Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Diverse bronnen waaronder Zembla geven aan dat rond 1930 al bekend was hoe schadelijk asbest was. Zelfs een website dat verklaard dat men in 77 na Christus dit al wist. De arbeidsinspectie en andere mensen waarschuwden tegen de gevaren van asbest. Toch heeft het nog jaren moeten duren en ondertussen vielen er vele slachtoffers. Pas in 1993 was er een democratische meerderheid om asbest te gaan verbieden. 

Nu heb ik een prangende vraag.  De ChristenUnie is bijvoorbeeld tegen abortus en euthanasie. Ik mag aannemen dat de meeste kerken hier ook op tegen zijn. Je moet dan vanuit de Bijbelse grondslag natuurlijk putten.

Nu heb ik een vraag waar ik op internet geen antwoord op kon vinden. Heeft de kerk destijds ook iets gedaan tegen asbest? Gebeden of ander iets anders? Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het eerste testament leest liet God de misstanden zien aan een profeet. Zoals afgoderij maar ook dat kinderen werden geofferd. Het lijkt me juist dat de kerken strijden tegen onrecht? Ook in geval van giftige stoffen? Klokkenluiders hebben het veelal moeilijk in Nederland. Bepaalde misstanden blijven zo in de doofpot. 

Ik bemerk zelf dat er weinig gesproken wordt over milieuvervuiling in de kerken. Ik mag hopen dat hier meer aandacht voor is. Denk ook aan Chroom VI wat vele slachtoffer heeft gekost. Zie ook www.volkskrant.nl/binnenland/defensie-wist-al-15-jaar-van-blootstelling-aan-giftige-stof~a3722021/

Bovenstaande artikel: Mensen wist het maar deden niets? Misschien dat er christenen zijn die verstand van zaken hebben. Denk aan scheikundigen et cetera. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als men het in 77 na Christus al wist dan verklaart dat natuurlijk de eerste kruistocht. Naar verluid stond er toen in Jeruzalem een grote asbest fabriek die toen door de kruisridders met de grond gelijk gemaakt is. Ik heb eens gehoord dat de eerste Rainbow Worrior ook een asbestfabriek herbergde en dat dat de echte reden was dat de Franse geheime dienst in het diepste geheim een aanslag op dat schip heeft gepleegd.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Bij het EO programma 'Toen was geluk nog heel gewoon'  gaf Andries Knevel aan dat je de zaken aan de politiek moet overlaten. Denk aan de kern dreigingen. Ik krijg het idee dat alles voor zoete koek wordt geslikt en Nederland nog maar weinig echt goede actieve groepen kent in de kerken. 

Naar mijn idee hadden ze in de kerken in die tijd dat asbest nog niet verboden was maar wel levensgevaarlijk kunnen waarschuwen hiervoor. En in actie te komen om bij de politiek aan te dringen op een verbod. Met steun van wetenschappers. 

Denk ook aan de gifstoffen wat in geïmpregneerd hout zit. Klokkenluider van Rooij waarschuwde dat de helft van Nederland kanker zou krijgen door dit in te laten voeren. Maar niemand nam hem serieus. Zie ook parallel met dokter Semmelweiss. Inmiddels krijgen 1 op de 3  mensen in Nederland te maken met kanker. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei vragennaardeweg:

Bij het EO programma 'Toen was geluk nog heel gewoon'  gaf Andries Knevel aan dat je de zaken aan de politiek moet overlaten. Denk aan de kern dreigingen. Ik krijg het idee dat alles voor zoete koek wordt geslikt en Nederland nog maar weinig echt goede actieve groepen kent in de kerken. 

Naar mijn idee hadden ze in de kerken in die tijd dat asbest nog niet verboden was maar wel levensgevaarlijk kunnen waarschuwen hiervoor. En in actie te komen om bij de politiek aan te dringen op een verbod. Met steun van wetenschappers. 

Denk ook aan de gifstoffen wat in geïmpregneerd hout zit. Klokkenluider van Rooij waarschuwde dat de helft van Nederland kanker zou krijgen door dit in te laten voeren. Maar niemand nam hem serieus. Zie ook parallel met dokter Semmelweiss. Inmiddels krijgen 1 op de 3  mensen in Nederland te maken met kanker. 

 

Ik ben het niet eens met die stelling van Knevel, hoezeer ik de man ook respecteer. De Kerk hoort zich niet afzijdig te houden maar duidelijk het Woord van God te verkondigen. Het christendom gaat het hele leven aan, in alle aspecten daarvan. Hoewel het niet de taak van de Kerk is om politieke macht uit te oefenen heeft ze wel degelijk de taak om de machthebbers terecht te wijzen en onbevreesd tegen politieke beslissingen in te gaan, waar nodig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei vragennaardeweg:

Naar mijn idee hadden ze in de kerken in die tijd dat asbest nog niet verboden was maar wel levensgevaarlijk kunnen waarschuwen hiervoor. En in actie te komen om bij de politiek aan te dringen op een verbod. Met steun van wetenschappers. 

Is er enige indicatie dat de kerk eerder op de hoogte was van de schadelijkheid dan wetenschappers, politici en burgers?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kerken kijken in deze de andere kant op. Het gevaar van asbest zit hem erin dat het kankerverwekkend is. Om kanker te bestrijden is het nodig om allerlei onderzoek te doen, bv stamcelonderzoek. Helaas zijn er aantal partijen, en wel de confessionele, die dit onderzoek willen dwarsbomen. Het zou mooi zijn als er een algoed scheppend wezen was dat ons kon uitleggen waarom hij asbest heeft gemaakt, waarom hij al die tijd heeft gezwegen over het gevaar ervan (wetende dat de mens het gebruikte) of die ons zou vertellen wat te doen tegen kanker. Helaas is dat niet het geval.

De kerk als podium voor klokkenluiders als het gaat om kankerbestrijding, met steun van wetenschappers ? Het zou een hele stap zijn, zo'n 180 graden koerswisseling, maar ik zie het niet gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De kerken kijken in deze de andere kant op.

Nee.

40 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het gevaar van asbest zit hem erin dat het kankerverwekkend is.

Klopt.

40 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Om kanker te bestrijden is het nodig om allerlei onderzoek te doen, bv stamcelonderzoek.

Bijvoorbeeld. Dat was voor het geval van asbest niet het geval. Daarnaast zijn er vele andere onderzoeken dan de door jou genoemde. 

40 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Helaas zijn er aantal partijen, en wel de confessionele, die dit onderzoek willen dwarsbomen.

Want ja, je zou maar zoiets als moreel hebben. 

40 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het zou mooi zijn als er een algoed scheppend wezen was dat ons kon uitleggen waarom hij asbest heeft gemaakt, waarom hij al die tijd heeft gezwegen over het gevaar ervan (wetende dat de mens het gebruikte) of die ons zou vertellen wat te doen tegen kanker. Helaas is dat niet het geval.

De kerk als podium voor klokkenluiders als het gaat om kankerbestrijding, met steun van wetenschappers ? Het zou een hele stap zijn, zo'n 180 graden koerswisseling, maar ik zie het niet gebeuren.

Nonsens. De kerk werkt al eeuwen samen met wetenschappers, sterker nog de moderne wetenschap heeft zijn oorsprong in de kerk. 

Graag deze discussie zuiver houden en je haat jegens de kerk of het christendom even opzij zetten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan wat er nu afspeelt is: er zijn mensen verwarmen hun woning gratis op sloophout of geverfd hout. Hierbij komen eerste categorie kankerverwekkende stoffen vrij. Er raken mensen zelfs ziek. Niemand grijpt in... Liberale overheid zegt dat zoiets buren onderling moeten regelen. Zo niet? Dan kan de vergifting doorgaan. Dit terwijl met goodwill zoiets opgelost kan worden. In de Bethel kerk werd wel gewaarschuwd tegen sigaretten rook....

 

Zie ook http://www.nospang.com/index.php?option=com_content&view=article&id=13237:risicos-afvalverbranding-gezondheid-onderschat&catid=73:binnenland&Itemid=65 en https://www.rt.com/news/afghanistan-burn-pit-health-885/#.WZFoLExYkmA.twitter

 

Mensen moeten straks hun woning asbest vrij te maken, maar dat kan in de duizenden euro's lopen....

 

Wie weet meer over depopulatie van mensen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik beweer niet dat mensen die tegen stamcelonderzoek zijn geen moraal hebben. Ieder mens heeft immer een moraal. Voor- en tegenstanders van stamcelonderzoek baseren dat standpunt op hun eigen moraal.  Voorstanders zien er geen probleem in om enkele dagen oude embryos te gebruiken en tegenstanders wel. De tegenstanders doen dat op basis van een duizenden jaren oud boek. hoe je het ook went of keert, dat kun je moeilijk moderne wetenschap noemen.
Ik wil ook graag de discussie zuiver houden, maar de vraag was nu eenmaal wat kerk heeft gedaan bij asbest (niets) en in het verlengde daarvan kun je je afvragen wat de kerk doet om de gevolgen van asbest tegen te gaan. Dan heb je het over kanker, en de kerk werkt het onderzoek naar de genezing van kanker nu eenmaal tegen. Ik weet ook wel dat de kerk zich hierbij om moraal beroept, maar dat is nog geen reden voor anderen om dat dan maar te accepteren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het idee dat in kerken weinig over het milieu wordt gepredikt? Kan dat kloppen? Of over de zonden? Ik hoop dat er weer meer actie in de kerk komt. Denk ook aan ver doorgeslagen bezuinigen. Zoals op het politie apparaat of bij de NVWA, Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit. Geloof dat het CDA o.a. op het NVWA heeft bezuinigd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei vragennaardeweg:

Ik heb het idee dat in kerken weinig over het milieu wordt gepredikt? Kan dat kloppen? Of over de zonden? Ik hoop dat er weer meer actie in de kerk komt. Denk ook aan ver doorgeslagen bezuinigen. Zoals op het politie apparaat of bij de NVWA, Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit. Geloof dat het CDA o.a. op het NVWA heeft bezuinigd?

Die eerste vraag heb je reeds gesteld. Wat heb je met de antwoorden gedaan?

Wat merk je er zelf van als je in de kerk bent?

Bij bezuinigingen door een kabinet wordt vaak de kaasschaaf methode gehanteerd. Overal een beetje op bezuinigen zodat je alles nog wel kan blijven doen. Dat is een keuze en vaak door onderhandelingen tussen verschillende partijen die de regering vormen tot stand gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

De tegenstanders doen dat op basis van een duizenden jaren oud boek. hoe je het ook went of keert, dat kun je moeilijk moderne wetenschap noemen.

Serieus? Meen je nog echt dat het allemaal zo simplistisch is, nadat je hier al enige tijd hebt rondgelopen?

Nogmaals dan: nee, de tegenstanders doen dat niet op basis van een boek, maar op basis van een uitgebreide, door de eeuwen heen verfijnde en zeer consequent doorgevoerde filosofie op het mens-zijn en op het leven zelf. En het gros van de tegenstanders, namelijk de katholieken, orthodoxen en traditioneel-protestanten, doen dat op basis van inderdaad het Evangelie, maar ook de eigen geloofstraditie en op basis van theologische en filosofische discussies en ontwikkelingen.
Of denk je werkelijk dat ze bijvoorbeeld in de Middeleeuwen alleen maar in de bijbel zaten te lezen en niet onder meer sterrenwachten, botanische tuinen en universiteiten bouwden, niet vooral ook de Griekse filosofen bestudeerden en niet in kloosters zowel christelijke als pagane werken bewaarden, kopieerden en evenals bestudeerden?

Zolang je er bewust voor kiest dergelijke simplistische beelden van de christelijke filosofie en moraal aan te houden, zul je inderdaad niet begrijpen waarom christenen niet gewoon braaf en kritiekloos alle westerse ontwikkelingen toejuichen. En misschien zelfs niet begrijpen dat er nog altijd ook niet-gelovigen zijn die tegen dit soort ontwikkelingen zijn en dat de medische ethiek veel ingewikkelder en veel minder eenstemmig is dan je hier nu lijkt te impliceren. Niet elke westerling stemt D66, om het maar zo te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Robert Frans:

Of denk je werkelijk dat ze bijvoorbeeld in de Middeleeuwen alleen maar in de bijbel zaten te lezen

Kleine correctie. In de middeleeuwen zaten "ze" (wie dat ook moge zijn, maar zeker niet het merendeel van de bevolking) helemaal niet zo veel te lezen. Misschien niet eens zozeer vanwege analfabetisme, alhoewel dat ook wel een rol zal hebben gespeeld, maar vooral vanwege gebrek aan leesvoer. Dat kopieren gaat traag en en is nu eenmaal kostbaar en boekdrukkunst was nog ver weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Mullog:

Kleine correctie. In de middeleeuwen zaten "ze" (wie dat ook moge zijn, maar zeker niet het merendeel van de bevolking) helemaal niet zo veel te lezen. Misschien niet eens zozeer vanwege analfabetisme, alhoewel dat ook wel een rol zal hebben gespeeld, maar vooral vanwege gebrek aan leesvoer. Dat kopieren gaat traag en en is nu eenmaal kostbaar en boekdrukkunst was nog ver weg.

Er was veel analfabetisme inderdaad en natuurlijk vond je niet in elke huiskamer een welgevulde boekenkast. Maar gelezen werd er wel. Kloosters en ook universiteiten hadden niet zelden een bibliotheek met inderdaad meestal handmatig gekopieerde werken en wat we vandaag de dag het meest vinden aan middeleeuwse objecten zijn... getijdenboeken. Van hele eenvoudige die in je handpalm pasten tot hele grote luisterrijke; ze werden in zowel paleizen als huizen van rijke burgers gevonden. Er werd echter ook al wel gedrukt, met blokdruk, maar ook dat was een arbeidsintensief proces.

Daarom reisden studenten ook van universiteit naar universiteit om zo verschillende studies te kunnen verrichten en werden boeken ook volop gedeeld. Zo baden kloosterlingen bijvoorbeeld samen uit één heel groot boek en bezochten monniken ook weleens een ander klooster om daar een gewild boek te bestuderen en of te kopieren.
Men had echter in die tijd ook een ander, sterk wapen, namelijk het uit het hoofd leren van teksten. Iets wat wij grotendeels verleerd zijn omdat wij dat niet meer nodig hebben, maar in die tijd was het uit het hoofd leren een zeer belangrijke discipline waar men alle tijd voor nam door herhaling, herhaling en nog eens herhaling. Ook in het klooster werden hele psalmen en gebeden uit het hoofd geleerd en gezongen.

Pas in de zestiende eeuw nam met de uitvinding van de massale boekdrukkunst (hoewel er al wel druktechnieken beschikbaar waren in het oosten) het aantal boeken en dus de gedeelde kennis enorm toe. Zodanig, dat men ook arme mensen kon leren lezen en schrijven. En toen in de negentiende eeuw de wetenschappelijke methode verfijnd werd tot zoals wij haar nu kennen en in de twintigste eeuw ook de digitalisering met het internet opkwam, toen nam de kennis echt exponentiëel toe. Maar de basis was al in de middeleeuwen gelegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Robert Frans:

Pas in de zestiende eeuw nam met de uitvinding van de massale boekdrukkunst (hoewel er al wel druktechnieken beschikbaar waren in het oosten) het aantal boeken en dus de gedeelde kennis enorm toe. Zodanig, dat men ook arme mensen kon leren lezen en schrijven. En toen in de negentiende eeuw de wetenschappelijke methode verfijnd werd tot zoals wij haar nu kennen en in de twintigste eeuw ook de digitalisering met het internet opkwam, toen nam de kennis echt exponentiëel toe

Misschien had God met zijn openbaring nog enkele honderden jaren kunnen wachten totdat de boekdrukkunst opkwam? Of beter, internet. Had een hoop onduidelijkheid opgelost: meteen een digitale versie van de Bijbel aanbieden in PDF. En op de tijdschaal van 13,7 miljard jaar kan het geen kwestie van ongeduld zijn geweest 8-)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid