Spring naar bijdragen

Hebben wij een onsterfelijke ziel?


Aanbevolen berichten

19 minuten geleden zei bernard 3:

Gods Woord  zegt dat Christus alle schepselen (dus ook Lucifer) geschapen heeft anders gezegd: het  "leven heeft ingeblazen". Ook kunnen we lezen dat Lucifer in opstand is gekomen tegen God en zijn bestuur en zodoende is hij  in plaats van de lichtdrager (Lucifer) verworden tot de opstandeling en  tegenstander van God en diegenen die God willen dienen en als de Satan benoemd. Dus  uw vraag "wie heeft Satan dat leven ingeblazen" is dan ook totaal niet relevant .

Mag je mening zijn, in werkelijkheid zegt het heel wat over het leven. Zo gezien zou Lucifer een vorm van artificiële intelligentie kunnen zijn, geprogrammeerd door God waarna dit schepsel een eigen willetje heeft ontwikkeld en dat voor de laagste doeleinden inzet. Nog even en heel het leven wordt een flutverhaal, als een mechanisme dat er helemaal niet toe doet, net zoals een God die verstoppertje speelt met zichzelf en waarover wij ons zouden moeten verwonderen. Kunnen we niets anders meer verzinnen dan dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 255
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Feit is dat Gods Woord "Waarheid" is en als men dit niet voor waar aanvaardt dan kan men ook de opstanding van Christus loochenen en niet als een "feit" aanvaarden. Welnu in bovenstaande reacties

Heren heren heren. Nephesh en ruah, en psuche en pneuma zijn allemaal begrippen die afhankelijk van de auteur in de desbetreffende periode in de desbetreffende verzen een bepaalde betekenis hebben. Di

Als lid van de Goddeloze mensenmassa kan ik dit beamen.

1 uur geleden zei TTC:

Mag je mening zijn, in werkelijkheid zegt het heel wat over het leven. Zo gezien zou Lucifer een vorm van artificiële intelligentie kunnen zijn, geprogrammeerd door God waarna dit schepsel een eigen willetje heeft ontwikkeld en dat voor de laagste doeleinden inzet. Nog even en heel het leven wordt een flutverhaal, als een mechanisme dat er helemaal niet toe doet, net zoals een God die verstoppertje speelt met zichzelf en waarover wij ons zouden moeten verwonderen. Kunnen we niets anders meer verzinnen dan dat?

Wat verzin jij meer dan dat? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Niets eigenlijk, het zal al een hele klus worden om onszelf te hervinden binnen dit bizarre spel, die onsterfelijke ziel blijkt dus een illusie te zijn. Handig om weten. :)

Verrassend dat je niets anders lunt verzinnen. Zeker gezien hoe je de vraag stelt en gezien hoe vaak je m stelt.

 

En wie zegt dat de onsterfelijke ziel een illusie is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei MysticNetherlands:

Verrassend dat je niets anders lunt verzinnen. Zeker gezien hoe je de vraag stelt en gezien hoe vaak je m stelt. En wie zegt dat de onsterfelijke ziel een illusie is?

Verzinnen kunnen we natuurlijk nog veel, net zoals we problemen kunnen oplossen die in theorie al opgelost zijn. Hierboven werd al gezegd dat die onsterfelijke ziel niet bestaat tenzij als een gedachte die door de geest geschapen wordt, dat maakt het mi tot een illusie. Maar als voor jou die onsterfelijke dan weer wel bestaat, ook goed. Kunnen we hiermee ook alle hongerlijdenden een beetje voedsel geven? Ik denk van niet, illusie of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het feit dat we geen onsterfelijke geest hebben wil niet zeggen dat we niet meer dan 'vlees' zijn. We zijn de kroon op de schepping. Jehovah heeft geen behagen in de dood van zijn kinderen, want dat zijn we. Hij onthoudt wie wij zijn, molecuul voor molecuul. Hij gaat ons een opstanding geven in de herschepping. In ideale omstandigheden. Dat is toch een prachtig gegeven? Jezus zegt dat de waarheid ons vrij maakt. Geen angst voor het hiernamaals, maar vertrouwen in je schepper. Als je dood gaat krijg je voor je gevoel in een oogwenk een opstanding, ook al ben je honderden jaren terug overleden. Geen angst voor een schimmenwereld of hel, maar het vooruitzicht in een Paradijs. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Geef dan eens een vers waar het absoluut ontegenzeggelijk wordt bewezen. Beetje losse kreten slaken kan iedereen.

Feiten schreeuwen kan iedereen. Jij doet het, dus toon maar aan. Dag het binnen het WTG kerkleer is heb je inmiddels duidelijk gemaakt, daarin ben ik echter niet geïnteresseerd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Verzinnen kunnen we natuurlijk nog veel, net zoals we problemen kunnen oplossen die in theorie al opgelost zijn. Hierboven werd al gezegd dat die onsterfelijke ziel niet bestaat tenzij als een gedachte die door de geest geschapen wordt, dat maakt het mi tot een illusie. Maar als voor jou die onsterfelijke dan weer wel bestaat, ook goed. Kunnen we hiermee ook alle hongerlijdenden een beetje voedsel geven? Ik denk van niet, illusie of niet.

Ik vind t moeilijk met jou een gesprek te voeren :( beetje warrig en hak op de tak vind ik. Jammer

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Thorgrem:

Feiten schreeuwen kan iedereen. Jij doet het, dus toon maar aan. Dag het binnen het WTG kerkleer is heb je inmiddels duidelijk gemaakt, daarin ben ik echter niet geïnteresseerd. 

Dan ben je niet uit op waarheidsvinding maar bevestiging van je eigen geloof. Moet je natuurlijk zelf weten, maar kom niet telkens dat het WTG maar wat verzint, wat dat is kolder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

Het feit dat we geen onsterfelijke geest hebben wil niet zeggen dat we niet meer dan 'vlees' zijn. We zijn de kroon op de schepping. Jehovah heeft geen behagen in de dood van zijn kinderen, want dat zijn we. Hij onthoudt wie wij zijn, molecuul voor molecuul. Hij gaat ons een opstanding geven in de herschepping. In ideale omstandigheden. Dat is toch een prachtig gegeven? Jezus zegt dat de waarheid ons vrij maakt. Geen angst voor het hiernamaals, maar vertrouwen in je schepper. Als je dood gaat krijg je voor je gevoel in een oogwenk een opstanding, ook al ben je honderden jaren terug overleden. Geen angst voor een schimmenwereld of hel, maar het vooruitzicht in een Paradijs. 

Van wat maakt de waarheid ons dan vrij, van onware voorstellingen waar de geest geloof aan hecht? Hoe kan je dan zeggen dat er geen onsterfelijke geest bestaat? Op deze manier lijkt het dat je van die geest ook een duale entiteit maakt, als een God die we kunnen vernietigen. Er blijkt wat verwarring, wat is 'geest' volgens jou dan? Is dat in jouw beleving niet hetzelfde als God?

10 uur geleden zei MysticNetherlands:

Ik vind t moeilijk met jou een gesprek te voeren :( beetje warrig en hak op de tak vind ik. Jammer

Je stelde eerder al dat je het vlees bent, dit blijft zo tot je hieraan begint te twijfelen. Het is een twijfel die tot zeer benarde situaties kan leiden, beter gekend als de donkere nachten van de ziel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei TTC:

stelde eerder al dat je het vlees bent, dit blijft zo tot je hieraan begint te twijfelen. Het is een twijfel die tot zeer benarde situaties kan leiden, beter gekend als de donkere nachten van de ziel. 

Ik stelde dat ik ook cognitieve provessen ben. Da's dus al meer dan alleen maar vlees. Verder zei ik dat ik niet wist of we een onsterfelijke ziel hebben/zijn. Da's wat anders dan zeggen dat we t niet hebben/zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Ik stelde dat ik ook cognitieve provessen ben. Da's dus al meer dan alleen maar vlees. Verder zei ik dat ik niet wist of we een onsterfelijke ziel hebben/zijn. Da's wat anders dan zeggen dat we t niet hebben/zijn.

We kunnen tijdelijk vervreemd raken van onszelf, het is mi uit dit proces dat het idee van een ziel of het individuele ik z'n geboorte kent. Vanuit dit perspectief wordt sterfelijk/onsterfelijk relatief naargelang de wijze hoe we hiernaar kijken, het is tweeledig. Het is meer dan begrijpelijk dat een dergelijk debat bijzonder verwarrend kan worden, zeker wanneer deze tweeledigheid aan de basis niet (h)erkend wordt. Ja, veel meer dan vlees, volledig met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei MysticNetherlands:

Wie zegt dat? Staat volgens mij nergens in de Bijbel?

Voor de aarde lijkt me dat toch wel duidelijk. Wij moesten de aarde beheren en zijn geschapen naar Gods beeld.

9 uur geleden zei Thorgrem:

Toon eerst maar eens aan dat het een feit is. Je draait er nu lekker omheen. 

Ik draai er helemaal niet om heen. Ik heb al behoorlijk wat voorbeelden laten zien en  @bernard 3 ook trouwens. En ik heb nog veel meer aanwijzingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar nergens zijn het feiten. En aangezien jij het als feit presenteerd moet je maar even met feiten over de brug komen. Een citaatje uit de bijbel rukken maakt nog geen feit. En als het aantonen van een feit nog te moeilijk is, toon dan op zijn minst aan dat het algemeen christelijk is, dat wil zeggen dat het in vele, ook de grotere denominaties beleden wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei TTC:

Voor een goed begrip, als de ziel terug versmelt/opgaat in z'n bron beschouw je dit dan als sterfelijk of onsterfelijk? Kunnen we dit niet beschouwen vanuit twee verschillende invalshoeken?

Waar staat er dat er een ziel weer opgaat of samensmelt met z’n bron? Nergens.

Alleen van Jezus wordt gezegd dat Hij onsterfelijk is

1 Tim 6:15 die de gelukkige en enige Machthebber op de daarvoor vastgestelde tijd zal tonen. Hij is de Koning van hen die als koningen regeren en Heer van hen die als heren regeren,  16 degene die als enige onsterfelijkheid heeft, die in een ontoegankelijk licht woont, die door geen mens gezien is of gezien kan worden. Hem komt eer en eeuwige macht toe. Amen.

Een mens krijgt na z’n dood een opstanding of op de aarde of in de hemel, afhankelijk van zijn taak. Hij wordt herschapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-9-2017 om 20:00 zei sjako:

Ik zou zeggen, kijk eens in de spiegel. Jij bent uit jou moeder geboren, volgens de bijbel 'vlees'. 

@ZENODotus Het woord nefesh kan diverse dingen betekenen idd. Het gaat nu om het verkeerde begrip ziel. Een ziel is niet iets vaags in je lijf maar heeft altijd betrekking op een mens, dier of het leven zelf. Ik kan zat voorbeelden geven van teksten die onweerlegbaar slaan op wat ik zeg wat de ziel is.

Als je het daar niet mee eens bent, geef dan eens een voorbeeld waar onweerlegbaar gesproken wordt op iets schimmigs.

Zo eenvoudig is het natuurlijk niet... Zwart-wit denken helpt niet in de taalkunde, zeker niet in complexe talen als Hebreeuws of Grieks... Voor een duidelijk begrip van Nefesj zul je dus in de joodse mystiek moeten gaan duiken, voornamelijk via de kabala krijg je een vrij goed beeld van hoe nefesj begrepen wordt.

Wat de bijbel betreft (die geen taalkundig lexicon is, dus de laatste zin van je posting is vrij triviaal), zie de halot waar de teksten worden genoemd van de verschillende betekenissen van nefesj. Wat ziel betreft zijn de interessantste verzen gen 35,15 en 1 Kon 17,21. Andere verzen die een duidelijk onderscheid tussen het vlees maken zijn b.v. Jes 10,18 en Job 14,22. Natuurlijk is dit maar een greep van alle mogelijke verzen waar nefesj wordt gebruikt in een andere zin dan in relatie tot het vlees. Natuurlijk moet je wel een groot stuk van de bijbel in zijn context lezen... Zo is de bestemming van ALLE christenen uit de eerste eeuw de hemel (in het huis van mijn vader zijn er vele kamers... (Joh 15)), er wordt nergens gesproken van christenen met een "aardse roeping", die is er simpelweg niet, dat herkennen JG trouwens ook want volgens hen is heel de eerste eeuwse gemeente van christenen bestemd voor de hemel en deel van de 144 000. Ironisch genoeg staat in openbaring ook de grote schare in de hemel en niet op aarde. Dat was ook het idee trouwens van Russell die de grote schare net zo goed een hemelse roeping aanmat (het was namelijk niet zo dat pas Rutherford de grote schare identificeerde).

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Waar staat er dat er een ziel weer opgaat of samensmelt met z’n bron? Nergens. Alleen van Jezus wordt gezegd dat Hij onsterfelijk is. Een mens krijgt na z’n dood een opstanding of op de aarde of in de hemel, afhankelijk van zijn taak. Hij wordt herschapen.

Er wordt veel gezegd, in jouw openingspost stel je dat de ziel niet onsterfelijk is, nu zeg je dat hij na de dood herschapen wordt. Raken we hier niet n verwarring tussen de geest in rust en de geest in actie? En wat bedoel je hier met Jezus, enkel zijn ziel? Jezus heeft gezegd dat iedereen kan worden zoals hij, waarom zou je dat voor jezelf willen beletten? Gewoon omdat Jezus wel eens gelijk zou kunnen hebben of uit angst voor de dood?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Thorgrem:

Maar nergens zijn het feiten. En aangezien jij het als feit presenteerd moet je maar even met feiten over de brug komen. Een citaatje uit de bijbel rukken maakt nog geen feit. En als het aantonen van een feit nog te moeilijk is, toon dan op zijn minst aan dat het algemeen christelijk is, dat wil zeggen dat het in vele, ook de grotere denominaties beleden wordt. 

Feit is dat Gods Woord "Waarheid" is en als men dit niet voor waar aanvaardt dan kan men ook de opstanding van Christus loochenen en niet als een "feit" aanvaarden.

Welnu in bovenstaande reacties zijn er genoeg Bijbelse (geen menselijke) feiten aangehaald uit Gods Woord waarin duidelijk zowel in de context als in de verzen zelf wordt gezegd dat de ziel (het menselijk wezen) sterfelijk is en dus bij de dood ontbonden wordt in zijn oorspronkelijke onbewuste bestanddelen.

Feit is ook dat de waarheid niet en nooit bepaald wordt door het aantal mensen die een bepaalde mening hebben. Het is zelfs zo dat meestal de meerderheid ongelijk heeft. Ook de Schriftgeleerden, met hun theorieën, waren in de meerderheid ten tijde van Christus en toen ook werd omwille van status, vooroordeel, sociale aanvaarding, de meerderheid ...enz de eenvoudige en duidelijke Bijbelse leerstellingen verworpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei bernard 3:

Feit is dat Gods Woord "Waarheid" is en als men dit niet voor waar aanvaardt dan kan men ook de opstanding van Christus loochenen en niet als een "feit" aanvaarden. Welnu in bovenstaande reacties zijn er genoeg Bijbelse (geen menselijke) feiten aangehaald uit Gods Woord waarin duidelijk zowel in de context als in de verzen zelf wordt gezegd dat de ziel (het menselijk wezen) sterfelijk is en dus bij de dood ontbonden wordt in zijn oorspronkelijke onbewuste bestanddelen. Feit is ook dat de waarheid niet en nooit bepaald wordt door het aantal mensen die een bepaalde mening hebben. Het is zelfs zo dat meestal de meerderheid ongelijk heeft. Ook de Schriftgeleerden, met hun theorieën, waren in de meerderheid ten tijde van Christus en toen ook werd omwille van status, vooroordeel, sociale aanvaarding, de meerderheid ...enz de eenvoudige en duidelijke Bijbelse leerstellingen verworpen.

Wat bedoel je hier precies met 'oorspronkelijke onbewuste bestanddelen'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid