Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 111
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@marazul Hoe gaat het nu met je? Nog last van het zien van "beelden''? Als die spanningsklachten aanhouden zou ik een bezoekje aan de huisarts brengen. Vooral bij jonge mensen zie je ook vaak hyp

Welkom hier. Waarom denk je dat dit van de duivel is? Je beschrijft 3 gevallen, waarvan alleen in het laatste je gedachten uitgingen naar een duivel. Alle 3 de gevallen hebben te maken

In welke aspecten van religie verdiep je je dan en waar haal je je informatie vandaan? De zaken die je beschrijft zijn niet normaal voor een christen. Wel kan het zo zijn dat als je ergens heel i

10 minuten geleden zei sjako:

Je krijgt vast wel eens een Getuige van Jehovah aan de deur. Spreek eens met hun. Je kunt ook een bezoek aanvragen op jw.org. Dan komt er een Getuige wanneer het jou uitkomt. Op jw.org of de app kan je een heleboel informatie vinden. Heb je vragen, dan zal ik ze graag beantwoorden.

Ik heb er 3X mee proberen te praten....Op de een of andere manier was het eenrichtingsverkeer. En DIT keer lag het niet aan MH.
Sorry, maar dit lijkt mij meer op evangeliseren dan goed bedoelde hulp in deze kwestie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Magere Hein:

Ik heb er 3X mee proberen te praten....Op de een of andere manier was het eenrichtingsverkeer. En DIT keer lag het niet aan MH.
Sorry, maar dit lijkt mij meer op evangeliseren dan goed bedoelde hulp in deze kwestie.

Bij jou is het vechten tegen de bierkaai, met wie je ook praat. Als het een medisch probleem is, dan is het verstandig naar de huisarts te gaan natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Bij jou is het vechten tegen de bierkaai, met wie je ook praat. Als het een medisch probleem is, dan is het verstandig naar de huisarts te gaan natuurlijk.

Nee Sjako, ik ben van mening dat JG-en niet de meest onbevooroordeelde hulpverleners zijn. Ik ben ook van mening dat ze altijd een dubbele agenda hebben. Zieltjes winnen!
En daar zit TS niet op te wachten! En waarom ik dit denk? Ik wil je adviseren een boek van de verboden lijst te lezen: https://en.wikipedia.org/wiki/Crisis_of_Conscience
En DAT is de reden dat ik jouw advies onder de maat vind. Eenmaal erin, kom je er niet meer uit!

En wie is daar mee geholpen??

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Bij jou (MH) is het vechten tegen de bierkaai, met wie je ook praat. Als het een medisch probleem is, dan is het verstandig naar de huisarts te gaan natuurlijk.

Sinds ik Magere Hein onder de negeerknop heb leest dit forum een stuk prettiger, kan ik iedereen aanbevelen. Helaas blijven zijn monologen nog wel in beeld komen als die geciteerd worden. TS is naast de herkomst van haar dromen geïnteresseerd in geloofszaken. RF noemt dan een mis, Willempie de Baptistenkerk  en Sjako een huisbezoek. Allen noemen ook een arts voor medische problemen. Dit forum is voor alle geloofsrichtingen en dan is het onvermijdelijk dat elk met zijn eigen kerk aanhaalt. Niets mis mee. Ik heb TS niet voor niets gezegd dat wanneer zei meer wilt weten over het geloof en ze kiest onbevooroordeeld voor een bepaalde geloofsrichting dat ze dan  in haar denken  een bepaalde kant opgestuurd kan worden. Het is aan TS zelf deze keuze te maken en dat begreep ze goed. TS heeft wel is waar haar vreemde dromen benoemd maar ze heeft inmiddels ook aangegeven dat dat niet echt een onoverkomelijk probleem is en dat ze haar dromen en religie goed van elkaar kan onderscheiden en weet wanneer ze naar een arts moet.

Maar van MH kan niet anders verwacht worden dat hij elke topic gebruikt om zijn agressie tegen religie te uiten. Ondanks de negeerknop blijven we gedwongen steeds weer over zijn problemen te lezen "ik heb 3x met ze gepraat" Ik, ik, ik, en nooit ligt het aan hem, hij zegt TS  te willen "helpen" maar in wezen gaat het om hem, om zijn problemen met het geloof en daar moet helaas alles voor wijken, de onbegrepen Hein.

11 uur geleden zei Willempie:

Maar persoonlijk houd ik meer van de "oude" muziek.

Ik ook, al is het bij mij meer nostalgie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Willempie:

Ik zou de dichtstbijzijnde kerkelijke gemeenschap eens proberen, tenzij het toevallig een rare sekte zou zijn. Hoe herken je een sekte? Heel Eenvoudig. Een sekte claimt exclusief de waarheid in pacht te hebben en sluit alle andere gemeenschappen uit. In mijn geval is de dichtstbijzijnde gemeente "toevallig" een Baptistengemeente maar als het een andere kerk was geweest zou ik daar naar toe gaan, ook al was het een Rooms-Katholieke kerk. Het belangrijkste is m.i. het contact met mede gelovigen en de functie van de kerk of gemeente in de buurt. De Baptistengemeente die het dicht bij bij mij in de buurt is erg relevant in de buurt. Ze doet de voedselbank, een kledingbeurs, hulp aan asielzoekers, zieken en gevangenen. Kortom: Het evangelie in de praktijk en meer dan genoeg mogelijkheden om de handen uit de mouwen te steken.   

Dan zou ik al helemaal niet naar een kerk gaan, ze denken allemaal de waarheid in pacht te hebben en sluiten andere overtuigingen uit.

 

13 uur geleden zei marazul:

Hoe is het ontstaan? Waarom ga ik dood? Waarom ben ik er? etc. Van niemand krijg ik hier antwoord op, behalve bij religie.

Ik denk dat dit niet klopt. Wetenschappers weten heus wel WAAROM we dood gaan. En ook beter hoe iets ontstaan is. Het is ook beter om te zeggen "we weten het niet, we hebben hypotheses en theorieën) dan om te zeggen "God sprak, en het was er".

Dus ben je op zoek naar antwoorden, dan is een kerk goed. Ben je op zoek naar serieuze antwoorden, dan beter van niet :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Magere Hein:

Ik heb er 3X mee proberen te praten....Op de een of andere manier was het eenrichtingsverkeer. En DIT keer lag het niet aan MH.

Nu hier weer?

19 uur geleden zei marazul:

Eerlijk gezegd heb ik hier nog nooit iets over gehoord. Ook best lastig te begrijpen (de uitleg via Wikipedia) maar zeker informatief.

Ja, gaat over de mens in z'n stressvolle strijd om zichzelf te overstijgen, een wordingsproces dat we maar al te vaak vergeten terwijl die strijd volop woedt. We zijn er elke dag getuige van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@marazul

Hoe gaat het nu met je? Nog last van het zien van "beelden''? Als die spanningsklachten aanhouden zou ik een bezoekje aan de huisarts brengen. Vooral bij jonge mensen zie je ook vaak hyperventilatie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperventilatie.  Een vrij onschuldige klacht maar één die wel als heel beangstigend ervaren kan worden. Vraag het aan vriendinnen, vrienden en er zullen er veel zijn die het herkennen. Vaak komt het inderdaad doordat je veel stress ervaart en dat schreef je al. Maar het verlangen om naar een kerk te gaan (een gesprek met een voorganger) kan hier natuurlijk los van staan -een kerk bezoeken vanuit angst- lijkt me nooit goed. Of het moet zijn dat een vertrouwelijk gesprek juist een geruststellende gedachte is. Dus als je daar zin in hebt, gewoon doen. Kijk in je omgeving naar kerken die je vermoedelijk "aanspreken'' vraag gelovige vrienden/ kennissen erna.

Je komt niet onzeker over en dat is fijn. Je vroeg advies en dat kreeg je, maar jij bepaald wat je hier verder mee doet. Heel veel sterkte!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op Wednesday, February 22, 2017 om 22:36 zei marazul:

Hallo forum, 

Ik heb me de laatste tijd verdiept in geloof (Christendom) en sinds ik dat heb gedaan heb ik 3 rare situaties meegemaakt. Ik heb geen idee of dit er iets mee te maken heeft. Maar misschien ook wel. 

De eerste 'aparte' situatie was tijdens mijn werk. Ik werk als casiere. Ineens kreeg ik een soort 'paniek' aanval. Mijn hartslag ging tekeer en het bleef door gaan. 15 minuten later was ik vrij en het ging nog steeds door. Mijn fiets stond in de parkeergarage bij mijn werk, dus die wou ik ophalen. Ineens hoor ik een auto, gewoon rijden. Alleen in mijn hoofd 'denk/hoor' ik dat die auto mij wilt aanrijden. Mijn hartslag ging nog steeds tekeer. Eenmaal thuis barstte ik in tranen uit. De volgende dag was ik nog steeds van slag. Ik voelde mijn hart nog steeds. Na 1,5 dag was het over. Ik vond dit een hele rare ervaring en in heb geen idee wat het was. 

Maar daar bleef het niet bij. Een tijdje geleden lag ik in mijn bed, proberend in slaap te komen. Tot ik ineens een gevoel heb dat er iemand naast/boven mij ligt/zweeft. Ik durfde mijn ogen niet open te doen. Ik bidde snel en ineens was het weg. 

En dan gister nacht.. Ik had een droom dat ik de duivel aankeek. We waren in een kleine kamer, helemaal zwart. De duivel kwam door een deur, hij was zwart. Ik kon alleen zijn witte ogen zien. En dit is ook het enige wat ik kon herinneren van die droom. 

Nu vroeg ik mij af of iemand van jullie weet wat een van deze dingen is. Ik vind het niet eng, meer apart en raar. Ik heb geen idee wat dit is... Sinds ik mij heb verdiep in religie komt dit voor. Zoals ik zei, ik heb geen idee of dit er iets mee te maken heeft of dit de duivel is??

Het is heel herkenbaar. De duivel heeft er een hekel aan als mensen zich verdiepen in de waarheid van God en dan probeert hij jouw zwakke plekken te zoeken en dat aan te vallen. Zoals je merkt: als je bidt gaat het weg.

Een Rooms Katholieke vriend van me had zelfmoordneigingen, depressies en zag een duistere gedaante met grote ogen avonden in een hoek staan. Totdat hij een tijdje bad. De rozenkrans. Ook veel met de pastoor gebeden. Hij bemerkte behoorlijke aanvechtingen.. maar nu is het allemaal weg. De Bijbel leest hij nu als een sterk geestelijk wapen.  Door het lezen van de waarheid, wapent hij zich tegen duistere invloeden dat gepaard gaat met leugens om ons bang te maken bijvoorbeeld, zoals tijdens jouw paniekaanval.

Hij had trouwens ook soort gelijke dromen.Alleen herkende hij de duivel in zijn dromen in gedaanten van dierbaren van hem. Op het laatst droomde hij dat hij pater Pio opzocht, een heilige die halverwege de vorige eeuw heel actief was, waarbij wonderen gebeurden.  Hij zei tegen hem in die droom dat hij last heeft van demonen.  Na die droom heeft hij er nooit meer last van gehad. Ook niet meer van depressies en zelfmoordneigingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei marazul:

Klop, ik ga niet naar een kerk. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in geloof. Ik wist eigenlijk nooit in welke, of hoe en wat. Nu ik 17 ben, en mijn leven steeds meer vorm krijgt zit ik ook vaak met vragen over het leven. Hoe is het ontstaan? Waarom ga ik dood? Waarom ben ik er? etc. Van niemand krijg ik hier antwoord op, behalve bij religie.

Allemaal vragen waarmee iedereen wel in aanraking is gekomen. Religie claimt hier antwoorden op te hebben. De hamvraag is: hebben ze de goede antwoorden? Of zijn het wel de juiste vragen? Waarom ben ik er en Waarom ga ik dood, zijn misschien vragen die geen antwoord hebben omdat het Waarom een intentie suggereert die er misschien niet is.

14 uur geleden zei marazul:

Dus om je vraag te beantwoorden: vooral met vragen en intresse. En zoals ik al vaker heb aangegeven, ik weet niet goed waar ik moet beginnen. Ik zou graag binnenkort naar een kerk willen. Dat wil ik nog even uitzoeken waar en wanneer. Ik weet dat het binnekort ook Aswoensdag is. Zelf had ik een vraag hierover: mag ik daar ook zomaar heen? Zonder enige uitnodiging of doping? Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn schoenen, heb natuurlijk al wat gehoord maar ben benieuwd :) 

Waar je ook je antwoorden wilt vinden, blijf kritisch en sceptisch. Een dominee of pastoor heeft veel kennis betreffende zijn religie, maar is niet per sé een autoriteit op het gebied van die levensvragen. Ik kan me voorstellen dat voor een zeventienjarige een dergelijk persoon veel indruk kan maken, gezien zijn 'wijsheid' van het leven. Maar dat wil niet zeggen dat alles wat hij zegt, juist is. Iedereen heeft een verschillend beeld van de werkelijkheid en die is gevormd door zijn/haar levensovertuiging. We hebben allemaal bepaalde oogkleppen op, ook een dominee of pastoor.

Dit forum is prima geschikt om vragen te stellen of een topic te starten betreffende deze onderwerpen. De meesten hier, gelovig of ongelovig, zijn bereidt je vragen te beantwoorden. Veel succes in je zoektocht!

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Willempie:

Correct. Maar persoonlijk houd ik meer van de "oude" muziek. Persoonlijke voorkeur misschien maar ik meen in de moderne muziek een vervlakking te bespeuren die ik niet zo kan waarderen. Hoe dan ook: Dat is niet het belangrijkste en ik probeer me er zo min mogelijk aan te ergeren. :)

Ik zie het andersom.. Het is niet dat de nieuwe muziek zo vlak is, maar het is dat iemand zoals Koning David zo diep is, dat hij moeilijk te evenaren is..In al mijn gebeden is het mij nooit gelukt te bidden zoals hij deed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dezelfde zoektocht gehad als @marazul . Toen mijn moeder op mijn 22ste overleed wilde ik weten waar ze was. Ik heb mijn licht bij een heleboel verschillende stromingen opgestoken. Er kwamen twee zusters van de Jehovah Getuigen aan de deur bij mijn pa. Hij zei dat hij niet zo geïnteresseerd was, maar dat zijn zoon, ik dus, op het ogenblik ermee bezig was. Ze kwamen speciaal voor mij terug. We hebben de meest prangende vragen doorgenomen. Ik had toen een lange lijst met vragen opgesteld. De antwoorden heb ik getoetst aan de Bijbel. Het heeft allemaal even geduurd, maar ik ben er van overtuigd dat ik de juiste antwoorden vond bij de JG. Het geloof verlangd wel iets van je, maar je krijgt er ongelooflijk veel voor terug. Het geeft innerlijke rust, vertrouwen in de toekomst en een gezond en gelukkig leven nu. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om eerlijk te zijn zie ik in de "problemen" (als dit het goede woord is) die de ts aanduidt ook veel meer spirituele dan echt medische problemen en dan is het opzoeken van iemand die anderen spiritueel begeleid, of het nu een priester of een pastor is niet zo fel uit de lucht gegrepen. Zeker iemand die zich met pastoraat bezighoudt zit niet heel de godganse dag met zijn neus in de bijbel, maar heeft ook kaas gegeten van psychologie en sociologie dus is het absoluut niet abnormaal om met zo'n persoon te gaan praten, het geeft tevens een spirituele dimensie en duiding aan de ts waar hij duidelijk naar op zoek is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Foppe1986:

Dan zou ik al helemaal niet naar een kerk gaan, ze denken allemaal de waarheid in pacht te hebben en sluiten andere overtuigingen uit.

Totale onzin. Er bestaat onderling veel samenwerking. Je hebt een verknipt beeld van de werkelijkheid.

7 uur geleden zei Mullog:

Oeps, dan zijn alle kerken sekten. Sorry, ik kon het niet laten:P

Grappig bedoeld misschien maar het is gewoon niet waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Ik zou @Magere Hein eens graag uitnodigen eens een bijeenkomst bij te wonen. Misschien voelt hij dan ook eens de vreugde en de goede sfeer daar. 

Ik ken de "vreugde" van de gemeenschap, maar ik ken ook de problemen die de afvalligen ondervinden. De uitstoting. De Uitsluiting of hoe jullie dat ook noemen. Mensonterend. Nogmaals: Ik ben van mening dat je met nachtmerries of dromen over duivels niet als 1e naar de JG moet stappen.

7 uur geleden zei sjako:

Dit soort antwoorden gaan echt deze persoon helpen. ;)

Goed dan. Wat zou de oplossing van de JG zijn?

4 uur geleden zei sjako:

Het geloof verlangd wel iets van je, maar je krijgt er ongelooflijk veel voor terug. Het geeft innerlijke rust, vertrouwen in de toekomst en een gezond en gelukkig leven nu. 

Absoluut waar voor jou. En misschien...heel misschien kan een JG met mensenkennis iemand nog van problemen m.b.t. dromen afhelpen ook. Ik wil altijd toch weer die ene stap verder doen. Is het waar?!

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Magere Hein:

Ik ken de "vreugde" van de gemeenschap, maar ik ken ook de problemen die de afvalligen ondervinden. De uitstoting. De Uitsluiting of hoe jullie dat ook noemen. Mensonterend. Nogmaals: Ik ben van mening dat je met nachtmerries of dromen over duivels niet als 1e naar de JG moet stappen.

Hier hebben we het al vaker over gehad. Bij grote immoraliteit, diefstal, misbruik etc volgt uitsluiting na heel veel gesprekken. Je wordt echt niet zomaar uitgesloten. Soms is dit nodig om de gemeente zuiver te houden. Maar er heerst echt geen angstcultuur zoals jij dat doet voorkomen. De meerderheid is er heel gelukkig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:

Hier hebben we het al vaker over gehad. Bij grote immoraliteit, diefstal, misbruik etc volgt uitsluiting na heel veel gesprekken. Je wordt echt niet zomaar uitgesloten. Soms is dit nodig om de gemeente zuiver te houden. Maar er heerst echt geen angstcultuur zoals jij dat doet voorkomen. De meerderheid is er heel gelukkig.

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die al uitgesloten werden omdat ze een kritische houding aannamen. En keer op keer blijkt dat je daar niet mee om kan of mag gaan. Het zijn immers minderwaardige mensen aldus het WTG, Mensen die je voor dood moet laten liggen, waar je geen contact mee mag hebben. Doe je dat wel en komen ze daar achter dan wacht ook jou uitsluiting. Zo orden ouders soms uitgesloten omdat ze contacten onderhouden met een afvallig kind. Maar wat zijn ze gelukkig (voor de buitenwereld....).

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei sjako:

Hier hebben we het al vaker over gehad. Bij grote immoraliteit, diefstal, misbruik etc volgt uitsluiting na heel veel gesprekken. Je wordt echt niet zomaar uitgesloten. Soms is dit nodig om de gemeente zuiver te houden. Maar er heerst echt geen angstcultuur zoals jij dat doet voorkomen. De meerderheid is er heel gelukkig.

Misschien wil je er een topic over openen? Het geluk onder JG-en? Waarin jij je ei kwijt kunt en waarom wij allemaal het beste af zouden zijn, als we JG zouden worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Magere Hein:

Misschien wil je er een topic over openen? Het geluk onder JG-en? Waarin jij je ei kwijt kunt en waarom wij allemaal het beste af zouden zijn, als we JG zouden worden?

En dat is nu precies het bewaar tegen sektes als de JG's en andere zoals de Mormonen (en enkele anderen). Zij zullen nooit en te nimmer contact zoeken of samenwerken met andere christelijke kerken. Ik heb in het buitenland in een stad gewoond waar op een gegeven moment een man van God (een andere naam kan ik er niet voor vinden) aankwam. Na veel gebed door een oudere vrouw, bleek later. Die man (inmiddels een goede vriend van me) ging alle kerken langs om de leiders te vragen of ze met elkaar wilden samenwerken of dat ze liever kerkje wilden blijven spelen. Na enige aandrang deden alle kerken mee (inclusief de Rooms-Katholieke) behalve uiteraard de JG's en de Mormonen en nog een paar andere sektes. De samenwerkende kerken hebben voor de stad en de wijde omgeving ontzettend veel kunnen betekenen en doen dat nog steeds. Nu mag Sjako mij eens proberen uit te leggen waarom de JG's niet met anderen samenwerken aan de uitwerking van het evangelie van Jezus van Nazareth. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jongens: waarom laten we de jehovagetuigen niet gewoon in hun waarde?

De topicstarter heeft toch niks aan dit geruzie?

Ze gedragen zich respectvol en oprecht. Ik woon in een stad waar enorm veel Moslims en Bevindelijk Gereformeerden wonen, welke ook heel exclusieve levensbeschouwingen zijn, waarmee andere levensbeschouwingen ook al generaties lang met respect kunnen samen leven. Dat werkt gewoon het beste.

CDA, CU en SGP zijn hier ongeveer even groot.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Gaitema:

Jongens: waarom laten we de jehovagetuigen niet gewoon in hun waarde?

De topicstarter heeft toch niks aan dit geruzie?

Ze gedragen zich respectvol en oprecht. Ik woon in een stad waar enorm veel Moslims en Bevindelijk Gereformeerden wonen, welke ook heel exclusieve levensbeschouwingen zijn, waarmee andere levensbeschouwingen ook al generaties lang met respect kunnen samen leven. Dat werkt gewoon het beste.

CDA en SGP zijn hier ongeveer even groot.

Toch vind ik het wel een (interessant) topic waard. Maar dan moet Sjako dit willen starten uiteraard en ons overtuigen van de voordelen van JG worden/zijn.
(Juist door een JG ben ik, religieus gezien, geworden wat ik nu ben....maar voor velen jullie hier heeft dat denk ik voor mij niet goed uitgepakt)

p.s. @Willempie Valt het je op dat jij net zo negatief over JG/mormonen bent als ik over christenen/moslims in het groot?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid