Spring naar bijdragen

vertaling in Latijn


Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal, 

Voor een boek dat ik aan het schrijven ben wil ik de volgende frase opnemen in Latijn, zoals het in de bijbel staat geschreven. 

"Hij zal het barre land nemen en het rijk en vruchtbaar maken" (Jesaja 51:3, Amos 9:13-15, Ezechiël 36:29-30, Jesaja 11:69)

Kan iemand mij hier mee helpen of vertellen waar ik dit kan vinden. 

Dank!

Groet, 

Kek 

Link naar bericht
Deel via andere websites

RKBijbel - Neo-Vulgaat

Alstublieft. :) Dit is een bijbel helemaal in het Latijn, met ernaast de Nederlandse Willibrordvertaling '75. Zo staat in Jesaja 51,3:

Want Jahwe bemoedigt Sion, al haar puinhopen troost Hij; Hij maakt haar woestijn als een paradijs, haar dorre grond als een tuin van Jahwe; vreugde en blijdschap zijn er te vinden.

In het Latijn:

Consolatur enim Dominus Sion,
consolatur omnes ruinas eius;
et ponit desertum eius quasi Eden
et solitudinem eius quasi hortum Domini.
Gaudium et laetitia invenietur in ea,
gratiarum actio et vox laudis.

In de Neo-Vulgaat heten de door jou gezochte boeken overigens respectievelijk Liber Isaiae, Prophetia Amos en Prophetia Ezechielis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei kek:

Hallo Allemaal, 

Voor een boek dat ik aan het schrijven ben wil ik de volgende frase opnemen in Latijn, zoals het in de bijbel staat geschreven. 

"Hij zal het barre land nemen en het rijk en vruchtbaar maken" (Jesaja 51:3, Amos 9:13-15, Ezechiël 36:29-30, Jesaja 11:69)

Kan iemand mij hier mee helpen of vertellen waar ik dit kan vinden. 

Dank!

Groet, 

Kek 

Hoi Kek. Een alternatief voor de vertaling uit de Neovulgaat: de versie uit een oudere versie van de Vulgaat (http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bible=Bible&m=Is+51&id38=1&id8=1&pos=0&set=1&l=en&idp0=39&idp1=9):

ponet desertum ejus quasi delicias, et solitudinem ejus quasi hortum Domini

= Hij maakt haar woestijn tot een lustoord (i.p.v. het Eden van de Neovulgaat), en haar woestijn tot een tuin van de Heer...

Maar net wat je mooier vindt, zou ik zeggen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom wil je überhaupt Latijnse teksten opnemen?

De Bijbel is niet in het Latijn geschreven. Ze is vooral Hebreeuws, Grieks en een heel klein beetje Aramees. Het Latijn is een volksvertaling uit die tijd. En later werd het nogal een ding. Een soort van het Engels van nu. De RKK ziet het als haar primaire internationale taal. Maar er  bestaat niet  'de bijbel', maar er zijn een hele berg handschriften. En de Latijnse vertaling is ook onderhevig aan nieuw inzicht. De huidige Latijnse katholieke bijbel "neo vulgata" is gebaseerd op de huidige bekende handschriften en tekstkritiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-4-2017 om 22:50 zei Olorin:

Waarom wil je überhaupt Latijnse teksten opnemen?

De Bijbel is niet in het Latijn geschreven. Ze is vooral Hebreeuws, Grieks en een heel klein beetje Aramees. Het Latijn is een volksvertaling uit die tijd. En later werd het nogal een ding. Een soort van het Engels van nu. De RKK ziet het als haar primaire internationale taal. Maar er  bestaat niet  'de bijbel', maar er zijn een hele berg handschriften. En de Latijnse vertaling is ook onderhevig aan nieuw inzicht. De huidige Latijnse katholieke bijbel "neo vulgata" is gebaseerd op de huidige bekende handschriften en tekstkritiek.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid