Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik merk na mijn terugkomst dat ik meer moeite heb met het conservatieve christendom dan in een eerder stadium.

Ik kan er slecht tegen als woorden als misleiding, valse christenen en dergelijke gebezigd worden.

Ik kan strak zijn in discussies maar het is nu eenmaal zo dat slecht onderbouwde stellingen mij triggeren. 

Een discussie met Desid trekt mij wel aan gezien zijn manier van onderbouwen. En dan hoeven we het echt niet eens te zijn.

Ik merk dat ik het christendom steeds verder achter mij laat.

Het is dan ook tijd voor mij om verder te gaan en jullie niet langer lastig te vallen. 

Het ga u allen goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben in mei 2016 begonnen op dit forum. Met name omdat ene @student een aantal interessante discussies wilde voeren rondom wetenschap en geloof. Inmiddels is dit type topics geheel verdwenen. De onderwerpen die nu populair zijn gaan vooral over of vers x:y linksom of rechtsom geinterpreteerd moet worden of hoe iets beleefd wordt, wat heel erg af schijnt te hangen van de achtergrond die men heeft. Zoals ik dat lees wordt onder een laag vroomheid geconcludeerd dat als je het niet met het betreffende standpunt eens bent je gedoemd bent om naar de hel te gaan. De logische consequentie is dat zo ongeveer ieder gelovig lid van dit forum alle andere leden in de hel positioneert.

Ik heb dit aanschouwt en besloten een sabbatical te nemen. Ik wil @HJW  bedanken voor het idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@HJW,

Jammer dat je vertrekt! Gelukkig verlies ik je niet uit het oog. ;) Ik was ook minder op credible maar privé omstandigheden maakten dat de fut er bij mij een beetje uit is. Maar is dat niet te tendens op alle fora? Over alles is al eens gediscussieerd en persoonlijk ben ik niet sterk in de discussie. Toch is het jammer, er is zoveel energie gestoken in het open houden van credible. Misschien moeten we zelf ook meer topics plaatsen die bij de belangstellingssfeer passen op het gebied van levensvragen. Vragen die er toe doen m.i in deze tijd, of je nu atheïst, agnost of theïst bent.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Lobke:

@violist

Toch is een christelijk forum niet altijd een goede afspiegeling van wat christen zijn is. Je zult in gesprekken met christenen in het dagelijks leven vaak mildere geloofsuitingen tegen komen. En milder betekent niet altijd minder geloof, of vrijzinnig.

 

Sterker: op een forum mis je het allerbelangrijkste om het met een ander echt uit te kunnen houden: normaal persoonlijk contact. Op het moment dat je iemand in het dagelijks leven tegen komt en met elkaar leeft - bijvoorbeeld een kerkgemeenschap vormt - kan je al heel veel meer van iemand hebben. Gewoon, omdat je elkaar meer en meer leert kennen in aardigheden en eigenaardigheden. Ik zou dus zelf zelfs zeggen: een christelijk forum kan nooit een goede afspiegeling zijn van dat wat "christen zijn" is. Het is gewoon te onpersoonlijk. En tot echte "ontmoeting" komt het niet, want daar is het medium te plat/eendimensionaal voor.

En daarbij: het lijkt wel of een forum toch ook heel veel "lunies" aantrekt... Geeft wel veel leven in de brouwerij, maar of je die nu als voorbeeld moet zien van...?!

Op ‎3‎-‎4‎-‎2017 om 08:48 zei HJW:

Ik merk na mijn terugkomst dat ik meer moeite heb met het conservatieve christendom dan in een eerder stadium.

...ofwel: laat je niet in de luren leggen!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

10 uur geleden zei Lobke:

Toch is een christelijk forum niet altijd een goede afspiegeling van wat christen zijn is.

Ik vond het vooral in het begin toch wel interessant te lezen hoe RF met zijn geloof omgaat om maar iemand te noemen, ook al zullen alle katholieken niet zo zijn en is er niets wat mij in het katholicisme aantrekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei violist:

 

Ik vond het vooral in het begin toch wel interessant te lezen hoe RF met zijn geloof omgaat om maar iemand te noemen, ook al zullen alle katholieken niet zo zijn en is er niets wat mij in het katholicisme aantrekt.

@violist,

Ja, ik heb ook respect voor de manier waarop RF met zijn geloof omgaat. In het verleden dacht ik vaak dat rooms-katholieken nogal oppervlakkig geloofden. RF en meerdere rooms-katholieke facebook vrienden hebben me laten zien dat dat een vooroordeel is. Maar ik heb wel moeite met de enige weg is via DE KERK....en dat is inderdaad....|:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4/3/2017 om 08:48 zei HJW:

Ik merk na mijn terugkomst dat ik meer moeite heb met het conservatieve christendom dan in een eerder stadium.

Ik kan er slecht tegen als woorden als misleiding, valse christenen en dergelijke gebezigd worden.

Ik kan strak zijn in discussies maar het is nu eenmaal zo dat slecht onderbouwde stellingen mij triggeren. 

Een discussie met Desid trekt mij wel aan gezien zijn manier van onderbouwen. En dan hoeven we het echt niet eens te zijn.

Ik merk dat ik het christendom steeds verder achter mij laat.

Het is dan ook tijd voor mij om verder te gaan en jullie niet langer lastig te vallen. 

Het ga u allen goed.

Ik begrijp wat je bedoelt, jammer dat je vertrekt, het ga jou ook goed HJW!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-4-2017 om 08:48 zei HJW:

Ik merk na mijn terugkomst dat ik meer moeite heb met het conservatieve christendom dan in een eerder stadium.

Ik kan er slecht tegen als woorden als misleiding, valse christenen en dergelijke gebezigd worden.

Ik kan strak zijn in discussies maar het is nu eenmaal zo dat slecht onderbouwde stellingen mij triggeren. 

Een discussie met Desid trekt mij wel aan gezien zijn manier van onderbouwen. En dan hoeven we het echt niet eens te zijn.

Ik merk dat ik het christendom steeds verder achter mij laat.

Het is dan ook tijd voor mij om verder te gaan en jullie niet langer lastig te vallen. 

Het ga u allen goed.

Euh, oke.

Het ga je goed. Een mooie toekomst toegewenst.

 

Hopelijk dat je snapt dat een forum niet bepaald representatief is. Het zit vol met een berg weido's.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
Op 4/3/2017 om 08:48 zei HJW:

Ik merk na mijn terugkomst dat ik meer moeite heb met het conservatieve christendom dan in een eerder stadium.

Misschien past een ander forum beter bij jou? Wat mij betreft, ben je hier meer dan welkom, HJW, en de gesprekken met jou zijn altijd op de een of andere manier interessant of boeiend. Wat is trouwens het verschil tussen een conservatief en een niet-conservatief Christendom, volgens jou? Ik beschouw mijzelf bijvoorbeeld als een progressief Christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt een beetje als gedoe rondom woordjes en termen. Who cares of je nu progressief, orthodox, conservatief of modern zou zijn? Het gaat erom dat je het juiste doet, dat je de waarheid zo goed als mogelijk volgt. De Kerk is ouderwets noch modern, zij is tijdloos. En als zij niet meer van deze tijd zou zijn, dan wordt het tijd voor andere tijden.

Als je voor Gods troon komt te staan, dan is het ook totaal niet belangrijk met welke term men jou heeft kunnen bestempelen. Belangrijker is dat Hij tegen jou kan zeggen:

Komt, gezegenden van mijn Vader, en ontvangt het Rijk dat voor u gereed is vanaf de grondvesting der wereld. Want Ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik had dorst en gij hebt Mij te drinken gegeven. Ik was vreemdeling en gij hebt Mij opgenomen, Ik was naakt en gij hebt Mij gekleed, Ik was ziek en gij hebt Mij bezocht, Ik was in de gevangenis en gij hebt Mij bezocht.
-Matteüs 25,34-36

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎17‎-‎7‎-‎2017 om 16:48 zei WdG:

Misschien past een ander forum beter bij jou? Wat mij betreft, ben je hier meer dan welkom, HJW

 

Op ‎17‎-‎7‎-‎2017 om 21:02 zei MysticNetherlands:

Jij bent geen progressief christen WdG

 

15 uur geleden zei WdG:

Wat ben ik dan wel volgens jou?

 

Je bent misschien een "trage" christen :). @HJW heeft in april afscheid genomen (en is volgens mij ook rond die tijd van freethinker verdwenen) en is sindsdien niet meer gesignalleerd. Om dan half juli te reageren...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid