Spring naar bijdragen

Gods voorzienigheid is willekeur?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Dolce Vita:

Ik begrijp wat je bedoelt, en ben het ten diepste helemaal met je eens. Een psychiater heeft bij voorkeur "the cruel kindness of Christ" ondergaan en is daarom cruelly kind.   

Maar niet iedere christen is geestelijk even ver gerijpt in zijn geloofs- en bevrijdingsproces. En niet iedere christelijke arts kent zelf ten diepste de existentiële zielenood. "Christelijk" zegt me in dat opzicht niet zo heel veel. Ik zou dan liever zeggen "een Christus-gelijke(nde) psychiater is een oxymoron".  En een  Christus-gelijkende psychiater kan in mijn optiek en naar mijn ervaring ook een zogenaamde "anonieme christen" zijn (naar de definitie van onder andere Rahner, maar ook Tillich bijvoorbeeld).

Zouden jullie in begrijpelijk Nederlands willen praten, zodat ik het ook kan volgen? Mijn vrouw loopt al jaren bij een christelijk spychiator om van trauma's af te komen en het helpt enorm goed. Christelijk ongeloof dat het zou werken vind ik erg kortzichtig. Zonder die psychiaters redt de kerk het ook niet. God gebruikt alles wat goed is ten goede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 629
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zie dat niet helemaal het zelfde als onze schelden. Wij schieten echt uit onze slof, maar Hij zegt raak wie ze zijn. Ik heb er moeite mee Jezus van schelden te betichten. Daar is Hij me te veel God

Ik denk dat het één van de grootste vraagtekens is omtrent God. Afhankelijk welke definitie je hanteert van God. Grijpt Hij of Zij actief in? Deelt Hij gunsten en straffen uit? Ik kreeg laatst in chri

Er staat nog meer over deze kwestie in de Bijbel: En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort. (1Joh.5:14)

48 minuten geleden zei Gaitema:

Mijn vrouw loopt al jaren bij een christelijk spychiator om van trauma's af te komen en het helpt enorm goed.

Maar helpt het dan omdat het een (goede) psychiater is of helpt het omdat de psychiater christelijk is?

49 minuten geleden zei Gaitema:

Christelijk ongeloof dat het zou werken vind ik erg kortzichtig

Kun je uitleggen wat je bedoelt met christelijk ongeloof? Is dat anders dan ander "ongeloof" ?

50 minuten geleden zei Gaitema:

God gebruikt alles wat goed is ten goede

Volgens mij gebruikt God niks. Mensen gebruiken dingen. En dan kun je, afhankelijk van je overtuiging, erover discussieren of datgene wat ze gebruiken van God afkomstig is of niet.

51 minuten geleden zei Gaitema:

Zouden jullie in begrijpelijk Nederlands willen praten, zodat ik het ook kan volgen?

Als ik je twee zinnen analyseer, zoals ik hierboven doe, dan gebruik jij misschien minder terminologie maar dat maakt je Nederlands niet minder lastig om te brgijpen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Maar helpt het dan omdat het een (goede) psychiater is of helpt het omdat de psychiater christelijk is?

Kun je uitleggen wat je bedoelt met christelijk ongeloof? Is dat anders dan ander "ongeloof" ?

Volgens mij gebruikt God niks. Mensen gebruiken dingen. En dan kun je, afhankelijk van je overtuiging, erover discussieren of datgene wat ze gebruiken van God afkomstig is of niet.

Als ik je twee zinnen analyseer, zoals ik hierboven doe, dan gebruik jij misschien minder terminologie maar dat maakt je Nederlands niet minder lastig om te brgijpen ;)

Dank je :)

Christelijk ongeloof ten aanzien van dit bedoel ik mee, het idee van: "aan een bijbel heeft een christen genoeg. Psychologen voegen niks toe."

Ik geloof dat God al het goede gebruikt. Ook niet christelijke hulpverleners. De barmhartige Samaritanen. 

9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Oecumenisch gebeuzel. Een christelijke psychiater is in mijn optiek een oxymoron.

Wij hebben christelijke en niet christelijke hulpverlening en dat hersteld onze relaties en psychische gesteldheid enorm. Het is gewoon in de lijn van Gods wil. Niks niet oxymoron

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Gaitema:

Ik geloof dat God al het goede gebruikt. Ook niet christelijke hulpverleners. De barmhartige Samaritanen. 

Wij hebben christelijke en niet christelijke hulpverlening en dat hersteld onze relaties en psychische gesteldheid enorm. Het is gewoon in de lijn van Gods wil. Niks niet oxymoron

Ik heb het dan ook niet over hulpverlening in het algemeen, maar over psychiaters, psychologen en psychotherapeuten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb het dan ook niet over hulpverlening in het algemeen, maar over psychiaters, psychologen en psychotherapeuten.

Mocht je je ooit nog eens verdiepen in de neurotransmitters, hun werking en interactie(s) en de pathologie waar deze bij betrokken zijn, dan zie je hopelijk in hoe onzinnig en ongegrond het onderscheid is dat je hier aanbrengt...

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb het dan ook niet over hulpverlening in het algemeen, maar over psychiaters, psychologen en psychotherapeuten.

Die hebben we ook en juist die zijn daarin erg behulpzaam. Onze relatie-therapeut en ieders een psychiator. Ik voor mijn medicatie en onderzoek naar mijn ADHD en Pdd-nos. Mijn vrouw voor herstel van trauma's. Die van haar is christelijk. Die van mij hoogst waarschijnlijk katholiek van huis uit. Gezien waar ze vandaan komt

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Geen idee hoe je erbij komt dat ik boos zou zijn op depressieve mensen. Ik ben zelf ook goed bekend met depressie, deze leidde bij mij vaak tot agressie. Waar ik geen begrip voor kan opbrengen is dat mensen zich van het leven willen beroven.

Oninvoelbaarheid (vanuit je zelf, t.a.v. de uitlatingen/het gedrag van de ander - het gaat hier niet om het gevoel van de patiënt!!) is een van de kenmerken van de stoornis. Maar verwar dat niet met " geen begrip opbrengen voor". Ik kan prima begrip opbrengen voor suïcidaal gedrag, maar invoelbaar wordt het nooit voor me!

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hendrik-NG:

Ik kan prima begrip opbrengen voor suïcidaal gedrag, maar invoelbaar wordt het nooit voor me!

Dit.

1 uur geleden zei Gaitema:

Dank je :)

Christelijk ongeloof ten aanzien van dit bedoel ik mee, het idee van: "aan een bijbel heeft een christen genoeg. Psychologen voegen niks toe."

Ik geloof dat God al het goede gebruikt. Ook niet christelijke hulpverleners. De barmhartige Samaritanen. 

Wij hebben christelijke en niet christelijke hulpverlening en dat hersteld onze relaties en psychische gesteldheid enorm. Het is gewoon in de lijn van Gods wil. Niks niet oxymoron

Dit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Gebruik je methylfenidaat? Heb ik ook de kast mee vol gehad.

Nee. Ik gebruik nog niks tegen ADHD. Daar ben ik trouwens wel kritisch op. Mijn einddoel is uiteindelijk gewoon zonder. Maar ik zeg je: mijn vrouw vooral heeft veel aan haar psychiator. Als het werkt, dan is het goed. Een mens heeft soms gewoon die hulp nodig :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Hoe is dit mogelijk?

De Heilige Drievuldigheid *:}. Oftewel de transcendente God. Ik kende  Christus ook iets eerder dan dat ik Jezus kende. De kennis van en over Jezus volgt vanzelf. Nou ja, vanzelf.....wie niets anders meer  méér wil dan zijn of haar Geliefde leren kennen geeft zich dusdanig over dat ie er alles aan doet om de Relatie wederkerigheid te betonen. Dus laat hij of zij zich maar al te graag opbouwen in kennis en geloof. Door de Heilige Geest, goddelijke leiding, en via alles wat je aan studiemateriaal kunt verslinden. Dat kan via kerkbezoek zijn, het kan ook daarbuiten (zoals in mijn geval), maar ook dan maak je toch gebruik van de kerk(en).  Door diverse werken te lezen van voorgangers en theologen, dvd's met bijbelstudie te bekijken en te beluisteren, diensten op televisie en internet , bijbelfilms (om in sneller tempo alsnog de belangrijkste bijbelverhalen te leren kennen) enz. enz. enz.   

Maar van Praag is jood. Hij had dus al kennis van in ieder geval het Oude Testament.  Hoe zijn pad is gegaan , weet ik niet, maar ook daar heb ik net een boek over besteld.   Zoals ik al zei is het tien jaar geleden dat ik God en Psyche las. Toen was ik nog maar in het prille begin van christelijk geloof. Toen ik het las, las ik het vooral in het kader van mijn eigen eerdere depressie (door opgestapeld onverwerkt verlies en rouw) en ook omdat ik  tijdens mijn geloofsopbouw die voornamelijk langs de weg van rechtstreekse ervaring ging, diepe dalen kende. Die diepe dalen waren wel anders van karakter dan de eerdere depressie.  De diepe dalen in het opbouwproces sneden gek genoeg dieper door mijn ziel dan de verliesdepressie. 

Overigens hier een stukje beschrijving en recensie van de titel die jij noemde.https://tasmedes.nl/herman-van-praag-slecht-zicht-topvorm-boekbespreking/

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hendrik-NG:

Oninvoelbaarheid (vanuit je zelf, t.a.v. de uitlatingen/het gedrag van de ander - het gaat hier niet om het gevoel van de patiënt!!) is een van de kenmerken van de stoornis. Maar verwar dat niet met " geen begrip opbrengen voor". Ik kan prima begrip opbrengen voor suïcidaal gedrag, maar invoelbaar wordt het nooit voor me!

Ik kan begrip opbrengen voor de patiënt (omdat dat begrip een wilsbesluit is van mezelf en het tegenwoordig in Christus mogelijk voor me is om een flinke innerlijke afstand tussen mezelf en de ander te bewaren ), maar absoluut niet voor het suicidale gedrag en de suicide zelf.  Zoals zeg maar God de zondaar lief heeft maar niet de zonde. En aangezien ik God niet ben, heb ik in het geval van suicidalen daar heel veel meer moeite mee dan Hij. (Alhoewel, Gij zult niet doden is duidelijk genoeg).   Heb er - en dat dringt nu pas tot me door - meer dan me lief is mee te maken gehad. Ook in de familie (een oma van vaders kant).  Als mensen rare opmerkingen gaan maken, met een soort dreigementen of toespelingen in de richting van suicide, dan doen ze dat tegen mij 1 keer en nooit weer. Doen ze het toch weer, dan  ben ik direct klaar met ze, die komen er bij mij niet meer in.   Suicide is naar mijn beleving een grote kosmische misdaad. Het is heel duister en het is besmettelijk.  Het laat een residu achter, een angel, in alle mensen die met de persoon te maken hadden, van dichtbij tot verder weg.  Daar moet je naar mijn ervaring geen invoeling voor willen hebben. 

Ik realiseer me nu pas ineens hoeveel ik met suicidalen te maken heb gehad. Niet normaal, kreeg altijd zulke gevallen op mijn pad. 

Maar voor wie er iets aan doet, zichzelf in de kladden vat, en met die ongein stopt,  heb ik persoonlijk groot respect en waardering. 

De erfelijkheid is denk ik niet alleen genetisch maar ook systemisch (doorwerkend op zielsniveau in de familie).

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Dolce Vita:

De Heilige Drievuldigheid *:}. Oftewel de transcendente God. Ik kende  Christus ook iets eerder dan dat ik Jezus kende. De kennis van en over Jezus volgt vanzelf. Nou ja, vanzelf.....wie niets anders meer  méér wil dan zijn of haar Geliefde leren kennen geeft zich dusdanig over dat ie er alles aan doet om de Relatie wederkerigheid te betonen. Dus laat hij of zij zich maar al te graag opbouwen in kennis en geloof. Door de Heilige Geest, goddelijke leiding, en via alles wat je aan studiemateriaal kunt verslinden. Dat kan via kerkbezoek zijn, het kan ook daarbuiten (zoals in mijn geval), maar ook dan maak je toch gebruik van de kerk(en).  Door diverse werken te lezen van voorgangers en theologen, dvd's met bijbelstudie te bekijken en te beluisteren, diensten op televisie en internet , bijbelfilms (om in sneller tempo alsnog de belangrijkste bijbelverhalen te leren kennen) enz. enz. enz.   

Maar van Praag is jood. Hij had dus al kennis van in ieder geval het Oude Testament.  Hoe zijn pad is gegaan , weet ik niet, maar ook daar heb ik net een boek over besteld.   Zoals ik al zei is het tien jaar geleden dat ik God en Psyche las. Toen was ik nog maar in het prille begin van christelijk geloof. Toen ik het las, las ik het vooral in het kader van mijn eigen eerdere depressie (door opgestapeld onverwerkt verlies en rouw) en ook omdat ik  tijdens mijn geloofsopbouw die voornamelijk langs de weg van rechtstreekse ervaring ging, diepe dalen kende. Die diepe dalen waren wel anders van karakter dan de eerdere depressie.  De diepe dalen in het opbouwproces sneden gek genoeg dieper door mijn ziel dan de verliesdepressie. 

Overigens hier een stukje beschrijving en recensie van de titel die jij noemde.https://tasmedes.nl/herman-van-praag-slecht-zicht-topvorm-boekbespreking/

Naar mijn weten zijn Jezus en Christus dezelfde persoon.

Ik denk niet dat Herman van Praag Jezus belijd als Messias. Ook kan ik geen sympathie opbrengen voor iemand die Jezus wegzet als borderliner.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hendrik-NG:

Mocht je je ooit nog eens verdiepen in de neurotransmitters, hun werking en interactie(s) en de pathologie waar deze bij betrokken zijn, dan zie je hopelijk in hoe onzinnig en ongegrond het onderscheid is dat je hier aanbrengt...

Maak u maar niet druk. Ik heb zo mijn ervaringen met zowel deze mensen als met de DSM en de medicatie die ze verstrekken. Daarbij komt dat me pa een van de best lopende erkende psychotherapeutische praktijken in Nederland heeft, welke tevens als bevoegd en erkend opleidingsinstituut functioneert. Die flauwekul is mij met de paplepel ingegoten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Maak u maar niet druk. Ik heb zo mijn ervaringen met zowel deze mensen als met de DSM en de medicatie die ze verstrekken. Daarbij komt dat me pa een van de best lopende erkende psychotherapeutische praktijken in Nederland heeft, welke tevens als bevoegd en erkend opleidingsinstituut functioneert. Die flauwekul is mij met de paplepel ingegoten.

Ik heb het hier niet over psychotherapeuten, over de DSM 4 of 5, maar over biochemie! "Mocht je je ooit nog eens verdiepen in de neurotransmitters, etc..."

Dat lijkt me hard nodig, begrijp ik ook weer uit déze reactie van je... In ieder geval: het zou je wat milder kunnen stemmen m.b.t. al die patiënten die je in dit topic waarschijnlijk fors op de ziel trapt met je ongenuanceerde opmerkingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Naar mijn weten zijn Jezus en Christus dezelfde persoon.

Ik denk niet dat Herman van Praag Jezus belijd als Messias. Ook kan ik geen sympathie opbrengen voor iemand die Jezus wegzet als borderliner.

Inderdaad zijn Jezus en Christus dezelfde persoon. Doch Jezus is niet meer in het vlees en de Heilige Geest is beschikbaar geworden voor álle mensen, uitgestort over alle vlees.  Ieder die wil en die ernstig zoekt zal Hem vinden.  De Heilige Geest leidt in de volle waarheid.  Dat is dus geen stante pede volkomen weten, maar een immer voortgaand proces. 

Ik heb het boek en dus ook het bewuste hoofdstuk over Jezus nog niet in huis en dus nog niet gelezen. Evenwel kan ik het zeer waarderen als iemand Jezus dichter bij de mensen brengt. Jezus heeft zeer zeker twijfels gekend. "Vader waarom hebt gij mij verlaten", "mag deze beker aan mij voorbijgaan" , bloed zweten. Doch Jezus heeft daarin standgehouden en is de Vader trouw gebleven tot in de dood.   Jezus is er voor iedereen. Ook voor de depressieveling en voor de borderliner. Hij heeft al onze zonden gedragen en al ons leed geleden. Hij is bekend met alles wat wij kunnen beleven aan narigheid. Ik denk niet dat het Hem een krenking is als het twijfelaspect op de weg naar Golgotha in het Lijdensverhaal in bijzondere gevallen wat uitvergroot wordt. Wij hebben een God die met ons meelijdt.

27 minuten geleden zei Hendrik-NG:

Ik heb het hier niet over psychotherapeuten, over de DSM 4 of 5, maar over biochemie! "Mocht je je ooit nog eens verdiepen in de neurotransmitters, etc..."

Dat lijkt me hard nodig, begrijp ik ook weer uit déze reactie van je... In ieder geval: het zou je wat milder kunnen stemmen m.b.t. al die patiënten die je in dit topic waarschijnlijk fors op de ziel trapt met je ongenuanceerde opmerkingen.

Naar mijn kennis en ervaring hebben jullie allebei gelijk. Medicatie is nodig als de kans te groot is dat de patiënt de verkeerde dingen gaat doen, cq de lijdensdruk als hoger wordt ingeschat dan de draagkracht. Tegelijkertijd is mijn ervaring (niet alleen persoonlijk, ook met andere mensen) dat medicatie vaak verdooft en afstompt en daarmee de geestelijke ontwikkeling afremt en in ernstige gevallen stopt.  Maarja, als de patient zonder medicatie de verkeerde dingen doet stopt de ontwikkeling eveneens en erger.  Hulde voor de psychiaters die steeds die zware afweging moeten maken en er altijd op worden aangekeken als het misgaat of er iets niet naar wens verloopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Hendrik-NG:

Ik heb het hier niet over psychotherapeuten, over de DSM 4 of 5, maar over biochemie! "Mocht je je ooit nog eens verdiepen in de neurotransmitters, etc..."

Dat lijkt me hard nodig, begrijp ik ook weer uit déze reactie van je... In ieder geval: het zou je wat milder kunnen stemmen m.b.t. al die patiënten die je in dit topic waarschijnlijk fors op de ziel trapt met je ongenuanceerde opmerkingen.

Ow, maak u zich toch niet zo druks. Die mensen zullen dat vast niet zijn, hoe zou men als men ware redding heeft gevonden? Dan laat je je door niets of niemand van de wijs brengen toch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ik heb het boek en dus ook het bewuste hoofdstuk over Jezus nog niet in huis en dus nog niet gelezen. Evenwel kan ik het zeer waarderen als iemand Jezus dichter bij de mensen brengt. Jezus heeft zeer zeker twijfels gekend. "Vader waarom hebt gij mij verlaten", "mag deze beker aan mij voorbijgaan" , bloed zweten. Doch Jezus heeft daarin standgehouden en is de Vader trouw gebleven tot in de dood.   Jezus is er voor iedereen. Ook voor de depressieveling en voor de borderliner. Hij heeft al onze zonden gedragen en al ons leed geleden. Hij is bekend met alles wat wij kunnen beleven aan narigheid. Ik denk niet dat het Hem een krenking is als het twijfelaspect op de weg naar Golgotha in het Lijdensverhaal in bijzondere gevallen wat uitvergroot wordt. Wij hebben een God die met ons meelijdt.

Hier kan ik wat mee. Dank :)

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Maak u maar niet druk. Ik heb zo mijn ervaringen met zowel deze mensen als met de DSM en de medicatie die ze verstrekken. Daarbij komt dat me pa een van de best lopende erkende psychotherapeutische praktijken in Nederland heeft, welke tevens als bevoegd en erkend opleidingsinstituut functioneert. Die flauwekul is mij met de paplepel ingegoten.

Projecteer je eigen ervaringen vooral niet op de gehele gezondheidszorg. Ik loop jaren bij een christelijke psychiater. En ik dank God op mijn blote knieen dat deze kerel doet wat ie doet.

35 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ow, maak u zich toch niet zo druks. Die mensen zullen dat vast niet zijn, hoe zou men als men ware redding heeft gevonden? Dan laat je je door niets of niemand van de wijs brengen toch.

Je postuleert dat de ultieme christen bestaat? Die minder zondigt dan beproefde mannen als Saulus van Tarsus, om maar iemand te noemen. En minder twijfeltg dan mannen als Jezus, de Christus, om maar iemand te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dolce Vita:

Jezus heeft zeer zeker twijfels gekend. "Vader waarom hebt gij mij verlaten", "mag deze beker aan mij voorbijgaan" , bloed zweten.

Een twijfelende Jezus is nieuw voor mij. Twijfel is in mijn optiek zonde en Jezus was zonder zonde. Dat Jezus angst heeft gekend wil ik wel in meegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dolce Vita:

Ik kan begrip opbrengen voor de patiënt (omdat dat begrip een wilsbesluit is van mezelf en het tegenwoordig in Christus mogelijk voor me is om een flinke innerlijke afstand tussen mezelf en de ander te bewaren ), maar absoluut niet voor het suicidale gedrag en de suicide zelf.  Zoals zeg maar God de zondaar lief heeft maar niet de zonde. En aangezien ik God niet ben, heb ik in het geval van suicidalen daar heel veel meer moeite mee dan Hij. (Alhoewel, Gij zult niet doden is duidelijk genoeg).   Heb er - en dat dringt nu pas tot me door - meer dan me lief is mee te maken gehad. Ook in de familie (een oma van vaders kant).  Als mensen rare opmerkingen gaan maken, met een soort dreigementen of toespelingen in de richting van suicide, dan doen ze dat tegen mij 1 keer en nooit weer. Doen ze het toch weer, dan  ben ik direct klaar met ze, die komen er bij mij niet meer in.   Suicide is naar mijn beleving een grote kosmische misdaad. Het is heel duister en het is besmettelijk.  Het laat een residu achter, een angel, in alle mensen die met de persoon te maken hadden, van dichtbij tot verder weg.  Daar moet je naar mijn ervaring geen invoeling voor willen hebben. 

Ik realiseer me nu pas ineens hoeveel ik met suicidalen te maken heb gehad. Niet normaal, kreeg altijd zulke gevallen op mijn pad. 

Maar voor wie er iets aan doet, zichzelf in de kladden vat, en met die ongein stopt,  heb ik persoonlijk groot respect en waardering. 

De erfelijkheid is denk ik niet alleen genetisch maar ook systemisch (doorwerkend op zielsniveau in de familie).

Ik heb er ook tamelijk veel mee te maken gehad en ik durf er niet over te oordelen, misschien ook vooral omdat ik de gedachten zelf ook heb gehad, van kinds af aan, en soms nog heb. Maar mensen die het ondanks alle aandrang niet doen zijn in mijn ogen grotere helden dan ze zelf beseffen. Ik beschouw mezelf echter niet als een held. Ik blijf alleen maar staande door God's bovennatuurlijke hulp die ik voortdurend en telkens weer ervaar. Sinds ik, nog niet zolang geleden, bijna gestikt ben ervaar ik zelfs iedere ademtocht als een geschenk van boven. Als ik het gevoel heb dat ik niet meer verder kan schreeuw ik om hulp en telkens weer helpt Hij. God is veel trouwer dan wij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ow, maak u zich toch niet zo druks. Die mensen zullen dat vast niet zijn, hoe zou men als men ware redding heeft gevonden? Dan laat je je door niets of niemand van de wijs brengen toch.

Als je je roze bril zou afzetten, dan zou je je verbazen hoe veel ellende je om je heen ziet, ook bij die mensen die zich inderdaad realiseren dat onze enige houvast in leven en sterven is te weten het eigendom te zijn van onze trouwe heiland, Messias Jezus. Soms is wanhoop gewoonweg geen teken van gebrek aan geloof, met als remedie een nog harder je best doen om te geloven! Soms is het helaas het kernsymptoom van een vreselijke medische aandoening... Maar helaas lees ik in je m.i. harteloze opmerkingen niet veel meer dan de suggestie dat die depressieve mensen aan het eigen ongeloof ten prooi zijn gevallen. Natuurlijk maak ik me dan druk. De "evangelische wind" die door het land waait brengt veel goeds. God dank! Maar de keerzijde van de medaille is het ontstaan van dit soort gedachten... Dat iemand die depressief wordt kennelijk niet wedergeboren is, of zo iets dergelijks...

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een twijfelende Jezus is nieuw voor mij. Twijfel is in mijn optiek zonde en Jezus was zonder zonde. Dat Jezus angst heeft gekend wil ik wel in meegaan.

Voor mij is het niet zo nieuw. Als ik de verhalen lees dan lijkt het mij dat Jezus hoopte dat het Koninkrijk (voor Israël) zeer nabij was. Hij worstelde met God, tot bloedens toe, maar stelde uiteindelijk wel God's wil boven die van zichzelf. Hij was bereid de ultieme, universele Zondebok te worden i.p.v. de Koning van Israël en de hele wereld. De Bijbel vertelt ons dat Hij op alle mogelijke wijzen verzocht is geweest, zoals alle andere mensen, maar zonder te zondigen. De twijfel en strijd van Jezus die ik zie in wat ik lees is geen zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een twijfelende Jezus is nieuw voor mij. Twijfel is in mijn optiek zonde en Jezus was zonder zonde. Dat Jezus angst heeft gekend wil ik wel in meegaan.

Waarom zou iemand die God volkomen vertrouwt angst kennen? Zou je dat dan niet ook zonde moeten noemen, angstig zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid