Spring naar bijdragen

Gods voorzienigheid is willekeur?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En waar bevind zich dat piekergen? U schuift alles van u af door genetica of God de schuld te geven.

U schuift te veel af op de eigen cognitie.

Wel zo makkelijk, de 'vrije wil, en opeens heeft God noch genetica enige verantwoording

57 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

e zijn allemaal belast met de gevolgen van de zondeval. Echter om te beweren dat men niet anders kan dan zelfmoord plegen omdat men e.o.a. piekergen heeft, klinkt mij fatalistisch in de oren. Mocht dit gen bestaan en is dit gen verantwoordelijk voor de keuzes die men maakt, dan mag ik mij daar ook op beroepen. Ik had een kort lontje en bewezen is dat genen een rol spelen hierin. Mocht ik nu zoveel geweld toepassen dat ik een ander doodsla of ernstig verwond (wat helaas ook gebeurd is), kan ik mij dan beroepen op genetische bepaling? Net zoals diegene die zelfmoord pleegt (zichzelf geweld aandoet) dit tracht te doen? Zonder God zijn we inderdaad geneigd om deze zonden te begaan. Echter laat men God toe in het hart, dan volgt daar gegarandeerd verandering.

De kans is ook erg reëel dat de geweldpleger dat is geworden door een combi van genetica en zelf met geweld opgevoed zijn. Jij ziet alles graag zwart-wit. De realiteit is echt wel wat ingewikkelder dan dat. Zolang alle filosofen, neurologen, theologen en mijzelf er nog niet uit zijn, neem ik even de vrijheid te denken dat Kaasjeskruid ook niet per se de waarheid in pacht heeft in deze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 629
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zie dat niet helemaal het zelfde als onze schelden. Wij schieten echt uit onze slof, maar Hij zegt raak wie ze zijn. Ik heb er moeite mee Jezus van schelden te betichten. Daar is Hij me te veel God

Ik denk dat het één van de grootste vraagtekens is omtrent God. Afhankelijk welke definitie je hanteert van God. Grijpt Hij of Zij actief in? Deelt Hij gunsten en straffen uit? Ik kreeg laatst in chri

Er staat nog meer over deze kwestie in de Bijbel: En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort. (1Joh.5:14)

35 minuten geleden zei Dolce Vita:

Alles ligt altijd aan de christen. Jammer, maar ook daar heb ik alle begrip en respect voor. Vrije wil, hoogste goed. Niet aan morrelen. 

Jij hebt begrip ?

Lees je bijdrage aan DBI van gisteren van 11.17 uur nog eens goed door in "Ervaringen van Gods voorzienigheid".

Kleine bloemlezing:

 - jouw bericht is egoistisch en kortzichtig

 - laf, egoistisch

 - jouw schuld op Gaitema gooien

 - grote waffel

En zo gaat het maar door.

Is dit jouw wijze van tot uitdrukking brengen van begrip ?

Is dat ook allemaal projectie van jouw kant ?

Is dat overdenking, rust, bezinning......

Tja........

 

En je bijdrage van 28 september in "Kerstmis": 

 - zuigen en intimideren

 - bijna geen mensen meer

 - kille hardheid, vuige strijd, zoveel onmenselijkheid 

 - jullie ontmenselijken jezelf zo

 - onmenselijke, manipulatieve, zuigende, harde en intimiderende houding

 

En even later:

 - geen mensen meer, extremistische, harteloze, onbehouwen

 - versteend hart

 - iemand gaat lopen intimideren

 - stel hongerige wolven

 - waar een hart hoort, zit een steen

 

Allemaal projectie. Ik hoop het maar, want ik weet niet of ik zoveel "begrip" wel aan kan.....

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei MysticNetherlands:

U schuift te veel af op de eigen cognitie.

Wel zo makkelijk, de 'vrije wil, en opeens heeft God noch genetica enige verantwoording

De kans is ook erg reëel dat de geweldpleger dat is geworden door een combi van genetica en zelf met geweld opgevoed zijn. Jij ziet alles graag zwart-wit. De realiteit is echt wel wat ingewikkelder dan dat. Zolang alle filosofen, neurologen, theologen en mijzelf er nog niet uit zijn, neem ik even de vrijheid te denken dat Kaasjeskruid ook niet per se de waarheid in pacht heeft in deze.

Ik ben het ten diepste met Kaasjeskruid eens. Maar ik begrijp ook wat jij zegt, Mystic. Tegelijkertijd Mystic, heb jij ook niet voltooid wat je had willen doen.  Je hebt een andere keuze gemaakt. Je hebt dus ergens uiteindelijk wel geweten dat het niet de juiste keuze was om de hand aan jezelf te slaan.  Voor mezelf sprekend kan ik zeggen dat toen destijds de gedachte om naar zeven hoog te lopen en te springen, opkwam, ik ten diepste wist dat dat helemaal foute boel was.  Jij wist het ook, want je hebt het uiteindelijk niet gedaan.  Ik geloof dat ieder mens dit weet, net als dat ieder mens weet dat ie een ander geen kwaad mag doen, dat dat niet goed is.  En ja, we zijn allemaal door omstandigheden getekend. Toch rechtvaardigen die omstandigheden niets.  Niet alle kinderen van geweldplegers worden zelf geweldplegers. Ook zij hebben wel degelijk een keuze. Je kunt door het hebben ondergaan van geweld ook besluiten dat je zelf dit nooit iemand aan wil doen. Toch? 

Anyway, als ik depressie had blijven ervaren, zoals op de manier waarop dat destijds het geval was, dan zou ik gewoon medicijnen zijn blijven slikken.  Dat is niets om je voor te schamen en alleen maar wijs als je de ervaring hebt dat de verleiding van depressie te sterk is. En ik geloof zeker wel dat een erfelijke aanleg een rol kan spelen. Bij mij is dat niet het geval. Ik ben van nature goedgeluimd en optimistisch. Ik zie vaak mog mogelijkheden waar anderen het al hebben opgegeven. Mijn depressie kwam door opgestapelde onverwerkte rouw. Ik ging naar de dokter en vroeg om een verwijzing voor een psycholoog ivm de onverwerkte rouw. Die verwijzing kreeg ik niet (u leest het goed, niet gekregen!, na vijf sterfgevallen in zes jaar tijd en een verbroken relatie, kreeg ik geen verwijzing voor een psycholoog) . Wat ik wel kreeg was een recept voor antidepressiva. Na drie weken moest ik dan terugkomen om de resultaten te bespreken. Aangezien ik geen kant op kon en de situatie in mezelf ernstig genoeg was, heb ik die pillen dan maar geslikt. Ze werkten wel, maar het loste het probleem niet op. De gevoelens en emoties raakten afgevlakt (ook de positiviteit verdween, terwijl ik altijd superoptimist was) en tegelijkertijd voelde ik me veel energieker dan ik was. Ik zei wel eens "nou, dit wil ik wel blijven slikken want ik heb zoveel energie dat ik de marathon kan lopen volgens mij. Maar na twee maanden werkte het niet meer, dus werd de dosis verhoogd. En na drie maanden werkte dat ook niet meer en werd weer de dosis verhoogd. Al die tijd was ik door blijven werken. Na een half jaar en een hoge dosis antidepressiva heb ik besloten te stoppen.  Het was de beste beslissing die ik had kunnen nemen. Maar ik kreeg de hele shit waarvoor ik nou juist naar de huisarts was gegaan, in 1 klap alsnog te verwerken.  Gelukkig had ik daar rekening mee gehouden. De pillen betekenden  voor mij uitstel, niet afstel.  Het antidepressivum heeft me een half jaar op de been gehouden (en me er een paar problemen bij gegeven maar daar hebben we het even niet over), zodat ik aan kon sterken en daarna ben ik alsnog het rouwproces met mezelf aangegaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En wat is het verschil tussen Christus en een antwoord? Christus is immers het antwoord op al onze vragen.

 

Christus is ten diepste het Persoonlijk Antwoord op al onze vragen inderdaad.  Wij hoeven en kunnen de persoonlijke antwoorden in andermans leven niet geven. Dat kan naar mijn ervaring alleen Christus Zelf, samen met die individu.   Er is geen plaatsvervanger voor Christus in iemands persoonlijk leven.  Althans dat is mijn ervaring. Alle antwoorden op de waarom-vragen in mijn eigen leven zijn beantwoord. Daar heb ik wel flink wat jaartjes over gedaan, want ook ik rustte niet voordat ik alle antwoorden had. Dat betekende wel dat ik dus ook met de antwoorden moest dealen. Dat roept emoties op en die moet je dan dus wel zelf verwerken.  Stille tijd is dan heel belangrijk. Dat was het tenminste wel voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei MysticNetherlands:

Wel zo makkelijk, de 'vrije wil, en opeens heeft God noch genetica enige verantwoording

Kijk, daar gaat u weer. Nergens beweer ik dat genetica of opvoeding geen rol speelt. Eindverantwoordelijk voor tentoongespreid gedrag ben ik, en in jou geval jij.

1 uur geleden zei MysticNetherlands:

De kans is ook erg reëel dat de geweldpleger dat is geworden door een combi van genetica en zelf met geweld opgevoed zijn. Jij ziet alles graag zwart-wit. De realiteit is echt wel wat ingewikkelder dan dat. Zolang alle filosofen, neurologen, theologen en mijzelf er nog niet uit zijn, neem ik even de vrijheid te denken dat Kaasjeskruid ook niet per se de waarheid in pacht heeft in deze.

Prima, dan geef ik toch de schuld aan genetica en aan opvoeding. Daar worden zaken wellicht wat grijzer van...  Zolang ik maar buiten beeld blijf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei MysticNetherlands:

Ik weet niet of t zo simoel is @Dolce Vita ik ben genetisch aangelegd om te piekeren, zwartgallig te zijn, het glas altijd halfleeg te zien etc. In perioden van depressie (heb zelfs geëxperimenteerd met zelfdoding) zie ik God niet, wijs ik hem af, is mijn geloof te zwak. Is dat een keuze?

By the way, MysticNetherlands,  prof.dr. H.M. van Praag (zeer bekend van zijn boek over Psychopharmaca) heeft een heel interessant boek geschreven over (o.a.) depressie en geloof, getiteld: "God en Psyche - de redelijkheid van het geloven, visies van een jood".  Misschien ken je het al. Mocht het niet zo zijn, ik denk dat jij het boek ook enorm zou kunnen waarderen. Ik heb het verslonden met lezen.  Erg leuk, theologisch zeer interessant, niet makkelijk, wel interessant. Niet alleen depressie an sich maar ook de normaliteit van geloven komt aan bod. Ongeloof en atheisme zijn vanuit psychiatrisch perspectief juist religieuze afwijkingen. Gewoon atheisme wordt beschouwd als een abnormale maar niet-pathologische afwijking. Maar evangeliserend atheisme wordt beschreven als een extra-normatieve pathologische afwijking.   Buitengewoon informatief en ook theologisch interessant werk van van Praag, vind ik. En altijd als het jachtseizoen op het christelijk geloof en gelovigen op geloofsfora weer de kop op steekt, moet ik even aan dit werkje denken en zie dan dat de professor gelijk had (heeft).  Ook de biologische oorzaken van depressie komen in het boek aan bod. Dat genetische factoren bij depressie werkzaam zijn is , aldus de professor, geen theoretische mogelijkheid maar onomstotelijk aangetoond. Dit is gebleken uit verschillende typen onderzoek, waaronder stamboomonderzoek, tweelingonderzoek (eeneiige tweelingen versus eeneiige tweelingen), en adoptieonderzoek.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Dolce Vita:

prof.dr. H.M. van Praag (zeer bekend van zijn boek over Psychopharmaca) heeft een heel interessant boek geschreven over (o.a.) depressie en geloof, getiteld: "God en Psyche - de redelijkheid van het geloven, visies van een jood".

U bent op de hoogte van de inhoud van zijn boek genaamd: “Slecht zicht”? Wat denkt u, kent deze man Jezus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Gaitema:

Maar dan hoeven we toch ook nergens meer voor te bidden? Immers als wij het doen, hebben we God niet meer nodig.

Ik zei het op het laatst in het andere topic ook dat het gaat om wat er gebeurd, of ik denk dat het gewoon geluk is of van boven komt.

Ik geloof ook niet zozeer in geluk of toevalligheden.

Zo was ik een aantel jaren geleden aan het afwassen, waar mij een onrustig gevoel overviel vanuit het niets. ten tijde van het gevoel bedacht ik wat is eren ik ging me zorgen maken over mijn zoon die nog niet thuis was. Ik  ging naar buiten en vanuit de struiken liep er een jong eendje,van enkele dagen oud  mij zo voor de voeten, richting het aardappelveld. iets wat vreemd is, want op 150 meter afstand ligt een sloot, maar daar vertoeven geen eenden.Ik leef in een landelijk gebied tussen akkerbouwvelden Het een je gevangen in een doos met een lamp gelegd en gaan zoeken. Nergens een kroost met eenden te vinden.

Een eind verderop woonden een stel mensen die veel dieren hebben, daar nagevraagd. Ze hadden eenden,ook met kroost, echter al een paar weken oud.

Het eendje hebben we daar naar toegebracht en wonderbaarlijk als het schijnt te zijn werd het eendje zomaar opgenomen binnen het kroost van de wat oudere eenden. Iets wat ik naar horen zeggen niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt.

Voor mij was  dit een bijzondere ervaring. vooral omdat het begon met dat gevoel van onrust. Door dat gevoel van onrust heb ik bepaalde handelingen verricht waardoor ik het eendje tegenkwam.
Echter wat schepte die onrust in mij? Dat het God was  wil ik niet beweren, maar ik  denk wel dat er buiten onszelf iets is wat mij probeert te bereiken en te sturen. Wat me waarschuwt en wat me helpt.

Zo hebben wij als gezin een situatie overleefd waarin koolmonoxide een rol speelt. Het wonderbaarlijke is dat mijn reisgenote op het pad des levens, de  voordeur niet haalde terwijl zij maar kort in de  ruimte was geweest waarin de koolmonoxide zich had opgehoopt en dat terwijl ik er de hele avond al had gezeten ten tijde de keukengeiser brandde. Nadat alle deuren n het huis waren opengezet en de brandweer kwam, werd in het hele huis 8x de kritieke gehalte van de aanwezigheid van koolmonoxide gemeten in het hele huis. Mijn gevoel waarschuwde mij, echter wat heeft mijn gevoel geactiveerd en wat heeft mij die hele  tijd op de been kunnen houden, zonder te bezwijken aan de gevolgen van koolmonoxide. Ik wil  niet beweren dat het God was, maar zonder hulp hadden wij het niet gered. 

Het ligt totaal niet in mijn intentie om te beweren dat we niet meer te hoeven bidden of dat we God niet nodig hebben omdat we het zelf allemaal kunnen.
God stelt ons in staat het zelf te kunnen. Zo geeft God ons volgens mij een duwtje in een bepaalde richting en het is aan ons om te reageren. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Het eendje hebben we daar naar toegebracht en wonderbaarlijk als het schijnt te zijn werd het eendje zomaar opgenomen binnen het kroost van de wat oudere eenden. Iets wat ik naar horen zeggen niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt.

Het is minder waarschijnlijk dat het eendje het overleven zou als deze bij de originele ouders werd teruggeplaatst. Aangezien deze dan naar alle waarschijnlijkheid gelijk vermoord zal worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

U bent op de hoogte van de inhoud van zijn boek genaamd: “Slecht zicht”? Wat denkt u, kent deze man Jezus?

Dat werk ken ik niet. Doch dat is in dezen totaal niet relevant, Kaasjeskruid. Een vaste religieuze overtuiging zou een psychiater in zijn werk juist kunnen belemmeren. We hebben het niet over Jezus maar over depressie en over het grensgebied tussen religie en psychiatrie. Prof. van Praag biedt behalve grondige medisch wetenschappelijke kennis ook een heel interessant perspectief op psychiatrische ziekten in relatie tot Bijbel en theologie. Om het met de woorden van prof. Van Praag in de inleiding te zeggen:

Citaat

 

De monomane gelover loopt kans te worden misvormd tot een over-Meesterde dweper, de monomane weter tot een fantasieloze rationalist. De ene kant zonder de andere is hetzelfde als leven zonder partner. Ergo, de gelover hoeft zich niet te schamen voor intellectueel gefundeerde twijfel, de weter niet voor zijn hang naar buiten-intellectuele excursies. De uitgerijpte persoonlijkheid is die schaamte voorbij. Aan beide visies biedt zij ruimte. Dit is de kerngedachte van dit boek.

Bron: H.M. van Praag, God en Psyche, p. 14-15 [/quote]

 

Ik begrijp je felheid in dezen niet.  Iemand met een aangeboren hartklepafwijking mag medicijnen gebruiken of zich laten opereren, maar iemand met chronische depressie mag dit van jou niet?  Die moet lijden tot ie erbij neervalt?  En als ie dan niet meer tegen de verleiding van depressie op kan en de verkeerde keuze maakt, is ie sowieso fout. (De beslissing is ook verkeerd, daar niet van)? Klinkt me tamelijk sadistisch in de oren.  Overigens zegt niemand dat de depressieve mens geen verantwoordelijkheid heeft. Die neemt ie juist door op tijd medicijnen te nemen en zich onder behandeling te stellen, als ie denkt of weet dat ie de strijd met de verleidingen die depressie met zich meebrengen, aan het verliezen is.

Biologische factoren, en erfelijke factoren spelen aantoonbaar een rol.   Naast biologische factoren spelen er ook psychologische en maatschappelijke factoren een rol, alsmede persoonlijkheidskenmerken. In mijn eigen geval was depressie het gevolg van psychologische en maatschappelijke factoren, maar ook biologische hebben een rol gespeeld. Door stress in combinatie met gevoeligheid daarvoor kan  de stofwisseling in de hersenen tijdelijk of permanent beschadigd raken.  Daarom hielp het antidepressivum mij wel. Maar tijdelijk, omdat de oorzaak in mijn persoonlijke geval niet hoofdzakelijk een erfelijke was.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Dolce Vita:

Een vaste religieuze overtuiging zou een psychiater in zijn werk juist kunnen belemmeren.

Oecumenisch gebeuzel. Een christelijke psychiater is in mijn optiek een oxymoron.

17 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ik begrijp je felheid in dezen niet.

Felheid? Volgens mij heb ik een behoorlijk kalme opmerking geplaatst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Oecumenisch gebeuzel.

Felheid? Volgens mij heb ik een behoorlijk kalme opmerking geplaatst.

Ik bedoel jegens het onderwerp depressie.  Het lijkt wel of je boos bent op mensen die last hebben van depressiviteit.  Zelf ben ik er ook wars van als mensen geen verantwoordelijkheid nemen, maar dat is hier helemaal niet aan de orde volgens mij.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ik bedoel jegens het onderwerp depressie.  Het lijkt wel of je boos bent op mensen die last hebben van depressiviteit.  Zelf ben ik er ook wars van als mensen geen verantwoordelijkheid nemen, maar dat is hier helemaal niet aan de orde volgens mij.

Geen idee hoe je erbij komt dat ik boos zou zijn op depressieve mensen. Ik ben zelf ook goed bekend met depressie, deze leidde bij mij vaak tot agressie. Waar ik geen begrip voor kan opbrengen is dat mensen zich van het leven willen beroven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Geen idee hoe je erbij komt dat ik boos zou zijn op depressieve mensen. Ik ben zelf ook goed bekend met depressie, deze leidde bij mij vaak tot agressie. Waar ik geen begrip voor kan opbrengen is dat mensen zich van het leven willen beroven.

Okay. Bedankt voor je antwoord *:}.  Dat begrijp ik wel, dat je daar geen begrip voor kunt opbrengen. Mensen die dat doen maken veel meer kapot dan alleen zichzelf. (Heb ik helaas zelf ondervonden door een suicidepleger).

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dolce Vita:

Okay. Bedankt voor je antwoord *:}.  Helemaal mee eens!!!   Mensen die dat doen maken veel meer kapot dan alleen zichzelf. (Heb ik helaas zelf ondervonden door een suicidepleger).

Ja, helaas denken deze mensen dat niemand van ze houd. Dat is niet zo. Zo heeft mijn (ex) verloofde zich van het leven proberen te beroven door de polsen door te snijden. Hoe kan ik daar begrip voor opbrengen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Mcmadtasty:

Ik geloof ook niet zozeer in geluk of toevalligheden.

Zo was ik een aantel jaren geleden aan het afwassen, waar mij een onrustig gevoel overviel vanuit het niets. ten tijde van het gevoel bedacht ik wat is eren ik ging me zorgen maken over mijn zoon die nog niet thuis was. Ik  ging naar buiten en vanuit de struiken liep er een jong eendje,van enkele dagen oud  mij zo voor de voeten, richting het aardappelveld. iets wat vreemd is, want op 150 meter afstand ligt een sloot, maar daar vertoeven geen eenden.Ik leef in een landelijk gebied tussen akkerbouwvelden Het een je gevangen in een doos met een lamp gelegd en gaan zoeken. Nergens een kroost met eenden te vinden.

Een eind verderop woonden een stel mensen die veel dieren hebben, daar nagevraagd. Ze hadden eenden,ook met kroost, echter al een paar weken oud.

Het eendje hebben we daar naar toegebracht en wonderbaarlijk als het schijnt te zijn werd het eendje zomaar opgenomen binnen het kroost van de wat oudere eenden. Iets wat ik naar horen zeggen niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt.

Voor mij was  dit een bijzondere ervaring. vooral omdat het begon met dat gevoel van onrust. Door dat gevoel van onrust heb ik bepaalde handelingen verricht waardoor ik het eendje tegenkwam.
Echter wat schepte die onrust in mij? Dat het God was  wil ik niet beweren, maar ik  denk wel dat er buiten onszelf iets is wat mij probeert te bereiken en te sturen. Wat me waarschuwt en wat me helpt.

Zo hebben wij als gezin een situatie overleefd waarin koolmonoxide een rol speelt. Het wonderbaarlijke is dat mijn reisgenote op het pad des levens, de  voordeur niet haalde terwijl zij maar kort in de  ruimte was geweest waarin de koolmonoxide zich had opgehoopt en dat terwijl ik er de hele avond al had gezeten ten tijde de keukengeiser brandde. Nadat alle deuren n het huis waren opengezet en de brandweer kwam, werd in het hele huis 8x de kritieke gehalte van de aanwezigheid van koolmonoxide gemeten in het hele huis. Mijn gevoel waarschuwde mij, echter wat heeft mijn gevoel geactiveerd en wat heeft mij die hele  tijd op de been kunnen houden, zonder te bezwijken aan de gevolgen van koolmonoxide. Ik wil  niet beweren dat het God was, maar zonder hulp hadden wij het niet gered. 

Het ligt totaal niet in mijn intentie om te beweren dat we niet meer te hoeven bidden of dat we God niet nodig hebben omdat we het zelf allemaal kunnen.
God stelt ons in staat het zelf te kunnen. Zo geeft God ons volgens mij een duwtje in een bepaalde richting en het is aan ons om te reageren. 

 

Ik denk dat het en en is. Je doet de dingen op Gods kracht. In de gelijkenis van de wijnstok en de ranken die Jezus noemde wordt dat beeld heel mooi omschreven. Dat we als scheuten op Hem geënt zijn en door Hem leven. Jezus zegt Daar In ook letterlijk de woorden: "zonder Mij kan je niets doen"

Jezus neemt je altijd aan de hand mee. Een sturing zoals je beschrijft denk ik wel. Als iets wat via God of engelen gebeurd. Mooie voorbeelden :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei HJW:

Ahh....ik denk al: projecties.....waar blijven ze. Je standaard antwoord. Op Geloofsgesprek zijn ze er ook dol op. Kun je altijd gebruiken. Lekker makkelijk !! 

Ik heb geen enkele intentie om welke christen dan ook van zijn/haar geloof te brengen. 

Maar ik kan natuurlijk zeggen wat ik wil......het zijn allemaal projecties !! 

Beetje sneu allemaal. Beetje puberaal trucje. Zo kun je alles bij jezelf weghouden. 

Dus dan zijn er niet-christenen die allerlei zegeningen krijgen zonder ervoor te bidden......Stuk makkelijker dan erom moeten bidden.

Dus de mensen die ook de "toevalligheden" ervaren en "de andere wereld "? Zij ontvangen dan dus ook zegeningen, zonder relatie met de vader.

God is nergens afhankelijk van. Geen gebed en geen doop. Echter verlangt Hij naar contact met ons. Daarom heeft Hij ons ook geschapen. Een vader geniet van elk woord wat een kind tegen hem zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, helaas denken deze mensen dat niemand van ze houd. Dat is niet zo. Zo heeft mijn (ex) verloofde zich van het leven proberen te beroven door de polsen door te snijden. Hoe kan ik daar begrip voor opbrengen?

Het lijkt me dat in zo'n geval je voorgenomen huwelijk al gestrand is voordat het is begonnen en dat de verloving dan op een leugen is gebaseerd. Persoonlijk denk ik, meen ik te weten (door ervaring met mijn  eigen depressie), dat het  grondprobleem is dat depressieve en suicidale mensen ten diepste niet van zichzelf kunnen houden. En daarmee ook niet van een ander. "Heb uw naaste lief gelijk uzelf", is in  mijn ogen niet slechts een gebod maar beschrijft een zijnstoestand.  Als je je dan toch verlooft, dan lieg je volgens mij  tegen jezelf en tegen de ander. Er kan dan volgens mijn van "ik hou van jou" helemaal geen sprake zijn. Hoe moeilijk het ook is om dat te moeten inzien.  Denk ik hoor, weten kan ik het ook niet helemaal. 

Ik heb wel eens een visie gelezen (weet niet meer in welk boek) dat depressie eigenlijk ten diepste een hoopvol iets is, dat depressie eigenlijk het begin is of hoort te zijn van een gezonde geestelijke ontwikkeling.  Zelfs dat depressieve mensen in wezen gezonder zijn dan niet depressieve mensen. Dit omdat de depressieve mens zich bewust wordt van de toestand waarin te diepste de hele mensheid zich bevindt, maar waar het merendeel van de mensheid aan voorbijgaat.  Geen enkele mens kan van nature echt van zichzelf houden, laat staan dus dat ie van de ander kan houden. De depressieve mens kan alleen de schijn niet meer ophouden.  Wij hebben allen de Liefde van God nodig. Die moet uitgestort worden in ons eigen hart. In werkelijkheid echter pantsert men nog liever het  hart voor God, dan het eigen tekort te erkennen en het naar Hem uit te schreeuwen en om vervulling te vragen, de vervulling die Hij alleen kan geven, de vervulling waarmee wij op ons beurt pas de ander echt lief kunnen hebben.

Tsja, ....ook maar een visie he.....Persoonlijk vind ik hem wel steekhoudend.

Een goede vriend die theoloog is zei eens "Ieder mens is al vergeven. Hij moet alleen zichzelf nog vergeven, en dat ligt een stuk moeilijker".  Volgens mij heeft hij helemaal gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Kaasjeskruid:

 Een christelijke psychiater is in mijn optiek een oxymoron.

 

Ik begrijp wat je bedoelt, en ben het ten diepste helemaal met je eens. Een psychiater heeft bij voorkeur "the cruel kindness of Christ" ondergaan en is daarom cruelly kind.   

Maar niet iedere christen is geestelijk even ver gerijpt in zijn geloofs- en bevrijdingsproces. En niet iedere christelijke arts kent zelf ten diepste de existentiële zielenood. "Christelijk" zegt me in dat opzicht niet zo heel veel. Ik zou dan liever zeggen "een Christus-gelijke(nde) psychiater is een oxymoron".  En een  Christus-gelijkende psychiater kan in mijn optiek en naar mijn ervaring ook een zogenaamde "anonieme christen" zijn (naar de definitie van onder andere Rahner, maar ook Tillich bijvoorbeeld).

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Ik ken de beste man noch zijn boek, maar een suggestieve vraag geschreven vanuit een holier than thou attitude herken ik wel.

Zo had ik hem eerst ook opgevat, maar ik denk toch dat het anders ligt.  Lijkt me een interessant boek dat Kaasjeskruid noemt en ik ga hem nu wel bestellen. Heb de korte inhoud gelezen op bol.com. Of de professor Jezus kent, weet ik niet, maar dat ie Christus kent, denk ik wel.   Het is tien jaar geleden dat ik "God en Psyche" las. Toen was ik nog maar aan het begin van het bevrijdingproces cq geloofsopbouw. Dus toen las ik nog door een wat meer beslagen bril.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Geen idee hoe je erbij komt dat ik boos zou zijn op depressieve mensen. Ik ben zelf ook goed bekend met depressie, deze leidde bij mij vaak tot agressie. Waar ik geen begrip voor kan opbrengen is dat mensen zich van het leven willen beroven.

Dan ben je dus echt niet bekend met depressie die zo erg is dat je geen uitweg ziet dan zelfmoord. Gelukkig maar voor jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid