Spring naar bijdragen

Hoe religie ontaardt in een nachtmerrie? (Heb ontzag voor de heer)


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Willempie:

Ben jij teveel getuchtigd? Ik bedoel het niet cynisch want ik kan me daar wel iets bij voorstellen.

Nee, in het geheel niet. Ben helemaal niet getuchtigd.

Maar de één vindt het onderdeel van zijn geloof, de ander niet. Beide kunnen naast elkaar bestaan.

 

2 minuten geleden zei TTC:

Met de pensioenen als referentie, langer en harder werken zou dan een straf van God kunnen zijn? Of is er hier een andere Heer aan het werk om de bevolking zoiets op te leggen?

Je probeert die ander Heer maar in mijn scope te krijgen, maar er is geen andere Heer.

O ja, dat werken.....een straf van God. Nou....zo voelt het soms wel. :)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 191
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nee, ik heb het heel simpel gewoon over jouw projecties.  Maar er lijkt al geen kern meer aanwezig te zijn die nog aanspreekbaar is en verantwoordelijkheid kan nemen voor zichzelf.   Laat Jezus maar g

Ze hebben een profeet Jezus. Wie gast geloven dat die de Zoon van God is wordt verstoten door familie of zelfs gedood. Jihad betekend letterlijk "streven" las ik in de krant, maar voor Profeet Homamme

Dat laatste komt omdat je hebt ontdekt dat de verwarring , in dit geval dan de verwarring over Mohammed, niet van jou is maar van de ander.  Het masker valt af zodra je de projecties doorprikt.  

13 minuten geleden zei HJW:

Je probeert die ander Heer maar in mijn scope te krijgen, maar er is geen andere Heer.

Die andere heer is er wel degelijk. Jezus noemde hem Mammon. Daaruit blijkt dat het een persoonlijkheid betreft die je in zijn macht kan krijgen of houden. De enige manier om uit zijn klauwen te ontsnappen is eigenlijk zeer eenvoudig, maar voor sommigen juist heel moeilijk. De remedie is weggeven. Zo simpel kan het zijn. Als we daartoe niet in staat zijn zitten we volkomen onder zijn macht. Het goede nieuws is dat het dan nog steeds mogelijk blijft die macht te verbreken, gewoon door geld weg te geven. Zodra je dat doet is de macht verbroken en ben je vrij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Die andere heer is er wel degelijk. Jezus noemde hem Mammon. Daaruit blijkt dat het een persoonlijkheid betreft die je in zijn macht kan krijgen of houden. De enige manier om uit zijn klauwen te ontsnappen is eigenlijk zeer eenvoudig, maar voor sommigen juist heel moeilijk. De remedie is weggeven. Zo simpel kan het zijn. Als we daartoe niet in staat zijn zitten we volkomen onder zijn macht. Het goede nieuws is dat het dan nog steeds mogelijk blijft die macht te verbreken, gewoon door geld weg te geven. Zodra je dat doet is de macht verbroken en ben je vrij.

Het staat je vrij dat te geloven. Het joodse geloof is helder is dat er slechts 1 Heer is, waar al het heil en onheil vandaan komt. Het jodendom kent geen duivel als andere heer. Wat mij betreft stipte Jezus aan dat je na mag denken waar je hart ligt.

Niet door een andere heer, maar gewoon je eigen overtuigingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei HJW:

Het staat je vrij dat te geloven. Het joodse geloof is helder is dat er slechts 1 Heer is, waar al het heil en onheil vandaan komt. Het jodendom kent geen duivel als andere heer. Wat mij betreft stipte Jezus aan dat je na mag denken waar je hart ligt.

Niet door een andere heer, maar gewoon je eigen overtuigingen.

Je hebt gelijk dat er volgens de bijbel maar één God is. Nochtans leert diezelfde Bijbel ons dat er ook andere goden bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Willempie:

Je hebt gelijk dat er volgens de bijbel maar één God is. Nochtans leert diezelfde Bijbel ons dat er ook andere goden bestaan.

Eerst leert de bijbel dat er meerdere goden zijn (polytheisme), vervolgens leert de bijbel dat er meerdere goden zijn en er maar 1 aanbeden mag worden (henotheisme) en vervolgens leert de bijbel dat er maar 1 God is (monotheisme).

Je ziet daarin dus een ontwikkeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei HJW:

Eerst leert de bijbel dat er meerdere goden zijn (polytheisme), vervolgens leert de bijbel dat er meerdere goden zijn en er maar 1 aanbeden mag worden (henotheisme) en vervolgens leert de bijbel dat er maar 1 God is (monotheisme).

Je ziet daarin dus een ontwikkeling.

Nee, die ontwikkeling zie ik niet. De bijbel leert mij, en ik lees dagelijks, al vele jaren, dat er maar één almachtige God is, die hemel en aarde heeft geschapen. Daarnaast zijn er vele andere goden die door mensen worden aanbeden. Die andere goden hebben allemaal als kenmerk dat ze door mensen als logisch en verklaarbaar worden gezien, zoals het gouden kalf (Hebreeuwse betekenis: dat wat rond is, dus dat wat "klopt"). De enige ware God van de bijbel "klopt helemaal niet". Hij gaat namelijk boven ons verstand uit en is dus niet te vangen in een beeld. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Nee, die ontwikkeling zie ik niet. De bijbel leert mij, en ik lees dagelijks, al vele jaren, dat er maar één almachtige God is, die hemel en aarde heeft geschapen. Daarnaast zijn er vele andere goden die door mensen worden aanbeden. Die andere goden hebben allemaal als kenmerk dat ze door mensen als logisch en verklaarbaar worden gezien, zoals het gouden kalf (Hebreeuwse betekenis: dat wat rond is, dus dat wat "klopt"). De enige ware God van de bijbel "klopt helemaal niet". Hij gaat namelijk boven ons verstand uit en is dus niet te vangen in een beeld. 

 

Dat kan. Er zijn er meer die het niet zien. Ik zie de ontwikkeling wel. Geen cruciaal onderscheid wat mij betreft. Net als de joden geloof ik niet in een duivel. Het is helder dat er mensen zijn die hun hart verpand hebben aan geld en bezit. Niet door mammon en duivel, maar door eigen overtuigingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei HJW:

Eerst leert de bijbel dat er meerdere goden zijn (polytheisme), vervolgens leert de bijbel dat er meerdere goden zijn en er maar 1 aanbeden mag worden (henotheisme) en vervolgens leert de bijbel dat er maar 1 God is (monotheisme).

Je ziet daarin dus een ontwikkeling.

Henotheisme ja, overduidelijk, maar polytheisme? Euh... waar?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei HJW:

Je probeert die ander Heer maar in mijn scope te krijgen, maar er is geen andere Heer. O ja, dat werken.....een straf van God. Nou....zo voelt het soms wel.

Die andere Heer is diegene die zich in de plaats van God heeft gesteld en nogal listig omspringt met bepaalde uitspraken, religie wordt daar vaak mee geassocieerd in de vorm van 'religieuze' uitwassen. Wat dat werken betreft, hedendaagse economische statistieken gaan enkel uit van betaalde arbeid waardoor ook dat een vertekend beeld geeft. Uiteindelijk krijgen we een systeem dat we voor normaal nemen maar gebaseerd dis op manke fundamenten. Het 'straffen' uit zich mi spontaan door de problemen die we ons op de hals halen, net zoals het verzet wanneer de Heer daarover bevraagd wordt. Wat die scope betreft is niet zo moeilijk, we kijken er elke dag naar.  

3 uur geleden zei Willempie:

Die andere heer is er wel degelijk. Jezus noemde hem Mammon. Daaruit blijkt dat het een persoonlijkheid betreft die je in zijn macht kan krijgen of houden. De enige manier om uit zijn klauwen te ontsnappen is eigenlijk zeer eenvoudig, maar voor sommigen juist heel moeilijk. De remedie is weggeven. Zo simpel kan het zijn. Als we daartoe niet in staat zijn zitten we volkomen onder zijn macht. Het goede nieuws is dat het dan nog steeds mogelijk blijft die macht te verbreken, gewoon door geld weg te geven. Zodra je dat doet is de macht verbroken en ben je vrij.

Met die Mammon komen we al een heel eind inderdaad, hij staat met open armen wanneer jij alles weggeeft. :)

3 uur geleden zei HJW:

Het staat je vrij dat te geloven. Het joodse geloof is helder is dat er slechts 1 Heer is, waar al het heil en onheil vandaan komt. Het jodendom kent geen duivel als andere heer. Wat mij betreft stipte Jezus aan dat je na mag denken waar je hart ligt. Niet door een andere heer, maar gewoon je eigen overtuigingen.

Interessant om dieper over na te denken, tenzij het niet mag van de Heer. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei TTC:

Die andere Heer is diegene die zich in de plaats van God heeft gesteld en nogal listig omspringt met bepaalde uitspraken, religie wordt daar vaak mee geassocieerd in de vorm van 'religieuze' uitwassen. Wat dat werken betreft, hedendaagse economische statistieken gaan enkel uit van betaalde arbeid waardoor ook dat een vertekend beeld geeft. Uiteindelijk krijgen we een systeem dat we voor normaal nemen maar gebaseerd dis op manke fundamenten. Het 'straffen' uit zich mi spontaan door de problemen die we ons op de hals halen, net zoals het verzet wanneer de Heer daarover bevraagd wordt. Wat die scope betreft is niet zo moeilijk, we kijken er elke dag naar. 

Interessant om dieper over na te denken, tenzij het niet mag van de Heer. :)

Ik heb je een paar keer aangegeven dat ik niet in die andere Heer geloof. Toch wil je die blijkbaar koste wat koste over de buhne hebben. Dat staat je geheel vrij, maar voor mij is er dan weinig om over te discussieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei MysticNetherlands:

Okee, no prob.

Beste MN,

ik hoef bij jou natuurlijk niet aan te komen met een enkel tekstje of vers. Dit gaat me wat meer tijd kosten en ga er ook wat boeken op naslaan.

Vergeef mij maar de extra tijd die ik even neem, maar in tegenstelling tot andere forumleden gaat het antwoord zeker komen.

Daarnaast zit ik ook nog wel te broeden op ons andere onderwerp. Waar we wat in krakeel vervielen. Maar ik vind het onderwerp wel te interessant om het daardoor te laten stoppen. Hopelijk kunnen we daar dan ook terugkeren naar de inhoud.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei HJW:

Je vraag strookt niet met de tekst.

De regels zijn gegeven aan de joden en gelden alleen voor hen. Het is aan hen om zich eraan te houden.

In het joodse geloof is volgens mij zo dat je bezig blijft met het volgen van de regels en dat je berouw toont van een overtreding. Na het tonen van berouw is de relatie weer geheel hersteld en kun je gewoon weer verder. Hoe het gaat na je dood, daarover is de tenach volgens mij onduidelijker. Het joodse geloof richt zich met name op het leven hier.

Hoe het in de katholieke kerk gaat, daarvoor hebben wij onze paapse vrienden op dit forum. Maar, wederom volgens mij: voor de gedane zonden kom je tijdelijk in het voorgeborchte om daar je schuld te betalen. na betaling kom je in het hemelse. Behalve als je op het moment van dood gaan een doodzonde op je kerfstok waarvoor je nog geen berouw hebt getoond. Dan heb je een probleem.

In (conservatief) protestantse kring is het volgens mij zo: niemand is in staat om goed te leven en verdient de dood. Door te geloven in Jezus' dood krijg je vergeving voor al je zonden en is er niets aan de hand. Geloof je niet (ook al ben je nog zo'n goed mens) dan is daar de hel danwel vernietiging.

 

Het ligt er dus aan wie je het vraagt.

De regels gelden alleen voor de joden zeg je. Is dat niet iets te snel gezegd? Wordt een christen niet gezegend als hij Gods wil doet en plaatst hij zich niet onder de vloek als hij doet wat slecht is in Gods ogen? God straft als opvoedmiddel. De slagen die het ontvangt als die zondigd, brengen hem tot inkeer. Veel christenen gaan door een hoop ellende heen om er sterker en gereinigd uit te komen. In die zin geloof ik dat de openingstekst ook voor een groot deel op ons van toepassing is 

21 uur geleden zei TTC:

In dit topic willen we nagaan hoe religie kan ontaarden in een nachtmerrie, centraal staat een uit liefde bestraffende God. We vertrekken met onderhavig exploot uit Spreuken 3 en nemen aan dat we logischerwijs allen Gods kinderen zijn.

  1. Mijn zoon, vergeet niet wat ik je leer. Bewaar in je hart wat ik je zeg.
  2. Dan zul je heel veel langer leven en zul je veel meer vrede hebben.
  3. Wees altijd trouw en liefdevol. Zorg dat je dat nooit loslaat, maar bewaar het in je hart.
  4. Zorg ervoor dat God en mensen blij met je zijn.
  5. Vertrouw met je hele hart op de Heer, en vertrouw niet op je eigen wijsheid.
  6. Overleg al je plannen met Hem. Dan zal Hij je leven leiden.
  7. Verbeeld je niet dat je heel erg wijs bent. Heb diep ontzag voor de Heer en blijf ver bij het kwaad vandaan.
  8. Dat zal goed zijn voor je ziel en je lichaam. Het zal goed met je gaan.
  9. Geef de Heer van wat je bezit. Geef Hem het eerste deel van je oogst.  
  10. Dan zullen je schuren altijd vol zijn met graan, en je wijnpersen zullen overstromen van wijn.
  11. Gehoorzaam de Heer als Hij je opvoedt. Verzet je niet als Hij je bestraft.
  12. Want de Heer bestraft de mensen van wie Hij houdt. Ja, Hij bestraft je zoals een vader zijn zoon bestraft, omdat hij van hem houdt.

Het idee of vraag is eenvoudig, wat gebeurt er als mensen zich in de plaats stellen van God en handelen vanuit eigenbelang? 

Dan krijg je een boemerangeffect. De vruchten zullen niet uitblijven. Kijk zoal naar de Islamitische staat. Er rust geen zegen op. Verliezen worden steeds groter 

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Gaitema:

De regels gelden alleen voor de joden zeg je. Is dat niet iets te snel gezegd? Wordt een christen niet gezegend als hij Gods wil doet en plaatst hij zich niet onder de vloek als hij doet wat slecht is in Gods ogen? God straft als opvoedmiddel. De slagen die het ontvangt als die zondigd, brengen hem tot inkeer. Veel christenen gaan door een hoop ellende heen om er sterker en gereinigd uit te komen. In die zin geloof ik dat de openingstekst ook voor een groot deel op ons van toepassing is

Nee, dat zeg ik niet te snel.

Doe maar eens navraag bij de joodse gemeenschap. Het volk Israel is door God uitverkoren en heeft een speciale rol binnen de totstandbrenging van Gods koninkrijk op aarde. De joden dienen daartoe de wetten uit de tenach te volgen, voor de heidenen gelden slechts de noachiedische wetten.

Dus ja, alleen voor de joden.

Straf als opvoedmiddel ? Ik vind het ouderwets. Kanker als opvoedmiddel ? Holocaust als opvoedmiddel ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Beste MN,

ik hoef bij jou natuurlijk niet aan te komen met een enkel tekstje of vers. Dit gaat me wat meer tijd kosten en ga er ook wat boeken op naslaan.

Vergeef mij maar de extra tijd die ik even neem, maar in tegenstelling tot andere forumleden gaat het antwoord zeker komen.

Daarnaast zit ik ook nog wel te broeden op ons andere onderwerp. Waar we wat in krakeel vervielen. Maar ik vind het onderwerp wel te interessant om het daardoor te laten stoppen. Hopelijk kunnen we daar dan ook terugkeren naar de inhoud.

 

Ik wacht geduldig af.

 

Mijn persoonlijke, oprecht welgemeende tip aan jou: dicht me niet zo makkelijk emoties toe (frustratie etc). Ik kom altijd wat nors over, that's it. Ik ben niet boos :) Ik ben wel érg analytisch (dat is mijn werk) en ben behept met een sterk ontwikkelde ratio. Als je onze ontspoorde conversatie zou doorlezen, zou je zien dat ik slechts één punt maakte (over dat je simpelweg niet kunt weten of God destijds wel of niet sprak) en daarna verloor je een beetje focus. Ik wellicht ook :)

 

Ik waardeer bovenstaande post van jouw hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei MysticNetherlands:

Mijn persoonlijke, oprecht welgemeende tip aan jou: dicht me niet zo makkelijk emoties toe (frustratie etc). Ik kom altijd wat nors over, that's it. Ik ben niet boos :) Ik ben wel érg analytisch (dat is mijn werk) en ben behept met een sterk ontwikkelde ratio. Als je onze ontspoorde conversatie zou doorlezen, zou je zien dat ik slechts één punt maakte (over dat je simpelweg niet kunt weten of God destijds wel of niet sprak) en daarna verloor je een beetje focus. Ik wellicht ook :)

 

Ik waardeer bovenstaande post van jouw hand.

Ik zou het dan op prijs stellen als je dat andersom dan ook doet en niet gaat stellen dat ik weinig van logica of geschiedschrijving snap.

Laten we straks de emotie er buiten laten en ons op de inhoud richten.

Jij komt soms wat nors over, ik soms wat heel direct. Net als jij ben ik erg analytisch, dus daar kunnen we elkaar in vinden.

Volgens mijn vrouw kan ook ik erg rationeel zijn, maar doe pogingen mijn gevoel meer ruimte geven. Met wisselend succes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei HJW:

Ik heb je een paar keer aangegeven dat ik niet in die andere Heer geloof. Toch wil je die blijkbaar koste wat koste over de buhne hebben. Dat staat je geheel vrij, maar voor mij is er dan weinig om over te discussieren.

Je hoeft niet in die andere Heer te geloven, het topic handelt er wel over. Met andere woorden, als religie gekaapt wordt door tribalisme dan wordt het vaak een nachtmerrie, het is des mensen. Ontkennen van de realiteit heeft mi weinig zin, zelfs wanneer die bikkelhard is en onze afschuw wekt.

1 uur geleden zei HJW:

Nee, dat zeg ik niet te snel. Doe maar eens navraag bij de joodse gemeenschap. Het volk Israel is door God uitverkoren en heeft een speciale rol binnen de totstandbrenging van Gods koninkrijk op aarde. De joden dienen daartoe de wetten uit de tenach te volgen, voor de heidenen gelden slechts de noachiedische wetten. Dus ja, alleen voor de joden. Straf als opvoedmiddel ? Ik vind het ouderwets. Kanker als opvoedmiddel ? Holocaust als opvoedmiddel ?

Telkens haal je de joden erbij, stellen zij zich dan misschien in de plaats van God waardoor het exploot anders ingevuld wordt? Of is dat een alleenrecht voorbestemd aan - wie dat ook moge zijn - de uitverkorenen? Pro memorie en naargelang perceptie, het begin van het exploot pretendeert mi een rechtstreekse - en daarom universele - aanspreking van God tot ons allen: 

  1. Mijn zoon, vergeet niet wat ik je leer. Bewaar in je hart wat ik je zeg.
  2. Dan zul je heel veel langer leven en zul je veel meer vrede hebben.
  3. Wees altijd trouw en liefdevol. Zorg dat je dat nooit loslaat, maar bewaar het in je hart.
  4. Zorg ervoor dat God en mensen blij met je zijn.
  5. Vertrouw met je hele hart op de Heer, en vertrouw niet op je eigen wijsheid.
  6. Overleg al je plannen met Hem. Dan zal Hij je leven leiden.
  7. Verbeeld je niet dat je heel erg wijs bent. Heb diep ontzag voor de Heer en blijf ver bij het kwaad vandaan.
  8. Dat zal goed zijn voor je ziel en je lichaam. Het zal goed met je gaan.
  9. Geef de Heer van wat je bezit. Geef Hem het eerste deel van je oogst.  
  10. Dan zullen je schuren altijd vol zijn met graan, en je wijnpersen zullen overstromen van wijn.
  11. Gehoorzaam de Heer als Hij je opvoedt. Verzet je niet als Hij je bestraft.
  12. Want de Heer bestraft de mensen van wie Hij houdt. Ja, Hij bestraft je zoals een vader zijn zoon bestraft, omdat hij van hem houdt.

Ben het er volkomen mee eens dat je onze opvoeding hierbij betrekt, dit laat (denk)sporen na die heel ons leven kunnen beïnvloeden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei TTC:

Je hoeft niet in die andere Heer te geloven, het topic handelt er wel over. Met andere woorden, als religie gekaapt wordt door tribalisme dan wordt het vaak een nachtmerrie, het is des mensen. Ontkennen van de realiteit heeft mi weinig zin, zelfs wanneer die bikkelhard is en onze afschuw wekt.

Stel je daarmee dat als je niet gelooft in de andere heer, dat je dan de realiteit ontkent ?

Of jouw visie op de realiteit.

 

20 minuten geleden zei TTC:

Telkens haal je de joden erbij, stellen zij zich dan misschien in de plaats van God waardoor het exploot anders ingevuld wordt? Of is dat een alleenrecht voorbestemd aan - wie dat ook moge zijn - de uitverkorenen? Pro memorie en naargelang perceptie, het begin van onderstaand exploot pretendeert mi een rechtstreekse - en daarom universele - aanspreking van God tot ons allen:

Als je de tenach wilt snappen ontkom je er niet aan om de joodse visie(s) daarop mee te nemen.

Als ik iets over de koran wil weten meld ik me bij de moslims en aangaande de veda's bij de hindoes.

Lijkt me heel normaal.

Je hebt blijkbaar een wat christelijk gekleurde visie op de term uitverkoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei HJW:

Stel je daarmee dat als je niet gelooft in de andere heer, dat je dan de realiteit ontkent ? Of jouw visie op de realiteit.

Mijn visie op de realiteit is dat we als mensheid 'gevangen' zitten in een cyclisch systeem dat steeds tot gelijkaardige problemen leidt, door onze cultureel-religieuze opvoeding blijven we dit vrijwel auto-conform cultiveren waardoor we er ook de bittere vruchten van plukken. En hiermee zeg ik niet dat er ook geen smaakvolle vruchten te vinden zijn, we staan enkel nog heel ver af van een vredesrijk waarnaar het exploot indirect verwijst met "dan zul je heel veel langer leven en zul je veel meer vrede hebben".  Kortom, er zijn nu eenmaal verschillende realiteiten of wereldbeelden, hierdoor kunnen we het leven ook zien als een sociaal experiment waarbinnen religie een prominente rol speelt omwille van de gezamenlijke doelstelling. 

30 minuten geleden zei HJW:

Als je de tenach wilt snappen ontkom je er niet aan om de joodse visie(s) daarop mee te nemen. Als ik iets over de koran wil weten meld ik me bij de moslims en aangaande de veda's bij de hindoes. Lijkt me heel normaal. Je hebt blijkbaar een wat christelijk gekleurde visie op de term uitverkoren.

Ja, met je eens, we kunnen/mogen er alles bij betrekken om dan naar de overeenkomsten te zoeken, dit is anders dan religies die zich halsstarrig verankeren aan de verschillen die elke verzoening onmogelijk maken. En dat is nu niet bepaald reclame voor religie als geheel, wel begrijpelijk omwille van het leven zelf. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Nee, dat zeg ik niet te snel.

Doe maar eens navraag bij de joodse gemeenschap. Het volk Israel is door God uitverkoren en heeft een speciale rol binnen de totstandbrenging van Gods koninkrijk op aarde. De joden dienen daartoe de wetten uit de tenach te volgen, voor de heidenen gelden slechts de noachiedische wetten.

Dus ja, alleen voor de joden.

Straf als opvoedmiddel ? Ik vind het ouderwets. Kanker als opvoedmiddel ? Holocaust als opvoedmiddel ?

Dat bedoel ik dus, alsof God een onderscheid maakt tussen jood en  heiden. Al hebben wij die wetten niet, toch verwacht God van ons dat we Heilig leven, want God is heilig, God straft de zonden. Omdat zachte heelmeesters stinkende wonden maakt. En nee, God is niet ouderwets. Wij zijn alleen te soft geworden. Onze oren zijn te verwend geworden om dit nog te horen. We willen een lieve Taddybeer als God, maar dat is God niet. En Ja, kanker is het gevolg ergens van. Van slecht eten, roken, milieuvervuiling. Als je niet God volgt en tegen hem in gaat, dan laat God jou tegenslagen overkomen om je wakker te schudden. Anders zouden we slapende kunnen sterven.

En je zou maar eens slapen als Jezus terug komt! Veel eindtijdsrampen worden Gods manier om ons nog wakker te schudden. In die nood vinden bekeringen plaats. Zelfs rijke stinkers komen tot geloof als alles wat ze hadden is weg gevaagd.

Willen we dat nog geloven?

Kijk dan naar Noord Korea.

Ook de joden inderdaad. Ze leven onder een vloek, tot ze Jezus aannemen als Heer. Dan pas zal er vrede zijn voor Jeruzalem.

Dat beweerd Derek Prins ook

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Dan krijg je een boemerangeffect. De vruchten zullen niet uitblijven. Kijk zoal naar de Islamitische staat. Er rust geen zegen op. Verliezen worden steeds groter 

Ja, misschien dachten ze er ook aan om een vredesrijk te stichten, de wijze waarop valt lastig met veel kettingreacties. Of hoe religie ontaardt in nachtmerries?

34 minuten geleden zei Gaitema:

Ook de joden inderdaad. Ze leven onder een vloek, tot ze Jezus aannemen als Heer. Dan pas zal er vrede zijn voor Jeruzalem.

Krasse uitspraak, is het daarom dat ze die Grote Verzoendag in het leven hebben geroepen? Welke Heer heeft hen die vloek opgelegd dan? Kan me voorstellen dat ze jouw mening niet delen, uiterst pijnlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei TTC:

Ja, misschien dachten ze er ook aan om een vredesrijk te stichten, de wijze waarop valt lastig met veel kettingreacties. Of hoe religie ontaardt in nachtmerries?

Krasse uitspraak, is het daarom dat ze die Grote Verzoendag in het leven hebben geroepen? Welke Heer heeft hen die vloek opgelegd dan? Kan me voorstellen dat ze jouw mening niet delen, uiterst pijnlijk.

Jezus is ook een struikelblok voor ze. Echter weten ze dat God het volk zware klappen heeft uitgedeeld onder de profeten, vanwege hun ontrouw.

God is prima in staat ook mensen te redden uit de nood. Zo zijn vele joden ook wonderbaarlijk aan de dood ontsnapt.

Gods wegen gaan diep. Ik zeg ook: zo strafte God ook de andere volken in hun oorlogen. Wie haat zaait, die de dood oogst. Eigenlijk doet de mensheid het zichzelf aan en gebruikt God het als een opvoedkundige spiegel. Wie zonder God successen wil boeken, zoals de illuminatie, vrijmetselaars, de maffia etc..  willen, die loopt zich stuk op God die Zijn zegen terug trekt.

Gods straf is dus eigenlijk dat Hij zijn handen terug trok en het kwaad ruimte gaf.

Maar er is ook zo iets als "christenvervolging". Omdat ze Jezus gehaat hebben, haten zo ons. Omdat ze Jezus gedood hebben, doden ze ons. Dan denk ik ook aan Noord Korea. Maar ook de haat van de Farizeeën tegen Jezus en wie "net zo" haten 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Jezus is ook een struikelblok voor ze. Echter weten ze dat God het volk zware klappen heeft uitgedeeld onder de profeten, vanwege hun ontrouw. God is prima in staat ook mensen te redden uit de nood. Zo zijn vele joden ook wonderbaarlijk aan de dood ontsnapt. Gods wegen gaat diep. Ik zeg ook: zo strafte God ook de andere volken in hun oorlogen. Wie haat zaait, die de dood oogst. Eigenlijk doet de mensheid het zichzelf aan en gebruikt God het als een opvoedkundige spiegel. Wie zonder God successen wil boeken, zoals de illuminatie, vrijmetselaars, de maffia etc..  willen, die loopt zich stuk op God die Zijn zegen terug trekt. Gods straf is dus eigenlijk dat Hij zijn handen terug trok en het kwaad ruimte gaf.

Interessant, en wat dan met onze vrije wil en intellect om het kwade van het goede te onderscheiden? Het exploot laat vermoeden dat we daar te dom voor zijn, beschouw je de niet (h)erkenning van Jezus dan als een getuigenis daarvan of is het een list van Satan waar men gelooft aan hecht met alle gevolgen van dien? 

  • Verbeeld je niet dat je heel erg wijs bent. Heb diep ontzag voor de Heer en blijf ver bij het kwaad vandaan.

Jezus als een struikelblok, wat gaat die verwachte nieuwe messias dan zeggen over dit alles? Of is dit opnieuw Jezus die tegen de joden gaat zeggen dat ze zich vergist hebben? Ik probeer me er iets bij voor te stellen, spannend verhaal weliswaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei TTC:

Interessant, en wat dan met onze vrije wil en intellect om het kwade van het goede te onderscheiden? Het exploot laat vermoeden dat we daar te dom voor zijn, beschouw je de niet (h)erkenning van Jezus dan als een getuigenis daarvan of is het een list van Satan waar men gelooft aan hecht met alle gevolgen van dien? 

  • Verbeeld je niet dat je heel erg wijs bent. Heb diep ontzag voor de Heer en blijf ver bij het kwaad vandaan.

Jezus als een struikelblok, wat gaat die verwachte nieuwe messias dan zeggen over dit alles? Of is dit opnieuw Jezus die tegen de joden gaat zeggen dat ze zich vergist hebben? Ik probeer me er iets bij voor te stellen, spannend verhaal weliswaar.

Jezus zal een ieder vooral persoonlijk willen aanspreken, zoals Hij de vissers Petrus en Andreas aansprak om Hem te volgen. Maar zoals het gaat met verloren zonen, moeten ze door schade en schande wijs zelf zich naar God keren. Jezus wacht dan met geopende armen. God was dus niet de varkensboer die hen onderbetaalde.

 

Er zijn trouwens steeds meer joden die dat ook doen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid