Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is wat, die mening van je. Ik mis alleen even het stukje waarom ik, of iemand anders, ook maar enige waarde moet hechten aan de mening van een extremist?

Ik adviseer je om Nederlands te praten, God te schrijven waar je God bedoeld en Jezus (Christus) waar je Jezus (Christus) bedoeld. Dat ga je vanaf nu doen, zo niet dan help ik je daarbij. En ik hoef m

"Na toetsing" ontdekt men vanzelf dat de jg en sommige protestanten hierover -  over de geboden en de RKK - liegen cq milder uitgedrukt hun eigen zeer rigide interpretatie erop na houden en daarmee de

37 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Er is geen andere manier om met Jezus Christus kennis te maken dan door de Bijbel.

Want? De eerste drie eeuwen was er namelijk geen bijbel dus dan is het een beetje triest voor die christenen die Jezus niet in levende lijve hebben meegemaakt. Hebben ze hem nooit kennis met hem kunnen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei WdG:

Het gaat er niet om hoe ik jou noem, dingo. Ik kan je ook wel een moslim noemen of een atheist. Ik kan je ook wel een topvoetballer noemen. Ben je een Christen?

De volgelingen van Jezus werden in Antochië voor het eerst christenen genoemd. Dus als ik zeg dat je me wel christen kan noemen waarom zou dat dan zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei dingo:

Want? De eerste drie eeuwen was er namelijk geen bijbel dus dan is het een beetje triest voor die christenen die Jezus niet in levende lijve hebben meegemaakt. Hebben ze hem nooit kennis met hem kunnen maken.

Eerst was er inderdaad Jezus, daarna de verkondiging door de Apostelen. Het mondeling overgeleverde Woord bevatte dezelfde inhoud als de Bijbel zoals we die tegenwoordig kennen. Na de Apostelen (vanaf circa 70 NC) werd het door hun verkondigde Woord, althans belangrijke onderdelen daarvan, vrijwel direct op schrift gesteld door Pseudo-Barnabas, Clemens van Rome, Ignatius, Polycarpus, Hermas en nog vele anderen. Veel van deze mensen hebben de Apostelen persoonlijk gekend. Volledigere canons verschenen vanaf circa 140 NC, bv. die van Marcion, Muratori e.a. Ook concilies hebben bijgedragen aan de verspreiding van Zijn Woord, te denken aan Nicea, Hippo en Carthago.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei dingo:

De volgelingen van Jezus werden in Antochië voor het eerst christenen genoemd. Dus als ik zeg dat je me wel christen kan noemen waarom zou dat dan zijn?

Dat weet ik niet, ik vraag het jou. Nu stel je mij de vraag waarom jij zo genoemd kan worden? Dat antwoord moet je toch echt zelf geven, dingo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Eerst was er inderdaad Jezus, daarna de verkondiging door de Apostelen. Het mondeling overgeleverde Woord bevatte dezelfde inhoud als de Bijbel zoals we die tegenwoordig kennen. Na de Apostelen (vanaf circa 70 NC) werd het door hun verkondigde Woord, althans belangrijke onderdelen daarvan, vrijwel direct op schrift gesteld door Pseudo-Barnabas, Clemens van Rome, Ignatius, Polycarpus, Hermas en nog vele anderen. Veel van deze mensen hebben de Apostelen persoonlijk gekend. Volledigere canons verschenen vanaf circa 140 NC, bv. die van Marcion , Muratori e.a. Ook concilies hebben bijgedragen aan de verspreiding van Zijn Woord, te denken aan Nicea, Hippo en Carthago.

Er waren in die tijd nog veel meer geschriften in omloop die niet in de bijbel terechtgekomen zijn. Uiteraard is het goed om de bijbel te bestuderen maar ook nu nog komen moslims tot het geloof omdat ze in een droom Jezus gezien hebben of anderszins iets meemaken zonder dat er een bijbel aan te pas gekomen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei dingo:

Er waren in die tijd nog veel meer geschriften in omloop die niet in de bijbel terechtgekomen zijn. Uiteraard is het goed om de bijbel te bestuderen maar ook nu nog komen moslims tot het geloof omdat ze in een droom Jezus gezien hebben of anderszins iets meemaken zonder dat er een bijbel aan te pas gekomen is.

Een buitengewoon interessant onderwerp. Misschien iets voor een nieuw topic? Hier staat een andere vraag centraal: Misschien bestaat de hel wel degelijk? Wat denk je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei WdG:

Beetje kromme zin. Wat bedoel je eigenlijk? Is de Bijbel het Woord van God? Natuurlijk is Christus de Hoogste, in alles.

Als Christus de Hoogste is in alles dan is Christus de maatstaf. En niet de bijbel. Christus is het Woord van God, in de bijbel kunnen we daarover lezen.

De bijbel is ontstaan vanuit het christendom, het christendom is niet ontstaan vanuit de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Thorgrem:

Als Christus de Hoogste is in alles dan is Christus de maatstaf. En niet de bijbel. Christus is het Woord van God, in de bijbel kunnen we daarover lezen.

De bijbel is ontstaan vanuit het christendom, het christendom is niet ontstaan vanuit de bijbel.

Dat klopt. Maar, de Bijbel is desondanks het onfeilbare Woord van God. Volgens mij (ik weet het niet zeker) is dat ook de norm in dit deel van het forum, toch? Als ik me vergis, moet je mij verbeteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei WdG:

Dat klopt. Maar, de Bijbel is desondanks het onfeilbare Woord van God. Volgens mij (ik weet het niet zeker) is dat ook de norm in dit deel van het forum, toch? Als ik me vergis, moet je mij verbeteren.

Niet per se, dit forumdeel gaat over kerkleer en dogmatiek. Er staat niet bij dat enkel het Sola Scriptura maatstaf is. En naar katholiek verstaan is de Schrift niet het onfeilbare Woord van God, maar is Christus dat zelf. En leren wij Hem ten volle kennen door de Kerk, die al tweeduizend jaar de goddelijke Openbaring verkondigt, onderwijst, uitkristalliseert en naleeft, middels de Schrift en de Traditio, de geloofsschat die ons is doorgegeven en vastgesteld. De Kerk is immers peiler en grondslag van de Waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei dingo:

Er waren in die tijd nog veel meer geschriften in omloop die niet in de bijbel terechtgekomen zijn.

En met recht.

12 uur geleden zei dingo:

Uiteraard is het goed om de bijbel te bestuderen maar ook nu nog komen moslims tot het geloof omdat ze in een droom Jezus gezien hebben of anderszins iets meemaken zonder dat er een bijbel aan te pas gekomen is.

Niets meer dan een blijk van subjectieve, ervaringsgerichte religie, slechts onthulde nonsens m.a.g. dat iets waar moet zijn omdat het mij gebeurde/overkwam. Wat nodig is, is openbaringsgerichte godsdienst, gebaseerd op de objectieve en absolute waarheid: Het is waar omdat God het zo gezegd heeft in Zijn Woord. Het is van het grootste belang dat we evangeliseren, met de mond getuigen van de Waarheid. Getuigen van de Waarheid zoals die in de Bijbel wordt tentoongespreid. De grote opdracht is niet: wacht af tot een ieder zijn/haar openbaring krijgt. Alles wat nodig is aan openbaringen staat uitvoerig geschreven in de Bijbel en met die Bijbel in de hand is de grote opdracht:

En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen. (Mar.16:15)

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Robert Frans:

de Schrift niet het onfeilbare Woord van God, maar is Christus dat zelf. 

Zoals de Bijbel ook zegt. En de Bijbel noemt zichzelf helemaal nergens Woord van God. Dat kan ook helemaal niet.

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

En met recht.

Niets meer dan een blijk van subjectieve, ervaringsgerichte religie, slechts onthulde nonsens m.a.g. dat iets waar moet zijn omdat het mij gebeurde/overkwam. Wat nodig is, is openbaringsgerichte godsdienst, gebaseerd op de objectieve en absolute waarheid: Het is waar omdat God het zo gezegd heeft in Zijn Woord. Het is van het grootste belang dat we evangeliseren, met de mond getuigen van de Waarheid. Getuigen van de Waarheid zoals die in de Bijbel wordt tentoongespreid. De grote opdracht is niet: wacht af tot een ieder zijn/haar openbaring krijgt. Alles wat nodig is aan openbaringen staat uitvoerig geschreven in de Bijbel en met die Bijbel in de hand is de grote opdracht:

En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen. (Mar.16:15)

Creaturen. Praat je in het dagelijkse leven ook zo? :?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Robert Frans:

Niet per se, dit forumdeel gaat over kerkleer en dogmatiek. Er staat niet bij dat enkel het Sola Scriptura maatstaf is. En naar katholiek verstaan is de Schrift niet het onfeilbare Woord van God, maar is Christus dat zelf. En leren wij Hem ten volle kennen door de Kerk, die al tweeduizend jaar de goddelijke Openbaring verkondigt, onderwijst, uitkristalliseert en naleeft, middels de Schrift en de Traditio, de geloofsschat die ons is doorgegeven en vastgesteld. De Kerk is immers peiler en grondslag van de Waarheid.

Duidelijk, en ik begrijp het ook zeker. Dan een vraag: is de Bijbel feilbaar? De vraag is theoretisch bedoeld. Ik ben ook absoluut geen aanhanger van "Sola Scriptura". Is er naast de Bijbel nog een andere geschreven bron die enige "autoriteit" heeft? Is de beschrijving van Christus in bijvoorbeeld de koran correct, en heeft het enige waarde voor een (katholieke) Christen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is eenzijdig te zeggen dat er vóór de vierde eeuw geen Bijbel was en veel andere geschriften een serieuze kans maakten.

Het is ook eenzijdig te zeggen dat de Bijbel er al heel snel was, en dat deze onfeilbaar is.

Wat je in de praktijk van de gereformeerde orthodoxie zag, was dat er één door de leer voorgeschreven manier van bijbellezen was. In feite stond en staat de leer dus boven de Bijbel, ook al beweert men dat het omgekeerd is.

In feite is er altijd een samenspel tussen de Bijbel (in welke vorm dan ook), de traditie, en de geloofsgemeenschap geweest. Vanuit een gelovig perspectief kun je geloven dat de Geest van Christus in alle waarheid leidt. Maar er is niet een kant- en klare, voorgekookte waarheid ergens te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
Op ‎15‎/‎07‎/‎2017 om 19:59 zei Thorgrem:

Afgesplitst vanuit een ander topic;

 

Beter nemen we Christus als hoogste maatstaf en gebruiken we daar oa de bijbel mee.

 Mooie worden die volledig juist zijn maar die in de katholieke praktijk volledig genegeerd worden. Dit  omdat voor haar, zoals Robert Frans hierboven ook volledig terecht heeft opgemerkt, “de kerk (RKK) de pijler en grondslag van de Waarheid is en dus niet Christus noch zijn woord.

 Waaruit blijkt dat in de werkelijkheid de RKK niet  Christus maar de eigen doctrines als hoogste maatstaf gebruikt en Christus’ Woord enkel gebruikt of misbruikt als het “past” in de eigen ontworpen leerstellingen.

Het voorbeeld bij uitstek is dan ook dat niettegenstaande  Christus  duidelijk gezegd heeft dat er aan zijn (eigenhandig geschreven Tien) Geboden geen jota of titel mocht veranderd worden. Maar waarbij de paus eigenmachtig zowel het tweede gebod geschrapt als het vierde gebod veranderd heeft; dit zowel naar tijd als naar  inhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid