Spring naar bijdragen

Creativiteit in christelijke denkwereld.


Aanbevolen berichten

Lijkt me leuk om hier voorbeelden te plaatsen van creativiteit vanuit een christelijke denkwereld.

Van jezelf of van anderen.

Van mij mag een beetje humor.

Zelfs satire, als die ook wat te zeggen heeft. Maw. ook discussie kan oproepen.

Ik denk dat dit respectvol kan, ook voor een #niet-godgelover cq. #non-theïstbeliever. 

 

Ik doe een aftrap.

005_id5.jpg

Bron mij niet bekend, maar deze zweeft over het WWW.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Valt creatieve boekhouding ook onder deze topic? Tegenover mijn ouderlijk huis woonde een loodgieter die op zondag naar een strenge kerk ging, hun dominee stond er o.a. om bekend dat hij de mannen liever niet in bruine schoenen in de kerk zag. Een klant van deze  loodgieter had eens op zondag lekkage, tegen zijn principe in heeft hij het toch maar verholpen, een noodgeval. Wat kwam er echter op de rekening? Een extra percentage wegens weekendwerk!!! Het verhaal van de klant, het kan natuurlijk zijn dat dat extra percentage naar de kerk is gegaan. Uiteraard had hij er gewoon recht op maar het kwam wat vreemd over en zodoende werd er over gepraat. Een vrouw in diezelfde straat deed het anders. Zij verkocht haar overtollige kippeneieren aan mensen in de buurt. Toen éen van hen op zondag aanklopte kreeg hij te horen dat hij alleen de eieren kon krijgen die hij die dag nodig had en dat ze er geen geld voor wilde hebben, ook niet de maandag er op. Dus die christenen zijn (waren) er ook. Ik zie op MP nog wel eens staan n.o.z. maar dat zijn uitzonderingen buiten de biblebelt.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zuster Maria, die voor Thuiszorg werkt, was haar ronde aan het doen om aan huis gebonden patiënten te bezoeken, toen haar benzine opraakte. Het gelukkige toeval wilde, dat er een Texaco benzinestation een huizenblok verder was. Ze liep erheen om een benzineblik te lenen en wat benzine te kopen. De bediende vertelde haar dat het enige benzineblik dat hij had, uitgeleend was, maar ze mocht wachten tot het teruggebracht werd. Daar Zuster Maria onderweg was naar een patiënt, besloot ze niet te wachten en liep terug naar haar auto. Ze zocht of er iets in de auto lag dat ze met benzine kon vullen en liet haar oog vallen op de pispot die zij naar de patiënt moest brengen.
Altijd vindingrijk, droeg Zuster Maria de pispot naar het benzinestation, vulde hem met benzine, en droeg de volle pot terug naar de auto. Terwijl zij de benzine in haar tank goot, keken twee moslims van de overkant van de straat toe...
Een van hen wendde zich tot de ander en zei:
"Als - ie start, word ik katholiek"!

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei violist:

Valt creatieve boekhouding ook onder deze topic? Tegenover mijn ouderlijk huis woonde een loodgieter die op zondag naar een strenge kerk ging, hun dominee stond er o.a. om bekend dat hij de mannen liever niet in bruine schoenen in de kerk zag. Een klant van deze  loodgieter had eens op zondag lekkage, tegen zijn principe in heeft hij het toch maar verholpen, een noodgeval. Wat kwam er echter op de rekening? Een extra percentage wegens weekendwerk!!! Het verhaal van de klant, het kan natuurlijk zijn dat dat extra percentage naar de kerk is gegaan. Uiteraard had hij er gewoon recht op maar het kwam wat vreemd over en zodoende werd er over gepraat. Een vrouw in diezelfde straat deed het anders. Zij verkocht haar overtollige kippeneieren aan mensen in de buurt. Toen éen van hen op zondag aanklopte kreeg hij te horen dat hij alleen de eieren kon krijgen die hij die dag nodig had en dat ze er geen geld voor wilde hebben, ook niet de maandag er op. Dus die christenen zijn (waren) er ook. Ik zie op MP nog wel eens staan n.o.z. maar dat zijn uitzonderingen buiten de biblebelt.  

 

@violist,

Ja wat een verschil dan hè? Christenen zijn net mensen. Maar hebzucht die boven principes gaat stoot wel af. Ik herinner me nog dat we streng reformatorische buren hadden die op zondag nooit groeten. Wij wereldse gereformeerden gingen zondags-middags ook wel zwemmen, misschien was dat een doorn in hun oog. Toch heb ik ook veel lieve streng gelovigen ontmoet. Mijn beste vriendin -al 50 jaar lang- is ook reformatorisch. We hebben wel eens een discussie maar respecteren elkaar, onze vriendschap is belangrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms lijkt het wel dat zij een beetje de nieuwe zondebok worden. Terwijl bijvoorbeeld de Bijbelgordel nu werkelijk niemand anders dan misschien soms haar eigen inwoners tot last is en haar SGP een van de weinige betrouwbare, stabiele partijen is in het parlement die een stukje authentieke Nederlandse cultuur vertegenwoordigd.
De meeste streng-gelovigen zijn veel milder, respectvoller en zachtmoediger dan wat sommige media van hen maken. En vaak ook veel prettiger in het gesprek dan veel relativisten en seculieren. Alleen niet zonder fouten en kwalijkheden inderdaad, maar wie is dat dan wel?

Tekenend vond ik dan ook een gesprek tussen Kees van der Staaij en Peter R. de Vries in Jinek, over een open brief die Van der Staaij had geschreven over het belang van stabiele relaties. Waar Van der Staaij heel rustig de essentie van die brief uitlegde, bleef De Vries constant doorzagen over het homohuwelijk, terwijl Van der Staaij die discussie nu juist heel respectvol wilde mijden en zelfs uiteindelijk aangaf dat je ook in die relaties trouw moet blijven aan elkaar. Hieronder kun je het zien:

Moet ik dan werkelijk als keurige westerling geloven dat De Vries hier o zo vrij en open is en Van der Staaij o zo bekrompen en opdringerig? Nee toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Maria K.:

Zelfs satire, als die ook wat te zeggen heeft. Maw. ook discussie kan oproepen.

Ik bedoelde hiermee, dat onderdelen van dit topic ook tot discussie zou kunnen oproepen.

Maar dan wel voor een topic in één van de andere subforums, als je getriggerd wordt door één van de berichten hier.

|:)

 

Gaat dit hier in de Lounge onder Vrije Tijd nu ook een discussie topic worden?

 |:(

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Lobke:

@HJW

Fijn je weer te "spreken''.

Nee, dat kunnen wij niet, misschien staat er later in de boeken dat wij daar toe in staat waren. ;)

En de woorden van Jezus:

als gij gelooft de werken die ik doe, zult gij ze ook doen.....en grotere.

Staat idd iets later.

Maar ik ben nog maar net begonnen en maak me al schuldig aan off-topic gaan. :-(

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid