Spring naar bijdragen

Stelling: Gebedsgenezing komt niet meer voor


Aanbevolen berichten

Met m'n interessante gesprekken met @vredestichter kwamen we op het onderwerp gebedsgenezing. Daar wil ik wat dieper op doorgaan. Mijn stelling is dat 't niet meer voorkomt, althans niet door God. In de eerste eeuw was dit een teken van het aanstaande Rijk van God. Aanstaande is volgens mij een beetje rekbaar begrip, maar daar wordt over preternisten anders over gedacht.

Paulus gaf aan dat zaken als profeteren, genezingen etc weg zouden worden gedaan.

1 Kor 13:8 8 De liefde faalt nimmer. Maar hetzij er [gaven van] profeteren zijn, ze zullen worden weggedaan; hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden; hetzij er kennis is, ze zal worden weggedaan.  9 Want wij hebben gedeeltelijke kennis en wij profeteren gedeeltelijk;  10 wanneer echter het volledige gekomen is, zal dat wat gedeeltelijk is, worden weggedaan..

Waarom werd er gebedsgenezing gedaan? Jezus deed het eigenlijk nooit opzichtig. Vaak nam hij iemand apart om in alle rust die persoon te genezen. De genezing stond nooit centraal, wel het verkondigen van Gods Koninkrijk. 

Jezus zei tegen zijn Apostelen dat zij dat werk moesten voortzetten. Zei konden dat door de Heilige Geest die ze ontvangen hadden. De Heilige Geest werd doorgegeven door de Apostelen door handoplegging.

Handelingen 8:17Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen voorts heilige geest.

Deze gave van geest doorgeven en het genezen was voorbehouden aan de Apostelen wat we kunnen lezen in 2kor 12

12 Waarlijk, de tekenen van een apostel werden onder U verricht door alle volharding en door tekenen en wonderen en krachtige werken.  

Toen de Apostelen overleden waren stopte dus die handoplegging en genezing. 

Mensen zoals Jomanda, en Hindoes kunnen ook genezen en je maakt mij niet wijs dat die de Heilige Geest hebben. Dat 'genezen' kan dus ook uit andere bron komen. Er wordt  zelf in gegrossiert zag ik op internet. Maar was genezing een doel op zich of was het een hulpmiddel en een teken van mededogen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei sjako:

Mijn stelling is dat 't niet meer voorkomt, althans niet door God

Wat een ongelooflijke domme uitspraak! Natuurlijk kan God mensen genezen door gebed.

 

18 minuten geleden zei sjako:

aulus gaf aan dat zaken als profeteren, genezingen etc weg zouden worden gedaan.

Maar wanneer?

 

19 minuten geleden zei sjako:

Toen de Apostelen overleden waren stopte dus die handoplegging en genezing. 

Wat een ongelooflijk vooringenomen conclusie! Terwijl het wereldwijd gewoon doorgaat.

 

22 minuten geleden zei sjako:

Mensen zoals Jomanda, en Hindoes kunnen ook genezen en je maakt mij niet wijs dat die de Heilige Geest hebben. Dat 'genezen' kan dus ook uit andere bron komen. Er wordt  zelf in gegrossiert zag ik op internet. Maar was genezing een doel op zich of was het een hulpmiddel en een teken van mededogen?

Het genezen is zowel een doel op zich als een teken van mededogen als een teken van het Koninkrijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thorgrem:

Sjako zegt dat het nu niet meer voorkomt, niet dat God het nu niet meer zou kunnen. 

Ikzelf heb er eigenlijk ook een hard hoofd in. Ik wil de mogelijkheid nog open laten, maar geloof heel veel van wat geclaimd wordt vandaag de dag niet. 

Ik snap heel goed wat je bedoelt. Maar zodra je gaat beweren dat God geen mensen meer beter maakt heeft bidden ook geen zin meer. Maar het heeft wel degelijk zin! Je hoeft niet alles te geloven wat er geclaimd wordt maar je kunt wel zelf bidden en zien wat er gebeurt. Daar pleit ik voor.  Onze God is een god van wonderen!  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Wat een ongelooflijke domme uitspraak! Natuurlijk kan God mensen genezen door gebed.

Tuurlijk kan God dat, maar met de dood van de Apostelen was het afgelopen.

1 uur geleden zei Willempie:

Maar wanneer?

Aangezien Paulus het 'de tekenen van een Apostel' noemde dus bij de dood van de Apostelen.

 

1 uur geleden zei Willempie:

Wat een ongelooflijk vooringenomen conclusie! Terwijl het wereldwijd gewoon doorgaat

O ja? Niet exclusief bij Christenen. Maar ik ga er straks verder op in.

Een medebroeder heeft nu een gesprek met een gebedsgenezer en hij is er mee opgehouden nu hij de waarheid weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

een goedenavond,

ik heb een vraag, is het niet dat er staat geschreven en deze tekenen zullen de gelovigen volgen, ze zullen de zieken de handen op leggen en ze zullen genezen?

is het niet dat een vader wil dat zijn kinderen gezond zijn, hoe zou God onze Vader nu niet ons gezond willen maken, staat er niet geschreven, door Zijn striemen bent u genezen?

of is het dat ik dat niet zo letterlijk moet opnemen,?

dan een reactie op wanneer het volmaakte gekomen is, heb ik de rest afgedaan. dat is toch logies, als je been gebroken is hou je je gips eromheen, maar als je been genezen is haal je het gips eraf!

Hij is mijn genezing, dat Is wie Hij is.. waar is dan de gebedsgenezer.. is dat niet een benaming.. toen ik als een kind was... maar nu als De Zoon heb ik afgedaan wat als een kind was,

een kind hangt aan zijn Vader, een zoon representeert zijn Vader! Wees genezen in Jezus Naam!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2017-5-22 om 20:14 zei Thorgrem:

Ikzelf heb er eigenlijk ook een hard hoofd in. Ik wil de mogelijkheid nog open laten, maar geloof heel veel van wat geclaimd wordt vandaag de dag niet. 

Thorgrem heeft Jezus zelf niet gezegd ik ben gisteren, heden, en morgen de zelfde.

heeft hij niet gezegd in Joh 10 v 10 De dief komt alleen maar om te stelen, te slachten en te vernietigen; Ik ben gekomen, opdat zij leven zouden bezitten en wel in overvloed. 11 Ik ben de goede herder. De goede herder geeft zijn leven voor zijn schapen.

of wat dacht je van psalm 23 

1Een psalm van David.
De Heer is mijn herder mij zal niets ontbreken.
  2Hij wijst mij te liggen in grazige weiden,
Hij voert mij naar wateren der rust.

ik ben zijn Kind, zijn zoon, familie 

even voor de duidelijkheid God is Goed, en de duivel is slecht..

leven in overvloed lijkt me niet een leven met kanker of een andere ziekte..

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-5-2017 om 21:05 zei sjako:

Tuurlijk kan God dat, maar met de dood van de Apostelen was het afgelopen.

Juist. Dat is ook logisch, want de joden moesten het van tekenen hebben, niet de heidenen, want die kenden de torah niet. De joden konden hun Messias herkennen aan de tekenen. 

Overigens komen spontane onverklaarbare genezingen soms voor, in alle culturen en in alle religies en ook zonder religie. Wij weten gewoon nog helemaal niet waartoe het zelfgenezend vermogen van een mens allemaal in staat is en wat de relatie is tot het bewustzijn.  Dus ja, ook bij hindoes komt het voor en bij moslims en bij ongelovigen.  En dat is allemaal goed en het staat los van christendom. Evenals ziekte, dat staat ook los van religie. Ziekte komt ook over alle culturen en religies evenveel voor. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Dolce Vita:

Juist. Dat is ook logisch, want de joden moesten het van tekenen hebben, niet de heidenen, want die kenden de torah niet. De joden konden hun Messias herkennen aan de tekenen. 

Overigens komen spontane onverklaarbare genezingen soms voor, in alle culturen en in alle religies en ook zonder religie. Wij weten gewoon nog helemaal niet waartoe het zelfgenezend vermogen van een mens allemaal in staat is en wat de relatie is tot het bewustzijn.  Dus ja, ook bij hindoes komt het voor en bij moslims en bij ongelovigen.  En dat is allemaal goed en het staat los van christendom. Evenals ziekte, dat staat ook los van religie. Ziekte komt ook over alle culturen en religies evenveel voor. 

paulus schrijft ook over verschillende gaven, en ook ik geloof dat je je gaven kan gebruiken, maar 1korinte13 als het zonder de liefde is is het niks van toegevoegde waarde... God is liefde, en zonder de Zoon geen Vader.. en dat is maar 1 God 1 Zoon en 1 Geest! want God is 1, er is geen andere God de Vader ie van zijn kinderen houd, en Zijn liefde openbaar gemaakt heeft!

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei vredestichter:

Thorgrem heeft Jezus zelf niet gezegd ik ben gisteren, heden, en morgen de zelfde.

heeft hij niet gezegd in Joh 10 v 10 De dief komt alleen maar om te stelen, te slachten en te vernietigen; Ik ben gekomen, opdat zij leven zouden bezitten en wel in overvloed. 11 Ik ben de goede herder. De goede herder geeft zijn leven voor zijn schapen.

of wat dacht je van psalm 23 

1Een psalm van David.
De Heer is mijn herder mij zal niets ontbreken.
  2Hij wijst mij te liggen in grazige weiden,
Hij voert mij naar wateren der rust.

ik ben zijn Kind, zijn zoon, familie 

even voor de duidelijkheid God is Goed, en de duivel is slecht..

leven in overvloed lijkt me niet een leven met kanker of een andere ziekte..

 

 

Dat kan allemaal wel zijn, maar dat doet niets af aan het feit dat er onder de 'gebedsgenezers' een niet gering aantal oplichters actief is en dat er veel naïviteit bij gelovigen heerst over simpele trucjes die op straat worden toegepast door 'gebedsgenezers'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dolce Vita:

Juist. Dat is ook logisch, want de joden moesten het van tekenen hebben, niet de heidenen, want die kenden de torah niet. De joden konden hun Messias herkennen aan de tekenen. 

Overigens komen spontane onverklaarbare genezingen soms voor, in alle culturen en in alle religies en ook zonder religie. Wij weten gewoon nog helemaal niet waartoe het zelfgenezend vermogen van een mens allemaal in staat is en wat de relatie is tot het bewustzijn.  Dus ja, ook bij hindoes komt het voor en bij moslims en bij ongelovigen.  En dat is allemaal goed en het staat los van christendom. Evenals ziekte, dat staat ook los van religie. Ziekte komt ook over alle culturen en religies evenveel voor. 

Maar het verschilt niet zo heel veel met de tijd van Jezus hoor... Ook toen waren er talloze wonderdoeners, zowel bijna het Judaïsme en zelfs binnen de Romeinse Religies... Daarom stelt Ehrman op een gegeven moment ook dat b.v. christenen met twee gewichten meten. De bewijzen die ze gebruiken om Jezus goddelijkheid mee aan te tonen, verwerpen ze echter wel bij andere wonderdoeners uit die  tijd (die net zo goed heel veel getuigen hadden).

Op 22/5/2017 om 21:05 zei sjako:

Tuurlijk kan God dat, maar met de dood van de Apostelen was het afgelopen.

Aangezien Paulus het 'de tekenen van een Apostel' noemde dus bij de dood van de Apostelen.

 

O ja? Niet exclusief bij Christenen. Maar ik ga er straks verder op in.

Een medebroeder heeft nu een gesprek met een gebedsgenezer en hij is er mee opgehouden nu hij de waarheid weet.

Er is geen reden om aan te nemen dat de gaven voorbij zijn... Ik ben wel benieuwd waar jij vandaan haalt dat het de tekenen van de apostelen uitsluitend slaan op de gaven... Daarvoor moet je wel erg de context van 2 Kor buiten beschouwing laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei ZENODotus:

Er is geen reden om aan te nemen dat de gaven voorbij zijn... Ik ben wel benieuwd waar jij vandaan haalt dat het de tekenen van de apostelen uitsluitend slaan op de gaven... Daarvoor moet je wel erg de context van 2 Kor buiten beschouwing laten.

Hier staat het eigenlijk prima uitgelegd.

http://www.bijbelengeloof.com/index.php?option=com_content&view=article&id=102:apostelen&Itemid=87

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei ZENODotus:

Maar het verschilt niet zo heel veel met de tijd van Jezus hoor... Ook toen waren er talloze wonderdoeners, zowel bijna het Judaïsme en zelfs binnen de Romeinse Religies... Daarom stelt Ehrman op een gegeven moment ook dat b.v. christenen met twee gewichten meten. De bewijzen die ze gebruiken om Jezus goddelijkheid mee aan te tonen, verwerpen ze echter wel bij andere wonderdoeners uit die  tijd (die net zo goed heel veel getuigen hadden).

Er is geen reden om aan te nemen dat de gaven voorbij zijn... Ik ben wel benieuwd waar jij vandaan haalt dat het de tekenen van de apostelen uitsluitend slaan op de gaven... Daarvoor moet je wel erg de context van 2 Kor buiten beschouwing laten.

Ik geloof alleen in de wetenschappelijk vastgestelde genezingen, dus zoals de Rota Romana die altijd heeft getoetst. En ik constateer dat Christus' genezende werkingen ook buiten het Christendom voorkomen.  Christus overstijgt de religies van de mens. Gelukkig maar, want als dat niet zo was, dan hadden we al veel meer oorlogen gehad dan we nu al hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid