Spring naar bijdragen

Is de Matrix wel zo slecht?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dus energie is immaterie? Hoe zit dat dan met elektriciteit, is dat materie? Weegt een kabel onder stroom meer dan zonder stroom?

Elektronen hebben massa, fotonen niet. Fotonen hebben alleen energie. Vergelijk het met geluidsgolven of trillingen, of met licht. De massa van elektronen is echter zeer gering en bovendien bewegen ze met een een duizelingwekkende snelheid waardoor ze binnen een lichaam zoals een buis of kabel daar geen (meetbaar) gewicht aan toevoegen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fake news!

Het zou ook leuk zijn als ze een keer de Hobbit verfilmen. Of als ze een keer Star Wars films maken over hoe Darth Vader van Jedi overliep naar de Dark Side. Maar goed, ik raak misschien een beetje of

Zalig zijn de onwetenden De matrix is een door machines gecreëerde gevangenis, zoals Morpheus het noemt: a prison for your mind. De mens zit in deze gevangenis feitelijk aangesloten op een bestur

16 uur geleden zei Dat beloof ik:

Daarvan geeft Kuipers al aan, zoals je weergeeft, dat het onzin is. Ofwel "Jules Verne denken". 

Inmiddels weten we dat het niet je doelstelling is om een volwassen debat te voeren, ook dergelijke manifestaties verschijnen binnen de matrix. Kunnen slechts adviseren om er niet mee te stoppen, het is net de herhaalde waarneming dat het leerzaam maakt voor anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Inmiddels weten we dat het niet je doelstelling is om een volwassen debat te voeren, ook dergelijke manifestaties verschijnen binnen de matrix. Kunnen slechts adviseren om er niet mee te stoppen, het is net de herhaalde waarneming dat het leerzaam maakt voor anderen.

Je reacties zijn soms moeilijk te begrijpen maar onnavolgbaar zeker wel. De bovenstaande is ronduit kostelijk! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Mullog:

Het elektron blijft een geheel alleen in het model waarin het beschreven wordt zijn de eigenschappen losgekoppeld. In de praktijk blijken deze eigenschappen dus ook apart manipuleerbaar en lijken zich zelfs op een andere positie te bevinden (zoals ik het artikel begrijp). Als je mijn link leest wordt dit soort effecten vaak beschreven met quasideeltjes. Die bestaan niet echt maar maken het eenvoudiger om te beschrijven en begrijpen.

Dus ik kan dit artikel quasi serieus nemen.

25 minuten geleden zei Mullog:

Wat ik probeer te zeggen is dat men als doel heeft een eenvoudige cel te maken. Dat is al ingewikkeld genoeg. Ik trek een vergelijk met iemand die in de grijze oudheid als eerste een kar maakte (een paar wielen onder een plank die handig was om grotere of zwaardere voorwerpen te verplaatsen). Het heeft geen zin om aan die man te vragen waar de TomTom moet komen want er is nog een paar duizend jaar ontwikkeling te gaan voordat de kar zo ver is dat het een auto met TomTom kan zijn. Misschien is in een eenvoudige basiscel het mechanisme van het filmpje nog helemaal niet nodig.

Wat is de definitie van een cel? Wat moet deze kunnen voordat het een cel kan worden genoemd. In uw aangereikte artikel wordt er een filosoof bij betrokken om antwoord te geven op deze vraag. Die lijken mij er hier ook genoeg te zitten.

25 minuten geleden zei Mullog:

Ze gaan nu een stapje verder, een kar waar een paard voor kan. 

En dat paard wordt ook kunstmatig gemaakt? Volgens mij is men het paard achter de wagen aan het spannen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Je reacties zijn soms moeilijk te begrijpen maar onnavolgbaar zeker wel. De bovenstaande is ronduit kostelijk! ;)

Ja, ook Dat Beloof Ik speelt een rolletje binnen deze matrix, naar wat ik lees bestaande uit ongeveer 100,000,000,000,000,000,000,000,000 atomen per kilo. Het is een zware last. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Mullog:

@Kaasjeskruid je spant het paard achter de wagen. Ik ga mijn tijd ergens anders aan verspillen. 

Misschien wordt er soms langs elkaar heen gepraat omdat er wel eens geschreven is over eenvoudige of simpele cellen. In werkelijkheid bestaan er geen simpele cellen. Een cel is een ongelooflijk complex organisme. Een cel bevat bijvoorbeeld niet "slechts" informatie maar kan die informatie ook nog eens ordenen en omzetten in actie. Ik ben dus zeer benieuwd of het ooit gaat lukken een cel te bouwen. Het zou een "bovenmenselijke" prestatie zijn, vooral ook omdat er nog niet eens een eensluidende definitie van leven is. Bovendien zou er bij het nabouwen van een cel toch gebruik gemaakt moeten worden van het reeds bestaande, waarvan we ook al niet weten wat dat precies is. Ik houd het voorlopig maar op wensdenken hoezeer ik de pogingen ook waardeer. De wetenschap gaat verder. Dat is een gegeven. Maar persoonlijk denk ik dat echt spectaculaire ontwikkelingen momenteel vooral plaatsvinden op het gebied van kunstmatige intelligentie, die overigens angstaanjagende vormen beginnen aan te nemen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Willempie:

Maar persoonlijk denk ik dat echt spectaculaire ontwikkelingen momenteel vooral plaatsvinden op het gebied van kunstmatige intelligentie. 

Is dat nu net niet waar heel die matrix (en derhalve ook dit topic) om gaat? Mensen als computers die voor zichzelf beginnen te denken? De grondslagen liegen er niet om.

De Matrix is een praktisch voorbeeld van René Descartes' beroemde stelling: Cogito ergo sum ('Ik denk, dus ik ben'). Namelijk dat je altijd en alleen zeker kunt zijn van je eigen bestaan maar dat al het andere een illusie kan zijn. De stelling van Descartes is dan ook de filosofische grond waar de film The Matrix op is gebaseerd. De invloeden van Plato zijn te zien als Neo uitgeplugd en bevrijd wordt, en voor het eerst de waarheid ontdekt. Plato beschrijft de filosoof als iemand die zich kan bevrijden, omdraaien en de waarheid kan zien (allegorie van de grot). Eerst zal het licht van de zon (de waarheid) hem verblinden (het zal hem pijn doen aan de ogen). Bij Neo is dit precies hetzelfde. Hij grijpt naar zijn ogen, en moet overgeven. Het idee van de Matrix komt ook overeen met het filosofische gedachte-experiment waarbij hersenen in een vat worden geplaatst en aangesloten op een krachtige computer. De hersenen beleven als het ware een simulatie die in feite niet bestaat maar alleen geproduceerd wordt door een computer. (bron)

Maar wie heeft dan die computer gebouwd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Willempie:

Ik houd het voorlopig maar op wensdenken hoezeer ik de pogingen ook waardeer

Het gaat een keer gebeuren. Die man die de eerste kar gemaakt heeft zal zich ook nooit een voorstelling van een zelfrijdende Tesla gemaakt hebben. 20 jaar geleden zou iedereen, behalve Chriet Titulaer, aan je verstand getwijfeld hebben ;)  

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Willempie:

Maar persoonlijk denk ik dat echt spectaculaire ontwikkelingen momenteel vooral plaatsvinden op het gebied van kunstmatige intelligentie, die overigens angstaanjagende vormen beginnen aan te nemen. 

Bestaat er zoiets al kunstmatige intelligentie? Volgens mij kan men intelligentie niet loskoppelen van bewustzijn en dus is er leven voor nodig. Wat rest is programmering met een enigszins compulsieve manier van reageren. Wat is de definitie van intelligentie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Bestaat er zoiets al kunstmatige intelligentie? Volgens mij kan men intelligentie niet loskoppelen van bewustzijn en dus is er leven voor nodig. Wat rest is programmering met een enigszins compulsieve manier van reageren. Wat is de definitie van intelligentie?

Alvast, alles wat vergankelijk is, is kunstmatig.

Intelligentie is een algemeen begrip uit de psychologie dat een mentale eigenschap beschrijft met veel verschillende functies; zoals de mogelijkheid overeenkomsten en verschillen op te merken in waarnemingen, zich in de ruimte te oriënteren, te redeneren, plannen te maken, problemen te doorgronden en op te lossen, in abstracties te denken, ideeën en taal te begrijpen en te produceren, informatie op te slaan in het geheugen en daar weer uit op te halen, te leren van ervaringen. Ook bij ‘hogere’ diersoorten zoals chimpansees zijn vermoedelijk bepaalde functies van de intelligentie zoals taalbegrip werkzaam die vergelijkbaar zijn met die van mensen. Aangeboren slimheid of intelligentie wordt ook wel aangeduid als begaafdheid of talent. Intelligentie is ten slotte een kenmerk van de persoonlijkheid. Bij de een is de intelligentie, of zijn bepaalde facetten van de intelligentie, sterker ontwikkeld dan bij de ander. Zo kan bijvoorbeeld de een makkelijker een taal leren en de ander zich sneller oriënteren in een ruimte. Hierbij spelen de sociale achtergrond, opleiding en cultuur echter een belangrijke rol. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Intelligentie is een algemeen begrip uit de psychologie dat een mentale eigenschap beschrijft met veel verschillende functies;

Volgens deze definitie is er dus een geest nodig. Hoe kan men deze kunstmatig produceren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Waarom zou dat kunstmatig moeten geproduceerd worden, het is immers onsterfelijkheid. Het is de matrix die kunstmatig in het leven geroepen wordt, als een speelruimte voor de geest.

Precies, dat maakt dus dat de matrix helemaal niets met KI te maken heeft. Het is slechts toepassen van wat al bestaat. Het enige wat dit laat zien is dat de mens onmisbaar is in dit verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:
2 uur geleden zei TTC:

Intelligentie is een algemeen begrip uit de psychologie dat een mentale eigenschap beschrijft met veel verschillende functies;

Volgens deze definitie is er dus een geest nodig. Hoe kan men deze kunstmatig produceren?

Waarom zou er volgens deze definitie een geest nodig zijn (of ziel, zoals je later stelt) ? Dat échte intelligentie een mentale eigenschap is, wil niet automatisch zeggen dat KI die eigenschap ook zou moeten hebben. Immers, de behuizing van KI hoeft niet dezelfde te zijn als die van echte intelligentie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Precies, dat maakt dus dat de matrix helemaal niets met KI te maken heeft. Het is slechts toepassen van wat al bestaat. Het enige wat dit laat zien is dat de mens onmisbaar is in dit verhaal.

Tenzij je de mens ziet als een product van God, met de optie om zelfstandig te denken en handelen. Door dit mechanisme ontstaat een gevoel van afgescheidenheid, het geeft voeding aan onze zoektocht naar waarheid die we niet kunnen vinden binnen de illusoire matrix die we doorgaans voor werkelijk nemen. Neem misschien een voorbeeld aan jezelf, je creëert een God die buiten je ligt waardoor je jezelf buitenspel zet, zijnde God. Wonderbaarlijk, niet?

48 minuten geleden zei Dat beloof ik:
  • Waarom zou er volgens deze definitie een geest nodig zijn (of ziel, zoals je later stelt) ?
  • Dat échte intelligentie een mentale eigenschap is, wil niet automatisch zeggen dat KI die eigenschap ook zou moeten hebben.
  • Immers, de behuizing van KI hoeft niet dezelfde te zijn als die van echte intelligentie. 

We zijn nu eenmaal op zoek naar echte intelligentie, het kan dus wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Op 7-8-2017 om 19:13 zei Robert Frans:

De vraag is dus: waaróm zijn de machines eigenlijk precies slecht? Zitten de mensen in de Matrix werkelijk meer gevangen in hun lot dan de mensen in Zion? Wat is eigenlijk echte vrijheid als deze niet verder strekt dan bijvoorbeeld de grenzen van een overvolle, ondergrondse stad?

Dat is het dilemma blue pill red pill. Kies je voor de zalige onwetendheid, of de harde realiteit. Neo kiest voor het laatste, Cypher voor het eerste, achteraf gezien.
In real life ook een interessante vraag: Wil je weten dat je een terminale ziekte hebt, wil je je doodmoment weten al het onomkeerbaar is? Wil je weten wat er in de wereld gebeurd, of wil je in je veilige bubble zitten? Het verschil is dat de machines invloed hebben op je bestaan en je dat kunt ontvluchten (of ja, dat lijkt ook fictie te zijn...).

En andersom ook: zou je een dierbare het slechte nieuws willen vertellen? Wetende dat het waar is, maar onvermijdelijk is? Of zou je iemand liever tot de dood in een vredige illusie laten zitten?

Ik heb er zelf wel over na gedacht, ik zou liever het onheil op me af zien komen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

The Matrix heb ik kapot gespeeld toen het nog op videocassette bestond. Terugdraaien en meteen opnieuw afspelen, ik stond er 's nachts voor op.

De hele filosofie er achter heeft mij diep geraakt en subliminaal aangesproken. Voorwaar, de levensfilosofie van de mens is daar in een notendopje samengedrukt. Wanneer Neo bij de architect van de matrix uitkomt zien we de conflicten ontstaan in het "programma" door jawel, liefde! De vrije wil is niet in staat objectief te kiezen, een machine en een mens met gevoelens heeft daarop een hele andere kijk. De mens stoot daardoor constant op conflicten waarop de maker zijn hele besturingssysteem dient aan te passen. Naar het einde toe beseft Neo dat hij de tegenpool van het kwaad is en deze alleen maar kon "oplossen" door er in eenheid met samen te smelten. De strijd sterkt zijn vijand alleen maar. Hij/Neo aanvaardt het onvermijdbare en het hele spel begint opnieuw van vooraf aan. Het is een constante herhaling dat telkens opnieuw op een crash uitmondt door de tegenstander (Neo) die de code van het leven weet te kraken en de mensen daarvan wenst te verlossen. Het is maar door zich over te geven aan de "duisternis" dat de orde zich opnieuw kan herstellen. Het is onvermijdbaar, verzet is zinloos.

Episch!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid