Spring naar bijdragen

Misschien bestaat de hel wel degelijk


Aanbevolen berichten

8 uur geleden zei WdG:

Of Noord Korea, met de verplichting een Bijbelcursus te geven.

Ik geloof dat enige toelichting op zijn plaats is. Dat ik niet bang ben wil niet zeggen dat ik mij bewust voor een rijdende trein ga storten. Ik ben niet gek. Ik heb in het eindtijd topic van alles voorbij zien komen maar de strekking van het verhaal is altijd een hoop ellende gevolgd door een eeuwigheid in geluk en vrede. Er is mij zelfs verschijdene keren gevraagd of ik dan niet eeuwig wil leven? Het antwoord is bevestigend, dat wil ik niet. Maar de nadruk van veel christenen op het woord "eeuwig" brengt mij tot de conclusie dat men vooral gedreven wordt door de angst voor de dood. En daar gaan een paar verklaringen hier op dit forum vooralsnog geen verandering in brengen.

Ik denk het ook omdat het christendom m.i. is gaan floreren omdat men zo slim was voor iedereen de weg naar een hemel open te verklaren mits men maar aan de voorwaarden voldeed. In een tijd waar 50% van de geboren kinderen het eerste levensjaar niet haalde en van die overbleven de helft of meer het 5e levensjaar niet. Waar iedere ziekte praktisch dodelijk was en de gemiddelde leeftijd van mensen rond de 30 ofzo zweefde. Dan is een apocalyptische religie die je beloofd dat alles beter wordt zeer aantrekkeljk. En dat zit te diep in het christendom om verklaringen dat men niet bang is voor de dood serieus te nemen. Als je niet bang bent hoef je je tijd niet aan het christendom te besteden. 

9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jezelf voor de gek houden is de mens ook eigen.

We gaan er alleen nooit achterkomen wie zichzelf voor de gek aan het houden is;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 295
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

WDG/Mullog/Radical/Thorgrem/ MysticNetherlands /Kaasjeskruid/TTC// En ik die dacht dat het onderwerp van deze topic over het al dan niet bestaan van de hel ging. Maar blijkbaar praat men liever o

Afgesplitst vanuit een ander topic;   Beter nemen we Christus als hoogste maatstaf en gebruiken we daar oa de bijbel mee.

Helemaal mee eens. Schandalig.

42 minuten geleden zei WdG:

Je mag het hopen. Misschien ben ik te dom voor jouw eenvoudige logica? Serieus: de vraag was serieus bedoeld...

Mijn stelling was dat christenen in een hiernamaals geloven omdat ze bang zijn voor de dood. En als er een leven na de dood is, dan hoef je niet bang voor de dood te zijn. Maar ik denk dat er geen leven na de dood is. Volgens @Kaasjeskruid vergis ik mij daarin en hou ik mijzelf voor de gek. De vraag is dan of we daar ooit achter gaan komen:

  • Als er een hiernamaals is dan kom ik daar @Kaasjeskruid tegen (of niet, natuurlijk, misschien mag ik niet binnen, misschien is het zo druk dat we elkaar missen, misschien mag @Kaasjeskruid niet binnen en ik wel, wie zal het zeggen?) en zal ik moeten toegeven dat ik mijzelf voor de gek heb gehouden. Ook als we elkaar niet tegenkomen zullen we weten dat ik degene was die zichzelf voor de gek hield
  • Als er geen hienamaals is houden we op te bestaan. Geen van ons beiden zal dan nog maar iets weten en daarmee ook niet dat in dit geval @Kaasjeskruid zichzelf voor de gek hield

Snappie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei WdG:

Je mag het hopen. Misschien ben ik te dom voor jouw eenvoudige logica? Serieus: de vraag was serieus bedoeld...

We weten pas na de dood honderd procent zeker wat er na de dood is (tenzij de atheïsten gelijk hebben, want dan weet je alsnog niks) en aangezien op Jezus na nog nooit iemand teruggekeerd is uit de dood om verslag te doen van wat daar nu speelt, blijven er inderdaad altijd enige onzekerheden liggen. ;)

Edit: en ik ben bij deze geninja'd door Mullog zelf. 8-)

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Robert Frans:

We weten pas na de dood honderd procent zeker wat er na de dood is (tenzij de atheïsten gelijk hebben, want dan weet je alsnog niks) en aangezien op Jezus na nog nooit iemand teruggekeerd is uit de dood om verslag te doen van wat daar nu speelt, blijven er inderdaad altijd enige onzekerheden liggen.

Tenzij je gewoon Jezus geloofd...

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Precies. Geloven. Dat is wat anders dan zeker weten zoals in aangetoond door onomstootbaar bewijs.

Dat onomstootbare bewijs is geleverd door Jezus en geloof is:

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. (Heb.11:1)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. (Heb.11:1)

Ja, het is als vragen of er ooit iemand een getal gezien heeft, toch blijven we rotsvast geloven dat ze bestaan. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-7-2017 om 16:26 zei bernard 3:

 

Uw opmerkingen zijn terecht en dan ook de moeite waard om deze eens nader te onderzoeken.

Wat Samuel betreft:

Die was zeker dood en nergens in Gods Woord is er sprake alsof God hem  in de tijd na zijn sterven tot op  het ogenblik dat Saul de doden bezweerder raadpleegde  uit de dood zou hebben opgewekt.

Daarom rijst nu de vraag ; Toen Saul  tijdens de seance beschreven in 1 Samuel 28 een geestverschijning zag ; was dat nu werkelijk Samuel die uit de dood was opgestaan of zijn geest uit de geestenwereld?

Als wij de toestand op dat ogenblik beschouwen stellen we het volgende vast:

1) Saul was geheel van God afgeweken en had zich niet bekeerd, daarom antwoorde God hem ook niet (vers6).  Zou God hem dan antwoorden door een waarzegster, die de doden zou vragen, een praktijk die door God op straffe van de dood verboden was? ( Lev 19:31/ 20:6,27  Deut 18:9-12 ) Dit is volkomen uitgesloten, God heeft dus niets met deze seance te maken, hier zijn enkel de waarzegster en boze machten aan zet.

2) Saul heeft de geest niet eens gezien , alleen zei het medium “ dat zij een bovennatuurlijk wezen uit de aarde ziet opkomen”.  De vraag hierbij is dan ook: bevinden de zogenaamde zielen of geesten der vrome overledenen zich nu in de aarde? En vervolgens als God zelf Saul niet wil antwoorden heeft een waarzegster (een duivels medium) of de duivel dan de macht doden te verontrusten of overleden geesten die de zaligheid genieten,  naar hun wens te doen verschijnen? Indien dat zo is dan zouden zij die in de hemel zijn niet veel momenten van rust meer kennen.

3) De geest (die Saul trouwens nooit zag) was volgens de waarzegster een oude man met een mantel bekleed. Is dat dan de gedaante of de kleding der overleden geesten?

4) Indien nu werkelijk Samuel “uit de aarde kwam” en hij was te Rama begraven, moest hij dan te Endor, vele kilometers daarvan verwijderd, opstaan? Was hij dan zo lang (twee jaar) na zijn dood nog in de aarde? En wie moest hem nu weer begraven! Zou hij het zelf doen?

Wat hier gebeurde was een meesterstuk van de aartsbedrieger die door middel van zijn medium koning  Saul, die al volledig van God afgeweken was,  nog dieper in zijn ongeluk stort. Dit alles heeft dan ook niets te maken met de werkelijke  toestand van de doden.

 

Wat nu Elia en Mozes betreft:

Elia is niet gestorven, doch is levend ten hemel opgenomen. Zodoende heeft hij nooit de toestand der dood medegemaakt

Wat Mozes betreft, deze is inderdaad gestorven en begraven (Deut34: 5-6).  Hoe kwam Mozes dan op de berg der verheerlijking? Was het zijn geest of zijn onsterfelijke ziel die daar verscheen, of was het de verrezen (opgestane) Mozes?

In Judas 9 stellen we vast dat er tussen Christus (Michaël) en Satan een twist is geweest over het lichaam van Mozes. Mozes mocht het beloofde land niet binnengaan en moest sterven. Nochtans zien wij dat de Almachtige hem niet langer in het graf heeft gelaten, doch hem door Michaël heeft opgewekt . Want de twist met de duivel ging om Mozes en dat Michaël overwon is duidelijk;. Zo weten we dat Mozes verrezen is, en hij  zowel als Elia, met een verheerlijkt lichaam samen met Christus verscheen op de berg.

 

 Uw opmerking met betrekking tot de Sadduceeën:

Het antwoord van Jezus aan de Sadduceeën had totaal geen betrekking op de toestand IN de dood want dat was niet de vraag of het probleem van deze mensen. Hun opmerking had nu juist te maken met het leven , want zij geloofden niet in de OPSTANDING uit de dood of met andere woorden in de herschepping.

En daarom zei Christus tot hen dat God een God is van levende zelfbewuste wezens zoals hen die volgens Zijn Woord eens zullen opstaan.  

Maar gij, ga het einde tegen, en gij zult rusten en opstaan tot uw bestemming aan het einde der dagen.” ( Daniël 12:13)

Afgezien van een paar, die als voorbeelden en bewijs van de belofte moesten dienen, zijn allen en dus ook  Abraham Izaak en Jacob nog niet opgestaan (en dus nog volledig dood) want zij moeten nog wachten totdat Christus uiteindelijk terugkomst op het einde.

Ook deze allen, alhoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben het beloofde niet verkregen, daar God iets beters met ons voor had. Zodat zij niet zonder ons tot volmaaktheid konden komen (Hebreeën 11: 39-40)

De doden “wachten “ zogezegd dan ook tot op het moment dat ze terug herschapen worden. De ene tot eeuwig bestaan de andere tot een tweede ontbinding in hun onbewuste componenten.

Okay hoe zie jij deze teksten dan

“Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De tijd komt en is nu dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en dat wie hem horen, zullen leven. Want zoals de Vader het leven heeft in Zichzelf, zo heeft Hij ook de Zoon gegeven het leven te hebben in Zichzelf; en Hij heeft Hem ook macht gegeven om oordeel te vellen, omdat Hij de Zoon des mensen is. Verwonder u daar niet over, want de tijd komt waarin allen die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen, en zij zullen uitgaan: zij die het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, maar zij die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding ter oordeel.” (Johannes 5:25-29)

“De tijd komt en is nu” spreekt van iets zeer dichtbij, maar nog niet bereikt (vergelijk Johannes 4:21-23). Zeer spoedig, zou door Zijn boetedoening eeuwig leven worden gegeven aan hen die dood waren door zonde, als ze geloofden en gehoorzaamden. En dan zou ook het uur komen wanneer “allen die in de graven waren, Zijn stem zullen horen en uitgaan” tot een oordeel. Zij die in de graven waren daar werd mee bedoeld iedereen die fysiek dood was, of ze nou gewoon begraven waren, verbrand, opgegeten door dieren, of eenvoudig verteerd waren. Sinds God geen fysieke stem heeft, is het horen van Zijn “stem” een beeldende uitdrukking van de werking van Zijn kracht. In dit gedeelte haalt Jezus een ophanden zijn opstanding aan van de alle fysieke doden, vanaf Adam tot op dat tijdstip. En Jezus brengt zijn oordeel, waar we het eerder over hebben gehad, in deze op handen zijnde manifestatie.

De meeste christenen schuiven deze passages van Johannes over opstanding van de doden en van oordeel door naar de “einde der tijden”, en nemen aan dat de bijbel dat ook zo bedoeld.

Maar klopt dit?

Jezus stelde vast dat deze gebeurtenissen plaats zouden vinden in ‘de laatste dag’. Ofschoon Johannes alleen die specifieke uitdrukking gebruikt, hebben de andere schrijvers gelijksoortige uitdrukkingen gebruikt zoals, ‘de dag’, ‘die dag’, ‘de laatste dagen’, ‘einde der tijden’, ‘het laatste uur’, ‘einde der eeuwen’, ‘de dag des Heren’. Maar ze wijzen allemaal naar de gebeurtenissen die zich afgespeeld hebben in het jaar 70 na Christus. Leven zou gegeven worden op de ‘laatste dag’ van de ‘laatste dagen’.

Jezus veroorzaakte veel rumoer door zulke verklaringen zoals:

“En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag. En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.” (Johannes 6:39-40)

En opnieuw in vers 44 zegt Hij:

“…en Ik zal hem opwekken op de laatste dag.”

Toen Martha rouwde over de dood van haar broer Lazarus,

“Jezus zei tegen haar: Uw broer zal weer opstaan. Martha zei tegen Hem: Ik weet dat hij zal opstaan bij de opstanding op de laatste dag.” (Johannes 11:23-24).

In deze uitspraken gaf Jezus geen indicatie dat Hij naar een andere tijd verwees dan de andere schrijvers.

In het volgende tekstgedeelte gaf Jezus een duidelijk antwoord aan Martha:

“Jezus zei tegen haar: Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven, en ieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid.” (vers 25).

Wat was de ware “hoop van Israël”? De meesten hadden een verkeerd beeld over deze hoop en dachten aan een hersteld Koninkrijk op aarde, net zoals velen dat vandaag ook denken. De ware hoop van Israël was niet een hersteld Koninkrijk op aarde. Het was de ‘opstanding der doden’! De volgende passages laten daar geen twijfel over bestaan: Handelingen 23:6; 24:14; 26:6 en 28:20).

Onder de wet van Mozes slachten ze dieren voor verzoening van hun zonden, maar het ‘bloed van bokken en kalveren’ kon deze zonden niet wegnemen. Zij hadden geen middelen om hun zonden weg te doen, om zo weer in de aanwezigheid van God te komen. Hun offers waren een typebeeld van de boetedoening van Jezus, maar zij die reeds gestorven waren ‘sliepen’ in het dodenrijk in afwachting van hun vrijlating bij de opstanding. Ook waren zij nog steeds gevangen door de dood, die nog niet overwonnen was. Jezus gaf zijn leven voor de vergeving van hun zonden, stond weer op en overwon de dood, en voer op naar de hemel als een Hogepriester met het bloed van Zijn offer, om zo de weg te openen naar het Heilige der Heilige, Gods aanwezigheid.

“En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen.” (Openbaring 20:14),

wat de mogelijkheid gaf tot vrijlating en oordeel over alle mensen die leefden vóór de tijd van Jezus.

In Hebreeën (9:24-28) wordt dit als volgt uitgelegd:

“Want Christus is niet binnengegaan in het heiligdom dat met handen gemaakt is en dat een tegenbeeld is van het ware, maar in de hemel zelf, om nu voor het aangezicht van God te verschijnen voor ons, en dat niet om Zichzelf dikwijls te offeren, zoals de hogepriester elk jaar in het heiligdom binnengaat met bloed dat niet van hemzelf is. Want dan had Hij vanaf de grondlegging van de wereld dikwijls moeten lijden. Maar nu is Hij bij de voleinding van de eeuwen eenmaal geopenbaard om de zonde teniet te doen door het offer van Zichzelf.”

We stoppen even om vast te stellen dat dit niet aan ons die in de 21ste eeuw leven geschreven was, maar voor hun in de eerste eeuw leefden en die in afwachting waren van de ‘parousia’, ofwel aanwezigheid van de Here in zijn wederkomst. Jezus rekende bij de ‘voleinding van die eeuwen’ af met de twee grootste behoeften van Israël en heel de mensheid – dood en oordeel voor begane zonden.

“En zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt, zo zal ook Christus, Die eenmaal geofferd is om de zonden van velen weg te dragen, voor de tweede keer zonder zonde gezien worden door hen, die Hem tot hun zaligheid verwachten.” (Hebreeën 9:27)

Dat zou de dichtstbijzijnde oogst van de wereld zijn, wanneer zijn engelen de uitverkorenen zouden verzamelen en ze eeuwig leven zouden krijgen bij hun Schepper (zie Mattheüs 24:29-34 waar Jezus zei dat ‘dit alles’ vervuld zou worden in hun generatie). Dat was de ‘hoop van Israel’. Het zou de tijd zijn van wraak over de natie en oordeel van de individuele mensen zoals was voorspeld door profetische gelijkenissen van Jezus. Met ‘dit alles’ worden alle gebeurtenissen bedoeld die daaraan voorafgingen inclusief de verwoesting van Jeruzalem en de tempel en die werden allemaal vervuld in hun generatie aan het einde van de eeuwen van het nationaal Israël. De ‘hoop van Israël’ was in werkelijkheid een vooruitzien naar de Messias, niet om Hem te laten regeren over de aarde, maar om hun een geestelijk leven te geven. Jezus was de verpersoonlijking van deze hoop. Hij openbaarde dat aan Martha, “Ik ben de opstanding en het leven!”. Hij was de vervulling van Israëls’ hoop van opstanding tot leven.

Maar wat met betrekking tot de discipelen van Jezus die al waren gestorven? Sommigen moesten gedacht hebben dat ze het gemist hadden. Maar Paulus verzekerde hen:

“Maar ik wil niet, broeders, dat u onwetend bent ten aanzien van hen die ontslapen zijn (gestorven waren), opdat u niet bedroefd bent zoals ook de anderen, die geen hoop (de hoop van Israël: opstanding) hebben. Want als wij geloven dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal ook God op dezelfde wijze hen die in Jezus ontslapen zijn (gestorven waren; Jezus had de dood overwonnen maar was onderweg, om als Hogepriester zijn offer aan te bieden om zo de weg naar de hemel te openen), terugbrengen met Hem. Want dit zeggen wij u met een woord van de Here, dat wij die levend zullen overblijven tot de komst van de Here (Paulus sloot de mogelijkheid niet uit dat ze nog steeds in leven zouden zijn. ‘Wij’, niet de ‘mensen die eeuwen later leefden’) , de ontslapenen (de doden) beslist niet zullen voorgaan. Want de Here Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin (figuurlijk, te roepen of vergaderen) van God neerdalen uit de hemel (Zoals Hij had beloofd in Mattheüs 24 en andere referenties). En de (fysieke) doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan (Christus als eersteling, dan zij die Christus toe behoren – 1 Kor 15:23). Daarna zullen wij (volgend), de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden (allemaal tegelijk of een ieder afzonderlijk, zoals iedereen die hierna sterft? De zogenaamde opname?) in de wolken, naar een ontmoeting met de Here in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Here zijn. (Is de hemel in de kou ergens, in de wolken ofwel onze atmosfeer? Of spreekt hij hier niet een gewone voor iedereen begrijpelijke taal, van een eeuwige verbonden zijn met God in Christus?).” (1 Tessalonicenzen 4:13-17)

Wij leven vandaag onder degenen “die leven en overgebleven zijn”. Sinds dood en dodenrijk afgeschaft zijn, “wij zullen allemaal niet slapen” (in dood in het dodenrijk wachten op de opstanding en oordeel 1 Kor 15:51). Jezus heeft hiermee afgerekend en voor ons geldt, dat wanneer we fysiek sterven, worden we opgevoerd naar de hemel om voor altijd bij God te zijn.

Dit brengt ons terug naar het fantastische nieuws dat Jezus openbaarde aan Martha. Zij had het idee van de opstanding van het lichaam op de laatste dag.

“Jezus zei tegen haar: Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven, en ieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid.” (Johannes 11:25)

Geen herstel van leven is nodig! Ons is reeds het eeuwig leven gegeven. We zijn al verzoend met God. Zijn Geest leeft in ons en geeft ons leven. Zijn bloed wast ons telkens schoon. Wanneer wij deze aardse sterfelijke tabernakel – tent – huis – kleding – tempel verlaten, zullen we niet naakt achter gelaten worden zoals Paulus figuurlijk schreef, maar wij zullen bij de Here onze intrek nemen, een gebouw van God, in de hemel, niet met handen gemaakt, een eeuwig huis.

Voor hun die leefden voor Christus, daar was dood nog niet overwonnen en omdat de zonden hun nog steeds toegerekend werden, was de weg naar de hemel nog niet open. De hoop van Israël was voor het herstel van leven. De vroegere geloofshelden,

“En deze allen hebben, hoewel zij door het geloof een goed getuigenis van God gekregen hebben, de vervulling van de belofte niet verkregen (ze waren in het dodenrijk), daar God met het oog op ons iets beters voorzien had (die in Jezus geloofden hoefden niet te wachten in het dodenrijk), opdat zij zonder ons niet tot de volmaaktheid zouden komen.” (Hebreeën 11:39-40)

Toen Jezus zijn discipelen openbaarde dat Hij zou sterven, gaf Hij aan dat de tijd om te oordeel uit te voeren en om satan te overwinnen naderbij was.

“Nu wordt het oordeel over deze wereld voltrokken, nu zal de vorst van deze wereld buiten geworpen worden. En Ik, als Ik van de aarde verhoogd ben, zal allen naar Mij toe trekken.”(Johannes 12:31-32)

Om hun voor te bereiden voor zijn vertrek beloofde Hij:

“En als Ik heengegaan ben en plaats voor u gereedgemaakt heb, kom Ik terug en zal u tot Mij nemen, opdat ook u zult zijn waar Ik ben.” (Johannes 14:3)

Hij zei dat niet tegen jou en mij, maar specifiek tot hun. Hij verzekerde hun verder:

” Ik zal u niet als wezen achterlaten; Ik kom weer naar u toe.” (vers 18) En opnieuw, “U hebt gehoord dat Ik tegen u gezegd heb: Ik ga heen maar kom weer naar u toe.” (vers 28)

Het komen tot hun spreekt niet van zijn opstanding maar van zijn ‘wederkomst’, nadat Hij was opgevaren tot de Vader. Lees de rest in Hoofdstuk 16 ook maar eens. Opnieuw, deze beloften waren specifiek voor zijn toehoorders voor de ‘wederkomst’, niet voor mensen eeuwen later.

Jezus stond op het punt hun te verlaten maar Hij ging niet weg zonder hun voldoende adviezen te hebben gegeven voor de komende veertig jarige overgangsperiode voor zijn terugkomst. Hij beloofde de Heilige Geest die

“zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb” (Johannes 14:26).

En ook:

“En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel”(Johannes 16:8), en verder:

“zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen.” (16:13)

Het laatste nog deze van Jezus over Johannes. Jezus had Petrus verteld hoe hij zou sterven. Petrus vroeg over de toekomst van Johannes. Jezus antwoordde, “Indien Ik wil, dat hij blijft, totdat Ik kom, wat gaat het u aan?” (Johannes 21:22). Jezus gaf hiermee aan dat dit mogelijk kon gebeuren. Geloof jij dat Johannes de enige apostel was die nog leefde toen Jezus terug kwam op ‘de laatste dag?

Nadat Jezus Martha had verteld, “wie in Mij gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven, en ieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid”, vroeg Hij haar nadrukkelijk, “geloof je dat? ”, zij zei toen, “Ja, Heer”. Gelooft jij dat ook?

 

(mat 27 v 52 De graven gingen open en de lichamen van vele heilige mensen die ontslapen waren, stonden op. 53Na zijn verrijzenis kwamen zij uit de graven en gingen naar de heilige stad waar zij aan velen verschenen.) ook een leuke ;)

(bron bijbel )

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Radical:

Okay hoe zie jij deze teksten dan

“Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De tijd komt en is nu dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en dat wie hem horen, zullen leven. Want zoals de Vader het leven heeft in Zichzelf, zo heeft Hij ook de Zoon gegeven het leven te hebben in Zichzelf; en Hij heeft Hem ook macht gegeven om oordeel te vellen, omdat Hij de Zoon des mensen is. Verwonder u daar niet over, want de tijd komt waarin allen die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen, en zij zullen uitgaan: zij die het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, maar zij die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding ter oordeel.” (Johannes 5:25-29)

Hallo, weer terug van even weg geweest. Ik kan het toch niet laten.

Preteristen lopen te schermen dat 70 nChr. de laatste dagen waren, maar klopt dit wel? Eens en voor altijd wil ik daar een goed antwoord opgeven.

Allereerst moeten we vaststellen dat de Bijbel over verschillende laatste dagen spreekt. Wanneer in de bijbelse profetieën sprake is van de „laatste dagen” of er soortgelijke uitdrukkingen worden gebruikt, zoals het „laatst der dagen”, wordt daarmee gedoeld op een tijd waarin historische gebeurtenissen hun hoogtepunt bereiken (Ez 38:8, 16; Da 10:14). Uit de inhoud van de profetie valt op te maken wanneer het „laatst der dagen” begint ofte wel wanneer de voorzegde gebeurtenissen hun aanvang zouden nemen. Van de mensen die leven in de tijd dat de profetie wordt vervuld, kan daarom worden gezegd dat zij in de „laatste dagen” of het „laatst der dagen” leven. Deze tijdsperiode kan zich naar gelang van de aard van de profetie over slechts weinige of over vele jaren uitstrekken en kan op heel verschillende tijdsperiodes betrekking hebben.

Laten we een paar 'laatste dagen' eens bekijken.

Jakobs sterfbedprofetie. Toen Jakob tot zijn zonen zei: „Vergadert u, opdat ik u moge vertellen wat u in het laatst der dagen [in toekomende dagen, NBG] zal geschieden”, doelde hij daarmee op de toekomstige tijd wanneer zijn woorden in vervulling zouden beginnen te gaan (Ge 49:1). Meer dan twee eeuwen voordien had Jehovah tot Abram (Abraham), de grootvader van Jakob, gezegd dat zijn nakomelingen 400 jaar gekweld zouden worden (Ge 15:13). In dit geval kon de toekomstige tijd die Jakob als het „laatst der dagen” aanduidde, dus niet beginnen voordat de 400 jaar van kwelling geëindigd zouden zijn. (Zie voor nadere bijzonderheden over Genesis hoofdstuk 49 de artikelen onder de afzonderlijke namen van Jakobs zonen.) Een latere toepassing van de profetie, die verband zou houden met het geestelijke „Israël Gods”, kon eveneens worden verwacht. — Ga 6:16; Ro 9:6.

De profetie van Bileam. Voordat de Israëlieten het Beloofde Land binnengingen, zei de profeet Bileam tot Balak, de koning van Moab: „Kom toch, laat ik u van advies dienen wat dit volk [Israël] later, op het einde der dagen, uw volk zal aandoen. . . . Een ster zal stellig te voorschijn treden uit Jakob, en een scepter zal inderdaad oprijzen uit Israël. En hij zal stellig de slapen van Moab verpletteren en de schedel van alle zonen van oorlogsrumoer” (Nu 24:14-17). In de eerste vervulling van deze profetie bleek koning David de „ster” te zijn, aangezien hij de Moabieten onderwierp (2Sa 8:2). Derhalve begon in die vervulling van deze specifieke profetie „het einde der dagen” klaarblijkelijk toen David koning werd. Aangezien David een voorafschaduwing was van Jezus als Messiaanse Koning, zou de profetie ook op Jezus van toepassing zijn op het tijdstip dat hij zijn vijanden onderwerpt. — Jes 9:7; Ps 2:8, 9.

De profetie van Jesaja en van Micha. In Jesaja 2:2 en Micha 4:1 vormen de woorden „laatst der dagen” de inleiding tot een profetie over de tijd waarin mensen uit alle natiën naar „de berg van het huis van Jehovah” zouden stromen. In een typologische vervulling werd de aanbidding van Jehovah in de tijd tussen 29 en 70 G.T., gedurende het laatst der dagen van het joodse samenstel van dingen, verhoogd boven de hoge positie die heidense natiën aan hun valse goden toekenden. De Koning, Jezus Christus, maakte „een doorbraak” doordat hij de ware aanbidding verhoogde, waarop eerst een overblijfsel van de natie Israël zich bij hem aansloot en vervolgens mensen uit alle natiën hem gingen volgen (Jes 2:2; Mi 2:13; Han 10:34, 35). In een tegenbeeldige vervulling, in het laatst der dagen van dit samenstel van dingen, is de aanbidding van Jehovah hemelhoog verheven. De Koning, Jezus Christus, heeft het overblijfsel van het geestelijke Israël tot de zuivere aanbidding geleid, en een grote schare uit alle natiën is hen gevolgd. — Opb 7:9.

De laatste dagen van het joodse samenstel van dingen. Nog geen drie en een half jaar voordat niet-joden een deel van de christelijke gemeente werden, werd Gods geest op getrouwe joodse discipelen van Jezus Christus uitgestort. Toen zette Petrus uiteen dat daardoor de profetie van Joël werd vervuld. Hij zei: „’En in de laatste dagen’, zegt God, ’zal ik wat van mijn geest uitstorten op alle soorten van vlees . . . En ik wil wonderen geven in de hemel boven en tekenen op de aarde beneden, bloed en vuur en rooknevel; de zon zal in duisternis worden veranderd en de maan in bloed voordat de grote en doorluchtige dag van Jehovah gekomen zal zijn’” (Han 2:16-20). In dit geval gingen „de laatste dagen” aan „de grote en doorluchtige dag van Jehovah” vooraf, en deze „dag” bracht klaarblijkelijk „de laatste dagen” tot een besluit. (Vgl. Ze 1:14-18; Mal 4:5; Mt 11:13, 14

„Het besluit van het samenstel van dingen”. Jezus Christus had echter voorzegd dat niet alle christenen zouden afvallen; de ware, loyale christenen zouden zijn als „tarwete midden van „onkruid”. Na het begin van Christus’ tegenwoordigheid, die onzichtbaar en in de geest zou plaatshebben, en gedurende „het besluit van het samenstel van dingen” (dat dan zou bestaan), moest een duidelijke scheiding en afbakening zichtbaar worden. Het „onkruid”, „de zonen van de goddeloze”, moest ’uit het koninkrijk van de Zoon des mensen worden verzameld’. Nadat de ware christelijke gemeente aldus gereinigd was, zou er alleen nog zuivere tarwe op het veld over zijn; de valse of imitatiechristenen zouden zich dan buiten de ware christelijke gemeente bevinden. Terwijl de met onkruid te vergelijken personen ten slotte in „de vuuroven” geworpen zouden worden, zouden de met tarwe te vergelijken christenen „zo helder schijnen als de zon in het koninkrijk van hun Vader” (Mt 13:24-30, 37-43). Dit duidde onmiskenbaar op de slotfase van het samenstel van dingen dat onder de goddeloze heerschappij van Satan staat, en deze tijdsperiode gaat aan de vernietiging van dit samenstel vooraf.

Bovendien gaf de illustratie te kennen dat de wegens de afval voortgebrachte vruchten van goddeloosheid pas tot volle rijpheid zouden komen gedurende „het besluit van het samenstel van dingen” dat door Satan wordt beheerst. Het is daarom redelijkerwijs te verwachten dat in die tijd de toestanden die door de schrijvers van de christelijke Griekse Geschriften als kenmerkend voor „de laatste dagen” werden beschreven, op grote schaal onder belijdende christenen zouden voorkomen. De wetteloosheid zou hand over hand toenemen en kinderen zouden hun ouders ongehoorzaam zijn. De mensen zouden „meer liefde voor genoegens [hebben] dan liefde voor God [en] . . . een vorm van godvruchtige toewijding hebben, maar de kracht ervan niet blijken te bezitten” (2Ti 3:2-5). Bovendien zouden er „spotters . . . komen met hun spotternij, die overeenkomstig hun eigen begeerten te werk gaan en zeggen: ’Waar is nu de beloofde tegenwoordigheid van hem? Ach wat, van de dag af dat onze voorvaders zijn ontslapen, blijven alle dingen precies zo als sedert het begin der schepping.’” — 2Pe 3:3, 4.

De profetische illustratie van Jezus liet ook zien dat er tijd moest verstrijken voordat de met onkruid te vergelijken personen volledig openbaar zouden zijn, om ten slotte vernietigd te worden. De apostelen wisten dit. Derhalve verwachtten zij niet dat de tegenwoordigheid van Jezus alsook de daaropvolgende vernietiging van de goddelozen ophanden was, ook al spraken zij in verband met de afval over de „laatste dagen” of bezigden zij soortgelijke uitdrukkingen. Dit blijkt uit wat Paulus aan de Thessalonicenzen schreef: „Broeders, met betrekking tot de tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus en ons vergaderd worden tot hem, verzoeken wij u echter uw denken niet vlug in de war te laten brengen, noch opgewonden te raken, hetzij door middel van een geïnspireerde uiting of door middel van een mondelinge boodschap of door middel van een brief die van ons afkomstig zou zijn, hierop neerkomend, dat de dag van de Heer (Jehovah) reeds is aangebroken. Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden, want die dag komt niet tenzij eerst de afval komt en de mens der wetteloosheid wordt geopenbaard, de zoon der vernietiging.” — 2Th 2:1-3.

Laatste dag”. De bijbel spreekt ook over een „laatste dag”, waarop de doden zullen opstaan (Jo 6:39, 40, 44; 11:24; vgl. Da 12:13). In Johannes 12:48 wordt deze „laatste dag” met een oordeelstijd in verband gebracht. Klaarblijkelijk wordt hiermee dus gedoeld op een tijd die veel verder in de toekomst lag dan het einde van de apostolische tijd. — Vgl. 1Th 4:15-17; 2Th 2:1-3; Opb 20:4-6, 12.

(Bron: Inzicht in de Schrift en van mezelf)

Zoals boven is aangetoond wordt er dus over meerdere eindtijden gesproken. Je kan er dus niet zomaar vanuit gaan dat wanneer er over 'de eindtijd' wordt gesproken dit slaat op 70 GT!

2 Th 2:1-3 laat duidelijk zien dat deze Preteristische uitleg toen ook al bestond. Paulus vermaand de Christenen hierin niet mee te gaan en zich niet te laten misleiden. Eerst zou de afval komen (duidelijk geweest). Je ziet dat de uitspraken van Paulus over de laatste dagen van nu duidelijk uitkomen. Zoals ik eerder heb uitgelegd is in 1914 de Tijden der Heidenen afgelopen. Toen is de eindfase ingegaan. Satan is naar de aarde geworpen en gaat er nu als een zot tekeer. 1914 was niet voor niets het jaar dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Satanische uitvindingen worden gedaan zoals atoomwapens. 50% van de diersoorten staat op uitsterven. De grootste golf van uitsterven sinds de dinosauriërs staat op stapel. Klimaat ligt door elkaar. Mensen geven vooral om geld en niet meer voor elkaar. Valse goddienstleraren spelen hoogtij. 

1 uur geleden zei Radical:

(mat 27 v 52 De graven gingen open en de lichamen van vele heilige mensen die ontslapen waren, stonden op. 53Na zijn verrijzenis kwamen zij uit de graven en gingen naar de heilige stad waar zij aan velen verschenen.) ook een leuke ;)

Door de aardbeving kwamen blijkbaar lijken het graf naar boven die door veel mensen werden gezien. Als je denkt dat dit een opstanding was spreek je jezelf tegen, want de eindtijd was volgens jou in 70 GT. 

Duidelijk is het dus dat de opstanding op de laatste dag zal plaatsvinden. Er zal een massale opstanding zijn en niet zo maar ergens kleinschalig. Bij de opstanding zal ook de Nieuwe Hemel en de Nieuwe aarde onder heerschappij van Christus zichtbaar worden. Gods Koninkrijk waar we al zolang om bidden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Radical lijkt mij een dominionist toe. Wat dat betreft zou het een broertje van Vredestichter kunnen zijn. Vast een eeneiige tweeling, en daar heb ik ervaring mee, want mijn broertje heeft een eeneiige tweeling. Bijzonder volk overigens en heel leuk om mee te kletsen. Ze hebben hun eigen taaltje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Bijzonder volk overigens en heel leuk om mee te kletsen. Ze hebben hun eigen taaltje.

Ze zullen het vast goed bedoelen, maar vredestichter kan helaas behoorlijk venijnig uit de hoek komen en dat was de reden waarom ik gestopt was hier. 

Trouwens mijn complimenten voor @bernard 3 voor zijn duidelijke uiteenzetting.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

vredestichter kan helaas behoorlijk venijnig uit de hoek komen en dat was de reden waarom ik gestopt was hier. 

slangen zullen zij oppakken; en als zij iets dodelijks zullen drinken, zal het hen beslist niet schaden; (Mar.16:18)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar ik meen, is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de opname van de gemeente en de tweede wederkomst van Jezus. Verzuimd men om dit te doen, dan loopt men het risico te verdwalen in een doolhof van dwalingen. Men meent zich namelijk te kunnen beroepen op uitspraken dat Jezus nog niet kan terugkomen omdat bepaalde tekenen nog niet zijn geschied.

Vergissing, deze opmerking behoort in een andere discussie: eindtijd. Verplaatst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Ze zullen het vast goed bedoelen, maar vredestichter kan helaas behoorlijk venijnig uit de hoek komen en dat was de reden waarom ik gestopt was hier. 

Trouwens mijn complimenten voor @bernard 3 voor zijn duidelijke uiteenzetting.

Ik had ook gehoopt op zijn reactie en die gaat hopelijk  vast nog wel komen, die 144000 gezalfde  van JG is iedereen wel een beetje klaar mee denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Ze zullen het vast goed bedoelen, maar vredestichter kan helaas behoorlijk venijnig uit de hoek komen en dat was de reden waarom ik gestopt was hier. 

Trouwens mijn complimenten voor @bernard 3 voor zijn duidelijke uiteenzetting.

even terug gekeken op jullie discussie, interessant !! ook dat hij voor je wou bidden en jij hier zo op reageerde.

Het is jammer dat er een onderwerp op slot moet omdat iemand het nodig vindt iemand z'n geloof te belasteren en iemand voor mentaal ziek uit te maken. Geen aanwinst zo'n persoon.

25 juni

sjako reageerde op een discussie van sjako in Godsdienst en spiritualiteit

Je bericht is gerapporteerd als beledigend. Zo gaan we niet met elkaar om. Een ban zou meer dan terecht zijn. Bovendien heb je weer geen bronvermelding gedaan, want dit is niet van jou hand, want daar zitten te weinig schrijffouten voor in. Hahaha.

Eindtijd

sjako reageerde op een discussie van Gaitema in Theologie

Jullie mogen wel meer serverruimte gaan huren bij de provider. Geloof niet dat hij er een boodschap aan heeft.

en als laatste

Door het voorval met @vredestichter lijkt het me beter dat ik me hier niet meer laat zien. Dit is puur uit zelfbescherming. Het gaat in tegen alles wat Christelijk is. Het heiligt niet Jehovah's naam. Ik wil graag redeneren met mensen, niet twisten. Ik wil me graag bezig houden met goede  dingen. Twist is daar niet één van. Ik denk steeds meer dat een forum als dit niet de aangewezen manier is om mensen te bereiken.

Ik wens iedereen Gods zegen toe. Voor eventuele vragen kunnen jullie altijd terecht op www.jw.org  Er komen genoeg Getuigen bij jullie aan de deur, dus daar kunnen jullie ook jullie vragen kwijt.

Fijn om even kennis te maken, welkom !!

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Radical:

die 144000 gezalfde  van JG is iedereen wel een beetje klaar mee denk ik.

Dat is anders een duidelijke leerstelling hoor, en bewijsvoering hierover gaat veel verder dan alleen Openbaring. Wie weet kom ik hier later op terug.

Over mijn opmerkingen: die waren terecht. Het knip en plak werk werd een beetje te gek. Vervolgens laat ik beledigingen niet toe, want dan is de discussie klaar wat mij betreft.

Wat ik liever zie dan op de man spelen is een reactie op mijn reactie op de eindtijd. Staat hier wel verkeerd, dus wat mij betreft kan je reactie geven in item over de eindtijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

 

6 minuten geleden zei sjako:

Dat is anders een duidelijke leerstelling hoor, en bewijsvoering hierover gaat veel verder dan alleen Openbaring. Wie weet kom ik hier later op terug.

 Er komen genoeg Getuigen bij jullie aan de deur, dus daar kunnen jullie ook jullie vragen kwijt.

 

Laten we het bij de laatste zin maar houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Radical:

Geen herstel van leven is nodig! Ons is reeds het eeuwig leven gegeven. We zijn al verzoend met God.

Je laat vermoeden dat we dat enkel vergeten zijn, wie is er dan verantwoordelijk voor dat vergeten? Anders gezegd, wie heeft een dergelijk mechanisme bedacht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Je laat vermoeden dat we dat enkel vergeten zijn, wie is er dan verantwoordelijk voor dat vergeten? Anders gezegd, wie heeft een dergelijk mechanisme bedacht?

Onze Vader

Onze Vader, die in de hemel zijt,
uw Naam worde geheiligd,
uw koninkrijk kome,
uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood,
en vergeef ons onze schulden
zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren.
En breng ons niet in beproeving,
maar verlos ons van het kwade.
Amen

Een vader die elke wees, terug wil leiden tot zijn vaderhart, iedereen is welkom, maar zonder die relatie wordt je leven vroeg of laat een hel !!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid