Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 638
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Je argumenten onderbouw je slecht, je negeert elke andere visie, je doet eigenlijk wat elke JG doet die ik tot nu toe ben tegengekomen: alles wat afwijkt van jouw visie negeren en eindeloos je eigen g

Jij stelt dat het een exclusief menselijke term is, en ik stel de vraag waarom dat zo zou zijn ? Kan het geen betrekking hebben op het goddelijke, de Bron ? Ik geloof niet in het christeli

De kans is groot dat zo iemand ziek wordt.....lees de verpakking.

7 minuten geleden zei MarieCurie:

De mens is nooit in staat geweest Gods gedachten juist weer te geven. Introspectie is de weg, bijbelcitaten kunnen behulpzaam zijn, maar zijn dit meestal niet.

Nee. Je refereert aan een site met allemaal bijbelteksten. Daar kom je zelf mee.Daar haal ik de teksten vandaan. Jij geeft aan dat God al Zijn beloftes houdt. 

Dan zou het dicht moeten zitten.

En nu zouden de teksten die je zelf noemt ineens hooguit behulpzaam.

Jaja. ....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei HJW:

Nee. Je refereert aan een site met allemaal bijbelteksten. Daar kom je zelf mee.Daar haal ik de teksten vandaan. Jij geeft aan dat God al Zijn beloftes houdt. 

Dan zou het dicht moeten zitten.

En nu zouden de teksten die je zelf noemt ineens hooguit behulpzaam.

Jaja. ....

Ik kan het niet beter uitleggen. Ik leef mijn leven voor en door God en ik denk dat jullie dit ook doen. Alleen, niet iedereen heeft dit door. God zit in ons allemaal. De kunst is om het te leren kennen. Het is de enige manier om dit te doen. Zoek God van binnen en je vind God. Een andere weg is er niet.

1 minuut geleden zei Mcmadtasty:

Een weg,waarin we alleen zijn, echter niet eenzaam, maar ons uiteindelijk zal verenigen?

Uiteindelijk zeker! Ooit zullen we allen weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei MarieCurie:

Omdat ik geen betere weg ken dan de relatie die ik in al die jaren heb opgebouwd. Het maakt mij mijn hele leven al gelukkig en dat zegt toch iets?

@MarieCurie

Dat zegt dat het voor jou de juiste weg is. Maar soms kom je anderen tegen op die weg, die het anders beleven. Persoonlijk vind ik dat vaak fijne ontmoetingen.

Maar we hebben een voorsteltopic, voel je vrij om daarin te posten.  

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Lobke:

Dat zegt dat het voor jou de juiste weg is. Maar soms kom je anderen tegen op die weg, die het anders beleven.

Ik denk dat de anderen dwalen. Ze zoeken misschien, maar worden afgeleid. Ik druk me dan ook heel voorzichtig uit als ik zeg dat ik denk dat ik de juiste weg heb gevonden. Ik voel, dus ik weet. Zoals ik eerder opmerkte, nog nooit heeft iemand mij een betere meer betrouwbare weg voorgeschoteld. Mijn gevoel komt van God en God bedriegt mij niet.
Misschien komt dit arrogant of betweterig over, maar ik zou jullie dan ook graag een blik in mijn brein willen geven. Misschien is het te vergelijken met praten over een nicotineverslaving als je zelf nooit gerookt hebt. Ik begrijp rokers niet, maar ik kan ze ook niet begrijpen omdat ik zelf nooit gerookt heb. Mijn relatie met God is anders. Als jullie dit niet invoelen, is dat voor mij een bevestiging dat jullie God nog niet gevonden hebben. Stel je ervoor open zou ik zeggen en voel.
God is gevoel, geen kennis, studie of logische filosofie o.i.d. God zit van binnen. En alleen ware gelovigen weten dit en voelen dit ook. Ik voel me bevrijd en veilig in Gods handen. Helaas zoeken mensen het altijd bij een religie of organisatie. Ik denk dat je vooral bij jezelf te rade moet gaan. Ik mediteer veel en voel dan dat God contact met mij heeft. Ook voel ik dat God vaak verdrietig is omdat mensen het geheel niet willen zien. De mens is verleerd zich hiervoor open te stellen. We leven in een wetenschappelijk georiënteerde maatschappij en dit is wat mij betreft de doodsteek voor oprecht geloof en vertrouwen in God. God is de weg naar waarheid, niet een organisatie, bepaalde leer,  wetenschap of religie. God zit in ons allen, alleen we (her)kennen God niet meer. We zijn verblind door alle luxe, religies en overtuigingen. 
Regelmatig kom ik samen met een groepje gelijkgestemden en bidden we voor een betere wereld. De groep wordt groter en ik denk dat dat niet voor niets is. We hopen dat mensen op tijd gaan inzien dat er 1 weg is. We doen in ieder geval ons best en willen zo veel mogelijk zielen bereiken.

VOEL! Zet alle scepsis opzij en geef je ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei MarieCurie:

God zit in ons allemaal. De kunst is om het te leren kennen. Het is de enige manier om dit te doen. Zoek God van binnen en je vind God. Een andere weg is er niet.

Ik kan best een eind met je meegaan. Het goddelijke zit in ons en is daar te vinden. Zoek en je zult vinden, ja daar kan ik in meegaan.

De valkuil waar jij in stapt is dat je je eigen beleving en je eigen zoektocht verheft tot de algemeen geldende norm. Iedereen is verplicht hetzelfde te vinden als jij vindt en anders dwaalt die ander. En dan is het mij inderdaad duidelijk: je hebt nog een heeeel lange weg te gaan.

Je sluit het goddelijke en je medemens op in jouw ervaring. Terwijl het goddelijk ook buiten het christendom opereert. Dus als een hindoe in zichzelf zoekt en daar iets vindt, heeft dat dezelfde waarde als wat jij gevonden hebt.

Je geeft aan dat mensen het maar zoeken in religies en vervolgens hang je zelf ook maar 1 religie aan: het christendom.

 

Dus in beginsel ben ik het eigenlijk wel met je eens. Maar je weet het wel heel beroerd te vertellen en je geeft het goddelijke en je medemens niet de ruimte. Daar heb je nog veel aan bij te spijkeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei MarieCurie:

@HJWIk zou je van harte een blikje in mijn ziel gunnen. Dan zou ook jij weten. Denk je echt dat hindoes God gevonden hebben? De hindoe bewandelt het verkeerde pad (beter: paden). God is enkelvoud. Er kan er maar 1 zijn. Datgene dat IS, niet ...zijn. We zijn geschapen naar het beeld van God, niet van goden.

Niet hij die roept Here, Here, maar hij die doet de wil mijns vaders. Ja, een hindoe die goed is voor zijn naaste uit liefde voor zijn naaste heeft (een deel van) het goddelijke gevonden.

Nu blijkt dat je toch erg aan teksten uit de bijbel hangt, komt de vraag terug: heb jij het geloof van een mosterdzaadje ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei HJW:

De eerste zin is een rare. Wie stelt dit dan en weet je wat de betekenis van een mensenoffer is ?

Wat ik onder een mensenoffer versta is dat een ander mens een mens offert. Jezus heeft zichzelf vrijwillig gegeven, dus is het geen mensenoffer. Op z'n hoogst een opoffering van Zichzelf. Dat probeer ik uit te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Wat ik onder een mensenoffer versta is dat een ander mens een mens offert. Jezus heeft zichzelf vrijwillig gegeven, dus is het geen mensenoffer. Op z'n hoogst een opoffering van Zichzelf. Dat probeer ik uit te leggen.

Mozes bood zichzelf ook aan, en dat was dus ook geen mensenoffer geweest. Toch was God heel duidelijk: zo werkt het niet.

God is in de tenach erg duidelijk: je kunt niet sterven voor de zonden van een ander. Punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei HJW:

Niet hij die roept Here, Here, maar hij die doet de wil mijns vaders. Ja, een hindoe die goed is voor zijn naaste uit liefde voor zijn naaste heeft (een deel van) het goddelijke gevonden.

Nu blijkt dat je toch erg aan teksten uit de bijbel hangt, komt de vraag terug: heb jij het geloof van een mosterdzaadje ?

Is het je nog niet opgevallen dat ik "Hij", "Hem" en "Here" of "Vader" niet gebruik. Het doet God verdriet dat we aan de grootsheid God een (doorgaans) mannelijk begrip toekennen. En mij geloof is meer dan geloof. Ik voel met heel mijn hart, ziel en zaligheid. Dat is geen geloven meer en heeft daarom niets met een mosterdzaadje te maken. Ik hoop dat ik jullie middels gebed ook weet te bereiken. Misschien merk je het deze week.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei MarieCurie:

Is het je nog niet opgevallen dat ik "Hij", "Hem" en "Here" of "Vader" niet gebruik. Het doet God verdriet dat we aan de grootsheid God een (doorgaans) mannelijk begrip toekennen. En mij geloof is meer dan geloof. Ik voel met heel mijn hart, ziel en zaligheid. Dat is geen geloven meer en heeft daarom niets met een mosterdzaadje te maken. Ik hoop dat ik jullie middels gebed ook weet te bereiken. Misschien merk je het deze week.

Zo werkt het niet. Je strooit met allerlei Bijbelteksten en als je erop aangesproken wordt, vlieg je alle kanten op.

Dus mijn vraag: geloof jij in Gods belofte (door jou zelf aangedragen) dat jij bergen kunt verzetten (letterlijk)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Wat ik onder een mensenoffer versta is dat een ander mens een mens offert. Jezus heeft zichzelf vrijwillig gegeven, dus is het geen mensenoffer. Op z'n hoogst een opoffering van Zichzelf. Dat probeer ik uit te leggen.

Ook ten prooi gevallen aan een dwaalleer? God is door de mensen tot mens gemaakt. In mijn (en Gods ogen) blasfemie. God is geen 2-3 of meer-eenheid. God is God.

7 minuten geleden zei HJW:

Zo werkt het niet. Je strooit met allerlei Bijbelteksten en als je erop aangesproken wordt, vlieg je alle kanten op.

Dus mijn vraag: geloof jij in Gods belofte (door jou zelf aangedragen) dat jij bergen kunt verzetten (letterlijk)?

Ik kan geen bergen verzetten, dat kan alleen God. Ik kan alleen maar vertrouwen op Gods wijsheid en goedheid. En ik zie dit ook in mezelf, niet in bijbelteksten. Dit kan een hulpmiddel zijn om iets aan leken uit te leggen. Zij die reeds gezien en gevoeld hebben, begrijpen mij. je moet je geest er voor open stellen. Ontvankelijk zijn. Luisteren. Zien en voelen. Meer is er niet. Mensen zoeken wanhopig, maar ze zoeken verkeerd.

Laat ik het even houden op deze stelling: Ik ken God en heb een relatie met God. Ik weet dat God bestaat en is zoals God is. Het is mijn weg in dit leven om met God te leven en als iemand mij van het tegendeel van overtuigen, dan feliciteer ik deze persoon op voorhand. Er is nl. geen betere methode om God te leren kennen dan via gebed en introspectie. God zoekt je op als je je er voor open stelt. Niet als je slaafs je opvoeders, leermeesters volgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei MarieCurie:

Ook ten prooi gevallen aan een dwaalleer?

Ik kan geen bergen verzetten, dat kan alleen God. Ik kan alleen maar vertrouwen op Gods wijsheid en goedheid. En ik zie dit ook in mezelf, niet in bijbelteksten. Dit kan een hulpmiddel zijn om iets aan leken uit te leggen. Zij die reeds gezien en gevoeld hebben, begrijpen mij. je moet je geest er voor open stellen. Ontvankelijk zijn. Luisteren. Zien en voelen. Meer is er niet. Mensen zoeken wanhopig, maar ze zoeken verkeerd.

Gij zult niet oordelen......en dus maar weer eens een dwaalleer er tegen aan gooien.

Volgens de bijbel kun jij bergen verzetten. Waar is je geloof ? Gevoel alleen is niet voldoende.

Bijbelteksten kunnen een hulpmiddel zijn om iets uit te leggen. Oftewel: we zetten de deur wagenwijd open voor cherry-picking. Wat je zelf niet gelooft, kin je dan prima laten liggen en wat je wel gelooft, daar sla je een ander mee om de oren. Het is ook altijd weer hetzelfde......

En waar zo'n maf argument: zij die gevoeld hebben, begrijpen mij.......je argumentatie is echt uiterst beroerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei MarieCurie:

Geef me een betere weg HJW. Ik zal er voor open staan. Laat zien waar ik met mijn gevoel fout zit.

Stel je open voor liefde, zonder gedwongen einduitkomst.

Stel je ervoor open dat jouw ervaring gewoon jouw ervaring is. Waardevol, maar niet alleen zaligmakend.

Stel je ervoor open om het goddelijke en je medemens de ruimte te geven voor een eigen relatie met eigen ervaringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei HJW:

Stel je open voor liefde, zonder gedwongen einduitkomst.

Stel je ervoor open dat jouw ervaring gewoon jouw ervaring is. Waardevol, maar niet alleen zaligmakend.

Stel je ervoor open om het goddelijke en je medemens de ruimte te geven voor een eigen relatie met eigen ervaringen.

Stel je open voor liefde? Ik stel me open voor God. Dat is veel meer dan liefde.
Stel je ervoor open dat je ervaring jouw ervaring is: Nee, mijn ervaring is een door God ingegeven ervaring!
Het goddelijke? Er is maar 1 God en dat is God.
Troost je, ook jij komt het te weten. God is geduldig en zal het je uitleggen als je je er voor open stelt.
Voor Gods liefde, bedoel ik dan. Mocht je God ooit ervaren zoals ik God ervaar, word je een gelukkig mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei MarieCurie:

Stel je open voor liefde? Ik stel me open voor God. Dat is veel meer dan liefde.
Stel je ervoor open dat je ervaring jouw ervaring is: Nee, mijn ervaring is een door God ingegeven ervaring!
Het goddelijke? Er is maar 1 God en dat is God.
Troost je, ook jij komt het te weten. God is geduldig en zal het je uitleggen als je je er voor open stelt.
Voor Gods liefde, bedoel ik dan. Mocht je God ooit ervaren zoals ik God ervaar, word je een gelukkig mens.

Ik wist al vantevoren dat je nergens voor open zou staan.

Ik stop verder de discussie met je. Zinloos.

Je zit zo opgesloten in je eigen sektarische wereldje. Je bent compleet onbereikbaar en dan is het beter om te stoppen.

Bij deze......

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei MarieCurie:

Omdat ik geen betere weg ken dan de relatie die ik in al die jaren heb opgebouwd. Het maakt mij mijn hele leven al gelukkig en dat zegt toch iets?

Ik weet niet of dat iets zegt, zelf denk ik namelijk ook dat ik al een behoorlijke weg heb afgelegd, echter daarvoor heb ik wat ik dacht wat een gelukkig leven was achter me moeten laten,om opnieuw geluk te vinden.Naast dit geluk ervaar ik ook veel verdriet in wat ik zie in welke strijd mensen voeren en hoe ze dat doen. ook dat kan wat zeggen, maar ja ...... wat?

1 uur geleden zei sjako:

Wat ik onder een mensenoffer versta is dat een ander mens een mens offert. Jezus heeft zichzelf vrijwillig gegeven, dus is het geen mensenoffer. Op z'n hoogst een opoffering van Zichzelf. Dat probeer ik uit te leggen.

Dat Jezus zichzelf gegeven heeft betwijfel ik. In mijn beleving heeft hij zich niet verzet, heeft hij de mens laten begaan. 
Zijn leven was van het begin tot het eind een manifestatie voor mij van een werkelijkheid zoals die werkelijk is, liefdevol en vreedzaam.

Zich verzetten tegen zijn kruisiging zou tegen de principes gaan van die werkelijkheid.
Na zijn dood aan het kruis werd, wanneer ik het me nog goed herinnenr een tempel vernietigd.
Dit was, zoals ik het zie een machtsvertoon van, "kijk hoe ik ook zou kunnen handelen om mijn kruisiging te voorkomen, echter ik stierf aan het kruis, om de werkelijkheid waarin ik verblijf tot aan het eind vreedzaam en liefdevol te blijven behouden" 
Opoffering was het ook niet, want hij herrees namelijk uit de dood.
 

Wat je zegt over een mensenoffer is dat een mens een ander mens offert kan ik niets anders dan beamen.Het is dagelijkse kost.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei MarieCurie:

Maar wij weten niet eens wat met evenbeeld wordt bedoeld. Het is allemaal de beperkte menselijke geest die hier in de weg stond (en staat).

Deze uitspraak gaat over het evenbeeld van god.

1 uur geleden zei MarieCurie:

Het doet God verdriet dat we aan de grootsheid God een (doorgaans) mannelijk begrip toekennen.

en 3 uur later weet je wat god verdriet doet.

Er is je er al op gewezen dat je zegt dat bijbelteksten niet relevant zijn maar je wijst wel op een site met een verzameling van die teksten.

Is er in je geloof nog iets wat wel consistent is?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn godsbeeld gaat denk ik meer richting het oosterse. God is voor mij in de eerste plaats transcendentie. Waar overstijgende momenten zijn daar komt 'God' om de hoek. God is zowel het grootste als zeer klein. Het staat buiten een spatio-temporele context. Dit wil zeggen dat God overal is op hetzelfde moment, en dat er voor God ook geen onderscheid is qua tijd dat overstijgt hij. Duizend jaar in het verleden en honderd jaar in de toekomst zal hij gelijktijdig waarnemen. Hij neemt immers alles waar. Toch maakt een deel niet het geheel. Een pan is misschien 'God', maar de pan laat zich niet herleiden tot 'God'. De materie an sich is dus immanent en niet goddelijk. Naast dat God deze oneindige grote onpersoonlijke God is, is het gelijktijdig dus ook een intieme vriend, geliefde of een rechter die je ferm toespreekt en oordeelt. Hij overstijgt de menselijke ratio, staat buiten onze wetten en daarmee is hij een mysterie. Wij zullen nooit vat op hem kunnen krijgen, maar we proberen het toch met onze godsbeelden. Iedere religie gaat om met het transcendente, 'God', op zijn eigen manier.

Vanuit het katholieke perspectief zou ik zeggen dat deze grootste afzijdige en nabije God zich gemanifesteerd heeft in de here Jezus. Het is in Jezus naam dat wij dit onmetelijk groot wezen/ding/persoon leren kennen.

Kernpunt voor mij is in ieder geval dat het niet logisch is, het is a. ver weg & b. nabij. Ik zie zaken graag binair. Hij is of ver weg of nabij. Maar ik berust me erin dat God verder reikt dan mijn voorstellingsvermogen. Ik zal nooit volledig grip op God kunnen hebben, ik kan hem hoogstens leren kennen door middel van godsbeelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei MarieCurie:

@HJWIk zou je van harte een blikje in mijn ziel gunnen. Dan zou ook jij weten. Denk je echt dat hindoes God gevonden hebben? De hindoe bewandelt het verkeerde pad (beter: paden). God is enkelvoud. Er kan er maar 1 zijn. Datgene dat IS, niet ...zijn. We zijn geschapen naar het beeld van God, niet van goden.

Je weet weinig van hindoeïsme merk ik al. Misschien eerst wat meer een onderwerp bestuderen voor je er stellige uitspraken over doet. Hindoes geloven eigenlijk ook maar in één God: het Godelijke. Al die 'goden' zijn eigenlijk slechts facetten van die ene God. En allemaal reincarnaties van hun driee-eenheid.

En ja ik kan me prima voorstellen dat de hindoe die ik persoonlijk heb ontmoet in een sloppenwijk die zijn goedbetaalde baan opgaf en nu 24/7 voor een kleine 200 weeskindertjes zorgt en ze van lijmsnuivende, zieke wrakjes omtovert tot kerngezonde kleine wondertjes die weer hoop hebben op een baan, Jezus beter kent dan de christen die roept "Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan". Denk jij niet dat het oordeel aan God is, en niet aan MarieCurie?

2 uur geleden zei MarieCurie:

Is het je nog niet opgevallen dat ik "Hij", "Hem" en "Here" of "Vader" niet gebruik. Het doet God verdriet dat we aan de grootsheid God een (doorgaans) mannelijk begrip toekennen. En mij geloof is meer dan geloof. Ik voel met heel mijn hart, ziel en zaligheid. Dat is geen geloven meer en heeft daarom niets met een mosterdzaadje te maken. Ik hoop dat ik jullie middels gebed ook weet te bereiken. Misschien merk je het deze week.

Ik hoop het ook. Want niemand hier heeft zo'n relatie met God, kent God en is zo close met God als jij. Als wij God zouden ervaren als jij, en de verwerpelijke leer van de driee-eenheid zouden verwerpen, zouden we pas gelukkig zijn. 

Toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid