Spring naar bijdragen

Voortgang Credible


Aanbevolen berichten

Het is alweer een tijdje terug dat we een topic hebben geopend met de vraag of er mensen zijn die de crew van Credible komen versterken. Gezien jullie eigen ervaring dat moderatie toch nodig is hadden we daarom ook het volste vertrouwen dat er mensen waren die zich hiervoor beschikbaar wilden stellen. Ook gezien het feit dat dit uiteindelijk sfeerverhogend werkt op Credible. Helaas hebben we te weinig reacties mogen ontvangen van mensen die deze taak op zich willen nemen waardoor wij als crew even achter de oren moeten krabben hoe nu verder.

Het niveau op Credible is helaas vaak een weerspiegeling van de huidige samenleving waarbij het bijna onmogelijk is om dit met het huidige team van moderators in goede banen te leiden. Misschien is het mij beter om het forum te sluiten, of moeten we gaan werken met het goedkeuren van berichten voordat ze geplaatst kunnen worden. Maar aangezien er zeker 750 berichten per week worden geplaatst lijkt mij dat niet de juiste oplossing en dat vraagt alleen maar meer van de huidige moderators.

Gelukkig zijn er ook nog wel lichtpunten, we zien dat er ook leden zijn die wel hun best blijven doen en zich gedragen zoals we dat graag zien hier op Credible. Alleen voor hen zou ik het al jammer vinden op de boel dicht te gooien aangezien ik wel geloof dat het wel kan. Misschien is juist een afgeslankte vorm van Credible wat nodig is? De deur gaat dan dicht en iedereen moet zich weer registeren, kleinere setting qua categorieën. Maar wil wel benadrukken dat ook hiervoor moderators nodig zijn.

Aangezien er laatste tijd veel tijd en geïnvesteerd is in Credible wil ik dit laatste wel verder uitwerken maar vraag hiervoor de inzet van iedereen, zowel leden als crew. Ik hoop dat we weer op een constructieve, gezonde manier kunnen discussiëren. Zonder ad hominems of dreigmails richting crew.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet om meteen een discussie te starten. Maar is het een idee om mensen simpelweg te bannen die over de schreef gaan? Gewoon voor een week of een maand of definitief. Het is ook redelijk simpel te constateren aan de hand van forumregels: gescheld wordt hard aangepakt staat er. 

Op dit moment kunnen mensen voor lafbek worden uitgemaakt, of gestoord en verwezen naar een psychiatrische inrichting. Zolang dat gedrag getolereerd wordt zal het immers blijven terugkomen.

Door te bannen wordt het forum gevrijwaard van die paar onruststokers en zal er steeds minder moderatie nodig zijn (want minder vervelende users).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik zag het aankomen dat dit het einde van Credible zou kunnen betekenen. Terwijl het toch een actief forum is. We moeten de hand in eigen boezem steken, maar ook die van de mods. Ik weet het is vervelend werk, het kost tijd, maar er werd ook nauwelijks nog actie ondernomen.

Jammer dat er niet of niet voldoende gereageerd is op de vacature voor moderator. Misschien kunnen jullie de eisen laagdrempeliger maken?

Een lang of kort durende ban vraagt toch inzet van een moderator, dus tijd. Misschien is Credible in afgeslankte vorm iets. En het woord jongeren forum dekt dat de lading nog? Een forum voor zowel jongeren als ouderen is meer realistisch, en zoals de maatschappij is. Jongeren begeven zich meer op twitter, whatsapp etc.

Hoe het ook loopt; ik zie het vele werk wat jij besteed hebt met het opzetten van dit nieuwe forum Rommel. Ook het werk wat de anderen deden, allemaal bedankt. Ik wacht af hoe het verder gaat.

 

Dit lied past wel bij ons forummers.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

het steekt me toch een beetje dat de crew er ook op aangekeken word, op de gang van zaken nu. ik snap dat er te weinig inzicht is/was, wat er achter de schermen gebeurd. kennelijk leek het of we te kort deden... veel vertrouwen naar de crewleden voel ik niet... (recent begrijp ik) Na de heropstart heeft de crew zich opnieuw moeten vormen, geroeid met de riemen die er waren. Daar heb ik (hebben we) zelf voor gekozen!

Het verloop erna had ik persoonlijk niet verwacht. "teveel modereren", "te weinig modereren", dreiging van een rechtszaak (dit hebben jullie niet meegekregen), maanden lang mail verkeer over het verwijderen van 1 persoon (ook dat was niet openbaar), incl al de posten van die persoon, persoonlijke bedreigingen naar crewleden, incl belachelijke benamingen.... de lading aan moddergooien,  en het laten meeslepen onder VOLWASSEN mensen.  En géén enkele mail over crew-ondersteuning. De vier eisen lijken me niet ingewikkeld maar er zijn ook geen vragen geweest over flexibiliteit hierin....

Eens, dat ik schuldig ben aan het recentelijk negeren van tr's, het niet meer meelezen.... Ik vind werkelijk totaal geen motivatie om het moddergooien te volgen, de users die de boel vergallen wééér te waarschuwen, wééér te bannen, het gaat niet meer over een uurtje per dag (dat heeft het zowiezo nooit gedaan). De opzet voor een uurtje per dag: is een moderator per subforum, gedeeltelijk op de langzaamlopende topics... Geen respons...

 

Wij vinden het allemaal zonde als Credible verloren zou gaan, anders waren we hier niet, -gedeeltelijk- users én crew... maar toch komen we er gezamenlijk niet uit?

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil me wel aanmelden om als mod op te treden in een niet al te zwaar subforum. Maanden lang mailverkeer over een ban gaat niet gebeuren, zelfs geen dagen. Bedreigingen gaan rechtstreeks door naar politie. En ik zal redelijkheid en neutraliteit betrachten binnen algemeen christelijke kaders die ik voor de functie wel ruim wil oprekken.

 

Bij deze meld ik mij dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Probleem voor mij was dus de energie die ik al besteed aan mijn raadswerk en het nogal turbulente verloop van het forum. Zodanig, dat ook mijn interesse in het forum verloren begon te gaan. Zéker nu vanwege de nieuwe tijdslijn je alleen nog maar vervelende off-topic discussies tegenkomt, omdat ze zo snel lopen. Vroeger met de AT-lijst had elk topic één regel, meer niet, maar nu kan één topic pagina na pagina aan volstrekt oninteressante of flamende content genereren.
Dit gecombineerd met bepaalde users die élk topic naar hun eigen stokpaardjes trekken en een crew die om ongetwijfeld legitieme redenen de brui eraan leek te hebben gegeven, maakte dat ik het "echte forum" steeds meer begon te missen, ik zelf ook iets meer afstand tot het forum begon te nemen en steeds minder zin had om met mede-users meer diepte in te gaan wat betreft het geloof. Of om originele vondsten of gewoon mooie dingen met elkaar te delen, zonder gezeur van niet-gelovigen dat het allemaal zo'n onzin zou zijn.

Het idee van Rommel is denk ik daarom ook niet verkeerd: gewoon de boel gesloten maken, iedere user zich opnieuw laten aanmelden en de crew bepaald dan wie er wel geaccepteerd wordt en wie niet. Zonder ruimte voor ellenlange discussie. Je kunt bij de aanmeldprocedure er zelfs nog voor kiezen om de user een kwis te laten invullen over de FAQ, die de user zo dwingt de vragen en dus de FAQ zelf te lezen.
Eventueel zou daarna een proefperiode kunnen worden ingelast, waarin je je ook verplicht moet voorstellen in het Portaal, zodat je na acceptatie de eerste vijftig posts alleen in een aantal representatieve proeffora in het Portaal kan posten. Lukt je dat zonder waarschuwingen, dan wordt je automatisch volledig lid, met alle rechten.

Users die geaccepteerd worden, hebben vervolgens een simpele keuze: je houden aan de FAQ en het stipt volgen van de aanwijzingen van de crew, of na hoogstens één officiele waarschuwing, standaard vergezeld van een week- of maandban, voorgoed geband worden. Bij dreigementen en getroll volgt onmiddelijk een ban en waar nodig aangifte bij de politie.
Users die niet geaccepteerd worden, of die (tijdelijk) geband worden, mogen vervolgens één mail ter navraag of ter beroep sturen, waarop de crew dan naar alle redelijkheid en volledigheid zal antwoorden. Maar daarna is het klaar. Vervolgmailtjes worden dan minimaal een jaar lang niet meer in behandeling genomen bij voorgoed gebande users en sowieso niet bij tijdelijk gebande users.
Wel is het goed als er een feedback-forum blijft voor open communicatie tussen crew en users. Bans, tijdelijk en voorgoed, koerswijzigingen en belangrijke mededelingen worden er netjes gemeld, vragen worden er netjes beantwoord en discussies worden er netjes tijdig afgekapt.

In de FAQ en misschien ook de forumindeling kun je dan nóg scherper onderscheid maken in christelijke fora en levensbeschouwelijke fora. In christelijke fora kunnen christenen samen uitwisselen en discussieren binnen en over het geloof, waar niet-christenen niet behoren te posten. In levensbeschouwelijke fora kan respectvol uitgewisseld en gediscussieerd worden tussen christenen en niet-christenen, zowel over het christendom als onderwerpen zonder specifieke religieuze strekking.
In de tijdslijn zou dan ook geregeld moeten kunnen worden dat je bepaalde topics en of fora kan negeren, zodat daar alleen gebeurtenissen worden gemeld die jij interessant vindt. Zodat je bijvoorbeeld de levensbeschouwelijke fora nimmer hoeft tegen te komen, als je enkel geïnteresseerd bent in de christelijke fora. Dat zou de leesbaarheid enorm ten goede komen.
Verder hoeft er niet per se heel intensief gemodereerd te worden: zolang het enigszins on-topic blijft en iedereen zich aan de huisregels houdt, hoeft de crew helemaal niet zoveel te sturen en kunnen vervelende users snel worden geband.

Het wordt zo een wat kleiner, meer exclusief forum, met nadruk op verdieping, inspiratie, veiligheid en orde. Waar iedereen zijn plaats weet, waar de huisregels duidelijk zijn en waar de crew onverbiddelijk en directief handelt bij users die de regels meermalen overtreden. Het modereren hoeft dan denk ik ook niet zoveel tijd te kosten en ook niet zoveel energie, omdat er nauwelijks meer ruimte is voor discussie.
Misschien dat ik er dan ook wel aan wil denken om toch op bescheiden niveau als moderator mee te werken hieraan. Want na een paar jaar ervaring als voorzitter weet ik van mijzelf wel dat ik heel redelijk en helder kan zijn in mijn communicatie, maar ook heel directief en strikt als er gezeurd en gekijft wordt. Daar ben ik behoorlijk in gegroeid, dus daar zal het probleem sowieso niet liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dwarrel:

dreiging van een rechtszaak (dit hebben jullie niet meegekregen), maanden lang mail verkeer over het verwijderen van 1 persoon (ook dat was niet openbaar), incl al de posten van die persoon, persoonlijke bedreigingen naar crewleden, incl belachelijke benamingen...

Ik kan dat echt niet geloven, mijn hemel. Wat rot dat jullie dat moeten ondergaan.... ik heb helaas de tijd en energie niet om als mod te fungeren. Ik hoop dat na Thorgrem nog meer aanmeldingen zullen komen. Liefst van oudgedienden en christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inmiddels ben ik mod. :) Maar er zijn er meer welkom natuurlijk.

Ook de opmerking van RF is misschien goed om in overweging te nemen. Bij de actieve lijst staat nu bijvoorbeeld 5 keer hetzelfde topic als daar de laatste 5 reacties in zijn geplaatst. Kan de query (ik neem aan dat het met een query opgeroepen wordt) niet zo aangepast worden dat hij elke unieke topictitel slechts 1 maal voor laat komen in de lijst met actieve topics?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thorgrem:

Inmiddels ben ik mod. :) Maar er zijn er meer welkom natuurlijk.

Gefeliciteerd met je besluit en je benoeming Thorgrem.

Succes en sterkte en maar ook heel veel tact gewenst. 

Dat zul je nodig hebben, als je niet alles wat er nu aan frustratie leeft met één veger weg wil werken.

Maar met duidelijkheid, ondersteund door goede regelgeving, moet het mogelijk worden het weer in het gareel te krijgen en er weer een mooi forum van te maken.

Misschien in het begin tijdelijk wat extra streng op punten, die in rustiger vaarwater eerder getolereerd zouden kunnen worden.

Ik denk, dat je daar niet aan zult ontkomen, ook naar oudere en gerespecteerde leden toe, maar als duidelijk is dat dit misschien tijdelijk is en later weer kan versoepelen, dan moet dat maar.

Een paar leden van de harde kern zullen jullie vast wel willen helpen met aangeven van de brandhaarden, waar dan direct naar gekeken kan worden, zodat je niet zelf constant alles bij hoeft te houden.

Een goed feedback subforum kan daarom goud waard zijn.

Ik heb er alle vertrouwen in dat Credible weer op een goed spoor zal belanden.

Ook al zal het misschien even peentjes zweten worden voor jou en ook voor een paar leden, die van zichzelf denken dat ze aan de goede kant staan.

Citaat

Ook de opmerking van RF is misschien goed om in overweging te nemen. Bij de actieve lijst staat nu bijvoorbeeld 5 keer hetzelfde topic als daar de laatste 5 reacties in zijn geplaatst. Kan de query (ik neem aan dat het met een query opgeroepen wordt) niet zo aangepast worden dat hij elke unieke topictitel slechts 1 maal voor laat komen in de lijst met actieve topics?

Ook ik kan maar niet wennen aan de opzet van het nieuwe forum en ik geloof nu ook niet meer, dat dit ligt aan de nieuwigheid. 

Maar misschien moet je dat als iets voor de wat langere termijn zien, als de technische dienst ook weer tijd en zin heeft daar in te duiken, als blijkt dat het draaiend houden van Credible dit weer de moeite waard maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thorgrem:

Inmiddels ben ik mod. :) Maar er zijn er meer welkom natuurlijk.

Ook de opmerking van RF is misschien goed om in overweging te nemen. Bij de actieve lijst staat nu bijvoorbeeld 5 keer hetzelfde topic als daar de laatste 5 reacties in zijn geplaatst. Kan de query (ik neem aan dat het met een query opgeroepen wordt) niet zo aangepast worden dat hij elke unieke topictitel slechts 1 maal voor laat komen in de lijst met actieve topics?

Succes, je zult het nodig hebben :)

Maar maak je vooral niet te druk, bedreigingen, rechtzaken etc... allemaal grootspraak, om lachen naast je neerleggen en een ban uitdelen. Ik heb het zelf allemaal meegemaakt en maak het soms nog wel eens mee als beheerder van een succesvolle game community teamspeak, niet te druk over maken. Moderaten is eigenlijk helemaal niet zo heel veel werk, gewoon duidelijk zijn. Mocht je advies nodig hebben gewoon berichtje sturen.

En hou credible open, ga geen muren bouwen, geeft alleen maar extra discussies.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Quest:

Succes, je zult het nodig hebben :)

Maar maak je vooral niet te druk, bedreigingen, rechtzaken etc... allemaal grootspraak, om lachen naast je neerleggen en een ban uitdelen. Ik heb het zelf allemaal meegemaakt en maak het soms nog wel eens mee als beheerder van een succesvolle game community teamspeak, niet te druk over maken. Moderaten is eigenlijk helemaal niet zo heel veel werk, gewoon duidelijk zijn. Mocht je advies nodig hebben gewoon berichtje sturen.

En hou credible open, ga geen muren bouwen, geeft alleen maar extra discussies.

 

kom je ook aanmelden als mod? :E

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoewel ik nog maar kort op dit forum ben, wil ik toch even wat kwijt.
Hier wordt gesproken over de voortgang van Credible.
Wat mij opvalt aan Credible is dat er een warme kern is van mensen, die wel respectvol omgaan met anderen, interesse in anderen hebben en misschien zelfs nog verder, anderen een warm hart toedragen.
Ja, een forum is iets waar iedereen onverschillig zijn ongerief kan uiten en met modder kan gooien. Maar dat is juist datgene wat de hele wereld al afbreekt en is het dan geen overwinning voor diegene die alleen maar met modder gooien, christenen tot het A-theïsme willen bekeren wanneer iets als Credible zich daardoor laat opheffen?
Moderatie vindt ik zelf overbodig, want ik zie het als mijn verantwoordelijkheid  wat ik ga lezen en waarop ik ga reageren en die negeer knop is een prima middel om niet alles te hoeven lezen en niet de verleiding te voelen overal op te  moeten  reageren en iemand die respectloos reageert in een leesmodus te zetten, omdat hij of zij geen antwoord meer krijgt op het respectloze. op die manier sluit je iemand niet uit, en kun je ontopic blijven, Ben je eigenlijk je eigen moderator. Het sluiten van topics ervaar ik ook niet als prettig, omdat er niet alleen maar met modder gegooid wordt en  je op die manier ook de goede gesprekken beëindigd. De taak om een forum in goede banen te leiden is denk ik de opdracht van een ieder afzonderlijk die er aan deel neemt. En Credible heeft daar wel een mooie kern van mensen voor.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...
1 uur geleden zei Thorgrem:

Je bent van harte welkom. Het loopt al iets beter maar er is nog heel veel verbetering mogelijk lijkt mij.

Jij doet het goed in ieder geval, zo te zien. Ik ga het maar weer eens proberen :)

 

oh, en mijn eerdere aanbod wil ik wel handhaven trouwens. Mocht je een tweede mod willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Rommel unfeatured en unpinned this discussie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid