Spring naar bijdragen

Bijna doodervaringen en toekomstige uitdagingen


Aanbevolen berichten

Een aantal lezers maakte er al gewag van, een gegeven dat we met regelmaat zien verschijnen waardoor een apart topic interessant mag zijn/worden. Mensen met ervaringskennis zullen hier logischerwijs herkenning in vinden, voor anderen misschien onbevattelijk zijn met stereotiepe reacties. Een topic over bijna doodervaringen, onderstaande intro om het debat luister bij te zetten:

Het zoekwerk stopt niet: zo houden er steeds meer wetenschappers rekening mee dat niet de materie bewustzijn veroorzaakt, maar bewustzijn aan de basis ligt van de materie. Dit ligt in de lijn van de vaststelling dat menselijk bewustzijn tijdens de BDE zelfstandig of los van de hersenen functioneert en dus geen product is, afhankelijk van de hersenen. De parapsychologie komt eveneens tot de vaststelling dat het menselijk bewustzijn los van het lichaam functioneert zoals bij hypnose, helderziendheid, telepathie. Tenslotte wijst onderzoek uit dat méér dan 10% van de bevolking te maken heeft met een buitenlichamelijke ervaring. Dit fenomeen, samen met wat genoemd wordt "sterfbedvisioenen", kunnen niet langer genegeerd worden. Zij hebben allen een gelijkaardig werkend "mechanisme" dat tot één zelfde conclusie leidt: een zelfstandig opererend bewustzijn dat zich bevrijdt van zijn fysieke banden. Wat dat allemaal betekent komt stilaan aan het licht dank zij een toenemend aantal publicaties.

Naarmate men verder de geschiedenis napluist in functie van de BDE komt men steeds méér sporen tegen van deze belevenis in het verleden. Het is echter moeilijk de impact te meten omdat het eerder zeldzaam is dat er dieper wordt op ingegaan. Soms kan men dit wel uit hun geschriften afleiden zoals bij de apostel Paulus of de Italiaanse schrijver en dichter Alighieri Dante. Natuurlijk besteden wij veel aandacht aan dit aspect van de geschiedenis. Ook de relatie tussen BDE en religies is een domein waar nog heel wat onderzoek nodig is. Immers het is duidelijk dat de BDE in zijn strikt persoonlijke beleving een mystieke dimensie heeft welke raakvlakken vertoont met al de grote wereldreligies. Mag men daaruit afleiden dat de BDE een universele band vormt met en tussen religies en meteen ook hun waarde onderstreept, los van hun institutioneel en dogmatisch karakter? Het is ook een grote uitdaging genoemde mystieke dimensie te omschrijven, in zoverre dit mogelijk is... (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is neit de vraag of je in een BDE gelooft. BDE bestaan. Maar de eerste vraag is of de BD in naam BDE wel correct is, immers BDE's kunnen opgewekt worden zonder dat iemand bijna dood gaat. De tweed

Wanneer je een BDE vergelijkt met een zware hersenschudding kan ik me indenken dat je niet in een BDE gelooft. Ik vind dat een te simpel vergelijk om er afwijzend tegenover te staan. Ga eens een dagje

Aha, je bent in fase 2 beland. Aangezien je toch alles op een hoop gooit waar het woord geloof bijstaat, heeft dat weinig zin. Net zo veel zin als de andere antwoorden die je op je vragen gehad hebt.

23 minuten geleden zei Hitchens:

Heb je een bron daarvoor? 

Het aanbod is nog amper te overzien en de getuigenissen legio, via de eerder vermelde bron kan je meer vinden. Ander voorbeeld ...

Citaat

Samenvatting van het proefschrift, ingediend tot het behalen van de graad van doctor in de Criminologische Wetenschappen, K.U. Leuven, academiejaar 2000-2001

Bijna-doodervaringen en de gevolgen voor de betrokkenen en de samenleving op micro en macro psychosociaal vlak

1. Inleiding

De term 'near-death experience' (N.D.E) is in 1975 geïntroduceerd door de Amerikaanse toenmalige docent in de filosofie Raymond A. Moody. Hij beschrijft een N.D.E. als een geestelijke ervaring van mensen die getroffen worden door een levensbedreigende fysieke problematiek, al dan niet gepaard gaand met een klinische toestand van schijndood (Moody, 1975). Moody (1975, 1976) was niet de eerste die tot de ontdekking kwam dat mensen die de dood zeer dicht zijn genaderd, naderhand vaak 'vreemde' verhalen vertellen over wat zij hebben beleefd tijdens de periode van bewusteloosheid en getuigen over de verregaande invloed die deze geestelijke ervaringen hebben op het verdere leven. Hij was echter wel de eerste die aan dit fenomeen een naam gaf die achteraf, door middel van publicaties voor een breed publiek en tal van lezingen, algemene bekendheid zou verwerven. Bij de vertaling van zijn werk in 1977, werd de Nederlandstalige variant 'bijna- doodervaring' gelanceerd, of kortweg B.D.E.. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hitchens:

Geen bron voor je uitspraak dus alleen een link naar een algemene literatuurlijst. Helder.

Weet niet of je zelf dergelijke ervaringen al gehad hebt, het is een wereld van verschil.

Iemand die een soortgelijke bewustzijnstoestand meemaakt, blijkt niet alleen overtuigd te worden door de alternatieve werkelijkheidswaarde van deze zijnstoestand, maar blijkt tevens de vaste impressie over te houden dat het eenheidsbewustzijn het bewustzijn in de dualiteit overstijgt. Het denken, de ratio, het verstandelijk begrijpen, het redeneren en analyseren enerzijds en het voelen, het hart, het gevoelsmatig bevatten, het beleven van de emotie anderzijds, blijken volgens dergelijke beleving twee componenten te zijn die als 'these' en 'antithese' het 'zijn' manifesteren. Een benadering van de werkelijkheid als totaliteit vanuit één van deze componenten, blijkt gedoemd om onvolledig te blijven, omdat elke component slechts de helft van de informatie bevat en losgemaakt van haar tegenhanger de werkelijkheid reduceert tot een afgescheiden aspect. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Zolderworm:

Het is erg vervelend dat het topic "Magere Hein de schijnheilig malloot" is gesloten, want nu kan ik mijn gesprek met hem over mijn uittredingen niet voortzetten. Daarom doe ik dat maar even hier. Het gaat over BDE's, dus dat is verwant met uittredingen.

Had dit opgemerkt waardoor dit topic in het leven geroepen werd. Volkomen met je eens, uittredingen zijn verwant aan een BDE. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Zolderworm:

Ik heb hier een waarschuwing gekregen, omdat ik hier antwoord gaf op Magere Hein op zijn bericht in een gesloten topic. Dus... weet je wat... laat dat hele Credible maar zitten. Ik geloof het verder wel. De groeten. Ik ga weer terug naar Geloofsgesprek.

Jammer, naar schatting heeft 10% van de bevolking dergelijke ervaringen gehad, een moeilijk bespreekbaar thema bij gebrek aan ervaringskennis. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Zolderworm:

Ik heb hier een waarschuwing gekregen, omdat ik hier antwoord gaf op Magere Hein op zijn bericht in een gesloten topic.

Dus... weet je wat... laat dat hele Credible maar zitten. Ik geloof het verder wel. De groeten. Ik ga weer terug naar Geloofsgesprek.

Heb ik iets gemist? Welk antwoord bedoel je?

Bewustzijn aan de basis van materie, aliens, astrologie, monster van Loch Ness, Bigfoot, geesten, mediums, karma, intuïtie, het (nood)lot, goden, telekinese, esp, spreken in tongen, gebedsgenezing,
samenzweringen, engelen, wichelroede lopen, etc etc.
Mensen WILLEN geloven!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎16‎-‎2‎-‎2017 om 13:35 zei TTC:

Dit ligt in de lijn van de vaststelling dat menselijk bewustzijn tijdens de BDE zelfstandig of los van de hersenen functioneert en dus geen product is, afhankelijk van de hersenen.

Dat is geen vaststelling, maar een idee dat men heeft na bewusteloos te zijn geweest,

Op ‎16‎-‎2‎-‎2017 om 13:35 zei TTC:

De parapsychologie komt eveneens tot de vaststelling dat het menselijk bewustzijn los van het lichaam functioneert zoals bij hypnose, helderziendheid, telepathie

Parapsychologie ? Dat is oplichting.

Op ‎16‎-‎2‎-‎2017 om 13:35 zei TTC:

Tenslotte wijst onderzoek uit dat méér dan 10% van de bevolking te maken heeft met een buitenlichamelijke ervaring.

Welk onderzoek ?

Op ‎16‎-‎2‎-‎2017 om 13:35 zei TTC:

Dit fenomeen, samen met wat genoemd wordt "sterfbedvisioenen", kunnen niet langer genegeerd worden. Zij hebben allen een gelijkaardig werkend "mechanisme" dat tot één zelfde conclusie leidt: een zelfstandig opererend bewustzijn dat zich bevrijdt van zijn fysieke banden.

Als je dat mechanisme kent, leg het dan eens uit ? Kun je gelijk uitleggen hoe dit heeft geleid tot die conclusie ?

 

BDE's bestaan niet. Wat bestaat zijn mensen die na een staat van bewusteloosheid weer bij komen, waarbij de hersenen binnenkomende informatie niet goed kunnen coördineren.  Ik ben na een zware klap bij een aanrijding ook eens bewusteloos geweest en een zware hersenschudding. Je weet dan echt niet meer wat boven, onder , voor en achter is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Magere Hein:

Heb ik iets gemist? Welk antwoord bedoel je?

Bewustzijn aan de basis van materie, aliens, astrologie, monster van Loch Ness, Bigfoot, geesten, mediums, karma, intuïtie, het (nood)lot, goden, telekinese, esp, spreken in tongen, gebedsgenezing,
samenzweringen, engelen, wichelroede lopen, etc etc.
Mensen WILLEN geloven!

Het antwoord werd door jullie geliefde moderator verwijderd, terwijl ik alleen maar een in mijn ogen goed gesprek wou voortzetten. Maar als ik jouw bovenstaande reactie lees, dan denk ik: laat maar verder zitten. Wat een vervelende reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Zolderworm:

Het antwoord werd door jullie geliefde moderator verwijderd, terwijl ik alleen maar een in mijn ogen goed gesprek wou voortzetten. Maar als ik jouw bovenstaande reactie lees, dan denk ik: laat maar verder zitten. Wat een vervelende reactie.

Maar beste Zolderworm, die reactie is slechts mijn mening. Bij voldoende bewijs/argumenten van het tegenovergestelde ben ik bereid die mening te herzien. Het was in ieder geval niet bedoeld om vervelend te zijn.
Dus misschien kun je hier nog reageren? Ik weet dat jij een BDE hebt meegemaakt en ik weet dat dit voor jou werkelijkheid is. Ik weet ook dat mensen een ufo-ontvoering hebben meegemaakt. Hoe sta jij daar tegenover?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Jammer, naar schatting heeft 10% van de bevolking dergelijke ervaringen gehad, een moeilijk bespreekbaar thema bij gebrek aan ervaringskennis. 

Ja, jullie geliefde moderator meende mijn bericht te moeten verwijderen en mij strafpunten te moeten geven, omdat ik datgene wat volgens mij een goed en vriendelijk gesprek was, wilde voortzetten in een ander topic, over hetzelfde onderwerp, omdat het betreffende topic gesloten was. In dat geval houdt het voor mij helaas op. Het spijt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei violist:

Leuk hoor, een tochtje in een Ufo en daarna weer terug op aarde, kan ik je aanraden.

Mijn reactie was serieus bedoeld. https://en.wikipedia.org/wiki/Alien_abduction

Er zijn zelfs hele sites aan gewijd. Dat moet je toch te denken geven? Of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Magere Hein:

Maar beste Zolderworm, die reactie is slechts mijn mening. Bij voldoende bewijs/argumenten van het tegenovergestelde ben ik bereid die mening te herzien. Het was in ieder geval niet bedoeld om vervelend te zijn.
Dus misschien kun je hier nog reageren? Ik weet dat jij een BDE hebt meegemaakt en ik weet dat dit voor jou werkelijkheid is. Ik weet ook dat mensen een ufo-ontvoering hebben meegemaakt. Hoe sta jij daar tegenover?

Sorry, het was een vervelende reactie. Dus wat jou betreft stop ik ermee. Het spijt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Zolderworm:

Ja, jullie geliefde moderator meende mijn bericht te moeten verwijderen en mij strafpunten te moeten geven, omdat ik datgene wat volgens mij een goed en vriendelijk gesprek was, wilde voortzetten in een ander topic, over hetzelfde onderwerp, omdat het betreffende topic gesloten was. In dat geval houdt het voor mij helaas op. Het spijt me.

Dat vind ik wel jammer. Ben nl. wel in voor een goed gesprek op basis van respect wederzijds.

Citaat

Sorry, het was een vervelende reactie. Dus wat jou betreft stop ik ermee. Het spijt me.

No hard feelings. Veel plezier op geloofsgesprek!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Magere Hein:

Ben nl. wel in voor een goed gesprek op basis van respect wederzijds.

Maar  jij verwacht van de gelovige wel dat hij uiteindelijk toegeeft dat wetenschap werkt en faith niet.  Lukt dat niet rechtstreeks dan maar via een omweg maar jouw gelijk zal je halen. Heel beleefd beginnen, een goed gesprek, de mogelijkheid open houden dat jij het verkeerd ziet, maar zodra de gelovige voor zijn geloof uitkomt breekt bij jou de hel los en overdonder je hem met al je grieven die je tegen religies hebt. En dat niet éen keer, maar in elk "goed gesprek" vanaf nu helaas weer  in elke topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Magere Hein:

Ik weet ook dat mensen een ufo-ontvoering hebben meegemaakt. Hoe sta jij daar tegenover?

Ga je bij elke nieuwkomer je bekende vragenlijstje afwerken?

"'Waren Adam en Eva de eerste mensen?"

"Denk jij dat de aarde niet ouder is dan 6000 jaar?"

"Wat vind jij van het sluipwespje?"

etc.

Tijd voor mij om hier weg te wezen.

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei violist:

Maar  jij verwacht van de gelovige wel dat hij uiteindelijk toegeeft dat wetenschap werkt en faith niet.  Lukt dat niet rechtstreeks dan maar via een omweg maar jouw gelijk zal je halen. Heel beleefd beginnen, een goed gesprek, de mogelijkheid open houden dat jij het verkeerd ziet, maar zodra de gelovige voor zijn geloof uitkomt breekt bij jou de hel los en overdonder je hem met al je grieven die je tegen religies hebt. En dat niet éen keer, maar in elk "goed gesprek" vanaf nu helaas weer  in elke topic.

Beste Violist
Onderwerp is BDE en jij gelooft hier misschien in. Ik zet dan vervolgens bde's op gelijke voet met bewustzijn aan de basis van materie, aliens, astrologie, monster van Loch Ness, Bigfoot, geesten, mediums, karma, intuïtie, het (nood)lot, goden, telekinese, esp, spreken in tongen, gebedsgenezing, samenzweringen, engelen, wichelroede lopen, etc etc.
Ik weet niet in welke fenomenen jij wel of niet gelooft in dit lijstje, maar voor ieder fenomeen geldt dat er mensen in geloven. Ik hoop dan ook dat je nu mijn punt beter begrijpt. 
Wat voor jou een BDE is, is voor een ander telekinese of spreken in tongen. Zaken waar jij naar alle waarschijnlijkheid absoluut niet in gelooft en er misschien nog wel heel goede redenen voor hebt om er niet in te geloven, maar waar je een ander mee zou kwetsen omdat die ander het zeker weet (en misschien wel meegemaakt heeft).
En dus BLIJFT mijn vraag: Hoe gaan we bepalen (op betrouwbare manier) wat wel en niet betrouwbare kennis is? 
Wat mij betreft is dat de vraag waar alles om draait (en die hier keer op keer belachelijk gemaakt wordt)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Magere Hein:

Beste Violist
Onderwerp is BDE en jij gelooft hier misschien in. Ik zet dan vervolgens bde's op gelijke voet met bewustzijn aan de basis van materie, aliens, astrologie, monster van Loch Ness, Bigfoot, geesten, mediums, karma, intuïtie, het (nood)lot, goden, telekinese, esp, spreken in tongen, gebedsgenezing, samenzweringen, engelen, wichelroede lopen, etc etc.
Ik weet niet in welke fenomenen jij wel of niet gelooft in dit lijstje, maar voor ieder fenomeen geldt dat er mensen in geloven. Ik hoop dan ook dat je nu mijn punt beter begrijpt. 
Wat voor jou een BDE is, is voor een ander telekinese of spreken in tongen. Zaken waar jij naar alle waarschijnlijkheid absoluut niet in gelooft en er misschien nog wel heel goede redenen voor hebt om er niet in te geloven, maar waar je een ander mee zou kwetsen omdat die ander het zeker weet (en misschien wel meegemaakt heeft).
En dus BLIJFT mijn vraag: Hoe gaan we bepalen (op betrouwbare manier) wat wel en niet betrouwbare kennis is? 
Wat mij betreft is dat de vraag waar alles om draait (en die hier keer op keer belachelijk gemaakt wordt)

Uiteraard doe je dat allemaal op een hoop gooien, je doet niet anders dan je zelf herhalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Magere Hein krijgt hier (weer eens) iedereen over zich heen, in wezen omdat hij een opmerking "ik heb zelf een BDE mee gemaakt" beantwoord met "Er zijn ook mensen die door Ufo's zijn ontvoerd".

De mensen die hier nu de emmers modder over Hein gooien, missen volgens mij het punt dat hij hier mee maakt.
Er is natuurlijk helemaal niemand door een UFO ontvoerd, er zijn mensen die denken dat dit zo is en die zeggen dat ze door een UFO zijn ontvoerd.
Datzelfde geldt voor mensen die zeggen een BDE te hebben mee gemaakt.Je kunt niet van elk verhaal zomaar klakkeloos aan nemen dat het waar is, en dus zul je in die verhalen onderscheid moeten maken tussen fantasie en werkelijkheid. 
Ik zie dat Magere Hein dat hierboven weer netjes en begrijpelijk  uitlegt, en vervolgens alsnóg modder  over zich heen krijgt van @dingo.
Een forum zoals dit gaat er  van uit dat je elkaars mening leest en probeert te begrijpen, en ook je eigen visie kunt neerzetten in de hoop dat anderen het lezen en begrijpen.
Laten we dat vooral voor ogen houden.

By the way: Mocht later alsnog blijken dat er toch mensen door ufo's zijn ontvoerd, dan zat ik er dus naast. Wat betreft de Ufo's, niet de BDE's. Dat geeft niet, ik sta altijd open voor nieuwe, onderbouwde stellingen.

Welaan, laten we in dit topic verder gaan over de fantasie genaamd "BDE".

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Magere Hein:

Onderwerp is BDE en jij gelooft hier misschien in. Ik zet dan vervolgens bde's op gelijke voet met bewustzijn aan de basis van materie, aliens, astrologie, monster van Loch Ness, Bigfoot, geesten, mediums, karma, intuïtie, het (nood)lot, goden, telekinese, esp, spreken in tongen, gebedsgenezing, samenzweringen, engelen, wichelroede lopen, etc etc. Ik weet niet in welke fenomenen jij wel of niet gelooft in dit lijstje, maar voor ieder fenomeen geldt dat er mensen in geloven. Ik hoop dan ook dat je nu mijn punt beter begrijpt. Wat voor jou een BDE is, is voor een ander telekinese of spreken in tongen. Zaken waar jij naar alle waarschijnlijkheid absoluut niet in gelooft en er misschien nog wel heel goede redenen voor hebt om er niet in te geloven, maar waar je een ander mee zou kwetsen omdat die ander het zeker weet (en misschien wel meegemaakt heeft). En dus BLIJFT mijn vraag: Hoe gaan we bepalen (op betrouwbare manier) wat wel en niet betrouwbare kennis is? Wat mij betreft is dat de vraag waar alles om draait (en die hier keer op keer belachelijk gemaakt wordt)

Wat betreft het onderwerp en de onderzoeksmethode.

Aan de hand van een kwalitatief empirisch onderzoek (diepte-inteviews met 25 bijna- doodervaarders) dat gevoerd werd ter voorbereiding van het proefschrift ter behalen van de graad van Doctor in de Criminologische Wetenschappen, werd onlangs ook aan de K.U. Leuven het fenomeen van de bijna-doodervaring voor het wetenschappelijke voetlicht gebracht (Opdebeeck, 2000). Overeenkomstig de discipline waarbinnen de studie werd gevoerd, lag het zwaartepunt van het onderzoek bij het in kaart brengen van de psychosociale gevolgen die met de verwerkingsproblematiek post-B.D.E. gepaard gaan. In het onderzoek werd het fenomeen 'B.D.E.' gedefinieerd als een transpersoonlijke drempelervaring die kan optreden naar aanleiding van een zeer ernstig fysiek trauma. Deze afbakening van het fenomeen B.D.E. richtte zich niet zozeer op de concrete belevingsaspecten van de ervaring, maar wel op het bewustzijnsverruimende gegeven in de beleving. Als voorwaarden om te kunnen spreken van een bijna-doodervaring, werden, naast de ernst van het fysieke trauma, twee bijkomende criteria vooropgesteld. Op belevingsvlak moest de betrokkene de vaste impressie hebben gehad de beleving van zijn fysieke lichaam en de beleving van het aardse tijdruimtekader te overstijgen. Bij de uitwerking van de onderzoeksopzet, werden drie onderzoekshypothesen als richtsnoer gebruikt. De eerste hypothese betreft het optreden en de inhoudelijke belevingsaspecten van bijna-doodervaringen. De tweede hypothese betreft de impact van een bijna- doodervaring op het verdere leven van de betrokkene. De derde hypothese betreft het verwerkingsproces dat volgt op het beleven van een bijna-doodervaring. (bron)

5 uur geleden zei dingo:

Uiteraard doe je dat allemaal op een hoop gooien, je doet niet anders dan je zelf herhalen.

Ik hoop dat dit topic niet wordt zoals datgene dat net gesloten werd, ondanks de voorspelbaarheid daarvan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Magere Hein:

.......Ik hoop dan ook dat je nu mijn punt beter begrijpt. ............

.......En dus BLIJFT mijn vraag: Hoe gaan we bepalen (op betrouwbare manier) wat wel en niet betrouwbare kennis is? 
Wat mij betreft is dat de vraag waar alles om draait (en die hier keer op keer belachelijk gemaakt wordt)

Jij denkt constant dat je hier punten maakt door alsmaar hetzelfde uit te leggen maar het tegenovergestelde is eerder waar al zal je dat nooit gaan begrijpen.

En zo help jij met je standaardvragen waar hier bij jou alles om moet draaien elk onderwerp om zeep zonder je er eerst in te verdiepen, je gedraagt je op dit forum niet alleen geschift magere Hein, voor mij ben je het inmiddels al wat discussiëren betreft. Jammer dat je eigen schijnheilige topic gesloten is, daar was je mooi opgeborgen.

"Wel heb ik door dat ik niet ieder topic moet gaan 'bevuilen'. Ik zal dit ook niet meer doen", weet je nog?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid