge blaadjes kunnen als groente gegeten worden. De zaden, zaaddozen en bloemetjes worden eveneens gegeten; ze kunnen prima aan salades worden toegevoegd. Ze groeien hier veelvuldig in de berm langs de dijk. Het is tevens een uitstekende plant om op de vaas te zetten. Het beste pluk je ze als ze net beginnen te bloeien en de meeste bloemen nog in knop staan. Dan kun je zo twee weken (of langer!) plezier hebben van zo een boeket. Het vrouwelijke bezoek dat ik krijg vind het altijd prachtig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎13‎-‎10‎-‎2017 om 17:49 zei Nietzsch:

Denken gelovigen als deze bovennatuurlijke kracht er niet is, het leven geen zin heeft?

Ik geloof in een eeuwig Iemand met oneindige bovennatuurlijke krachten; God. Zonder God is het leven niet zinloos, maar onmogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is zin? Het roept bij mij iets op van betekenisgevend, tot een doel leidend, verandering brengend... dat soort termen. Het heeft te maken met context. Iets is zinvol in het zijn van een deel van een groter geheel. Zoals een oog zinvol is als deel van een lichaam of een rader als deel van een machine. Het duiden van de zin van míjn leven is dan ook niet zo moeilijk. Mijn leven is zinvol in de context van mij als deel van een gezin, familie, kerk, werk, etc. 

Moeilijker vind ik de vraag wat de zin van "het" leven is. Dat lichaam of die machine waar wij als radertjes in draaien, heeft dat zin? Doet dat iets van betekenis? En voor wat of wie dan? Of is het er gewoon, omdat het kan? Als een uit de hand gelopen toevallige gebeurtenis, een freakshow van alles wat er evolutionair gezien maar mogelijk is?

Ik geloof zelf meestal dat het leven zin heeft. Of, als het geen zin heeft, dat het gezien wordt. Dat ik, wij, gezien worden door Iemand. En dat dat dan de zin is. Een blik, een moment waarin het door me heen flitst: het is goed. Dat geeft mij moed en richting. Maar dat is geen ratio. Het heeft geen enkele basis in de waarneembare feiten. Geeft ook niet, een mens is niet alleen ratio. Alleen daar win je een discussie niet mee, natuurlijk... :{W:+

Link naar bericht
Deel via andere websites

O, de vraag was of het leven zij heeft zonder God...

Nee dus. En met ook niet. Tenminste, het is mij niet duidelijk wat dat dan zou zijn. Ik hoop er ooit wel achter te komen dat het wél zo is, natuurlijk, en dat het dan ook zinvol vóelt. Maar voorlopig houd ik me op microniveau vooral gewoon bezig met het kleine stukje dat ik kan overzien en dat ik als de zin van míjn leven zie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...
Op 13-10-2017 om 17:49 zei Nietzsch:

Denken gelovigen als deze bovennatuurlijke kracht er niet is, het leven geen zin heeft?

Ja, als er geen God is, dan is alles zinloos, want we gaan allemaal dood en als je op de sterfbed zult zijn dan zal het niet meer uitmaken hoe goed of slecht je geleefd hebt, hoe plezierig of verdrietig je leven was, tenzij we zijn bewust van het eeuwige leven die we kunnen verkiezen door onze onwaardige levenswandel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid