Spring naar bijdragen

Sabbat (rustdag) alleen voor Joden?


Aanbevolen berichten

27 minuten geleden zei vragennaardeweg:

Er is een hele strijdt gevoerd. Mensen die de zevende dag vierden werden zelfs vervolgd! Nergens in de bijbel staat dat de rustdag naar de eerste dag is verplaatst. Al in Genesis werd de zevende dag geheiligd. 

De zondag is, in elk geval in katholiek verstaan, dan ook geen verplaatste sabbat. Het is een eigen, christelijke feestdag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 415
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoogfeest is een katholiek begrip dat aangeeft dat het voor ons een extra plechtig feest is. Die term staat niet in de bijbel, net zoals bijvoorbeeld de term koninkrijkszaal er ook niet in staat en de

Wie kent de film The Dictator?   Ik krijg altijd een beetje een Aladeen reactie van mensen die praten over wat de Bijbel leert. Nee, wat JIJ DENKT DAT DE BIJBEL LEERT. En dan zeker als je me

Je stelt Gods Woord niet centraal maar de lering van mevrouw White. Bovendien ben in niet geïnteresseerd in haarkloverijen Het WTG stelt dat je de sabbat niet MAG vieren en de Zevende Dag Adventisten

11 uur geleden zei Willempie:

Leg dit eens uit alsjeblieft. Als je geen overspel pleegt moet je dan ook alle andere mozaïsche wetten aanvaarden? Waarom zou iemand de sabbat niet mogen vieren? Valt dat onder dezelfde categorie als verjaardagen misschien?

Ik zal er later uitgebreider op terugkomen. Even in het kort. De Mozaïsche wet kent ceremoniële en de morele wetten. De ceremoniële hoeven wij al helemaal niet meer te onderhouden. De morele wetten zitten verankert in de Wet van Christus. Het morele gedeelte van de wet van Mozes is daarom nog steeds van kracht als leefregel. Dat komt omdat de kern van de wet van Mozes het liefdegebod is (Mattheus 22:36-40). Die kern komt overeen met de wet van Christus en met het karakter van God.

De tien geboden zijn wel door de apostelen uit het kader van het verbond van Mozes gehaald, ze zijn daarvan losgemaakt, ze zijn niet langer "verbondseis". Als we even van de tien geboden uitgaan, dan wordt elke wet herhaald in het nieuwe testament, behalve de sabbat. Dat is te te verklaren omdat de sabbat iets was tussen Jehovah en het volk Israël. 

Exodus 31:16 Zeg tegen de Israëlieten: “Let er vooral op dat jullie mijn sabbatten onderhouden, want het is van generatie op generatie een teken tussen mij en jullie, zodat jullie weten dat ik, Jehovah, het ben die jullie heiligt.

17 Het is een blijvend teken tussen mij en het volk Israël, want in zes dagen heeft Jehovah de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag hield hij op met werken en nam hij rust.”’

Gods volk heeft zich nu ook uitgebreid tot alle volken en niet enkel Israël dus de sabbat hoeft niet meer gevierd te worden. We zijn ontslagen van de Wet. Paulus zegt ook dat hij nu niet meer onder de Wet staat.

De ceremoniële wetten zijn vervuld in Christus die worden dan ook niet meer herhaald in het NT. 

Nog een duidelijk voorbeeld is uit Handelingen. Daar waren Joodse christenen die dachten dat de besnijdenis nog steeds geldig was en de Mozaïsche wet nog steeds van kracht was. Het besturende lichaam van toen heeft toen besloten dat dit meer het geval was. Het besluit was als volgt.

Handelingen 15:28 28 Want de heilige geest en wij hebben besloten jullie geen verdere last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:  29 blijf je onthouden van dingen die aan afgoden zijn geofferd, van bloed, van verstikt vlees en van seksuele immoraliteit. Als je je verre houdt van die dingen, zal het goed met je gaan. Wij wensen jullie het beste toe!’

 

 

 

11 uur geleden zei Willempie:

Ook weer zo belangrijk maar niet heus.

Maar waar komt het kruis dan wel vandaan?

11 uur geleden zei Willempie:

Die rustdag was buiten het Jodendom onbekend en is blijkbaar door de Joden en christenen in de wereld geïntroduceerd. Nog altijd dank daarvoor. :D

Dus dan miet je de hele mozaïsche wet onderhouden, want dan probeer je door daden in het reine met God te komen en niet enkel door geloof. Maar je kan sowieso een dag uitkiezen waarop je uitrust en je gaat verdiepen in Gods woord. Wellicht deden de Christenen dat op een zondag, maar het was geen gebod en al helemaal geen sabbat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:

Beetje eigenwijs. Volgens mij heb je het niet eens gelezen.

Ik heb het heel snel doorgelezen maar het is allemaal oude koek en het komt steeds uit dezelfde koker. Ik vind het interessant om van gedachten te wisselen maar wat jij (vaak) doet is de leer van het WTG verkondigen en die ken ik nu zo langzamerhand wel. Ik bedoelde het ook niet als een aanval op jou persoonlijk, Sjako. Ik beschouw je als een intelligent en goedwillend mens maar ik begrijp niet waarom je jouw denken onderwerpt, niet aan de Heilige Geest, maar aan een groepje mensen in New York.

Om een voorbeeldje te geven. Ik heb je ooit gevraagd of jij andere christenen, die dus geen lid zijn van het WTG, ziet als broeders en zusters. Zou je daar nu eens duidelijk antwoord op willen geven? Want ik vermoed dat daar al het echte probleem ligt.

4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik wil me nergens mee bemoeien

Doe het dan ook niet, zou ik zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is wel erg vreemd gedrag.  Je vraagt iemand om uitleg, hij geeft aan daar nog eens uitgebreid op terug te willen komen en dan kom je met de opmerking "laat maar, ik heb niet zo'n behoefte aan preken van betweters". Maar ondertussen stel je nóg een vraag aan hem. Ik denk niet dat er iemand te vinden is die er serieus op in zou gaan als hem op deze manier vragen worden gesteld. En terecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het is wel erg vreemd gedrag.  Je vraagt iemand om uitleg, hij geeft aan daar nog eens uitgebreid op terug te willen komen en dan kom je met de opmerking "laat maar, ik heb niet zo'n behoefte aan preken van betweters".

Hij geeft geen antwoord op mijn vraag maar houd een algemene preek, waarvan ik de inhoud overigens grotendeels beaam, maar die niets of weinig met de vraag heeft te maken. Het lijkt mij er daarom op dat Sjako ook helemaal niet van plan is om de vraag te beantwoorden maar nog een langere algemene preek aan het voorbereiden is. Voor mij hoeft hij dat niet te doen. Ik heb er geen behoefte aan omdat ik het gedachtegoed van de WTG al lang ken. Ook ken ik de Bijbel vrij goed dus die hoeft voor mij ook niet steeds geciteerd te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎21‎/‎08‎/‎2017 om 17:54 zei Willempie:

Ik meen hieruit te begrijpen dat je een zevende dag adventist bent? Zoals ik al eerder zei, of probeerde te zeggen: "Het is goed om de sabbat te heiligen maar geen voorwaarde om met Hem gemeenschap te hebben." Zoals MysticNetherlands terecht aangaf leven we niet langer onder de wet. Vanaf het moment dat je Jezus aanneemt als je Koning leeft de wet in je hart, niet langer in de geboden. De wet eerbiedigen en bijvoorbeeld de sabbat in ere houden komt jezelf zeer ten goede maar het is geen voorwaarde. Ik probeer ook de sabbat te vieren en zie het als iets heel bijzonders, zelfs als een snijpunt tussen hemel en aarde, maar ik doe dat alleen maar omdat ik dat wil en omdat ik het goede ervan inzie en niet omdat ik dat volgens de wet zou moeten. 

Een  volgeling van Christus aanvaardt en gehoorzaamt hetgeen Hij persoonlijk en eigenhandig in steen heeft gegrift  ( zie Exodus 20: 1-17/ 31:18), en waarvan Hij duidelijk zegt dat Hij niet gekomen is om dit te veranderen maar om het in praktijk te brengen (te vervullen) . Alsook dat het totaal niet toegestaan is aan de mens om er ook maar één jota of titel aan te veranderen.

De stijl en het woordgebruik waarin Christus het heeft opgeschreven laat ook geen marge toe om te verklaren dat één of alle van de tien onderwerpen op zich vrijblijvend of geen voorwaarde zijn. Er wordt geen keuze gelaten om één of meer punten al dan niet te aanvaarden of negeren. Het “Gij zult ”  bij elk ervan is daarvan het bewijs. En dit  zowel bij het positief begrijpen ( gij zult het doen als logisch gevolg van het feit dat je Mij liefhebt) als bij het negatief begrijpen ( Gij zult het doen omdat Ik het u opleg)

 Hetgeen Christus eigenhandig opschreef was dan ook niet enkel voor de Joden, maar voor de ganse mensheid. Want alles wat daarin voorkomt was reeds gekend en vereist van vóór de tijd dat er ook nog maar één Jood op aarde was.

Hetgeen Christus eigenhandig opschreef staat dan ook totaal los van hetgeen Mozes eigenhandig heeft opgeschreven nadat  Christus het hem mondeling had medegedeeld.

Dat God deze twee zaken volledig  van elkaar heeft gescheiden blijkt uit het feit dat de stenen met de Tien Geboden IN de Ark moesten gelegd worden. Dit om hun eeuwige en onveranderlijke aard te benadrukken. En de door Mozes neergeschreven zaken NAAST de Ark  moeten worden gelegd om hun tijdelijke en veranderlijke aard te benadrukken.

Daar de volgeling van Christus niet tot het Joodse volk behoort moet hij dan ook, zoals Paulus zegt, de  door Mozes opgeschreven gebruiken en inzettingen ( tijden , vastendagen en sabbatten) niet meer volgen. Doch wel alles (inclusief het vierde gebod) hetgeen Christus als herinnering eigenhandig heeft ingegrift voor alle mensen onafgezien van tijd en cultuur.

Als dan werkelijk, zoals veelal wordt beweert door hen die de door Christus eigenhandig geschreven geboden niet wensen te volgen,  de wet door de Heilige Geest in hun hart geschreven is. Dan is het wel duidelijk dat dit dan een eigen interpretatiewet betreft, want de Heilige Geest doet nooit iets af of voegt nooit iets toe aan hetgeen Christus zelf gezegd of geschreven heeft.

En dat het een eigen interpretatiewet is geeft de RKK ruiterlijk toe.

De zondag is een katholieke instelling en de aanspraak ervan kan slechts op katholieke beginselen verdedigd worden…Van het begin tot het einde van de H.Schrift is er geen enkele tekst, die recht geeft om de wekelijkse openbare eredienst te verplaatsen van de laatste dag van de week naar de eerste            the Catholic Press, Sydny, Australie, 1900

 Wat integendeel de meeste Protestanten niet doen. Want die gaan zich in de meest onmogelijke bochten wringen en de meest onlogische Bijbeluitleggingen verzinnen om toch maar uit te kunnen leggen dat ze één van de geboden niet willen onderhouden. Namelijk het gebod om op de Zevende dag God als Schepper en Verlosser te aanbidden.

Het is zodanig opvallend dat zelfs de RKK hen er op wijst dat ze ( de protestanten ) in feite zichzelf  en anderen bedriegen door te beweren Gods Woord te volgen maar  door hun leer en praktische levenswijze aantonen dat ze in feite volgelingen van de RKK zijn .

Protestanten..aanvaarden liever de zondag dan de zaterdag als dag van openbare aanbidding, nadat de Rooms Katholieke kerk deze dag verandert heeft…Maar de Protestanten realiseren zich niet dat…door het houden van de zondag zij het gezag van de woordvoerder van de kerk , de paus, accepteren.  Our Sunday Visitor, 15 februari 1950

--------------------------------------

Wij Rooms Katholieken, hebben precies hetzelfde gezag om de zondag te heiligen in plaats van de zaterdag zoals wij voor ieder ander artikel in onze geloofsbelijdenis hebben, namelijk op het gezag van de kerk…terwijl u die protestant bent helemaal geen gezag voor die wijziging heeft; want er is geen gezag in de Bijbel voor de zondagsheiliging; en u wilt niet erkennen, dat het gezag hiervoor ergens anders vandaan kan komen. In feite volgen u en wij de traditie betreffende deze aangelegenheid; maar wij volgen haar gelovende dat het een deel van Gods woord is, en dat de Rooms Katholieke kerk haar goddelijk aangewezen beschermster en vertolkster is; u volgt de Rooms Katholieke kerk, terwijl u haar de gehele tijd veroordeelt als een feilbaar en verraderlijke gids, die vaak Gods gebod krachteloos maakt ‘ (citaat uit Mattheüs16:6)

The Brotherhood of St Paul The Clifton Tracts Vol4 tract4,p15 

 

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei bernard 3:

Hetgeen Christus eigenhandig opschreef was dan ook niet enkel voor de Joden, maar voor de ganse mensheid. Want alles wat daarin voorkomt was reeds gekend en vereist van vóór de tijd dat er ook nog maar één Jood op aarde was.

Hetgeen Christus eigenhandig opschreef staat dan ook totaal los van hetgeen Mozes eigenhandig heeft opgeschreven nadat  Christus het hem mondeling had medegedeeld.

Wat heeft Jezus opgeschreven? Volgens mij is er geen letter van zijn hand bekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Mullog:

Wat heeft Jezus opgeschreven? Volgens mij is er geen letter van zijn hand bekend.

Wie was met de Joden gedurende hun tocht door de woestijn  in de vuurkolom des nachts en in de wolkkolom des daags? Paulus is daar zeer duidelijk in ; het was Jezus Christus .

Wie hebben zeventig van de oudsten gezien op de berg ? Het was de God van Israël die zij aanschouwden  (Exodus 24: 9-13) en die de door Hemzelf neergeschreven geboden dan verder aan Mozes overhandigde

En daar volgens Johannes 1:18 NIEMAND ooit God (de Vader) gezien heeft en het enkel de Zoon is die Hem ons heeft doen kennen is" de God van Israël" die ze gezien hebben en de geboden eigenhandig neerschreef  niemand anders dan Jezus Christus.   

29 minuten geleden zei Willempie:

Ga dit maar met Sjako uitvechten. Mij interesseert het niet zo. Het doel van misleidingen is om af te leiden van waar het werkelijk om gaat. Jezus leerde niet wat jullie leren en de apostelen ook niet.

Ik wil hier met niemand vechten maar enkel Gods Woord centraal stellen.Door zo te reageren maak je  het u wel zeer gemakkelijk om er van af te komen . Wat Jezus leerde is nu juist om Hem en ZIJN LEER te volgen . En het is nu juist zijn leer dat je in vraag stelt en negeert. Mijn vraag is dan ook , als je zo handelt denk je dan echt dat je uzelf als een volgeling van Christus kan beschouwen en benoemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei bernard 3:

Wie was met de Joden gedurende hun tocht door de woestijn  in de vuurkolom des nachts en in de wolkkolom des daags? Paulus is daar zeer duidelijk in ; het was Jezus Christus .

Wie hebben zeventig van de oudsten gezien op de berg ? Het was de God van Israël die zij aanschouwden  (Exodus 24: 9-13) en die de door Hemzelf neergeschreven geboden dan verder aan Mozes overhandigde

En daar volgens Johannes 1:18 NIEMAND ooit God (de Vader) gezien heeft en het enkel de Zoon is die Hem ons heeft doen kennen is" de God van Israël" die ze gezien hebben en de geboden eigenhandig neerschreef  niemand anders dan Jezus Christus.   

Je schrijft dat Jezus wat heeft opgeschreven (of bedoel je met Christus iemand anders?). Het kan best wel zo zijn dat hij dat gedaan heeft maar dat is dan verloren gegaan. Er is geen authentieke regel door hem zelf geschreven op perkament, papier, een wasbord, papyrus, een kleitablet of wat dan ook bekend. Al die niet terzake doende uitspraken veranderen dat niet. Maar misschien bedoel je iets anders en als dat zo is moet je dat even uitleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei bernard 3:

Ik wil hier met niemand vechten maar enkel Gods Woord centraal stellen.Door zo te reageren maak je  het u wel zeer gemakkelijk om er van af te komen . Wat Jezus leerde is nu juist om Hem en ZIJN LEER te volgen . En het is nu juist zijn leer dat je in vraag stelt en negeert. Mijn vraag is dan ook , als je zo handelt denk je dan echt dat je uzelf als een volgeling van Christus kan beschouwen en benoemen?

Je stelt Gods Woord niet centraal maar de lering van mevrouw White. Bovendien ben in niet geïnteresseerd in haarkloverijen Het WTG stelt dat je de sabbat niet MAG vieren en de Zevende Dag Adventisten dat je die juist MOET vieren. Gaan jullie dat maar lekker met elkaar uitvlooien. De boodschap van het evangelie gaat over iets heel anders. Ik ben ook niet geïnteresseerd in discussies over of je wel of niet mag fietsen op zondag en evenmin over hoeveel kilometer je precies mag lopen op de sabbat. Jezus probeerde de geestelijke leiders in zijn tijd duidelijk te maken dat ze juist door dit soort geneuzel over uiterlijke zaken het contact met God en de werkelijkheid waren kwijtgeraakt en blinde leiders waren geworden. Die boodschap is nu nog steeds geldig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Je schrijft dat Jezus wat heeft opgeschreven (of bedoel je met Christus iemand anders?). Het kan best wel zo zijn dat hij dat gedaan heeft maar dat is dan verloren gegaan. Er is geen authentieke regel door hem zelf geschreven op perkament, papier, een wasbord, papyrus, een kleitablet of wat dan ook bekend. Al die niet terzake doende uitspraken veranderen dat niet. Maar misschien bedoel je iets anders en als dat zo is moet je dat even uitleggen.

Hierbij volgende teksten die aantonen dat  het  weldegelijk  de God van Israël is, Hij  die medeging met het Joodse volk in de woestijn en door Paulus werd benoemd als Jezus Christus , die eigenhandig de Tien Geboden in Steen heeft gegrift.

De Here zeide tot Mozes: Klim op tot Mij, de berg op, en blijf daar, dan zal Ik u de stenen tafelen geven, de wet en het gebod, die Ik opgeschreven heb, om hen te onderwijzen ( Exodus 24:12)

En Hij gaf aan Mozes, toen Hij geëindigd had met hem te spreken op de berg Sinai, de twee tafelen der getuigenis, tafelen van steen, beschreven door de vinger Gods. (Exodus 31:18)

De tafelen waren het werk Gods en het schrift was het schrift Gods, op de tafelen gegrift (Exodus 32:16)

De Here zeide tot Mozes: Houw u twee stenen tafelen gelijk de eerste, dan zal Ik op de tafelen de woorden schrijven, die stonden op de eerste tafelen, welke gij verbrijzeld hebt ( Exodus 34:1)

En de Here gaf mij de twee stenen tafelen, beschreven met de vinger Gods, waarop al de woorden stonden, die de Here op de berg tot u gesproken had uit het midden van het vuur, op de dag der samenkomst (Deuteronomium 9:10)

 

Deze stenen werden in de Ark gelegd en zijn blijkbaar tezamen met de Ark op een bepaalde tijd verdwenen.Maar de inhoud ervan werd door de Joden zorgvuldig bewaard en regelmatig door hun schrijvers overgeschreven. Waarbij nauwlettend werd toegezien dat er geen letter of Jota werd vergeten, gewijzigd of vervormd. 

Ja christus heeft weldegelijk de basiswetten van zijn schepping eigenhandig neergeschreven in steen ; dit om hun anveranderlijkheid in de tijd duidelijk te maken.

42 minuten geleden zei Willempie:

Je stelt Gods Woord niet centraal maar de lering van mevrouw White. Bovendien ben in niet geïnteresseerd in haarkloverijen Het WTG stelt dat je de sabbat niet MAG vieren en de Zevende Dag Adventisten dat je die juist MOET vieren. Gaan jullie dat maar lekker met elkaar uitvlooien. De boodschap van het evangelie gaat over iets heel anders. Ik ben ook niet geïnteresseerd in discussies over of je wel of niet mag fietsen op zondag en evenmin over hoeveel kilometer je precies mag lopen op de sabbat. Jezus probeerde de geestelijke leiders in zijn tijd duidelijk te maken dat ze juist door dit soort geneuzel over uiterlijke zaken het contact met God en de werkelijkheid waren kwijtgeraakt en blinde leiders waren geworden. Die boodschap is nu nog steeds geldig.

Je legt hier nu wel uw eigen woorden in de mond van anderen. Want hier werd noch mevrouw White , noch het fietsen noch het aantal kilometers benoemt of aangehaald. En op die manier ga je anderen beschuldigen van iets dat je zelf aandraagt en ben je bezig met in de plaats van constructief met de Bijbel te antwoorden alles te doen ontaarden in discussie en haarkloverij die met de grond van de zaak niets te maken hebben. Als je echter wel een duidelijk Bijbelse argumentatie hebt om aan te tonen dat Gods geboden niet steunen op een 'gij zult' en men zodoende deze naar eigen goedunken kan wijzigen, vervormen of negeren dan zou ik deze argumentatie graag van u horen 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei bernard 3:

en ben je bezig met in de plaats van constructief met de Bijbel te antwoorden alles te doen ontaarden in discussie en haarkloverij die met de grond van de zaak niets te maken hebben.

En wat is die grond van de zaak dan wel? Gaat het evangelie erover dat iedereen de sabbat moet houden? Is dat de boodschap van Jezus en de apostelen? Nee dus en dan moet je er dus al helemaal geen hoofdzaak van maken want dan ben je alleen maar bezig om mensen af te leiden van waar het werkelijk om gaat. En wie dien je dan? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei bernard 3:

Hierbij volgende teksten die aantonen dat  het  weldegelijk  de God van Israël is, Hij  die medeging met het Joodse volk in de woestijn en door Paulus werd benoemd als Jezus Christus , die eigenhandig de Tien Geboden in Steen heeft gegrift.

... (bijbel citaten weggelaten om het citaat niet al te lang te maken)

Deze stenen werden in de Ark gelegd en zijn blijkbaar tezamen met de Ark op een bepaalde tijd verdwenen.Maar de inhoud ervan werd door de Joden zorgvuldig bewaard en regelmatig door hun schrijvers overgeschreven. Waarbij nauwlettend werd toegezien dat er geen letter of Jota werd vergeten, gewijzigd of vervormd. 

Ja christus heeft weldegelijk de basiswetten van zijn schepping eigenhandig neergeschreven in steen ; dit om hun anveranderlijkheid in de tijd duidelijk te maken.

Ik moet zeggen, ik heb al veel op dit forum voorbij zien komen maar een Jezus, die voor de ogen van Mozes, een dikke 1400 jaar voordat hij maagdelijk uit Maria geboren werd (wordt?), eigenhandig de tien geboden in de stenen tafelen beitelt, is toch wel verassend. Zelfs de fantasten in Holywood hebben dat in "The Ten Commandments" niet kunnen bedenken (iets waar ze ongetwijfeld met terugwerkende kracht spijt van hebben).    

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Bernard 3: Doch wel alles (inclusief het vierde gebod) hetgeen Christus als herinnering eigenhandig heeft ingegrift voor alle mensen onafgezien van tijd en cultuur.

44 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Waar staat dit in de Bijbel?

Ben ik ook wel benieuwd naar. Niet in Deut 5 in ieder geval, want daar staat:

Citaat

(1) Mozes riep heel Israël bijeen en sprak tot hen: Israël, luister naar de voorschriften en bepalingen, die ik heden voor u afkondig. Leer die en volbreng ze nauwgezet. (2) Jahwe onze God heeft bij de Horeb met ons een verbond gesloten.

(3) Niet met onze voorouders heeft Jahwe dat verbond gesloten, maar met ons, met allen die hier heden nog in leven zijn.

(4) Van aangezicht tot aangezicht heeft Jahwe op de berg vanuit het vuur met u gesproken.
(5) - Ik stond toen tussen Jahwe en u in, om u zijn woorden over te brengen, want uit angst voor het vuur zijt gij de berg niet opgegaan. - Hij heeft gezegd: 
(6) `Ik ben Jahwe uw God, die u uit Egypte heeft geleid, ... (de 10 woorden)

Dat "niet met onze voorouders heeft Jahwe dat verbond gesloten, maar met ons" lijkt nogal dat "ingegrift voor alle mensen onafgezien van tijd en cultuur" te weerspreken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei bernard 3:

Wie was met de Joden gedurende hun tocht door de woestijn  in de vuurkolom des nachts en in de wolkkolom des daags? Paulus is daar zeer duidelijk in ; het was Jezus Christus .

Waar staat dit?

8 uur geleden zei bernard 3:

Wie hebben zeventig van de oudsten gezien op de berg ? Het was de God van Israël die zij aanschouwden  (Exodus 24: 9-13) en die de door Hemzelf neergeschreven geboden dan verder aan Mozes overhandigde

Of het was een belangrijke engel die God vertegenwoordigde? Denk dit laatste want niemand heeft God gezien zoals je al citeerde. Mensen die in de drieeenheid geloven denken dat Jezus God is. Dan zouden ze toch de almachtige God hebben gezien? Maar dat kan niet want dan zou niet geschreven kunnen worden dat geen mens God heeft gezien.

7 uur geleden zei bernard 3:

Ja christus heeft weldegelijk de basiswetten van zijn schepping eigenhandig neergeschreven in steen ; dit om hun anveranderlijkheid in de tijd duidelijk te maken.

Je moet wel een dikke duim gebruiken om tot deze conclusie te komen. De Wet van Christus waren wel Zijn geboden. Jezus zei regelmatig wie mijn geboden onderhoudt ..... Johannes 15:10 bijv. 

10 Als je je aan mijn geboden houdt, zul je in mijn liefde blijven, zoals ik me ook aan de geboden van de Vader heb gehouden en in zijn liefde blijf.

Al de tien geboden komen terug in het NT, maar dan wat aangescherpt. De sabbat niet. De sabbat was een voorafbeelding van iets groters, het Duizend Jarig Rijk. Deze regels die uiteraard met de wil van Zijn Vader overeenkomen noemt de bijbel de Wet van Christus.

zoals ik al heb aangetoond werd de sabbat alleen aan Israël gegeven als teken van het verbond tussen hen en God.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei sjako:

Helemaal mee eens. Maar het mooie van een forum is dat andere mensen er voordeel van kunnen trekken. De waarheid doet soms beetje pijn.

Het enige dat een beetje pijn doet is dat je met een hele grote boog om de kernvragen heen zeilt. Geef nu eens gewoon antwoord! Of mag dat niet van je bazen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei sjako:
9 uur geleden zei bernard 3:

Wie was met de Joden gedurende hun tocht door de woestijn  in de vuurkolom des nachts en in de wolkkolom des daags? Paulus is daar zeer duidelijk in ; het was Jezus Christus .

Waar staat dit?

In de tijd dat je dit aanhaalt en typt, had je het ook kunnen opzoeken. Exodus 13:21.
Vreemd dat je dit niet kent, ik wist hem ook nog wel van school vroeger.

En nog zo wat plekken waar de Bijbel het over dit vreemde verschijnsel heeft.

Exodus 13:22
Hij nam de wolkkolom des daags, noch de vuurkolom des nachts niet weg van het aangezicht des volks.

Exodus 14:19
En de Engel Gods, Die voor het heir van Israël ging, vertrok, en ging achter hen; de wolkkolom vertrok ook van hun aangezicht, en stond achter hen. (de doortocht door de zee, kom op zeg)

Exodus 33:9
En het geschiedde, als Mozes de tent ingegaan was, zo kwam de wolkkolom nederwaarts, en stond in de deur der tent, en Hij sprak met Mozes.

Exodus 33:10
Als het volk de wolkkolom zag staan in de deur der tent, zo stond al het volk op, en zij bogen zich, een ieder in de deur zijner tent.

Numeri 12:5
Toen kwam de HEERE af in de wolkkolom, en stond aan de deur der tent; daarna riep Hij Aäron en Mirjam; en zij beiden kwamen uit.

Numeri 14:14
En zij zullen zeggen tot de inwoners van dit land, die gehoord hebben, dat Gij, HEERE! in het midden van dit volk zijt; dat Gij, HEERE! oog aan oog gezien wordt, dat Uw wolk over hen staat, en Gij in een wolkkolom voor hun aangezicht gaat des daags, en in een vuurkolom des nachts.

Deuteronomium 31:15
Toen verscheen de HEERE in de tent, in de wolkkolom; en de wolkkolom stond boven de deur der tent.

Nehemia 9:12
En Gij hebt ze des daags geleid met een wolkkolom, en des nachts met een vuurkolom, om hen te lichten op den weg, waarin zij zouden wandelen.

Nehemia 9:19
Hebt Gij hen nochtans door Uw grote barmhartigheid niet verlaten in de woestijn; de wolkkolom week niet van hen des daags, om hen op den weg te leiden, noch de vuurkolom des nachts, om hen te lichten, en dat, op den weg, waarin zij zouden wandelen.

Psalmen 99:7
Hij sprak tot hen in een wolkkolom; zij hebben Zijn getuigenissen onderhouden, en de inzettingen, die Hij hun gegeven had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

In de tijd dat je dit aanhaalt en typt, had je het ook kunnen opzoeken. Exodus 13:21.
Vreemd dat je dit niet kent, ik wist hem ook nog wel van school vroeger.

En nog zo wat plekken waar de Bijbel het over dit vreemde verschijnsel heeft.

Exodus 13:22
Hij nam de wolkkolom des daags, noch de vuurkolom des nachts niet weg van het aangezicht des volks.

Exodus 14:19
En de Engel Gods, Die voor het heir van Israël ging, vertrok, en ging achter hen; de wolkkolom vertrok ook van hun aangezicht, en stond achter hen. (de doortocht door de zee, kom op zeg)

Exodus 33:9
En het geschiedde, als Mozes de tent ingegaan was, zo kwam de wolkkolom nederwaarts, en stond in de deur der tent, en Hij sprak met Mozes.

Exodus 33:10
Als het volk de wolkkolom zag staan in de deur der tent, zo stond al het volk op, en zij bogen zich, een ieder in de deur zijner tent.

Numeri 12:5
Toen kwam de HEERE af in de wolkkolom, en stond aan de deur der tent; daarna riep Hij Aäron en Mirjam; en zij beiden kwamen uit.

Numeri 14:14
En zij zullen zeggen tot de inwoners van dit land, die gehoord hebben, dat Gij, HEERE! in het midden van dit volk zijt; dat Gij, HEERE! oog aan oog gezien wordt, dat Uw wolk over hen staat, en Gij in een wolkkolom voor hun aangezicht gaat des daags, en in een vuurkolom des nachts.

Deuteronomium 31:15
Toen verscheen de HEERE in de tent, in de wolkkolom; en de wolkkolom stond boven de deur der tent.

Nehemia 9:12
En Gij hebt ze des daags geleid met een wolkkolom, en des nachts met een vuurkolom, om hen te lichten op den weg, waarin zij zouden wandelen.

Nehemia 9:19
Hebt Gij hen nochtans door Uw grote barmhartigheid niet verlaten in de woestijn; de wolkkolom week niet van hen des daags, om hen op den weg te leiden, noch de vuurkolom des nachts, om hen te lichten, en dat, op den weg, waarin zij zouden wandelen.

Psalmen 99:7
Hij sprak tot hen in een wolkkolom; zij hebben Zijn getuigenissen onderhouden, en de inzettingen, die Hij hun gegeven had.

Goed geGoogled hoor.... maar in je enthousiasme je parate bijbelkennis te tonen heb je even vergeten de vraag te lezen en die te beantwoorden. Iets met Paulus en Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Het enige dat een beetje pijn doet is dat je met een hele grote boog om de kernvragen heen zeilt. Geef nu eens gewoon antwoord! Of mag dat niet van je bazen?

Allereerst ik heb maar één baas en dat is Jezus die de leiding heeft over de gemeente. Het gaat hier over de vraag of de sabbat nog geldt voor Christenen. En daar heb ik aan de hand van de bijbel een antwoord op gegegeven. Niet door klakkeloos te knippen en te plakken, maar door redenatie. Dag heeft me minstens een half uur tijd gekost. Een beetje respect zou op z'n plaats zijn.

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Exodus 13:22
Hij nam de wolkkolom des daags, noch de vuurkolom des nachts niet weg van het aangezicht des volks.

21 Jehovah ging voor ze uit, overdag in een wolkkolom om ze de weg te wijzen en ’s nachts in een vuurkolom om ze licht te geven. Zo konden ze overdag en ’s nachts reizen. 

Hier staat dat Jehovah's geest van kracht wasin de wolkkolom. Hier staat absoluut niet dat Jezus in de wolkkolom zat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid