Spring naar bijdragen

Voorstelverhaaltje (+ wie wilt me helpen?)


Aanbevolen berichten

Hey!

Ik heb me echt net vijf minuten geleden aangemeld dus ik dacht ik ga me even voorstellen :) 

Ik ben Tinka Elena en ben al een tijdje bij mezelf op zoek naar wat geloof voor mij zou kunnen betekenen. Ik ben niet gelovig opgevoed maar heb altijd geweten dat ik niet nergens in geloof zeg maar. Nu ik ouder word beginnen deze vragen steeds vaker in mijn hoofd rond te spoken en ik zou graag gelijkgestemde en christelijke jongeren ontmoeten (hier en in real life) die me meer kunnen vertellen over wat geloof voor hun betekend en me dingen kunnen uitleggen. Ik ben een (bijna) complete newbie dus ja hahaha. Ik ben wel eens als ik bij mijn tante logeerde mee geweest naar de kerk (toen ik jonger was) en vond het altijd heel fascinerend en zou graag nu ook een keer naar een kerk gaan bij mij in de buurt maar ik vind dit een beetje eng denk ik? Ik weet niet precies hoe alles gaat, ik ken er niemand enz. 

Nou ja dat is dus vooral waarom ik hier ben :). Verder hou ik heel erg van schrijven, yoga, fotografie en reizen. Ook ben ik veel bezig met het milieu (acties).

Als iemand vragen heeft of me verder wilt helpen zou ik heel blij zijn :D

Groetjes,

Tinka Elena

Link naar bericht
Deel via andere websites

dag Tinka, welkom op het forum...

Ik weet van waar je komt... Ik ben pas me echt met het christendom gaan bezighouden in mijn twintigerjaren, dus ook ik ben niet van huis uit gelovig opgevoed... Ik heb dan ook heel veel kerken bezocht voordat ik gestrand ben waar ik nu ben... Maar ik was dan al bijna veertig en geen jongere meer... Voor jongeren wordt er net iets meer gedaan in de kerk meestal dan voor oudere mensen... Ook omdat er wel geacht wordt dat je op die leeftijd een gezin hebt en zo en dus niet zoveel tijd meer hebt om nieuwe vrienden te maken, maar ik ervaar het wel als een gemis eigenlijk... Al deed iedereen wel moeite om mij een welkom gevoel te geven hoor.

Maar ik onderschat het niet hoor... Het is gewoon ronduit eng op je eentje een kerk bezoeken... Maar weet wel dat je er altijd welkom bent... Als het de drempel kan verlagen is het misschien nuttig een e-mailtje te sturen naar de kerk waar je naartoe wilt gaan om je eventueel voor te stellen en aan te kondigen dat je wel eens naar de kerk zou willen. Eventueel kun je dan ook vragen of er activiteiten zijn voor jongeren en of je daar mag aansluiten.

Wat ook wel handig is is een alpha-studie te doen... Ja, studie is misschien een groot woord, maar het is een uitstekende gelegenheid om mensen die heel veel met geloven bezig zijn te ontmoeten en terzelfdertijd mensen te ontmoeten die (net als jij) zoekend zijn. Meestal is dat vrij informeel: een etentje en een bijbelstudie, http://www.alphanederland.org/

Je zal in ieder geval als je even leest op het forum merken dat christenen net mensen zijn, met goede kanten, maar ook met slechte kanten. Ik wil je ook nog http://www.bijbeljaar.nl aanraden, waar je in één jaar doorheen heel de bijbel leest met commentaar van een voorganger uit Engeland (wel in het Nederlands vertaald), zijn naam ontglipt mij op het ogenblik. Wat ik hier vooral leuk aan vond is hoe opbouwend hij is... Geen hel en verdoemenis dus, daar zou je mij dus absoluut niet mee winnen.

En als je vragen, bedenkingen etc. hebt kun je ze ook hier op het forum pleuren, maar verwacht alsjeblieft niet dat je een eensluidend antwoord zal krijgen. Maar zoals ik net één van mijn studieboeken las omtrent theologie: het gaat in het christendom niet om dogma, maar om geloof. Schillebeeckx noemde het christendom een ontmoeting met een persoon (Jezus Christus)...

Ik hoop dat ik je nu niet te overweldigd hebt, maar alles is vrijblijvend... Geniet ook een beetje van het zoeken trouwens. Ik kan je alvast zeggen dat geloof mijn leven echt verrijkt heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ElenaT,

Welkom op Credible Elena! Zenodotus gaf al wat adviezen. Misschien zijn er in jouw omgeving ook jeugddiensten in kerken, zodat je wat meer jongeren ontmoet. Vaak zijn ze wel te beluisteren via https://www.kerkomroep.nl/#/. Dit om even te proeven van de diensten. Je hebt interessante hobby's en er zijn wat sites waar milieu bewuste mensen elkaar "ontmoeten''. Ook hier kun je een topic openen over onderwerpen die je interesseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei MysticNetherlands:

Alpha cursus is idd goede tip! 

Ik ken deze cursus niet zo goed, maar wat ik ervan gezien heb, komt die op mij over als lichtelijk onkritisch. Daarmee wil ik die cursus niet ontraden, maar wel een kanttekening plaatsen dat sommige dingen wellicht mooier worden voorgesteld dan ze zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Desid:

Ik ken deze cursus niet zo goed, maar wat ik ervan gezien heb, komt die op mij over als lichtelijk onkritisch. Daarmee wil ik die cursus niet ontraden, maar wel een kanttekening plaatsen dat sommige dingen wellicht mooier worden voorgesteld dan ze zijn.

@Desid,

Ooit heb ik de Alpha cursus 2 gedaan, en gekookt voor de groepen. Om jongeren te leren kennen is Youth Alpha wel een tip. Vaak is er grote saamhorigheid en gezelligheid maar dit alles heeft een bedoeling. De bedoeling om mensen dichter bij het christelijke geloof te brengen, al is er natuurlijk ruimte om te zeggen dat het toch niets voor je is. Maar als je op zoek bent om te kijken wat geloof voor je zou kunnen betekenen zoals @ElenaTaangeeft, is het misschien wel een optie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Desid:

Ik ken deze cursus niet zo goed, maar wat ik ervan gezien heb, komt die op mij over als lichtelijk onkritisch. Daarmee wil ik die cursus niet ontraden, maar wel een kanttekening plaatsen dat sommige dingen wellicht mooier worden voorgesteld dan ze zijn.

Een alpha cursus is natuurlijk geen studie theologie hé... Zoals Lobke al aangaf gaat een alpha in op bepaalde behoeften, iets meer te weten komen over het christelijk geloof is daar één van. Uiteraard is het vrij basaal en zal je niet opeens een volleerde theoloog zijn (is voor de meeste mensen ook niet nodig, en wat inhoud betreft zouden bepaalde theologen ook wel een cursusje kunnen gebruiken ;))... Als je meer verdieping zoekt kun je wel eens kijken bij ETS, maar dat is wel meteen een stuk minder vrijblijvend, en in plaats van da ge eten krijgt, moogt ervoor betalen ook ;)... Maar volgens de voorganger van de kerk die ik regelmatig bezoek is het wel de moeite.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei ElenaT:

Heel erg bedankt iedereen die tot nu toe heeft gereageerd! Ik ga zeker naar die Alpha (Youth) cursus kijken :) 

Ik heb em ook gevolgd. Niks meer dan charismatische parafernalia en oecumenisch gebeuzel. Op het eind wel lekker eten overigens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat is dat? Mocht u zwarte kousen bedoelen, ik hou het mooi bij mijn witte sokken en blauwe sneakers.

Je hoort in ieder geval niet in de categorie Youth Alpha. En kennelijk denk je dat een uitspraak als charismatische parafernalia en oecumenisch gebeuzel enige betekenis heeft voor iemand die niet inhoudelijk bekend is met christelijk geloof en christelijke groeperingen? Lijkt me wat optimistisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Hoi Elena,

Goed dat je je wilt verdiepen in het Christelijk geloof. Ik wil je graag uitnodigen voor een gedegen bijbelstudie. Je kunt die aanvragen op de volgende link.

https://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen/gratis-bijbelcursus/

Je kan deze bijbelstudie doen wanneer en waar het jou het beste uitkomt. Het is een persoonlijke bijbelstudie die geleid wordt door een ervaren verkondiger. Het zal je zeker fascineren en het verplicht je tot niets. Het kost ook niets. Je zult er veel meer van opsteken dan van een alpha cursus die heel basaal is.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Beledigingen worden aangegeven! Bij deze gerapporteerd.

Aanstoot wordt nu m.i. genomen, niet gegeven. De bijbelstudie van het wtg is inderdaad sektarisch. In feite geef je dat zelf al aan. Hij is niet universeel voor alle kerken te gebruiken, maar bevat specifiek de jg-visie en "wordt persoonlijk  door een ervaren verkondiger gegeven". Zoals je zelf al aangeeft is de Alphacursus basic. Het pretendeert ook niet niet-basic te zijn. Het is als basis geschikt voor alle kerken die de apostolische geloofsbelijdenis hanteren.  Alleen niet voor de jg. 

Als je dit soort scherpstellingen wilt voorkomen, zou je zelf je berichten anders  kunnen formuleren. Bijvoorbeeld iets in de trant van " Mocht je interesse hebben, onze organisatie geeft ook bijbelstudies, aan huis. Via deze link kun je je daarvoor aanmelden als je dat zou willen".  

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dolce Vita:

Aanstoot wordt nu m.i. genomen, niet gegeven. De bijbelstudie van het wtg is inderdaad sektarisch. In feite geef je dat zelf al aan. Hij is niet universeel voor alle kerken te gebruiken, maar bevat specifiek de jg-visie en "wordt persoonlijk  door een ervaren verkondiger gegeven". Zoals je zelf al aangeeft is de Alphacursus basic. Het pretendeert ook niet niet-basic te zijn. Het is als basis geschikt voor alle kerken die de apostolische geloofsbelijdenis hanteren.  Alleen niet voor de jg. 

Als je dit soort scherpstellingen wilt voorkomen, zou je zelf je berichten anders  kunnen formuleren. Bijvoorbeeld iets in de trant van " Mocht je interesse hebben, onze organisatie geeft ook bijbelstudies, aan huis. Via deze link kun je je daarvoor aanmelden als je dat zou willen".  

Inderdaad... Ook vrij kinderachtig om alles maar te rapporteren... Dat zouden wij ook kunnen doen want sjako beledigt ook de alpha cursus.

Verder is het wel interessant op te merken dat een bijbelstudie bij JG in hoofdzaak in feite geen bijbelstudie is maar een boekstudie, waarbij systematisch een boekje van de organisatie wordt doorlopen en enkel die schriftplaatsen worden gelezen die hun leer lijken te bevestigen. Verder is hij niet heel vrijblijvend want er wordt wel verwacht dat je stappen neemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Waarom zijn jullie zo bang dat ze de waarheid leert kennen? Laat haar dat zelf bepalen. Dit is puur jullie eigen mening.

Je gaat er nu toe over om een zin uit mijn bericht te isoleren, uit zijn context te halen en er je eigen draai aan te geven. Waarom doe je dat, Sjako? Je toont hiermee precies het probleem aan waar men tegenaan loopt in de communicatie met jg.  Wat is er op tegen om verandering te brengen in je communcatie, zoals in het voorbeeld dat ik je aanreikte? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid