Spring naar bijdragen

Wat moet ik nog zeggen?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei dingo:

De reden dat je het hier niet in mag brengen is dat in dit deel van het forum gemodereerd wordt op basis van de geloofsbelijdienis van Nicea/Constantinopel. Dat betekent dat hier het bestaan van God niet ter discussie staat. Die discussie kun je voeren in subforum Levensbeschouwing maar niet hier.

 

32 minuten geleden zei Mullog:

Daarmee is de openingspost ook gediskwalificeerd en zal deze discussie dus naar een ander deel van het forum moeten.

Ik plaatste mijn vraag hier omdat ik een vraag over de Bijbel had en ik geen forum kon vinden waar deze in paste. Maar mijn vraag is inderdaad meer filosofisch en ik sta niet per sé achter de geloofsbelijdenis van Nicea. Dus mijn vraag mag gerust naar een ander forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 93
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Je moet niets. Dat alles in de bijbel staat geloof ik niet. Zelfs in de bijbel is een citaat te vinden dat niet alles in de bijbel staat. De bijbel (NT deel) is uit het christendom ontstaan. Het

Diep.

Natuurlijk mag je kritisch zijn op je geloof. Ik denk dat het juist gezond is om een positieve maar kritische grondhouding te hebben. En waarheidsgehalte, niet alles in de bijbel zal geschiedkund

1 uur geleden zei Devootje:

 

Ik plaatste mijn vraag hier omdat ik een vraag over de Bijbel had en ik geen forum kon vinden waar deze in paste. Maar mijn vraag is inderdaad meer filosofisch en ik sta niet per sé achter de geloofsbelijdenis van Nicea. Dus mijn vraag mag gerust naar een ander forum.

Wat mij betreft prima, alleen haak ik af want ik heb geen behoefte aan een oeverloze discussie met atheïsten. Gezien het gedrag van sommige atheïstische deelnemers afgelopen weken, ben  ik er wel klaar mee met dergelijke discussies.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mullog:

Daarmee is de openingspost ook gediskwalificeerd en zal deze discussie dus naar een ander deel van het forum moeten.

Wellicht, maar toch, een beter milieu begint in dit geval bij jezelf...

3 uur geleden zei Mullog:

Wetenschappelijk gezien is dit onzin. Kometenregens bestaan niet en een komeet zal nooit de helderheid van de zon ook maar op een fractie benaderen nog los van het feit dat een heldere komeet eerder weken dan uren zichtbaar zal zijn wat tot een heel andere beschijving in de bijbel zou hebben geleid.

Er is gewoon geen bekend natuurlijk fenomeen dat hier een verklaring kan geven.

In dat opzicht is het wel relevant voor de vraag van Devootje want dit betekent dat je een bovennatuurlijke oorzaak voor een fenomeen moet zoeken en hoe realistisch is dat?

Ik stel de bijbel niet ter discussie maar het bestaan van god. En als ik de openingspost van Devootje lees:

dan is mijn interpretatie dat zij daarmee worstelt.

En ik zie niet in waarom ik dit niet in zou mogen brengen.

 

Omdat Geloof -> bijbelstudie, en dus "Volledig gemodereerd op basis van de geloofsbeleidenis van Nicea.". Daarom. Als je zo van consistent beleid houdt, had je de openingspost kunnen rapporteren ipv je erop te beroepen als argument om je ook dan maar niet aan de regels te houden.

5 minuten geleden zei Devootje:

Ik ben gelovig.

Dat weet ik :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Wellicht, maar toch, een beter milieu begint in dit geval bij jezelf...

Zoals al eerder uitgelegd door mij let ik niet op waar posts geplaatst worden. Als de regels voorschijven dat ik in dit forum alleen mag posten als ik de geloofsbelijdenis onderschrijf dan zal ik dat verder respecteren en is dit mijn laatste post in dit topic zolag het in dit subforum staat.

Het doet mij wel genoegen dat je een van mijn uitspraken in dit topic als "Diep" hebt gekwalificeerd, ik zal je daarvoor plussen.(F)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Mullog:

Zoals al eerder uitgelegd door mij let ik niet op waar posts geplaatst worden. Als de regels voorschijven dat ik in dit forum alleen mag posten als ik de geloofsbelijdenis onderschrijf dan zal ik dat verder respecteren en is dit mijn laatste post in dit topic zolag het in dit subforum staat.

Prima. Graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-3-2017 om 08:19 zei dingo:

Het subforum Bijbelstudie is bedoeld voor het bestuderen van de bijbel door christenen niet om de bijbel ter discussie te stellen door atheïsten. Dat is afgelopen weken wel genoeg gebeurd.

Ik wil best met atheïsten discussiëren, maar je overtuigd ze toch niet. Mij zijn zo veel dingen overkomen waar ik geen verklaring voor heb anders dat ze van God afkomstig moeten zijn, dat ik tegen beter weten in zou ontkennen dat er geen God zou bestaan. Op moeilijke vragen van mijn kant wordt geen antwoord gegeven en er wordt omheen gepraat. Omdat bijv de Joden het anders geloven zouden de Christenen geen gelijk hebben. God heeft Zijn ongenoegen daar over laten blijken door de tempel te laten vernietigen en de diaspora van de Joden te veroorzaken. Profetiën uit Openbaring komen voor je ogen uit en nog willen ze niet geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Ik wil best met atheïsten discussiëren, maar je overtuigd ze toch niet. Mij zijn zo veel dingen overkomen waar ik geen verklaring voor heb anders dat ze van God afkomstig moeten zijn, dat ik tegen beter weten in zou ontkennen dat er geen God zou bestaan. Op moeilijke vragen van mijn kant wordt geen antwoord gegeven en er wordt omheen gepraat. Omdat bijv de Joden het anders geloven zouden de Christenen geen gelijk hebben. God heeft Zijn ongenoegen daar over laten blijken door de tempel te laten vernietigen en de diaspora van de Joden te veroorzaken. Profetiën uit Openbaring komen voor je ogen uit en nog willen ze niet geloven.

Ik heb ook niet de behoefte om een atheïst te overtuigen. Op een christelijk forum wil ik in de eerste plaats discussiëren met christenen. Dat er af en toe een draad in Levensbeschouwing is met een discussie over het bestaan van God of de waarheid van de bijbel vind ik prima. Als enig moment drie van de vier draden daar over gaan vind ik het wel mooi geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

Omdat bijv de Joden het anders geloven zouden de Christenen geen gelijk hebben.

Je leest onvoorstelbaar slecht. Allereerst ben ik geen atheist.

Ten tweede stel ik nergens dat de joden gelijk hebben. Hadden ze dat volgens mij wel, dan was ik wel jood geworden. Ik kan niets met een moordende God uit Numeri. Ook hier historisch onderzoek naar gedaan, en weet redelijk hoe de verhalen tot stand zijn gekomen.

Ik heb meerdere keren aangegeven dat het je vrij staat om te geloven dat Jezus de Messias is en dat hij gestorven is voor jouw zonden. Ben je helemaal vrij in.

Wat ik stel is dat jouw geloofsleer niet in lijn is met de tenach. En dat heb ik zeer degelijk onderbouwd.

Ik stel dat de joden consistent zijn in hun geloof, en dat zij zeer goede argumenten hebben om Jezus niet als de verwachte Messias te zien.

Jij hebt de arrogantie om niet eens te willen kijken naar het joodse gedachtengoed, en wel omdat de JG dan niet anti-semitisch is, maar er toch wel heel dicht bij in de buurt komt.

Daarnaast constateer ik dat je je verhaal slecht onderbouwt, argumenten naar willekeur gebruikt en dat je jezelf met je manier van argumenteren erg ongeloofwaardig maakt.

Je draait en je zwalkt en negeert van alles. Dat doet je geloofwaardigheid geen goed.

 

Conclusie:

ik ben geen atheist

De joden zijn consistent in hun geloofsovertuigingen (wat niet wil zeggen dat ze gelijk hebben)

De christelijke leer is (goed te onderbouwen) niet in lijn met de tenach.

Het staat je vrij om te geloven dat Jezus voor je zonden is gestorven

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 12-3-2017 om 21:20 zei Devootje:

God houdt niet van een kritische blik, omdat het je van Hem kan afdrijven.

De apostel Thomas was kritisch,  in plaats van dat Jezus onder hem een put naar de hel liet verschijnen, liet Hij hem zijn kruiswonden zien en aanraken. Hoezo houdt God niet van kritisch? Ook kritische mensen heeft hij lief.

Citaat

Stel dat je verstand hebt, en je ontdekt dat er een God is... hoe waarschijnlijk is dat?

Geen idee.
Ik ben christen, ik heb een universitaire Master degree....
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-3-2017 om 07:45 zei HJW:

Ik stel dat de joden consistent zijn in hun geloof, en dat zij zeer goede argumenten hebben om Jezus niet als de verwachte Messias te zien.

Dat is gewoon tegen beter weten in. De teksten van Jesaja worden verdraait en profetieën van bijv Daniël worden of ontkend of genegeerd.

Neem nu bijv. Daniël 9:25 ev 

Daniël 9:25 25 En gij dient te weten en het inzicht te hebben [dat] er vanaf het uitgaan van [het] woord om Jeru̱zalem te herstellen en te herbouwen tot op Messi̱as [de] Leider, zeven weken, alsook tweeënzestig weken, zullen zijn. Ze zal terugkeren en werkelijk herbouwd worden, met een openbaar plein en een gracht, maar in de druk der tijden.

En de stad en de heilige plaats zullen door het volk van een leider die komt, ten verderve worden gebracht. En het einde ervan zal door de vloed zijn. En tot [het] einde zal er oorlog zijn; datgene waartoe besloten is, is verwoestingen.

Aan de hand van deze tekst is te bepalen wanneer de Messias zou komen en laat die berekening nu ook eens kloppen! Een paar verzen later lees je dat na de Messias is geweest er een verwoesting zou zij van de stad en de heilige plaats. Dit is ook uitgekomen. 70 n Chr. is Jeruzalem samen met de tempel met de grond gelijk gemaakt. De tempel weg, het priesterschap weg, de afstamming weg, het volk werd verstrooid, eigenlijk het hele Joodse samenstel weg. Daniël was zo duidelijk, net als Jesaja. Jesus was wel degelijk de Messias!

Wat in Mattheus 23 klopt helemaal

Matt 23:37 Jeru̱zalem, Jeru̱zalem, dat de profeten doodt en de tot u uitgezondenen stenigt — hoe dikwijls heb ik uw kinderen willen vergaderen, zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert! Maar GIJ hebt het niet gewild.  38 Ziet! UW huis wordt U verlaten achtergelaten.  39 Want ik zeg U: Van nu af zult GIJ mij geenszins meer zien, totdat GIJ zegt: ’Gezegend is hij die komt in Jehovah’s naam!’”

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Dat is gewoon tegen beter weten in. De teksten van Jesaja worden verdraait en profetieën van bijv Daniël worden of ontkend of genegeerd.

 

Jaja.... de joden zijn sukkels.

Eeuwen over nagedacht, informatie van God gekregen over de Messias, maar ze snappen er blijkbaar niets van. Arrogantie......

Er is een lijstje met messiasverwachtingen, gebaseerd op info van God. Onder andere het volgende:

1.     De Masjiach zal eeuwige vrede brengen tussen de naties, tussen alle volken en tussen alle mensen (Jesaja 2:2-4; Micha 4:1-4; Ezechiël 39:9).

2.     De Masjiach zal alle mensen tot het Jodendom bekeren (Jeremia 31:31-34; Zacharia 8:23; Jesaja 9:11, Zacharia 14:9,16).

3.     De Masjiach zal een einde brengen aan alle vormen van afgoderij.

4.     De Masjiach maakt de wereld vegetarisch (Jesaja 11:6-9).

5.     De Masjiach zal alle twaalf stammen inzamelen (Ezechiël 36:24).

6.     De Masjich zal de Tempel herbouwen (Jesaja 2;2; Ezechiël 37:26-28).

7.     Er zal geen honger meer zijn (Ezechiël 36:29-30).

8.     Er zal geen dood meer zijn (Jesaja 25:8).

9.     De doden zullen uit de dood opstaan (Jesaja 26:19; Daniël 12:2; Ezechiël 37:12-13; Jesaja 43:5-6).

10.   De naties zullen de Joden materieel helpen (Jesaja 60:5-6; Jesaja 60:10-12).

11.   De Joden zullen spirituele leiding geven (Zacharia 8:23).

12.   Alle wapens zullen worden vernietigd (Ezechiël 39:9,12).

 

Conclusie: Jezus voldeed dus gewoon niet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW:

Conclusie: Jezus voldeed dus gewoon niet.

Conclusie Jesus was het wel, want al die punten worden straks wel gerealiseerd. Alleen staat er niet bij hoe de Messias het zal doen, maar wel dat de Messias het zal doen. Jezus als Messias heeft hier later duidelijkheid in gebracht. Hij geeft de mensheid over de hele wereld de kans een aandeel te hebben aan de Nieuwe aarde zoals je al aanhaalde, geen dood, geen honger, geen oorlog etc.

Als Jezus zich alleen tot het Jodendom had gericht was dat maar heel beperkt geweest. De bedoeling was nu juist dat de hele wereld verlost zou worden. Maar dan moest eerst het Koninkrijk gepredikt worden over alle Natiën. Precies wat er is gebeurd. Nu in de eindtijd wordt het juist nog geïntensiveerd. En zoals in Daniel al staat zou juist in de eindtijd de kennis overvloedig zijn, en dat zien we nu ook. Als alle natiën bereikt zou zijn dan zou de climax, de dag van Jehovah, aanbreken. In principe kan iedereen op de hoogte zijn van de Waarheid. Mensen die de boodschap afwijzen zullen die dag niet overleven.

Je hebt trouwens geen antwoord gegeven op mijn stelling van Daniël 9, want die is zeer duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Conclusie Jesus was het wel, want al die punten worden straks wel gerealiseerd. Alleen staat er niet bij hoe de Messias het zal doen, maar wel dat de Messias het zal doen. Jezus als Messias heeft hier later duidelijkheid in gebracht. Hij geeft de mensheid over de hele wereld de kans een aandeel te hebben aan de Nieuwe aarde zoals je al aanhaalde, geen dood, geen honger, geen oorlog etc.

 De bedoeling was nu juist dat de hele wereld verlost zou worden. Maar dan moest eerst het Koninkrijk gepredikt worden over alle Natiën. 

Je hebt trouwens geen antwoord gegeven op mijn stelling van Daniël 9, want die is zeer duidelijk.

Er is geen enkele profetie dat de Messias twee keer zou komen. De Messias bereikt dit alles gewoon de eerste keer.

De wereld hoeft namelijk helemaal niet verlost te worden,  dat zijn christelijke gedachten van later. Je snapt de essentie van het joodse geloof en de tenach niet.

Ook is wel aardig dat je zegt dat alle punten gerealiseerd zullen worden dus ook dat iedereen tot het jodendom bekeer zal worden.

En dat is geen geestelijk jodendom.

Daniel 9 kom ik nog op terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christus is dan ook helemaal niet verdwenen, maar Hij is nog steeds in lijf en leden onder ons. Zijn kruisoffer, de verbreiding van het Rijk Gods en de jongste dag zijn één en dezelfde beweging, één en dezelfde handeling van Christus, waarin Hij het Rijk vestigt, steeds meer over de aarde verspreid en uiteindelijk voltooid. Steeds meer mensen bekeren zich tot Hem en vinden in Hem de bron van alle geluk en vrede. Geen van de machthebbers wist ervan inderdaad, want anders zouden ze Hem immers niet gekruisigd hebben.
Daarnaast staan er in verschillende profetieën uit het OT dat uiteindelijk vele natieën God zullen aanbidden, dat Hij niet uitsluitend bestemd is voor de joden en dat uiteindelijk de besnijdenis van het hart, dus het dorsten naar rechtvaardigheid belangrijker is dan offers en afstamming. Het was slechts een kwestie van tijd voordat uiteindelijk het Rijk zou doorbreken op alle uiteinden der aarde en de aanbidding van God veel meer universeel zou worden, toegankelijk voor alle mensen van goede wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

 

Je hebt trouwens geen antwoord gegeven op mijn stelling van Daniël 9, want die is zeer duidelijk.

Ik heb Daniel 9 bekeken en wat commentaren daarop.

Het volgende valt op:

-      Er staat 69 weken, geen jaarweken. Het woord wordt gewoon veranderd, omdat het anders niet zou kloppen. Dat is al opvallend.

-      Er worden 7 weken, 62 weken en 70 weken genoemd. De 7 en 62 worden gemakshalve maar bij elkaar opgeteld, wederom vanuit confirmation bias.

-      Daarna volgt er nog 1 week. In jouw verklaring blijft die gemakshalve maar achterwege, want een week later (of 7 jaar dan) zou de gerechtigheid voltooid worden, maar dat is niet gebeurd.

Om deze tekst dus messianistisch te noemen vergt het aanpassen van een woord, het negeren van een deel van de tekst en een willekeurige optelling.

Niet erg overtuigend, integendeel.

1 uur geleden zei Robert Frans:

 waarin Hij het Rijk vestigt, steeds meer over de aarde verspreid en uiteindelijk voltooid. Steeds meer mensen bekeren zich tot Hem en vinden in Hem de bron van alle geluk en vrede. Geen van de machthebbers wist ervan inderdaad, want anders zouden ze Hem immers niet gekruisigd hebben.
Daarnaast staan er in verschillende profetieën uit het OT dat uiteindelijk vele natieën God zullen aanbidden, dat Hij niet uitsluitend bestemd is voor de joden en dat uiteindelijk de besnijdenis van het hart, dus het dorsten naar rechtvaardigheid belangrijker is dan offers en afstamming. Het was slechts een kwestie van tijd voordat uiteindelijk het Rijk zou doorbreken op alle uiteinden der aarde en de aanbidding van God veel meer universeel zou worden, toegankelijk voor alle mensen van goede wil.

Steeds meer mensen bekeren zich ? Komt de groei door geboorte of door bekering ? En waarom groeit de islam dan harder dan het christendom ?

Alle natieen zullen God aanbidden en ze zullen allemaal joods worden, ook jij dus blijkbaar.

Hij is nooit uitsluitend voor de joden bestemd geweest, de joden hebben een speciale rol in het godwaardig maken van deze wereld. Dorsten naar rechtvaardigheid is belangrijker dan offers, dus ook belangrijker dan het offer van Jezus. Het is toegankelijk voor alle mensen van goede wil, dus ook voor moslims en hindoes en atheïsten van goede wil.

Oke. Helder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Iedereen die wil kan zich tot Christus keren, delen in zijn Offer en door gebed, sacramenten en naastenliefde Hem navolgen. De Kerk maakt geen onderscheid in jood en niet-jood, blank en zwart, noem maar op. Met het Offer kwam God in Christus naast de mens te staan, kwam Hij werkelijk met lijf en leden aanwezig in deze wereld, zodat iedereen Hem kan zien en beminnen.
Maar het uiteindelijke doel van het Offer is de vereniging met God, de uitbreiding en voltooiïng van het Rijk, het laten stralen van het Licht in een duistere wereld vol zonde en geweld. Niets in de wereld is belangrijker dan Christus. Niets in de wereld is belangrijker, volmaakter en vreugdevoller dan Gods oneindige liefde.
Want Gods liefde en aanwezigheid, zowel in het vlees als in het hart, is sterker dan de zonde, hoe fel zij binnen en buiten de Kerk ook verwoestend om zich heen slaat, sterker dan de dood en sterker dan de duivel. Uiteindelijk zullen velen de Waarheid in blijdschap begroeten en zal elk denken, elk geloven en elk schouwen in Hem volmaakt vervuld worden. Geen islam, geen jodendom, geen atheïsme, zelfs geen katholicisme, maar enkel Christus, enkel al het goede en al het mooie dat we nu al een beetje in elkaar kunnen herkennen en in het goede en mooie van de Kerk.

Er is geen enkele andere godsdienst die belijdt God zo direct en zo fysiek in ons midden te hebben dan het katholicisme. Geen enkele andere godsdienst die een lijdende, stervende maar ook de dood overwinnende God belijdt als kernpunt van het geloof dan het christendom. Geen andere godsdienst die wereldwijd zo verspreid is en zoveel culturen heeft gekerstend en verrijkt met Gods goede boodschap, wiens spreken en doen zoveel weerklank heeft gevonden in zoveel culturen en denkwijzen en die zo intensief aan de basis heeft gestaan van de westerse cultuur, die in volle rijkdom en welvaart zich heeft mogen ontplooien.
En ook geen enkele andere godsdienst die zoveel te danken heeft aan het jodendom, aan zo een bijzonder volk vol diepe wijsheden en vol liefde voor het woord, maar ook vol lijden en strijd, wiens belangrijkste literatuur en poëzie al eeuwenlang werelwijd bewaard, overwogen en gebeden wordt, zelfs ook door niet-gelovigen, en die ook onze eigen Nederlandse cultuur zo diepgaand heeft beïnvloed, zelfs tot in haar spreken vandaag de dag. Ja, ook tussen christendom en jodendom zal op een dag de echte vrede bewerkstelligt worden en beiden zullen samen optrekken naar de berg van de Heer, het nieuwe Jeruzalem.

Nu zien we nog als door een gebroken spiegel en zelfs de mooiste, meest verheven en heilige liturgie hier op aarde is slechts gebrabbel vergeleken met de hemelse liturgie, de eeuwige aanbidding van God in de hemel. Zelfs het Offer, zelfs de Werkelijke Tegenwoordigheid van Christus in het vlees hier op aarde, zien we slechts versluierd, onder de gedaanten van brood en wijn, omdat de onverbiddelijke, zuivere Waarheid nog niet door ons verdragen kan worden, net zoals wij ook niet lang in het licht van de zon kunnen kijken zonder verblind te raken.
Nu spreken we nog in beelden, nu zaaien we nog verwarring en tweedracht omdat we liever onze eigen wegen gaan dan die van Christus en liever ons eigen denken volgen dan het spreken van Christus. Maar dat zal niet altijd zo blijven. De Kerk zal eens ten volle zichtbaar worden, als een machtig leger strijdend tegen het kwaad, als een Moeder die opkomt voor haar kinderen, Christus' gelaat zal door allen worden aanschouwd en allen zullen worden geoordeeld naar hun geloof en naar hun daden, naar hun zoektocht naar gerechtigheid, naar vrede, naar Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei HJW:

De Messias bereikt dit alles gewoon de eerste keer.

Waar staat dit? Bovendien is het is zoals Robert Frans zegt dat Jezus er altijd voor ons is, dat alles één beweging is naar het herstel van de schepping. Hij is eigenlijk nooit opgehouden met Zijn werk. Het duurt misschien wat langer dan verwacht.

3 uur geleden zei HJW:

Ook is wel aardig dat je zegt dat alle punten gerealiseerd zullen worden dus ook dat iedereen tot het jodendom bekeer zal worden.

De leer van Jezus is niet zo heel veel anders. Sommige punten werden verdiept, bijv. overspel, als je naar een vrouw blijft kijken heb je in feite al overspel gespeeld. Jezus zei ook dat er niks afgedaan zou worden aan de Joodse voorschriften, maar bepaalde zaken werden vervuld in Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Robert Frans:

Klopt. Iedereen die wil kan zich tot Christus keren, delen in zijn Offer en door gebed, sacramenten en naastenliefde Hem navolgen. De Kerk maakt geen onderscheid in jood en niet-jood, blank en zwart, noem maar op. Met het Offer kwam God in Christus naast de mens te staan, kwam Hij werkelijk met lijf en leden aanwezig in deze wereld, zodat iedereen Hem kan zien en beminnen.
 

En je past je woorden weer aan. Het is dus niet toegankelijk voor iedereen van goede wil. Want niet iedereen kent de bijbel. Maar je koppelt “goede wil” blijkbaar aan katholiek zijn en dat vindt ik een best vermoeiende balans. Dus mensen die niet katholiek zijn, zijn niet van goede wil. Jammer.

Dat Christus lijfelijk aanwezig is, is geen feit maar een geloofsovertuiging. Waarschijnlijk bedoel je de hostie, maar dat is voor velen geen lijfelijke aanwezigheid, alleen voor katholieken. Dus nee, niet iedereen kan hem zien.

 

Verder gun ik het je van harte dat je je erg op je gemak voelt in de RK en je daar helemaal in kunt vinden. Wat ik een jammer bij-produkt vind is dat je de blik op werkelijkheid er wel eens door verliest.

Je maakt ook hier weer een loftrompet op de RK en noemt allerlei verworvenheden en roemt het succes.

Maar je vergeet alle ellende die ook door de RK in gang is gezet. En als je maar genoeg ellende weg laat, houd je vanzelf een prachtig verhaal over, maar het is niet geloofwaardig. Ik ga geen lange lijst opnoemen van de wreedheden van de RK, maar verplichte kerstening en joden in getto’s zijn bepaald geen reclame voor de RK geweest.

 

Het feit dat andere geloven anders zijn draai jij om zodat het katholicisme toch weer superieur is aan alles en iedereen.

 

Je noemt dat geen enkele godsdienst zoveel te danken heeft aan het jodendom. Allereerst hebben de protestanten hetzelfde te danken. Ten tweede is het dan wel heel wrang dat de RK het langste heeft volgehouden om joden op te sluiten in getto’s.

Je noemt nu een prachtig verhaaltje over het belang van het jodendom, maar de waarheid is dat de RK zich eeuwenlang uitermate wreed heeft opgesteld richting de joden.

Maar dat bekt niet zo fijn, dus negeer je dat maar.

 

Dus kortom: mooi geschreven, maar het is niet de werkelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Ik heb Daniel 9 bekeken en wat commentaren daarop.

Aan de hand van deze gegevens verwachtten een groot deel van de Joden in Jezus tijd de Messias. Dit was een heel bekende tekst voor hun. Het waren natuurlijk geen letterlijke weken. In dat geval zou de profetie niet zijn uitgekomen.

Het bevel om de muren van Jeruzalem te herstellen en te herbouwen was 455 vGT. 69 jaarweken eindigen dus 483 jaar later, in 29 GT. En dat is het jaar waar Jezus door Johannes werd gedoopt en door heilige Geest werd gezalfd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Waar staat dit? Bovendien is het is zoals Robert Frans zegt dat Jezus er altijd voor ons is, dat alles één beweging is naar het herstel van de schepping. Hij is eigenlijk nooit opgehouden met Zijn werk. Het duurt misschien wat langer dan verwacht.

Waar staat dat de Messias het in twee keer doet? Dat staart nergens en dus is het in 1 keer, want anders zou het ook wel eens in 4 keer of 5 keer kunnen zijn.

De verwachting is dat deze zaken gebeuren bij de komst van de Messias. Er staat nergens: nou, eerst doet hij dat, en enkele duizenden jaren later komt het andere wel.

Verdiep je eens in het jodendom, dan leer je de verwachtingen kennen en kun je dus echt meepraten.

9 minuten geleden zei sjako:

De leer van Jezus is niet zo heel veel anders. Sommige punten werden verdiept, bijv. overspel, als je naar een vrouw blijft kijken heb je in feite al overspel gespeeld. Jezus zei ook dat er niks afgedaan zou worden aan de Joodse voorschriften, maar bepaalde zaken werden vervuld in Jezus.

De leer van Jezus niet, de leer van de christenen wel. Is fundamenteel anders dan de leer van Jezus en de joden. Het gered moeten worden van de mensheid is compleet nieuw. Joden kennen dan ook geen bekeringsdrang. Gaan dus niet langs de deuren om hun geloof te brengen. Zie je een verschilletje ?

Toetreding tot het jodendom is lastig en kost veel studietijd. Het wordt zelfs door een deel van de rabbijnen ontmoedigd. Christenen willen juist dat iedereen  christen wordt. Alweer een verschil, fundamenteel.

En zo zijn er wel meer. Joden geloven niet in een duivel, niet in een maagdelijke geboorte, en geen lijdende Messias.

Het is echt compleet anders, iets wat jij maar steeds blijft negeren.

Zojuist zei sjako:

Aan de hand van deze gegevens verwachtten een groot deel van de Joden in Jezus tijd de Messias. Dit was een heel bekende tekst voor hun. Het waren natuurlijk geen letterlijke weken. In dat geval zou de profetie niet zijn uitgekomen.

Het bevel om de muren van Jeruzalem te herstellen en te herbouwen was 455 vGT. 69 jaarweken eindigen dus 483 jaar later, in 29 GT. En dat is het jaar waar Jezus door Johannes werd gedoopt en door heilige Geest werd gezalfd.

Dat is precies wat ik bedoel: je past een woord aan OMDAT je iets wilt laten uitkomen. Je leest in de bijbel dus niet wat er staat, maar je zoekt een bevestiging van jouw overtuiging.

De muren van Jeruzalem is de doop van Jezus ? Het moet toch heerlijk zijn om niet gehinderd te worden door kennis van de teksten en hoe ze bedoeld zijn. Dan kun je er echt alles van maken.

Joden verwachten echte muren.

Waar is de 70e week gebleven ? Als je maar genoeg negeert........

 

Ik weet niet hoeveel joden in de tijd van Jezus de Messias verwachten. Heb jij aantallen om je zoveelste boude bewering te onderbouwen ?

Joden hadden messiasverwachtingen die in Jezus niet zijn uitgekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei HJW:

Waar staat dat de Messias het in twee keer doet?

Het staat nergens hoe de Messias het gaat doen. Verder hebben @Robert Frans en ik uitgelegd dat Jezus altijd is blijven werken aan Gods Koninkrijk. Hij is altijd bij volgelingen gebleven, al waren die een tijd lang minder zichtbaar. De climax zal straks te zien zijn bij het aanbreken van de Nieuwe aarde. Jezus doet het gewoon in 1 keer, alleen niet vanaf de aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Het staat nergens hoe de Messias het gaat doen. Verder hebben @Robert Frans en ik uitgelegd dat Jezus altijd is blijven werken aan Gods Koninkrijk. Hij is altijd bij volgelingen gebleven,

Tjongejonge......we hebben het niet over HOE de Messias het gaat doen maar WANNEER.

En dat is dus bij zijn eerste optreden. 

En bij welke volgelingen bleef hij ?

Want JG'staat waren er niet.

Was hij dan aanwezig bij mensen die misleid waren en in de drie-eenheid geloofden ?

Heeft hij daarmee samengewerkt? 

En de 70e week ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid