Spring naar bijdragen

Bijna doodervaringen en toekomstige uitdagingen


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Magere Hein:

MN was me net voor. Het kan dus. Inhoudelijk reageren! DANK!!!!

Niet zo aanstellen. Serieus. Je hebt hier naast veel erom-heen-gedraai ook heel veel inhoudelijke reacties gehad. Je bent er zelf (grotendeels debet aan dat de situatie nu is zoals ze is).

 

1 uur geleden zei Magere Hein:

Uit je korte eerste antwoord concludeer ik (maar misschien zie ik dit fout) dat geest aan materie gebonden is

Dat is het huidig wetenschappelijk perspectief idd. Geest is geënt op de hersenen. We zijn een soort complexe biologische computers met bewustzijn.

 

1 uur geleden zei Magere Hein:

Alleen je 2e zin snap ik dan weer niet (dus misschien interpreteer ik die verkeerd). Hoe passen hersenen zich aan aan cognitie? Wat versta je onder cognitie? hangt het misschien nog af van welke waarneming je doet? Hoe die waarneming tot stand is gekomen? Misschien wil je hier op verder gaan.

De hersenen creëren de geest maar de geest beïnvloedt de materie ook, de structuur van de hersenen kan worden beïnvloed worden door geestelijke processen.

 

1 uur geleden zei Magere Hein:

Het is al interessant dat BDE cultuurgebonden zijn

Niet alle volgens mij. Nooit echt in verdiept.

 

1 uur geleden zei Magere Hein:

Moeten we misschien niet gaan zoeken in de werking van deze breinen

Liever niet. Ik weet hoe dat er aan toegaat. Duizenden voornamelijk apen, katten en muizen vastgeschroefd in stereotactische frames, schreeuwend van pijn, met elektrodes in hersenen, met al dan niet getrepaneerde schedel, al dan niet via hun oogbollen danwel oogkassen.

1 uur geleden zei Magere Hein:

De christen zal Jezus zien, de moslim Mohammed. Zou e.e.a. dan kunnen samenhangen met de toestand van de materie (het brein dus) op dat moment? Of zou het een harde aanwijzing zijn voor een echt hiernamaals?

'Zal zien'? Je hebt er dus wel meer over gelezen? Of projecteer je je standaard verhaal? Volgens mij is het zeldzaam Jezus of Ome Mo te zien bij een BDE.

 

Geen idee waarom je aan mij vraagt je te overtuigen van een en ander :?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is neit de vraag of je in een BDE gelooft. BDE bestaan. Maar de eerste vraag is of de BD in naam BDE wel correct is, immers BDE's kunnen opgewekt worden zonder dat iemand bijna dood gaat. De tweed

Wanneer je een BDE vergelijkt met een zware hersenschudding kan ik me indenken dat je niet in een BDE gelooft. Ik vind dat een te simpel vergelijk om er afwijzend tegenover te staan. Ga eens een dagje

Aha, je bent in fase 2 beland. Aangezien je toch alles op een hoop gooit waar het woord geloof bijstaat, heeft dat weinig zin. Net zo veel zin als de andere antwoorden die je op je vragen gehad hebt.

8 minuten geleden zei MysticNetherlands:

De hersenen creëren de geest maar de geest beïnvloedt de materie ook, de structuur van de hersenen kan worden beïnvloed worden door geestelijke processen

De geest beïnvloed de materie (struktuur van de hersenen). Waar komt deze geest vandaan dan?

Citaat

Liever niet. Ik weet hoe dat er aan toegaat. Duizenden voornamelijk apen, katten en muizen vastgeschroefd in stereotactische frames, schreeuwend van pijn, met elektrodes in hersenen, met al dan niet getrepaneerde schedel, al dan niet via hun oogbollen danwel oogkassen.

Ik vind het wat teleurstellend dat je alle wetenschappelijk onderzoek wilt boycotten omdat er dierproeven plaats vinden. Zo moet ik het christendom verfoeien omdat in de bijbel staat: "Thou shallt not suffer a witch to live" en dat dit gods woord zou zijn en voor nog meer leed heeft gezorgd dan alle dierproeven bij elkaar. Beetje flauw argument.

Citaat

Volgens mij is het zeldzaam Jezus of Ome Mo te zien bij een BDE.

http://www.rejoicenow.nl/page/bijna-dood-ervaring

http://www.leveningod.nl/artikelen/paranormaal/15-bijna-dood-ervaring-dbe.html#Jezus

https://staatgeschreven.nl/2015/03/31/compositietekening-na-bijnadoodervaring-zo-ziet-jezus-eruit/

Ome Mo vind ik wat denegrerend naar onze moslim vrienden en vriendinnen toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Magere Hein:

Ik vind het wat teleurstellend dat je alle wetenschappelijk onderzoek wilt boycotten omdat er dierproeven plaats vinden. Zo moet ik het christendom verfoeien omdat in de bijbel staat: "Thou shallt not suffer a witch to live" en dat dit gods woord zou zijn en voor nog meer leed heeft gezorgd dan alle dierproeven bij elkaar. Beetje flauw argument.

En we zijn weer in fase 2.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Magere Hein:

De geest beïnvloed de materie (struktuur van de hersenen). Waar komt deze geest vandaan dan?

Dat zeg ik toch diverse malen al?

25 minuten geleden zei Magere Hein:

vind het wat teleurstellend dat je alle wetenschappelijk onderzoek wilt boycotten omdat er dierproeven plaats vinden

Jij moet secuurder lezen en derhlave antwoorden. Op je eeuwige drang naar vergezochte analogiën met religie ga ik verder niet in.

 

Argumenting by link is voor de duizendste keer niet toegestaan. 

 

Je commentaar op ome Mo komt mij zelfaangemeten en niet oprecht over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei MysticNetherlands:
Citaat

Dat zeg ik toch diverse malen al?

Dan zijn we het dus eens. Er is slechts materie (brein) en dit zorgt voor de illusie dat geest (gedachten) of zelfs een ziel hier los van staat. BDE is chemie in materie (brein) door zuurstof tekort.

Citaat

Jij moet secuurder lezen en derhlave antwoorden. Op je eeuwige drang naar vergezochte analogiën met religie ga ik verder niet in.

Dat laatste is jammer. Ben nu aan het lezen over de heksenverbrandingen en terechtstellingen. uitermate interessant en het doet mij denken aan de dierproeven (en geloof me, heksen hebben geleden....meer dan de dieren nu doen). Maar je hebt gelijk. Misschien moet je een topic starten over dierproeven. Het houd je nogal bezig. Ben even kwijt wat dieren met BDE te maken hebben.

Citaat

Argumenting by link is voor de duizendste keer niet toegestaan. 

Hoe anders moet ik jou laten zien dat je AANTOONBAAR fout zit? Christenen zien Jezus in een BDE, moslims zien Mohammed in diezelfde BDE.

Citaat

Je commentaar op ome Mo komt mij zelfaangemeten en niet oprecht over.

Je meet met 2 maten. Als ik respect voor christenen moet opbrengen mag ik van jouw verwachten dat je respect voor moslims opbrengt. Ome Mo getuigt hier niet van!

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Secuurder lezen en dito antwoorden. Christenen zijn geen Jezus net zoals islamieten geen ome Mo zijn. Verder vraag ik nergens van jou respect inzake Jezus. Dus graag blijven bij wat ik hier post. Verder bevestig je aardig mijn vermoeden over t inoprechte karakter van je kritiek.

En zo is de inhoud er weer uit...

Zie nu pas je stukje over 'aantoonbaar'... wacht dat je van argumenten? Je weet wel die dingen waar je zelf altijd tot in den treure om vraagt? Je kunt toch zelf vertellen wat je denkt of wat onderzoeken aantonen?

6 minuten geleden zei Magere Hein:

Dat laatste is jammer. Ben nu aan het lezen over de heksenverbrandingen en terechtstellingen. uitermate interessant en het doet mij denken aan de dierproeven (en geloof me, heksen hebben geleden....meer dan de dieren nu doen). Maar je hebt gelijk. Misschien moet je een topic starten over dierproeven. Het houd je nogal bezig.

Weer die nare en irrationele vergelijking met religie. Je zou eens moeten lezen voor je weer de balans in t nadeel van religie laat uitstaan.  Er zijn miljarden dieren gemarteld.  Sommigen hun leven lang ( zo'n 20 jaar bijv). Zet dat eens af tegen het aantal heksen en de gemiddelde duur van hun marteling. Echt.... ongelooflijk jij.

De dag dat jij jouw stokpaardjes onderbrengt en houdt in één topic, is de dag dat ik niet over dierproeven begin als iemand over wetenschappelijk onderzoek Er zoek begint.

Link naar bericht
Deel via andere websites

BDE MysticNetherlands! Ik relateer mijn antwoorden aan het topic. Jij ook? 
De vraag blijft: Wat zegt een BDE behalve dat het een ervaring is van diegene die bijna dood is (geweest)?

In hoeverre speelt het brein (materie dus) een rol hierin en..in hoeverre staat dit alles LOS van deze materie?

Dat zijn de vragen die mij interesseren. Niet het geringe verwaarloosbare aantal heksen dat levend of na martelingen verbrand is: https://en.wikipedia.org/wiki/Witch-hunt)

Als BDE's doelbewust kunnen worden opgewekt, dan is bekend dat de doorbloeding van de hersenen tijdelijk verminderd is. De hersenstam (het reptielenbrein MN) doet het echter nog, want de patiënten ademen door. Als echter het zuurstof tekort TE lang duurt, raken de hersenen zo sterk beschadigt, dat je je de ervaring niet meer kunt herinneren. Dood is dood.
Er bestaat in de je hersenen een plaats , genaamd de gyrus angularis. Deze blijkt erg gevoelig te zijn voor zuurstoftekort. In dat gebied bevinden zich informatie van spieren, evenwichtszintuigen en het zien. Als dat niet meer goed werkt krijg je het gevoel buiten je eigen lichaam te zweven. Dan heb je ook nog de mediale temporaalkwab. Ook die is heel gevoelig zuurstof gebrek. Dit is het gebied dat betrokken is bij de zhn. episodische autobiografische herinneringen. Want ook die komen vaak voor bij BDE's. Daarom vind ik wetenschap zo boeiend. Het geeft verklaringen onafhankelijk van een geloofsovertujiging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Magere Hein:

Dat zijn de vragen die mij interesseren. Niet het geringe verwaarloosbare aantal heksen dat levend of na martelingen verbrand is: https://en.wikipedia.org/wiki/Witch-hunt)

Waarom ben je er dan een boek over aan het lezen leugenaar?

En waarom begin je er hier dan over?

En waarom geef je dan een link over heksenverbranding?

Ben je op je werk ook zo chaotisch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Magere Hein:

 

BDE MysticNetherlands! Ik relateer mijn antwoorden aan het topic. Jij ook? 

 

Ja MH. Je kunt toch lezen? Volkomen on topic. En ook zon beetje op alles wat jij schrijft reagerende. Kan ik van jou niet zeggen. Verder ontgaat de ironie van MH die anderen aanspoort tot ontopicness je?

 

11 minuten geleden zei Magere Hein:

vraag blijft: Wat zegt een BDE behalve dat het een ervaring is van diegene die bijna dood is (geweest)?

Blijft die vraag? Waar heb je die eerder aan mij gesteld? Overheen gelezen wellicht. Mijn antwoord: ik weet het niet. Wellicht dat er meer is na de dood. Misschien ook niet.

 

12 minuten geleden zei Magere Hein:

In hoeverre speelt het brein (materie dus) een rol hierin en..in hoeverre staat dit alles LOS van deze materie?

Geen idee. Jij? Één van de grootste enigmas: het menselijk brein. Je zou je wellicht wal wetenschappelijker en dus wat inquisitiever en opener kunnen opstellen.

 

14 minuten geleden zei Magere Hein:

Niet het geringe verwaarloosbare aantal heksen dat levend of na martelingen verbrand is:

Begein er dan niet over. Ze hebben niets met wetenschappelijk onderzoek te maken (dierproeven wel), maar alles met je drammerige neiging overal te onpas kritiek op religie te uiten. Je hebt echt een gigantisch bord voor je kop

 

3 minuten geleden zei violist:

Waarom ben je er dan een boek over aan het lezen?

En waarom begin je er hier dan over?

En waarom geef je dan een link over heksenverbranding?

Gaan wij het nog meemaken dat jij minder chaotisch

Ik heb 't weer even geprobeerd. Schone lei enzo. Ik raak al weer verveeld, geïrriteerd en gedesillusioneerd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei MysticNetherlands:

ik weet het niet.

Het beste antwoord op de vraag! Gewoon afwachten wat de wetenschap er over te vertellen heeft. ik had in mijn vorige post, nog een aanvulling geplaatst om je iets meer bij te brengen over BDE's. Alles bij elkaar is er nog geen enkele reden om bde’s te zien als bewijs voor waarnemen buiten de hersenen om, of als bewijs iets te hebben meegemaakt van een leven na de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Magere Hein:

De vraag blijft: Wat zegt een BDE behalve dat het een ervaring is van diegene die bijna dood is (geweest)?

Volgens mij zegt een BDE dat een mens een onsterfelijke ziel heeft, dat er een God bestaat en dat er een hemel is. Via een verlichtte poort is die hemel even te zien en iedereen is daar in zijn nieuwe leven na de dood heel gelukkig. Dat wil jij toch zo graag horen op dit christelijke forum? Heb je je links al klaar liggen dat dit wetenschappelijk niet te bewijzen valt?  :*

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Magere Hein:

Het beste antwoord op de vraag! Gewoon afwachten wat de wetenschap er over te vertellen heeft. ik had in mijn vorige post, nog een aanvulling geplaatst om je iets meer bij te brengen over BDE's. Alles bij elkaar is er nog geen enkele reden om bde’s te zien als bewijs voor waarnemen buiten de hersenen om, of als bewijs iets te hebben meegemaakt van een leven na de dood.

Jammer dat je, itt mij, niet op letterlijk alles ingaat wat ik schrijf.  Verder komt je toontje lichtelijk belerend over, gezien jouw volkomen gebrek aan überhaupt zelf ook maar een research paper te hebben opgesteld, en je frequente missers inzake wetenschap, best amusant.

 

Ik laat het er voorlopig weer bij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Jammer dat je, itt mij, niet op letterlijk alles ingaat wat ik schrijf.  Verder komt je toontje lichtelijk belerend over, gezien jouw volkomen gebrek aan überhaupt zelf ook maar een research paper te hebben opgesteld, en je frequente missers inzake wetenschap, best amusant.

 

Ik laat het er voorlopig weer bij. 

En ik maar weer denken dat ik juist wel letterlijk op je was ingegaan. Jij zei het niet te weten en je gaf aan wat je onder een brein verstond en ik was het daarmee eens, omdat jij zei het niet te weten! Vandaar dat mijn conclusie dan ook was: Alles bij elkaar is er nog geen enkele reden om bde’s te zien als bewijs voor waarnemen buiten de hersenen om, of als bewijs iets te hebben meegemaakt van een leven na de dood.
Duidelijker kan ik het niet stellen. Als je het met die conclusie niet eens bent, hoef je niet op de persoonlijke toer te gaan, maar zeg je iets over die conclusie. Topic is immers BDE

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat niet om die conclusiemet lees toch eens wat ik schrijf. En als je t niet precies weet, vraag. Je houdt toch zo van de wetenschap? Gedraag je dan zo. Het gaat om je offtopicness en dat je dan de ander dat verwijt. Dat je soms van hele lappen tekst maar op één zin reageert. En dat je compleet irrelevante steken naar religie meent te moeten uitdelen.

 

En dat dit gedrag kenmerkend is  voor jou, het hele forum je er zo'n beetje op wijst, zelfs in het speciaal daarvoor door jou geopende topic, een je maar blijft doorgaan.

 

Oninteressant. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Het gaat niet om die conclusiemet lees toch eens wat ik schrijf. En als je t niet precies weet, vraag. Je houdt toch zo van de wetenschap? Gedraag je dan zo. Het gaat om je offtopicness en dat je dan de ander dat verwijt. Dat je soms van hele lappen tekst maar op één zin reageert. En dat je compleet irrelevante steken naar religie meent te moeten uitdelen. En dat dit gedrag kenmerkend is  voor jou, het hele forum je er zo'n beetje op wijst, zelfs in het speciaal daarvoor door jou geopende topic, een je maar blijft doorgaan. Oninteressant. 

Ik vroeg de moderatie al om dit topic te sluiten, dit heeft geen zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei TTC:

Ik vroeg de moderatie al om dit topic te sluiten, dit heeft geen zin.

Hoezo? Is toch een interessant onderwerp.
het enige wat zinloos is, is de discussie over iets anders te laten gaan naar mijn idee.
De verleiding om het dan toch over iets anders te hebben lijkt me groter sinds MH de discussie weer naar zich toe weet te trekken.
Een goeie oefening om dat niet te gaan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Mcmadtasty:

Hoezo? Is toch een interessant onderwerp. het enige wat zinloos is, is de discussie over iets anders te laten gaan naar mijn idee. De verleiding om het dan toch over iets anders te hebben lijkt me groter sinds MH de discussie weer naar zich toe weet te trekken.Een goeie oefening om dat niet te gaan doen.

Het onderwerp is interessant, dat is het punt niet. Het punt is ... och ja, gekende materie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Ik vroeg de moderatie al om dit topic te sluiten, dit heeft geen zin.

Dan kan elke topic wel gesloten worden, beter is hem weer op te sluiten in zijn hok "de schijnheilige malloot", daar hoort hij thuis en nergens anders. Ik zie weinig nieuwe onderwerpen die over het geloof gaan. Blijkbaar is iedereen bang eerst voor MH te moeten bewijzen dat zijn God bestaat en meer van die vragen te moeten beantwoorden die de mensheid zich altijd al gesteld heeft waardoor het onderwerp bij voorbaat gedoemd is te mislukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf ken ik BDE door wat een ander mij daarover vertelde die een BDE heeft gehad. Toendertijd begreep ik er geen snars van, want hij had erover dat hij er naar terug verlangde omdat het zo'n mooie en veilige plek was. En voor hem was dit zo sterk dat het leven, zoals wij dat (denken te) kennen zelf daarbij in het niet viel en eigenlijk meer last dan lust was.
Pas veel later, nadat ik zelf zoiets heb gevoeld, wat niet in woorden uit te drukken is, omdat het totaal geen referentiekader heeft met wat ik ooit heb gevoeld en het mijn ultieme wens is om daarnaar terug te mogen keren, begrijp ik hem beter.
Het zoekwerk stopt inderdaad niet en er zijn zoveel vragen waar we nog geen antwoord op hebben. Zo zijn er ook een hoop antwoorden waar ikzelf mijn twijfels bij heb.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei violist:

Dan kan elke topic wel gesloten worden, beter is hem weer op te sluiten in zijn hok "de schijnheilige malloot", daar hoort hij thuis en nergens anders. Ik zie weinig nieuwe onderwerpen die over het geloof gaan. Blijkbaar is iedereen bang eerst voor MH te moeten bewijzen dat zijn God bestaat en meer van die vragen te moeten beantwoorden die de mensheid zich altijd al gesteld heeft waardoor het onderwerp bij voorbaat gedoemd is te mislukken.

'Bang' niet, meer 'moe' van zijn drammerigheid gepaard met gebrek aan niveau.

2 minuten geleden zei Magere Hein:

Helemaal met je eens. Blijven onderzoeken. En dat geldt voor nog heel veel andere zaken.

Zodat jij jij jaren na dato de verkeerde interpretatie van de Wiki pagina maakt en kan gebruiken in ellenlange discussie op fora met gelovigen.... je zou er bijna de wetenschap een vroegtijdig einde om toewensen

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Mcmadtasty:

Zelf ken ik BDE door wat een ander mij daarover vertelde die een BDE heeft gehad. Toendertijd begreep ik er geen snars van, want hij had erover dat hij er naar terug verlangde omdat het zo'n mooie en veilige plek was. En voor hem was dit zo sterk dat het leven, zoals wij dat (denken te) kennen zelf daarbij in het niet viel en eigenlijk meer last dan lust was. Pas veel later, nadat ik zelf zoiets heb gevoeld, wat niet in woorden uit te drukken is, omdat het totaal geen referentiekader heeft met wat ik ooit heb gevoeld en het mijn ultieme wens is om daarnaar terug te mogen keren, begrijp ik hem beter. Het zoekwerk stopt inderdaad niet en er zijn zoveel vragen waar we nog geen antwoord op hebben. Zo zijn er ook een hoop antwoorden waar ikzelf mijn twijfels bij heb.

Je geeft mooi aan waarom ervaringskennis zo belangrijk is binnen deze context, het is simpelweg onbevattelijk zonder dergelijke ervaringen. En dat is ook wat onderzoekers daarover stellen, met in het verlengde de vraag of de bijhorende inzichten geen rol van betekenis kunnen spelen voor het alledaagse dat we 'realiteit' noemen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei violist:

Volgens mij zegt een BDE dat een mens een onsterfelijke ziel heeft, dat er een God bestaat en dat er een hemel is.

Wat betreft 'God' ontstaat er vaak een ander beeld/invulling daarover, volgens onderzoek  "het klassieke godsbeeld en geloof wijken ten voordele van een grotere spirituele interesse en een toename van transcendente gevoelens" (bron). Anders gezegd, het is veel diepzinniger dan het oppervlakkige 'mainstream' debat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid