Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Je kan in de leerstof duiken, of je kan in je geest duiken. Waarom zou je enkel buiten jezelf duiken als je ook in jezelf kan duiken?
It's all in the mind.

En wat wil je hiermee zeggen? Dat het bestaan van god een verzinsel is in de hersenen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 381
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Laten we even het beestje bij de naam noemen, er geen doekjes om winden, en niet om het bosje slaan...   Athiesten will graag, zo graag, aantonen dat geloven de uitzondering is.... aangeleer

Volgens de Van Dale is atheïsme "ontkenning van het bestaan van een god." Een actievere benadering dus dan enkel afwezigheid van het bestaan van een god. En ik acht de Van Dale voldoende gezaghebbend

Ik heb zojuist een banaan verorberd die, als ik er eens heel goed over nadenk, volledig atheïstisch moet zijn geweest. Als hij tenminste op dit punt van aan- of afwezigheid van geloof vergeleken kan w

31 minuten geleden zei DeThomas:

Als diep in jou stemmenwaarnemende geest dit besef is gereisd door mijn woorden, het zij zo.

U gaat aan de essentie voorbij. Door dat inzicht te volgen tijdens het seksritueel veroorzaakte ik een orgasme dat ik nooit kon evenaren daarvoor in tijd.

19 minuten geleden zei Appie B:

En wat wil je hiermee zeggen? Dat het bestaan van god een verzinsel is in de hersenen? 

Neen, dat het allemaal opgeslagen is in de geest. God is echt wat mij betreft, ik ben diep in mijn geest gedoken. Ik schuwde geen ervaring.
Wat ik ervaren heb doet mij getuigen dat er IETS is. Maar wat weet ik niet. Zoals een atheïst het zichzelf gemakkelijk maakt door er niet in te geloven, maak ik het mezelf gemakkelijk door dit God te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Neen, dat het allemaal opgeslagen is in de geest. 

Wat bedoel je met "allemaal" in deze zin?

Citaat

God is echt wat mij betreft, ik ben diep in mijn geest gedoken. Ik schuwde geen ervaring.
Wat ik ervaren heb doet mij getuigen dat er IETS is. Maar wat weet ik niet. Zoals een atheïst het zichzelf gemakkelijk maakt door er niet in te geloven, maak ik het mezelf gemakkelijk door dit God te noemen.

Is dat IETS iets bovennatuurlijks?

Ik weet niet of ik mezelf het makkelijk maak. Voor mij is het belangrijk ware dingen te geloven. En ik geloof pas iets als ik daar een goede reden voor heb om dat geloof te rechtvaardigen. Dat heb ik voor de claim van Gods bestaan nog niet gevonden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei DeThomas:

Volgens de stricte wetten van de logica ben ik een Agnost aanagaande het bestaan God. 

Voor praktische toepassingen ben ik een Atheist.

 

""Laten we beginnen met de vraag of de God, zoals ik  die ziet, wel bestaat. Waarom weet ik zo zeker dat Hij bestaat?""

Na een lange periode, van 33 jaar van alles en nog wat gedacht, geloofd te hebben, deed ik mijn best om atheïst te zijn, echt zeker was ik ook niet van deze zaak, omdat ik zoiets simpels'' een rups die veranderde in zo'n mooi wezen een vlinder" zo bijzonder was, maar ja hoe dan wel ?? 

Maar het bestaan van een creator, God nee echt niet,!! daar wou ik niet aan. 
ik was een sterke rationalist, wat ik zie dat is er, en wat ik niet zie bewijs het maar, tot op die ene dag het allemaal begon ..

dit is een heel verhaal, maar heeft er toe geleid, dat ik ben overgegaan van een natuurlijke dimensie, in een andere,een geestelijke
zoals de bijbel het zegt we zijn nog wel van deze wereld maar er niet meer van..

Mijn zintuigen werden na mijn geestelijke geboorte geprikkeld, net zoals toen 33 jaar geleden mijn natuurlijke zintuigen werden geprikkeld

Horen zien voelen proeven en ruiken, als kind duurde het even om dit onder de knie te krijgen en te onderscheiden waar het om ging,
maar nu na mijn geestelijke geboorte, is dat net zo gegaan, maar dan in die andere wereld, Horen, zien voelen proeven en ruiken,

met de vraag van jou, bestaat ''God''  en of je zeker kunt weten dat God bestaat, ik wel... het is net zoals ik na mijn natuurlijke geboorte mijn vader en moeder heb leren kennen en herkennen en nu zeker weet dat zij mijn biologische ouders zijn, en mijn zussen trouwens ook ha ha 

geldt dit in het geestelijke precies hetzelfde, ik Heb mijn geestelijke Vader mogen ontmoeten, mijn broer Jezus, en heel veel contact gehad door mijn geestelijke zintuigen met de Heilige Geest, 

en daardoor net zo zeker ben, dat mijn biologische ouders inderdaad mijn ouders zijn en ze beter ben leren kennen, door al mijn zintuigen en ervaringen heen,

dit precies zo gegaan is, bij mijn geestelijke familie, en daardoor besefte dat bijv. WDG: daar ook bij hoorde, terwijl ik die man nooit heb ontmoet..

ik weet niet Appie, Hoe jou geestelijke zintuigen ontwikkeld zijn, maar na het lezen van onderstaand stuk, hoor ik je reactie wel

Er was onder de Farizeeën iemand die Nikodémus heette. Hij behoorde tot de voornaamsten van de Joden. 2Eens kwam deze in de nacht bij Hem en zei: “Rabbi, wij weten dat Gij van Godswege als leraar gekomen zijt, want niemand kan die tekenen doen die Gij verricht, als God niet met hem is.” 3Jezus gaf hem ten antwoord: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: als iemand niet wedergeboren wordt kan hij het Rijk Gods niet zien.” 4Nikodémus zei tot Hem: “Hoe kan een mens geboren worden als hij al oud is? Kan hij soms in de schoot van zijn moeder terugkeren en opnieuw geboren worden?” 5Jezus antwoordde: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg U; als iemand niet geboren wordt uit water en geest, kan hij het Rijk Gods niet binnengaan. 6Wat geboren is uit het vlees is vlees, en wat geboren is uit de Geest is geest. 7Verwonder u niet dat Ik u zei: gij moet opnieuw geboren worden. 8De wind blaast waarheen hij wil; gij hoort wel zijn gesuis, maar weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met ieder die geboren is uit de Geest.” 9Nikodémus gaf Hem ten antwoord: “Hoe kan dat geschieden?” 10Daarop zei Jezus weer: “Gij zijt een leraar van Israël en weet dat niet eens? 11Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wij spreken over wat Wij weten en Wij getuigen van wat Wij gezien hebben, maar onze getuigenis aanvaardt gij niet. 12Wanneer ge zelfs niet gelooft als Ik u spreek over aardse dingen, hoe zult gij dan geloven, als Ik spreek over hemelse dingen?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoef eigenlijk helemaal geen moeite te doen om atheïst te zijn. En als ik wil weten hoe precies een rups in een vlinder veranderd, dan pak ik er een wetenschappelijk boek bij.

Ik wil best aan een creator, mits ik daar voldoende redenen voor heb.

Ik weet verder niet hoe mijn geestelijke zintuigen zijn. Dan zal je moeten uitleggen wat je daar precies mee bedoelt. En wat betreft de bijbeltekst, daar kan ik verder niet veel mee in de zoektocht naar een eventuele god. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze persoonlijke getuigenis (van wat precies?) heeft mij niet doen overtuigen, noch heeft het de toegang tot mijn 'geestelijke zintuigen' doen openen.

Als je zelf rationeel bent (geweest), dan zou je moeten weten dat persoonlijke getuigenissen van anderen over het algemeen niet echt goede redenen zijn om iets te geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Alles. Neem Ik aan. Wij ervaren immers alles via onze geest. Wij kunnen niets buiten onze geest om ervaren.

Wij ervaren idd de buitenwereld/realiteit via onze geest/bewustzijn. Maar het lijkt erop dat Fundamenteel zegt dat alles, inclusief de buitenwereld/realiteit en God ook binnen in de 'geest' te vinden is. Het is daar 'opgeslagen' volgens hem. Ik begrijp niet precies wat hij daarmee bedoelt. Hopelijk kan hij helderheid verschaffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Appie B:

Wij ervaren idd de buitenwereld/realiteit via onze geest/bewustzijn. Maar het lijkt erop dat Fundamenteel zegt dat alles, inclusief de buitenwereld/realiteit en God ook binnen in de 'geest' te vinden is. Het is daar 'opgeslagen' volgens hem. Ik begrijp niet precies wat hij daarmee bedoelt. Hopelijk kan hij helderheid verschaffen.

We wachten af :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Appie B:

Deze persoonlijke getuigenis (van wat precies?) heeft mij niet doen overtuigen, noch heeft het de toegang tot mijn 'geestelijke zintuigen' doen openen.

Als je zelf rationeel bent (geweest), dan zou je moeten weten dat persoonlijke getuigenissen van anderen over het algemeen niet echt goede redenen zijn om iets te geloven.

Jawel, hoe kon het zijn dat normale, goedopgeleide. inteligente, zakenmensen, (die laatste niet onbelangrijk toen voor mij) konden geloven, het irriteerde, het maakte te boos, hoe dan, en uiteindelijk ben ik een keer mee gevraagd naar een soort christelijke zaken clubje, was het nieuwsgierigheid, ik weet het niet, maar toen is het allemaal begonnen mijn eerste bovennatuurlijke ervaring..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei vredestichter:

Jawel, hoe kon het zijn dat normale, goedopgeleide. inteligente, zakenmensen, (die laatste niet onbelangrijk toen voor mij) konden geloven, het irriteerde, het maakte te boos, hoe dan, en uiteindelijk een keer mee gevraagd, was het nieuwsgierigheid, ik weet het niet, maar toen is het allemaal begonnen mijn eerste bovennatuurlijke ervaring..

Er zijn ook genoeg normale, goedopgeleide, inteligente, zakenmensen die geloven in Allah, Shiva of die boeddhist of atheïst zijn. Dat zegt dus verder niks over de waarheid over het bestaan van een god.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Appie B:

Er zijn ook genoeg normale, goedopgeleide, inteligente, zakenmensen die geloven in Allah, Shiva of die boeddhist of atheïst zijn. Dat zegt dus verder niks over de waarheid over het bestaan van een god.

Ik heb ook heel veel met verschillende mensen, met verschillende achtergonden, religie's  en culturen gesproken, dat bedoel ik niet

ik bedoel een relatie met God, intimiteit, door mijn 5 zintuigen, daar had ik alleen maar geestvervulde christenen over gehoord, 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei vredestichter:

Ik heb ook heel veel met verschillende mensen, met verschillende achtergonden, religie's  en culturen gesproken, dat bedoel ik niet

ik bedoel een relatie met God, intimiteit, door mijn 5 zintuigen, daar had ik alleen maar geestvervulde christenen over gehoord, 

Dat zijn dan persoonlijke ervaringen van anderen waar ik verder niet zoveel mee kan. Ik heb die ervaring immers niet. God zou het ons en zichzelf makkelijker maken als hij zich onbetwistbaar toont aan iedereen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Appie B:

Dat zijn dan persoonlijke ervaringen van anderen waar ik verder niet zoveel mee kan. Ik heb die ervaring immers niet. God zou het ons en zichzelf makkelijker maken als hij zich onbetwistbaar toont aan iedereen.

Ja dat klopt, ik heb er ook 33 jaar overgedaan en later de Vraag wel eens gesteld aan de heilige geest, waarom zo lang, Hij vertelde me dat ik erg eigewijs was, en dat hij heel vaak geprobeert had mij duidelijk te maken, dat God bestond, maar ik dit eenvoudig weg dit wimpelde als ''toevalligheden, gelukjes, bijzondere evolutie ontwikkeling, 

het feit dat ik met jou nu in gesprek ben, vind ik niet toevallig, als ik terug denk aan de tijd dat ik zonder god leefde, me als een atheist gedroeg, en er toch iemand het lef had om over god te praten (was toen een stuk minder aardig) bewees eigelijk alleen maar het tegendeel..

Appie God Houd van je, en wil heel graag zichzelf laten zien, horen, voelen, of op wat voor manier het beste bij jou past. zeg jij het maar ??

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei vredestichter:

Ja dat klopt, ik heb er ook 33 jaar overgedaan en later de Vraag wel eens gesteld aan de heilige geest, waarom zo lang, Hij vertelde me dat ik erg eigewijs was, en dat hij heel vaak geprobeert had mij duidelijk te maken, dat God bestond, maar ik dit eenvoudig weg dit wimpelde als ''toevalligheden, gelukjes, bijzondere evolutie ontwikkeling, 

het feit dat ik met jou nu in gesprek ben, vind ik niet toevallig, als ik terug denk aan de tijd dat ik zonder god leefde, me als een atheist gedroeg, en er toch iemand het lef had om over god te praten (was toen een stuk minder aardig) bewees eigelijk alleen maar het tegendeel..

Appie God Houd van je, en wil heel graag zichzelf laten zien, horen, voelen, of op wat voor manier het beste bij jou past. zeg jij het maar ??

Ik begrijp dat je dat gelooft, maar dit zegt mij verder niks. Dit had een moslim of hindoe ook kunnen zeggen, misschien in andere verwoordingen, omdat het een andere religie betreft. Maar in feite doe je een claim (God bestaat) zonder bewijs, redelijk argument of anders om aan te tonen dat dat daadwerkelijk zo is. Zoals eerder gezegd, ik heb een goede reden nodig om te geloven dat iets bestaat. Voorlopig zie ik geen redelijk bewijs/argument dat dat zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Appie B:

Ik begrijp dat je dat gelooft, maar dit zegt mij verder niks. Dit had een moslim of hindoe ook kunnen zeggen, misschien in andere verwoordingen, omdat het een andere religie betreft. Maar in feite doe je een claim (God bestaat) zonder bewijs, redelijk argument of anders om aan te tonen dat dat daadwerkelijk zo is. Zoals eerder gezegd, ik heb een goede reden nodig om te geloven dat iets bestaat. Voorlopig zie ik geen redelijk bewijs/argument dat dat zo is.

Dat is niet zo appie zij hebben geen relatie met een God waar je mee kunt praten, lachen, huilen, die je intense aanraking kan geven, die in je hart kan fluisteren dat hij van je houd

Appie God Houd van je, ik voel op dit moment zoveel passie van Hem voor jou, hij kent je zo goed, al jou verlangens, al jou pijn en wil zich graag bekendmaken..

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei vredestichter:

Dat is niet zo appie zij hebben geen relatie met een God waar je mee kunt praten, lachen, huilen, die je intense aanraking kan geven, die in je hart kan fluisteren dat hij van je houd

Of daadwerkelijk een relatie met een god hebben betwijfel ik ook. Maar ze doen in principe dezelfde claims als jij doet (god bestaat). Het zijn misschien andere goden met andere eigenschappen, maar dat is irrelevant. Hoe kan ik onderscheid maken in die claims? Hoe kan ik bepalen wie gelijk heeft en wie niet?

28 minuten geleden zei vredestichter:

Appie God Houd van je, ik voel op dit moment zoveel passie van Hem voor jou, hij kent je zo goed, al jou verlangens, al jou pijn en wil zich graag bekendmaken..

Wat let God? Hij is schijnbaar almachtig en alwetend. Dus hij weet hoe hij mij kan overtuigen en hij zou het ook kunnen. Hij zou zich onmiskenbaar aan mij kunnen tonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik wil hier entiteiten bespreken, mijn ervaring weerleggen en dan trek jij je terug op zulke laffe manier. De waanzin voorbij.
Beter bij negeren gebleven.

Je begint niet best door de betekenis van het woord 'entiteiten' gruwelijk te verkrachten. Een god is geen entiteit, dat geldt voor Allah, shiva, Apollo, Zeus, Thor, Gqatlcuapolpotutu, Jhwh, noem maar op.  Jij en ik kunnen vanavond afspreken om 19.00 bij de Starbucks op het Centraal Station in Antwerpen, omdat wij entiteiten zijn. Bovengenoemde zgn. 'goden' kunnen dat niet omdat ze geen entiteiten zijn. Laten we deze discussie helder houden en ons aan de betekenissen van woorden houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Thorgrem:

"Een entiteit is een wezenlijkheid, iets wat echt bestaat. In de esoterie wordt een entiteit ook wel als een geest gezien."

Voor gelovigen is God een entiteit. Als je de discussie helder wil houden moet je niet proberen anderen op woordjes te vangen. 

Als je een discussie opstart over atheïsten, en je wil de discussie helder houden, is het beter om geen zinnen te plaatsen als deze:

Citaat

Dus hoe kan je dan als atheïst zeggen, ik geloof niet in entiteiten?

Dat zeggen atheisten nl niet. Zoals je zegt, voor gelovigen is god een entiteit. Voor atheïsten is dat niet zo. bovenstaand citaat is dus onzin. Dat is niet 'vangen op woordjes', maar duidelijk afbakenen waar we het over hebben.

23 minuten geleden zei Appie B:

Ik heb ook geen moeite om een god als "entiteit" te benoemen; het beestje moet een naam hebben. Wat ik interessanter vind is hoe zo'n entiteit dan 'bestaat'.

Als er een beestje is, moet het inderdaad een naam hebben (als er geen beestje is niet). Waarom een term gebruiken als 'entiteit',  als er een duidelijker term, nl 'God" bestaat ?

Jij en ik zijn allebei entiteiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid